Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Pemelihara

 

Allah Maha Pemelihara

 

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

3:13 Sesungguhnya ada  bagimu suatu ayat (bukti) pada dua golongan yang bertempur (dalam peperangan), satu golongan berperang pada jalan Allah, (iaitu orang orang Islam) dan golongan yang lain kafir. Orang orang Islam melihat orang orang kafir itu dua kali lipat banyaknya, menurut pemandangan mata mereka. Allah menguatkan siapa yang dikehendakiNya dengan pertolonganNya; sesungguhnya pada demikian itu menjadi suatu ibrah (pengajaran) bagi orang orang yang mempunyai pemandangan.

 

3:37 Lalu Tuhannya menerima Maryam itu dengan penerimaan yang baik, serta menumbuhkannya dengan pertumbuhan yang baik. Dan dia dipelihara oleh Zakaria. Tiap tiap Zakaria masuk ke mihrab menemuinya, didapatinya makanan telah ada di dekatnya, lalu ia berkata: Hai Maryam, dari manakah engkau mendapat makanan ini? Maryam menjawab: Ia dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa berhisab.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:39 Kemudian malaikat menyeru Zakaria, ketika ia berdiri sembahyang di mihrab. Sesungguhnya Allah memberi khabar gembira kepada engkau dengan seorang anak Yahya. Yang membenarkan kalimat dari Allah) (yakni Isa ) dan menjadi ikutan dan sangat suci.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:41 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tanda (perempuanku telah hamil). Allah berfirman:  Tandanya bahawa engkau tiada bercakap cakap dengan manusia tiga hari, kecuali dengan isyarat saja. Ingatlah akan Tuhanmu sebanyak banyaknya dan bertasbihlah pada petang dan pagi.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

4:85 Barang siapa menolong dengan pertolongan yang baik, adalah baginya satu bagian dari kebaikan itu. Barang siapa menolong dengan pertolongan yang jahat, adalah baginya satu bagian dari kejahatan itu. Dan Allah Pemelihara atas tiap tiap sesuatu.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

7:111 Mereka itu menjawab: Berilah janji ia bersama saudaranya, kemudian utuslah ke kota kota orang orang yang akan mengumpulkan (tukang tukang sihir).

 

7:112 Mereka bawa kepada engkau segala tukang sihir yang ‘alim.

 

7:113 Tukang tukang sihir itu datanglah menghadap Fir’aun, seraya sembahnya: Adakah kami akan menerima upah, jika kami menang?

 

7:114 Sahutnya: Ya, sesungguhnya kamu menjadi orang yang terdekat kepada kami (berpangkat tinggi).

 

7:115 Mereka itu berkata: Hai Musa, engkaukah akan memulai melempar atau kamikah akan memulai melempar lebih dahulu?

 

7:116 Jawab Musa: Lemparkanlah olehmu dahulu, Setelah mereka melemparkan, disihirnya mata orang banyak dan dipertakutinya mereka itu, sehingga mereka memperlihatkan sihir yang besar.

 

7:117 Kami wahyukan kepada Musa, supaya ia melemparkan tongkatnya, sekonyong konyong tongkat itu menelan apa apa yang mereka palsukan itu.

 

7:118 Maka nyatalah kebenaran dan batallah apa apa yng mereka perbuat.

 

7:119 Maka dikalahkan mereka itu disana dan kembali jadi orang orang hina.

 

7:120 Lalu tukang tukang sihir itu tersungkur sujud.

 

7:121 Mereka berkata: Kami telah beriman kepada Tuhan semesta alam.

 

7:122 Tuhan Musa dan Harun.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat  yang beriring iringan.

 

8:10 Allah tiada menjadikan demikian itu melainkan untuk khabar gembira dan supaya tenteram hatimu. Dan tidak ada kemenangan, melainkan dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

8:12 Ketika Tuhanmu mewahyukan kepada malaikat: Sesungguhnya Aku beserta kamu, sebab itu, tetapkanlah (hati) orang orang yang beriman. Nanti akan Ku tumpahkan ke dalam hati orang orang kafir ketakutan, sebab itu pukullah di atas kuduk dan pukullah jari jari tangan mereka.

