Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA PENENTU SEGALA URUSAN

 

ALLAH MAHA PENENTU SEGALA URUSAN

 

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

2:49 (Ingatlah) Ketika Kami lepaskan kamu daripada keluarga Fir’aun, mereka menyiksa kamu dengan sejahat jahat siksaan; mereka sembelih anak anakmu yang lelaki dan mereka hidupi anak anakmu yang perempuan. Yang demikian cobaan yang besar daripada Tuhanmu.

 

2:50 (Ingatlah) Ketika Kami belah air laut untukmu, lalu Kami lepaskan kamu dan Kami tenggelamkan keluarga Fir’aun, sedang kamu melihat (mereka).

 

2:60 (Ingatlah) ketika Musa minta air untuk kaumnya, lalu Kami berkata: Pukullah batu itu dengan tongkatmu! Lalu terpancarlah dua belas mata air daripadanya. Sesungguhnya tiap tiap orang telah mengetahui tempat minumnya masing masing. Makanlah dan minumlah dari rezeki Allah dan janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi sebagai orang orang jahat.

 

2:65 Sesungguhnya telah kamu ketahui orang orang yang melanggar peraturan di antara kamu pada hari Sabtu, lalu Kami berkata kepada mereka: Jadi keralah kamu serta terusir.

 

2:66 Maka Kami jadikan yang demikian itu suatu ibrah bagi orang orang pada masa itu dan orang orang yang kemudiannya dan jadi pengajaran bagi orang orang yang taqwa.

 

2:143 Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia, dan Rasul menjadi saksi pula atas perbuatanmu. Tiadalah Kami jadikan kiblat engkau yang dahulu itu, melainkan supaya Kami ketahui orang2 yang mengikut Rasul dari pada orang yang kembali kepada kekafiran. Sesungguhnya yang demikian itu amat berat, kecuali atas orang2 yang ditunjuki Allah. Allah tiada menyia nyiakan keimanan kamu. Sungguh Allah Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

2:216 Diperlukan atas kamu berperang, sedang berperang itu suatu yang kamu benci ; dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu , sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.

 

2:245 Siapakah yang berpiutang kepada Allah dengan piutang yang baik? ( Iaitu menafkahkan hartanya pada jalan Allah ). Maka Allah akan melipat gandakan pahalanya beberapa kali lipat yang banyak. Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepadaNya kamu dikembalikan

 

2:248 Berkata Nabi mereka kepada mereka: Sesungguhnya tanda kerajaannya ialah bahawa datang kepadamu sebuah peti, yang membawa ketenangan hati dari Tuhanmu dan peninggalan yang ditinggalkan keluarga Musa dan keluarga Harun, sedang peti itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagimu, jika kamu orang beriman.

 

2:249 Maka tatkala keluar Thalut bersama tenteranya berkatalah ia: Sesungguhnya Allah mencobai kamu dengan suatu sungai. Barang siapa minum daripadanya, maka bukanlah ia daripadaku dan siapa yang tiada meminumnya, maka ialah daripadaku, kecuali orang yang meminum sekadar cedok telapak tangannya. Maka mereka meminum air sungai itu, kecuali sedikit di antara mereka. Setelah Thalut melampaui sungai itu bersama orang orang yang beriman, berkata mereka itu: Tak ada kekuasaan bagi kami pada hari ini memerangi Jalut serta tenteranya. Berkata orang orang yang mengetahui, bahwa mereka akan menemui Allah: Berapa banyak kejadian kaum yang sedikit mengalahkan kaum yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang orang yang sabar.

 

2:250 Tatkala mereka itu berhadapan dengan Jalut serta tenteranya, mereka berkata: Ya Tuhan kami, tumpahkanlah kesabaran ke dalam hati kami dan tetapkanlah telapak kaki kami (kuatkanlah kami) dan tolonglah kami melawan kaum yang kafir itu.

 

2:251 Kemudian mereka itu mengalahkan Jalut serta tenteranya dengan izin Allah, dan Daud (salah seorang tentera Thalut) dapat membunuh Jalut dan Allah memberikan kerajaan dan hikmah kepada Daud serta mengajarkan apa apa yang dikehendakinya. Jika tiadalah pertahanan Allah terhadap manusia, setengah mereka terhadap yang lain, niscaya binasalah bumi ini, tetapi Allah mempunyai kurnia untuk semesta alam.

 

2:252 Demikian itulah ayat ayat Allah, Kami bacakan kepada engkau (Ya Muhammad) dengan sebenarnya, dan sesungguhnya engkau salah seorang di antara rasul rasul.

 

2:253 Rasul rasul itu Kami lebihkan sebahagiannya dari yang lain. Di antara mereka, ada yang bercakap cakap Allah dengan dia dan meninggikan sebahagian mereka beberapa darjat. Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Jika Allah menghendaki, niscaya tiadalah berbunuh2an orang orang yang kemudian rasul rasul itu, setelah sampai kepada mereka beberapa keterangan. Tetapi mereka itu berselisih juga, maka di antara mereka ada yang beriman dan di antara mereka ada yang kafir. Kalau Allah menghendaki, tiadalah mereka itu berbunuh bunuhan, tetapi Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya/kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

2:259 Atau seperti orang yang lalu di suatu negeri, sedang rumah rumah di negeri itu sudah berguguran atapnya (sudah musnah), ia berkata: Bagaimanakah Allah memakmurkan negeri ini kembali sesudah musnah? Lalu dia dimatikan Allah seratus tahun lamanya, kemudian dihidupkanNya kembali. Allah berkata: Berapa lamanya engkau tinggal di sini? Ia menjawab: Saya tinggal disini sehari atau setengah hari. Berkata Allah: Bahkan engkau tinggal di sini seratus tahun, maka lihatlah makanan dan minuman engkau, tiada ia berubah; dan lihat pula keldai (himar) engkau; dan supaya kami jadikan engkau suatu tanda (akan berbangkit) untuk manusia dan perhatikanlah tulang tulang itu, bagaimana kami menyusunnya, kemudian kami bungkus dengan daging. Setelah nyata yang demikian baginya, ia berkata: Saya mengetahui bahawa Allah berkuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:260 (Ingatlah) ketika Ibrahim berkata : Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang orang mati. Allah berkata : Tidakkah engkau beriman (percaya)?  Sahutnya : Ya (saya percaya), tetapi untuk mententeramkan hatiku. Allah berkata : Ambillah empat ekor burung dan hampirkan kepada engkau (potong potonglah semuanya), kemudian letakkan diatas tiap tiap bukit sebahagian dari burung yang dipotong potong itu, kemudian panggillah semuanya,  niscaya datanglah semuanya kepada engkau dengan segera; dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:13 Sesungguhnya ada  bagimu suatu ayat (bukti) pada dua golongan yang bertempur (dalam peperangan), satu golongan berperang pada jalan Allah, (iaitu orang orang Islam) dan golongan yang lain kafir. Orang orang Islam melihat orang orang kafir itu dua kali lipat banyaknya, menurut pemandangan mata mereka. Allah menguatkan siapa yang dikehendakiNya dengan pertolonganNya; sesungguhnya pada demikian itu menjadi suatu ibrah (pengajaran) bagi orang orang yang mempunyai pemandangan.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata: Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

3:103 Berpeganglah kamu sekalian kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah akan nikmat Allah (yang diberikanNya) kepadamu, ketika kamu telah bermusuh musuhan, lalu dipersatukanNya hatimu, sehingga kamu jadi bersaudara dengan nikmatNya, dan adalah kamu di atas pinggir lubang neraka, lalu Allah melepaskan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayatNya kepadamu. Mudah mudahan kamu menerima petunjuk.

 

3:109 Bagi Allah apa yang di langit dan apa apa yang di bumi, dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.

 

4:47 Hai orang orang ahli kitab, berimanlah kamu kepada (Quran) yang Kami turunkan, sedang ia membenarkan (Kitab) yang ada serta kamu (Taurat), sebelum Kami hapus mukamu, lalu Kami jadikan dia (seperti kuduk) yang di belakangmu, atau Kami kutuki mereka itu, sebagaimana Kami telah mengutuki orang orang (yang menangkap ikan) pada hari Sabtu. Dan perintah Allah itu mesti kejadian.

 

4:79 Apa apa kebaikan yang kamu peroleh adalah dari Allah; dan apa apa kejahatan yang menimpamu, adalah dari sebab dirimu sendiri. Kami telah mengutus engkau (ya Muhammad) kepada manusia sebagai rasul. Cukuplah Allah menjadi saksinya.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

5:13 Oleh kerana pelanggaran mereka terhadap perjanjiannya. Kami kutuki mereka itu dan Kami jadikan hati mereka keras, (sehingga) mereka mengubah kalimat (Allah) daripada tempatnya, serta melupakan sebahagian dari apa yang telah diperingatkan kepada mereka. Engkau (ya Muhammad) senantiasa melihat orang orang yang khianat di antara mereka itu, kecuali sedikit di antara mereka; maka maafkanlah mereka itu dan bebaskanlah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan. 

5:15 Hai ahli kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul Kami yang menerangkan kepadamu kebanyakkan yang kamu sembunyikan dari pada Kitab (Taurat dan Injil), serta memaafkan dari pada kebanyakkan yang lain. Sesungguhnya telah datang kepadamu dari Allah nur (cahaya) dan Kitab yang menerangkan;

 

5:16 Dengan Kitab itu Allah menunjuki orang yang mengharapkan keredhaanNya kepada jalan selamat dan mengeluarkan mereka dari gelap gulita kepada terang benderang dengan izinNya, serta menunjuki mereka ke jalan yang lurus.

 

5:40 Tiadakah engkau ketahui, bahawa sesungguhnya bagi Allah kerajaan langit dan bumi. Ia menyiksa siapa yang dikehendakiNya dan mengampuni siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

5:41 Hai rasul, janganlah engkau berduka cita, kerana orang orang yang bersegera masuk kekafiran di antara orang orang yang berkata : Kami telah beriman, dengan mulut mereka, sedang hati mereka tiada beriman. Di antara orang orang Yahudi ada pendengar pendengar perkataan bohong , pendengar pendengar untuk kaum lain yang tiada datang kepada engkau (ya Muhammad). Mereka itu mengubah perkataan dari pada tempatnya. Mereka berkata (kepada utusan yang diutusnya kepada Muhammad):  Jika ini diberikan kepadamu, maka terimalah dan jika bukan ini diberikannya, maka tinggalkanlah. Barang siapa dikehendaki Allah akan menyesatkannya, maka tiadalah engkau berkuasa mempertahankannya dari (siksaan) Allah sedikitpun. Mereka itu ialah orang orang yang tiada dikehendaki Allah akan mensucikan hati mereka. Untuk mereka itu di dunia kehinaan dan untuk mereka diakhirat siksaan yang besar.

