Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH FORGIVE YOUR SIN

 

Allah Maha Pengampun

 

 

2:37 Kemudian Adam memperoleh beberapa kalimat dari Tuhannya (Ia minta ampun), lalu Allah menerima taubatnya, sesungguhnya Dia Penerima taubat lagi Penyayang.

 

2:54 Ketika berkata Musa kepada kaumnya: Hai kaumku, sesungguhnya kamu telah menganiaya dirimu sendiri, kerana kamu mengambil anak sapi (menjadi Tuhan), sebab itu taubatlah kamu kepada Yang Menjadikan kamu dan bunuhlah dirimu! Demikian itu lebih baik bagimu disisi yang menjadikanmu. Lalu Tuhan menerima taubat mu. Sungguh Dia Penerima taubat lagi Penyayang.

 

2:58 Ketika Kami berkata: Masuklah kamu ke dalam negeri ini (Baiutu’lmukaddas) dan makanlah di dalamnya dengan bersenang senang sebagaimana kamu kehendaki dan masuklah ke pintunya dengan tunduk, dan bacalah hiththah (Ya Allah, ampunilah dosa kami), niscaya Kami ampuni kesalahanmu. Dan akan Kami tambah (pahala) orang orang yang berbuat kebaikan.

 

2:160 Kecuali orang orang yang taubat dan memperbaiki serta menyatakan, maka Aku terima taubat mereka, dan Aku Penerima taubat, lagi Penyayang.

 

2:185 (Puasa itu) pada bulan Ramadhan yang diturunkan Quran pada bulan itu untuk petunjuk bagi manusia dan beberapa keterangan dari petunjuk dan membezakan antara yang hak dengan yang batil. Barang siapa yang hadir di antara kamu di bulan Ramadhan, hendaklah ia berpuasa. Barang siapa yang sakit atau dalam perjalanan, maka berpuasalah pada hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tiada menghendaki kesukaran. Hendaklah kamu sempurnakan bilangan bulan itu dan hendaklah kamu besarkan Allah, kerana petunjukNya kepadamu dan mudah mudahan kamu berterima kasih kepadaNya.

 

2:195 Belanjakanlah ( hartamu ) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:218 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang yang berhijrah dan berjuang pada jalan Allah, mereka itu mengharap rahmat Allah. Allah pengampun lagi Penyayang.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:285 Rasul itu telah beriman kepada apa yang diturunkan Tuhannya, begitu pula orang orang mukmin. Semuanya beriman kepada Allah, malaikatNya, kitab kitabNya dan rasul rasulNya (seraya mereka berkata): Tidaklah kami perbedakan seorang juga di antara rasul rasul itu. Mereka berkata: Kami dengar dan kami ikut, kami minta ampunan Engkau ya Tuhan kami dan kepada Engkau tempat kembali.

 

3:31 Katakanlah: Jika kamu mengasihi Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosamu. Dan Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

3:67 Bukanlah Ibrahim itu Yahudi dan bukan pula Nasrani, tetapi ia beragama yang hak, lagi muslim dan bukan dia dari orang orang musyrik.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:86 Bagaimanakah Allah akan menunjuki kaum yang kafir, sesudah mereka beriman dan mereka telah mengaku, bahwa rasul itu sebenarnya dan telah datang kepada mereka beberapa keterangan? Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

3:87 Balasan untuk mereka itu ialah atas mereka kutuk Allah, (kutuk) malaikat dan (kutuk) manusia sekalian.

 

3:88 Mereka kekal di dalamnya, tiada diringankan siksaan dari mereka dan tiada pula diberi tempoh.

 

3:89 Kecuali orang orang yang bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang

 

3:90 Sesungguhnya orang orang yang kafir, sesudah beriman, kemudian bertambah kekafirannya, niscaya tiada diterima taubat mereka dan mereka itulah orang orang yang sesat.

