Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH

ALLAH

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:28 Mengapakah kamu menyangkal Allah, sedang kamu dahulu mati (belum ada) kemudian kamu dihidupkanNya, sudah itu dimatikanNya, kemudian akan dihidupkanNya, akhirnya kamu kembali kepadaNya.

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:62 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, Nasrani dan Shabiin (semacam ahli kitab), barang siapa yang beriman di antara mereka itu kepada Allah dan hari yang kemudian, serta beramal salih, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berdukacita.

 

2:147 Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau termasuk orang orang yang bimbang.

 

2:163 Tuhanmu Tuhan yang Esa, tak ada Tuhan melainkan Dia. Ia Maha Pengasih lagi Penyayang.

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

2:185 (Puasa itu) pada bulan Ramadhan yang diturunkan Quran pada bulan itu untuk petunjuk bagi manusia dan beberapa keterangan dari petunjuk dan membezakan antara yang hak dengan yang batil. Barang siapa yang hadir di antara kamu di bulan Ramadhan, hendaklah ia berpuasa. Barang siapa yang sakit atau dalam perjalanan, maka berpuasalah pada hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tiada menghendaki kesukaran. Hendaklah kamu sempurnakan bilangan bulan itu dan hendaklah kamu besarkan Allah, kerana petunjukNya kepadamu dan mudah mudahan kamu berterima kasih kepadaNya.

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:221 Janganlah kamu kahwini perempuan perempuan musyrik, kecuali jika mereka beriman. Sesungguhnya hamba sahaya yang beriman, lebih baik dari perempuan yang musyrik, meskipun ia mentakjubkan kamu dan janganlah kamu kahwinkan (perempuan muslim) dengan laki2 musyrik, kecuali jika mereka beriman. Sesungguhnya hamba laki2 yang beriman, lebih baik dari laki2 yang musyrik, meskipun ia mentakjubkan kamu. Mereka itu menyeru ke dalam neraka dan Allah menyeru ke dalam syurga dan kepada ampunan dengan izinNya. Allah menyatakan ayat ayatNya  kepada manusia, mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya/kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:285 Rasul itu telah beriman kepada apa yang diturunkan Tuhannya, begitu pula orang orang mukmin. Semuanya beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab kitabNya dan rasul rasulNya (seraya mereka berkata): Tidaklah kami perbedakan seorang juga di antara rasul rasul itu. Mereka berkata: Kami dengar dan kami ikut, kami minta ampunan Engkau ya Tuhan kami dan kepada Engkau tempat kembali.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:26 Katakanlah : Ya Allah yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut  kerajaan dari siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau muliakan siapa yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan siapa yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan ; Sesungguhnya Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:27 Engkau masukkan malam ke dalam siang (lebih lama malam) dan Engkau masukkan siang ke dalam malam (lebih lama siang). Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati dan Engkau keluarkan yang mati dari pada yang hidup dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa terhitung.

 

3:31 Katakanlah : Jika kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:62 Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar: Dan tiada Tuhan kecuali Allah. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:64 Katakanlah: Hai, ahli kitab, marilah kamu kepada kalimat yang bersamaan antara kami dan antara kamu, (iaitu) bahwa tiada yang kita sembah, kecuali Allah dan tiada kita mempersekutukanNya dengan suatupun dan tiada setengah kita mengangkat yang lain menjadi Tuhan, selain dari Allah. Kalau mereka berpaling, kamu katakanlah (kepadanya): Jadi saksilah kamu, bahwa kami orang2 Islam.

 

3:98 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapakah kamu kafir terhadap ayat ayat Allah, sedangkan Allah menjadi saksi atas apa apa yang kamu kerjakan?

 

3:99 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapa kamu halangi orang yang beriman dari jalan (agama) Allah, kamu kehendaki jalan yang bengkok, sedangkan kamu mengetahui? Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:132 Taatlah kepada Allah dan rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

3:157 Demi, jika kamu terbunuh pada jalan Allah atau kamu mati, sesungguhnya ampunan dan rahmat dari Allah, lebih baik dari apa apa yang mereka kumpulkan.

 

3:159 Maka dengan rahmat Allah, menjadi lunaklah hati engkau (ya Muhammad) terhadap mereka. Kalau sekiranya engkau berbudi jahat, berhati kasar, niscaya bercerai berailah mereka menjauhi engkau, maka maafkanlah mereka dan minta ampunkanlah untuk mereka dan bermesyuarahlah dengan mereka tentang urusan itu. Apabila engkau telah bercita cita (yang tetap), maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguuh Allah mengasihi orang orang yang tawakkal.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

4:28 Allah menghendaki supaya meringankan bagimu (peraturan agama), kerana manusia itu dijadikan dalam keadaan lemah.

 

4:48 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan lainNya dan Dia akan mengampuni (dosa) yang kurang dari itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah memperbuat dosa yang besar.

 

4:56   Sesungguhnya Allah Mahaperkasa, lagi Maha bijaksana.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:79 Apa apa kebaikan yang kamu peroleh adalah dari Allah; dan apa apa kejahatan yang menimpamu, adalah dari sebab dirimu sendiri. Kami telah mengutus engkau (ya Muhammad) kepada manusia sebagai rasul. Cukuplah Allah menjadi saksinya.

 

4:87 Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Demi, Dia akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:175 Adapun orang2 yang beriman kepada Allah, dan berpegang teguh kepadaNya, Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmat dan kurniaNya dan menunjuki mereka ke jalan lurus (yang menyampaikan) kepadaNya.

 

5:15 Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul Kami yang menerangkan kepadamu kebanyakkan yang kamu sembunyikan dari pada Kitab (Taurat dan Injil), serta memaafkan dari pada kebanyakkan yang lain. Sesungguhnya telah datang kepadamu dari Allah nur (cahaya) dan Kitab yang menerangkan;

 

5:16 Dengan Kitab itu Allah menunjuki orang yang mengharapkan keredhaanNya kepada jalan selamat dan mengeluarkan mereka dari gelap gulita kepada terang benderang dengan izinNya, serta menunjuki mereka ke jalan yang lurus.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

6:1 Puji pujian bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan nur (terang). Kemudian orang orang yang kafir kepada Tuhan berpaling juga.

 

6:2 Dia yang menciptakan kamu daripada tanah, kemudian Ia menetapkan ajalmu, dan ajal yang ditentukan di sisiNya, kemudian kamu bimbang ( juga kepadaNya ).

 

6:3 Dialah Allah di langit dan di bumi. Dia mengetahui yang kamu rahsiakan dan yang kamu lahirkan dan mengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

6:14 Katakanlah: Adakah pantas lain Allah ku angkat menjadi wali (Tuhan)? Padahal Dia yang menciptakan langit dan bumi dan Dia memberi makan dan Dia tiada diberi makan. Katakanlah: sesungguhnya aku disuruh, supaya aku orang yang mula mula Islam dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

 

6:57 Tidak adalah suatu keputusan, melainkan bagi Allah. Dia mengisahkan kebenaran dan Dialah yang sebaik baik yang memutuskan (segala perkara).

