Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Larangan buat bencana kebinasaan

 

Jangan buat bencana kebinasaan

 

 

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:195 Belanjakanlah (hartamu) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

3:104 Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan maaruf (yang baik baik) dan melarang dari yang mungkar; dan mereka itulah yang menang.

 

4:114 Bukanlah suatu kebaikan dalam kebanyakkan bisikan bisikan mereka, kecuali orang yang menyuruh bersedekah atau dengan ma’ruf atau memperdamaikan antara manusia. Barang siapa memperbuat demikian, kerana menghendaki keredaan Allah, maka nanti akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar.

 

5:32 Oleh sebab itulah, Kami tetapkan atas Bani Israel, bahawa sesungguhnya, siapa membunuh seorang manusia, yang bukan membunuh orang atau bukan berbuat bencana di muka bumi, maka seolah olah ia telah membunuh manusia semuanya. Barang siapa menghidupkan seorang manusia, maka seolah olah ia telah menghidupkan manusia sekaliannya. Sesungguhnya telah datang kepada mereka beberapa orang rasul Kami dengan membawa keterangan, kemudian kebanyakkan mereka selepas itu melampaui batas di muka bumi.

 

6:108 Janganlah kamu cerca (berhala2) yang mereka sembah, selain daripada Allah, nanti mereka mencerca Allah pula dengan aniaya, tanpa ilmu pengetahuan, Demikianlah kami hiaskan bagi tiap tiap umat amal perbuatannya, kemudian tempat kembali mereka kepada Tuhannya, lalu Allah mengabarkan kepada mereka apa apa yang telah mereka perbuat.

 

7:56 Janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi, sesudah baiknya. Mintalah kepadaNya dengan ketakutan dan harapan. Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat dari orang2 yang berbuat kebaikan.

 

7:74 Ingatlah, ketika Ia mengangkatmu menjadi khalifah, sesudah (kaum) ‘Ad dan Ia menempatkan kamu di muka bumi, kamu dirikan mahligai di lembahnya dan kamu pahat bukit2nya menjadi rumah. Sebab itu ingatlah akan nikmat Allah dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di muka bumi sebagai orang2 penjahat.

 

8:61 Jikalau mereka cenderung kepada perdamaian, hendaklah engkau cenderung pula, serta bertawakkallah kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

9:4 Kecuali orang orang yang telah berjanji kamu dengan mereka di antara orang orang musyrik, kemudian mereka tiada melanggar janjinya dengan kamu sedikitpun dan tiada pula menolong seorangpun musuhmu, sebab itu kamu sempurnakanlah janji mereka itu, hingga sampai waktunya. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang taqwa.

 

9:5 Maka apabila telah habis bulan suci, hendaklah perangi orang2 musyrik dimana kamu jumpai dan hendaklah ambil mereka itu menjadi tawanan dan kepunglah mereka dan duduklah mengintip mereka pada tiap tiap jalan yang dilaluinya. Jika mereka taubat dan mendirikan sembahyang serta mengeluarkan zakat, maka bebaskanlah jalan mereka. Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

9:6 Jika seseorang diantara orang2 musyrik minta perlindungan kepadamu, hendaklah engkau perlindungi, sehingga ia mendengar perkataan Allah, kemudian sampaikanlah ia ke tempat keamanannya (negerinya). Demikian itu kerana mereka satu kaum yang tiada mengetahui.

 

9:7 Betapakah akan ada perjanjian (yang teguh) bagi orang orang musyrik di sisi Allah dan di sisi Rasulnya, kecuali pada orang orang yang telah berjanji kamu dengan mereka di Mesjidil Haram. Maka selama mereka lurus (jujur) terhadap kamu, hendaklah kamu lurus pula terhadap mereka. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang taqwa.

 

11:85 Hai kaumku! Sempurnakanlah sukatan dan timbangan dengan keadilan dan janganlah kamu kurangkan hak orang sedikit juapun dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang perosak.

 

17:31 Janganlah kamu bunuh anak anakmu, kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki mereka dan rezekimu.Sesungguhnya membunuh mereka itu satu dosa besar.

 

29:46 Janganlah kamu berdebat (berbantah) dengan ahli kitab (Yahudi, Nasrani dan seumpamanya), melainkan dengan (jalan) yang terbaik, kecuali orang2 yang aniaya di antara mereka itu , dan katakanlah: Kami percaya kepada (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, sedangkan Tuhan kami dan Tuhan kamu hanya satu, dan kami patuh kepadaNya.

 

31:17 Hai anakku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah orang (memperbuat) yang ma’ruf (yang baik) dan laranglah (memperbuat) yang mungkar (haram), serta sabarlah atas cobaan yang menimpa engkau. Sesungguhnya demikian itu pekerjaan yang dicita citakan.

 

33:58 Orang orang yang menyakiti mukmin laki laki dan mukmin perempuan dengan sesuatu yang tidak diperbuatnya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.

 

38:28 Adakah Kami jadikan orang orang yang beriman dan beramal salih, seperti orang orang yang berbuat bencana di muka bumi? Bahkan adakah Kami jadikan orang orang yang taqwa (baik), seperti orang orang yang fasik (jahat)?

 

99:8 Barang siapa mengerjakan kejahatan, meskipun seberat zarrah, akan dilihatnya (balasan) kejahatan itu.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.