Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Larangan mengharamkan yang halal.

Larangan mengharamkan yang halal.

 

 

5:89 Allah tiada menyiksamu, kerana sumpah yang tiada kamu sengaja, tetapi Dia menyiksamu, kerana sumpah yang kamu sengaja. Maka kifaratnya (pengampuni kesalahannya), memberi makanan kepada sepuluh orang miskin, daripada makanan yang biasa dimakan oleh keluargamu atau memberikan pakaian kepada mereka, ataupun memerdekakan seorang hamba. Barang siapa yang tiada memperoleh (apa apa yang tersebut itu), hendaklah ia berpuasa tiga hari lamanya. Itulah kifarat sumpahmu, bila kamu bersumpah. Dan peliharalah sumpahmu. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayatNya kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

66:1 Hai Nabi, mengapakah engkau haramkan sesuatu yang dihalalkan Allah bagimu, kerana menuntut keredhaan isteri isterimu? Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

66:2 Sesungguhnya Allah memerlukan bagimu menghalalkan sumpahmu (melepaskannya dengan membayar kifarat sumpah), dan Allah walimu dan Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

66:3 (Ingatlah) ketika Nabi merahsiakan suatu berita kepada setengah isteri isterinya (Hafsah). Maka tatkala isterinya itu mengabarkan (membukakan rahsia itu kepada madunya Aishah) dan Allah memberitahukan yang demikian itu kepada Nabi, lalu Nabi menerangkan sebahagiannya kepada isterinya itu (Hafsah) dan meninggalkan sebagian yang lain. Tatkala Nabi mengabarkan demikian kepadanya (Hafsah), ia berkata: Siapakah yang mengabarkan ini kepadamu? Sahut Nabi: Yang mengabarkan kepadaku ialah (Allah) yang Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

66:4 Kalau kamu berdua (hai Hafsah dan Aisyah) taubat kepada Allah, maka sesungguhnya telah miring hatimu (maka taubatmu diterima). Jika kamu bertolong tolongan (menentang) Nabi, maka sesungguhnya Allah menolongnya, serta Jibril dan orang orang Mukmin yang salih; sedang malaikat malaikat sesudah itu menolong pula.

 

66:5 Mudah mudahan Tuhannya, jika Nabi menceraikan kamu, bahwa Tuhan mengganti kamu dengan isteri isteri lain, yang lebih baik daripadamu, iaitu perempuan perempuan, muslimat, mukminat, yang ta’at, yang taubat, yang beribadat, yang berpuasa, janda dan perawan.

 

66:6 Hai orang2 yang beriman, peliharakanlah dirimu dan keluargamu daripada neraka, yang bahan bakarnya manusia dan batu batu, sedang penjaganya malaikat malaikat yang kasar lagi keras, mereka tiada mendurhakai Allah tentang apa apa yang disuruhNya dan mereka memperbuat apa apa yang diperintahkan kepadanya.

 

66:10 Allah memberikan contoh bagi orang orang yang kafir, (iaitu) isteri Nuh dan isteri Luth. Keduanya di bawah (penjagaan) dua orang hamba yang salih di antara hamba hamba Kami, lalu keduanya berkhianat kepada suaminya, maka suami keduanya tidak dapat mempertahankan keduanya daripada (siksa) Allah sedikitpun, dan dikatakan ( kepada keduanya ) : Masuklah kamu ke dalam neraka bersama sama orang orang yang masuk.

 

66:11  Dan Allah memberikan contoh bagi orang orang yang beriman, (yaitu) isteri Fir’aun, ketika ia berkata: Ya Tuhanku, bangunkanlah rumah untukku di sisi Engkau dalam surga dan lepaskanlah aku dari Fir’aun dan perbuatannya, dan lepaskan aku dari kaum yang aniaya.

 

66:12 Dan (lagi) Maryam binti Imran, yang menjaga kehormatannya, kemudian Kami tiupkan ruh kepadanya (sehingga ia melahirkan Isa) dan ia membenarkan kalimat Tuhan dan kitab kitabNya, dan ia termasuk orang orang yang taat.

 

 

.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.