Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

suka berbantah

 

suka berbantah

 

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:136 Katakanlah : Kami telah beriman kepada Allah dan (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan apa apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya. (begitu juga kepada kitab) yang diturunkan kepada Musa dan Isa dan apa apa yang diturunkan kepada nabi nabi dari Tuhan mereka, tiadalah kami perbedakan seorang juga di antara mereka itu dan kami patuh kepada Allah.

 

2:139 Katakanlah: Adakah kamu membantah kami tentang Allah? Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu; untuk kami amalan kami dan untukmu amalan kamu; dan kami hanya menyembah kepadaNya dengan tulus ikhlas.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:55 (Ingat) ketika Allah berkata: Ya Isa, sesungguhnya Aku mewafatkan engkau dan meninggikan (derajat) engkau kepadaKu dan menyucikan engkau dari orang orang kafir dan menjadikan orang orang yang mengikut engkau di atas dari mereka yang kafir, sampai hari kiamat. Kemudian tempat kembali kamu kepadaKu, lalu Aku hukum antara kamu tentang apa apa yang kamu perselisihkan.

 

3:61 Barang siapa membantah engkau tentang kebenaran itu, sesudah datang kepada engkau ilmu pengetahuan, maka katakanlah (kepadanya) : Marilah kamu, kami panggil anak anak kami dan anak anakmu, perempuan perempuan kami dan perempuan perempuanmu dan diri kami dan dirimu, kemudian kita bersungguh sungguh berdoa, lalu kita jadikan kutuk Allah atas orang2 yang berdusta.

 

4:59 hai orang2 yang beriman, ikutlah Allah dan ikutlah rasul dan orang2 yang mengurus pekerjaan dari kamu. Kalau kamu berbantah bantah tentang sesuatu (perkara), hendaklah kamu kembalikan kepada Allah dan rasul, jika kamu beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik baik jalan.

 

6:25 Di antara mereka, ada orang yang mendengarkan (pengajaran) engkau dan Kami adakan tutup atas (mata) hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti apa apa dan (Kami adakan) pekak di telinga mereka. Jika mereka lihat beberapa ayat (keterangan), mereka tiada beriman kepadanya. Sehingga apabila mereka datang kepada engkau hendak membantahmu, maka orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya khabar dongeng orang orang dahulu.

 

6:91 Mereka tiada memuliakan Allah menurut mestinya, ketika mereka berkata: Allah tiada menurunkan sesuatu kepada manusia. Katakanlah; Siapakah menurunkan kitab yang dibawa oleh Musa sebagai penerangan dan petunjuk bagi manusia? Kamu jadikan kitab itu di atas beberapa potong kertas, kamu nyatakan sebagiannya dan kamu sembunyikan kebanyakkannya. Kamu telah diberi ilmu dengan (pengetahuan) yang belum kamu ketahui, bahkan bapak bapak mupun tiada mengetahuinya. Katakanlah: Allah (yang menurunkan kitab itu), kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.

 

6:93 Siapakah yang terlebih aniaya dari orang yang mengadakan dusta terhadap Allah? Atau ia berkata: telah diwahyukan kepadaku, padahal tiada diwahyukan kepadanya suatu juapun, dan orang yang berkata: Nanti kuturunkan seumpama yang diturunkan Allah itu? Jika engkau lihat ketika orang orang aniaya dalam kesakitan maut, sedang malaikat memukul dengan tangannya, (lalu berkata): Keluarkanlah jiwamu ! niscaya … Pada hari itu kamu dibalas dengan siksa kehinaan, kerana kamu mengatakan terhadap Allah sesuatu yang tidak benar dan kamu menyombongkan diri terhadap ayat ayat Allah.

 

7:179 Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakkan di antara jin dan manusia, bagi mereka ada jantung hati, (tetapi) tiada mengerti dengan hatinya, dan bagi mereka ada mata, (tetapi) tiada melihat dengan matanya, dan bagi mereka ada telinga, (tetapi) tiada mendengar dengan telinganya. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang yang lengah.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

9:77 Lalu Allah menjadikan akibat mereka jadi munafik dalam hatinya sampai pada hari mereka menemuinya (hari kiamat), disebabkan mereka telah melanggar yang mereka janjikan, lagi kerana mereka berdusta.

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

11:32 Berkata mereka: Hai Nuh, sungguh engkau membantah kami, banyak benar bantahan engkau terhadap kami, sebab itu cobalah engkau datangkan kepada kami siksaan yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

11:110 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa, lalu diperselisihkan di dalamnya. Kalau tiadalah kalimat yang terdahulu dari Tuhanmu, niscaya dihukum (diputuskan) antara mereka. Dan sesungguhnya mereka itu dalam syak dan keraguan.