 

6:59 Di sisiNya (Allah) segala anak kunci yang gaib, tiadalah yang mengetahuinya , kecuali Dia sendiri. Dia mengetahui apa apa yang di daratan dan di lautan. Tiadalah gugur sehelai daun kayupun, melainkan Dia mengetahuinya, dan tiada sebuah biji dalam gelap gulita bumi dan tiada pula (benda) yang basah dan yang kering, melainkan semuanya itu dalam Kitab yang terang.

 

6:60 Dia yang mewafatkan (menidurkan) kamu malam hari dan mengetahui apa apa yang kamu kerjakan siang hari, kemudian Dia membangkitkan (membangunkan) kamu siang hari, supaya diteruskan masa hidup yang telah ditentukan, kemudian kepadaNya tempat kembalimu, kemudian Dia memberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

6:62 Kemudian mereka itu dikembalikan kepada Allah, Tuhan mereka yang hak. Ingatlah, bagi Allah ketentuan hukum dan Dia selekas lekas menghisab.

 

6:64 Katakanlah: Allah yang melepaskan kamu daripadanya dan daripada sekalian dukacita, kemudian kamu mempersekutukan (Allah dengan yang lain).

 

6:70 Biarkanlah orang2 yang mengambil agamanya jadi permainan dan pergurauan, dan mereka terperdaya oleh (kesenangan) hidup di dunia dan berilah mereka peringatan dengan Quran, supaya jangan dijatuhkan diri mereka ke lembah kebinasaan, kerana usahanya. Tidak adalah baginya wali dan tiada pula pembantu, selain daripada Allah. Jika dia tebus dengan bermacam macam tebusan, tiadalah diterima daripadanya. Mereka itulah orang2 yang dijatuhkan kelembah kebinasaan, kerana usahanya. Untuk mereka itu minuman yang panas dan siksaan yang pedih, sebab mereka itu kafir (tiada beriman).

 

6:72 Dirikanlah sembahyang dan takutlah kepadaNya (Allah). Dan kamu akan dihimpunkan kepadaNya.

 

6:73 Dia yang menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Pada hari (kiamat) Allah berkata: Jadilah engkau, maka jadilah ia. KataNya adalah kebenaran. BagiNya kerajaan pada hari ditiup sangkakala (terompet). Yang mengetahui segala yang ghaib dan yang hadir dan Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:91 Mereka tiada memuliakan Allah menurut mestinya, ketika mereka berkata: Allah tiada menurunkan sesuatu kepada manusia. Katakanlah; Siapakah menurunkan kitab yang dibawa oleh Musa sebagai penerangan dan petunjuk bagi manusia? Kamu jadikan kitab itu di atas beberapa potong kertas, kamu nyatakan sebagiannya dan kamu sembunyikan kebanyakkannya. Kamu telah diberi ilmu dengan (pengetahuan) yang belum kamu ketahui, bahkan bapak bapak mupun tiada mengetahuinya. Katakanlah: Allah (yang menurunkan kitab itu), kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.

6:93 Siapakah yang terlebih aniaya dari orang yang mengadakan dusta terhadap Allah? Atau ia berkata: telah diwahyukan kepadaku, padahal tiada diwahyukan kepadanya suatu juapun, dan orang yang berkata: Nanti kuturunkan seumpama yang diturunkan Allah itu? Jika engkau lihat ketika orang orang aniaya dalam kesakitan maut, sedang malaikat memukul dengan tangannya, (lalu berkata): Keluarkanlah jiwamu ! niscaya … Pada hari itu kamu dibalas dengan siksa kehinaan, kerana kamu mengatakan terhadap Allah sesuatu yang tidak benar dan kamu menyombongkan diri terhadap ayat ayat Allah.

6:95 Sesungguhnya Allah yang membelah biji (tumbuh-tumbuhan) dan biji (pohon2). Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Demikian itulah (perbuatan) Allah. Mengapakah kamu berpaling (daripadaNya)?

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:97 Dia yang mengadakan bintang2 untukmu, supaya kamu dapat petunjuk dengan dia dalam kegelapan daratan dan lautan. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang mau mengetahui.

 

6:98 Dia yang menjadikan kamu dari pada diri yang satu (Adam), kemudian kamu tetap (dalam rahim) dan tersimpan (dalam tulang punggung bapakmu).  Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang mau memahami.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103  Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

6:141 Dia yang menjadikan beberapa bidang kebun, yang berjunjung dan yang tiada berjunjung, pohon kurma dan tanaman yang bermacam macam buahnya dan zaitun dan delima yang serupa kelihatannya dan yang tiada serupa.

 

6:151 Katakanlah: Marilah kamu, aku bacakan apa apa yang diharamkan Tuhanmu atas kamu, (iaitu) janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatupun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa; dan janganlah kamu bunuh anak2mu kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki kamu dan mereka dan janganlah kamu hampiri perbuatan yang keji, baik yang lahir atau yang batin; dan janganlah kamu bunuh orang yang diharamkan Allah, kecuali dengan hak. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

6:162 Katakanlah : Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku,  hidupku dan  matiku, semuanya bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

7:54 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah, yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Ia bersemayam di atas arasy. Dia tutupkan malam kepada siang yang mengiringinya dengan segera. Dia ciptakan matahari, bulan dan bintang2 yang tunduk di bawah perintahNya. Ingatlah hak Allah hak ciptaan dan segala urusan. Maha berkat Allah Tuhan semesta alam.

 

7:57 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya; sehingga apabila angin itu telah mengandung awan yang berat (sebab mengandungi air), Kami halaukan dia ke negeri yang mati, lalu Kami turunkan air hujan dan Kami keluarkan dengan dia bermacam macam buah buahan. Demikianlah Kami keluarkan orang2 mati, mudah2an kamu mendapat peringatan.

 

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman: Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya: Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat : Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

 

 

 

7:180 Bagi Allah ada nama nama yang terbaik, sebab itu, memohonlah kepadaNya dengan nama nama itu, dan biarkanlah orang orang yang memutar mutar nama Allah, nanti mereka akan dibalasi apa apa yang mereka perbuat.

 

7:189 Dia yang menjadikan kamu dari diri (jenis) yang satu; kemudian daripadanya Allah jadikan isterinya, supaya ia bersenang hati kepadanya. Setelah ia bersetubuh dengan isterinya, lalu isteri itu mengandung dengan kandungan yang ringan, sehingga lalu beberapa waktu. Setelah berat kandungan itu, keduanya berdoa kepada Allah, Tuhan keduanya: Demi, jika Engkau beri kami seorang anak yang saleh, niscaya kami berterima kasih kepada Engkau.

