Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Ujud

 

Allah Ujud

 


2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya ( ilmuNya / kerajaanNya ) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

16:3 Dia menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Maha tinggi Allah dari apa2 yang mereka persekutukan.

 

16:12 Dia tundukkan untukmu malam dan siang, matahari dan bulan. Semua bintang bintang tunduk dibawah perintahNya. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang berakal.

 

17:60 Ketika Kami berkata kepada engkau: Sesungguhnya Tuhanmu meliputi semua manusia. Kami tiada jadikan penglihatan (mimpi) yang Kami perlihatkan kepada engkau (ketika Israk), melainkan untuk cubaan bagi manusia dan (begitu juga) pohon kayu yang terkutuk dalam Quran, Kami pertakuti mereka itu, tetapi pertakut itu tiada menambah mereka, melainkan kedurhakaan yang besar.

 

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.

 

20:4   Diturunkan dari Yang menciptakan bumi dan langit yang tertinggi.

 

20:5 Dia Mahapengasih, bersemayam (berkuasa) di atas ‘arasy (singgahsana)

 

20:6 KepunyaanNya apa apa yang di langit, apa apa yang dibumi, apa apa yang diantara keduanya dan apa apa yang di bawah tanah.

 

20:7 jika engkau keraskan perkataan, sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi.

 

20:8 (Dia) Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya ada beberapa nama yang terbaik.

 

20:124 Barang siapa berpaling dari peringatanKu (Quran), maka untuknya penghidupan yang sempit, kemudian Kami himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.

 

21:25 Tiada Kami utus seorang rasul sebelum engkau, melainkan Kami wahyukan kepadanya, bahawa sesungguhnya, tidak ada Tuhan, kecuali Aku, sebab itu, sembahlah Aku.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

 

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

 

24:39 Orang-orang yang kafir, amalan mereka itu seperti bayangan panas di padang pasir, orang yang haus mengira bahawa itu adalah air. Sehingga apabila ia sampai ke tempat itu, ia tiada mendapati suatu apapun dan dia mendapati Allah di sisi amalannya, lalu Allah menyempurnakan perhitungannya. Allah amat cepat perhitungan Nya.

 

24:40 Atau amalan mereka seperti gelap gulita di tengah-tengah laut yang dalam, di lamun ombak, di atas ombak itu ada ombak pula, di atasnya ada awan. Gelap gulita bercampur gelap gulita. Apabila seseorang mengeluarkan tangannya hampir dia tidak dapat melihatnya. Barang siapa yang tiada diberi Allah cahaya, maka tidak adalah cahaya untuknya.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:86 Tiadakah mereka melihat, bahawa Kami menjadikan malam untuk mereka bersenang senang dan siang untuk melihat (berusaha)? Sungguh tentang demikian itu jadi tanda2  untuk kaum yang beriman.

 

27:88 Engkau lihat gunung gunung, engkau kira ia tetap, padahal ia lari seperti lari awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang menjadikan tiap2 sesuatu dengan kokoh. Sungguh Dia Mahamengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

28:71 Katakanlah (Ya Muhammad): Adakah kamu lihat, jika Allah menjadikan malam untukmu, terus menerus sampai hari kiamat, siapakah Tuhan lain daripada Allah, yang sanggup memberikan cahaya kepadamu?  Apa tiadakah kamu mendengar?

 

28:72  Katakanlah: Adakah kamu lihat, jika Allah menjadikan siang untukmu, terus menerus sampai hari kiamat, siapakah Tuhan lain daripada Allah, yang sanggup mengadakan malam, untukmu bersenang senang?  Apa tiadakah kamu melihat?

 

28:73 Di antara rahmatNya, ialah mengadakan untukmu malam dan siang, supaya kamu bersenang senang malam hari dan mencari kurniaNya (penghidupan) (siang hari), mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

29:61  Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan, niscaya mereka menjawab : Allah. Maka kemanakah mereka berpaling?

 

29:63  Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, niscaya mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Puji pujian bagi Allah ( atas pengakuan kamu itu ). Tetapi kebanyakkan mereka tiada memikirkan.

 

30:37 Tiadakah mereka lihat, bahwa Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya dan menyempitkannya (bagi siapa yang dikehendakiNya). Sungguh tentang demikian itu menjadi tanda tanda (atas ada Allah) bagi kaum yang beriman.

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

31:29  Tiadakah engkau lihat, bahwa Allah memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam dan menundukkan matahari dan bulan (untukmu). Masing masingnya berlari (beredar), hingga waktu yang ditentukan . Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

35:13 Dia memasukkan malam kedalam siang dan memasukkan siang kedalam malam, dan Dia menundukkan matahari dan bulan (untuk kepentinganmu), masing2 berlari (beredar), hingga waktu yang ditentukan. Itulah Allah, Tuhanmu, baginya semua kerajaan. Orang orang (berhala) yang kamu sembah, selain daripada Allah, tiada mempunyai sebesar kulit tipispun  (sedikitpun).