 

3:91 Sesungguhnya orang orang yang kafir dan mati dalam kekafirannya, tiadalah diterima dari salah seorang mereka, sepenuh bumi emas, meskipun ditebusi dengan dia. Untuk mereka itu siksaan yang pedih dan tak ada bagi mereka orang yang menolong.

 

3:94 Barang siapa mengadakan dusta terhadap Allah sesudah itu, maka mereka itu orang aniaya.

 

3:95 Katakanlah: Allah Mahabenar, maka turutlah agama Ibrahim yang betul. Ia bukan termasuk orang yang musyrik.

 

3:96 Sesungguhnya rumah yang mula mula dibangunkan untuk manusia (beribadat) ialah (bait Allah) yang di Makkah (ka’bah), yang diberi  berkat dan petunjuk untuk semesta alam.

 

3:97 Di sana ada beberapa tanda yang nyata, (diantaranya) maqam Ibrahim. Barang siapa masuk ke negeri Makkah, niscaya aman sentosa. Allah mewajibkan atas manusia mengerjakan haji, iaitu orang yang kuasa berjalan kepadanya; dan barang siapa ingkar, sesungguhnya Allah Mahakaya dari sekalian alam.

 

3:103 Berpeganglah kamu sekalian kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah akan nikmat Allah (yang diberikanNya) kepadamu, ketika kamu telah bermusuh musuhan, lalu dipersatukanNya hatimu, sehingga kamu jadi bersaudara dengan nikmatNya, dan adalah kamu di atas pinggir lubang neraka, lalu Allah melepaskan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayatNya kepadamu. Mudah mudahan kamu menerima petunjuk.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

3:134 (Iaitu) orang orang yang menafkahkan hartanya ketika senang dan susah, orang orang yang sabar menahan amarah dan orang orang yang memaafkan (kesalahan) manusia. Dan Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan itu.

 

3:135 Dan orang orang, apabila mereka berbuat kejahatan atau menganiaya dirinya, mereka ingat akan Allah, lalu meminta ampun atas dosanya itu. Dan tiadalah yang mengampuni dosa, kecuali Allah. Mereka itu tiada berkekalan atas perbuatannya itu, sedang mereka mengetahui.

 

3:136 Balasan untuk mereka itu ialah ampunan dari Tuhannya dan syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik baik pahala bagi orang orang yang beramal.

 

3:159 Maka dengan rahmat Allah, menjadi lunaklah hati engkau (ya Muhammad) terhadap mereka. Kalau sekiranya engkau berbudi jahat, berhati kasar, niscaya bercerai berailah mereka menjauhi engkau, maka maafkanlah mereka dan minta ampunkanlah untuk mereka dan bermesyuarahlah dengan mereka tentang urusan itu. Apabila engkau telah bercita cita (yang tetap), maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguh Allah mengasihi orang orang yang tawakkal.

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

3:195 Lalu Tuhan mereka memperkenankan permintaannya, (seraya berkata): Sesungguhnya Aku tiada menyia nyiakan (pahala) amalan orang yang beramal di antara kamu, baik laki laki atau perempuan, setengah kamu dari yang lain (sebangsa). Maka orang2 yang hijrah dan diusir dari negerinya, lagi disakiti dalam jalanKu (agamaKu) dan mereka berperang dan terbunuh, sesungguhnya Aku hapuskan segala kesalahannya dan Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sebagai pahala dari sisi Allah; dan Allah di sisiNya pahala yang baik.

 

4:16 Dua orang yang mengerjakan pekerjaan keji di antara kamu, maka sakitilah keduanya (dengan dipukul atau didera). Kalau keduanya taubat dan memperbaiki dirinya, maka berpalinglah kamu daripada keduanya. Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi penyayang.