 

8:15 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu menjumpai orang orang kafir yang banyak (hendak memerangimu), maka janganlah kamu mundur ke belakang.

 

8:16 Barang siapa yang memundurkan dirinya ketika itu – kecuali hendak meminggir untuk (siasat) peperangan atau berkumpul ke pihak kaum muslimin (yang lain) – sesungguhnya orang itu kembali dengan mendapat kemarahan daripada Allah dan tempatnya dalam neraka jahanam; dan itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

8:17 Kamu tiada membunuh mereka, tetapi Allah yang membunuhnya. Bukanlah engkau (ya Muhammad) memanah, ketika engkau memanah itu, tetapi Allahlah yang memanah. Supaya Allah mencubai orang2 beriman dengan cubaan yang baik. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:19 Jika kamu minta pertolongan, sesungguhnya telah datang pertolongan itu kepada mu dan jika kamu berhenti, lebih baik bagimu. Tetapi jika kamu kembali, Kamipun kembali pula. Tidak berguna bagimu jamaah kamu sedikit juga, sekalipun banyak bilangannya. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang beriman.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

11:66 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Shalih dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat dari Kami dan dari kehinaan pada hari itu. Sesungguhnya Tuhanmu Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

11:57 Kalau kamu berpaling, sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu apa yang disuruh sampaikan kepadamu, dan Tuhanku akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain daripada mu, sedang kamu tiada akan membahayakan kepada Allah sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku memelihara tiap tiap sesuatu.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, karena usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

20:36 Berfirman Allah: Sesungguhnya telah diperkenankan permintaan mu, hai Musa.

 

20:37 Sesungguhnya Kami telah memberi nikmat kepadamu pada kali yang lain,

 

20:38 (Iaitu) Ketika Kami mewahyukan kepada ibumu apa apa yang diwahyukan.

 

20:39 Masukkanlah dia (Musa waktu bayi) ke dalam sebuah peti, lalu lemparkanlah ke dalam laut (Sungai Nil), nanti sungai itu melemparkannya ke tepi sungai, kemudian dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya (iaitu Fir’aun). Aku tumpahkan kepada Engkau kasih sayang daripadaKu, dan supaya engkau dididik atas penjagaanKu.

 

20:40 Ketika saudara perempuan (Maryam) berjalan jalan, lalu ia berkata (kepada Fir’aun): Maukah kutunjukkan kepadamu, orang yang akan memeliharakannya (menyusukannya)? Lalu Kami kembalikan engkau kepada ibumu, supaya senang hatinya dan tiada berduka cita. Engkau bunuh seorang manusia (anak Kubti Mesir), lalu Kami lepaskan engkau daripada kedukaan dan Kami cobai engkau dengan bermacam macam cobaan, sampai engkau tinggal bersama penduduk Madyan beberapa tahun lamanya. Kemudian engkau datang membawa risalat) menurut waktu yang ditentukan, hai Musa.

 

20:45 Keduanya menjawab : Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah : Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

20:67 Lalu Musa menyembunyikan ketakutan dalam hatinya.

 

20:68 Berfirman Kami: Janganlah engkau takut (hai Musa)! Sesungguhnya engkaulah yang akan menang.

 

20:69 Lemparkanlah (tongkat) yang di tangan kanan engkau, nanti ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka perbuat. Apa yang mereka perbuat hanya tipu daya tukang sihir saja. Dan tukang sihir itu tiadalah akan menang tentang apa yang didatangkannya.

 

20:70 Kemudian tukang tukang sihir itu meniarap sujud (kepada Allah) seraya berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan Harun dan Musa.

 

21:51 Sesungguhnya telah Kami berikan kepintaran (petunjuk) kepada Ibrahim masa dahulu dan Kami mengetahuinya.

 

21:52 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: Apakah patung patung berhala ini, yang kamu tetap menyembahnya?

 

21:53 Mereka berkata: Kami dapati bapa bapa kami menyembahnya.

 

21:54 Dia (Ibrahim) berkata: Sesungguhnya kamu, kamu dan bapa bapamu dalam kesesatan yang nyata.

