Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah the best Creater

 

Allah Maha Pencipta

 

 

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:31 Allah mengajarkan kepada Adam sekalian nama barang barang. Kemudian dibawa barang barang itu kepada malaikat, lalu Allah berfirman: Khabarkanlah kepadaKu nama nama barang ini, jika kamu yang benar.

 

2:32 Jawab mereka, Mahasuci Engkau, tak adalah pengetahuan kami, melainkan apa apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

2:33 Berfirman Allah: Hai Adam, khabarkanlah kepada malaikat itu nama nama barang ini! Tatkala Adam menerangkan nama nama barang itu, Allah berfirman: Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa Aku mengetahui yang ghaib di langit dan di bumi, serta Ku ketahui apa apa yang kamu lahirkan dan apa apa yang kamu sembunyikan?

 

2:34 (Ingatlah) Ketika Kami berkata kepada malaikat: Tunduklah kamu kepada Adam! Lalu mereka itu tunduk, kecuali iblis, ia enggan, dan tekebur, dan ia termasuk orang2 kafir.

 

2:35 Berkata Kami: Hai Adam, tinggallah engkau bersama isteri engkau dalam syurga dan makanlah buah buahan dengan senang menurut kehendakmu; dan janganlah kamu dekati pohon kayu ini, nanti kamu termasuk orang orang aniaya.

 

2:36 Kemudian keduanya diperdayakan oleh syetan, sampai dikeluarkan dari (kesenangan) yang telah didapatinya. Berkata Kami: Turunlah kamu, sebahagian kamu dengan yang lain bermusuh musuhan; dan untukmu tempat kediaman di atas bumi dan kesenangan, hingga seketika (sampai ajalnya).

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

3:190 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi dan pertikaian malam dan siang menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi orang2 yang berakal.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

6:1 Puji pujian bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan nur (terang). Kemudian orang orang yang kafir kepada Tuhan berpaling juga.

 

6:2 Dia yang menciptakan kamu daripada tanah, kemudian Ia menetapkan ajalmu, dan ajal yang ditentukan di sisiNya, kemudian kamu bimbang ( juga kepadaNya ).

 

6:3 Dialah Allah di langit dan di bumi. Dia mengetahui yang kamu rahsiakan dan yang kamu lahirkan dan mengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

6:14 Katakanlah: Adakah pantas lain Allah ku angkat menjadi wali (Tuhan)? Padahal Dia yang menciptakan langit dan bumi dan Dia memberi makan dan Dia tiada diberi makan. Katakanlah: sesungguhnya aku disuruh, supaya aku orang yang mula mula Islam dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:98 Dia yang menjadikan kamu dari pada diri yang satu (Adam), kemudian kamu tetap (dalam rahim) dan tersimpan (dalam tulang punggung bapakmu).  Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang mau memahami.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102 Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman: Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya: Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat: Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:5 Dia yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya serta mengaturnya pada beberapa tempat supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tiada menciptakan demikian itu, melainkan dengan kebenaran. Dia terangkan beberapa tanda bagi kaum yang mau mengetahui.

 

10:6 Sesungguhnya tentang pertikaian malam dan siang dan apa apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang taqwa.

 

10:31 Katakanlah: Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab: Allah. Sebab itu katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

11:6 Tidak ada suatu yang melata di bumi, melainkan atas Allah rezekinya dan Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat menyimpannya. Segala yang tersebut itu dalam kitab yang nyata.

 

11:7 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa) dan adalah arasyNya (singahsanaNya) di atas air, supaya Dia menguji, siapa di antara kamu, orang yang terbaik amalannya. Demi jika engkau berkata: Sesungguhnya kamu dibangkitkan sesudah mati, niscaya orang orang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang nyata.

 

11:51 Hai kaumku! Aku tiada minta ganjaran kepadamu. Tiada ganjaranku, hanya dari yang menciptakanku. Apa tiadakah kamu memikirkan?

 

11:56 Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah, Tuhanku dan Tuhanmu. Tidak ada suatu yang melata (di muka bumi) melainkan Dialah yang menguasainya. Sungguh Tuhanku di atas jalan yang lurus.

 

11:72 Berkata ia (Sarah): Ya, heran! Dapatkah aku melahirkan anak, sedang aku telah tua (berumur 99 tahun) dan suamiku ini tua pula (berumur 120 tahun), sungguh ini suatu yang ajaib.

 

13:3 Dia yang membentangkan bumi dan dan menjadikan di atasnya gunung gunung dan sungai sungai. Dari tiap tiap buah buahan, Dia jadikan sepasang sepasang (jantan dan betina). Dia tutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada demikian itu, menjadi tanda tanda bagi kaum yang memikirkannya.

