Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA KUASA

 

ALLAH MAHA KUASA

 

 

 

2:20 Hampir kilat menyambar pemandangan mereka. Tiap tiap kali kilat itu bercahaya, mereka berjalan, tetapi apabila gelap, mereka berhenti. Kalau dikehendaki Allah, niscaya dihilangkanNya pendengaran, dan pemandangan mereka. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:109 Kebanyakkan ahli kitab bercita cita, supaya mereka mengembalikan kamu menjadi kafir, sesudah kamu beriman, kerana dengki dalam hati mereka, sesudah nyata kebenaran bagi mereka. Maka maafkanlah mereka dan bebaskanlah, sehingga Allah mendatangkan perintahNya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim: Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud): Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

2:259 Atau seperti orang yang lalu di suatu negeri, sedang rumah rumah di negeri itu sudah berguguran atapnya (sudah musnah), ia berkata : Bagaimanakah Allah memakmurkan negeri ini kembali sesudah musnah? Lalu dia dimatikan Allah seratus tahun lamanya, kemudian dihidupkanNya kembali. Allah berkata: Berapa lamanya engkau tinggal di sini? Ia menjawab: Saya tinggal disini sehari atau setengah hari. Berkata Allah: Bahkan engkau tinggal di sini seratus tahun, maka lihatlah makanan dan minuman engkau, tiada ia berubah; dan lihat pula keldai (himar) engkau; dan supaya kami jadikan engkau suatu tanda (akan berbangkit) untuk manusia dan perhatikanlah tulang tulang itu, bagaimana kami menyusunnya, kemudian kami bungkus dengan daging. Setelah nyata yang demikian baginya, ia berkata: Saya mengetahui bahawa Allah berkuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:260 (Ingatlah) ketika Ibrahim berkata: Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang orang mati. Allah berkata: Tidakkah engkau beriman (percaya)?  Sahutnya: Ya (saya percaya), tetapi untuk mententeramkan hatiku. Allah berkata: Ambillah empat ekor burung dan hampirkan kepada engkau (potong potonglah semuanya), kemudian letakkan diatas tiap tiap bukit sebahagian dari burung yang dipotong potong itu, kemudian panggillah semuanya,  niscaya datanglah semuanya kepada engkau dengan segera; dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:13 Sesungguhnya ada bagimu suatu ayat (bukti) pada dua golongan yang bertempur (dalam peperangan), satu golongan berperang pada jalan Allah, (iaitu orang orang Islam) dan golongan yang lain kafir. Orang orang Islam melihat orang orang kafir itu dua kali lipat banyaknya, menurut pemandangan mata mereka. Allah menguatkan siapa yang dikehendakiNya dengan pertolonganNya; sesungguhnya pada demikian itu menjadi suatu ibrah (pengajaran) bagi orang orang yang mempunyai pemandangan.

 

3:29 Katakanlah: Jika kamu sembunyikan atau kamu lahirkan apa apa yang dalam dadamu, niscaya Allah mengetahuinya; dan Dia mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:62 Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar: Dan tiada Tuhan kecuali Allah. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:190 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi dan pertikaian malam dan siang menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi orang2 yang berakal.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata: Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

4:56 Sesungguhnya orang2 yang kafir akan ayat ayat Kami, nanti akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap matang (terbakar) kulit mereka, Kami tukar dengan kulit yang lain, supaya mereka merasai azab. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa, lagi Mahabijaksana.

 

4:84 Maka berperanglah engkau pada jalan Allah. Tiadalah diberati kecuali diri engkau dan ajaklah orang orang beriman itu (berjuang), mudah mudahan Allah menahan kekuatan orang orang yang kafir itu. Allah lebih sangat kekuatanNya dan lebih sangat siksaanNya.

 

4:133 Jika Allah menghendaki, niscaya dimusnahkanNya kamu, hai manusia dan digantikanNya dengan kaum yang lain. Allah Mahakuasa atas demikian itu.

 

4:149 Jika kamu lahirkan kebaikan atau kamu sembunyikan atau kamu maafkan suatu kesalahan, maka sesungguhnya Allah Pemaaf lagi Mahakuasa.

 

4:158 Bahkan Allah mengangkat Isa itu kepadaNya, Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:165 Rasul rasul itu memberi khabar gembira dan khabar takut supaya tak ada alasan bagi manusia terhadap Allah sesudah (diutusnya) rasul rasul itu. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

5:17 Sesungguhnya telah kafirlah orang2 yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah Al Masih anak Maryam. Katakanlah (ya Muhammad): Siapakah yang akan mempertahankan dari (azab) Allah, jika Ia hendak membinasakan Al Masih, anak Maryam dan ibunya serta orang2 yang di muka bumi semuanya? Bagi Allah kerajaan langit dan bumi dan apa2 yang ada di antara keduanya. Ia menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

5:38 Orang pencuri laki laki dan pencuri perempuan, hendaklah dipotong tangan keduanya, sebagai balasan pekerjaan keduanya dan sebagai siksaan dari Allah, Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

5:40 Tiadakah engkau ketahui, bahawa sesungguhnya bagi Allah kerajaan langit dan bumi. Ia menyiksa siapa yang dikehendakiNya dan mengampuni siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

6:17 Jika Allah menyentuhkan kemelaratan kepada engkau, maka tiadalah yang akan menghilangkannya, melainkan Dia sendiri ; dan jika Dia menyentuhkan kebajikan kepada engkau, maka Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

6:18 Dia yang kuasa diatas segala hambaNya. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:61 Dia yang Mahakuasa atas segala hambaNya dan mengutus kepadamu para penjaga (malaikat), sehingga apabila datang maut kepada salah seorang kamu, lalu utusan2 Kami mewafatkannya (mengambil ruhnya), sedang mereka itu tiada lengah (taksir).