 

11:118 Jika Tuhanmu mengkehendaki, niscaya dijadikanNya manusia menjadi satu umat (agama), tetapi mereka itu sentiasa berselisih.

 

11:119 Kecuali orang yang dikasihi Tuhanmu. Kerana itulah Allah menjadikan mereka. Telah tammat perkataan Tuhanmu, demi akan Kupenuhkan neraka dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

13:13 Bertasbih guruh serta memujiNya, dan malaikat malaikat kerana takut kepadaNya. Dia kirim petir, lalu mengenai siapa yang dikehendakiNya, sedang mereka itu berbantah bantah tentang Allah, dan Dia sangat menyiksa.

 

13:14 KepadaNya do’a (persembahan) yang benar. Orang orang yang menyembah selain daripadaNya, tiadalah akan diperkenankan bagi mereka sedikitpun, melainkan seperti orang yang menghulurkan kedua telapak tangannya ke dalam air, supaya sampai ke mulutnya, pada hal ia tiada menyampaikannya. Tiadalah doa (persembahan) orang orang kafir itu, melainkan dalam kesesatan.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:125 Serulah (manusia) ke jalan (agama) Tuhanmu, dengan kebijaksaan dan pengajaran yang baik, dan berbantahlah (berdebatlah) dengan mereka dengan (jalan) yang terbaik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang orang yang sesat dari jalannya dan Dia lebih mengetahui orang orang yang mendapat petunjuk.

 

18:21 Demikianlah Kami perlihatkan kepada mereka, supaya mereka mengetahui bahwa janji Allah sebenarnya dan bahwa hari kiamat tak ada keraguan padanya. (Iaitu) ketika mereka berbantah2 sesamanya tentang urusan pemuda2 itu; lalu mereka berkata: Perbuatlah bangunan di atas gua mereka! Tuhan kamu lebih mengetahui tentang hal mereka. Berkata orang2 yang menang dalam urusan pemuda2 itu: Kami akan perbuat sebuah masjid di atas mereka itu.

 

18:22 Nanti orang2 yang berbantah bantah itu berkata (tentang banyaknya pemuda pemuda yang diam dalam gua itu)(di antaranya mengatakan) tiga orang, yang keempat anjing mereka, di antaranya mengatakan lima orang dan keenam anjing mereka, sebagai meramalkan barang yang ghaib. Setengahnya mengatakan tujuh orang, kelapan anjing mereka. Katakanlah : Tuhanku lebih mengetahui berapa bilangan mereka. Tiada yang mengetahui mereka itu, melainkan sedikit saja. Sebab itu, janganlah engkau bertengkar tengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran di lahir saja dan jangan pula bertanya kepada salah seorang di antara mereka itu.

 

18:54  Sesungguhnya telah Kami nyatakan dalam Quran ini bermacam macam contoh untuk manusia. Tetapi manusia itu amat banyak bantahannya.

 

19:37 Beberapa golongan di antara mereka telah berbantah bantah, sebab itu celakalah untuk orang orang yang kafir, ketika melihat (siksaan) hari yang besar.

 

19:38 Alangkah nyaring pendengaran mereka dan alangkah terang penglihatannya pada hari mereka datang kepada Kami, tetapi orang orang aniaya pada hari ini di dalam kesesatan yang nyata.

 

19:39 Pertakutilah mereka dengan hari penyesalan (kiamat), ketika di hukum perkara mereka, sedang mereka dalam kelalaian dan mereka tiada beriman.

 

19:73 Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Kami yang terang, lalu orang orang yang kafir berkata kepada orang2 yang beriman: Manakah di antara kedua golongan (kita) yang lebih baik tempat diamnya dan lebih indah majlis (tempat pertemuannya)?

 

25:50 Sesungguhnya telah Kami terangkan demikian itu kepada mereka, supaya mereka mendapat peringatan. Tetapi kebanyakkan manusia enggan (tak mau), malahan bertambah ingkar.

 

27:76 Sesungguhnya Quran ini mengkisahkan kepada Bani Israil tentang kebanyakkan yang mereka perselisihkan.

 

29:46 Janganlah kamu berdebat (berbantah) dengan ahli kitab (Yahudi, Nasrani dan seumpamanya), melainkan dengan (jalan) terbaik, kecuali orang2 yang aniaya di antara mereka itu, dan katakanlah: Kami percaya kepada (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, sedangkan Tuhan kami, dan Tuhan kamu hanya satu, dan kami patuh kepadaNya.