 

8:67 Kamu menghendaki harta benda dunia sedang Allah menghendaki Akhirat.

 

8:69 Sesungguhnya Allah Pengampun dan Penyayang.

 

8:70 Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

8:71 Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

8:72 Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:13 Apa tidakkah patut kamu perangi kaum yang melanggar sumpah setianya, dan mereka bercita cita hendak mengusir rasul (dari negeri Mekkah), sedang mereka itu memulai memerangi kamu pada pertama kali. Takutkah kamu kepada mereka itu? Allah yang lebih patut kamu takuti, jika kamu orang beriman.

 

9:116 Sesungguhnya kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan. Dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain daripada Allah.

 

9:119 Hai orang2 yang beriman, takutlah kamu kepada Allah dan hendaklah kamu bersama orang2 yang benar.

 

9:123 Hai orang2 yang beriman, perangilah orang orang di keliling kamu di antara orang2 kafir dan hendaklah mereka mendapati kekerasan pada dirimu. Ketahuilah bahawa Allah bersama orang2 yang taqwa.

 

9:129 Jika mereka berpaling ( tiada mau beriman ) hendaklah engkau katakan : Yang mencukupiku hanya Allah, tiada Tuhan kecuali Dia. KepadaNya aku bertawakkal dan Dia Tuhan arasy yang besar.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:5 Dia yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, serta mengaturnya pada beberapa tempat supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tiada menciptakan demikian itu, melainkan dengan kebenaran. Dia terangkan beberapa tanda bagi kaum yang mau mengetahui.

10:6 Sesungguhnya tentang pertikaian malam dan siang dan apa apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang taqwa.

 

10:30 Di sana tiap tiap diri manusia dicobai (diperiksa) tentang apa apa yang telah dikerjakannya dan mereka dikembalikan kepada Allah, wali mereka yang sebenarnya dan lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan itu ( berhala dll ).

 

10:31 Katakanlah: Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab: Allah. Sebab itu katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

10:32 Itulah Allah, Tuhan kamu yang sebenarnya. Maka tiadalah sesudah kebenaran, melainkan kesesatan. Bagaimanakah kamu berpaling?

 

10:34  Katakanlah: Adakah di antara sekutu2mu (berhala) yang dapat memulai kejadian, kemudian mengulanginya? Katakanlah : Allah memulai kejadian, kemudian mengulangnya. Bagaimanakah kamu berpaling?

 

10:35  Katakanlah: Adakah di antara sekutu2mu (berhala) yang menunjuki kepada kebenaran? Katakanlah: Allah yang menunjuki kepada kebenaran. Manakah yang lebih berhak diikut, yang menunjuki kepada kebenarankah, atau yang tiada dapat petunjuk, melainkan jika ditunjuki? Mengapakah kamu? Bagaimanakah kamu menghukum (memutuskan)?

 

10:55 Ingatlah, sesungguhnya kepunyaan Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Ingatlah, sesungguhnya janji Allah sebenarnya.

 

10:56 Dia menghidupkan dan mematikan dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

10:57  Hai segala manusia, sungguh telah datang kepadamu pengajaran dari Tuhanmu dan menyembuhkan apa yang dalam dada (hati) lagi petunjuk dan rahmat bagi orang orang yang beriman.

 

10:60 Apakah persangkaan orang2 yang mengadakan dusta terhadap Allah pada hari Kiamat? Sungguh Allah mempunyai kurnia untuk manusia, tetapi kebanyakkan mereka tiada berterima kasih (kepadaNya).

 

10:104  Katakanlah : Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang agamaku, maka aku tiada akan menyembah barang yang kamu sembah, selain daripada Allah, tetapi aku menyembah Allah yang mematikan kamu dan aku disuruh, supaya aku termasuk orang orang yang beriman.

 

10:106  Janganlah engkau sembah - selain daripada Allah - sesuatu yang tiada bermanfaat dan tiada pula melarat kepada engkau. Jika engkau perbuat (demikian itu), niscaya engkau termasuk orang2 yang aniaya.

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba-hambaNya, dan Dia pengampun lagi Penyayang.

 

11:1 Alif laam raa (Allah lebih mengetahui maksudnya). (Inilah) kitab (Quran) yang amat rapi ayat2nya, kemudian diterangkan (diuraikan), dari sisi (Tuhan) yang Mahabijaksana, lagi Mahamengetahui.

 

11:2  Bahawa janganlah kamu sembah, melainkan Allah. Sesungguhnya aku memberi khabar takut dan khabar gembira kepadamu daripadaNya.

 

11:5 Ingatlah, sesungguhnya mereka memalingkan dadanya (hatinya)(dari kebenaran), supaya mereka tersembunyi daripada Allah. Ingatlah, ketika mereka berselimut dengan kainnya, Allah mengetahui apa apa yang mereka rahsiakan dan apa apa yang mereka lahirkan; Sesungguhnya Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

11:26  (Yakni) janganlah kamu sembah kecuali Allah. Sesungguhnya aku takut, kalau kamu ditimpa siksa hari yang pedih.

 

11:50 (Telah Kami utus) kepada (kaum) 'Ad seorang saudarnya, Hud. Ia berkata: Hai kaumku ! Sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Kamu tidak lain, hanya orang2 yang mengada adakan.

 

11:56 Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah, Tuhanku dan Tuhanmu. Tidak ada suatu yang melata (di muka bumi) melainkan Dialah yang menguasainya. Sungguh Tuhanku di atas jalan yang lurus.

 

11:61  (Telah Kami utus) kepada Tsamud, seorang saudaranya, Shalih. Ia berkata : Hai kaumku! Sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Dia menjadikan kamu dari bumi, serta memakmurkanmu, sebab itu minta ampunlah kamu, kemudian taubatlah kepadaNya. Sesungguhnya Tuhanku Mahadekat, lagi memperkenankan (permintaan).

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

11:113 Janganlah kamu cenderung kepada orang orang yang aniaya, nanti kamu ditimpa api neraka dan tidak ada bagimu wali, selain daripada Allah, kemudian kamu tiada mendapat pertolongan.

 

12:53 Aku tiada melepaskan hawa nafsunya, kerana nafsu itu menyuruh berbuat kejahatan, kecuali siapa yang disayangi Tuhanku. Sungguh Tuhanku Pengampun lagi Penyayang.

 

12:98 Berkata Ya’qub: Nanti akan ku mintakan ampun untuk kamu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

13:1 Alif laam miim raa. Itulah ayat ayat Kitab. (Apa2) yang diturunkan kepada engkau dari Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakkan manusia tiada mau beriman.

 

13:11 Bagi manusia ada (malaikat) yang berganti ganti mengintipnya, dihadapannya dan dibelakangnya, mereka itu menjaganya dari perintah Allah. Sesungguhnya Allah tiada mengubah keadaan suatu kaum, kecuali jika mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Apabila Allah menghendaki kejahatan pada suatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolakkannya dan tidak ada bagi mereka wali, selain daripadaNya.