 

5:46 Kami perikutkan bekas mereka dengan (mengutus) ‘Isa anak Maryam yang membenarkan (Kitab) yang di hadapannya, iaitu Taurat, dan Kami berikan kepadanya Injil, di dalamnya ada petunjuk dan Nur (cahaya), serta membenarkan (Kitab) yang di hadapannya, iaitu Taurat dan menjadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

6:17 Jika Allah menyentuhkan kemelaratan kepada engkau, maka tiadalah yang akan menghilangkannya, melainkan Dia sendiri ; dan jika Dia menyentuhkan kebajikan kepada engkau, maka Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

6:18  Dia yang kuasa diatas segala hambaNya. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:25 Di antara mereka, ada orang yang mendengarkan (pengajaran) engkau dan Kami adakan tutup atas (mata) hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti apa apa dan (Kami adakan) pekak di telinga mereka. Jika mereka lihat beberapa ayat (keterangan), mereka tiada beriman kepadanya. Sehingga apabila mereka datang kepada engkau hendak membantahmu, maka orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya khabar dongeng orang orang dahulu.

 

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

 

6:57 Tidak adalah suatu keputusan, melainkan bagi Allah. Dia mengisahkan kebenaran dan Dialah yang sebaik baik yang memutuskan (segala perkara).

 

6:59 Di sisiNya (Allah) segala anak kunci yang gaib, tiadalah yang mengetahuinya, kecuali Dia sendiri. Dia mengetahui apa apa yang di daratan dan di lautan. Tiadalah gugur sehelai daun kayupun, melainkan Dia mengetahuinya, dan tiada sebuah biji dalam gelap gulita bumi dan tiada pula (benda) yang basah dan yang kering, melainkan semuanya itu dalam Kitab yang terang.

 

6:60 Dia yang mewafatkan (menidurkan) kamu malam hari dan mengetahui apa apa yang kamu kerjakan siang hari, kemudian Dia membangkitkan (membangunkan) kamu siang hari, supaya diteruskan masa hidup yang telah ditentukan, kemudian kepadaNya tempat kembalimu, kemudian Dia memberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

6:61 Dia yang Mahakuasa atas segala hambaNya dan mengutus kepadamu para penjaga (malaikat), sehingga apabila datang maut kepada salah seorang kamu, lalu utusan2 Kami mewafatkannya (mengambil ruhnya), sedang mereka itu tiada lengah (taksir).

 

6:62 Kemudian mereka itu dikembalikan kepada Allah, Tuhan mereka yang hak. Ingatlah, bagi Allah ketentuan hukum dan Dia selekas lekas menghisab.

 

6:63 Katakanlah: Siapakah yang akan melepaskanmu dari kegelapan (kesengsaraan) daratan dan lautan, sedang kamu meminta kepadaNya dengan berterang terangan dan bersembunyi: Demi, jika Dia melepaskan kami dari (sengsara) ini, niscaya kami termasuk orang2 yang berterima kasih (kepadaNya).

 

6:64 Katakanlah: Allah yang melepaskan kamu daripadanya dan daripada sekalian dukacita, kemudian kamu mempersekutukan (Allah dengan yang lain).

 

6:65 Katakanlah: Dia kuasa mengirimkan siksaan kepadamu dari atas (kepala)mu atau dari bawah kaki mu (bumi) atau Dia menjadikan kamu bergolong golongan sehingga setengah kamu merasa kesakitan dari yang lain. Perhatikanlah bagaimana kami menerangkan beberapa ayat, mudah mudahan mereka memahaminya.

 

6:73 Dia yang menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Pada hari (kiamat) Allah berkata: Jadilah engkau, maka jadilah ia. KataNya adalah kebenaran. BagiNya kerajaan pada hari ditiup sangkakala (terompet). Yang mengetahui segala yang ghaib dan yang hadir dan Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:82 Orang orang yang beriman dan tiada mempercampurkan keimanannya dengan keaniayaan, untuk mereka keamanan, sedang mereka itu mendapat petunjuk.

 

6:83 Itulah hujah (keterangan) Kami, Kami anugerahkan kepada Ibrahim untuk kaumnya. Kami tinggikan darjat orang yang Kami kehendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:84 Kami anugerahkan kepadanya (Ibrahim) Ishak dan Yaakob. Keduanya itu Kami beri petunjuk, dan Kami telah menunjuki Nuh sebelum itu dan di antara keturunannya (Kami tunjuki) Daud, Sulaiman, Aiyub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami balasi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

6:85 Dan (Kami tunjuki juga) Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya itu orang orang yang salih.

 

6:86 Dan (begitu juga) Ismail (anak Ibrahim), Ilyasa, Yunus dan Luth. Semuanya itu Kami lebihkan (darjatnya) atas orang orang dalam alam.

 

6:87 Dan (begitupun) di antara bapak bapak mereka dan anak anak cucu mereka dan saudara saudara mereka, dan Kami pilih mereka itu dan Kami tunjuki ke jalan yang lurus.

 

6:88 Demikian itulah petunjuk Allah, Dia tunjuki dengan petunjuk itu siapa yang dkehendakiNya di antara hamba hambaNya. Kalau mereka itu mempersekutukan (Allah), niscaya hapuslah (pahala) apa apa yang mereka amalkan.

 

6:89 Kepada mereka itu telah Kami anugerahkan kitab, hukum dan pangkat kenabian, jika mereka itu kafir (tiada beriman) kepadanya, maka Kami telah sediakan kaum lain yang bukan orang orang kafir.

 

6:90 Mereka itulah orang orang yang telah ditunjuki Allah, sebab itu ikutlah petunjuk mereka itu. Katakanlah: Aku tiada minta upah kepadamu atas menyampaikan Quran ini. Ia tidak lain hanya peringatan bagi seisi alam.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

6:128 Pada hari Allah menghimpunkan mereka sekalian, (lalu dikatakan kepada mereka): Hai sekalian jin, sesungguhnya kamu telah banyak memperdayakan manusia. Berkatalah pemimpin pemimpin manusia: Ya Tuhan kami, telah bersuka ria setengah kami dengan yang lain: (sekarang) telah tiba masa yang telah Engkau janjikan kepada kami. Allah berfirman: Nerakalah tempat kamu, serta kekal di dalamnya, kecuali jika Allah menghendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Maha bijaksana, lagi Maha mengetahui.

 

6:162 Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku semuanya bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

6:165 Dialah yang mengangkat kamu jadi khalifah di bumi, dan meninggikan setengah kamu daripada yang lain beberapa darjat, supaya Dia mencobaimu tentang apa apa yang diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat lekas siksaanNya dan sesungguhnya Dia Pengampun, lagi Penyayang.

 

7:54 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah, yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Ia bersemayam di atas arasy. Dia tutupkan malam kepada siang yang mengiringinya dengan segera. Dia ciptakan matahari, bulan dan bintang2 yang tunduk di bawah perintahNya. Ingatlah hak Allah hak ciptaan dan segala urusan. Maha berkat Allah Tuhan semesta alam.

 

7:83 Kami selamatkan dia bersama keluarganya, kecuali perempuannya, ia termasuk orang orang yang tinggal dalam siksaan.

 

7:84 Kami tumpahkan atas mereka itu hujan batu. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berdosa.

 

7:130 Sesungguhnya telah Kami siksa keluarga Fir’aun dengan musim kemarau dan kekurangan buah buahan, mudah mudahan mereka itu mendapat peringatan.

 

7:130 Sesungguhnya telah Kami siksa keluarga Fir’aun dengan musim kemarau dan kekurangan buah buahan, mudah mudahan mereka itu mendapat peringatan.

 

7:131 Apabila datang kebaikan kepada mereka, mereka berkata: Kita sudah sepatutnya menerima kebaikan ini. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, mereka mengatakan sial, kerana Musa dan orang orang yang sertanya. Ingatlah hanya kesialan mereka itu disisi Allah, tetapi kebanyakkan mereka itu tiada mengetahui.

 

7:132 Mereka berkata: Bagaimana sekalipun ayat (keterangan) itu sampai kepada kami, hendak mensihir kami, dengan dia, niscaya kami tiada akan beriman kepada engkau.

 

7:133 Kemudian Kami datangkan kepada mereka tofan (air bah), belalang, ulat, katak dan darah sebagai ayat2 (tanda2) yang nyata. Lalu mereka berlaku sombong dan adalah mereka itu kaum yang berdosa.

 

7:134 Tatkala mereka itu ditimpa bahaya, mereka berkata: Ya Musa, mintalah kepada Tuhanmu untuk kami, apa yang telah dijanjikanNya kepada engkau. Demi, jika engkau hilangkan dari kami bahaya ini, niscaya kami akan beriman kepada engkau dan kami biarkan Bani Israel bersama engkau.

 

7:135 Tatkala Kami hilangkan bahaya dari mereka, hingga sampai waktunya, tiba tiba mereka melanggar janji itu.

 

7:136 Kemudian Kami siksa mereka, lalu Kami tenggelamkan mereka ke dalam laut, kerana mereka mendustakan ayat ayat Kami dan lengah daripadanya.

 

7:155 Musa memilih tujuh puluh orang laki laki di antara kaumnya untuk menemui perjanjian Kami (di bukit Thur Sina). Tatkala mereka menderita gempa yang hebat, Musa berkata : Ya Tuhanku, jika Engkau kehendaki, Engkau binasakan mereka itu bersama aku. Adakah Engkau binasakan kami disebabkan perbuatan orang orang yang bodoh di antara kami? Itu tidak lain hanya cobaan Engkau. Engkau sesatkan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau tunjuki orang yang Engkau kehendaki. Engkaulah wali kami; sebab itu ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami! Engkau sebaik baik yang mengampuni.

 

7:158 Katakanlah: Hai manusia, sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu sekalian. KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. (Dia) menghidupkan dan mematikan, sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya, nabi yang ummi, yang beriman kepada Allah dan kalimatNya, dan ikutlah dia, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

7:163 Tanyakanlah kepada mereka tentang negeri yang terletak dekat laut. Ketika mereka melanggar perintah Allah pada hari Sabtu, ketika ikan ikan mereka datang terapung apung (dimuka air) pada hari Sabtu, sedangkan pada hari (yang lain) bukan hari Sabtu tiada datang kepada mereka. Demikianlah Kami cobai mereka, disebabkan mereka orang orang fasik.