 

4:25 Barang siapa yang tidak kuasa (tak mempunyai) harta di antara kamu untuk mengahwini perempuan merdeka yang beriman, hendaklah ia mengahwini hamba sahaya, (iaitu) perempuan perempuan muda yang  beriman. Allah lebih mengetahui keimananmu. Sebagaimana kamu berhubungan dengan yang lain. Maka hendaklah kamu kahwini mereka itu dengan izin ahlinya, dan kamu berikanlah kepadanya mas kahwinnya, menurut patut, sedang hamba itu perempuan baik, bukan perempuan lacur dan bukan pula mengambil laki laki lain menjadi teman dengan rahsia. Apabila hamba hamba perempuan itu telah bersuami, tetapi mereka berbuat jahat juga (berzina), adalah hukuman mereka seperdua hukuman perempuan yang merdeka (didera lima puluh kali dan dibuang setengah tahun). (Mengahwini hamba) itu (dihalalkan) bagi orang yang takut akan kejahatan (zina). Kalau kamu sabar (tiada suka mengahwini hamba itu), adalah lebih baik bagimu, Dan Allah Pengampun lagi Pengasih.

 

4:29 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu makan harta orang lain dengan jalan yang batil, kecuali dengan perniagaan (jual beli)  dengan suka sama suka di antara kamu. Janganlah kamu bunuh dirimu (saudaramu). Sesungguhnya Allah penyayang kepada mu.

 

4:43 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu kerjakan sembahyang, ketika kamu sedang mabuk, kecuali jika kamu telah mengetahui apa apa yang kamu katakan dan jangan pula sedang junub (sudah campur dengan isterimu), kecuali melalui jalan (tempat sembahyang), sehingga kamu mandi lebih dahulu. Kalau kamu sakit atau dalam perjalanan atau datang salah seorang di antara kamu dari tempat buang air atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tiada memperoleh air, maka hendaklah kamu tayammum dengan tanah yang bersih: maka sapulah mukamu dan kedua tanganmu (dengan tanah itu). Sesungguhnya Allah Pemaaf lagi Pengampun.

 

4:48 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan lainNya dan Dia akan mengampuni (dosa) yang kurang dari itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah memperbuat dosa yang besar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:95 Tiada sama orang orang yang duduk di antara orang orang Mukmin dengan orang orang yang berjuang pada jalan Allah dengan harta dan jiwanya, kecuali mereka yang ditimpa kemelaratan. Allah melebihkan satu darjat orang orang yang berjuang dengan harta dan jiwanya, dari orang orang yang duduk (tiada pergi kerana uzur). Untuk masing masingnya Allah menjanjikan kebaikan. Allah melebihkan orang orang yang berjuang dari orang orang yang duduk (tanpa uzur) dengan pahala yang besar.

 

4:96 (Iaitu) beberapa darjat, serta (mendapat) ampunan dan rahmat. Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

4:99 Mudah mudahan Allah akan memaafkan mereka, dan Allah Pemaaf, lagi Pengampun.

 

4:100 Barang siapa berhijrah di jalan Allah, niscaya akan diperolehnya di bumi tempat pindah yang banyak lagi lapang (rezeki). Barang siapa keluar dari rumahnya kerana hijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia ditimpa maut, maka sesungguhnya pahalanya daripada Allah. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

4:116 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan yang lain dan Dia mengampuni (dosa) yang kurang daripada itu bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jauh.

 

4:149 Jika kamu lahirkan kebaikan atau kamu sembunyikan atau kamu maafkan suatu kesalahan, maka sesungguhnya Allah Pemaaf lagi Mahakuasa.

 

4:152 Orang2 yang beriman kepada Allah dan rasul2Nya dan tiada memperbezakan seorangpun diantara rasul rasul itu, nanti Allah akan memberikan pahala kepada mereka. Allah Pengampun lagi Pengasih.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

5:18 Berkata orang2 Yahudi dan Nasrani: Kami anak2 Allah dan kekasihNya. Katakanlah (ya Muhammad): Mengapakah Allah menyiksamu, kerana dosamu? Bahkan kamu manusia di antara mahkluk Allah. Ia mengampuni orang yang dikehendakiNya dan menyiksa orang yang dikehendakiNya. Bagi Allah kerajaan langit dan bumi dan apa2 yang ada di antara keduanya, dan kepadaNya tempat kembali.

