Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Pemurah

 

Allah Maha Pemurah

 

 

 

 

2:37 Kemudian Adam memperoleh beberapa kalimat dari Tuhannya (Ia minta ampun), lalu Allah menerima taubatnya, sesungguhnya Dia Penerima taubat lagi Penyayang.

 

2:57 Kami lindungi kamu dengan awan  dan Kami turunkan kepadamu almanna dan salwa: Makanlah rezeki baik yang Kami berikan kepadamu. Mereka itu tiada menganiaya Kami, tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.

 

2:58 Ketika Kami berkata: Masuklah kamu ke dalam negeri ini (Baiutu’lmukaddas) dan makanlah di dalamnya dengan bersenang senang sebagaimana kamu kehendaki dan masuklah ke pintunya dengan tunduk, dan bacalah hiththah (Ya Allah, ampunilah dosa kami), niscaya Kami ampuni kesalahanmu. Dan akan Kami tambah (pahala) orang orang yang berbuat kebaikan.

 

2:59 Tetapi orang orang yang aniaya mengubah perkataan dengan (perkataan) yang tiada dikatakan kepadanya, lalu Kami turunkan kepada orang orang yang aniaya itu siksaan dari langit, kerana mereka itu pasik.

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:254 Hai orang2 yang beriman, nafkahkanlah sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepadamu, sebelum tiba hari yang tak ada jual beli pada hari itu, tak ada persahabatan dan tak ada pertolongan, (yakni hari kiamat). Orang orang kafir itu adalah orang orang aniaya.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

6:14 Katakanlah: Adakah pantas lain Allah ku angkat menjadi wali (Tuhan)? Padahal Dia yang menciptakan langit dan bumi dan Dia memberi makan dan Dia tiada diberi makan. Katakanlah: sesungguhnya aku disuruh, supaya aku orang yang mula mula Islam dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

6:160 Barang siapa datang dengan (membawa) satu kebaikan, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat. Barang siapa datang dengan (membawa) satu kejahatan, maka tiadalah ia dibalasi, melainkan dengan seumpamanya sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

10:60 Apakah persangkaan orang2 yang mengadakan dusta terhadap Allah pada hari Kiamat? Sungguh Allah mempunyai kurnia untuk manusia, tetapi kebanyakkan mereka tiada berterima kasih (kepadaNya).

 

11:3 Dan minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia memberi kamu kesenangan yang baik, sehingga sampai ajalmu yang ditentukan; dan Dia memberikan kurniaNya kepada tiap tiap orang yang mempunyai kurnia. Jika kamu berpaling, sesungguhnya aku takut terhadap kamu akan siksaan hari yang besar (kiamat).

14:7 Ketika Tuhanmu memberitahukan : Demi, jika kamu berterima kasih, niscaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kafir (tiada berterima kasih), sesungguhnya siksaanKu amat keras.

 

14:37 Ya Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan anak anakku di lembah yang tiada bertanam tanaman (Makkah) di sisi rumah Engkau (Kaabah) yang suci. Ya Tuhan kami! Supaya mereka mendirikan sembahyang. Sebab itu hendaklah Engkau jadikan hati manusia rindu kepada mereka dan beri rezekilah mereka dengan buah buahan, mudah mudahan mereka berterimakasih.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

20:82 Sesungguhnya Aku amat pengampun bagi orang yang taubat dan beriman serta mengerjakan yang baik baik, kemudian ia mendapat petunjuk.

 

22:31 Serta cenderung kepada Allah, tanpa mempersekutukanNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seolah olah ia telah jatuh (tersungkur) dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

24:61 Tiada berdosa orang buta, tidak berdosa orang pincang dan tiada berdosa orang sakit, bahawa mereka makan bersama sama kamu dan tiada pula berdosa kamu, bahawa kamu makan di rumah anak anakmu sendiri, di rumah bapamu, di rumah ibumu, di rumah saudaramu yang laki laki, di rumah saudaramu yang perempuan, di rumah pamanmu, di rumah bibimu, di rumah saudara ibumu yang laki laki, di rumah saudara ibumu yang perempuan, di rumah yang kamu memegang anak kuncinya atau di rumah sahabatmu. Kamu tiada berdosa makan bersama sama atau seorang seorang (sendirian sendirian). Apabila kamu masuk rumah, hendaklah mengucapkan selamat kepada ahlinya, ucapan selamat dari sisi Allah lagi berkat dan baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

26:133 Dia telah membantu kamu dengan binatang binatang ternak dan anak anak.