 

13:13 Bertasbih guruh serta memujiNya, dan malaikat malaikat kerana takut kepadaNya. Dia kirim petir, lalu mengenai siapa yang dikehendakiNya, sedang mereka itu berbantah bantah tentang Allah, dan Dia sangat menyiksa.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:28 (Iaitu) orang orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

14:23 Dimasukkan Allah orang orang yang beriman dan mengamalkan salih ke dalam syurga yang mengalir sungai di bawahnya, kekal mereka di dalamnya dengan izin Tuhan. Ucapan selamat mereka di dalamnya : Assalamu (‘alaikum).

 

14:27 Allah menetapkan orang orang yang beriman dengan perkataan yang tetap (tauhid) waktu hidup di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang orang yang aniaya, dan Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

15:86 Sesungguhnya Tuhanmu Maha menciptakan lagi Maha mengetahui.

 

16:22 Tuhanmu Tuhan yang Esa. Orang orang yang tiada beriman kepada akhirat, hati mereka ingkar dan mereka itu orang orang sombong.

 

16:23 Sebenarnyalah, bahawa Allah mengetahui apa apa yang mereka sembunyikan dan apa apa yang mereka lahirkan. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang yang sombong.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:63 Demi Allah, sesungguhnya telah Kami utus (beberapa Rasul kepada beberapa umat sebelum engkau, lalu syetan menghiaskan (memandangkan baik) kepada mereka perbuatannya (yang jahat), sebab itu, dialah wali mereka pada hari ini (dunia) dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:78  Allah telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu, sedang kamu tiada mengetahui suatu apapun ; dan Dia adakan bagimu pendengaran, penglihatan dan hati, mudah mudahan kamu berterima kasih kepadaNya.

 

16:79  Tiadakah mereka memperhatikan burung yang mudah terbang di udara?  Tiada yang menahannya melainkan Allah. Sungguh pada  demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman.

 

17:23 Tuhanmu memerintahkan, supaya janganlah kamu sembah, kecuali Dia dan berbuat baiklah kepada ibu bapa. Jika seseorang di antara keduanya telah tua atau kedua duanya, janganlah engkau katakana “cis” kepada keduanya dan jangan pula engkau herdik keduanya dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang mulia (lemah lembut).

 

17:39 Demikianlah sebahagian yang diwahyukan Tuhan kepadamu, di antara hikmah. Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau dilemparkan ke dalam neraka jahanam serta tercela dan terusir.

 

17:60 Ketika Kami berkata kepada engkau: Sesungguhnya Tuhanmu meliputi semua manusia. Kami tiada jadikan penglihatan (mimpi) yang Kami perlihatkan kepada engkau (ketika Israk), melainkan untuk cubaan bagi manusia dan (begitu juga) pohon kayu yang terkutuk dalam Quran, Kami pertakuti mereka itu, tetapi pertakut itu tiada menambah mereka, melainkan kedurhakaan yang besar.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.

 

20:4   Diturunkan dari Yang menciptakan bumi dan langit yang tertinggi.

 

20:5 Dia Mahapengasih, bersemayam (berkuasa) di atas ‘arasy (singgahsana)

 

20:6 KepunyaanNya apa apa yang di langit, apa apa yang dibumi, apa apa yang diantara keduanya dan apa apa yang di bawah tanah.

 

20:7 jika engkau keraskan perkataan, sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi.

 

20:8 (Dia) Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya ada beberapa nama yang terbaik.

 

20:12 Sesungguhnya Aku, Akulah Tuhanmu, sebab itu bukalah terompahmu, sesungguhnya engkau berada di lembah suci, Thuwa.

 

20:14 Sesungguhnya Akulah Allah, tidak ada Tuhan kecuali Aku, sebab itu sembahlah Aku dan dirikanlah sembahyang untuk mengingatKu.

 

20:15 Sesungguhnya kiamat, akan datang, hampir Aku sembunyikan dia, supaya dibalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya.

 

20:16 Maka janganlah engkau terhalang kerana orang yang tiada percaya kepadanya, dan ia mengikut hawa nafsunya: nanti engkau jadi binasa.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

20:98 Tuhan kamu hanya Allah, yang tak ada Tuhan kecuali Dia. Luas pengetahuanNya (meliputi) tiap tiap sesuatu.

 

20:111 Segala muka tunduk kepada Yang hidup dan Yang berdiri (menjaga alam). Sesungguhnya rugilah orang yang memikul dosa.

 

21:22 Kalau sekiranya ada beberapa Tuhan di langit dan bumi, selain Allah, niscaya binasalah keduanya. Maka Mahasuci Allah Tuhan ‘arsy, dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

22:5 Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

22:6 Demikian itu, ialah kerana Allah sebenarnya Tuhan, dan bahawa Dia menghidupkan orang orang mati dan sesungguhnya Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

22:7 Dan sesungguhnya kiamat (mesti) datang, tiada keraguan terhadapnya, dan sesungguhnya Allah akan membangkitkan orang yang dalam kubur.

 

22:14 Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Sungguh Allah memperbuat sekehendakNya.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

23:50 Kami jadikan anak Maryam (Isa) dan ibunya suatu tanda (kekuasaan Kami) dan Kami tempatkan keduanya di tanah tinggi yang datar lagi bermata air (bersungai).

 

23:78 Dia yang mengadakan pendengaran, penglihatan dan hati untukmu, tetapi sedikit kamu yang berterima kasih kepadaNya.

 

23:79 Dia yang menjadikan kamu di bumi dan kepadaNya kamu dihimpunkan.

 

23:80  Dia yang menghidupkan dan mematikan, kerana Dialah ada pertikaian malam dan siang. Tiadakah kamu memikirkan?

 

23:81  Bahkan mereka berkata seperti perkataan orang2 dahulu.

 

23:82  Mereka berkata : Adakah apabila kami telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang, adakah kami akan dibangkitkan kembali?

 

23:83 Sesungguhnya telah dijanjikan orang kepada kami dan (kepada) bapak bapak kami dahulu, seperti (perjanjian) ini. Ini tidak lain hanya dongeng dongengan orang orang dahulu.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

23:90 Bahkan telah Kami datangkan kebenaran kepada mereka, tetapi mereka berdusta.

 

23:91  Allah tiada mempunyai anak dan tak ada Tuhan (yang lain) sertanya. Kalau ada tentu masing masing Tuhan berpisah bersama makhluk yang dijadikanNya dan tentu setengahnya mengalahkan yang lain. Mahasuci Allah dari apa2 yang mereka sifatkan itu.

 

23:92 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, maka Dia Maha tinggi dari apa yang mereka persekutukan.