 

36:38 Dan (suatu keterangan juga bagi mereka) matahari, ia berlari (beredar) hingga tempat tetapnya. Itulah takdir (aturan Allah) yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

36:39 Dan bulan, Kami aturkan (perjalanannya) pada beberapa tempat, sehingga ia kembali seperti seludang yang tua (kecil seperti sabit).

 

36:40 Matahari tiada sepatutnya mengejar bulan, dan malam tiada (sepatutnya) mendahului siang. Masing masingnya beredar pada falaknya (tempat peredarannya).

 

39:38 Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka, siapakah yang menciptakan langit dan bumi, niscaya mereka menjawab : (Ialah) Allah. Katakanlah : Adakah kamu lihat, jika Allah mengkehendaki kemelaratan bagiku, dapatkah tuhan tuhan (berhala berhala) yang kamu sembah, selain daripada Allah menghilangkan kemelaratan itu? Atau Allah menghendaki rahmat untukku, dapatkah mereka menahan rahmat itu? Katakanlah : Yang mencukupiku hanya Allah, kepadaNya bertawakal orang orang yang tawakal.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:57 Sungguh kejadian langit dan bumi, terlebih besar dari kejadian manusia, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

 

40:64 Allah yang menjadikan bumi untukmu buat tempat tetap (sementara waktu) dan (menjadikan) langit sebagai atap (bangunan) dan Dia memberi rupamu , lalu dibaguskanNya rupamu dan Dia memberi rezeki kepadamu , di antara yang baik baik (lazat). Itulah Allah Tuhanmu. Mahasuci Allah, Tuhan semesta Alam.

 

40:65 Dia hidup, tidak ada Tuhan kecuali Dia. Sebab itu sembahlah Dia serta mengihklaskan agama bagiNya. Puji pujian bagi Allah Tuhan semesta alam.

 

41:11 Kemudian Dia (Allah) menyengaja ke langit, sedang ia sebagai asap, lalu kataNya kepada langit dan bumi : Datanglah kamu berdua (mengikutlah), baik dengan patuh ataupun dengan terpaksa. Sahut kedua duanya, kami datang dengan patuh.

 

41:12  Lalu Dia jadikan semuanya 7 langit dalam 2 hari, dan Dia wahyukan kepada tiap tiap langit itu perintahNya. Dan Kami hiasi langit yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang bintang) serta Kami pelihara. Itulah takdir (peraturan) yang Maha perkasa lagi Mahamengetahui.

 

41:14  Ketika datang kepada mereka beberapa rasul dari hadapan dan dari belakang mereka (dari segala penjuru), bahwa janganlah kamu sembah, melainkan Allah. Sahut mereka itu : Kalau Tuhan kami menghendaki, niscaya diturunkanNya malaikat, maka sesungguhnya kami kafir (ingkar) akan apa yang diutuskan kepada mu.

 

41:37 Di antara tanda tanda Allah ialah malam dan siang, matahari dan bulan. (Sebab itu) janganlah kamu sujud kepada matahari dan jangan pula kepada bulan, dan sujudlah kepada Allah yang menciptakan semuanya itu, jika kamu menyembah kepadaNya.

 

42:11  Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu (perempuan) bagimu, dari pada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatu pun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

43:9 Demi jika engkau tanyakan kepada mereka, siapa yang menciptakan langit dan bumi, niscaya mereka menjawab : Yang menciptakannya adalah (Allah) yang mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

43:10 Yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tempat tinggal dan mengadakan untukmu disana beberapa jalan, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

45:5 Dan pertikaian malam dan siang dan rezeki (air) yang diturunkan Allah dari langit (awan), lalu dihidupkanNya dengan air itu bumi, sesudah matinya dan pertiupan angin, adalah beberapa ayat bagi kaum yang berakal.

 

50:6  Tiadakah mereka melihat langit di atas mereka, bagaimana kami membangunnya dan menghiasinya dan tidak ada pecah (kerusakkannya)?

 

52:36 Bahkan adakah mereka menjadikan langit dan bumi? Tetapi mereka tiada berhati yakin (kepada Allah).

 

55:5 Matahari dan bulan (beredar) dengan perhitungan.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:3 Dia menjadikan langit dan bumi dengan sebenarnya dan merupakan bentukmu, lalu dicantikkanNya rupamu, dan kepadaNya tempat kembali.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya.  Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi  tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14 Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat (beberapa hal atau fase).

 

71:15 Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

71:16 Dan mengadakan di dalamnya bulan bercahaya dan mengadakan matahari jadi pelita ?

