Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Binatang ternak

 

Binatang ternak

 

 

6:142 Di antara hewan hewan ternak, (Dia jadikan) pemikul beban dan untuk disembelih. Makanlah sebagian rezeki yang dianugerahkan Allah kepadamu dan janganlah kamu turut langkah langkah syetan. Sesungguhnya syetan itu musuhmu yang nyata.

 

6:143 (Hewan hewan ternak itu) delapan pasang (jantan dan betina), dua dari biri biri dan dua dari kambing. Katakanlah: Apakah yang mengharamkan, jantan keduanyakah atau betina keduanya atau yang dikandung rahim betina keduanya? Kabarkanlah kepadaku dengan ilmu pengetahuan, jika kamu orang benar.

 

6:144 Dan (begitu pula) dua dari unta dan dua dari sapi. Katakanlah : Apakah yang mengharamkan, jantan keduanyakah atau betina keduanya atau yang dikandung rahim betina keduanya? Bahkan adakah kamu menjadi saksi, ketika Allah berpesan kepadamu tentang ini? Siapakah yang terlebih aniaya dari orang yang mengada adakan bohong terhadap Allah, untuk menyesatkan manusia tanpa ilmu pengetahuan? Sesungguhnya Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

6:145 Katakanlah: Tiada ku peroleh dalam apa yang diwahyukan kepadaku (suatu makanan) yang diharamkan atas orang memakannya, kecuali mayat (bangkai), darah yang mengalir atau daging babi, kerana demikian itu keji atau fasik (iaitu hewan) yang disembelih bukan dengan nama Allah. Barang siapa terpaksa, bukan dengan kemahuannya, dan bukan pula berlebih lebihan, sesungguhnya Tuhanmu pengampun lagi penyayang.

 

6:146 Telah Kami haramkan atas orang orang Yahudi tiap tiap hewan yang mempunyai kuku satu (unta, kuda). Di antara sapi dan kambing, Kami haramkan atas mereka itu lemak keduanya, kecuali yang terletak di punggung keduanya atau perut muda atau yang bercampur dengan tulang. Demikianlah Kami balasi mereka itu kerana kejahatan mereka sendiri. Sesungguhnya Kamilah yang benar.

 

22:30 Itulah (perintah). Barang siapa yang membesarkan kehormatan Allah, maka itulah lebih baik baginya disisi Tuhannya. Telah dihalalkan untuk mu (memakan daging) binatang ternak (unta, sapi, kerbau dan kambing), kecuali apa yang akan dibacakan kepadamu, sebab itu jauhilah kotoran, iaitu berhala dan jauhilah perkataan bohong (palsu),

 

22:33 Dalam (mengerjakan) syiar syiar itu (menyembelih hewan waktu haji) ada beberapa manfaat bagimu, hingga masa yang ditentukan, kemudian tempat penyembelihannya di Bait yang lama (Ka’bah atau tanah haram).

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

23:21 Sesungguhnya tentang binatang2 ternak menjadi ibrah (pengajaran) untukmu. Kami beri minum kamu dengan (air susu) yang dalam perutnya dan binatang binatang ternak itu banyak manfaatnya untukmu dan di antaranya kamu makan (dagingnya).

 

24:45 Allah menjadikan tiap tiap binatang daripada air, setengahnya berjalan dengan perutnya (menjalar, melata), setengahnya berjalan dengan dua kaki dan diantaranya berjalan dengan empat kaki. Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Sungguh Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

36:42 Dan Kami adakan pula untuk mereka seumpama kapal itu, (hewan) yang akan mereka kenderai.

 

36:71 Tiadakah mereka melihat, bahawa Kami menjadikan untuk mereka beberapa binatang ternak di antara apa apa yang diperbuat oleh tangan Kami, lalu mereka memilikinya (menguasainya)?

 

36:72 Dan Kami tundukkan dia bagi mereka, maka di antaranya untuk kenderaan mereka dan diantaranya mereka makan (dagingnya).

 

36:73 Dan untuk mereka ada beberapa manfaat dan tempat minum (air susu) dari ternak itu. Tiadakah mereka berterima kasih?

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

43:12  Dia yang menjadikan berpasang pasang ( jantan dan betina atau bermacam macam ) semuanya dan mengadakan untukmu kapal dan binatang binatang ternak untuk kamu kendarai.  Dilihat bahawa 43 + 12 = 55; Diperhatikan surah 55 ( Surah Ar Rahman ) di mana surah ini  mempamerkan paparan ayat berbentuk berpasang pasang; ada fakta diikuti dengan ada soalan.

 

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : Mahasuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.