 

23:93 Katakanlah: Ya Tuhanku, jika Engkau perlihatkan kepadaku siksa yang dijanjikan kepada mereka.

 

23:116 Maka Mahatinggi Allah yang menguasai (alam), lagi sebenarnya Tuhan, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang mempunyai arasy yang mulia.

 

23:117 Barang siapa menyembah Tuhan yang lain bersama Allah tanpa dalil baginya, maka balasannya, hanya di sisi Tuhannya. Sungguh tiada menang orang2 kafir.

 

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

 

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

 

24:35 Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahayaNya, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilau kilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati, iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) yang bukan di timur dan bukan pula di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya; meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya kepada cahayaNya itu. Allah mengunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

24:36 Pelita itu dalam rumah (masjid) yang telah diizinkan Allah menghormatinya dan menyebut namaNya dalam rumah itu, serta tasbih di dalamnya pagi dan petang.

 

24:37 Beberapa orang laki laki yang tidak lalai kerana perniagaan dan tiada pula kerana berjual beli dari mengingat Allah dan mendirikan sembahyang serta memberikan zakat; mereka takut akan hari yang bergoncang segala hati dan pemandangan di waktu itu.

 

24:38 Supaya Allah membalasi mereka dengan yang terlebih baik dari amalan mereka, dan menambah kurnia untuk mereka. Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tiada terhisab.

 

24:41 Tidakkah engkau tahu, bahawa siapa yang di langit dan di bumi dan burung terbang di udara, semuanya tasbih (tunduk) kepada Allah. Masing2nya Allah mengetahui doanya dan tasbihnya. Allah Mahamengetahui apa apa yang mereka kerjakan.

 

25:2  Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi dan tiada mempunyai anak dan tidak ada bagiNya sekutu dalam kerajaanNya dan Dia menjadikan tiap tiap sesuatu, lalu mengaturkannya menurut aturan tertentu.

 

25:58  Tawakkallah (menyerahlah) kepada (Allah) Yang hidup, yang tiada mati, dan tasbihlah serta memujiNya. Cukuplah Dia Maha mengetahui segala dosa hambaNya.

 

26:23  Berkata Firaun : Siapakah Tuhan sekalian alam itu?

 

26:24  Berkata Musa : Ialah Tuhan (yang mengatur ) langit dan bumi beserta apa apa yang di antara keduanya, jika kamu berhati yakin.

 

26:25  Berkata Firaun kepada orang2 yang dikelilingnya : Tiadakah kamu dengar (perjawabannya itu)?

 

26:26 Berkata Musa : (Dia itulah) Tuhan kamu dan Tuhan bapa2mu yang dahulu kala.

 

26:27  Berkata Firaun : Sesungguhnya rasul yang diutus kepadamu ialah orang gila.

 

26:28  Berkata Musa : (Tuhan itu) ialah Tuhan (yang mengatur) Timur dan Barat dan apa apa yang di antara keduanya, jika kamu memikirkannya.

 

26:29  Berkata Firaun : Demi, jika engkau angkat Tuhan selain daripadaku, niscaya aku masukkan engkau ke dalam penjara.

 

26:30  Berkata Musa : Meskipun aku unjukkan kepadamu suatu keterangan yang nyata (atas kebenaranku)?

 

26:77  Sesungguhnya semuanya itu musuhku, kecuali Tuhan sekalian alam.

 

26:78  Yang menciptakan daku, lalu Dia menunjuki aku.

 

26:79  Dan yang memberi makanku dan minumku.

 

26:80  Dan jika aku sakit, Dialah yang menyembuhkan daku,

 

26:81  Dan yang mematikan daku, kemudian akan menghidupkan daku,

 

26:82 Dan yang kuharap mengampuni kesalahanku pada hari pembalasan.

 

26:163 Sebab itu takutlah kepada Alah dan turutlah aku.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

26:213  Sebab itu janganlah engkau sembah Tuhan yang lain bersama Allah, nanti engkau mendapat siksa.

 

26:217  Dan tawakkallah (berserah dirilah) kepada yang Maha perkasa lagi Pengasih,

 

26:218  Yang melihatmu ketika engkau berdiri,

 

26:219  Dan ketika engkau bolak balik , dalam orang orang yang sujud.

 

26:220  Sungguh Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

27:8 Setelah Musa sampai ke tempat api itu, lalu didengarnya seruan: Beroleh berkatlah orang yang dekat api dan orang yang dikelilingnya. Maha suci Allah Tuhan semesta alam.

 

27:9 Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah yang Mahaperkasa lagi Maha bijaksana.

 

27:11 Tetapi orang yang aniaya, kemudian diperbuatnya kebaikan sesudah kejahatan, maka Aku Pengampun lagi Pengasih (kepadanya).

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:61 Bahkan siapakah yang mengadakan bumi untuk tempat tinggal dan menjadikan sungai sungai di sela selanya dan menjadikan gunung gunung di atasnya, serta mengadakan batas (dinding) antara dua macam laut? (Iaitu laut yang berair tawar dan laut yang berair masin). Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui.

 

27:62 Bahkan siapakah yang memperkenankan orang yang melarat, bila ia meminta dan menghilangkan kemelaratannya dan mengangkat kamu jadi Khalifah di muka bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Sedikit (di antara) kamu yang menerima peringatan.

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

27:64 Bahkan siapakah yang memulai kejadian (makhluk), kemudian mengulangnya, dan siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu jika kamu orang yang benar.

 

27:65 Katakanlah: Siapa siapa yang di langit dan di bumi tiada mengetahui barang yang ghaib, kecuali Allah; dan mereka tiada sadar, bila mereka akan dibangkitkan.

 

27:78 Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum antara mereka dengan hukumanNya (yang adil) dan Dia Maha perkasa lagi Maha mengetahui.

 

28:15 (Pada suatu hari), Musa masuk ke dalam kota, ketika sunyi penduduknya, lalu didapatinya dua orang lelaki yang berkelahi, seorang dari golongannya (bangsa Israil), dan yang lain musuhnya (bangsa Qibthy), Kemudian minta tolong orang yang dari golongannya melawan musuhnya, lalu Musa meninjunya, lantas mati. Berkata Musa: Ini pekerjaan syetan. Sungguh syetan itu musuh yang menyesatkan lagi terang.

 

28:16 Berkata Musa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah aniaya kepada diriku, sebab itu ampunilah aku. Lalu Allah mengampuninya. Sungguh Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

28:70 Dia Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya puji2an di dunia dan di akhirat, dan bagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu akan dikembalikan.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

28:88 Janganlah engkau sembah Tuhan yang lain, bersama Allah. Tidak ada Tuhan melainkan Dia. Tiap tiap sesuatu akan binasa kecuali zatNya.  BagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

29:46 Janganlah kamu berdebat (berbantah) dengan ahli kitab (Yahudi, Nasrani dan seumpamanya), melainkan dengan (jalan) yang terbaik, kecuali orang2 yang aniaya di antara mereka itu , dan katakanlah: Kami percaya kepada (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, sedangkan Tuhan kami dan Tuhan kamu hanya satu, dan kami patuh kepadaNya.