 

13:4 Di bumi ada beberapa potong (bidang) yang berdekatan dan beberapa kebun dari anggur dan tanam tanaman dan pohon korma, yang bercabang dan yang tiada bercabang, (semuanya) disirami dengan air yang satu. (Dalam pada itu) Kami lebihkan setengahnya dari yang lain, tentang rasa buahnya. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi keterangan (atas ada Allah) bagi kaum yang memikirkan.

 

13:5 Jika engkau ta’jub, maka lebih ta’jub perkataan mereka: Apabila kita telah menjadi tanah, adakah kita akan menjadi makhluk yang baru? Mereka itu orang yang ingkar terhadap Tuhannya. Mereka itu ada belenggu di kuduknya dan mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.

 

13:8 Allah mengetahui apa yang dikandung oleh tiap tiap perempuan dan ketika kandungan itu berkurang (belum sempurna cukup), dan ketika bertambah. Tiap tiap sesuatu di sisiNya mempunyai kadar (ketentuan).

 

13:12 Dia yang memperlihatkan kilat kepadamu, dengan ketakutan (kepada petirnya) dan harapan (akan turun hujannya) dan Dia menjadikan awan yang berat (dengan air hujan).

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

14:19 Tiadakah engkau perhatikan bahawa Allah menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya? Jika Ia menghendaki, kamu dimusnahkanNya dan digantiNya dengan makhluk yang baru.

 

14:20 Demikian itu tiada berat (sukar) bagi Allah.

 

14:27 Allah menetapkan orang orang yang beriman dengan perkataan yang tetap (tauhid) waktu hidup di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang orang yang aniaya, dan Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

14:32 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezekimu, dan dimudahkanNya untukmu, kapal, supaya belayar di lautan dengan perintahNya, begitu pula dimudahkanNya untukmu sungai2.

 

14:33 DitundukkanNya untukmu matahari dan bulan yang beredar keduanya, serta ditundukkanNya pula untukmu malam dan siang.

 

15:19 Bumi Kami bentangkan dan Kami tegakkan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya tiap tiap sesuatu (tumbuh2an) dengan ukuran (timbangan).

 

15: 26 Sesunguhnya telah Kami ciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:27 Jin Kami ciptakan sebelum manusia dari api yang sangat panas.

 

15: 28 Ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat : Sesungguhnya Aku menciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:29 Apabila Aku sempurnakan kejadiannya, dan Kutiupkan ke dalamnya daripada ruhKu, lalu meniaraplah mereka sujud kepadanya (Adam).

 

15:86 Sesungguhnya Tuhanmu Maha menciptakan lagi Maha mengetahui.

 

16:3 Dia menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Maha-tinggi Allah dari apa2 yang mereka persekutukan.

 

16:4 Dia ciptakan manusia daripada mani, tiba tiba ia menjadi khusumat (musuh) yang nyata.

 

16:5 Binatang binatang ternak Dia ciptakan untukmu, dengan dia kamu mendapat (pakaian) panas dan manfaat dan diantaranya kamu makan dagingnya.

 

16:6 Pada binatang binatang itu, kamu mendapat keindahan, ketika kamu membawanya ke kandang dan ketika melepaskannya.

 

16:7 Binatang binatang  itu membawa beban kamu ke negeri yang tiada dapat kamu sampai kepadanya, melainkan dengan susah payah. Sesungguhnya Tuhan kamu penyantun lagi penyayang.

 

16:8 (Dia ciptakan) kuda, bighal dan keldai supaya kamu mengendarainya dan menjadi perhiasan. Dan Dia menciptakan apa yang tiada kamu ketahui.

 

16:10  Dia yang menurunkan air dari langit, di antaranya untuk minuman kamu dan di antaranya untuk tumbuh tumbuhan; di sana kamu mengembalakan ternakmu.

 

16:11 Dia tumbuhkan untukmu dengan air itu tanam2an, zaitun, pohon kurma, anggur dan bermacam macam buah buahan. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:12 Dia tundukkan untukmu malam dan siang, matahari dan bulan. Semua bintang bintang tunduk dibawah perintahNya. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang berakal.

 

16:13 Dan apa apa yang dijadikannya untukmu di atas bumi, yang bermacam macam warnanya. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang mengambil peringatan.

 

16:14 Dia yang menguasai laut, supaya kamu makan daging (ikan) yang lembut dan supaya kamu keluarkan dari dalamnya perhiasan yang kamu pakai dan engkau lihat kapal berlayar di laut dan supaya kamu mencari kurnia Allah (rezeki), mudah mudahan kamu berterima kasih kepadanya.

 

16:15 Dia mengadakan gunung gunung di atas bumi supaya jangan ia bergerak gerak bersama kamu dan (menjadikan) sungai sungai dan jalan jalan, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

16:16 Dan lagi beberapa tanda; dan dengan bintang, mereka mendapat petunjuk.