 

5:39 Barang siapa yang taubat sesudah aniaya, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya, Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

5:74 Apa tidakkah mereka taubat kepada Allah dan meminta ampun kepadaNya? Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

6:54 Apabila datang kepada engkau orang2 yang beriman kepada ayat ayat Kami, maka ucapkanlah kepada mereka Salamun ‘alaikum (Keselamatan atas kamu). Tuhanmu telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Sesungguhnya siapa mengerjakan kejahatan diantaramu, sebab kejahilannya (tiada berilmu), kemudian ia bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

6:145 Katakanlah: Tiada ku peroleh dalam apa yang diwahyukan kepadaku (suatu makanan) yang diharamkan atas orang memakannya, kecuali mayat (bangkai), darah yang mengalir atau daging babi, kerana demikian itu keji atau fasik (iaitu hewan) yang disembelih bukan dengan nama Allah. Barang siapa terpaksa, bukan dengan kemahuannya, dan bukan pula berlebih lebihan, sesungguhnya Tuhanmu pengampun lagi penyayang.

 

6:165 Dialah yang mengangkat kamu jadi khalifah di bumi, dan meninggikan setengah kamu daripada yang lain beberapa darjat, supaya Dia mencobaimu tentang apa apa yang diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat lekas siksaanNya dan sesungguhnya Dia Pengampun, lagi Penyayang.

 

7:23 Keduanya berkata: Ya Tuhan Kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika tidak Engkau ampuni kesalahan kami dan tidak Engkau mengasihi kami, tentulah kami orang yang merugi.

 

7:149 Tatkala mereka itu menyesal dan mereka tahu, bahawa mereka telah sesat, mereka berkata: Demi, jika Tuhan kami tiada memberi rahmat kepada kami, dan tiada mengampuni dosa kami niscaya kami menjadi orang2 yang merugi.

 

7:155 Musa memilih tujuh puluh orang laki laki di antara kaumnya untuk menemui perjanjian Kami (di bukit Thur Sina). Tatkala mereka menderita gempa yang hebat, Musa berkata: Ya Tuhanku, jika Engkau kehendaki, Engkau binasakan mereka itu bersama aku. Adakah Engkau binasakan kami disebabkan perbuatan orang orang yang bodoh di antara kami? Itu tidak lain hanya cobaan Engkau. Engkau sesatkan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau tunjuki orang yang Engkau kehendaki. Engkaulah wali kami; sebab itu ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami! Engkau sebaik baik yang mengampuni.

 

7:153 Orang orang yang mengerjakan kejahatan, kemudian mereka taubat sesudah itu dan beriman, sesungguhnya Tuhanku sesudah taubat itu pengampun lagi penyayang.

 

7:161 Ketika dikatakan kepada mereka : Tinggallah kamu di negeri ini dan makanlah menurut kehendak mu dan katakanlah : hiththah (ampunilah dosa kami) dan masuklah kepintunya dengan tunduk , niscaya Kami ampuni kesalahanmu. Nanti akan Kami tambah (pahala) orang orang yang berbuat kebaikan.

 

9:5 Maka apabila telah habis bulan suci, hendaklah perangi orang2 musyrik dimana kamu jumpai dan hendaklah ambil mereka itu menjadi tawanan dan kepunglah mereka dan duduklah mengintip mereka pada tiap tiap jalan yang dilaluinya. Jika mereka taubat dan mendirikan sembahyang serta mengeluarkan zakat, maka bebaskanlah jalan mereka. Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

9:6 Jika seseorang diantara orang2 musyrik minta perlindungan kepadamu, hendaklah engkau perlindungi, sehingga ia mendengar perkataan Allah, kemudian sampaikanlah ia ke tempat keamanannya (negerinya). Demikian itu kerana mereka satu kaum yang tiada mengetahui.