 

30:4 Dalam beberapa tahun. Kepunyaan Allah semua urusan sebelum itu dan kemudiannya. Pada hari itu (hari kemenangan) akan bergembira orang orang yang beriman.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:20  Di antara tanda tandaNya, ialah bahawa Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba tiba kamu menjadi manusia yang bertebaran (di muka bumi).

 

30:21  Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu , menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:22  Dan diantara tanda tandaNya ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang2 yang mau tahu.

 

30:23  Diantara tanda tandaNya juga, ialah tidurmu pada malam dan siang dan menuntutmu akan kurniaNya  (rezekiNya). Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi tanda bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

30:24 Dan diantara tanda-tandaNya, bahwa Dia memperlihatkan kilat kepadamu, lalu kamu takut (akan petirnya) dan harap (akan turun hujannya), kemudian Dia turunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu, bumi sesudah matinya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

30:25 Dan diantara ayat ayatNya, ialah bahawa berdiri langit dan bumi dengan perintahNya ( kekuasaanNya ). Kemudian bila Dia menyeru kamu dengan satu seruan, tiba tiba kamu dikeluarkan dari dalam bumi (kuburmu).

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

30:27 Dia yang memulai kejadian ( mahkluk ) kemudian Dia mengulanginya, sedang ( mengulang ) itu, terlebih mudah bagiNya. BagiNya ( Allah ) ada sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

30:40 Allah yang menciptakan kamu dan memberikan rezeki kepadamu, kemudian Dia mematikan kamu, kemudian akan menghidupkan kamu. Adakah di antara sekutu sekutumu (berhala berhala yang kamu sembah) yang memperbuat sesuatu di antara demikian itu? Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

30:46 Di antara tanda tandaNya, bahawa Dia mengirim angin sebagai khabar gembira dan supaya Dia merasakan rahmatNya kepadamu dan supaya berlayar kapal dengan perintahNya dan supaya kamu mencari rezekiNya, mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

31:33 Hai sekalian manusia, takutlah kepada Tuhanmu, dan takutlah akan hari (kiamat, di waktu itu) bapa tidak dapat menggantikan anaknya dan anak tidak pula dapat menggantikan bapanya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu, janganlah kamu terpedaya oleh hidup di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah oleh pendaya (setan).

 

32:3 Bahkan adakah mereka berkata : Dia (Muhammad) mengada adakannya. Tetapi Kitab itu sebenarnya daripada Tuhanmu, supaya engkau memberi peringatan kepada kaum yang belum datang kepada mereka pemberi peringatan sebelum engkau, mudah mudahan mereka menerima petunjuk.

 

32:4 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam (berkuasa) di atas arasy. Tidak ada untuknya wali dan tidak pula penolong selain daripadaNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

32:5 Dia mengatur urusan dari langit sampai ke bumi, kemudian naik (kembali) kepadaNya pada hari yang lamanya seribu tahun, menurut apa yang kamu perhitungkan sekarang.

 

32:6 Itulah (Allah) Yang mengetahui barang yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Penyayang.

 

32:7 Yang membaguskan tiap2 sesuatu yang dijadikanNya dan Dia memulai kejadian manusia dari tanah. 

 

32:8 Kemudian Dia jadikan anak anak cucunya (keturunannya) dari sari air yang hina (mani).

 

32:9 Kemudian Dia sempurnakan (kejadiannya) dan Dia tiupkan ruh ke dalamnya, dan Dia adakan untukmu pendengaran, penglihatan dan hati. Tetapi sedikit di antara kamu yang berterima kasih (kepadaNya).

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

33:31 Barang siapa yang taat (patuh) di antara kamu kepada Allah dan RasulNya serta beramal salih, maka Kami berikan pahala kepadanya dua kali (lipat) dan Kami sediakan untunya rezeki yang mulia.

 

33:43 Dia yang selawat (memberikan rahmat) kepadamu beserta malaikatNya, supaya Dia mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada terang benderang. Dia pengasih kepada orang orang mukmin.

 

33:44 Ucapan mereka pada hari mereka menemuiNya (Allah): Selamat! Dia menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.

 

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

 

34:1 Puji pujian bagi Allah yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan bagiNya puji pujian di akhirat. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

34:2 Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya, dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia Pengasih lagi Pengampun.

 

34:3 Berkata orang2 kafir : Kiamat itu tidak akan datang kepada kami. Katakanlah : Ya, demi Tuhanku, sungguh ia akan datang kepadamu. (Dia) mengetahui yang ghaib, tidak tersembunyi bagiNya seberat zarrah di langit dan di bumi dan tidak pula yang terlebih kecil daripada itu dan tidak pula yang terlebih besar, melainkan termaktub dalam kitab yang terang (diketahui Tuhan). 

 

35:1  Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat malaikat jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua-dua, tiga-tiga dan empat-empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesunguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

35:13 Dia memasukkan malam kedalam siang dan memasukkan siang kedalam malam, dan Dia menundukkan matahari dan bulan (untuk kepentinganmu), masing2 berlari (beredar), hingga waktu yang ditentukan. Itulah Allah, Tuhanmu, baginya semua kerajaan. Orang orang (berhala) yang kamu sembah, selain daripada Allah, tiada mempunyai sebesar kulit tipispun  (sedikitpun).

 

36:11 Hanya yang engkau beri peringatan (yang menerimanya) ialah orang yang mengikut peringatan (Quran) dan takut kepada yang Mahapengasih (Allah) dengan yang ghaib (siksaNya yang belum kelihatan). Maka berilah dia khabar gembira dengan ampunan dan pahala yang mulia.

 

37:4 Sesungguhnya Tuhanmu hanya satu.

 

37:5 Tuhan langit dan bumi dan apa apa yang ada antara keduanya dan Tuhan beberapa timur.

 

37:6 Sesungguhnya Kami menghiasi langit yang hampir ke dunia dengan perhiasan bintang bintang.

 

38:65   Katakanlah: Hanya aku memberi peringatan. Tidak ada Tuhan, melainkan Allah yang MahaEsa lagi Mahaperkasa.

 

38:66  Tuhan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya, yang Mahaperkasa lagi Mahapengampun.

 

39:45 Apabila disebut Allah satu satuNya, niscaya benci hati orang orang yang tidak beriman kepada akhirat. Dan apabila disebut mereka (tuhan tuhan) selain daripadaNya, lalu mereka bergembira.

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:2 Diturunkan kitab (ini) daripada Allah yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

40:3 Yang mengampuni dosa dan menerima taubat, keras siksaNya, lagi mempunyai kurnia yang luas. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia. kepadaNya tempat kembali.