 

26:134 Dan kebun kebun dan mata air.

 

27:40 Berkata orang yang di sisinya ada ilmu dari Kitab: Saya bisa membawanya kepadamu, dalam sekejap mata. Tatkala Sulaiman melihat tahkta kerajaan itu tetap di hadapannya, ia berkata: Inilah kurnia Tuhanku, supaya Dia mencobaiku, apa adakah aku berterima kasih (kepadaNya) atau aku kafir (tiada berterima kasih)? Barang siapa berterima kasih (kepadaNya), maka hanya ia berterima kasih untuk dirinya sendiri. Barang siapa yang kafir (ingkar akan nikmat Allah), maka sungguh Tuhanku Mahakaya lagi Pemurah.

 

27:73 Sesungguhnya Tuhanmu mempunyai kurnia untuk manusia, tetapi kebanyakkan mereka tiada berterima kasih (kepadanya).

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

33:50 Hai Nabi, sesungguhnya telah Kami halalkan bagi engkau isteri isteri engkau yang telah engkau berikan maskawinnya dan perempuan yang engkau miliki di antara tawanan perang yang diberikan Allah kepada engkau dan (Kami halalkan juga mengahwini) anak perempuan dari saudara bapa yang laki laki, anak perempuan dari saudara bapa yang perempuan, anak perempuan dari saudara ibu yang laki laki dan anak perempuan dari saudara ibu yang perempuan yang pergi hijrah bersama engkau, dan (lagi) perempuan mukmin jika ia memberikan dirinya kepada Nabi, sedang Nabi mau pula mengahwininya. (Yang belakangan ini) khusus (tertentu) untuk engkau saja (ya Muhammad), bukan untuk orang orang mukmin. Sesungguhnya Kami tahu apa yang telah Kami perlukan (aturkan) untuk mereka terhadap isteri isterinya dan hamba sahaya yang dimilikinya, supaya engkau tiada merasa kesempitan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

34:39 Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki dan menyempitkan bagi siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya. Apa apa yang kamu nafkahkan di antara sesuatu, maka Allah akan menggantikannya, dan Dia sebaik baik yang memberi rezeki.

 

35:29 Sesungguhnya orang-orang yang membaca kitab Allah (Quran), mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya dengan bersembunyi atau berterang terang, adalah mereka mengharapkan suatu perniagaan yang tidak akan merugi.

 

35:30 Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambah mereka dengan kurniaNya. Sungguh Allah pengampun lagi berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

36:34 Kami adakan di bumi kebun kebun yang berisi pohon pohon korma dan buah buah anggur dan Kami pancarkan disana mata air.

 

38:43 Kami berikan kepadanya keluarganya dan seumpama mereka bersama mereka (berlipat ganda dari yang telah lalu), sebagai rahmat daripada Kami dan peringatan bagi orang orang yang berakal.

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

42:25 Dia yang menerima taubat dari hamba hambaNya dan memaafkan kejahatan mereka dan mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

56:68 Adakah kamu lihat air yang kamu minum?

 

56:69 Kamukah menurunkannya dari awan atau Kamikah menurunkannya?

 

56:70 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia asin, maka mengapakah kamu tidak berterima kasih?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:18 Sesungguhnya orang orang yang bersedekah laki laki dan orang orang yang bersedekah perempuan dan meminjami Allah dengan pinjaman yang baik (berderma pada jalan Allah), niscaya dilipat gandakan (balasannya) bagi mereka, dan untuk mereka pahala yang mulia.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.