Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA BESAR

 

ALLAH MAHA BESAR

 

 

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya/kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

9:129 Jika mereka berpaling, (tiada mau beriman) hendaklah engkau katakan : Yang mencukupiku hanya Allah, Tiada Tuhan kecuali Dia. KepadaNya aku bertawakkal dan Dia Tuhan ‘arasy yang besar.

 

12:2 Sesungguhnya telah Kami turunkan Quran dalam bahasa Arab, mudah mudahan kamu memikirkannya

 

13:9 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, lagi Mahabesar dan Mahatinggi.

 

17:43 Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa yang mereka katakan, sebenar benarnya tinggi dan sebenar benarnya besar.

         

17:111 Katakanlah, (Segala) puji bagi Allah yang tiada mempunyai anak dan tak ada baginya sekutu dalam kerajaanNya, dan tak ada baginya wali (penolong) kerana (mendapat) kehinaan & besarkanlah Dia sebesar besarnya.

 

 

21:22 Kalau sekiranya ada beberapa Tuhan di langit dan bumi, selain Allah, niscaya binasalah keduanya. Maka Mahasuci Allah Tuhan ‘arsy, dari apa apa yang mereka sifatkan.

 

22:30 Itulah (perintah). Barang siapa yang membesarkan kehormatan Allah, maka itulah lebih baik baginya disisi Tuhannya. Telah dihalalkan untuk mu (memakan daging) binatang ternak (unta, sapi, kerbau dan kambing), kecuali apa yang akan dibacakan kepadamu, sebab itu jauhilah kotoran, iaitu berhala dan jauhilah perkataan bohong (palsu),

 

22:31 Serta cenderung kepada Allah, tanpa mempersekutukanNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seolah olah ia telah jatuh (tersungkur) dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.

 

22:32 Itulah (perintah). Barang siapa membesarkan syiar syiar (tanda tanda) agama Allah, maka itulah dari taqwa hatinya.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

29:22 Kamu tidak sanggup melemahkan (mengalahkan Allah) di bumi dan tiada pula di langit, dan tidak ada untukmu wali dan tidak pula penolong selain daripada Allah.

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

31:10 Dia menciptakan beberapa langit tanpa tiang yang kamu lihat, dan Dia mengadakan gunung gunung di muka bumi, supaya jangan dia bergoyang goyang bersama kamu dan Dia menyebarkan di muka bumi, bermacam macam hewan. Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di muka bumi bermacam macam tumbuhan yang baik.

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

48:8 Sesungguhnya Kami utus engkau (ya Muhammad) sebagai saksi dan memberi khabar gembira dan memberi peringatan.

 

48:9 Supaya kamu beriman kepada Allah dan RasulNYa, dan supaya kamu kuatkan Dia (agamaNya) dan kamu besarkan Dia dan kamu sucikan Dia pada pagi pagi dan petang petang.

 

52:37 Bahkan adakah di sisi mereka perbendaharaan Tuhanmu atau merekakah yang berkuasa?

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad)(menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

56:74 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu  yang Maha besar.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Maha besar.

 

67:19 Tiadakah mereka melihat burung burung di atas mereka, yang mengembangkan sayapnya, dan mengatupkannya? Tiadalah yang memegangnya, melainkan Rahman. Sungguh Dia Mahamelihat tiap tiap sesuatu.

 

69:25 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kirinya, maka ia berkata : Aduhai kiranya, janganlah hendaknya diberikan buku amalanku!

 

69:26 Dan aku tidak mengetahui, apakah perhitunganku?

 

69:27 Aduhai kiranya, cukuplah mati, untuk memutuskan hidupku (tiada hidup kembali).

 

69:28 (Sekarang) tidak bermanfaat bagiku harta bendaku.

 

69:29 Telah hilang dari kekuasaanku.

 

69:30 Kamu peganglah orang itu (hai penjaga neraka), lalu belenggulah!

 

69:31 Kemudian masukkanlah dia ke dalam neraka!

 

69:32 Kemudian masukkanlah dia ke dalam rantai, yang panjangnya tujuh puluh hasta.

 

69:33 Sesungguhnya dia  (masa dahulu) tidak beriman kepada Allah yang Maha besar.

 

69:52 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Maha besar.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:15 Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

71:16 Dan mengadakan di dalamnya bulan bercahaya dan mengadakan matahari jadi pelita ?

 

74:3 Dan Tuhanmu besarkanlah!

 

92:13 Sesungguhnya kepunyaan Kami akhirat dan dunia.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.