 

32:25 Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum antara mereka pada hari kiamat, tentang apa apa yang mereka perselisihkan.

 

32:28 Mereka berkata: Apabilakah (waktunya) kemenangan ini, jika kamu orang yang benar?

 

32:29 Katakanlah: Pada hari kemenangan itu, tidak bermanfaat keimanan bagi orang orang yang kafir, dan tidak pula mereka diberi tempoh.

 

32:30 Maka berpalinglah engkau daripada mereka, dan nantilah sedang mereka menanti pula.

 

36:49 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang akan menyiksa mereka, sedang mereka berbantah bantah.

 

40:4 Tiadalah yang membantah ayat ayat Allah, melainkan orang orang yang kafir, maka janganlah engkau terpedaya kerana bolak balik mereka dalam negeri.

 

40:5 Telah mendustakan sebelum mereka, kaum Nuh, dan beberapa golongan (kaum) yang kemudiannya, dan tiap tiap umat bercita cita, hendak menangkap rasulnya, dan mereka membantah dengan yang bathil, untuk menolak yang hak, lalu Aku siksa mereka itu, maka bagaimanakah siksaKu (terhadap mereka itu)?

 

40:45 Kemudian Allah memeliharakannya (orang yang beriman itu) dari kejahatan tipu daya mereka, sedang keluarga Fir’aun ditimpa oleh sejahat jahat siksa.

 

40:46 Neraka didatangkan kepada mereka pagi pagi dan petang petang dan pada hari kiamat dikatakan: Masukkanlah keluarga Firaun ke dalam siksa yang sekeras kerasnya.

 

40:47 Ketika mereka berbantah bantah dalam neraka, lalu berkata orang orang yang lemah kepada orang orang yang sombong (ketua):  Sesungguhnya kami pengikut kamu, apa dapatkah kamu menolakkan daripada kami sebahagian siksa neraka?

 

40:48 Berkata orang orang sombong: Sesungguhnya kita masing masing dalam neraka, kerana Allah telah menghukum antara segala hambaNya.

 

40:49 Berkata orang orang yang dalam neraka kepada malaikat penjaga neraka: Tolonglah mintakan kepada Tuhanmu, supaya diringankanNya siksa daripada kami, meskipun sehari saja.

 

40:50 Berkata malaikat: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul dengan (membawa) keterangan? Sahut mereka itu: Ya, (ada). Berkata malaikat: Maka mintalah olehmu sendiri. Dan tiadalah permintaan orang orang yang kafir itu, melainkan dalam kesesatan (sia sia saja).

 

40:56 Sesungguhnya orang2 yang membantah ayat ayat Allah tanpa keterangan yang sampai kepada mereka, tak adalah dalam dada mereka, melainkan kesombongan yang tiada dapat disampaikannya, maka berlindunglah engkau kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

41:52 Katakanlah : Kamu khabarkanlah kepadaku, jika ia (Quran) ini dari sisi Allah, kemudian kamu ingkari akan dia, maka siapakah yang terlebih sesat dari orang yang dalam perselisihan yang jauh itu?

 

42:10  Apa apa yang kamu perselisihkan tentang sesuatu, maka hukumnya dikembalikan kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku, kepadaNya aku tawakkal dan kepadaNya aku kembali.

 

42:35 Dan Dia mengetahui orang orang yang membantah ayat ayat Kami, tidak ada bagi mereka tempat melarikan diri.

 

43:65 Kemudian berbantah bantah beberapa golongan di antara mereka, maka celakalah untuk orang2 yang aniaya (iaitu) siksa hari yang pedih.

 

50:28  Berfirman Allah: Janganlah kamu berbantah bantah di sisiKu dan sesungguhnya telah Aku dahulukan (sampaikan) janji yang mempertakuti kepadamu.

 

59:4 Demikian itu, kerana mereka membantah Allah dan rasulNya. Barang siapa yang membantah Allah, maka sesungguhnya Allah amat keras siksaanNya.

 

64:6 Demikian itu, kerana telah datang kepada mereka rasul rasul dengan (membawa) keterangan, lalu mereka berkata: Patutkah manusia menunjuki kami? Lalu mereka menyangkal dan berpaling (dari kebenaran) dan Allah Mahakaya (daripada mereka), dan Allah Mahakaya lagi Maha terpuji.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.