 

6:73 Dia yang menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Pada hari (kiamat) Allah berkata: Jadilah engkau, maka jadilah ia. KataNya adalah kebenaran. BagiNya kerajaan pada hari ditiup sangkakala (terompet). Yang mengetahui segala yang ghaib dan yang hadir dan Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:94 Sesungguhnya kamu akan datang kepada Kami (Allah), seorang demi seorang sebagaimana Kami telah menciptakan kamu pertama kali dan kamu tinggalkan apa apa yang Kami anugerahkan kepadamu, di belakang punggungmu, dan kami tiada melihat bersama kamu (berhala berhala) penolong penolongmu, yang kamu anggap, bahwa mereka sekutu Allah. Sesungguhnya telah putuslah pertalian antara kamu dan lenyaplah dari padamu apa apa yang kamu anggap itu.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

7:26 Hai segala anak Adam; Sesungguhnya telah kami turunkan pakaian kepadamu untuk menutupi kemaluanmu, begitu pula pakaian perhiasan. Tetapi pakaian taqwa terlebih baik. Demikianlah ayat ayat Allah (tanda kekuasaanNya), mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

7:50 Orang orang penghuni neraka menyeru orang orang penghuni syurga: Tumpahkanlah air untuk kami, atau sebahagian rezeki yang di anugerahkan Allah kepadamu. Mereka itu menjawab: Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya atas orang orang kafir.

 

7:51 (Yaitu) Orang orang yang menjadikan agamanya sebagai permainan dan pergurauan, sedang mereka telah terpedaya dengan kehidupan di dunia. Maka pada hari ini Kami lupakan mereka, sebagaimana mereka telah melupakan pertemuan hari ini dan kerana mereka menyangkal ayat ayat Kami.

 

7:53 Tiadalah mereka tunggu, selain daripada akibatnya: pada hari datang akibatnya itu, berkatalah orang2 yang melupakannya masa dahulu: Sesungguhnya telah datang rasul rasul Tuhan kami (membawa) kebenaran. Apa adakah bagi kami penolong2 yang dapat menolong kami? Atau bolehkah kami dikembalikan (ke dunia), supaya kami mengerjakan (kebajikan) yang tiada kami kerjakan dahulu? Sesungguhnya mereka itu telah merugikan dirinya dan telah lenyaplah apa2 yang mereka ada2kan dahulu.

 

7:87 Jika satu golongan di antara mu telah beriman, kepada apa apa yang diutuskan, (diperintahkan) kepadaku dan satu golongan lain belum beriman, maka sabarlah kamu, sehingga Allah menghukum di antara kita dan Dialah yang sebaik baik hakim.

 

7:158 Katakanlah: Hai manusia, sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu sekalian. KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. (Dia) menghidupkan dan mematikan, sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya, nabi yang ummi, yang beriman kepada Allah dan kalimatNya, dan ikutlah dia, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

8:63 Dia yang mengasih sayangkan antara hati mereka. Jika engkau belanjakan semua yang di atas bumi ini, niscaya tak dapat engkau mengasih sayangkan antara hati mereka; tetapi Allah mengasih sayangkan antara mereka itu. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:67 Tiada patut bagi Nabi bahawa ada baginya beberapa orang tawanan, sehingga banyak pembunuhan di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda dunia sedang Allah menghendaki akhirat.  Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:65 Janganlah engkau berdukacita kerana (mendengarkan) perkataan mereka. Sesungguhnya kekuatan itu bagi Allah semuanya. Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:4 Kepada Allah kamu kembali dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

11:56 Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah, Tuhanku dan Tuhanmu. Tidak ada suatu yang melata (di muka bumi) melainkan Dialah yang menguasainya. Sungguh Tuhanku di atas jalan yang lurus.

 

11:66 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Shalih dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat dari Kami dan dari kehinaan pada hari itu. Sesungguhnya Tuhanmu Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

11:72 Berkata ia (Sarah): Ya, heran! Dapatkah aku melahirkan anak, sedang aku telah tua (berumur 99 tahun) dan suamiku ini tua pula (berumur 120 tahun), sungguh ini suatu yang ajaib.

 

11:73 Sahut mereka itu: Adakah kau takjub tentang perintah Allah? Rahmat Allah dan berkatnya atas kamu, hai ahli rumah. Sesungguhnya Tuhan itu Maha terpuji dan Mahamulia.

 

11:81 Mereka itu (malaikat) berkata: Hai Luth, sesungguhnya kami utusan Tuhanmu, mereka tiada akan sampai kepada engkau, sebab itu hendaklah engkau berjalan serta keluarga engkau waktu malam dan janganlah menoleh seorang jua pun di antaramu ke belakang. (Kamu akan selamat), kecuali perempuanmu. Sesungguhnya bahaya akan menimpanya. Seperti yang menimpa mereka. Sesungguhnya bahaya itu akan tiba waktu subuh. Bukankah waktu subuh itu amat dekat?