 

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Maka bagaimanakan kamu berpaling?

 

40:64 Allah yang menjadikan bumi untukmu buat tempat tetap (sementara waktu) dan (menjadikan) langit sebagai atap (bangunan) dan Dia memberi rupamu, lalu dibaguskanNya rupamu dan Dia memberi rezeki kepadamu, diantara yang baik baik (lazat). Itulah Allah Tuhanmu. Mahasuci Allah, Tuhan semesta alam.

 

40:65 Dia hidup, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu, sembahlah Dia serta mengikhlaskan agama bagiNya. Puji-pujian bagi Allah Tuhan semesta alam.

 

40:66 Katakanlah : Aku dilarang menyembah orang-orang (tuhan-tuhan) yang kamu sembah, selain daripada Allah, setelah datang keterangan kepadaku daripada Tuhanku, dan aku disuruh supaya patuh kepada Tuhan semesta alam.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya : Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:9 Katakanlah: Adakah kamu kafir (ingkar) akan Yang menciptakan bumi dalam dua hari (dua masa) dan kamu adakan bagiNya beberapa sekutu? Itulah Tuhan semesta alam.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:30 Sesungguhnya orang orang yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus (dalam amalannya), niscaya turunlah kepada mereka malaikat, (katanya): Janganlah kamu takut, dan janganlah berduka cita dan bergembiralah kamu dengan syurga yang telah dijanjikan kepadamu.

 

41:37  Di antara tanda tanda Allah ialah malam dan siang, matahari dan bulan. (Sebab itu) janganlah kamu sujud kepada matahari dan jangan pula kepada bulan, dan sujudlah kepada Allah yang menciptakan semuanya itu, jika kamu menyembah kepadaNya.

 

42:8 Kalau Allah menghendaki, niscaya dijadikanNya mereka suatu umat, tetapi dimasukkanNya siapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya. Dan orang-orang yang aniaya tidak ada untuk mereka wali dan tidak pula penolong.

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan-tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:10  Apa apa yang kamu perselisihkan tentang sesuatu, maka hukumnya dikembalikan kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku, kepadaNya aku tawakkal dan kepadaNya aku kembali.

 

42:11  Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu, daripada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatupun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:12 KepunyaanNya perbendaharaan langit dan bumi. Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya, dan menyempitkannya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

42:25 Dia yang menerima taubat dari hamba hambaNya dan memaafkan kejahatan mereka dan mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

42:26 Dan Dia memperkenankan (doa) orang orang yang beriman dan beramal salih, dan menambahkannya dengan kurniaNya, Dan untuk orang orang kafir itu siksa yang keras.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:53  (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

43:57 Tatkala dijadikan anak Maryam (Isa) sebagai contoh (iaitu dia disembah oleh Nasrani), lalu kaum engkau rebut (mendengarkannya).

 

44:7 Tuhan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya, jika kamu berhati yakin.

 

44:8 Tidak ada Tuhan, kecuali Dia, (Dia) menghidupkan dan mematikan. (Dia) Tuhanmu dan Tuhan bapa bapamu yang dahulu. 

 

46:13 Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

48:6 Dan supaya Dia menyiksa orang orang munafik laki laki dan orang orang munafik perempuan dan orang orang musyrik laki laki dan orang orang musyrik perempuan yang menyangka terhadap Allah dengan persangkaan yang jahat, (bahawa Dia tidak akan menolong Muhammad). Kepada mereka itulah peredaran kejahatan. Dan Allah marah kepada mereka dan mengutuki mereka dan menyediakan neraka jahanam untuk mereka. (Itulah) tempat kembali yang amat jahat.

 

49:9 Jika dua golongan di antara orang orang mukmin berperang perangan, hendaklah kamu perdamaikan antara keduanya. Maka jika salah satu keduanya aniaya kepada yang lain, hendaklah kamu perangi (golongan) yang aniaya, sehingga ia kembali kepada perintah Allah. Jika ia kembali, hendaklah perdamaikan antara keduanya dengan keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil. Sungguh Allah mengasihi orang orang yang Adil.

 

49:10 Orang orang mukmin itu adalah bersaudara, sebab itu perdamaikanlah antara dua orang saudaramu, dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

49:11 Hai orang orang yang beriman, janganlah kaum laki laki menghinakan kaum laki laki (yang lain), kerana boleh jadi kaum yang dihinakan itu, lebih baik dari kaum yang menghinakan dan jangan pula kaum perempuan (menghinakan) kaum perempuan (yang lain), kerana boleh jadi perempuan yang dihinakan itu, lebih baik dari perempuan yang menghinakan. Janganlah kamu cela mencela sesama kamu dan jangan pula panggil memanggil dengan gelaran (yang tidak baik). Seburuk buruk nama ialah pasik sesudah beriman. Barang siapa yang tiada bertaubat, maka mereka itulah orang yang aniaya.

 

49:12 Hai orang orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan sangka sangka (dugaan terhadap sesama Muslim), kerana sebahagian sangka sangka itu ialah dosa dan janganlah kamu mencari cari aib orang dan jangan pula sesetengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu, bahawa ia memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkainya)? Maka tentu kamu benci memakannya. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi penyayang.

 

50:45 Kami lebih mengetahui apa apa yang mereka katakan, dan bukanlah engkau pemaksa terhadap mereka, maka berilah peringatan dengan Quran siapa yang takut akan janjiKu.

 

51:51 Janganlah kamu adakan Tuhan yang lain bersama Allah. Sungguh aku memberi peringatan yang terang kepadamu daripadaNya.

 

52:43 Bahkan adakah bagi mereka Tuhan selain daripada Allah? Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

53:25 Maka kepunyaan Allah akhirat dan dunia.

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

53:44 Dan bahawa sesungguhnya Dia mematikan dan menghidupkan,

 

53:45 Dan bahawa sesungguhnya Dia menjadikan dua macam (jodohan), laki laki dan perempuan,

 

53:47 Dan bahawa sesungguhnya Dia (menjadikan) kejadian yang lain (hidup kembali),

 

53:48 Dan bahawa sesungguhnya Dia mengayakan dan memberikan harta simpanan,

 

53:49 Dan bahawa sesungguhnya Dia Tuhan (yang menjadikan) bintang Asysyi’ra, (yang mereka sembah),

 

53:50 Dan bahawa sesungguhnya Dia membinasakan (kaum) ‘Ad yang dahulu.

 

53:51 Dan (kaum) Tsamud, sehingga tiada yang tinggal (sudah musnah),

 

53:52 Dan kaum Nuh sebelum itu. Sesungguhnya mereka itu lebih aniaya dan lebih melewati batas.

 

53:53 Dan negeri kaum Luth digugurkanNya (dirobohkanNya).

 

53:57 Telah hampir yang hampir (kiamat).

 

53:58 Tiadalah yang membukakannya (mengetahuinya) selain daripada Allah.