 

9:99 Di antara orang orang Arab Badwi, ada yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian, serta menafkahkan hartanya untuk menghampirkan diri kepada Allah dan doa rasulNya. Ingatlah sesungguhnya nafkah itu untuk menghampirkan diri bagi mereka. Nanti Allah akan memasukkan mereka ke dalam rahmatNya (syurga). Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

9:117 Sesungguhnya Allah telah menerima taubat nabi dan orang orang Muhajirin dan Anshar, yang mengikutnya waktu kesusahan, setelah hampir tergelincir hati satu golongan di antara mereka, kemudian Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Dia penuh kasihan dan penyayang kepada mereka.

 

9:118 (Begitu juga Allah menerima taubat) tiga orang yang tinggal (tidak pergi berperang), sehingga ketika telah sempit bumi yang luas bagi mereka dan telah sempit pula diri mereka sendiri, lalu menyangka, bahawa tiada tempat berlindung dari (siksa) Allah selain kepadaNya. Kemudian Allah menerima taubat mereka, supaya mereka bertaubat. Sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Penyayang.

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:3 Dan minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia memberi kamu kesenangan yang baik, sehingga sampai ajalmu yang ditentukan; dan Dia memberikan kurniaNya kepada tiap tiap orang yang mempunyai kurnia. Jika kamu berpaling, sesungguhnya aku takut terhadap kamu akan siksaan hari yang besar (kiamat).

 

11:41 Berkata Nuh : Naiklah kamu ke atas perahu dengan nama Allah ketika berlayarnya dan berlabuhnya. Sesungguhnya Tuhanku Pengampun lagi Penyayang.

 

11:47  Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, bahwa ku minta kepadaMu barang yang tiada ku ketahui . Jika Engkau tiada mengampuniku dan (tiada) mengasihiku, niscaya aku termasuk orang2 yang merugi.

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

11:90 Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya . Sungguh Tuhanku Penyayang lagi Pengasih.

 

12:53 Aku tiada melepaskan hawa nafsunya, kerana nafsu itu menyuruh berbuat kejahatan, kecuali siapa yang disayangi Tuhanku. Sungguh Tuhanku Pengampun lagi Penyayang.

 

12:92 Berkata Yusuf: Tidak ada guna cercaan terhadap kamu pada hari ini. Allah akan mengampuni kesalahanmu; dan Dia lebih Penyayang dari segala yang penyayang.

 

12:98 Berkata Ya’qub: Nanti akan ku mintakan ampun untuk kamu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

14:10 Berkata Rasul2 itu: Patutkah kamu ragu tentang Allah yang menciptakan langit dan bumi? Dia menyeru kamu, supaya Dia mengampuni dosamu dan memberi tangguh kamu, hingga ajal (masa) yang ditentukan. Mereka itu berkata: kamu tidak lain, hanya manusia seumpama kami. Kamu hendak menghalang kami dari menyembah apa yang disembah bapak bapak kami, sebab itu unjukkanlah kepada kami dalil yang nyata.

 

14:36 Ya Tuhanku! Sesungguhnya berhala telah menyesatkan kebanyakkan manusia. Barang siapa mengikutku, maka ia dari golonganku. Barang siapa mendurhakaiku, sesungguhnya Engkau Pengampun lagi Penyayang.

 

17:44 Bertasbih (patuh) kepadaNya langit yang tujuh dan bumi serta siapa yang ada dalam semuanya. Tak adalah suatu (mahkluk), melainkan tasbih serta memujaNya, tetapi kamu tiada mengerti tasbih mereka itu. Sesungguhnya Dia Penyantun lagi Pengampun.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

20:82 Sesungguhnya Aku amat pengampun bagi orang yang taubat dan beriman serta mengerjakan yang baik baik, kemudian ia mendapat petunjuk.

 

20:121 Lalu keduanya memakan buah itu, maka kelihatanlah kemaluan (aurat) keduanya, lalu keduanya menutupinya dengan daun pohon kayu syurga. Dan Adam mendurhakai Tuhannya, lalu ia jahil (tersesat).

 

20:122 Kemudian Tuhan memilihnya dan menerima taubatnya serta menunjukinya.