 

11:82 Tatkala datang perintah Kami, Kami jadikan tanah tingginya menjadi rendah dan Kami jatuhkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras dengan berturut turut.

 

11:83 Lagi diberi tanda disisi Tuhanmu. Siksaan itu tiada jauh dari pada orang orang yang aniaya.

 

12:21 Berkata orang yang membelinya di Mesir kepada perempuannya (Zalikha): Muliakanlah kedudukannya, mudah mudahan dia bermanfaat kepada kita, atau kita ambil dia menjadi anak. Demikianlah Kami tempatkan Yusuf di bumi (Mesir) dan supaya Kami ajarkan kepadanya takwil mimpi. Allah Mahamenang (kuasa) atas urusanNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

14:39 Puji2an bagi Allah yang telah menganugerahiku waktu tua Ismail dan Ishak. Sungguh Tuhanku Mendengarkan Doa.

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

15:53 Sahut mereka: Janganlah engkau takut, sesungguhnya kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak yang alim.

 

15:54 Berkata Ibrahim: Betulkah kamu memberi khabar gembira kepadaku, sedang aku telah sangat tua? Maka dengan apakah kamu memberi khabar gembira itu?

 

16:14 Dia yang menguasai laut, supaya kamu makan daging (ikan) yang lembut dan supaya kamu keluarkan dari dalamnya perhiasan yang kamu pakai dan engkau lihat kapal berlayar di laut dan supaya kamu mencari kurnia Allah (rezeki), mudah mudahan kamu berterima kasih kepadanya.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:77 Bagi Allah yang ghaib di langit dan di bumi. Urusan hari kiamat tidak lain, hanya seperti sekejap mata, atau lebih lekas daripadanya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

17:12 Kami adakan malam dan siang menjadi dua ayat (tanda kekuasaan Allah), lalu Kami hapuskan (cahaya) ayat malam dan Kami adakan ayat siang jadi menerangi, supaya kamu mencari kurnia (rezeki) dari Tuhanmu dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Tiap tiap sesuatu Kami terangkan dengan seterang terangnya.

 

17:43 Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa yang mereka katakan, sebenar benarnya tinggi dan sebenar benarnya besar.

 

17:99 Tiadakah mereka memperhatikan bahawa Allah yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa buat menjadikan seumpama mereka dan mengadakan untuk mereka ajal (masa) yang tidak ada keraguan padanya. Tetapi orang2 aniaya enggan selain dari ingkar.

 

18:9 Adakah engkau kira bahawa penduduk gua dan batu bersurat, suatu tanda (kekuasaan) Kami yang ajaib?

 

18:17 Engkau lihat matahari, ketika terbit, miring dari gua mereka ke sebelah kanan dan ketika terbenam dilampauinya gua mereka ke sebelah kiri, sedang mereka dalam lapangan gua itu. Demikian itu sebahagian dari tanda2 (kekuasaan) Allah. Barang siapa yang ditunjuki Allah, niscaya ia mendapat petunjuk dan siapa yang disesatkanNya, maka tiadalah engkau mendapat wali yang menunjukinya.

 

18:18 Engkau kira mereka itu bangun, sedangkan mereka tidur. Kami balik balikkan badan mereka ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri, sedang anjing mereka mengembangkan kedua lengannya di halaman gua. Jika engkau lihat mereka (ketika itu), niscaya engkau berpaling lari dari mereka dan penuh hatimu dengan ketakutan.

 

18:19 Demikianlah Kami bangunkan mereka itu, supaya mereka sesamanya tanya bertanya. Berkata salah seorang di antara mereka itu: Berapakah lamanya kita diam di sini? Jawab mereka: Kita diam di sini satu hari atau setengah hari. Mereka berkata: Tuhanmu lebih mengetahui, berapa lamanya kamu diam (disini). Sebab itu suruhlah salah seorang di antara kamu (pergi) ke kota dengan membawa uang perak ini, dan hendaklah ia lihat mana makanan yang lebih bersih kemudian hendaklah dibawanya kemari untuk rezekimu dan hendaklah ia berlaku lemah lembut dan janganlah ia memberitahukan kepada seorang juapun tentang halmu.

 

21:68 Mereka berkata: Bakarlah Ibrahim ini, dan minta tolonglah kepada Tuhanmu, jika kamu memperbuatnya.

 

21:69 Berfirman Kami (Allah): Hai api, hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat terhadap Ibrahim.

 

21:70 Mereka hendak memperdayakan Ibrahim dengan dia, lalu Kami jadikan mereka orang merugi.

 

21:71 Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke bumi yang telah Kami berkati di dalamnya untuk seluruh alam.

 

21:82 (Kami tundukkan) di antara syetan syetan mereka yang menyelam masuk laut untuk (keperluan) Suleiman dan mengerjakan pekerjaan yang lain daripada itu dan adalah Kami memeliharakan mereka.

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, (dalam perut ikan), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:89 (Ingatlah) akan Zakaria, ketika ia menyeru Tuhannya: Ya Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (tanpa beranak) dan Engkau sebaik baik yang mewarisi.

 

21:90 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan kepadanya Yahya dan Kami perbaiki isterinya (sampai mengandung). Sesungguhnya mereka itu bersegera (berlumba lumba memperbuat) kebajikan dan mereka meminta kepada Kami dengan pengharapan dan ketakutan. Dan mereka itu berhina diri kepada Kami.

