Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

All time, remember Allah

 

Ingatlah Allah setiap masa

 


 

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu , maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.

 

2:200 Maka apabila kamu tunaikan amalan haji, ingatlah akan Allah seperti kamu mengingat bapa bapamu atau lebih sangat mengingatiNya. Maka di antara manusia ada yang berkata: Ya Tuhan kami berilah, berilah kami (kebaikan) di dunia. Maka tak adalah untuknya bagian di akhirat.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata: Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:45 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya, Maryam, sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan kalimat daripadaNya (yakni seorang anak), namanya Almasih Isa anak Maryam, yang mempunyai kebesaran di dunia dan di akhirat dan termasuk orang2 yang dekat kepada Tuhan.

 

3:46 Dia bercakap cakap dengan manusia ketika dalam buaian (ketika masih bayi) dan ketika dewasa dan dia termasuk orang orang salih.

 

3:47 Maryam berkata: Ya, Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, padahal aku belum pernah disentuh laki laki. Allah berkata: Demikianlah, Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya: apabila Ia hendak memutuskan suatu pekerjaan, Ia hanya berkata : Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

3:48 Allah mengajarkan kepada Isa kitab, hikmah (ilmu), Taurat dan Injil.

 

3:144 Muhammad itu tidak lain, hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya. Jika rasul itu mati atau terbunuh, adakah kamu kembali menjadi kafir? Barang siapa kembali menjadi kafir, tiadalah ia mendatangkan bahaya kepada Allah sedikitpun ; dan Allah akan memberi balasan bagi orang orang yang berterima kasih (kepadanya).

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

3:191 (Iaitu) orang-orang yang mengingat Allah ketika berdiri, duduk dan waktu berbaring; dan mereka memikirkan kejadian langit dan bumi, (sambil berkata) : Ya Tuhan kami, bukanlah Engkau jadikan ini dengan percuma (sia-sia), Mahasuci Engkau, maka peliharakanlah kami dari siksaan neraka.

 

4:103 Apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, hendaklah kamu ingat akan Allah waktu berdiri, duduk dan waktu berbaring. Apabila kamu telah aman (tiada berperang lagi), maka dirikanlah sembahyang (sebaik baiknya). Sesungguhnya sembahyang itu diperlukan atas orang orang mukmin pada waktunya.

 

4:142 Sesungguhnya orang orang munafik itu menipu Allah, sedang Allah menipu mereka itu (membalas tipuan mereka). Apabila mereka berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas, serta riya terhadap manusia dan mereka tiada mengingat Allah, melainkan sedikit sekali.

 

5:13 Oleh kerana pelanggaran mereka terhadap perjanjiannya. Kami kutuki mereka itu dan Kami jadikan hati mereka keras, (sehingga) mereka mengubah kalimat (Allah) daripada tempatnya, serta melupakan sebahagian dari apa yang telah diperingatkan kepada mereka. Engkau (ya Muhammad) senantiasa melihat orang orang yang khianat di antara mereka itu, kecuali sedikit di antara mereka; maka maafkanlah mereka itu dan bebaskanlah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan. 

 

6:68 Apabila engkau lihat orang2 yang bercakap cakap (memperolok olokan) ayat ayat Kami, maka berpalinglah engkau daripada mereka , sehingga mereka bercakap cakap tentang perkara yang lain. Jika engkau lupa kerana setan, maka janganlah engkau duduk bersama kaum yang aniaya, setelah engkau ingat demikian itu.

 

7:50 Orang orang penghuni neraka menyeru orang orang penghuni syurga: Tumpahkanlah air untuk kami, atau sebahagian rezeki yang di anugerahkan Allah kepadamu. Mereka itu menjawab: Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya atas orang orang kafir.

 

7:51 (Yaitu) Orang orang yang menjadikan agamanya sebagai permainan  dan pergurauan, sedang mereka telah terpedaya dengan kehidupan di dunia. Maka pada hari ini Kami lupakan mereka, sebagaimana mereka telah melupakan pertemuan hari ini dan kerana mereka menyangkal ayat ayat Kami.

 

7:53  Tiadalah mereka tunggu, selain daripada akibatnya: pada hari datang akibatnya itu, berkatalah orang2 yang melupakannya masa dahulu : Sesungguhnya telah datang rasul rasul Tuhan kami (membawa) kebenaran. Apa adakah bagi kami penolong2 yang dapat menolong kami? Atau bolehkah kami dikembalikan (ke dunia), supaya kami mengerjakan (kebajikan) yang tiada kami kerjakan dahulu? Sesungguhnya mereka itu telah merugikan dirinya dan telah lenyaplah apa2 yang mereka ada2kan dahulu.