 

16:65 Allah menurunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu bumi, sesudah mati. Sungguh pada demikian itu, menjadi ayat (keterangan) bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:71 Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain tentang rezeki. Maka orang orang yang dilebihkan itu bukanlah memberikan rezekinya kepada hamba sahayanya, (melainkan Allah jua), maka mereka itu bersama sama pada rezeki itu. Apakah mereka ingkar akan nikmat Allah?

 

16:72 Allah menjadikan bagimu jodoh (isteri) dari dirimu (bangsamu) dan menjadikan anak anak dan cucu cucu dari isterimu itu, serta memberi kamu rezeki yang baik baik. Apakah mereka percaya kepada yang batil (tiada benar) dan ingkar akan nikmat Allah?

 

16:80 Allah menjadikan rumahmu tempat kediaman dan menjadikan bagimu rumah dari kulit binatang ternak, supaya ringan kamu membawanya ketika kamu berangkat dan ketika tetap; dan dari bulu (biri biri dan bulu (unta) dan bulu (kambing) (kamu perbuat) perkakas rumah tangga dan untuk kesukaan hingga seketika (sampai buruk dan koyak).

 

16:81 Allah menjadikan naung (bayang bayang) bagimu dari apa yang diciptakanNya, (sebagai payung) dan Dia menjadikan bagimu gunung gunung tempat berlindung dan menjadikan bagimu baju untuk memeliharakan kamu dari panas dan baju (besi) untuk memeliharakan kamu dalam peperangan. Demikianlah Allah menyempurnakan nikmatNya kepadamu, mudah mudahan kamu patuh mengikutNya.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

18:37 Berkata temannya (yang beriman) tengah ia bercakap cakap itu : Adakah engkau ingkar kepada (Tuhan) yang menjadikan engkau dari tanah kemudian daripada air mani lelaki, kemudian Dia sempurnakan kejadian engkau jadi seorang laki laki?

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

19:9 Berkata Allah: Demikianlah (akan terjadi). Berfirman Tuhanmu : Ia mudah bagiKu, sesungguhnya telah Kujadikan engkau sebelumnya sedang engkau belum ada suatu apa pun.

 

19:67 Tiadakah manusia ingat, bahwa Kami telah menjadikannya dahulu sedang dia  belum ada suatu pun.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:65 Tuhan langit dan bumi dan apa2 yang di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah untuk menyembahNya. Adakah Engkau ketahui (sesuatu) yang dinamai seumpama namaNya?

 

19:66 Berkata manusia : Apabila aku mati, adakah aku akan dikeluarkan hidup kembali?

 

19:67 Tiadakah manusia ingat, bahwa Kami telah menjadikannya dahulu sedang dia  belum ada suatu pun.

 

19:68 Demi Tuhanmu, sesungguhnya Kami akan menghimpunkan mereka bersama syetan syetan, kemudian Kami hadirkan mereka di sekeliling neraka dengan berlutut (jongkok).

 

19:69 Kemudian Kami tarik dari tiap2 golongan siapa di antara mereka, yang amat derhaka kepada yang Mahapengasih.

 

19:70 Kemudian Kami lebih mengetahui mereka yang lebih berhak masuk neraka.

 

19:71 Tak ada seorangpun di antara kamu, melainkan mendatangi neraka, demikian itu suatu kewajiban yang diputuskan oleh Tuhanmu.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

20:55 Kami ciptakan kamu dari bumi, dan Kami kembalikan (kuburkan) kamu kedalamnya dan akan Kami keluarkan kamu dari dalamnya sekali lagi (pada hari berbangkit).

 

20:69 Lemparkanlah (tongkat) yang di tangan kanan engkau, nanti ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka perbuat. Apa yang mereka perbuat hanya tipu daya tukang sihir saja. Dan tukang sihir itu tiadalah akan menang tentang apa yang didatangkannya.

 

20:70 Kemudian tukang tukang sihir itu meniarap sujud (kepada Allah) seraya berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan Harun dan Musa.

 

20:71 Berkata Fir’aun: Percayakah kamu kepadanya, sebelum aku izinkan kepadamu? Sesungguhnya dia seorang pembesarmu yang mengajarkan sihir kepadamu. Demi akan ku potong tangan dan kakimu balik bertimbal (tangan kanan bersama kaki kiri) dan akan ku salib (pakukan) kamu di pohon kurma, supaya kamu tahu, siapa di antara kami yang lebih sangat siksaannya dan lebih kekal.

 

20:72 Sahut mereka itu:  Kami tiada akan mengutamakan engkau dari pada keterangan yang telah datang kepada kami dan (daripada Allah), yang menjadikan kami, maka hukumlah apa yang akan engkau hukumkan. Engkau hanya menghukum semasa hidup di dunia ini.

 

21:30 Tiadakah orang orang kafir mengetahui, bahawa beberapa langit dan bumi adalah keduanya bertaut (bersatu), lalu Kami belahkan keduanya? Kami jadikan tiap tiap sesuatu yang hidup dari air. Tiadakah mereka percaya?