 

7:166 Setelah mereka sombong (melanggar) apa yang terlarang, Kami berfirman kepada mereka: Jadi keralah kamu, serta terusir.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:10 Allah tiada menjadikan demikian itu melainkan untuk khabar gembira dan supaya tenteram hatimu. Dan tidak ada kemenangan, melainkan dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

8:12 Ketika Tuhanmu mewahyukan kepada malaikat: Sesungguhnya Aku beserta kamu, sebab itu, tetapkanlah (hati) orang orang yang beriman. Nanti akan Ku tumpahkan ke dalam hati orang orang kafir ketakutan, sebab itu pukullah di atas kuduk dan pukullah jari jari tangan mereka.

 

8:15 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu menjumpai orang orang kafir yang banyak (hendak memerangimu), maka janganlah kamu mundur ke belakang.

 

8:16 Barang siapa yang memundurkan dirinya ketika itu - kecuali hendak meminggir untuk (siasat) peperangan atau berkumpul ke pihak kaum muslimin  (yang lain) - sesungguhnya orang itu kembali dengan mendapat kemarahan daripada Allah dan tempatnya dalam neraka jahanam; dan itulah sejahat2 tempat kembali.

 

8:17 Kamu tiada membunuh mereka, tetapi Allah yang membunuhnya. Bukanlah engkau (ya Muhammad) memanah, ketika engkau memanah itu, tetapi Allahlah yang memanah. Supaya Allah mencubai orang2 beriman dengan cubaan yang baik. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:19 Jika kamu minta pertolongan, sesungguhnya telah datang pertolongan itu kepada mu dan jika kamu berhenti, lebih baik bagimu. Tetapi jika kamu kembali, Kamipun kembali pula. Tidak berguna bagimu jamaah kamu sedikit juga, sekalipun banyak bilangannya. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang beriman.

 

8:41 Ketahuilah bahawa sesuatu yang kamu rampas (di medan peperangan), seperlimanya untuk Allah, rasul rasulNya. Karib kirabat, anak anak yatim, orang orang miskin dan orang musafir (berjalan), Jika kamu beriman kepada Allah dan apa apa yang kami turunkan kepada hamba kami, pada hari perceraian (peperangan di Badr) pada hari bertermpur dua kaum (Muslimin dan Kafirin). Allah Maha kuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:5 Dia yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya serta mengaturnya pada beberapa tempat supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Allah tiada menciptakan demikian itu, melainkan dengan kebenaran. Dia terangkan beberapa tanda bagi kaum yang mau mengetahui.

 

10:6 Sesungguhnya tentang pertikaian malam dan siang dan apa apa yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang taqwa.

 

10:14 Kemudian Kami angkat kamu menjadi khalifah (pengganti mereka) di muka bumi sesudah mereka, supaya Kami lihat bagaimana kamu bekerja.

 

10:31 Katakanlah: Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab: Allah. Sebab itu katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:6 Tidak ada suatu yang melata di bumi, melainkan atas Allah rezekinya dan Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat menyimpannya. Segala yang tersebut itu dalam kitab yang nyata.

 

11:24 Umpama dua golongan (kafir dan mukmin) seperti orang buta lagi tuli, dengan orang melihat lagi mendengar. Adakah kedua perumpamaan itu serupa? Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

11:34 Tiada berguna nasihatku kepadamu, jika aku hendak memberi nasihat kepadamu, jika Allah hendak menyesatkan kamu. Dia Tuhanmu dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

11:43 Ia menjawab: Aku akan berlindung ke gunung, yang akan memeliharakan daku daripada air. Sahut Nuh: Tiada seorang pun yang terpelihara pada hari ini dari siksaan Allah, kecuali orang yang dikasihiNya. Lalu gelombang membatas antara keduanya, sehingga ia termasuk orang orang yang tenggelam.

 

11:44 Dikatakan: Hai bumi, telanlah air kau dan hai langit tahanlah (hujan daripada kau)! Kemudian surutlah air itu, dan diputuskan Allah perkara itu, sedang perahu Nuh terkandas di atas (bukit) Judy (dekat Mausoul sekarang), lalu dikatakan: Binasalah kaum yang aniaya itu.

 

11:45 Kemudian Nuh menyeru Tuhannya, lalu katanya: Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku dari keluargaku, sungguh janjiMu benar dan Engkau seadil adil hakim.

 

11:46 Allah berfirman : Hai Nuh, sesungguhnya anakmu itu bukanlah  dari keluargamu, kerana ia mengerjakan pekerjaan yang tiada baik. Sebab itu, janganlah engkau minta kepadaKu sesuatu yang tiada engkau ketahui. Sesungguhnya Aku mengajari engkau, supaya jangan engkau termasuk orang orang yang jahil.

 

11:47  Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, bahwa ku minta kepadaMu barang yang tiada ku ketahui . Jika Engkau tiada mengampuniku dan (tiada) mengasihiku, niscaya aku termasuk orang2 yang merugi.

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

11:56 Sesungguhnya aku bertawakal kepada Allah. Tuhanku dan Tuhanmu. Tidak ada suatu yang melata (di muka bumi), melainkan Dialah yang menguasainya. Sungguh Tuhanku di atas jalan yang lurus.

 

11:57 Kalau kamu berpaling, sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu apa yang disuruh sampaikan kepadamu, dan Tuhanku akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain daripada mu, sedang kamu tiada akan membahayakan kepada Allah sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku memelihara tiap tiap sesuatu.

 

11:58 Setelah tiba siksaan Kami, Kami selamatkan Hud dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat daripada Kami, dan Kami lepaskan mereka dari siksaan yang besar.

 

11:71 Sedang perempuan Ibrahim (Sarah) berdiri (dekat mereka), lalu ia tertawa, Lalu Kami memberi khabar gembira kepadanya, dengan Ishak dan kemudian Ishak itu Yaakub.

 

11:72 Berkata ia (Sarah): Ya hairan! Dapatkah aku melahirkan anak, sedang aku telah tua (berumur 99 tahun) dan suami ku ini tua pula  (berumur 120 tahun), sungguh ini suatu yang ajaib.

 

11:73  Sahut mereka itu : Adakah kau takjub tentang perintah Allah? Rahmat Allah dan berkatNya atas kamu, hai ahli rumah. Sesungguhnya Tuhan itu Mahaterpuji dan Mahamulia.

 

11:81 Mereka itu (malaikat) berkata: Hai Luth, sesungguhnya kami utusan Tuhanmu, mereka tiada akan sampai kepada engkau, sebab itu hendaklah engkau berjalan serta keluarga engkau waktu malam dan janganlah menoleh seorang jua pun di antaramu ke belakang. (Kamu akan selamat), kecuali perempuanmu. Sesungguhnya bahaya akan menimpanya. Seperti yang menimpa mereka. Sesungguhnya bahaya itu akan tiba waktu subuh. Bukankah waktu subuh itu amat dekat?

 

11:82 Tatkala datang perintah Kami, Kami jadikan tanah tingginya menjadi rendah dan Kami jatuhkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras dengan berturut turut.

 

11:83 Lagi diberi tanda disisi Tuhanmu. Siksaan itu tiada jauh dari pada orang orang yang aniaya.

 

11:92 Berkata Syuaib : Hai kaumku! Adakah familiku lebih berkuasa atas kamu daripada Allah? Dan kamu jadikan Allah di belakang punggungmu ? Sungguh Tuhanku meliputi apa apa yang kamu kerjakan.

 

11:107 Lagi mereka kekal di dalamnya, selama kekal langit dan bumi, kecuali apa yang dikehendaki Tuhanmu. Sesungguhnya Tuhanmu memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

11:123  Kepunyaan Allah segala yang gaib di langit dan bumi dan kepadaNya dikembalikan segala urusan. Sebab itu sembahlah Dia dan bertawakkallah kepadaNya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

12:19 Kemudian orang orang musafir datang (dari negeri Madjan, hendak ke Mesir), lalu mereka suruh seorang di antara mereka mengambil air, lalu diulurkannya (dijatuhkannya) timbanya ke dalam telaga itu, (tiba tiba Yusuf berpegang kepadanya). Berkata orang mengambil air itu: Ya khabar gembira! Ini seorang pemuda! Kemudian mereka sembunyikan Yusuf dalam barang perniagaan, sedang Allah Mahamengetahui apa yang mereka perbuat.

 

12:20 Kemudian mereka jual Yusuf itu dengan harga murah, beberapa dirham saja, sedang mereka itu orang yang Zuhud (kurang suka kepadanya).

 

12:21 Berkata orang yang membelinya di Mesir kepada perempuannya (Zalikha) : Muliakanlah kedudukannya, mudah mudahan dia bermanfaat kepada kita, atau kita ambil dia menjadi anak. Demikianlah Kami tempatkan Yusuf di bumi (Mesir) dan supaya Kami ajarkan kepadanya takwil mimpi. Allah Mahamenang (kuasa) atas urusanNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

12:76  Kemudian dimulainya memeriksa karung2 mereka itu, sebelum karung saudaranya , kemudian dapat dikeluarkannya piala itu dari dalam karung saudaranya. Demikianlah kami ajarkan tipu muslihat kepada Yusuf. Yusuf tiada hendak menarik saudaranya menurut agama (hukum) raja, kecuali jika dikehendaki Allah. Kami tinggikan darjat orang2 yang Kami kehendaki. Diatas tiap tiap orang yang memiliki ilmu, ada pula yang lebih alim.

 

12:93 Pergilah kamu (membawa) bajuku ini, lalu lemparkanlah ke muka bapakku, nanti ia dapat melihat kembali dan bawalah kemari keluargamu semuanya.

 

12:96 Setelah sampai orang yang memberi khabar gembira (dengan membawa baju Yusuf) lalu dilemparkannya ke muka bapaknya, lantas ia melihat kembali. Berkata ia: Bukankah ku katakan kepadamu, bahwa aku mengetahui dari Allah, apa yang tiada kamu ketahui?

 

12:100 Kemudian Yusuf mendudukkan ibu bapaknya di atas singgahsananya, lalu mereka itu sujud (tunduk) kepada Yusuf (adat raja raja): Berkata Yusuf: Ya ayahanda! Inilah taqwil mimpi saya yang dahulu, sesungguhnya Tuhanku telah menjadikan dia dengan sebenarnya. Sungguh Allah telah berbuat baik kepada saya. Ketika Dia mengeluarkan saya daripada penjara, serta mendatangkan kamu dari dusun sesudah syetan menghasut antara saya dan antara saudara saudara saya. Sesungguhnya Tuhan saya Maha halus (UrusanNya) tentang apa yang dikehendakiNya. Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

12:102 Demikian itu perkhabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (hai Muhammad), pada hal engkau tidak ada di sisi mereka, ketika mereka semufakat tentang urusannya (membuang Yusuf), sedang mereka itu menipunya.