 

21:55 Mereka berkata: Adakah engkau mendatangkan kebenaran kepada kami, atau engkau bermain main?

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

21:57 Demi Allah, akan kupecahkan berhala berhala kamu sepeninggal kamu berpaling pergi.

 

21:58 Lalu berhala2 mereka dipecah2nya, kecuali (sebuah berhala) yang besar, mudah mudahan mereka kembali kepadanya.

 

21:59 Mereka berkata: Siapakah memperbuat ini terhadap Tuhan kami? Sesungguhnya ia seorang yang aniaya.

 

21:60 Mereka itu berkata: Kami dengar seorang pemuda, yang mencela Tuhan kita, namanya Ibrahim.

 

21:61 Sahut mereka itu: Suruh datanglah ia ke mari di hadapan orang ramai, mudah mudahan mereka mempersaksikan.

 

21:62 Mereka itu berkata: Engkaukah yang memperbuat ini terhadap Tuhan kami, hai Ibrahim?

 

21:63 Jawab Ibrahim: Bahkan yang memperbuatnya, ialah (patung) yang besar ini, sebab itu tanyakanlah kepada berhala2 itu, jika mereka pandai berbicara.

 

21:64 Maka kembali mereka menanyai diri mereka sendiri lalu katanya: Sesungguhnya kamu orang yang aniaya.

 

21:65 Kemudian mereka terbalik atas kepalanya (kembali menjadi kafir) (katanya): Sesungguhnya engkau telah tahu, bahawa Tuhan tuhan ini tiada pandai berbicara.

 

21:66 Ibrahim berkata: Patutkah kamu sembah, selain Allah barang yang tiada bermanfaat kepadamu sedikitpun dan tiada pula memberi melarat kepadamu?

 

21:67 His (cis), kamu ini dan berhala yang kamu sembah selain daripada Allah! Apa tidakkah kamu memikirkan?

 

21:68 Mereka berkata: Bakarlah Ibrahim ini, dan minta tolonglah kepada Tuhanmu, jika kamu memperbuatnya.

 

21:69 Berfirman Kami (Allah): Hai api, hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat terhadap Ibrahim.

 

21:70 Mereka hendak memperdayakan Ibrahim dengan dia, lalu Kami jadikan mereka orang merugi.

 

21:71 Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke bumi yang telah Kami berkati di dalamnya untuk seluruh alam.

 

21:72 Kami anugerahkan kepadanya Ishaq dan Ja’kub sebagai tambahannya; masing masingnya Kami jadikan orang yang salih.

 

21:73 Kami jadikan mereka itu imam (orang2 ikutan), yang memberi petunjuk dengan perintah Kami, dan telah Kami wahyukan kepada mereka (supaya) memperbuat kebaikan, mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat. Adalah mereka itu menyembah Kami.

 

22:38 Sesungguhnya Allah mempertahankan orang orang yang beriman. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi tiap tiap orang khianat lagi kafir.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

26:12 Berkata Musa: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku khuatir, bahawa mereka akan mendustakan daku.

 

26:13 Dan sempit dadaku, dan tak lancar lidahku, sebab itu utuslah Harun (bersamaku).

 

26:14 Dan lagi aku berdosa terhadap mereka, sebab itu aku khuatir, bahawa mereka akan membunuhku.

 

26:15 Allah berfirman: Tidak sekali kali tidak. Sebab itu pergilah kamu berdua dengan (membawa) ayat ayat (keterangan keterangan) Kami, sesungguhnya Kami mendengar bersama kamu.

 

26:16 Pergilah kamu berdua kepada Firaun, lalu katakanlah kepadanya: Sesungguhnya kami utusan Tuhan sekalian alam.

 

 

 

 

26:43 Berkata Musa kepada mereka: Lemparkanlah (perlihatkanlah) apa yang hendak kamu perlihatkan (iaitu sihirmu).

 

26:44 Lalu mereka melepaskan tali temali dan tongkat tongkatnya, dan berkata: Atas nama kekuatan Fir’aun, kami akan menang.