 

21:31 Kami jadikan di muka bumi (gunung2) yang tegak kokoh, supaya jangan dia bergerak gerak bersama mereka ; dan Kami adakan jalan2 yang luas diatasnya , mudah mudahan mereka mendapat petunjuk.

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

22:5  Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:13 Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kokoh (Rahim).

 

23:14 Kemudian mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan mahkluk yang lain (manusia yang sempurna). Maka Mahasuci Allah yang sebaik baik menciptakan.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

23:50 Kami jadikan anak Maryam (Isa) dan ibunya suatu tanda (kekuasaan Kami) dan Kami tempatkan keduanya di tanah tinggi yang datar lagi bermata air (bersungai).

 

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya ) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:88 Katakanlah: Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

25:47 Dia yang menjadikan malam untukmu sebagai pakaian, dan (menjadikan) tidur untuk kesenangan badan dan menjadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

25:53 Dia (Allah) yang mempertemukan dua macam laut, yang semacam ini sangat tawar airnya, dan yang semacam lagi sangat masin airnya, dan Dia adakan dinding dan larangan yang terlarang antara keduanya.

 

25:54 Dia yang menjadikan manusia dari air, lalu diadakanNya pertalian darah dan semenda antara manusia itu, adalah Tuhanmu yang Mahakuasa.

 

25:59 (Dia) yang menciptakan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya dalam enam hari (masa). Kemudian Dia bersemayam di atas arasy (berkuasa). Dia Mahapengasih. Maka tanyakanlah kepada yang Mahamengetahuinya.

 

25:61 MahaSuci Yang menjadikan buruj (bintang bintang) di langit, dan mengadakan di sana pelita yang besar (matahari) dan bulan yang menerangi.

 

25:62 Dia yang menjadikan malam dan siang berganti ganti untuk (keterangan) bagi orang yang hendak mendapat peringatan atau orang yang hendak berterima kasih (kepadaNya).

 

26:7 Tiadakah mereka melihat kebumi, berapa banyaknya Kami menumbuhkan bermacam macam tumbuh tumbuhan yang baik atasnya?

 

26:8 Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi ayat (tanda kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:60 Bahkan siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan untukmu air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun2 yang indah, sedang kamu tidak dapat menumbuhkan pohonnya. Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah?  Bahkan mereka kaum yang mempersekutukan (Allah),

 

27:61 Bahkan siapakah yang mengadakan bumi untuk tempat tinggal dan menjadikan sungai sungai di sela selanya dan menjadikan gunung gunung di atasnya, serta mengadakan batas (dinding) antara dua macam laut? (Iaitu laut yang berair tawar dan laut yang berair masin). Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui.

 

27:62 Bahkan siapakah yang memperkenankan orang yang melarat, bila ia meminta dan menghilangkan kemelaratannya dan mengangkat kamu jadi Khalifah di muka bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Sedikit (di antara) kamu yang menerima peringatan.

 

27:63 Bahkan siapakah yang menerangimu dalam kegelapan daratan dan lautan dan siapakah yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (air hujan)? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Maha Tinggi Allah dari pada apa apa yang mereka persekutukan.

 

27:64 Bahkan siapakah yang memulai kejadian (makhluk), kemudian mengulangnya, dan siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu jika kamu orang yang benar.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

 

29:19 Tiadakah mereka memperhatikan, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Dia mengulangnya (menghidupkannya kembali).  Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

29:20 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Allah mengadakan kejadian yang akhir (akhirat). Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

29:38 Dan (telah Kami binasakan) Ad dan Tsamud. Sesungguhnya telah terang bagimu tempat tinggal mereka (negerinya, kerana masih ada bekas bekasnya). Dan syetan telah menghiaskan kepada mereka, amalannya (yang jahat). Lalu ia menghalangi mereka dari  jalan (yang lurus) pada hal mereka mempunyai pemandangan.

 

29:43 Perumpamaan perumpamaan itu Kami lukiskan untuk manusia, tetapi tiadalah yang memahaminya melainkan orang orang yang berilmu.

 

29:44 Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat (tanda) bagi orang orang yang beriman.

 

29:51 Tiadakah cukup bagi mereka, bahwa Kami telah menurunkan Kitab kepadamu, yang dibacakan kepada mereka? Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi rahmat dan peringatan bagi kaum yang beriman.

 

29:61 Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka; Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan. Niscaya mereka menjawab: Allah. Maka ke manakah mereka berpaling?

 

29:63 Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, niscaya mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Puji pujian bagi Allah ( atas pengakuan kamu itu ). Tetapi kebanyakkan mereka tiada memikirkan.

 

30:11 Allah memulai kejadian (makhluk), kemudian Dia pula mengulangnya (menghidupkan kembali), sesudah itu kamu dikembalikan kepadaNya.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:20 Di antara tanda tandaNya, ialah bahwa Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba tiba kamu menjadi manusia yang bertebaran (di muka bumi).