 

13:1 Alif laam miim raa. Itulah ayat2 Kitab. (Apa2) yang diturunkan kepada engkau dari Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakkan manusia tiada mau beriman.

 

13:2 Allah yang meninggikan langit dengan tiada tiang yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas arasy (berkuasa) dan Dia tundukkan matahari dan bulan, masing2 berlari (beredar) sampai waktu yang ditentukan. Dia mengatur semua urusan dan menerangkan beberapa keterangan, mudah mudahan kamu yakin akan menemui Tuhanmu.

 

14:19 Tiadakah engkau perhatikan bahawa Allah menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya? Jika Ia menghendaki, kamu dimusnahkanNya dan digantiNya dengan makhluk yang baru.

 

14:20 Demikian itu tiada berat (sukar) bagi Allah.

 

14:27 Allah menetapkan orang orang yang beriman dengan perkataan yang tetap (tauhid) waktu hidup di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang orang yang aniaya, dan Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

14:32 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezekimu, dan dimudahkanNya untukmu, kapal, supaya belayar di lautan dengan perintahNya, begitu pula dimudahkanNya untukmu sungai2.

 

14:33 DitundukkanNya untukmu matahari dan bulan yang beredar keduanya, serta ditundukkanNya pula untukmu malam dan siang.

 

15:9 Sesungguhnya telah Kami turunkan peringatan (Quran) dan sesungguhnya Kami memeliharanya.

 

15:10 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang Rasul) sebelum engkau kepada beberapa golongan orang orang dahulu kala.

 

15:12 Seperti itulah Kami masukkan olok olokkan itu ke dalam hati orang orang yang berdosa.

 

15:19 Bumi Kami bentangkan dan Kami tegakkan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya tiap tiap sesuatu (tumbuh2an) dengan ukuran (timbangan). 



15:20 Kami adakan untukmu di bumi tempat mencari penghidupan dan Kami jadikan pula orang yang bukan kamu memberi rezekinya.

 

15:21 Tidak ada sesuatu, melainkan di sisi Kami perbendaharaannya dan tiada Kami turunkan, melainkan sekadar yang ditentukan.

 

15:22 Kami tiupkan angin untuk mengawinkan (tumbuh tumbuhan) (atau pembawa awan). Lalu Kami turunkan air dari langit dan Kami beri minum kamu dengan dia dan bukanlah kamu yang menyimpannya (bendaharanya).

 

15:23 Sesungguhnya Kami menghidupkan dan mematikan dan Kami yang mempusakai.

 

15:24 Sesungguhnya telah Kami ketahui, orang orang yang terdahulu di antaramu, dan telah Kami ketahui pula, orang orang yang terkemudian.

 

15:25 Sesungguhnya Tuhanmu yang menghimpunkan mereka. Sungguh dia Mahabijaksana lagi Maha mengetahui.

 

15:26 Sesunguhnya telah Kami ciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:28 Ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat: Sesungguhnya Aku menciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:29 Apabila Aku sempurnakan kejadiannya, dan Kutiupkan ke dalamnya daripada ruhKu, lalu meniaraplah mereka sujud kepadanya (Adam).

 

15:53 Sahut mereka: Janganlah engkau takut, sesungguhnya kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak yang alim.

 

15:54 Berkata Ibrahim: Betulkah kamu memberi khabar gembira kepadaku, sedang aku telah sangat tua? Maka dengan apakah kamu memberi khabar gembira itu?

 

15:55   Sahut mereka: Kami beri engkau khabar gembira dengan benar. Sebab itu janganlah engkau termasuk orang-orang yang putus asa.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:71 Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain tentang rezeki. Maka orang orang yang dilebihkan itu bukanlah memberikan rezekinya kepada hamba sahayanya, (melainkan Allah jua), maka mereka itu bersama sama pada rezeki itu. Apakah mereka ingkar akan nikmat Allah?

 

16:72 Allah menjadikan bagimu jodoh (isteri) dari dirimu (bangsamu) dan menjadikan anak anak dan cucu cucu dari isterimu itu, serta memberi kamu rezeki yang baik baik. Apakah mereka percaya kepada yang batil (tiada benar) dan ingkar akan nikmat Allah?

 

16:75 Allah mengadakan suatu contoh, seorang hamba sahaya yang dimiliki orang, tiada berkuasa atas suatu pun, dan orang yang Kami beri rezeki dengan rezeki yang baik, lalu dibelanjakannya dengan bersembunyi dan berterang terang. Adakah mereka itu bersamaan? (Tentu tidak). Segala puji bagi Allah. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

16:77 Bagi Allah yang ghaib di langit dan di bumi. Urusan hari kiamat tidak lain, hanya seperti sekejap mata, atau lebih lekas daripadanya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

16:79 Tiadakah mereka memperhatikan burung yang mudah terbang di udara? Tiada yang menahannya, melainkan Allah. Sungguh pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman.

 

16:80 Allah menjadikan rumahmu tempat kediaman dan menjadikan bagimu rumah dari kulit binatang ternak, supaya ringan kamu membawanya ketika kamu berangkat dan ketika tetap; dan dari bulu (biri biri dan bulu (unta) dan bulu (kambing) (kamu perbuat) perkakas rumah tangga dan untuk kesukaan hingga seketika (sampai buruk dan koyak).

 

16:81 Allah menjadikan naung (bayang bayang) bagimu dari apa yang diciptakanNya, (sebagai payung) dan Dia menjadikan bagimu gunung gunung tempat berlindung dan menjadikan bagimu baju untuk memeliharakan kamu dari panas dan baju (besi) untuk memeliharakan kamu dalam peperangan. Demikianlah Allah menyempurnakan nikmatNya kepadamu, mudah mudahan kamu patuh mengikutNya.

 

16:84 Pada hari (kiamat) Kami bangkitkan dari tiap tiap umat seorang saksi, kemudian tiada diizinkan bagi orang2 yang kafir (untuk minta uzur) dan mereka tiada dapat dimintakan keredhaan.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:71 Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain tentang rezeki. Maka orang orang yang dilebihkan itu bukanlah memberikan rezekinya kepada hamba sahayanya, (melainkan Allah jua), maka mereka itu bersama sama pada rezeki itu. Apakah mereka ingkar akan nikmat Allah?

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:12 Kami adakan malam dan siang menjadi dua ayat (tanda kekuasaan Allah), lalu Kami hapuskan (cahaya) ayat malam dan Kami adakan ayat siang jadi menerangi, supaya kamu mencari kurnia (rezeki) dari Tuhanmu dan supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan. Tiap tiap sesuatu Kami terangkan dengan seterang terangnya.

 

17:30 Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki buat orang yang dikehendakiNya dan Dia pula membataskannya (mengurangkannya). Sesungguhnya Dia Mahamengetahui dan Mahamelihat hambaNya.

 

17:31 Janganlah kamu bunuh anak anakmu, kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki mereka dan rezekimu. Sesungguhnya membunuh mereka itu satu dosa besar.

 

17:56 Katakanlah: Panggillah orang2 yang kamu sangka Tuhan, selain daripada Allah, maka mereka tidak berkuasa menghilangkan kemelaratan daripadamu dan tiada pula memisahkannya.

 

17:67 Apabila kamu ditimpa kesusahan di laut, lenyaplah (dari dalam fikiranmu) siapa yang kamu sembah kecuali Dia (Allah). Sesudah Dia menyelamatkan kamu sampai ke darat, kamu berpaling (daripadaNya). Adalah manusia itu sangat ingkar (akan nikmatnya).

 

18:17 Engkau lihat matahari, ketika terbit, miring dari gua mereka ke sebelah kanan dan ketika terbenam dilampauinya gua mereka ke sebelah kiri, sedang mereka dalam lapangan gua itu. Demikian itu sebahagian dari tanda2 (kekuasaan) Allah. Barang siapa yang ditunjuki Allah, niscaya ia mendapat petunjuk dan siapa yang disesatkanNya, maka tiadalah engkau mendapat wali yang menunjukinya.

 

18:18 Engkau kira mereka itu bangun, sedangkan mereka tidur. Kami balik balikkan badan mereka ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri, sedang anjing mereka mengembangkan kedua lengannya di halaman gua. Jika engkau lihat mereka (ketika itu), niscaya engkau berpaling lari dari mereka dan penuh hatimu dengan ketakutan.

 

18:19 Demikianlah Kami bangunkan mereka itu, supaya mereka sesamanya tanya bertanya. Berkata salah seorang di antara mereka itu: Berapakah lamanya kita diam di sini? Jawab mereka : Kita diam di sini satu hari atau setengah hari. Mereka berkata: Tuhanmu lebih mengetahui, berapa lamanya kamu diam (disini). Sebab itu suruhlah salah seorang di antara kamu (pergi) ke kota dengan membawa uang perak ini, dan hendaklah ia lihat mana makanan yang lebih bersih kemudian hendaklah dibawanya kemari untuk rezekimu dan hendaklah ia berlaku lemah lembut dan janganlah ia memberitahukan kepada seorang juapun tentang halmu.

 

18:23 Janganlah engkau mengatakan tentang suatu urusan : Besok hari saya kerjakan (pekerjaan) itu,

 

18:24 Melainkan jika dikehendaki Allah. Ingatlah Tuhanmu, jika engkau lupa (menyebutkannya) dan katakanlah: Mudah mudahan Tuhanku menunjukiku dengan petunjuk kepada yang lebih dekat kepada kebenaran daripada ini.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

19:2 (Inilah) peringatan rahmat Tuhanmu kepada hambaNya, Zakaria.

 

19:3 Ketika ia menyeru (meminta) kepada Tuhannya suatu permintaan yang tersembunyi (dengan berbisik).

 

19:4 Dia berkata: Ya Tuhanku, sesungguhnya telah lemas tulangku dan telah bernyala nyala (penuh) uban di kepala ku dan aku tak pernah celaka (kecewa) dalam meminta kepadamu, Ya Tuhanku.

 

19:5 Sesungguhnya aku takut akan orang orang yang akan menjadi wali sepeninggalku (iaitu orang orang jahat), sedang perempuanku mandul, sebab itu berilah aku seorang wali (anak) dari sisi Mu.

 

19:6 Yang akan mewarisiku dan mewarisi keluarga Yaakub, dan jadikanlah dia, ya Tuhanku, seorang yang disukai.

 

19:7 Hai Zakaria! Sesungguhnya Kami memberi khabar gembira kepadamu dengan seorang anak, namanya Yahya yang belum pernah Kami berikan nama seperti itu sebelumnya.