 

21:91 (Ingatlah) akan (Maryam) yang memeliharakan kehormatannya. Lalu Kami tiupkan kepadanya dari ruh Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya suatu ayat dalil atas kekuasaan Kami untuk sekalian alam.

 

22:5 Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak, kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

22:6 Demikian itu, ialah kerana Allah sebenarnya Tuhan, dan bahawa Dia menghidupkan orang orang mati dan sesungguhnya Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

22:7 Dan sesungguhnya kiamat (mesti) datang, tiada keraguan terhadapnya, dan sesungguhnya Allah akan membangkitkan orang yang dalam kubur.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

23:23 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

23:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, tolonglah aku kerana mereka mendustakan daku.

 

23:27 Lalu Kami wahyukan kepadanya: Buatlah perahu dengan penjagaan dan perintah Kami. Maka apabila telah datang perintah Kami, dan mendidih air di dapur, masuklah engkau ke dalam perahu sepasang sepasang (lelaki dan perempuan) bersama keluargamu, kecuali orang yang telah terdahulu kata (siksaan) untuk mereka. Janganlah engkau bicarakan kepadaKu tentang orang2 yang aniaya, sesungguhnya mereka itu akan tenggelam.

 

23:28 Apabila engkau telah tetap di atas perahu, engkau dan orang yang bersama engkau, bacalah: Puji pujian bagi Allah yang telah melepaskan kami daripada kaum yang aniaya.

 

23:30 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda tanda (dalil2 kekuasaan Allah) dan sesungguhnya Kami memberi cobaan (kepada mereka itu).

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah: Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya?

 

23:88 Katakanlah: Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:44 Allah mempergantikan malam dengan siang. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ibrah (pengajaran) bagi orang2 yang mempunyai pemandangan.

 

24:45 Allah menjadikan tiap tiap binatang daripada air, setengahnya berjalan dengan perutnya (menjalar, melata), setengahnya berjalan dengan dua kaki dan diantaranya berjalan dengan empat kaki. Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Sungguh Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

25:26 Kekuasaan yang sebenarnya pada hari itu bagi Yang MahaPengasih. Itulah hari kesusahan bagi orang orang yang kafir.

 

25:47 Dia yang menjadikan malam untukmu sebagai pakaian, dan (menjadikan) tidur untuk kesenangan badan dan menjadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

25:53 Dia (Allah) yang mempertemukan dua macam laut, yang semacam ini sangat tawar airnya, dan yang semacam lagi sangat masin airnya, dan Dia adakan dinding dan larangan yang terlarang antara keduanya.

 

25:54 Dia yang menjadikan manusia dari air, lalu diadakanNya pertalian darah dan semenda antara manusia itu, adalah Tuhanmu yang Mahakuasa.

 

26:9 Sesungguhnya Tuhanmu Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

26:68 Sungguhnya Tuhanmu Mahaperkasa dan Pengasih.

 

26:80 Dan jika aku sakit, Dialah yang menyembuhkan daku,

 

26:104 Sungguh Tuhanmu Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

26:122 Sungguh Tuhanmu Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

26:131 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku!

 

26:132 Takutlah kepada Yang membantu kamu dengan (nikmat) yang kamu ketahui.

 

26:133 Dia telah membantu kamu dengan binatang binatang ternak dan anak anak.

 

26:134 Dan kebun kebun dan mata air.

 

26:140 Sesungguhnya Tuhanmu Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

26:159 Sesungguhnya Tuhanmu Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

26:175 Tuhanmu sungguh Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

26:191 Sungguh Tuhanmu Mahaperkasa lagi Pengasih.

 

27:9 Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah yang Mahaperkasa lagi Maha bijaksana.

 

27:60 Bahkan siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan untukmu air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun2 yang indah, sedang kamu tidak dapat menumbuhkan pohonnya. Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah?  Bahkan mereka kaum yang mempersekutukan (Allah),

 

27:61 Bahkan siapakah yang mengadakan bumi untuk tempat tinggal dan menjadikan sungai sungai di sela selanya dan menjadikan gunung gunung di atasnya, serta mengadakan batas (dinding) antara dua macam laut? (Iaitu laut yang berair tawar dan laut yang berair masin). Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui.

 

27:62 Bahkan siapakah yang memperkenankan orang yang melarat, bila ia meminta dan menghilangkan kemelaratannya dan mengangkat kamu jadi Khalifah di muka bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Sedikit (di antara) kamu yang menerima peringatan.

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

27:64 Bahkan siapakah yang memulai kejadian (makhluk), kemudian mengulangnya, dan siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu jika kamu orang yang benar.

 

27:78 Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum antara mereka dengan hukumanNya (yang adil) dan Dia Maha perkasa lagi Maha mengetahui.

 

28:30 Tatkala Musa sampai ke tempat api itu, lalu dia diseru dari tepi lembah yang sebelah kanan, di tempat yang berkat dari arah pohon kayu (katanya): Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah, Tuhan semesta alam.

 

28:31 Lemparkanlah tongkat engkau! Tatkala dilihatnya tongkat itu bergerak seolah olah ular, ia berpaling membelakang, dan tiada hendak kembali. (Berkata Allah): Hai Musa, menghadaplah dan janganlah engkau takut, sesungguhnya engkau akan aman.