 

7:179 Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakkan di antara jin dan manusia, bagi mereka ada jantung hati, (tetapi) tiada mengerti dengan hatinya, dan bagi mereka ada mata, (tetapi) tiada melihat dengan matanya, dan bagi mereka ada telinga, (tetapi) tiada mendengar dengan telinganya. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang yang lengah.

 

7:205 Ingatlah Tuhanmu dalam hatimu, serta merendahkan diri dan takut; dan bukan dengan suara yang keras waktu pagi dan petang hari; dan janganlah engkau termasuk orang orang yang lalai.

 

8:26 Ingatlah ketika kamu masih sedikit lagi lemah di muka bumi, kamu takut kalau kalau manusia menangkapmu, lalu Allah menempatkan dan menguatkan kamu, dengan pertolonganNya dan memberi rezeki kepadamu dengan yang baik baik, mudah mudahan kamu berterima kasih kepadaNya.

 

8:45 Hai orang2 yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah-mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:63 Dia yang mengasih sayangkan antara hati mereka. Jika engkau belanjakan semua yang di atas bumi ini, niscaya tak dapat engkau mengasih sayangkan antara hati mereka; tetapi Allah mengasih sayangkan antara mereka itu. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:67 Orang2 munafik laki2 dan orang2 munafik perempuan, setengahnya serupa dengan yang lain. Mereka menyuruh (memperbuat) yang mungkar dan melarang memperbuat maaruf, mereka mengengam tangannya (bakhil). Mereka melupakan Allah, lalu Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang2 munafik itu, ialah orang2 fasik. 

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:102 Mereka tiada menunggu, melainkan seumpama hari orang2 yang telah lalu sebelum mereka. Katakanlah: Tunggulah olehmu, sesungguhnya aku serta kamu menunggu pula.

 

13:28 Orang-orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah, (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

15:98 Sebab itu tasbihlah engkau, serta memuji Tuhanmu dan hendaklah engkau termasuk orang2 yang sujud.

 

17:18 Barang siapa menghendaki dunia, Kami segerakan baginya didunia apa apa yang Kami kehendaki untuk siapa yang kami kehendaki. Kemudian Kami adakan untuknya neraka jahanam, ia masuk ke dalamnya, sedang ia tercela dan terusir.

 

18:28 Sabarkanlah hatimu serta orang orang yang menyembah Tuhannya pada pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaan Allah; dan janganlah engkau palingkan pemandangan dari pada mereka, kerana menghendaki perhiasan hidup di dunia. Janganlah engkau turut orang yang telah Kami lalaikan hatinya dari mengingat Kami dan mengikut hawa nafsunya; dan adalah perbuatannya melebihi batas.

 

19:36 Sesungguhnya Allah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

22:11 Di antara manusia ada orang yang menyembah Allah di pinggir pinggir (dalam keraguan). Jika ia di timpa kebajikan tenteramlah (hatinya), tetapi jika ia ditimpa cobaan (melapetaka), ia berbalik menjadi kafir. Dia telah merugi di dunia dan di akhirat. Itulah kerugian yang nyata.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:110 Lalu kamu jadikan mereka itu untuk olok olokan, sehingga kamu lupa mengingatKu, sedang kamu mentertawakan mereka itu.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

26:80 Dan jika aku sakit, Dialah yang menyembuhkan daku,

 

26:227 Kecuali orang2 yang beriman dan beramal salih, serta banyak mengingat Allah dan mereka beroleh kemenangan sesudah teraniaya. Nanti akan tahu orang2 yang aniaya, ke tempat mana mereka akan kembali.

 

29:45 Bacakanlah (Ya Muhammad) apa apa yang diwahyukan kepada mu di antara kitab, dan dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya sembahyang itu melarang memperbuat yang keji dan yang mungkar. Sesungguhnya mengingat Allah terlebih besar (faedahnya). Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

31:32 Apabila mereka dilamun ombak, seperti gunung (besarnya), mereka memohon kepada Allah, dengan mengikhlaskan agama kepadaNya. Tetapi tatkala Dia melepaskan mereka sampai ke daratan, maka di antara mereka ada yang sederhana (tetap dalam keikhlasannya) Dan tiadalah yang menyangkal ayat ayat Kami, kecuali tiap tiap orang pengkhianat lagi kafir.

 

33:21 Sesungguhnya pada rasul Allah (Muhammad) ada ikutan yang baik bagimu , iaitu bagi orang yang mengharapkan (pahala) Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingat Allah.

