Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA TERPUJI

 

ALLAH MAHA Terpuji

 

 

 

 

1:2 Segala puji bagi Allah, Tuhan (yang mendidik) semesta alam,

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

6:1 Puji pujian bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan nur (terang). Kemudian orang orang yang kafir kepada Tuhan berpaling juga.

 

6:91 Mereka tiada memuliakan Allah menurut mestinya, ketika mereka berkata: Allah tiada menurunkan sesuatu kepada manusia. Katakanlah; Siapakah menurunkan kitab yang dibawa oleh Musa sebagai penerangan dan petunjuk bagi manusia? Kamu jadikan kitab itu di atas beberapa potong kertas, kamu nyatakan sebagiannya dan kamu sembunyikan kebanyakkannya. Kamu telah diberi ilmu dengan (pengetahuan) yang belum kamu ketahui, bahkan bapak bapak mupun tiada mengetahuinya. Katakanlah: Allah (yang menurunkan kitab itu), kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.

 

7:43 Kami hapuskan apa apa yang di dalam dada mereka, iaitu irihati (dengki), mengalir air sungai di bawah mereka, seraya mereka berkata : Puji pujian bagi Allah yang telah menunjuki kami kepada ini. Tiadalah kami mendapat petunjuk, kalau tiada kami ditunjuki Allah. Demi sesungguhnya telah datang rasul2 Tuhan kami dengan (membawa) kebenaran. Mereka diseru (dengan suara) : Syurga itu kamu terima  pusaka, disebabkan apa yang telah kamu amalkan.

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

10:68 Mereka berkata: Allah mempunyai seorang anak. Maha suci Allah. Dia Mahakaya. KepunyaanNya apa apa yang dilangit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada di sisimu dalil tentang ini. Adakah kamu berkata terhadap Allah tentang apa yang tiada kamu ketahui?

 

13:13 Bertasbih guruh serta memujiNya, dan malaikat malaikat kerana takut kepadaNya. Dia kirim petir, lalu mengenai siapa yang dikehendakiNya, sedang mereka itu berbantah bantah tentang Allah, dan Dia sangat menyiksa.

 

14:1 Alif Lam Raa. (Inilah) kitab. Kami turunkan kepada Engkau, supaya Engkau keluarkan manusia dari gelap gulita kepada terang benderang dengan izin Tuhan mereka (iaitu) ke jalan yang Maha Perkasa dan Maha terpuji.

 

14:8 Berkata Musa: Jika kamu kafir (ingkar) bersama orang yang di atas bumi semuanya, sesungguhnya Allah Maha kaya lagi Maha terpuji.

 

14:39 Puji2an bagi Allah yang telah menganugerahiku waktu tua Ismail dan Ishak. Sungguh Tuhanku Mendengarkan Doa.

 

15:98 Sebab itu tasbihlah engkau, serta memuji Tuhanmu dan hendaklah engkau termasuk orang2 yang sujud.

 

16:75 Allah mengadakan suatu contoh, seorang hamba sahaya yang dimiliki orang, tiada berkuasa atas suatu pun, dan orang yang Kami beri rezeki dengan rezeki yang baik, lalu dibelanjakannya dengan bersembunyi dan berterang terang. Adakah mereka itu bersamaan? (Tentu tidak). Segala puji bagi Allah. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

17:111 Katakanlah, (Segala) puji bagi Allah yang tiada mempunyai anak dan tak ada baginya sekutu dalam kerajaanNya, dan tak ada baginya wali (penolong) kerana (mendapat) kehinaan & besarkanlah Dia sebesar besarnya.

 

18:1 (Segala) puji bagi Allah yang telah menurunkan kitab kepada hambaNya (Muhammad) dan tak ada di dalamnya bengkok (perselisihan).

 

20:130 Sebab itu, sabarlah engkau atas apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan di waktu malam, hendaklah engkau tasbih pula dan lagi di waktu tepi siang (pagi & petang), mudah mudahan engkau suka (menerima pahala).

 

22:64 KepunyaanNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

23:28 Apabila engkau telah tetap di atas perahu, engkau dan orang yang bersama engkau, bacalah: Puji pujian bagi Allah yang telah melepaskan kami daripada kaum yang aniaya.

 

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya ) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

23:116 Maka Mahatinggi Allah yang menguasai (alam), lagi sebenarnya Tuhan, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang mempunyai arasy yang mulia.

 

27:15 Sesungguhnya telah Kami berikan ilmu pengetahuan kepada Daud dan Sulaiman, lalu keduanya berkata: Puji pujian bagi Allah yang melebihkan kami dari kebanyakkan hamba2Nya yang beriman. 

 

27:59 Katakanlah (Ya Muhammad)! Puji pujian bagi Allah dan keselamatan untuk hamba hambaNya yang telah dipilihNya. Adakah Allah yang terlebih baik atau (berhala berhala) yang mereka persekutukan (dengan Allah)?

 

28:70 Dia Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya puji2an di dunia dan di akhirat, dan bagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu akan dikembalikan.

 

29:61 Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka; Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan. Niscaya mereka menjawab: Allah. Maka ke manakah mereka berpaling?

 

29:63 Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, niscaya mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Puji pujian bagi Allah ( atas pengakuan kamu itu ). Tetapi kebanyakkan mereka tiada memikirkan.

 

30:7 Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan duniawi, sedangkan mereka lalai tentang akhirat.

 

30:8 Tiadakah mereka memikirkan apa yang dalam diri mereka sendiri? Allah tiada menjadikan langit, bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran dan (menurut) janji yang ditentukanNya. Tetapi kebanyakkan manusia ingkar akan menemui Tuhannya.