 

19:8 Dia berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang perempuanku mandul dan aku telah sampai usia sangat tua?

 

19:9 Berkata Allah: Demikianlah (akan terjadi). Berfirman Tuhanmu : Ia mudah bagiKu, sesungguhnya telah Kujadikan engkau sebelumnya sedang engkau belum ada suatu apa pun.

 

19:10 Berkata Zakaria: Ya Tuhanku! Unjukkanlah kepada ku tandanya. Berfirman Allah. Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga malam, sedang engkau masih sihat.

 

19:11 Lalu Zakaria keluar kepada kaumnya dari mihrab (tempat sembahyang), lalu diisyaratkan kepada mereka : Sembahyanglah kamu pada pagi dan petang.

 

19:12 Hai Yahya! Ambillah kitab (Taurat) dengan kekuatan (sungguh sungguh). Kami berikan kepadanya hikmah ketika ia masih kanak kanak.

 

19:13 Dan (Kami berikan) perasaan belas kasihan dari sisi Kami dan kesucian dan adalah dia seorang yang taqwa.

 

19:14 Dan berbuat baik kepada ibu bapanya dan bukanlah ia sombong lagi derhaka.

 

19:15 Salam (selamat) untuknya pada hari ia dilahirkan, pada hari diwafatan, dan pada hari dibangkitkan hidup kembali.

 

19:16 Ingatlah (riwayat) Maryam dalam Kitab, ketika ia berpisah dari keluarganya ke tempat sebelah timur.

 

19:17 Lalu dibuatnya dinding antaranya dengan mereka. Kemudian Kami utus kepadanya ruh Kami (Jibril), lalu ia merupakan dirinya sebagai manusia yang sempurna.

 

19:18 Berkata Maryam : Sesungguhnya aku berlindung kepada yang Mahapengasih  daripada (kejahatan) engkau, jika engkau orang taqwa.

 

19:19 Dia berkata: Aku hanya utusan Tuhanmu, supaya ku beri engkau seorang anak yang suci.

 

19:20 Dia (Maryam) berkata: Bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang aku belum pernah disentuh manusia dan aku bukan pula orang jahat?

 

19:21 Dia berkata : Demikianlah (akan terjadi). Tuhanmu berfirman: Ia mudah bagiKu, dan supaya Kami jadikan dia suatu tanda (kekuasaan Kami) untuk manusia dan satu rahmat daripada Kami dan adalah kejadian itu suatu perkara yang telah diputuskan.

 

19:22 Kemudian Maryam mengandungnya, lalu ia berpindah ke tempat yang jauh.

 

19:29 Lalu Maryam mengisyaratkan kepada anaknya. Mereka berkata: Bagaimanakah kami akan berbicara dengan bayi yang masih dalam buaian?

 

19:30 Dia berkata: Sesungguhnya aku seorang hamba Allah. DiberikanNya kepadaku Al kitab (Injil) dan dijadikanNya aku seorang nabi,

 

19:31 Dan dijadikanNya aku seorang yang diberkati (berguna untuk manusia), di mana aku berada dan diwasiatkanNya kepadaku (mengerjakan) sembahyang dan (membayarkan) zakat selama aku masih hidup.

 

19:49 Tatkala Ibrahim meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah, selain daripada Allah, maka Kami anugerahkan kepadanya Ishak dan Ya’qub. Masing masing Kami jadikan nabi.

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:65 Tuhan langit dan bumi dan apa2 yang di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah untuk menyembahNya. Adakah Engkau ketahui (sesuatu) yang dinamai seumpama namaNya?

 

19:66 Berkata manusia : Apabila aku mati, adakah aku akan dikeluarkan hidup kembali?

 

19:67 Tiadakah manusia ingat, bahwa Kami telah menjadikannya dahulu sedang dia  belum ada suatu pun.

 

19:68 Demi Tuhanmu, sesungguhnya Kami akan menghimpunkan mereka bersama syetan syetan, kemudian Kami hadirkan mereka di sekeliling neraka dengan berlutut (jongkok).

 

19:69 Kemudian Kami tarik dari tiap2 golongan siapa di antara mereka, yang amat derhaka kepada yang Mahapengasih.

 

19:70 Kemudian Kami lebih mengetahui mereka yang lebih berhak masuk neraka.

 

19:71 Tak ada seorangpun di antara kamu, melainkan mendatangi neraka, demikian itu suatu kewajiban yang diputuskan oleh Tuhanmu.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

20:39 Masukkanlah dia (Musa waktu bayi) ke dalam sebuah peti, lalu lemparkanlah ke dalam laut (Sungai Nil), nanti sungai itu melemparkannya ke tepi sungai, kemudian dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya (iaitu Fir’aun). Aku tumpahkan kepada Engkau kasih sayang daripadaKu, dan supaya engkau dididik atas penjagaanKu.

 

20:40 Ketika saudara perempuan (Maryam) berjalan jalan, lalu ia berkata (kepada Fir’aun): Maukah kutunjukkan kepadamu, orang yang akan memeliharakannya (menyusukannya)? Lalu Kami kembalikan engkau kepada ibumu, supaya senang hatinya dan tiada berduka cita. Engkau bunuh seorang manusia (anak Kubti Mesir), lalu Kami lepaskan engkau daripada kedukaan dan Kami cobai engkau dengan bermacam macam cobaan, sampai engkau tinggal bersama penduduk Madyan beberapa tahun lamanya. Kemudian engkau datang membawa risalat) menurut waktu yang ditentukan, hai Musa.

 

20:45 Keduanya menjawab : Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah : Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

20:69 Lemparkanlah (tongkat) yang di tangan kanan engkau, nanti ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka perbuat. Apa yang mereka perbuat hanya tipu daya tukang sihir saja. Dan tukang sihir itu tiadalah akan menang tentang apa yang didatangkannya.

 

20:70 Kemudian tukang tukang sihir itu meniarap sujud (kepada Allah) seraya berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan Harun dan Musa.

 

20:71 Berkata Fir’aun: Percayakah kamu kepadanya, sebelum aku izinkan kepadamu? Sesungguhnya dia seorang pembesarmu yang mengajarkan sihir kepadamu. Demi akan ku potong tangan dan kakimu balik bertimbal (tangan kanan bersama kaki kiri) dan akan ku salib (pakukan) kamu di pohon kurma, supaya kamu tahu, siapa di antara kami yang lebih sangat siksaannya dan lebih kekal.

 

20:72 Sahut mereka itu:  Kami tiada akan mengutamakan engkau dari pada keterangan yang telah datang kepada kami dan (daripada Allah), yang menjadikan kami, maka hukumlah apa yang akan engkau hukumkan. Engkau hanya menghukum semasa hidup di dunia ini.

 

20:96 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Yang Mahapengasih akan mengadakan bagi mereka (perasaan) kasih sayang (sesamanya).

 

21:51 Sesungguhnya telah Kami berikan kepintaran (petunjuk) kepada Ibrahim masa dahulu dan Kami mengetahuinya.

 

21:52 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: Apakah patung patung berhala ini, yang kamu tetap menyembahnya?

 

21:53 Mereka berkata: Kami dapati bapa bapa kami menyembahnya.

 

21:54 Dia (Ibrahim) berkata: Sesungguhnya kamu, kamu dan bapa bapamu dalam kesesatan yang nyata.

 

21:55 Mereka berkata: Adakah engkau mendatangkan kebenaran kepada kami, atau engkau bermain main?

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

21:57 Demi Allah, akan kupecahkan berhala berhala kamu sepeninggal kamu berpaling pergi.

 

21:58 Lalu berhala2 mereka dipecah2nya, kecuali (sebuah berhala) yang besar, mudah mudahan mereka kembali kepadanya.

 

21:59 Mereka berkata: Siapakah memperbuat ini terhadap Tuhan kami? Sesungguhnya ia seorang yang aniaya.

 

21:60 Mereka itu berkata: Kami dengar seorang pemuda, yang mencela Tuhan kita, namanya Ibrahim.

 

21:61 Sahut mereka itu: Suruh datanglah ia ke mari di hadapan orang ramai, mudah mudahan mereka mempersaksikan.

 

21:62 Mereka itu berkata: Engkaukah yang memperbuat ini terhadap Tuhan kami, hai Ibrahim?

 

21:63 Jawab Ibrahim: Bahkan yang memperbuatnya, ialah (patung) yang besar ini, sebab itu tanyakanlah kepada berhala2 itu, jika mereka pandai berbicara.

 

21:64 Maka kembali mereka menanyai diri mereka sendiri lalu katanya: Sesungguhnya kamu orang yang aniaya.

 

21:65 Kemudian mereka terbalik atas kepalanya (kembali menjadi kafir) (katanya): Sesungguhnya engkau telah tahu, bahawa Tuhan tuhan ini tiada pandai berbicara.

 

21:66 Ibrahim berkata: Patutkah kamu sembah, selain Allah barang yang tiada bermanfaat kepadamu sedikitpun dan tiada pula memberi melarat kepadamu?

 

21:67 His (cis), kamu ini dan berhala yang kamu sembah selain daripada Allah! Apa tidakkah kamu memikirkan?

 

21:68 Mereka berkata: Bakarlah Ibrahim ini, dan minta tolonglah kepada Tuhanmu, jika kamu memperbuatnya.

 

21:69 Berfirman Kami (Allah): Hai api, hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat terhadap Ibrahim.

 

21:70 Mereka hendak memperdayakan Ibrahim dengan dia, lalu Kami jadikan mereka orang merugi.

 

21:71 Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke bumi yang telah Kami berkati di dalamnya untuk seluruh alam.

 

21:72 Kami anugerahkan kepadanya Ishaq dan Ja’kub sebagai tambahannya; masing masingnya Kami jadikan orang yang salih.

 

21:73 Kami jadikan mereka itu imam (orang2 ikutan), yang memberi petunjuk dengan perintah Kami, dan telah Kami wahyukan kepada mereka (supaya) memperbuat kebaikan, mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat. Adalah mereka itu menyembah Kami.

 

21:78 (Ingatlah) akan Daud dan Sulaiman, ketika keduanya menghukumkan (memberi putusan) tentang tanam tanaman (seorang Peladang), ketika kambing kaum lepas (masuk) kedalamnya (lalu dimakannya) dan adalah Kami menjadi saksi atas hukumannya itu.

 

21:79 Lalu Kami fahamkan (terangkan) hukuman itu kepada Sulaiman; masing masingnya Kami berikan hukum (putusan) dan ilmu pengetahuan. Kami tundukkan gunung gunung dan burung kepada Daud; semuanya tasbih mensucikan Tuhan. Dan Kamilah yang memperbuatnya.