 

33:41 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan Allah dengan ingatan yang sebanyak banyaknya. (Perbanyaklah mengingat Allah).

 

33:42  Dan tasbihlah (sucikanlah) Dia pada pagi pagi dan petang.

 

35:3 Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, adakah yang menciptakan selain daripada Allah, yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan, kecuali Dia, maka kemanakah kamu akan berpaling?

 

35:29 Sesungguhnya orang-orang yang membaca kitab Allah (Quran), mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya dengan bersembunyi atau berterang terang, adalah mereka mengharapkan suatu perniagaan yang tidak akan merugi.

 

35:30 Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambah mereka dengan kurniaNya. Sungguh Allah pengampun lagi berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

38:30 Kami berikan Sulaiman kepada Daud; (Sulaiman itu) adalah sebaik baik hamba, sesungguhnya dia banyak kembali (kepada Allah).

 

38:31 Ketika ditontonkan kepadanya pada petang hari beberapa ekor kuda, yang tangkas (kencang),

 

38:32 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku mengutamakan mengasihi kuda dari mengingat Tuhanku, sehingga tertutup matahari dengan tutupan.

 

38:33 (Berkata Sulaiman): Bawalah kembali kepadaku semua kuda itu! Lalu disapunya (dengan pedang) kaki dan leher kudanya, (disembelihnya dan didermakannya daging kuda itu kepada fakir miskin).

 

38:34 Sesungguhnya telah Kami cobai Sulaiman (dengan, seorang anak) kemudian Kami jatuhkan (letakkan) anak itu sebagai bangkai (mati) di atas kursinya, kemudian ia taubat (kepada Kami).

 

38:35 Ia berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berikanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut bagi seorang juga pada kemudianku; sesungguhnya Engkau banyak pemberian.

 

38:36 Kemudian Kami tundukkan angin untuknya, yang bertiup menurut perintahnya dengan lemah lembut ke mana dikehendakinya.

 

38:37 Dan (Kami tundukkan untuknya) syetan syetan, masing masingnya menjadi tukang bangunan dan tukang selam (masuk laut).

 

38:38 Dan yang lain lain diikat dengan belenggu (rantai).

 

38:39 Inilah pemberian Kami, maka engkau berikanlah atau engkau tahankanlah, tanpa diperhitungkan.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

39:23 Allah telah menurunkan sebaik baik perkataan, (iaitu) kitab yang serupa (keindahan ayat ayatnya) lagi didua duaan (diulang ulang membacanya) ; oleh kerananya menggeletar kulit orang2 yang takut kepada Tuhannya, kemudian menjadi lembut kulit dan hati mereka untuk mengingat Allah. Itulah petunjuk Allah, Dia tunjuki dengan dia siapa yang dikehendakiNya. Dan siapa yang disesatkan Allah, maka tidak adalah baginya orang yang menunjuki.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya (sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah: Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal.

 

39:49 Apabila manusia ditimpa kemelaratan (melapetaka), ia memohon kepada Kami, kemudian bila Kami berikan nikmat kepadanya dari Kami, ia berkata: Hanya aku mendapat nikmat itu dengan ilmu pengetahuan, Bahkan ia cobaan (adakah ia berterima kasih atau tidak), tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahui.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu pada petang petang dan pagi pagi.

 

41:51 Apabila Kami berikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan dirinya (tidak berterima kasih), tetapi apabila ia ditimpa kejahatan, ia (berdoa) dengan doa yang lebar panjang.

 

45:23 Adakah engkau lihat orang yang mengambil hawa nafsunya menjadi Tuhannya dan Allah menyesatkannya, kerana mengetahui, (kejahatan hatinya), dan mencap (menutup) pendengaran dan mata hatinya dan mengadakan tutupan di atas pemandangannya. Maka siapakah yang akan menunjukinya sesudah Allah?  Tidakkah kamu menerima peringatan?

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad)(menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

59:19 Janganlah kamu seperti orang2 yang melupakan Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa terhadap diri mereka sendiri. Mereka itulah orang2 yang pasik.

 

62:10 Maka apabila telah ditunaikan sembahyang, bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurnia (rezeki) Allah dan ingatlah akan Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu menang (sukses).

 

63:9 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak anakmu daripada mengingat Allah. Barang siapa memperbuat demikian itu maka mereka orang merugi.

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

76:25 Sebutlah nama Tuhanmu pada pagi pagi dan petang petang (sembahyang Subuh, Zohor, Asar).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.