 

30:21 Di antara tanda tandaNya, bahwa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu), supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:22 Dan diantara tanda tandaNya, ialah kejadian langit dan bumi, dan bermacam macam bahasa kamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda bagi orang orang yang mau tahu.

 

30:23 Di antara tanda tandaNya juga, ialah tidurmu pada malam dan siang dan menuntutmu akan kurniaNya (rezekiNya). Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi tanda bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

30:24 Dan diantara tanda-tandaNya, bahwa Dia memperlihatkan kilat kepadamu, lalu kamu takut (akan petirnya) dan harap (akan turun hujannya), kemudian Dia turunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu, bumi sesudah matinya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

30:25 Dan diantara ayat ayatNya, ialah bahawa berdiri langit dan bumi dengan perintahNya ( kekuasaanNya ). Kemudian bila Dia menyeru kamu dengan satu seruan, tiba tiba kamu dikeluarkan dari dalam bumi (kuburmu).

 

30:27 Dia yang memulai kejadian ( mahkluk ) kemudian Dia mengulanginya, sedang ( mengulang ) itu, terlebih mudah bagiNya. BagiNya ( Allah ) ada sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

30:48 Allah yang mengirim angin, lalu angin itu menghalau awan, sehingga terbentang di atas langit, sebagaimana dikehendakiNya, dan dijadikanNya awan itu berkelompok kelompok, kemudian engkau lihat air hujan keluar dari sela selanya. Maka apabila air hujan itu menimpa siapa yang dikehendakiNya di antara hambaNya, tiba tiba mereka itu bergembira.

 

30:54  Allah yang menciptakan kamu ( mulai ) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

31:9 Mereka kekal di dalamnya. Itulah janji Allah yang sebenarnya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:10 Dia menciptakan beberapa langit tanpa tiang yang kamu lihat, dan Dia mengadakan gunung gunung di muka bumi, supaya jangan dia bergoyang goyang bersama kamu dan Dia menyebarkan di muka bumi, bermacam macam hewan. Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di muka bumi bermacam macam tumbuhan yang baik.

 

31:11 Inilah makhluk (yang dijadikan) Allah, maka kamu perlihatkanlah kepadaku apa yang dijadikan oleh (tuhan tuhan) yang lain daripadaNya. Bahkan orang orang aniaya itu dalam kesesatan yang  nyata.

 

32:4 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam (berkuasa) di atas arasy. Tidak ada untuknya wali dan tidak pula penolong selain daripadaNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

32:6 Itulah (Allah) Yang mengetahui barang yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Penyayang.

 

32:7 Yang membaguskan tiap2 sesuatu yang dijadikanNya dan Dia memulai kejadian manusia dari tanah. 

 

32:8 Kemudian Dia jadikan anak anak cucunya (keturunannya) dari sari air yang hina (mani).

 

32:9 Kemudian Dia sempurnakan (kejadiannya) dan Dia tiupkan ruh ke dalamnya, dan Dia adakan untukmu pendengaran, penglihatan dan hati. Tetapi sedikit di antara kamu yang berterima kasih (kepadaNya).

 

35:1 Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat2 jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua dua, tiga tiga dan empat empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

35:3 Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, adakah yang menciptakan, selain daripada Allah, yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka kemanakah kamu akan berpaling?

 

35:11 Allah menciptakan kamu dari tanah (kejadian yang mula mula iaitu Adam), kemudian dari mani, kemudian Dia menjadikan kamu berjodoh jodohan (laki laki perempuan). Tidak adalah yang dikandung perempuan dan tidak pula yang dilahirkannya, melainkan dengan pengetahuanNya (Allah).  Tidak bertambah umur orang panjang umur dan tidak pula kurang umurnya, melainkan termaktub dalam kitab (diketahuiNya). Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

35:27 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu Kami keluarkan dengan dia buah buahan yang bermacam macam warnanya. Di antara gunung gunung ada yang mempunyai jalan2 yang putih (terang) dan yang merah (kurang terang), bermacam macam warnanya, dan ada pula batu batu yang sangat hitam.

 

35:28 Setengah manusia, binatang binatang dan ternak ternak ada pula bermacam macam warnanya seperti (tersebut  itu). Hanya yang takut kepada Allah, ialah ulama ulama di antara hamba hambaNya. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi pengampun.

 

36:12 Sesungguhnya Kami akan menghidupkan orang orang yang mati dan menuliskan apa apa yang mereka kerjakan dan bekas bekas mereka. Tiap tiap sesuatu Kami perhitungkan dalam kitab yang terang.

 

36:22 Mengapakah aku tidak akan menyembah (Tuhan) yang menciptakan daku dan kepadanya kamu akan dikembalikan?

36:34 Kami adakan di bumi kebun kebun yang berisi pohon pohon korma dan buah buah anggur dan Kami pancarkan disana mata air.

