Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Firman Allah kepada Alam

 

Firman Allah kepada Alam

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

11:44 Dikatakan : Hai bumi, telanlah air kau dan hai langit tahanlah (hujan daripada kau)! Kemudian surutlah air itu, dan diputuskan Allah perkara itu, sedang perahu Nuh terkandas di atas (bukit) Judy (dekat Mausoul sekarang), lalu dikatakan : Binasalah kaum yang aniaya itu.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

21:107 Kami tiada mengutus engkau (Ya Muhammad), melainkan menjadi rahmat untuk semesta alam.

 

25:47 Dia yang menjadikan malam untukmu sebagai pakaian, dan (menjadikan) tidur untuk kesenangan badan dan menjadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

25:54 Dia yang menjadikan manusia dari air, lalu diadakanNya pertalian darah dan semenda antara manusia itu, adalah Tuhanmu yang Mahakuasa.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.