Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Halus (UrusanNya)

 

Allah Maha Halus (UrusanNya)



12:100 Kemudian Yusuf mendudukkan ibu bapaknya di atas singgahsananya, lalu mereka itu sujud (tunduk) kepada Yusuf (adat raja raja): Berkata Yusuf: Ya ayahanda! Inilah taqwil mimpi saya yang dahulu, sesungguhnya Tuhanku telah menjadikan dia dengan sebenarnya. Sungguh Allah telah berbuat baik kepada saya. Ketika Dia mengeluarkan saya daripada penjara, serta mendatangkan kamu dari dusun sesudah syetan menghasut antara saya dan antara saudara saudara saya. Sesungguhnya Tuhan saya Maha halus (UrusanNya) tentang apa yang dikehendakiNya. Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.


31:15 Jika keduanya (ibu bapamu) memaksa, supaya engkau mempersekutukan Daku dengan sesuatu (Tuhan), yang tidak engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia, secara ma’ruf (baik), dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKu. Kemudian tempat kembali mu kepadaKu, lalu Ku khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

31:16 Hai anakku (kata Luqman): sesungguhnya, jika ada amalan engkau (baik atau buruk) seberat biji sawi yang tersembunyi dalam batu atau di langit atau di bumi, niscaya didatangkan (dibalas) Allah juga. Sesungguhnya Allah Mahahalus, lagi Mahamengetahui.



 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.