 

29:19 Tiadakah mereka memperhatikan, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Dia mengulangnya (menghidupkannya kembali).  Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

29:20 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Allah mengadakan kejadian yang akhir (akhirat). Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

29:22 Kamu tidak sanggup melemahkan (mengalahkan Allah) di bumi dan tiada pula di langit, dan tidak ada untukmu wali dan tidak pula penolong selain daripada Allah.

 

30:5 Oleh kerana pertolongan Allah. Dia menolongi siapa yang dikehendakiNya.  Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

30:6 (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:20 Di antara tanda tandaNya, ialah bahwa Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba tiba kamu menjadi manusia yang bertebaran (di muka bumi).

 

30:21 Di antara tanda tandaNya, bahwa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu), supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:22 Dan diantara tanda tandaNya, ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang orang yang mau tahu.

 

30:23 Di antara tanda tandaNya juga, ialah tidurmu pada malam dan siang dan menuntutmu akan kurniaNya (rezekiNya). Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi tanda bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

30:24 Dan diantara tanda-tandaNya, bahwa Dia memperlihatkan kilat kepadamu, lalu kamu takut (akan petirnya) dan harap (akan turun hujannya), kemudian Dia turunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu, bumi sesudah matinya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

30:25 Dan diantara ayat ayatNya, ialah bahawa berdiri langit dan bumi dengan perintahNya (kekuasaanNya). Kemudian bila Dia menyeru kamu dengan satu seruan, tiba tiba kamu dikeluarkan dari dalam bumi (kuburmu).

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

30:27 Dia yang memulai kejadian (mahkluk) kemudian Dia mengulanginya, sedang (mengulang) itu, terlebih mudah bagiNya. BagiNya (Allah) ada sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

30:50 Maka lihatlah bekas rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Dia menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

30:54 Allah yang menciptakan kamu (mulai) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

31:9 Mereka kekal di dalamnya. Itulah janji Allah yang sebenarnya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:10 Dia menciptakan beberapa langit tanpa tiang yang kamu lihat, dan Dia mengadakan gunung gunung di muka bumi, supaya jangan dia bergoyang goyang bersama kamu dan Dia menyebarkan di muka bumi, bermacam macam hewan. Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di muka bumi bermacam macam tumbuhan yang baik.

 

31:27 Kalau sekiranya pohon pohon di muka bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambah kemudiannya dengan 7 laut lagi, niscaya tiada habis kalimat Allah (dituliskan). Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

32:6 Itulah (Allah) Yang mengetahui barang yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Penyayang.

 

32:26 Tiadakah terang bagi mereka, berapa banyaknya umat umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan, sedang mereka (sekarang) berjalan jalan di bekas bekas tempat diamnya. Sungguh tentang demikian itu menjadi tanda tanda (atas kekuasaan Allah). Tiadakah mereka mendengarkan?

 

32:27 Tiadakah mereka melihat, bahwa Kami mengalirkan air ke bumi yang kering; lalu Kami tumbuhkan dengan dia tanam tanaman, setengahnya dimakan oleh ternak mereka dan diri mereka sendiri? Tiadakah mereka melihatnya?

 

35:1 Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat malaikat jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua-dua, tiga-tiga dan empat-empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesunguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

35:2 Apa apa rahmat yang dibukakan (diberikan) Allah bagi manusia, maka tak ada yang akan menahannya; dan apa apa yang ditahanNya, maka tak ada yang akan memberikannya pada kemudianNya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

35:9 Allah yang mengirimkan angin, lalu diterbangkanNya awan, kemudian Kami halau awan itu ke negeri yang mati (kering), (dan Kami turunkan hujan), lalu Kami hidupkan dengan dia bumi sesudah matinya. Seperti itulah menghidupkan orang orang yang telah mati (waktu berbangkit).

 

35:11 Allah menciptakan kamu dari tanah (kejadian yang mula mula iaitu Adam), kemudian dari mani, kemudian Dia menjadikan kamu berjodoh jodohan (laki laki perempuan). Tidak adalah yang dikandung perempuan dan tidak pula yang dilahirkannya, melainkan dengan pengetahuanNya (Allah).  Tidak bertambah umur orang panjang umur dan tidak pula kurang umurnya, melainkan termaktub dalam kitab (diketahuiNya). Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

35:28 Setengah manusia, binatang binatang dan ternak ternak ada pula bermacam macam warnanya seperti (tersebut itu). Hanya yang takut kepada Allah, ialah ulama ulama di antara hamba hambaNya. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi pengampun.

 

35:44 Tiadakah mereka berjalan di muka bumi, lalu memperhatikan bagaimana akibatnya orang orang yang sebelum mereka, sedang mereka itu terlebih kuat daripada mereka ini. Allah tiada dapat dilemahkan oleh sesuatu yang di langit dan tidak pula yang di bumi. Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

36:5 (Quran ini) diturunkan oleh yang Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

36:6 Supaya engkau beri peringatan kaum, yang belum pernah diberi peringatan bapa bapa mereka, lalu mereka itu lalai.

 

36:29 Tidak ada, hanya satu teriakan yang keras, lalu mereka mati.

 

36:30 Aduhai, besarnya penyesalan terhadap beberapa hamba hamba (Allah) setiap datang rasul kepada mereka, lalu mereka perolok olokkan.

 

36:31 Tiadakah mereka lihat, berapa banyaknya umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan; sungguh orang orang (yang dibinasakan) itu tidak akan kembali kepada mereka.