 

36:37 Dan (lagi) satu keterangan bagi mereka, ialah malam, Kami kelupaskan siang daripadanya, lalu mereka dalam kegelapan.

 

36:38 Dan (suatu keterangan juga bagi mereka) matahari, ia berlari (beredar) hingga tempat tetapnya. Itulah takdir (aturan Allah) yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

36:39 Dan bulan, Kami aturkan (perjalanannya) pada beberapa tempat, sehingga ia kembali seperti seludang yang tua (kecil seperti sabit).

 

36:40 Matahari tiada sepatutnya mengejar bulan, dan malam tiada (sepatutnya) mendahului siang. Masing masingnya beredar pada falaknya (tempat peredarannya).

 

36:71 Tiadakah mereka melihat, bahawa Kami menjadikan untuk mereka beberapa binatang ternak di antara apa apa yang diperbuat oleh tangan Kami, lalu mereka memilikinya (menguasainya)?

 

36:77 Tiadakah manusia mengetahui, bahawa Kami menjadikan dia daripada air mani, kemudian ia menjadi kesumat yang terang.

 

36:78 Dia mengadakan perumpamaan (contoh) bagi Kami dan ia lupa akan kejadiannya. Ia berkata: Siapakah yang bisa menghidupkan tulang tulang yang telah rusak binasa?

 

36:79 Katakanlah: Yang akan menghidupkannya ialah (Tuhan) yang menjadikan dia pada pertama kali. Dia Mahamengetahui semua makhlukNya.

 

36:81 Apa tidakkah (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa menjadikan seumpama mereka? Ya, (memang berkuasa). Dia Mahamenjadikan lagi Mahamengetahui.

 

36:82 Hanya urusanNya (Allah), bila Ia menghendaki (mengadakan) sesuatu, Ia berkata kepadanya: Jadilah engkau! Lalu jadilah ia.

 

37:11 Engkau tanyakanlah kepada mereka (yang kafir itu): Adakah kejadian mereka yang lebih kuat atau apa apa yang telah Kami jadikan (malaikat, langit dan bumi)? Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari tanah liat.

 

37:12 Bahkan engkau ta’ajub, (kerana kekuasaan Allah) , sedang mereka memperolok-olokkannya.

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

40:57 Sungguh kejadian langit dan bumi, terlebih besar dari kejadian manusia, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

 

40:67 Dia yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian Dia keluarkan kamu menjadi anak anak, kemudian kamu sampai dewasa, kemudian kamu menjadi orang tua. Dan diantara kamu ada orang yang diwafatkan sebelum itu; dan supaya kamu sampai kepada ajal (waktu) yang ditentukan, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:9 Katakanlah: Adakah kamu kafir (ingkar) akan Yang menciptakan bumi dalam dua hari (dua masa) dan kamu adakan bagiNya beberapa sekutu? Itulah Tuhan semesta alam.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:53 Nanti akan Kami perlihatkan kepada mereka ayat ayat (tanda tanda kekuasaan) Kami di ufuq ufuq (tepi langit) dan pada diri mereka sendiri, sehingga teranglah bagi mereka, bahawa Quran ini sebenarnya (daripada Allah). Tiadakah cukup bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu?

 

42:49 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia ciptakan apa apa yang dikehendakiNya. Dia berikan anak perempuan kepada siapa yang dikehendakiNya, dan Dia berikan anak laki laki kepada siapa yang dikehendakiNya.

 

43:11 Dia yang menurunkan air dari langit (awan) sekadarnya. Lalu Kami hidupkan dengan dia negeri yang telah mati (kering). Seperti itu pulalah kamu dikeluarkan ( dari dalam kuburanmu).

 

43:12 Dia yang menjadikan berpasang pasang ( jantan dan betina atau bermacam macam ) semuanya dan mengadakan untukmu kapal dan binatang binatang ternak untuk kamu kendarai.  Dilihat bahawa 43 + 12 = 55; Diperhatikan surah 55 ( Surah Ar Rahman ) dimana surah ini  mempamerkan paparan ayat berbentuk berpasang pasang; ada fakta diikuti dengan ada soalan.

 

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : Mahasuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

43:57 Tatkala dijadikan anak Maryam (Isa) sebagai contoh (iaitu dia disembah oleh Nasrani), lalu kaum engkau rebut (mendengarkannya).

 

43:59 Dia (Isa) itu, tidak lain, hanya seorang hamba yang Kami berikan nikmat (pangkat nabi) kepadanya dan Kami jadikan dia sebagai contoh yang ajaib bagi Bani Israel.

 

43:87 Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab, (ialah) Allah, maka bagaimanakah mereka berpaling?

 

44:38 Bukanlah Kami jadikan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya dengan bermain main (percuma atau sia sia saja).