 

21:80 Kami ajarkan kepadanya memperbuat baju besi untukmu, supaya dapat mempertahankan kamu dalam peperanganmu maka adakah kamu berterima kasih?

 

21:81 (Kami tundukkan) kepada Sulaiman angin badai, yang bertiup dengan perintahnya, menuju bumi yang telah Kami berkati di dalamnya dan Kami mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

21:82 (Kami tundukkan) di antara syetan syetan mereka yang menyelam masuk laut untuk (keperluan) Suleiman dan mengerjakan pekerjaan yang lain daripada itu dan adalah Kami memeliharakan mereka.

 

21:83 Ingatlah akan Aiyub, ketika dia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku telah ditimpa kemelaratan, sedang Engkau lebih pengasih dari segala yang pengasih.

 

21:84 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami hilangkan kemelaratan yang ada pada dirinya dan Kami datangkan kepadanya keluarganya berlipat ganda, sebagai rahmat dari sisi Kami dan jadi peringatan bagi orang orang yang beribadat (menyembah Kami).

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, ( dalam perut ikan ), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:89 (Ingatlah) akan Zakaria, ketika ia menyeru Tuhannya : Ya Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (tanpa beranak) dan Engkau sebaik baik yang mewarisi.

 

21:90 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan kepadanya Yahya dan Kami perbaiki isterinya (sampai mengandung). Sesungguhnya mereka itu bersegera (berlumba lumba memperbuat) kebajikan dan mereka meminta kepada Kami dengan pengharapan dan ketakutan. Dan mereka itu berhina diri kepada Kami.

 

21:91 (Ingatlah) akan (Maryam) yang memeliharakan kehormatannya. Lalu Kami tiupkan kepadanya dari ruh Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya suatu ayat dalil atas kekuasaan Kami untuk sekalian alam.

 

22:5 Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

22:6 Demikian itu, ialah kerana Allah sebenarnya Tuhan, dan bahawa Dia menghidupkan orang orang mati dan sesungguhnya Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

22:7 Dan sesungguhnya kiamat (mesti) datang, tiada keraguan terhadapnya, dan sesungguhnya Allah akan membangkitkan orang yang dalam kubur.

 

22:14 Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Sungguh Allah memperbuat sekehendakNya.

 

22:58 Orang2 yang hijrah (berpindah) pada jalan Allah, kemudian mereka terbunuh atau mati, niscaya Allah memberikan rezeki kepada mereka dengan rezeki yang baik. Sesungguhnya Allah sebaik baik yang memberi rezeki.

22:66 Dia yang menghidupkan kamu, kemudian mematikan kamu, kemudian akan menghidupkan kamu (kembali). Sesungguhnya manusia itu kafir (ingkar akan nikmat Allah).

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

24:26 Perempuan perempuan jahat untuk laki laki jahat. Laki laki jahat untuk perempuan perempuan jahat pula. Perempuan perempuan baik untuk laki laki baik, laki laki baik untuk perempuan perempuan baik pula. Mereka itu (orang orang baik) terlepas dari tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka itu ampunan dan rezeki yang mulia.

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:44 Allah mempergantikan malam dengan siang. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ibrah (pengajaran) bagi orang2 yang mempunyai pemandangan.

 

24:45 Allah menjadikan tiap tiap binatang daripada air, setengahnya berjalan dengan perutnya (menjalar, melata), setengahnya berjalan dengan dua kaki dan diantaranya berjalan dengan empat kaki. Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Sungguh Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

25:10 Maha-suci (Tuhan), jika dikehendakiNya, niscaya dijadikanNya untuk engkau kebajikan, yang lebih baik daripada itu, iaitu beberapa bidang kebun yang mengalir air sungai di bawahnya, serta dijadikanNya istana untuk mu (surga).

 

25:47 Dia yang menjadikan malam untukmu sebagai pakaian, dan (menjadikan) tidur untuk kesenangan badan dan menjadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

25:53 Dia (Allah) yang mempertemukan dua macam laut, yang semacam ini sangat tawar airnya, dan yang semacam lagi sangat masin airnya, dan Dia adakan dinding dan larangan yang terlarang antara keduanya.

 

25:54 Dia yang menjadikan manusia dari air, lalu diadakanNya pertalian darah dan semenda antara manusia itu, adalah Tuhanmu yang Mahakuasa.

 

26:19 Kemudian engkau perbuat perbuatan yang telah engkau perbuat (membunuh orang Mesir) dan engkau ingkar (akan nikmat kami).

 

26:20 Berkata Musa: Aku perbuat demikian ketika itu, sedang aku tiada berilmu.

 

26:21 Lalu aku lari daripadamu, kerana takut kepadamu, kemudian Tuhanku memberikan kepadaku ilmu pengetahuan, dan mengangkat aku menjadi rasul.

 

26:24 Berkata Musa : Ialah Tuhan (yang mengatur ) langit dan bumi beserta apa apa yang di antara keduanya, jika kamu berhati yakin.

 

26:60 (Setelah berangkat Musa dan kaumnya) lalu mereka (Fir’aun dan tenteranya) mengikuti mereka (dari belakang) pada waktu terbit matahari.

 

26:61 Tatkala kedua jema’ah berdekatan, (melihat satu sama lain) berkata sahabat Musa: Sungguh kita akan ditangkap oleh Fir’aun.

 

26:62 Berkata Musa: Tidak, sekali kali tidak. Sesungguhnya Tuhanku bersamaku. Ia akan menunjuki aku (untuk melepaskan kamu).

 

26:63 Kemudian Kami wahyukan kepada Musa: Pukullah laut itu dengan tongkatmu! Lalu belah laut itu, hingga tiap tiap bahagiannya seperti bukit yang besar tampaknya.

 

26:64 Kemudian hampirlah ke sana orang orang yang lain (Firaun serta tenteranya) (lalu masuk laut itu).

 

26:65 Kami lepaskan Musa dan orang orang yang bersama dengan dia sekaliannya.

 

26:66 Kemudian Kami tenggelamkan orang orang yang lain (Firaun dan tenteranya).

 

26:67 Sungguh tentang demikian itu, suatu tanda (keterangan atas kekuasaan Allah), tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

 

26:77 Sesungguhnya semuanya itu musuhku, kecuali Tuhan sekalian alam, 

 

26:78 Yang menciptakan daku, lalu Dia menunjuki aku,

 

26:79 Dan yang memberi makanku dan memberi minumku,

 

26:80 Dan jika aku sakit, Dialah yang menyembuhkan daku,

 

26:81 Dan yang mematikan daku, kemudian akan menghidupkan daku,

 

26:169 Ya Tuhanku, lepaskanlah aku dan keluargaku dari (siksa) apa yang mereka perbuat.

 

26:170 Lalu Kami lepaskanlah Luth dan keluarganya sekaliannya.

 

27:9 Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah yang Mahaperkasa lagi Maha bijaksana.

 

27:10 Dan lemparkanlah tongkatmu! Tatkala dilihatnya tongkat itu bergerak gerak seolah olahnya ular, lalu ia berpaling ke belakang (kerana ketakutan) dan tidak mau kembali.(Allah berfirman): Hai Musa janganlah engkau takut kerana rasul rasul itu tidak takut di sisiKu.

 

27:11 Tetapi orang yang aniaya, kemudian diperbuatnya kebaikan sesudah kejahatan, maka Aku Pengampun lagi Pengasih (kepadanya).

 

27:12 Masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, niscaya keluar ia menjadi putih berkilat kilat, bukan kerana penyakit. (Aku utus engkau) dengan (membawa) sembilan ayat (mukjizat) kepada Fir’aun dan kaumnya, sesungguhnya mereka kaum yang fasik.

 

27:13 Tatkala sampai kepada mereka mukjizat mukjizat Kami yang terang, mereka berkata: Ini sihir yang terang.

 

27:14 Mereka mengingkarinya padahal hati mereka meyakininya, kerana aniaya dan sombong. Maka perhatikanlah bagaimana akibatnya orang orang yang berbuat bencana.

 

28:6 Dan Kami tetapkan mereka di muka bumi (di Mesir dan Syam) dan Kami perlihatkan kepada Firaun dan Haman serta tenteranya, apa apa yang mereka takuti (jatuh kerajaannya).

 

28:7 Kami wahyukan (ilhamkan) kepada ibu Musa: Kau susukanlah dia! (Musa), apabila engkau takut terhadapnya hendaklah lemparkan dia ke dalam laut (sungai Nil) dan janganlah kau takut dan jangan pula berduka cita, sungguh Kami akan mengembalikannya kepada kau dan mengangkatnya jadi salah seorang rasul.

 

28:8 Kemudian ia (Musa) diambil oleh keluarga Firaun, akhirnya menjadi musuh dan kedukaan bagi mereka. Sesungguhnya Firaun, Haman dan tentera keduanya adalah orang2 salah.

 

28:9 Berkata isteri Firaun : (Anak ini) (Musa) jadi kegembiraan bagiku dan bagimu. (Sebab itu) janganlah dia kamu bunuh, mudah2an dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia jadi anak angkat , sedang mereka tiada sedar.

 

28:10 Hati ibu Musa menjadi kosong (kehilangan akal). Sungguh dia hampir menyatakannya, jika tidak Kami kuatkan hatinya, supaya dia masuk orang2 yang beriman.

 

28:11 ibu Musa berkata kepada saudara Musa yang perempuan: Kau ikutlah dia! Lalu dilihatnya Musa dari jauh, sedang mereka (keluarga Firaun) tiada sedar.

 

28:12 Kami enggankan Musa (menerima susu) perempuan perempuan yang menyusukannya. Lalu saudara Musa berkata: maukah kutunjukkan ahli rumah yang akan mengasuhnya untukmu, sedang mereka memberi nasihat kepadanya? (Lalu diterima baik oleh Firaun)

 

28:13 Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya gembira hatinya dan tiada lagi berduka cita dan supaya dia tahu janji Allah sebenarnya. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

28:14 Setelah Musa berusia dewasa dan telah matang fikirannya, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami balasi orang2 yang memperbuat kebaikan.

 

28:30 Tatkala Musa sampai ke tempat api itu, lalu dia diseru dari tepi lembah yang sebelah kanan, di tempat yang berkat dari arah pohon kayu (katanya): Hai Musa, sesungguhnya Aku ialah Allah, Tuhan semesta alam.