 

36:32 Sungguh sekaliannya akan dihimpunkan dan dihadirkan di sisi Kami.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:77 Tiadakah manusia mengetahui, bahawa Kami menjadikan dia daripada air mani, kemudian ia menjadi kesumat yang terang.

 

36:78 Dia mengadakan perumpamaan (contoh) bagi Kami dan ia lupa akan kejadiannya. Ia berkata: Siapakah yang bisa menghidupkan tulang tulang yang telah rusak binasa?

 

36:79 Katakanlah: Yang akan menghidupkannya ialah (Tuhan) yang menjadikan dia pada pertama kali. Dia Mahamengetahui semua makhlukNya.

 

36:81 Apa tidakkah (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa menjadikan seumpama mereka? Ya, (memang berkuasa). Dia Mahamenjadikan lagi Mahamengetahui.

 

36:82 Hanya urusanNya (Allah), bila Ia menghendaki (mengadakan) sesuatu, Ia berkata kepadanya: Jadilah engkau! Lalu jadilah ia.

 

37:180 Mahasuci Tuhanmu, Tuhan perkasa dari apa apa yang mereka sifatkan itu.

 

38:30 Kami berikan Sulaiman kepada Daud; (Sulaiman itu) adalah sebaik baik hamba, sesungguhnya dia banyak kembali (kepada Allah).

 

38:31 Ketika ditontonkan kepadanya pada petang hari beberapa ekor kuda, yang tangkas (kencang),

 

38:32 Lalu ia berkata: Sesungguhnya aku mengutamakan mengasihi kuda dari mengingat Tuhanku, sehingga tertutup matahari dengan tutupan.

 

38:33 (Berkata Sulaiman): Bawalah kembali kepadaku semua kuda itu! Lalu disapunya (dengan pedang) kaki dan leher kudanya, (disembelihnya dan didermakannya daging kuda itu kepada fakir miskin).

 

38:34 Sesungguhnya telah Kami cobai Sulaiman (dengan, seorang anak) kemudian Kami jatuhkan (letakkan) anak itu sebagai bangkai (mati) di atas kursinya, kemudian ia taubat (kepada Kami).

 

38:35 Ia berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berikanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut bagi seorang juga pada kemudianku; sesungguhnya Engkau banyak pemberian.

 

38:36 Kemudian Kami tundukkan angin untuknya, yang bertiup menurut perintahnya dengan lemah lembut ke mana dikehendakinya.

 

38:37 Dan (Kami tundukkan untuknya) syetan syetan, masing masingnya menjadi tukang bangunan dan tukang selam (masuk laut).

 

38:38 Dan yang lain lain diikat dengan belenggu (rantai).

 

38:39 Inilah pemberian Kami, maka engkau berikanlah atau engkau tahankanlah, tanpa diperhitungkan.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

38:65   Katakanlah: Hanya aku memberi peringatan. Tidak ada Tuhan, melainkan Allah yang MahaEsa lagi Mahaperkasa.  

 

38:66 Tuhan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya, yang Mahaperkasa lagi Mahapengampun.

 

39:4 Kalau Allah menghendaki mengambil anak, niscaya dipilihNya apa yang dikehendakiNya di antara makhlukNya. Mahasuci Dia (daripada itu). Dialah Allah yang Mahaesa lagi Mahaperkasa.

 

39:5 Dia menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Dia memutarkan (memasukkan) malam kepada siang dan memutarkan siang kepada malam dan menundukkan matahari dan bulan (untukmu), masing masingnya berlari (beredar) sampai waktu yang ditentukan. Ingatlah, Dia Mahaperkasa lagi Mahapengampun.

 

40:2 Diturunkan kitab (ini) dari pada Allah yang Mahaperkasa lagi Maha mengetahui.

 

40:8 Ya Tuhan kami, masukkanlah mereka itu ke dalam syurga Aden (yang kekal), yang telah Engkau janjikan kepada mereka, dan (masukkan pula) orang orang yang salih di antara bapa bapa, isteri-isteri dan anak anak cucu mereka, Sungguh Engkau Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

40:21 Tiadakah mereka berjalan di muka bumi, lalu memperhatikan bagaimana akibatnya orang orang yang sebelum mereka. Mereka itu lebih kuat dari mereka (ini) dan lebih banyak bekas bekasnya di muka bumi, lalu Allah menyiksa mereka itu, kerana dosanya. Dan tidak ada untuk mereka (orang) yang memeliharakan dari (siksa) Allah.

 

40:22 Demikian itu ialah, kerana telah datang rasul rasul kepada mereka dengan (membawa) keterangan, lalu mereka kafir (tidak percaya kepadaNya), kemudian Allah menyiksa mereka. Sungguh Dia Mahakuat lagi keras siksaNya.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:9 Katakanlah: Adakah kamu kafir (ingkar) akan Yang menciptakan bumi dalam dua hari (dua masa) dan kamu adakan bagiNya beberapa sekutu? Itulah Tuhan semesta alam.

 

41:12 Lalu Dia jadikan semuanya 7 langit dalam 2 hari, dan Dia wahyukan kepada tiap tiap langit itu perintahNya. Dan Kami hiasi langit yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang bintang) serta Kami pelihara. Itulah takdir (peraturan) yang Maha perkasa lagi Mahamengetahui.