 

30:10 Kemudian akibatnya orang orang yang memperbuat kejahatan ialah kejahatan pula, kerana mereka mendustakan ayat ayat Allah dan memperolok olokkannya.

 

30:11 Allah memulai kejadian (makhluk), kemudian Dia pula mengulangnya (menghidupkan kembali), sesudah itu kamu dikembalikan kepadaNya.

 

30:12 Pada hari kiamat berputus asalah orang orang yang berdosa.

 

30:13 Dan tidak ada bagi mereka syafaat (pertolongan) dari sekutu sekutunya (berhala) sedangkan mereka ingkar akan sekutu sekutunya itu.

 

30:14 Pada hari kiamat, mereka bergolong golongan pada hari itu.

 

30:15 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka mereka itu dalam syurga, maka mereka itu dalam syurga dengan bersukaria.

 

30:16 Adapun orang orang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami dan menemui akhirat, maka mereka itu dilemparkan ke dalam siksa.

 

30:17 Maha suci Allah ketika kamu di waktu sore (malam) dan ketika kamu di waktu subuh.

 

30:18 BagiNya puji pujian di langit dan di bumi dan (ketika kamu di waktu) petang dan ketika lohor.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:20 Di antara tanda tandaNya, ialah bahwa Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba tiba kamu menjadi manusia yang bertebaran (di muka bumi).

 

30:21 Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu , menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:22 Dan diantara tanda tandaNya, ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang orang yang mau tahu.

 

30:23 Di antara tanda tandaNya juga, ialah tidurmu pada malam dan siang dan menuntutmu akan kurniaNya (rezekiNya). Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi tanda bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

30:24 Dan diantara tanda-tandaNya, bahwa Dia memperlihatkan kilat kepadamu, lalu kamu takut (akan petirnya) dan harap (akan turun hujannya), kemudian Dia turunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu, bumi sesudah matinya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

30:25 Dan diantara ayat ayatNya, ialah bahawa berdiri langit dan bumi dengan perintahNya (kekuasaanNya). Kemudian bila Dia menyeru kamu dengan satu seruan, tiba tiba kamu dikeluarkan dari dalam bumi (kuburmu).

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

30:27 Dia yang memulai kejadian (mahkluk) kemudian Dia mengulanginya, sedang (mengulang) itu, terlebih mudah bagiNya. BagiNya (Allah) ada sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

34:1 Puji pujian bagi Allah yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan bagiNya puji pujian di akhirat. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

34:2 Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya, dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia Pengasih lagi Pengampun.

 

35:1 Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat2 jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua dua, tiga tiga dan empat empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

35:15 Hai manusia, kamu fakir (berkehendak) kepada Allah dan Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

35:34 Mereka berkata: Puji pujian bagi Allah yang telah menghilangkan kedukaan daripada kami. Sesungguhnya Tuhan kami Pengampun lagi Berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

37:182 Dan puji pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

39:29 Allah mengadakan suatu contoh, (iaitu) seorang laki laki (hamba sahaya) yang empunyanya beberapa orang serikat, yang berselisih sesamanya dan laki laki (hamba) yang lain khusus untuk seorang laki laki saja. Adakah keduanya itu bersamaan? Puji pujian bagi Allah. Tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahuinya.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu pada petang petang dan pagi pagi.

 

40:65 Dia hidup, tidak ada Tuhan kecuali Dia. Sebab itu sembahlah Dia serta mengihklaskan agama bagiNya. Puji pujian bagi Allah Tuhan semesta alam.

 

42:28 Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

43:13 Supaya kamu tetap di atas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata: MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang, kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

43:14 Sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.

 

45:36 Maka bagi Allah puji pujian, Tuhan langit dan Tuhan bumi, Tuhan semesta alam

 

50:39 Maka sabarlah engkau (ya Muhammad) (mendengarkan) apa apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya.

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad) (menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

57:24 (Iaitu) orang orang yang bakhil dan menyuruh manusia berlaku bakhil. Dan siapa yang berpaling, maka sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

60:6 Sesungguhnya untukmu, pada mereka itu ikutan yang baik, bagi siapa yang mengharap (pahala) Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang berpaling maka sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

60:12 Hai nabi (Muhammad), apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berbai’ah (bersetia ta’at) kepadamu, bahwa mereka tiada akan mempersekutukan Allah dengan suatu apa pun dan tidak akan mencuri, dan tidak akan berzina dan tidak akan membunuh anaknya dan tidak akan mengadakan kebohongan, yang mereka ada adakan antara tangan dan kaki mereka (yaitu mengatakan anak yang dapat tengah jalan anak suaminya) dan tidak pula mendurhakai engkau tentang yang ma’ruf (baik dalam agama), maka hendaklah engkau terima bai’ah mereka dan mintakanlah ampun untuk mereka kepada Allah. Sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

64:6 Demikian itu, kerana telah datang kepada mereka rasul rasul dengan (membawa) keterangan, lalu mereka berkata: Patutkah manusia menunjuki kami? Lalu mereka menyangkal dan berpaling (dari kebenaran) dan Allah Mahakaya (daripada mereka), dan Allah Mahakaya lagi Maha terpuji.

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

76:25 Sebutlah nama Tuhanmu pada pagi pagi dan petang petang.

 

76:26 Pada malam hari hendaklah engkau sujud kepadaNya dan tasbihlah (sembahyang tahajud) pada malam yang panjang.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.