Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Mengawasi

 

Allah Maha Mengawasi

 


 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

3:2 Allah, Tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup, Yang Berdiri (Memelihara segala sesuatu)

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

7:186 Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah petunjuk baginya dan dibiarkanNya mereka dalam kedurhakaan serta dalam keraguan.

 

7:200 Jika syaitan menghasut (menipu) engkau dengan suatu tipuan, maka hendaklah berlindung kepada Allah. Sesungguhnya Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

11:57 Kalau kamu berpaling, sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu apa yang disuruh sampaikan kepadamu, dan Tuhanku akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain daripada mu, sedang kamu tiada akan membahayakan kepada Allah sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku memelihara tiap tiap sesuatu.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

20:45 Keduanya menjawab : Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah : Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

22:38 Sesungguhnya Allah mempertahankan orang orang yang beriman. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi tiap tiap orang khianat lagi kafir.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

36:22 Mengapakah aku tidak akan menyembah (Tuhan) yang menciptakan daku dan kepadanya kamu akan dikembalikan?

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

53:38 (Iaitu) bahawa orang yang berdosa tiada memikul dosa orang lain.

 

53:39 Dan bahawa tiadalah untuk manusia, melainkan apa apa yang diusahakannya.

 

53:40 Dan bahawa usahanya itu akan diperlihatkan kepadanya.

 

53:41 Kemudian akan dibalas dengan pembalasan yang sempurna.

 

53:42 Dan bahawa sesungguhnya kepada Tuhanmu tempat kesudahan (kembali).

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

53:44 Dan bahawa sesungguhnya Dia mematikan dan menghidupkan,

 

53:45 Dan bahawa sesungguhnya Dia menjadikan dua macam (jodohan), laki laki dan perempuan,

 

53:47 Dan bahawa sesungguhnya Dia (menjadikan) kejadian yang lain (hidup kembali),

 

53:48 Dan bahawa sesungguhnya Dia mengayakan dan memberikan harta simpanan,

 

 

72:22 Katakanlah : Sesungguhnya tiada yang akan memeliharakan daku daripada (siksa) Allah seorang juapun, dan aku tidak memperoleh tempat berlindung selain daripadaNya.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.