 

20:123 Allah berfirman : Keluarlah kamu berdua bersama sama dari dalam syurga, setengah kamu dengan yang lain bermusuh musuhan. Jika datang kepadamu petunjuk daripadaKu, maka barang siapa mengikut petunjukKu itu, niscaya ia tiada sesat dan tiada pula celaka (sengsara).

 

22:60 Itulah keadaannya. Barang siapa yang menyiksa dengan seumpama dia disiksa orang, kemudian ia dianiaya lagi, niscaya Allah akan menolongnya. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Pengampun.

 

24:4 Orang orang yang menuduh perempuan suci (dengan berzina), kemudian mereka tiada mengemukakan 4 orang saksi, hendaklah kamu dera mereka itu delapan puluh kali, dan janganlah kamu terima kesaksiannya selama lamanya, kerana mereka orang fasik.

 

24:5 Kecuali orang orang yang telah taubat sesudah itu, dan memperbaiki amalannya), maka sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

24:10 Jikalau tiadalah kurnia Allah kepadamu dan rahmatNya, niscaya (disiksanya kamu dengan segera). Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Mahabijaksana.

 

24:33 Orang orang yang tiada memperoleh belanja, hendaklah menjaga kehormatannya (jangan berzina), sehingga Allah mengajakan mereka dengan kurniaNya. Hamba hambamu yang menuntut mukatabah (kemerdekaan dengan pembayaran uang), hendaklah kamu terima, jika kamu ketahui bahawa ada kebajikan pada mereka. Berikanlah kepada mereka harta Allah, yang diberikanNya kepadamu. Janganlah kamu paksa hamba hambamu berzina, jika mereka menghendaki kesucian, supaya kamu mendapat harta benda waktu hidup di dunia. Barang siapa memaksa mereka, maka Allah sesudah paksaannya itu Pengampun lagi Penyayang.

 

25:6 Katakanlah: Quran ini diturunkan oleh (Tuhan) yang mengetahui rahsia di langit dan di bumi. Sesungguhnya Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

25:70 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan amal salih. Maka Allah akan mengganti kejahatan mereka dengan kebaikan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

27:11 Tetapi orang yang aniaya, kemudian diperbuatnya kebaikan sesudah kejahatan, maka Aku Pengampun lagi Pengasih (kepadanya).

 

28:15 (Pada suatu hari), Musa masuk ke dalam kota, ketika sunyi penduduknya, lalu didapatinya dua orang lelaki yang berkelahi, seorang dari golongannya (bangsa Israil), dan yang lain musuhnya (bangsa Qibthy), Kemudian minta tolong orang yang dari golongannya melawan musuhnya, lalu Musa meninjunya, lantas mati. Berkata Musa: Ini pekerjaan syetan. Sungguh syetan itu musuh yang menyesatkan lagi terang.

 

28:16 Berkata Musa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah aniaya kepada diriku, sebab itu ampunilah aku. Lalu Allah mengampuninya. Sungguh Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

33:24 Supaya Allah membalasi orang orang yang benar, kerana kebenarannya dan menyiksa orang orang munafik, jika dikehendakiNya, atau diterimaNya taubat mereka. Sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

33:50 Hai Nabi, sesungguhnya telah Kami halalkan bagi engkau isteri isteri engkau yang telah engkau berikan maskawinnya dan perempuan yang engkau miliki di antara tawanan perang yang diberikan Allah kepada engkau dan (Kami halalkan juga mengahwini) anak perempuan dari saudara bapa yang laki laki, anak perempuan dari saudara bapa yang perempuan, anak perempuan dari saudara ibu yang laki laki dan anak perempuan dari saudara ibu yang perempuan yang pergi hijrah bersama engkau, dan (lagi) perempuan mukmin jika ia memberikan dirinya kepada Nabi, sedang Nabi mau pula mengahwininya. (Yang belakangan ini) khusus (tertentu) untuk engkau saja (ya Muhammad), bukan untuk orang orang mukmin. Sesungguhnya Kami tahu apa yang telah Kami perlukan (aturkan) untuk mereka terhadap isteri isterinya dan hamba sahaya yang dimilikinya, supaya engkau tiada merasa kesempitan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

34:1 Puji pujian bagi Allah yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan bagiNya puji pujian di akhirat. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

34:2 Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya, dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia Pengasih lagi Pengampun.