 

71:17 Allah menumbuhkan kamu dari bumi sebagai tumbuh tumbuhan.

 

71:18 Kemudian mengembalikan kamu kepadaNya dan akan mengeluarkan kamu ( dari dalamnya) sebenar benar keluar.

 

71:19 Allah mengadakan bumi untukmu sebagai hamparan (senang diduduki dan dijalani )

 

71:20 Supaya kamu di sana melalui jalan jalan yang luas.

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

74:3 Dan Tuhanmu besarkanlah!

 

112:1 Katakanlah (ya Muhammad): Dialah Allah yang Mahaesa.

 

112:2 Allah yang dituju (untuk meminta hajat)

 

112:3 Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan (berbapa).

 

112:4 Dan tidak ada satu pun yang menyerupaiNya

 

 

 

 

 

 

 

Adakah kita berfikir jika satelit ciptaan manusia boleh terlontar dari ketetapan orbitnya dalam masa kurang 50 tahun, kenapa setelah ribuan tahun bumi serta planet-planet lain tidak terpenggal / tidak terpesong  tidak terlontar daripada orbitnya semasa mengelilingi matahari? Siapa yang menetapkan bumi berputar mengelilingi matahari? Bukankah Allah telah berjanji dalam Quran bahawa Allah telah menetapkan matahari dan sekalian planet beredar di sekelilingnya. Allah menetapkan bumi mengelilingi matahari pada hari dan kadar yang tertentu. Kadar ini tidak berubah-ubah sehingga manusia mampu mencipta alat pengukur masa iaitu jam. Dapat juga manusia mencipta kalendar dan tahun oleh dari masa putaran bumi ini. Mampukah professor Fizik memberi jawapannya? Dari sebesar-besar planet hinggakan ke sekecil-kecil zarah ( atom ), teori zarah adalah nucleus yang dikelilingi oleh elektron yang beredar mengelilingi nukleus di petala masing masing. Bilangan elektron adalah sama dengan bilangan proton. Proton adalah ditengah tengah atom bersama neutron. Apabila elektron yang di petala paling luar terlepas dari atom, atom bertukar menjadi ion atau telahannya atom telah mengion! Ion menjadi tidak stabil dan mahu bergabung dengan ion lain bagi menjadi sebatian yang lebih stabil. Ada dua jenis ion iaitu ion positif dan ion negatif.

 

 

 

Matahari adalah sebutir bintang yang sentiasa mengeluarkan tenaga dalam bentuk haba, cahaya, radiasi, elektromagnet dan sebagainya. Setiap tenaga ini berbeza-beza jarak gelombang, magnitude dan frekuensinya. Ada yang boleh dilihat ( 7 cahaya pelangi ) dan ada yang tidak boleh dilihat (Elekromagnet / X Ray / Radiasi dsbnya). Bumi dibanding matahari hanyalah sebuah planet kecil, namun kita amat memerlukan cahaya matahari yang sedikit sahaja sampai ke bumi. Cahaya matahari yang sampai ke bumi hanya sebahagian kecil saja. Tak sampai pun 0.01%. Cahaya dan tenaga yang dibebaskan matahari tersebar ke seluruh arah pada setiap masa. Matahari adalah sebutir bintang kecil jika dibandingkan dengan jutaan bintang bintang lain di langit. Jutaan bintang bintang lain ini juga membebaskan tenaga yang amat banyak dan inilah gambaran kekuasaan Allah yang amat besar serta amat luas.

 

 

 

Tenaga cahaya diserap oleh air laut sehingga cahaya tidak sampai ke tengah atau dasar laut yang dalam. Di laut dalam, tiada cahaya yang dapat menembusinya kerana cahaya matahari tidak mampu menembusi air laut. Dalam Al Quran, Allah mengumpamakan orang2 tidak beriman berada di dalam gelap gulita, kegelapan. Sebaliknya orang yang beriman berada dalam cahaya yang menerangi mereka. Tiada cahaya bermaksud tiada fotosintesis! Tiada fotosintesis bermakna tiada kehidupan! Tetapi adakah anda memikirkan kenapa masih terdapat juga hidupan yang boleh hidup di suasana melampau seperti di laut dalam. Siapakah yang memberi makan kepada organisma ini?

 

 

 

Selain itu, laut yang dalam adalah berada pada tekanan tinggi ( Boyle’s Law ) dari segala arah. Kapal selam buatan manusia tidak mampu pergi ke dasar laut yang dalam kerana ia akan pecah disebabkan tekanan air laut yang tinggi! Kenapa ikan dan hidupan lain di laut dalam boleh mampu menyesuaikan diri dengan tekanan amat tinggi yang melampau ini? Kenapa badan ikan tidak pecah lantaran tekanan air amat tinggi? Siapakah yang mencipta ikan dengan kelebihan sedemikian, yakni ikan boleh sesuai serta boleh hidup dengan baik di mana kapal selam manusia pada kedalaman yang sama akan punah ranah atau hancur? Jurang laut paling dalam terletak di Lautan Pasifik berhampiran Filipina sedalam 10,057 kaki di bawah paras laut.