 

44:39 Tiadalah Kami jadikan keduanya, melainkan dengan kebenaran, tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahui.

 

46:3 Tiadalah Kami ciptakan langit, bumi dan dan apa apa yang di antara keduanya, melainkan dengan sebenarnya (bukan main main) dan dengan waktunya yang ditentukan. Orang orang yang kafir itu berpaling dari peringatan yang disampaikan kepada mereka.

 

46:3 Tiadalah Kami ciptakan langit, bumi dan dan apa apa yang di antara keduanya, melainkan dengan sebenarnya (bukan main main) dan dengan waktunya yang ditentukan. Orang orang yang kafir itu berpaling dari peringatan yang disampaikan kepada mereka.

 

48:29 Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang orang yang bersama dengan dia (Mukminin) sangat keras terhadap orang orang kafir, berkasih sayang sesama mereka, engkau lihat mereka itu rukuk, sujud serta mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredhaannya. Tanda mereka itu adalah dimuka mereka, kerana bekas sujud. Itulah contoh (sifat) mereka dalam Taurat. Dan contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya (yang kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar lalu tegak lurus dengan batangnya, sehingga ia menakjubkan orang orang yang menanamnya. (Begitu pula orang orang Islam, pada mula mulanya sedikit serta lemah, kemudian bertambah banyak dan kuat) supaya Allah memarahkan orang2 kafir sebab mereka. Allah telah menjanjikan ampunan dan pahala yang besar untuk orang orang yang beriman dan beramal salih di antara mereka itu.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:7 Dan (tiadakah mereka melihat) bumi, bagaimana Kami membentangkannya dan mengadakan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya bermacam macam (tumbuh tumbuhan) yang indah?

 

50:8  Sebagai pemandangan dan peringatan bagi tiap tiap hamba yang kembali (kepada Tuhannya).

 

50:38  Sesungguhnya telah Kami jadikan beberapa langit dan bumi dan apa apa yang diantara keduanya dalam 6 hari (masa) dan Kami tiada merasa payah sedikitpun.

 

52:35 Bahkan adakah mereka terjadi tanpa sesuatu (yang menjadikan) atau merekakah yang menjadikan (dirinya sendiri?).

 

52:36 Bahkan adakah mereka menjadikan langit dan bumi? Tetapi mereka tiada berhati yakin (kepada Allah).

 

53:31 Kepunyaan Allah apa apa yang dilangit dan apa apa yang dibumi, supaya Dia membalasi orang orang yang berbuat jahat, kerana perbuatannya (yang jahat), dan supaya Dia membalasi orang orang yang berbuat baik dengan kebaikan.

 

53:32 (Iaitu) orang orang yang menjauhi dosa dosa besar dan yang keji keji, kecuali dosa dosa kecil. Sungguh Tuhanmu lapang ampunanNya. Dia lebih mengetahui tentang kamu, ketika Dia menjadikan kamu (nenekmu yang mula mula) daripada bumi dan ketika kamu masih janin (anak bayi) dalam perut ibumu. Sebab itu janganlah kamu membersihkan (memuji) dirimu sendiri. Dia lebih mengetahui siapa yang taqwa di antara kamu.

 

53:42 Dan bahawa sesungguhnya kepada Tuhanmu tempat kesudahan (kembali).

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

53:44 Dan bahawa sesungguhnya Dia mematikan dan menghidupkan,

 

53:45 Dan bahawa sesungguhnya Dia menjadikan dua macam (jodohan), laki laki dan perempuan,

 

53:46 Dari pada mani (air laki laki), ketika ia tertumpah (ke dalam  rahim),

 

53:47 Dan bahawa sesungguhnya Dia (menjadikan) kejadian yang lain (hidup kembali),

 

53:48 Dan bahawa sesungguhnya Dia mengayakan dan memberikan harta simpanan,

 

53:49 Dan bahawa sesungguhnya Dia Tuhan (yang menjadikan) bintang Asysyi’ra, (yang mereka sembah),

 

53:50 Dan bahawa sesungguhnya Dia membinasakan (kaum) ‘Ad yang dahulu.

 

53:51 Dan (kaum) Tsamud, sehingga tiada yang tinggal (sudah musnah),

 

53:52 Dan kaum Nuh sebelum itu. Sesungguhnya mereka itu lebih aniaya dan lebih melewati batas.

 

53:53 Dan negeri kaum Luth digugurkanNya (dirobohkanNya).

 

53:54 Lalu negeri itu tertutup oleh apa apa yang menutupinya.

 

54:49 Sesungguhnya Kami menjadikan tiap tiap sesuatu dengan kadar (takdir yang ditentukan).

 

54:50 Pekerjaan (urusan) Kami tidak lain, hanya satu kata, seperti sekejap mata.

 

55:3 Telah menjadikan insan (manusia).

 

55:4 Telah mengajarkan kepadanya perkataan.