 

35:28 Setengah manusia, binatang binatang dan ternak ternak ada pula bermacam macam warnanya seperti (tersebut  itu). Hanya yang takut kepada Allah, ialah ulama ulama di antara hamba hambaNya. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi pengampun.

 

35:30 Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambah mereka dengan kurniaNya. Sungguh Allah pengampun lagi berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

35:34 Mereka berkata: Puji pujian bagi Allah yang telah menghilangkan kedukaan daripada kami. Sesungguhnya Tuhan kami Pengampun lagi Berterima kasih. (Memberi nikmat dan pahala).

 

35:41 Sesungguhnya Allah menahan langit dan bumi, supaya keduanya jangan tergelincir (jatuh). Demi jika keduanya tergelincir, maka tiadalah seorang juga yang dapat menahan keduanya, selain daripadaNya. Sungguh Dia Penyantun lagi Pengampun.

 

38:25 Maka Kami ampuni (kesalahannya itu). Sungguh baginya darjat yang tinggi di sisi Kami dan tempat kembali yang baik.

 

38:44 Ambillah seikat kayu dengan tangan engkau, lalu pukullah isteri engkau dengan dia, maka engkau tiadalah kena sumpah. Sungguh Kami mendapati Aiyub seorang yang sabar; (dia) sebaik baik hamba. Sungguh dia banyak kembali.

 

38:66  Tuhan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya, yang Mahaperkasa lagi Mahapengampun.

 

39:5 Dia menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Dia memutarkan (memasukkan) malam kepada siang dan memutarkan siang kepada malam dan menundukkan matahari dan bulan (untukmu), masing masingnya berlari (beredar) sampai waktu yang ditentukan. Ingatlah, Dia Mahaperkasa lagi Mahapengampun.

 

39:53 Katakanlah : Hai hamba hambaKu yang berlebih lebihan terhadap dirinya (dengan memperbuat dosa), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa semuanya. Sungguh Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

40:3  Yang mengampuni dosa dan menerima taubat, keras siksaNya, lagi mempunyai kurnia yang luas. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, kepadaNya tempat kembali.

 

41:32 Sebagai rezekimu dari yang Pengampun lagi Pengasih (Allah).

 

42:25 Dia yang menerima taubat dari hamba hambaNya dan memaafkan kejahatan mereka dan mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

42:26 Dan Dia memperkenankan (doa) orang orang yang beriman dan beramal salih, dan menambahkannya dengan kurniaNya, Dan untuk orang orang kafir itu siksa yang keras.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:34 Atau dibinasakanNya kapal kapal itu, sebab usaha (dosa) mereka dan dimaafkanNya kebanyakkan mereka.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

47:19 Maka ketahuilah (ya Muhammad), bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan, melainkan Allah dan minta ampunlah (kepadaNya) untuk dosa engkau dan untuk (dosa) orang2 beriman laki2 dan orang2 beriman perempuan. Allah mengetahui tempat bolak balikmu (mencari penghidupan) dan tempat diammu.

 

48:14 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia mengampuni siapa yang dikehendakiNya dan menyiksa siapa yang dikehendakiNya, dan Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

48:17 Tidak berdosa orang yang buta (meninggalkan peperangan) dan tidak berdosa orang yang pincang dan tidak berdosa pula orang sakit. Barang siapa yang mengikut Allah dan rasulNya, niscaya akan dimasukkanNya ke dalam syurga, yang mengalir air sungai di bawahnya. Dan barang siapa yang berpaling, akan disiksaNya dengan siksaan yang pedih.