 

28:31 Lemparkanlah tongkat engkau! Tatkala dilihatnya tongkat itu bergerak seolah olah ular, ia berpaling membelakang, dan tiada hendak kembali. (Berkata Allah): Hai Musa, menghadaplah dan janganlah engkau takut, sesungguhnya engkau akan aman.

 

28:32 Masukkanlah tangan engkau ke dalam lobang leher baju engkau, niscaya ia keluar menjadi putih yang berkilat, bukan kerana penyakit dan kepitkanlah tangan engkau kepada rusuk engkau, kerana ketakutan. Inilah dua keterangan (dalil) daripada Tuhanmu (engkau bawa) kepada Firaun dan pembesar pembesarnya. Sungguh mereka itu kaum yang fasik.

 

28:58 Berapa banyaknya Kami binasakan (penduduk) negeri, yang mengagumkan penghidupannya, Itulah rumah rumah mereka, tidak didiami lagi sesudah mereka, kecuali sedikit (orang2 yang lalu lintas), Kamilah mempusakai mereka (kerana telah putus keturunannya).

 

28:59 Tuhanmu tiada membinasakan (penduduk) negeri negeri, melainkan lebih dahulu diutusNya seorang Rasul diibu negerinya yang membacakan ayat ayat Kami kepada mereka. Dan Kami tiada membinasakan negeri negeri itu melainkan bila penduduknya aniaya.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

 

28:70 Dia Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya puji2an di dunia dan di akhirat, dan bagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu akan dikembalikan.

 

29:15 Lalu Kami selamatkan Nuh dan penumpang penumpang dalam perahunya, dan Kami jadikan demikian itu menjadi (ayat) tanda bagi orang orang dalam alam.

 

29:19 Tiadakah mereka memperhatikan, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Dia mengulangnya (menghidupkannya kembali).  Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

29:20 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Allah mengadakan kejadian yang akhir (akhirat). Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

29:60 Berapa banyaknya binatang binatang yang tidak membawa rezekinya (perbekalannya). Allah memberikan rezeki kepadanya dan kepadamu. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

30:4 Dalam beberapa tahun. Kepunyaan Allah semua urusan sebelum itu dan kemudiannya. Pada hari itu (hari kemenangan) akan bergembira orang orang yang beriman.

 

30:46 Di antara tanda tandaNya, bahawa Dia mengirim angin sebagai khabar gembira dan supaya Dia merasakan rahmatNya kepadamu dan supaya berlayar kapal dengan perintahNya dan supaya kamu mencari rezekiNya, mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

30:50 Maka lihatlah bekas rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Dia menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

30:54  Allah yang menciptakan kamu ( mulai ) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

31:10 Dia menciptakan beberapa langit tanpa tiang yang kamu lihat, dan Dia mengadakan gunung gunung di muka bumi, supaya jangan dia bergoyang goyang bersama kamu dan Dia menyebarkan di muka bumi, bermacam macam hewan. Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di muka bumi bermacam macam tumbuhan yang baik.

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

31:23 Barang siapa yang kafir, maka janganlah engkau berdukacita, kerana kekafirannya itu. Kepada Kami tempat kembali mereka, lalu Kami khabarkan kepada mereka apa apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

 

31:24 Kami gembirakan mereka sedikit (waktu di dunia), kemudian Kami paksakan mereka ke dalam siksa yang besar.

 

32:5 Dia mengatur urusan dari langit sampai ke bumi, kemudian naik (kembali) kepadaNya pada hari yang lamanya seribu tahun, menurut apa yang kamu perhitungkan sekarang.

 

33:36 Tidak ada bagi laki laki mukmin dan perempuan mukminah (hak) memilih dalam urusan mereka, bila Allah dan RasulNya telah memutuskan urusan itu. Barang siapa yang mendurhakai Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.

 

33:50 Hai Nabi, sesungguhnya telah Kami halalkan bagi engkau isteri isteri engkau yang telah engkau berikan maskawinnya dan perempuan yang engkau miliki di antara tawanan perang yang diberikan Allah kepada engkau dan (Kami halalkan juga mengahwini) anak perempuan dari saudara bapa yang laki laki, anak perempuan dari saudara bapa yang perempuan, anak perempuan dari saudara ibu yang laki laki dan anak perempuan dari saudara ibu yang perempuan yang pergi hijrah bersama engkau, dan (lagi) perempuan mukmin jika ia memberikan dirinya kepada Nabi, sedang Nabi mau pula mengahwininya. (Yang belakangan ini) khusus (tertentu) untuk engkau saja (ya Muhammad), bukan untuk orang orang mukmin. Sesungguhnya Kami tahu apa yang telah Kami perlukan (aturkan) untuk mereka terhadap isteri isterinya dan hamba sahaya yang dimilikinya, supaya engkau tiada merasa kesempitan. Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

34:12 (Kami tundukkan) angin untuk Sulaiman, perjalanan paginya sama dengan sebulan (perjalanan) dan perjalanan petangnya sebulan pula. Kami alirkan baginya mata air (tambangan) tembaga. Di antara jin ada yang berkerja di hadapannya (Sulaiman) dengan izin Tuhannya. Barang siapa yang berpaling di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya siksa api yang bernyala.

 

34:13 Mereka itu (jin jin) mengerjakan apa apa yang dikehendaki Sulaiman, seperti masjid masjid, patung patung, mangkok mangkok besar, seperti kolam kolam dan periuk periuk yang tetap (di tungkunya). Ber’amallah kamu, hai keluarga Daud, serta berterima kasih. Sedikit antara hamba hambaKu yang berterima kasih.

 

34:14 Setelah Sulaiman Kami wafatkan, maka tiadalah yang menunjukkan atas kematiannya, melainkan binatang bumi (anai anai) yang memakan tongkatnya. Setelah ia tertelungkup, barulah terang bagi jin jin, bahwa kalau mereka mengetahui barang yang gaib, tentu mereka tiada tinggal dalam siksaan yang menghinakan itu.

 

34:39 Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki dan menyempitkan bagi siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya. Apa apa yang kamu nafkahkan di antara sesuatu, maka Allah akan menggantikannya, dan Dia sebaik baik yang memberi rezeki.

 

35:4 Jika mereka mendustakan engkau (ya Muhammad), maka sesungguhnya telah didustakan pula beberapa rasul sebelum engkau. Dan kepada Allah dikembalikan semua urusan.

 

35:8 Adakah orang yang dihiaskan kepadanya perbuatannya yang jahat, lalu dilihatnya baik, (serupa dengan orang yang dapat petunjuk?). Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya, sebab itu janganlah diri mu binasa (Ya Muhammad) terhadap mereka, kerana penyesalan. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang mereka perbuat.

 

36:22 Mengapakah aku tidak akan menyembah (Tuhan) yang menciptakan daku dan kepadanya kamu akan dikembalikan?

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:34 Kami adakan di bumi kebun kebun yang berisi pohon pohon korma dan buah buah anggur dan Kami pancarkan disana mata air.

 

36:37 Dan (lagi) satu keterangan bagi mereka, ialah malam, Kami kelupaskan siang daripadanya, lalu mereka dalam kegelapan.

 

36:38 Dan (suatu keterangan juga bagi mereka) matahari, ia berlari (beredar) hingga tempat tetapnya. Itulah takdir (aturan Allah) yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

36:39 Dan bulan, Kami aturkan (perjalanannya) pada beberapa tempat, sehingga ia kembali seperti seludang yang tua (kecil seperti sabit).

 

36:40 Matahari tiada sepatutnya mengejar bulan, dan malam tiada (sepatutnya) mendahului siang. Masing masingnya beredar pada falaknya (tempat peredarannya).

 

36:65 Pada hari ini Kami tutup mulut mereka, dan berbicara dengan Kami, tangan mereka dan menjadi saksi kaki mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

36:66 Kalau Kami kehendaki, Kami hapuskan mata mereka, lalu mereka berlumba lumba (mencari) jalan, maka bagaimanakah mereka melihat?

 

36:67 Kalau Kami kehendaki, Kami ubah rupa mereka di tempatnya, lalu mereka tiada dapat pergi (kemuka) dan tidak pula kembali (kebelakang).

 

36:68 Siapa yang Kami lanjutkan umurnya, Kami balikkan kejadiannya (sebagai kanak kanak), tiadakah mereka memikirkan?

 

36:71 Tiadakah mereka melihat, bahawa Kami menjadikan untuk mereka beberapa binatang ternak di antara apa apa yang diperbuat oleh tangan Kami, lalu mereka memilikinya (menguasainya)?

 

36:72 Dan Kami tundukkan dia bagi mereka, maka di antaranya untuk kenderaan mereka dan diantaranya mereka makan (dagingnya).

 

36:73 Dan untuk mereka ada beberapa manfaat dan tempat minum (air susu) dari ternak itu. Tiadakah mereka berterima kasih?

 

36:77 Tiadakah manusia mengetahui, bahawa Kami menjadikan dia daripada air mani, kemudian ia menjadi kesumat yang terang.

 

36:78  Dia mengadakan perumpamaan (contoh) bagi Kami dan ia lupa akan kejadiannya. Ia berkata: Siapakah yang bisa menghidupkan tulang tulang yang telah rusak binasa?

 

36:79  Katakanlah: Yang akan menghidupkannya ialah (Tuhan) yang menjadikan dia pada pertama kali. Dia Mahamengetahui semua makhlukNya.

 

36:81 Apa tidakkah (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa menjadikan seumpama mereka? Ya, (memang berkuasa). Dia Mahamenjadikan lagi Mahamengetahui.

 

36:82  Hanya urusanNya (Allah), bila Ia menghendaki (mengadakan) sesuatu, Ia berkata kepadanya: Jadilah engkau! Lalu jadilah ia.

 

37:96 Allah menjadikan kamu dan apa apa yang kamu perbuat.

 

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

37:133 Sesungguhnya Luth salah seorang daripada Rasul-rasul.

 

37:134 Ketika Kami selamatkan dia dan keluarganya sekalian,

 

37:135 Kecuali seorang perempuan tua, yang termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

37:136 Kemudian Kami binasakan orang orang yang lain

 

37:137 Sesungguhnya kamu melalui bekas bekas mereka pada pagi pagi.

 

37:138 dan pada malam hari? Tidakkah kamu memikirkannya?

 

37:141 Kemudian diadakan undian, lalu ia (Yunus) mendapat kekalahan, (lalu ia dilemparkan ke dalam laut).

 

37:142 Kemudian ia ditelan oleh ikan sedang ia dicerca.

 

37:143 Kalau sekiranya ia tidak membaca tasbih (menyucikan Tuhan),

 

37:144 Niscaya ia tinggal dalam perut ikan itu, sampai hari berbangkit.