 

41:39 Dan di antara tanda tandaNya, bahwa engkau lihat bumi itu kering, apabila Kami turunkan air (hujan) kepadanya, lalu bergerak (tumbuh-tumbuhannya) dan bertambah tinggi. Sesungguhnya (Allah) yang menghidupkan bumi itu, ialah yang menghidupkan orang orang yang mati. Sungguh Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

41:53 Nanti akan Kami perlihatkan kepada mereka ayat ayat (tanda tanda kekuasaan) Kami di ufuq ufuq (tepi langit) dan pada diri mereka sendiri, sehingga teranglah bagi mereka, bahawa Quran ini sebenarnya (daripada Allah). Tiadakah cukup bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu?

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:29 Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:49 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia ciptakan apa apa yang dikehendakiNya. Dia berikan anak perempuan kepada siapa yang dikehendakiNya, dan Dia berikan anak laki laki kepada siapa yang dikehendakiNya.

 

43:13 Supaya kamu tetap di atas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata: MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang, kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

46:33 Tiadakah mereka tahu, bahawa Allah, yang menciptakan langit dan bumi dan tiada susah bagiNya, menjadikan semuanya, adalah kuasa menghidupkan orang orang yang mati. Ya sesungguhnya Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

50:7 Dan (tiadakah mereka melihat) bumi, bagaimana Kami membentangkannya dan mengadakan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya bermacam macam (tumbuh tumbuhan) yang indah?

 

50:8 Sebagai pemandangan dan peringatan bagi tiap tiap hamba yang kembali (kepada Tuhannya).

 

50:42 (Iaitu) pada hari mereka mendengarkan suara dengan sebenarnya. Itulah hari keluar (dari dalam kubur).

 

50:43 Sesungguhnya Kami menghidupkan dan mematikan dan kepada Kami tempat kembali,

 

50:44 (Iaitu) pada hari bumi pecah belah dari mereka (lalu mereka keluar) dengan segera. Itulah pengumpulan (manusia) yang mudah bagi Kami.

 

51:29 Kemudian datang isterinya seraya memekik, lalu menepuk mukanya dan berkata (adakah aku akan beranak) padahal aku seorang tua yang mandul?

 

51:30 Sahut mereka itu: Begitulah Tuhanmu berkata. Sungguh Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

52:35 Bahkan adakah mereka terjadi tanpa sesuatu (yang menjadikan) atau merekakah yang menjadikan (dirinya sendiri?).

 

52:36 Bahkan adakah mereka menjadikan langit dan bumi? Tetapi mereka tiada berhati yakin (kepada Allah).

 

52:37 Bahkan adakah di sisi mereka perbendaharaan Tuhanmu atau merekakah yang berkuasa?

 

54:41 Sesungguhnya telah datang khabar takut (peringatan) kepada keluarga Fir’aun.

 

54:42 Lalu mereka mendustakan ayat ayat (keterangan) Kami semuanya. Kemudian Kami siksa mereka itu sebagai siksaan Tuhan yang Mahaperkasa lagi Mahakuasa.

 

54:54 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam beberapa kebun dan sungai (syurga).

 

54:55 Di majlis (tempat) yang benar, di sisi Maharaja (Allah) yang berkuasa.

 

55:3 Telah menjadikan insan (manusia).

 

55:4 Telah mengajarkan kepadanya perkataan.

 

55:5 Matahari dan bulan (beredar) dengan perhitungan.

 

55:6 Rumput rumput dan pohon-pohon tunduk. (kepada Tuhan).

 

55:7 Langit ditinggikanNya, dan diadakanNya (untukmu) neraca keadilan,

 

55:10 Bumi ditetapkanNya untuk makhluk sekalian,

 

55:11 Di atasnya ada buah buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak (mayang).

 

55:12 Dan biji biji yang mempunyai daun di tangkainya (seperti padi dsbnya) dan harum haruman.

 

55:14 Dia menjadikan manusia dari tanah yang kering seperti tembikar (tanah yang dibakar).

 

55:15 Dia menjadikan jin dari lidah api (yang membakar).

 

55:17 Dia Tuhan (yang mengatur) dua timur dan Tuhan dua barat.

 

55:19 Dia kirimkan (adakan) dua macam laut (asin dan tawar), yang bertemu keduanya,

 

55:20 (Tetapi) di antara keduanya ada dinding (sehingga) tiada bercampur keduanya.

 

55:22 Keluar dari keduanya mutiara dan marjan (mutiara yang kecil kecil).

 

55:24 BagiNya ada berapa kapal yang diadakan (dipertunjukkan) di laut seperti bukit bukit (kelihatannya).

 

56:57 Kami telah menjadikan kamu, maka mengapakah kamu tidak membenarkan (hari berbangkit itu)?

 

56:58 Adakah kamu lihat, mani yang kamu tumpahkan (ke dalam rahim perempuan)?

 

56:59 Kamukah menjadikannya atau Kamikah menjadikannya?

 

56:60 Kami telah mentakdirkan (mengatur) mati antara kamu, dan bukanlah Kami lemah

 

56:61 Buat menukar kamu dengan (umat) yang seumpama kamu dan menjadikan kamu dalam alam (hal) yang tidak kamu ketahui.

 

56:62 Sesungguhnya kamu telah mengetahui kejadian yang pertama, maka mengapakah kamu tidak mengambil peringatan (daripadanya tentang kejadian yang kedua)?

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

56:68 Adakah kamu lihat air yang kamu minum?