 

53:59 Adakah kamu takjub kerana berita ini?

 

53:60 Dan kamu tertawa (kerana memperolok olokkannya) dan tiada menangis (mendengarkan siksa yang diriwayatkannya).

 

53:61 Sedang kamu lalai (mendengarkannya)?

 

53:62 Maka sujudlah kamu kepada Allah dan sembahlah Dia!

 

54:54 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam beberapa kebun dan sungai (syurga).

 

54:55 Di majlis (tempat) yang benar, di sisi Maharaja ( Allah ) yang berkuasa.

 

55:78 Mahasuci nama Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemurahan.

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan dibumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

57:3 Dia yang awal dan yang akhir, yang lahir dan yang batin, dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:5 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi, dan kepada Allah dikembalikan segala urusan.

 

57:6 Dia memasukkan malam pada siang, dan memasukkan siang pada malam, Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada (hati).

 

57:7 Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan nafkahkanlah sebahagian harta, yang kamu dijadikan Allah penguasa pada harta itu. Maka orang orang yang beriman di antara kamu dan menafkahkan (sebahagian hartanya), untuk mereka itu pahala yang besar.

 

57:8 Mengapakah kamu tidak beriman kepada Allah, pada hal Rasul menyeru kamu, supaya beriman kepada Tuhanmu, dan sungguh Dia telah memegang janji setiamu, jika kamu orang Mukmin.

 

57:9 Dia yang menurunkan kepada hambaNya (Muhammad) beberapa ayat yang terang, supaya Dia mengeluarkan kamu dari gelap gulita kepada terang benderang. Sungguh Allah amat kasihan dan Penyayang kepadamu.

 

57:10 Mengapakah kamu tidak mau menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah, pada hal kepunyaan Allah pusaka langit dan bumi? Tiadalah sama di antara kamu, orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum menaklukkan (kota Makkah) (dengan orang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang2 yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah (menaklukkan Makkah) itu. Tetapi masing2nya itu, Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:17 Ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa keterangan kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

57:21 Berlumbalah kamu kepada ampunan daripada Tuhanmu dan ke syurga, yang lebarnya seperti lebar langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya. Itulah kurnia Allah, diberikanNya kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

 

57:22 Tiadalah melapetaka (musibah) di bumi dan tiada pula pada dirimu, melainkan (telah termaktub) dalam kitab (lauh-mahfuz), sebelum Kami mengadakannya. Sungguh demikian itu mudah bagi Allah.

 

57:23 (Kami katakan demikian itu), supaya kamu jangan berdukacita atas sesuatu yang telah luput daripadamu dan supaya jangan bersukaria, kerana sesuatu yang kamu peroleh. Allah tiada mengasihi tiap tiap orang yang sombong dan bermegah megahan.

 

59:21 Kalau sekiranya Kami turunkan Quran ini keatas gunung, nescaya engkau lihat gunung itu tunduk dan belah, kerana takut kepada Allah. Itulah contoh, Kami berikan untuk manusia, mudah mudahan mereka memikirkannya.

 

59:22  Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan kecuali Dia, mengetahui yang ghaib dan yang hadir. Dia Mahapengasih lagi Penyayang.

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Mahasuci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas ( segala hambaNya ), Maha Perkasa, yang Maha Pemaksa dan yang Maha amat besar. Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

61:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan apa apa yang dibumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

64:2 Dia yang menjadikan kamu, maka di antara kamu ada yang kafir dan di antara kamu ada pula yang Mukmin. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:11  (Seseorang ) tiada ditimpa malapetaka (musibah), melainkan dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah, ditunjuki Allah hatinya. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

64:13  Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Kepada Allah hendaklah menyerahkan diri orang orang Mukmin.

 

64:18  Mengetahui yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Mahabijaksana.

 

65:2 Apabila idahnya (hampir) sampai habis, hendaklah kamu pegang (rujuki) mereka kembali dengan secara maaruf (baik) atau kamu ceraikan mereka dengan secara maaruf, dan hendaklah kamu persaksikan (yang demikian) kepada dua orang yang adil di antara mu, dan hendaklah kamu bayarkan kesaksian itu kerana Allah. Itulah yang diajarkan kepada orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang takut kepada Allah, maka Allah akan mengadakan baginya tempat keluar (dari kesulitan),

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

65:4 Perempuan perempuan yang telah putus asa daripada haid (darah bulanan), jika kamu ragu ragu (tentang idahnya), maka idahnya tiga bulan, dan begitu juga idah perempuan perempuan yang belum haid. Perempuan perempuan yang hamil (mengandung anak), idahnya ialah sampai mereka melahirkan kandungannya. Barang siapa yang takut kepada Allah, (maka Allah) akan mengadakan baginya kemudahan dalam urusannya.

 

65:5 Itulah perintah Allah, yang diturunkanNya kepadamu. Barang siapa yang takut kepada Allah, diampuni Allah kesalahannya dan dibesarkan pahalanya.

 

65:7 Hendaklah orang orang yang mampu memberikan nafkah menurut kemampuannya. Barang siapa yang sempit (sedikit) rezekinya, hendaklah memberi nafkah menurut yang diberikan Allah kepadanya. Allah tiada memberati diri seseorang, melainkan menurut yang diberikan Allah kepadanya. Nanti Allah mengadakan kemudahan sesudah kesukaran.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya. Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi tiap tiap sesuatu.

 

71:13  Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14  Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat.

 

71:15  Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

71:16  Dan mengadakan di dalamnya bulan bercahaya dan mengadakan matahari jadi pelita?

 

71:17  Allah menumbuhkan kamu dari bumi sebagai tumbuh-tumbuhan.

 

71:18 Kemudian mengembalikan kamu kepadanya dan akan mengeluarkan kamu (dari dalamnya) sebenar-benar keluar.

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

74:3 Dan Tuhanmu besarkanlah!

 

76:25 Sebutlah nama Tuhanmu pada pagi pagi dan petang petang.

 

76:26 Pada malam hari hendaklah engkau sujud kepadaNya dan tasbihlah (sembahyang tahajud) pada malam yang panjang.

 

85:9 Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi. Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

 

85:13 Sesungguhnya Dia memulai (mengadakan manusia) dan mengulangnya (menghidupkannya kembali).

 

85:14  Dia Pengampun, lagi Penyayang.

 

85:15  Yang mempunyai 'arasy lagi mulia.

 

85:16  Yang memperbuat apa apa yang dikehendakinya.

 

87:1  Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman),

 

112:1 Katakanlah (ya Muhammad): Dialah Allah yang Mahaesa.

 

112:2 Allah yang dituju (untuk meminta hajat)

 

112:3 Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan (berbapa).

 

112:4 Dan tidak ada satu pun yang menyerupaiNya

 

 

https://fb.watch/54mFdFtKBX/

 

.

 


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.