 

26:45 Kemudian Musa melemparkan tongkatnya, tiba tiba ia (menjadi ular), lalu ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka bikin palsu itu.

 

26:46 Kemudian ahli ahli sihir itu meniarap sujud.

 

26:47 Mereka berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan semesta alam.

 

26:48 (Iaitu) Tuhan Musa dan Harun.

 

26:61 Tatkala kedua jema’ah berdekatan, (melihat satu sama lain) berkata sahabat Musa: Sungguh kita akan ditangkap oleh Fir’aun.

 

26:62 Berkata Musa: Tidak, sekali kali tidak. Sesungguhnya Tuhanku bersamaku. Ia akan menunjuki aku (untuk melepaskan kamu).

 

26:63 Kemudian Kami wahyukan kepada Musa: Pukullah laut itu dengan tongkatmu! Lalu belah laut itu, hingga tiap tiap bahagiannya seperti bukit yang besar tampaknya.

 

26:64 Kemudian hampirlah ke sana orang orang yang lain (Firaun serta tenteranya) (lalu masuk laut itu).

 

26:65 Kami lepaskan Musa dan orang orang yang bersama dengan dia sekaliannya.

 

26:66 Kemudian Kami tenggelamkan orang orang yang lain (Firaun dan tenteranya).

 

26:67 Sungguh tentang demikian itu, suatu tanda (keterangan atas kekuasaan Allah), tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

 

26:68 Sungguhnya Tuhanmu Maha perkasa dan Pengasih.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

28:7 Kami wahyukan (ilhamkan) kepada ibu Musa: Kau susukanlah dia! (Musa), apabila engkau takut terhadapnya hendaklah lemparkan dia ke dalam laut (sungai Nil) dan janganlah kau takut dan jangan pula berduka cita, sungguh Kami akan mengembalikannya kepada kau dan mengangkatnya jadi salah seorang rasul.

 

28:8 Kemudian ia (Musa) diambil oleh keluarga Firaun, akhirnya menjadi musuh dan kedukaan bagi mereka. Sesungguhnya Firaun, Haman dan tentera keduanya adalah orang2 salah.

 

28:9 Berkata isteri Firaun : (Anak ini) (Musa) jadi kegembiraan bagiku dan bagimu. (Sebab itu) janganlah dia kamu bunuh, mudah2an dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia jadi anak angkat , sedang mereka tiada sedar.

 

28:10 Hati ibu Musa menjadi kosong (kehilangan akal). Sungguh dia hampir menyatakannya, jika tidak Kami kuatkan hatinya, supaya dia masuk orang2 yang beriman.

 

28:11 Ibu Musa berkata kepada saudara Musa yang perempuan: Kau ikutlah dia! Lalu dilihatnya Musa dari jauh, sedang mereka (keluarga Firaun) tiada sedar.

 

28:12 Kami enggankan Musa (menerima susu) perempuan perempuan yang menyusukannya. Lalu saudara Musa berkata: maukah kutunjukkan ahli rumah yang akan mengasuhnya untukmu, sedang mereka memberi nasihat kepadanya? (Lalu diterima baik oleh Firaun)

 

28:13 Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya gembira hatinya dan tiada lagi berduka cita dan supaya dia tahu janji Allah sebenarnya. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

28:14 Setelah Musa berusia dewasa dan telah matang fikirannya, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami balasi orang2 yang memperbuat kebaikan.

 

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

36:22 Mengapakah aku tidak akan menyembah (Tuhan) yang menciptakan daku dan kepadanya kamu akan dikembalikan?

37:83 Sesungguhnya di antara golongannya ialah Ibrahim.

 

37:84 Ketika ia datang (menghadap) Tuhannya dengan hati yang suci.

 

37:85 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya : Apakah yang kamu sembah?

 

37:86 Adakah kerana kebohongan, kamu menghendaki (menyembah) Tuhan tuhan selain dari pada Allah?

 

37:87 Maka apakah persangkaanmu terhadap Tuhan semesta alam?

 

37:88 Kemudian dia (Ibrahim) memandang dengan satu pandangan pada bintang bintang.

 

37:89 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku demam.