 

56:69 Kamukah menurunkannya dari awan atau Kamikah menurunkannya?

 

56:70 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia asin, maka mengapakah kamu tidak berterima kasih?

 

56:71 Adakah kamu lihat api yang kamu nyalakan (dengan kayu)?

 

56:72 Kamukah menjadikan pohonnya atau Kamikah menjadikannya?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan dibumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

58:14 Tiadakah engkau lihat orang orang (munafiq) mengangkat wali dari kaum yang dimurkai Allah (Yahudi)? Mereka (orang orang munafiq) bukan daripada mu dan bukan pula dari mereka itu (Yahudi) dan mereka bersumpah dengan bohong, sedang mereka mengetahui.

 

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

 

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

58:20 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan rasulNya, mereka itu termasuk dalam orang2 yang terhina.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

59:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

59:6 Apa apa (harta rampasan) yang dikembalikan (diberikan) Allah kepada rasulNya, daripada mereka (yang kafir), maka kamu tiada memacu kuda dan tidak pula mengendarai unta, untuk memperolehnya, tetapi Allah menguasakan rasul rasulNya atas siapa yang dikehendakiNya dan Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Maha suci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas (segala hambaNya), Maha Perkasa, yang Maha Pemaksa dan yang Maha amat besar. Maha suci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

60:5 Ya Tuhan kami, janganlah engkau jadikan kami fitnah (cobaan), untuk orang orang yang kafir, dan ampunilah kami, ya Tuhan kami, sungguh engkau Mahaperkasa lagi Mahabijaksana (kata Ibrahim dan kaumnya).

 

61:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan apa apa yang dibumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

64:7 Telah mendakwakan (mengatakan) orang orang yang kafir, bahawa mereka tiada akan dibangkitkan (hidup kembali). Katakanlah: Ya, demi Tuhanku, demi sesungguhnya kamu akan dibangkitkan, kemudian diberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan. Yang demikian itu mudah bagi Allah.

 

64:18 Mengetahui yang gaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Mahabijaksana.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya. Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi tiap tiap sesuatu.

 

66:8 Hai orang orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu mengampuni kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, pada hari Allah tiada akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang orang yang beriman sertanya, sedang cahaya mereka berjalan di hadapan dan di sebelah kanan mereka, seraya mereka berkata: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah (dosa) kami, sungguh Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70:36 Mengapakah orang orang yang kafir menentang (dengan matanya) ke arah engkau?

 

70:37 Sambil berkumpul kumpul (berkelompok kelompok), di sebelah kanan dan kiri engkau (untuk memperolok olokkan)?

 

70:38 Adakah tiap tiap orang di antara mereka mengharap, bahwa ia akan masuk ke syurga kenikmatan?

 

70:39 Sekali kali tidak. Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari apa yang mereka ketahui.

 

70:40 Aku bersumpah dengan Tuhan beberapa timur dan beberapa barat, bahwa Kami (Allah) kuasa.

 

70:41 Buat mengganti mereka dengan (umat) yang terlebih baik daripada mereka dan Kami tiada dapat dikalahkan.

 

70:42 Maka biarkanlah mereka masuk pada yang bukan bukan  dan bermain main, sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan.

 

70:43 (Iaitu) pada hari, mereka dikeluarkan dari dalam kuburnya, dengan segera, seolah olah mereka bersegera kepada berhalanya.

 

70:44 Sedang pemandangan mereka rendah (hina) serta ditimpa kehinaan. Itulah hari yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

75:40 Bukankah Allah (yang menciptakan) itu, kuasa menghidupkan orang orang yang mati?

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

77:20 Bukankah Kami menjadikan kamu dari air yang hina (kotor)?

 

77:21 Kemudian Kami jadikan dia dalam tempat yang terjaga (rahim).

 

77:22 Hingga kadar (waktu) yang ditentukan?

 

77:23 Lalu Kami tentukan (keadaannya) maka Kami sebaik baik yang menentukan.

 

77:25 Bukankah Kami menjadikan bumi, untuk menghimpunkan,

 

77:26 Orang orang hidup dan orang orang mati?

 

77:27 Dan Kami jadikan diatasnya gunung gunung yang tinggi dan Kami curahkan kepadamu air yang tawar (hujan)?

 

80:19 Dari setetes air (mani) manusia itu dijadianNya, lalu diaturNya dengan sesempurna sempurnanya.

 

80:21 Kemudian dimatikanNya, lalu ia dikuburkan,

 

80:22 Kemudian apabila dikehendakiNya, akan dibangkitkanNya (hidup kembali).

 

80:24 Maka hendaklah manusia melihat makanannya (dari apakah ia dijadikan)?

 

80:25 Sesungguhnya Kami telah mencucurkan (menurunkan) air (hujan) sebanyak banyaknya,

 

80:26 Kemudian Kami belah (renggangkan) tanah, serenggang renggangnya,

 

80:27 Lalu Kami tumbuhkan padanya biji,

 

80:28 Dan buah anggur dan ruthab (buah kurma yang dimakan waktu lembut),

 

80:29 Dan zaitun dan pohon kurma,

 

80:30 Dan kebun kebun yang besar besar dan pohonnya,

 

80:31 Dan buah buahan untuk manusia dan padang ternak,

 

80:32 Untuk kesenangan bagimu dan bagi ternak ternakmu.

 

92:13 Sesungguhnya kepunyaan Kami akhirat dan dunia.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.