 

 

 

Ramai Manusia tidak menyedari bahawa bumi adalah sebuah planet yang paling sempurna kejadiannya sehingga mengizinkan berbagai kehidupan tumbuh dan hidup diatas permukaannya. Selain itu, terdapat juga hidupan yang hidup di suasana yang melampau seperti mikroorganisma yang mampu hidup dalam kawah gunung berapi di mana suhunya terlampau panas dan tidak sesuai didiami oleh penghuni jenis lain.

 

 

 

Berapa banyakkah antara kita sedar, bahawa Allah telah menciptakan bumi ini dengan terlalu banyak keseimbangan. Jika tidak seimbang, maka manusia dan segala jenis kehidupan lain tidak dapat hidup atas permukaan bumi. Sebagai contoh, adalah kandungan gas yang kita sedut sehari hari pada sepanjang masa. Kandungan gas ini adalah tetap sepanjang masa dari dulu sampai sekarang. Siapakah yang menetapkan kandungan gas ini sedemikian rupa sehingga sesuai segala kehidupan hidup dan membiak di dalamnya? Adakah ia terjadi dengan begitu sahaja? Mengapa NASA masih belum menemui satu pun planet yang sesuai didiami manusia? Siapakah yang mampu merekacipta dan menetapkan ketetapan sedemikian selain Allah? Sudah tentu tiada dan Hanya Allah sebenar benar Tuhan yang Esa !

 

Oksijen = 21%

Nitrogen = 78%

Karbon Dioksida = 1%

Karbon Monoksida = kurang 1%

 

Tahukah anda sekiranya kandungan gas oksijen atas permukaan bumi melebihi 21%, manusia, tumbuh-tumbuhan dan hidupan lain tidak dapat hidup? Sel sel akan menjadi rosak akibat radikal bebas. Letupan dan kebakaran mudah terjadi kerana gas oksijen sangat membantu pembakaran! Begitu juga keadaannya jika oksijen dalam atmosfera kurang dari 21% di mana manusia, tumbuh-tumbuhan dan hidupan lain tidak dapat hidup! Jika oksijen dalam atmosfera kurang dari 21%, manusia tidak dapat membakar makanan dengan sempurna! Pernafasan manusia akan terganggu seperti mengalami sesak nafas. Paras pH darah akan menjadi berasid akibat pengumpulan gas karbon monoksida dalam darah. Manusia akan bernafas secara hiperventilasi dan lama kelamaan akan menyebabkan respiratori alkalosis dan sebagainya!

 

Tahukah anda pepohon hijau dan daun menukarkan gas karbon dioksida yang dikeluarkan oleh manusia dan haiwan kepada oksijen? Setiap hari, sebanyak 200 bilion tan gas oksijen dikeluarkan oleh tumbuh tumbuhan. Jika tiada pokok yang tinggal, lihatlah ikan di dalam akuarium mati terkapai kerana tidak mendapat oksijen..  Dari itu, eloklah anda amalkan tanam satu pokok dalam sehari.

 

Malangnya, terdapat orang rakus yang tidak kisah dengan pencemaran alam. Pembalakkan tidak terkawal / projek perumahan di lereng bukit / penarahan tanah tinggi untuk sayur semuanya menyebabkan hakisan tanah serta memusnahkan tumbuhan dan haiwan yang mungkin ada nilai perubatan iaitu tumbuhan tertentu itu barangkali mungkin mampu melawan virus covid19 atau berkesan melawan virus HIV atau dapat melawan sel sel barah dan semuanya berasal dari kawasan hutan. Ada spesis yang belum lagi dikenalpasti namanya apatah lagi nilai perubatannya, tetapi telah dimusnahkan oleh pembalakkan atau tebus guna tanah untuk pertanian !  

 

 

 

Masih banyak lori dan bas mengeluarkan asap berkepul-kepul. Motosikal 2 lejang juga lebih mengeluarkan asap dan mungkin kah asap ini beracun?

 

 

 

Mungkinkah ini menjadi antara faktor penyebab atau punca kepada kes kes penyakit kronik seperti barah, kegagalan buah pinggang yang semakin meningkat ? Trend penyakit barah tidak lagi ditentukan oleh faktor keturunan (Genetik). Sesiapa sahaja boleh mendapat barah! Dibandingkan dengan Eropah, Jepun, Amerika, Australia, mereka amat mengambil berat dan mengawal pencemaran alam sekitar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.