 

49:12 Hai orang orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan sangka sangka (dugaan terhadap sesama Muslim), kerana sebahagian sangka sangka itu ialah dosa dan janganlah kamu mencari cari aib orang dan jangan pula sesetengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu, bahawa ia memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkainya)? Maka tentu kamu benci memakannya. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi penyayang.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:28  Hai orang orang yang beriman ( di antara ahli kitab ), takutlah kepada Allah dan berimanlah kepada rasulNya ( Muhammad ), nanti Dia memberikan kepadamu dua bahagian dari rahmatNya, dan mengadakan untukmu cahaya, sehingga dapat kamu berjalan padanya, dan Dia mengampunimu; dan Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

58:12 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu hendak berbisik dengan rasul, maka hendaklah kamu dahulukan sedekah, sebelum kamu berbisik itu. Itulah lebih baik bagimu dan lebih suci. Tetapi jika kamu tidak memperolehnya, maka Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

58:13 Takutkah kamu (akan menjadi miskin), kerana mendahulukan sedekah, sebelum berbisik itu? Ketika kamu tidak memperbuat (sedekah) dan Allah menerima taubatmu, maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah Allah dan RasulNya. Allah Mahaamat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

60:1 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu ambil musuhKu dan musuhmu menjadi wali (pembantu); kamu hubungkan kepada mereka kasih sayang, pada hal mereka telah kafir (menyangkal) kebenaran yang datang kepadamu. Mereka mengusir rasul dan kamu, kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu keluar berjuang pada jalanKu dan menuntut keredhaanKu, kamu rahsiakan kepada mereka kasih sayang. Pada hal Aku mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan. Barang siapa memperbuat demikian di antara kamu, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

60:12 Hai nabi (Muhammad), apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berbai’ah (bersetia ta’at) kepadamu, bahwa mereka tiada akan mempersekutukan Allah dengan suatu apa pun dan tidak akan mencuri, dan tidak akan berzina dan tidak akan membunuh anaknya dan tidak akan mengadakan kebohongan, yang mereka ada adakan antara tangan dan kaki mereka (yaitu mengatakan anak yang dapat tengah jalan anak suaminya) dan tidak pula mendurhakai engkau tentang yang ma’ruf (baik dalam agama), maka hendaklah engkau terima bai’ah mereka dan mintakanlah ampun untuk mereka kepada Allah. Sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

60:13 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu angkat wali (dari) kaum yang marah Allah kepada mereka, sungguh mereka telah berputus asa daripada akhirat, sebagaimana berputus asa orang orang kafir yang dalam kubur.

 

64:9 Pada hari Allah menghimpunkan kamu pada hari berkumpul (segala manusia) (kiamat), itulah hari tipu menipu. Barang siapa yang beriman kepada Allah, dan beramal salih, niscaya Allah menutupi (mengampuni) kejahatannya dan memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Itulah kemenangan yang besar.

 

64:14 Hai orang2 yang beriman, sesungguhnya di antara isteri2mu dan anak2mu ada yang menjadi musuhmu, sebab itu waspadalah kamu terhadap mereka; jika kamu memaafkan, membebaskan dan mengampuni, maka sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

66:1 Hai Nabi, mengapakah engkau haramkan sesuatu yang dihalalkan Allah bagimu, kerana menuntut keredhaan isteri isterimu? Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

66:8 Hai orang orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu mengampuni kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, pada hari Allah tiada akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang orang yang beriman sertanya, sedang cahaya mereka berjalan di hadapan dan di sebelah kanan mereka, seraya mereka berkata: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah (dosa) kami, sungguh Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

71:2 Berkata ia: Hai kaumku, sesungguhnya aku memberi peringatan yang nyata kepadamu.

 

71:3 Iaitu sembahlah Allah dan takutlah kepadaNya dan turutlah aku.

 

71:4 Niscaya Allah mengampuni dosamu dan memberi tempoh kepadamu, sampai waktu yang ditentukan. Sungguh janji Allah bila datang, tiada dapat diundurkan, jika kamu mengetahui.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

85:14 Dia Pengampun, lagi Penyayang.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.