 

37:145 Kemudian Kami lemparkan dia ke tepi laut, sedang ia sakit

 

37:146 Dan Kami tumbuhkan di atasnya pohon labu.

 

38:41 Ingatlah akan hamba Kami, Aiyub, ketika ia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku disentuh syetan dengan kesusahan dan siksaan (penyakit yang disebabkan oleh syetan (hamba hamba penyakit).

 

38:42 (Firman Allah kepadanya): Pukullah (bumi) dengan kaki engkau, (lalu terbit mata air). Inilah air mandi yang sejuk dan minuman (lalu sembuhlah penyakitnya)

 

38:43 Kami berikan kepadanya keluarganya dan seumpama mereka bersama mereka (berlipat ganda dari yang telah lalu), sebagai rahmat daripada Kami dan peringatan bagi orang orang yang berakal.

 

38:44 Ambillah seikat kayu dengan tangan engkau, lalu pukullah isteri engkau dengan dia, maka engkau tiadalah kena sumpah. Sungguh Kami mendapati Aiyub seorang yang sabar; (dia) sebaik baik hamba. Sungguh dia banyak kembali.

 

39:49 Apabila manusia ditimpa kemelaratan (melapetaka), ia memohon kepada Kami, kemudian bila Kami berikan nikmat kepadanya dari Kami, ia berkata: Hanya aku mendapat nikmat itu dengan ilmu pengetahuan, Bahkan ia cobaan (adakah ia berterima kasih atau tidak), tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahui.

 

40:13 Dia yang memperlihatkan beberapa keteranganNya kepadamu dan menurunkan rezeki (hujan) dari langit untukmu. Dan tiadalah yang menerima peringatan, melainkan orang yang kembali (taubat).

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:53 Nanti akan Kami perlihatkan kepada mereka ayat ayat (tanda tanda kekuasaan) Kami di ufuq ufuq (tepi langit) dan pada diri mereka sendiri, sehingga teranglah bagi mereka, bahawa Quran ini sebenarnya (daripada Allah). Tiadakah cukup bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu?

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:10  Apa apa yang kamu perselisihkan tentang sesuatu, maka hukumnya dikembalikan kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku, kepadaNya aku tawakkal dan kepadaNya aku kembali.

 

42:11  Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu, daripada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatupun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:12 KepunyaanNya perbendaharaan langit dan bumi. Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya, dan menyempitkannya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

42:13 Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

42:48 Jika mereka berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk mengawasi mereka. Tiadalah kewajipanmu kecuali menyampaikan. Sungguh apabila Kami rasakan suatu rahmat dari Kami kepada manusia, ia berhati gembira dengan dia. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, sebab perbuatan tangan mereka, lalu manusia itu menyangkal (rahmat yang telah diterimanya).

 

42:49 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia ciptakan apa apa yang dikehendakiNya. Dia berikan anak perempuan kepada siapa yang dikehendakiNya, dan Dia berikan anak laki laki kepada siapa yang dikehendakiNya.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

44:30 Sesungguhnya telah Kami selamatkan Bani Israel dari siksaan yang menghinakan.

 

45:12 Allah yang menundukkan laut untukmu, supaya kapal berlayar di sana dengan izinNya dan supaya kamu mencari kurniaNya (rezekiNya) dan mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

45:13 Dia menundukkan untukmu apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi semuanya, (sebagai kurnia) daripadaNya. Sungguh pada demikian itu beberapa ayat (keterangan) bagi kaum yang berfikir.

46:33 Tiadakah mereka tahu, bahawa Allah, yang menciptakan langit dan bumi dan tiada susah bagiNya, menjadikan semuanya, adalah kuasa menghidupkan orang orang yang mati. Ya sesungguhnya Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

51:29 Kemudian datang isterinya seraya memekik, lalu menepuk mukanya dan berkata (adakah aku akan beranak) padahal aku seorang tua yang mandul?

 

51:30 Sahut mereka itu: Begitulah Tuhanmu berkata. Sungguh Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

51:35 Lalu Kami keluarkan orang orang yang ada dalam negeri Luth itu, (iaitu) orang orang mukmin.

 

51:30 Sahut mereka itu: Begitulah Tuhanmu berkata. Sungguh Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

53:42 Dan bahawa sesungguhnya kepada Tuhanmu tempat kesudahan (kembali).

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

53:44 Dan bahawa sesungguhnya Dia mematikan dan menghidupkan,

 

53:45 Dan bahawa sesungguhnya Dia menjadikan dua macam (jodohan), laki laki dan perempuan,

 

53:46 Dari pada mani (air laki laki), ketika ia tertumpah (ke dalam  rahim),

 

53:47 Dan bahawa sesungguhnya Dia (menjadikan) kejadian yang lain (hidup kembali),

 

53:48 Dan bahawa sesungguhnya Dia mengayakan dan memberikan harta simpanan,

 

53:49 Dan bahawa sesungguhnya Dia Tuhan (yang menjadikan) bintang Asysyi’ra, (yang mereka sembah),

 

53:50 Dan bahawa sesungguhnya Dia membinasakan (kaum) ‘Ad yang dahulu.

 

53:51 Dan (kaum) Tsamud, sehingga tiada yang tinggal (sudah musnah),

 

53:52 Dan kaum Nuh sebelum itu. Sesungguhnya mereka itu lebih aniaya dan lebih melewati batas.

 

53:53 Dan negeri kaum Luth digugurkanNya (dirobohkanNya).

 

53:54 Lalu negeri itu tertutup oleh apa apa yang menutupinya.

 

54:11 Kemudian Kami bukakan pintu pintu langit dengan air yang tertumpah (hujan yang lebat).

 

54:12 Dan Kami pancarkan beberapa mata air di bumi, lalu bertemulah air itu (air langit dengan air bumi) menurut urusan yang telah diaturkan (lantas mereka tenggelam).

 

54:13 Dan Kami bawa Nuh (ke atas perahu) yang mempunyai (dibikin dari) beberapa bilah papan dan paku paku.

 

54:14 Perahu itu berlayar dengan pemandangan (penjagaan) Kami, sebagai balasan bagi orang yang telah disangkal (Nuh).

 

54:15 Sesungguhnya Kami tinggalkan demikian itu menjadi ayat (tanda kekuasaan Kami). Adakah orang yang mengambil peringatan (daripadanya)?

 

54:18 Telah mendustakan (kaum) ‘Ad, maka bagaimanakah siksaanKu dan peringatanKu (kepada mereka)?

 

54:19 Sesungguhnya telah Kami kirimkan angin kencang kepada mereka, pada hari nahas (sial) yang terus menerus.

 

54:20 Angin yang mencabut (menumbangkan) manusia, seolah olah mereka pohon kurma yang tumbang (ke bumi).

 

54:34 Sesungguhnya Kami telah mengirimkan kepada mereka angin yang mengandung batu batu kecil (pasir), (lalu mereka mati), kecuali keluarga Luth. Kami lepaskan mereka di waktu sahur (dinihari).

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

55:5 Matahari dan bulan (beredar) dengan perhitungan.

 

55:17 Dia Tuhan (yang mengatur) dua timur dan Tuhan dua barat.

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

56:68 Adakah kamu lihat air yang kamu minum?

 

56:69 Kamukah menurunkannya dari awan atau Kamikah menurunkannya?

 

56:70 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia asin, maka mengapakah kamu tidak berterima kasih?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan dibumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

57:3 Dia yang awal dan yang akhir, yang lahir dan yang batin, dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:5 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi, dan kepada Allah dikembalikan segala urusan.

 

57:6 Dia memasukkan malam pada siang, dan memasukkan siang pada malam, Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada (hati).

 

57:17 Ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa keterangan kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

58:11 Hai orang orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: Berlapang lapanglah kamu dalam majlis, maka hendaklah kamu berlapang lapang, niscaya Allah melapangkan untukmu. Dan apabila dikatakan Bangunlah (berdirilah) kamu, maka hendaklah kamu berdiri, niscaya Allah meninggikan orang orang yang beriman diantara kamu dan orang orang yang berilmu beberapa darjat. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

59:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

61:1 Telah tasbih kepada Allah apa apa yang dilangit dan apa apa yang dibumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

61:5 Ingatlah, ketika Musa berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, mengapakah kamu menyakitiku, padahal kamu mengetahui, bahawa aku rasul Allah kepadamu. Maka tatkala mereka condong, Allah mencondongkan hati mereka. Allah tidak menunjuki kaum yang pasik.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya. Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi tiap tiap sesuatu.

 

66:12 Dan (lagi) Maryam binti Imran, yang menjaga kehormatannya, kemudian Kami tiupkan ruh kepadanya (sehingga ia melahirkan Isa) dan ia membenarkan kalimat Tuhan dan kitab kitabNya, dan ia termasuk orang orang yang taat.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

68:48 Maka sabarlah engkau (menerima) hukum Tuhanmu dan janganlah engkau seperti orang yang dalam perut ikan (Yunus), ketika ia bermohon (kepada Tuhan), sedang ia dalam kedukaan.

 

68:49 Jikalau tiada ia mendapat nikmat dari Tuhannya, niscaya ia terdampar di tanah yang kosong, sedang ia dapat celaan.

 

68:50 Kemudian Tuhan memuliakannya, lalu menjadikannya salah seorang di antara orang orang yang salih.

 

69:11 Sesungguhnya, tatkala air (tofan) naik (pada masa Nuh), Kami angkut kamu (saudaramu sesama mukmin) dalam (perahu) yang belayar laju.

 

69:12 Supaya Kami jadikan demikian itu untuk peringatan bagimu dan didengar oleh telinga yang mau mendengar.

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

77:20 Bukankah Kami menjadikan kamu dari air yang hina (kotor)?

 

77:21 Kemudian Kami jadikan dia dalam tempat yang terjaga (rahim).

 

77:22 Hingga kadar (waktu) yang ditentukan?

 

77:23 Lalu Kami tentukan (keadaannya) maka Kami sebaik baik yang menentukan.

 

82:7 Yang telah menciptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang.

 

82:8  Menurut rupa yang dikehendakiNya, Dia menyusun tubuhmu.

 

86:4 Sesungguhnya tiap tiap orang ada pengawasnya (malaikat).

 

86:5 Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia dijadikan?

 

86:6 Ia dijadikan dari air yang terpancar,

 

86:7 Yang keluar dari antara tulang punggung (lelaki) dan tulang dada (perempuan).

 

86:8 Sesungguhnya Allah kuasa untuk menghidupkan kembali.

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

 

https://youtu.be/8S4aFABNqqE 

Sheikh Zainul Asri – Jangan merasa ujud diri

 

.

 



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.