 

55:5 Matahari dan bulan (beredar) dengan perhitungan.

 

55:7 Langit ditinggikanNya, dan diadakanNya (untukmu) neraca keadilan,

 

55:10 Bumi ditetapkanNya untuk makhluk sekalian,

 

55:11 Di atasnya ada buah buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak (mayang).

 

55:12 Dan biji biji yang mempunyai daun di tangkainya (seperti padi dsbnya) dan harum haruman.

 

55:14 Dia menjadikan manusia dari tanah yang kering seperti tembikar (tanah yang dibakar).

 

55:15 Dia menjadikan jin dari lidah api (yang membakar).

 

55:17 Dia Tuhan (yang mengatur) dua timur dan Tuhan dua barat.

 

55:19 Dia kirimkan (adakan) dua macam laut (asin dan tawar), yang bertemu keduanya,

 

55:20 (Tetapi) di antara keduanya ada dinding (sehingga) tiada bercampur keduanya.

 

55:22 Keluar dari keduanya mutiara dan marjan (mutiara yang kecil kecil).

 

55:24 BagiNya ada berapa kapal yang diadakan (dipertunjukkan) di laut seperti bukit bukit (kelihatannya).

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14 Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat (beberapa hal atau fase).

 

71:15  Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

71:16 Dan mengadakan di dalamnya bulan bercahaya dan mengadakan matahari jadi pelita ?

 

71:17 Allah menumbuhkan kamu dari bumi sebagai tumbuh tumbuhan.

 

71:18 Kemudian mengembalikan kamu kepadaNya dan akan mengeluarkan kamu ( dari dalamnya) sebenar benar keluar.

 

71:19 Allah mengadakan bumi untukmu sebagai hamparan (senang diduduki dan dijalani )

 

71:20 Supaya kamu di sana melalui jalan jalan yang luas.

 

75:37 Tiadakah ia (pada mula mulanya) setetes dari mani (laki laki) yang tertumpah (kedalam rahim)?

 

75:38 Kemudian ia menjadi segumpal darah, lalu (Allah) menciptakannya (manusia) dan menyempurnakannya.

 

75:39 Lalu Dia mengadakan daripadanya 2 jenis, laki-laki dan perempuan.

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

77:20 Bukankah Kami menjadikan kamu dari air yang hina (kotor)?

 

77:21 Kemudian Kami jadikan dia dalam tempat yang terjaga (rahim).

 

77:22 Hingga kadar (waktu) yang ditentukan?

 

77:23 Lalu Kami tentukan (keadaannya) maka Kami sebaik baik yang menentukan.

 

78:6 Bukankah Kami yang menjadikan bumi (sebagai) hamparan (tempat mereka),

 

78:7 Dua gunung gunung sebagai tiang tiangnya (pancang pancangnya).

 

78:8 Dan Kami ciptakan kamu berpasang pasangan ( laki laki dan perempuan).

 

78:9 Dan Kami jadikan tidurmu untuk beristirehat.

 

78:10 Dan Kami jadikan malam sebagai selimut (menutupi kamu dengan kegelapannya).

 

78:11 Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

78:12 Dan Kami bangunkan diatas kamu 7 (langit) yang kuat

 

78:13 Dan Kami adakan lampu yang terang benderang (matahari).

 

78:14 Dan Kami turunkan dari awan air yang tercurah (hujan),

 

78:15 Supaya Kami tumbuhkan dengan air itu biji dan tanaman,

 

78:16 Dan kebun kebun yang berlapis lapis?

 

82:7 Yang telah menciptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang.

 

82:8  Menurut rupa yang dikehendakiNya, Dia menyusun tubuhmu.

 

86:4 Sesungguhnya tiap tiap orang ada pengawasnya (malaikat).

 

86:5 Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia dijadikan?

 

86:6 Ia dijadikan dari air yang terpancar,

 

86:7 Yang keluar dari antara tulang punggung (lelaki) dan tulang dada (perempuan).

 

86:8 Sesungguhnya Allah kuasa untuk menghidupkan kembali.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman).

 

90:4 Sesungguhnya Kami menciptakan manusia padahal ia dalam kesusahan.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

91:1 Demi matahari dan sinarnya,

 

91:2 Demi bulan bila mengiringinya,

 

91:3 Demi siang bila melahirkan (cahayanya),

 

91:4 Demi malam bila menutupinya,

 

91:5 Demi langit dan Yang membangunnya (Allah),

 

91:6 Demi bumi dan Yang menghamparkannya (Allah),

 

91:7 Demi diri (manusia) dan Yang menyempurnakannya (Allah),

 

92:1 Demi malam, apabila telah gelap,

 

92:2 Demi siang, apabila telah terang,

 

92:3 Demi Yang menjadikan laki laki dan perempuan,

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

96:1 Bacalah (ya Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan,

 

96:2 Telah menciptakan manusia daripada segumpal darah,

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.