Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah can’t be defeated

 

 

Allah tiada dapat dikalahkan

 

Allah can’t be defeated

 

 

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:140 Jika kamu mendapat luka (dalam peperangan), sesungguhnya kaum itu mendapat luka pula seumpamanya. Hari hari (kemenangan) itu Kami perganti gantikan di antara manusia dan supaya Allah mengetahui orang orang yang beriman dan menjadikan sebahagian kamu mati syahid; dan Allah tiada mengasihi orang orang aniaya.

 

3:141 Dan supaya Allah membersihkan orang orang yang beriman dan membinasakan orang orang yang kafir.

 

3:142 Bahkan adakah kamu kira, bahwa kamu akan masuk syurga saja, sedangkan Allah tiada mengetahui orang orang yang berjuang di antara kamu, serta mengetahui orang orang yang sabar.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

3:164 Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia bagi orang orang yang beriman, ketika Dia telah mengutus seorang rasul kepada mereka di antara mereka sendiri, yang membacakan ayat ayatNya kepada mereka dan membersihkan mereka (dari sifat sifat yang jahat), lagi mengajarkan kitab dan hikmah kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu dalam kesesatan yang nyata.

 

8:30 Ketika orang2 kafir memperdayakan engkau, supaya mereka mempenjarakan engkau, membunuh engkau atau mengusir engkau. Mereka itu memperdayakan, dan Allah memperdayakan mereka pula (membalas tipu dayanya). Allah sebaik baik memperdayakan.

 

10:11 Kalau Allah menyegerakan kejahatan kepada manusia, sebagaimana mereka minta segerakan kebaikan, niscaya habislah ajal mereka itu. Sebab itu Kami biarkan orang2 yang tiada mengharap menemui Kami, dalam kedurhakaannya, sedang mereka bimbang.

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:13 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa umat sebelum kamu, tatkala mereka aniaya dan telah datang beberapa rasul kepada mereka dengan (membawa) keterangan, tetapi mereka tiada hendak beriman. Begitulah Kami balasi kaum yang berdosa.

 

10:14 Kemudian Kami angkat kamu menjadi khalifah (pengganti mereka) di muka bumi sesudah mereka, supaya Kami lihat bagaimana kamu bekerja.

 

10:15 Apabila dibacakan ayat ayat Kami yang terang kepada mereka, berkata orang orang yang tiada mengharapkan menemui Kami: Cobalah engkau datangkan Quran, lain daripada ini atau tukarlah. Katakanlah: Aku tiada berhak menukarnya dari diriku sendiri, tiada ku ikut, selain dari apa yang diwahyukan kepadaku, sesungguhnya aku takut, – jika aku mendurhakai Tuhanku – akan siksaan hari yang besar.

 

10:17 Siapakah yang lebih aniaya dari pada  orang yang mengadakan bohong terhadap Allah, atau mendustakan ayat ayatNya? Sesungguhnya tiada menang orang orang yang berdosa.

 

10:18 Mereka menyembah selain dari Allah, barang yang tiada melarat dan tiada pula bermanfaat kepada mereka dan mereka berkata: Mereka ini (berhala) memberi syafaat (pertolongan) kepada kami di sisi Allah. Katakanlah: Patutkah kamu katakan terhadap Allah, sesuatu yang tiada diketahuiNya di langit dan tiada pula di bumi ? Maha Suci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:19 Tiadalah manusia itu, melainkan suatu umat, kemudian mereka berselisih. Kalau tiada kalimat yang terdahulu daripada Tuhanmu, niscaya dihukum antara mereka tentang apa yang mereka perselisihkan.

 

10:20 Mereka berkata: Mengapa tiada diturunkan ayat (mu’jizat) kepadanya (Muhammad) dari Tuhannya? Maka katakanlah: Hanya yang ghaib itu kepunyaan Allah, sebab itu tunggulah olehmu, sesungguhnya aku bersama kamu, menunggu pula.

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

17:45 Apabila engkau membaca Quran, Kami adakan dinding yang menutup antara engkau dan antara orang2 yang tiada beriman kepada akhirat.

 

17:46 Dan Kami adakan tutup di atas hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti, dan di telinga mereka, ada sumbat. Apabila engkau menyebut Tuhanmu  satu satunya dalam Quran, mereka berpaling lari ke belakang.

 

17:67 Apabila kamu ditimpa kesusahan di laut, lenyaplah (dari dalam fikiranmu) siapa yang kamu sembah kecuali Dia (Allah). Sesudah Dia menyelamatkan kamu sampai ke darat, kamu berpaling (daripadaNya). Adalah manusia itu sangat ingkar (akan nikmatnya).

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, karena usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka tidak akan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

20:131 Janganlah engkau layangkan kedua matamu kepada perhiasan yang Kami berikan kepada bermacam macam orang di antara mereka, sebagai bunga hidup di dunia, supaya mereka kami cobai dengan demikian itu. Dan rezeki Tuhanmu (dalam syurga), lebih baik dan lebih kekal.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

24:57 Janganlah engkau kira, bahawa orang orang kafir akan melemahkan (mengalahkan) Kami di muka bumi, sedang tempat mereka itu dalam neraka. Itulah tempat kembali yang amat jahat.

 

27:53 Kami selamatkan orang orang yang beriman sedang mereka itu bertakwa.

 

54:43 Adakah orang orang kafir kamu (sekarang) terlebih baik daripada mereka itu (kaum Nuh sampai kaum Firaun), atau adakah bagimu surat tanda kebebasan (dari siksa) dalam kitab kitab?

 

54:44 Bahkan mereka berkata: Kami jama’ah yang dapat pertolongan (kemenangan).

 

54:45 Nanti akan dikalahkan jama’ah itu dan akan mengundurkan diri.

 

58:14 Tiadakah engkau lihat orang orang (munafiq) mengangkat wali dari kaum yang dimurkai Allah (Yahudi)? Mereka (orang orang munafiq) bukan daripada mu dan bukan pula dari mereka itu (Yahudi) dan mereka bersumpah dengan bohong, sedang mereka mengetahui.

 

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

 

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

58:20 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan rasulNya, mereka itu termasuk dalam orang2 yang terhina.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

69:10 Lalu mereka mendurhakai rasul Tuhan mereka, kemudian Tuhan menyiksa mereka dengan siksaan yang sangat keras.

 

70:41 Buat mengganti mereka dengan (umat) yang terlebih baik daripada mereka dan Kami tiada dapat dikalahkan.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.