Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Tinggi

 

Allah Maha Tinggi

 

 

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya/kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

3:2 Allah, Tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup, Yang Berdiri (Memelihara segala sesuatu)

 

6:91 Mereka tiada memuliakan Allah menurut mestinya, ketika mereka berkata: Allah tiada menurunkan sesuatu kepada manusia. Katakanlah; Siapakah menurunkan kitab yang dibawa oleh Musa sebagai penerangan dan petunjuk bagi manusia? Kamu jadikan kitab itu di atas beberapa potong kertas, kamu nyatakan sebagiannya dan kamu sembunyikan kebanyakkannya. Kamu telah diberi ilmu dengan (pengetahuan) yang belum kamu ketahui, bahkan bapak bapak mupun tiada mengetahuinya. Katakanlah: Allah (yang menurunkan kitab itu), kemudian biarkanlah mereka bermain main dalam kesesatannya.

 

7:190 Tatkala Allah memberi keduanya seorang anak yang saleh, keduanya mengadakan sekutu sekutu bagi Allah pada pemberian Allah kepada keduanya. Mahatinggi Allah daripada apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:18 Mereka menyembah selain dari Allah, barang yang tiada melarat dan tiada pula bermanfaat kepada mereka dan mereka berkata: Mereka ini (berhala) memberi syafaat (pertolongan) kepada kami di sisi Allah. Katakanlah: Patutkah kamu katakan terhadap Allah, sesuatu yang tiada diketahuiNya di langit dan tiada pula di bumi ? Maha Suci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

13:9 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, lagi Mahabesar dan Mahatinggi.

 

16:3 Dia menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Mahatinggi Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

17:43 Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa yang mereka katakan, sebenar benarnya tinggi dan sebenar benarnya besar.

 

20:114 Maka Maha tinggi Allah, raja yang sebenarnya. Janganlah engkau bersegera (membaca) Quran, sebelum habis wahyunya kepadamu. Katakanlah: Ya Tuhanku! Tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan.

 

23:116 Maka Mahatinggi Allah yang menguasai (alam), lagi sebenarnya Tuhan, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang mempunyai arasy yang mulia.

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

30:40 Allah yang menciptakan kamu dan memberikan rezeki kepadamu, kemudian Dia mematikan kamu, kemudian akan menghidupkan kamu. Adakah di antara sekutu sekutumu (berhala berhala yang kamu sembah) yang memperbuat sesuatu di antara demikian itu? Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji TuhanMu pada petang petang dan pagi pagi.

 

43:13 Supaya kamu tetap di atas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata: MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang, kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 


 

60:12 Hai nabi (Muhammad), apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berbai’ah (bersetia ta’at) kepadamu, bahwa mereka tiada akan mempersekutukan Allah dengan suatu apa pun dan tidak akan mencuri, dan tidak akan berzina dan tidak akan membunuh anaknya dan tidak akan mengadakan kebohongan, yang mereka ada adakan antara tangan dan kaki mereka (yaitu mengatakan anak yang dapat tengah jalan anak suaminya) dan tidak pula mendurhakai engkau tentang yang ma’ruf (baik dalam agama), maka hendaklah engkau terima bai’ah mereka dan mintakanlah ampun untuk mereka kepada Allah. Sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

 

72:3 Dan sesungguhnya Maha tinggi kebesaran Tuhan kami, Dia tiada mempunyai isteri dan tidak pula anak.

 

92:14 Maka aku beri peringatan kamu dengan neraka yang bernyala nyala.

 

92:15 Tiada akan memasukinya melainkan orang yang celaka,

 

92:16  Yang telah mendustakan dan berpaling.

 

92:17 Dan akan terhindar daripadanya, orang yang taqwa,

 

92:18 Yang memberikan hartanya, untuk menyucikan hatinya (kerana Allah).

 

92:19 Dan bukan kerana suatu pemberian di sisinya dari seseorang yang akan dibalasnya.

 

92:20 Melainkan kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya yang Mahatinggi.

 

92:21 Dan niscaya ia akan bersukacita.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.