Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Bersungguh-sungguh mencari Allah

 

Bersungguh-sungguh mencari Allah

 

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

3:191 (Iaitu) orang-orang yang mengingat Allah ketika berdiri, duduk dan waktu berbaring; dan mereka memikirkan kejadian langit dan bumi, (sambil berkata) : Ya Tuhan kami, bukanlah Engkau jadikan ini dengan percuma (sia-sia), Mahasuci Engkau, maka peliharakanlah kami dari siksaan neraka.

 

3:199 Sesungguhnya di antara orang orang ahli kitab, ada yang beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepadamu dan apa yang diturunkan kepada mereka, sedang mereka berendah diri kepada Allah. Mereka tiada menjual ayat ayat Allah dengan wang yang sedikit. Untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya. Sesungguhnya Allah amat segera menghisabnya..

 

4:103 Apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, hendaklah kamu ingat akan Allah waktu berdiri, duduk dan waktu berbaring. Apabila kamu telah aman (tiada berperang lagi), maka dirikanlah sembahyang (sebaik baiknya). Sesungguhnya sembahyang itu diperlukan atas orang orang mukmin pada waktunya.

 

7:205 Ingatlah Tuhanmu dalam hatimu, serta merendahkan diri dan takut; dan bukan dengan suara yang keras waktu pagi dan petang hari; dan janganlah engkau termasuk orang orang yang lalai.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:28 Orang-orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah, (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

17:18 Barang siapa menghendaki dunia, Kami segerakan baginya didunia apa apa yang Kami kehendaki untuk siapa yang kami kehendaki. Kemudian Kami adakan untuknya neraka jahanam, ia masuk ke dalamnya, sedang ia tercela dan terusir.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, Mudah-mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

18:28 Sabarkanlah hatimu serta orang orang yang menyembah Tuhannya pada pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaan Allah; dan janganlah engkau palingkan pemandangan dari pada mereka, kerana menghendaki perhiasan hidup di dunia. Janganlah engkau turut orang yang telah Kami lalaikan hatinya dari mengingat Kami dan mengikut hawa nafsunya; dan adalah perbuatannya melebihi batas.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

19:36 Sesungguhnya Allah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

20:124 Barang siapa berpaling dari peringatanKu (Quran), maka untuknya penghidupan yang sempit, kemudian Kami himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.

 

20:125 Dia berkata : Ya Tuhanku! Mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta sedang dahulu aku melihat?

 

20:126 Allah berfirman: Demikianlah (Aku buat), (kerana) telah datang kepadamu ayat-ayat (keterangan) Kami, lalu engkau lupakan dia. Sebab itu pada hari ini engkau dilupakan pula.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

 

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

 

24:35 Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahayaNya, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilau kilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati, iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) yang bukan di timur dan bukan pula di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya; meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya kepada cahayaNya itu. Allah mengunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

24:36 Pelita itu dalam rumah (masjid) yang telah diizinkan Allah menghormatinya dan menyebut namaNya dalam rumah itu, serta tasbih di dalamnya pagi dan petang.

 

24:37 Beberapa orang laki laki yang tidak lalai kerana perniagaan dan tiada pula kerana berjual beli dari mengingat Allah dan mendirikan sembahyang serta memberikan zakat; mereka takut akan hari yang bergoncang segala hati dan pemandangan di waktu itu.

 

24:38 Supaya Allah membalasi mereka dengan yang terlebih baik dari amalan mereka, dan menambah kurnia untuk mereka. Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tiada terhisab.

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring (kurang tidur malam hari), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

33:41  Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan Allah dengan ingatan yang sebanyak banyaknya. (Perbanyaklah mengingat Allah).

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah ; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji TuhanMu pada petang petang dan pagi pagi.

 

64:11 (Seseorang) tiada ditimpa melapetaka (musibah) melainkan dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah, ditunjuki Allah hatinya. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

64:12 Ikutlah Allah dan ikutlah rasul. Jika kamu berpaling, maka kewajipan rasul Kami, hanya menyampaikan yang nyata.

 

64:13  Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Kepada Allah hendaklah menyerahkan diri orang orang Mukmin.

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

76:25 Sebutlah nama Tuhanmu pada pagi pagi dan petang petang.

 

76:26 Pada malam hari hendaklah engkau sujud kepadaNya dan tasbihlah (sembahyang tahajud) pada malam yang panjang.

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai  (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.