 

37:90 Kemudian mereka berpaling daripadanya sambil membelakang.

 

37:91 Kemudian Ibrahim pergi dengan sembunyi kepada Tuhan tuhan mereka (berhala) lalu katanya: Tidakkah kamu makan?

 

37:92 Mengapa Kamu tidak bercakap cakap (menjawab)?

 

37:93 Lalu dipukulnya berhala berhala itu dengan tangannya.

 

37:94 Kemudian mereka datang kepadanya dengan segera.

 

37:95 Berkata Ibrahim : Mengapa kamu sembah (patung patung) yang kamu pahat?

 

37:96 Allah menjadikan kamu dan apa apa yang kamu perbuat.

 

37:97 Berkata mereka itu. Bangunkanlah untuknya suatu bangunan (api), kemudian lemparkanlah Ibrahim ke dalam api itu.

 

37:98 Mereka hendak memperdayakan dia, lalu Kami jadikan mereka orang orang yang terhina.

 

37:99 Berkata Ibrahim: Aku pergi kepada Tuhanku (ke tempat yang disukainya). Dia akan menunjukiku.

 

37:100 Ya Tuhanku, berilah aku anak yang salih.

 

37:101 Kemudian Kami gembirakan dia dengan seorang anak yang penyantun.

 

37:102 Setelah anak itu sanggup berusaha bersamanya, berkata Ibrahim kepadanya: Hai anakku, sesunggguhnya, aku bermimpi dalam tidur, bahawa aku menyembelih engkau, maka perhatikanlah, bagaimana fikiran engkau? Sahut anaknya: Hai bapaku, perbuatlah apa yang diperintahkan itu, bapa akan mendapatiku berhati sabar, Insya Allah.

 

37:103 Tatkala keduanya patuh (menurut perintah Allah) dan telah digulingkannya anaknya (ketanah) atas pipinya.

 

37:104 Lalu dia Kami seru : Hai Ibrahim!

 

37:105 Sesungguhnya telah engkau turut mimpi itu, sesungguhnya begitulah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:106 Sesungguhnya itu adalah cobaan yang nyata.

 

37:107 Kami tebusi anaknya itu dengan sembelihan yang besar (seekor kibas).

 

37:108 Dan Kami tinggalkan untuknya pada orang orang yang kemudian (kalimat ini):

 

37:109 Keselamatanlah untuk Ibrahim.

 

37:110 Demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:111 Sesungguhnya dia salah seorang dari hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:112 Kami gembirakan dia dengan Ishaq, seorang nabi, serta termasuk orang orang yang salih.

 

37:113 Kami berkati Ibrahim dan Ishaq itu. Diantara anak anak cucu keduanya (keturunannya), ada yang berbuat baik dan ada pula yang aniaya kepada dirinya dengan seterang terangnya.

 

38:45 Ingatlah akan hamba hamba Kami Ibrahim, Ishaq dan Ya’qub, yang mempunyai kekuatan dan pemandangan.

 

38:46 Sesungguhnya Kami sucikan mereka dengan suatu kesucian, (iaitu) mengingat kampung (akhirat).

 

38:47 Sungguh mereka itu di sisi Kami, termasuk orang orang pilihan dan orang orang baik.

 

38:48 Ingatlah akan Ismail Ilyasa’ dan Zulkifli, masing masingnya termasuk orang orang yang baik.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

38:50 (Iaitu) syurga Aden yang dibukakan pintu pintunya untuk mereka.

 

38:51 Sedang mereka duduk bersandar di sana, sambil meminta buah buahan yang banyak dan minuman.

 

38:52 Disisi mereka ada (isteri isteri) yang rendah mata (bukan mata keranjang) lagi sebaya.

 

38:53 Inilah yang dijanjikan kepadamu pada hari berhisab (kiamat).

 

38:54 Sesungguhnya inilah rezeki Kami yang tidak habis habisnya.

 

42:13 Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

72:22 Katakanlah : Sesungguhnya tiada yang akan memeliharakan daku daripada (siksa) Allah seorang juapun, dan aku tidak memperoleh tempat berlindung selain daripadaNya.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.