Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Larang Lari dari Perang

 

Larang Lari dari Perang

 

 

4:84 Maka berperanglah engkau pada jalan Allah. Tiadalah diberati kecuali diri engkau dan ajaklah orang orang beriman itu (berjuang), mudah mudahan Allah menahan kekuatan orang orang yang kafir itu. Allah lebih sangat kekuatanNya dan lebih sangat siksaanNya.

 

4:97 Sesungguhnya orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka menganiaya dirinya, malaikat berkata: Dalam apakah kamu berada? Mereka menjawab: Kami adalah orang lemah (tiada sanggup mengerjakan agama) di tanah air kami. Berkata malaikat: Tiadakah bumi Allah itu lapang, lalu kamu berhijrah kepadanya? Maka tempat mereka itu neraka jahannam dan itulah sejahat jahat tempat tinggal.

 

4:98 Kecuali orang orang yang lemah di antara laki laki dan perempuan perempuan dan anak anak, mereka tiada berdaya dan tiada mendapat suatu jalan.

 

4:99 Mudah mudahan Allah akan memaafkan mereka, dan Allah Pemaaf, lagi Pengampun.

 

4:100 Barang siapa berhijrah di jalan Allah, niscaya akan diperolehnya di bumi tempat pindah yang banyak lagi lapang (rezeki). Barang siapa keluar dari rumahnya kerana hijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia ditimpa maut, maka sesungguhnya pahalanya daripada Allah. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

33:13 Ketika berkata satu golongan di antara mereka: Hai penduduk Yatsrib (Madinah), tidak ada tempat tetap untukmu (disini), sebab itu kembalilah kamu (ke rumahmu). Dan satu golongan di antara mereka meminta izin kepada Nabi katanya: Rumah kami rusak. Padahal bukanlah ia rusak. Maksud mereka tidak lain, hanya hendak lari (dari medan pertempuran).

 

48:15 Nanti akan berkata orang orang yang tinggal (tiada pergi berperang), bila kamu hendak pergi kepada harta rampasan, untuk mengambilnya (katanya): Biarkanlah kami mengikut kamu. Mereka hendak menukar perkataan Allah (janjiNya). Katakanlah: Kamu tiada akan mengikut kami, begitulah Allah berkata sebelum itu. Maka nanti mereka akan berkata lagi: Bahkan kamu dengki (irihati) terhadap kami. Bahkan mereka itu tiada mengerti, melainkan sedikit sekali.

 

48:16 Katakanlah kepada orang orang yang tinggal di antara orang orang Badui: Nanti kamu akan dipanggil kepada kaum yang gagah perkasa supaya kamu memerangi mereka, sehingga mereka menyerah (masuk Islam). Jika kamu mengikut, maka Allah akan memberikan kepadamu pahala yang baik. Dan jika kamu berpaling, (tiada mengikut), sebagaimana kamu berpaling dahulu, Dia akan menyiksa kamu dengan siksaan yang pedih.

 

48:17 Tidak berdosa orang yang buta (meninggalkan peperangan) dan tidak berdosa orang yang pincang dan tidak berdosa pula orang sakit. Barang siapa yang mengikut Allah dan rasulNya, niscaya akan dimasukkanNya ke dalam syurga, yang mengalir air sungai di bawahnya. Dan barang siapa yang berpaling, akan disiksaNya dengan siksaan yang pedih.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.