Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

The Creation of Human are not Free

 

Kamu bukan dijadikan percuma

 

 

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:49 (Ingatlah) Ketika Kami lepaskan kamu daripada keluarga Fir’aun, mereka menyiksa kamu dengan sejahat jahat siksaan; mereka sembelih anak anakmu yang lelaki dan mereka hidupi anak anakmu yang perempuan. Yang demikian cobaan yang besar daripada Tuhanmu.

 

2:50 (Ingatlah) Ketika Kami belah air laut untukmu, lalu Kami lepaskan kamu dan Kami tenggelamkan keluarga Fir’aun, sedang kamu melihat (mereka).

 

2:143 Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia, dan Rasul menjadi saksi pula atas perbuatanmu. Tiadalah Kami jadikan kiblat engkau yang dahulu itu, melainkan supaya Kami ketahui orang2 yang mengikut Rasul dari pada orang yang kembali kepada kekafiran. Sesungguhnya yang demikian itu amat berat, kecuali atas orang2 yang ditunjuki Allah. Allah tiada menyia nyiakan keimanan kamu. Sungguh Allah Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.

 

2:155 Demi, sesungguhnya akan Kami uji kamu dengan suatu (cubaan), iaitu ketakutan, kelaparan dan kekurangan harta, manusia dan buah buahan. Dan berilah khabar gembira orang2 yang sabar (atas cubaan itu).

 

2:156 (Iaitu) orang2, apabila mereka ditimpa musibah (melapetaka), mereka berkata: Inna lillahi wainna ilaihi radji’un. ( Bahwa sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kita akan kembali kepadaNya).

 

2:157 Untuk mereka itu salawat (berkat) dari Tuhannya serta rahmat , dan mereka itu mendapat petunjuk.

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:286 Allah tiada memberati manusia, melainkan sekadar tenaganya. Baginya (pahala) kebajikan yang diusahakannya dan diatasnya (dosa) kejahatan yang diperbuatnya: Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau siksa kami, jika kami lupa atau salah. Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat di atas pundak kami, sebagaimana Engkau pikulkan di atas pundak orang orang yang sebelum kami. Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan ke atas pundak kami apa apa yang tidak ada kesanggupan kami. Maafkanlah kami dan ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami. Engkau wali (pemimpin) kami, maka tolonglah kami melawan kaum yang kafir. 

 

3:138 (Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang taqwa.

 

3:139 Janganlah kamu lemah dan jangan pula berdukacita, sedang kamu orang orang yang lebih tinggi jika kamu orang beriman.

 

3:142 Bahkan adakah kamu kira, bahwa kamu akan masuk syurga saja, sedangkan Allah tiada mengetahui orang orang yang berjuang di antara kamu, serta mengetahui orang orang yang sabar.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah megasihi orang orang yang sabar.

 

3:147 Tiadalah perkataan mereka, melainkan berkata: Ya Tuhan kami, ampunilah dosa kami dan pekerjaan kami yang berlebihan dan tetapkanlah telapak kaki kami (kuatkanlah hati kami) dan tolonglah kami melawan kaum yang kafir.

 

3:148 Lalu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia dan sebaik baik pahala di akhirat: dan Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan.

 

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

 

6:17 Jika Allah menyentuhkan kemelaratan kepada engkau, maka tiadalah yang akan menghilangkannya, melainkan Dia sendiri ; dan jika Dia menyentuhkan kebajikan kepada engkau, maka Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

6:18 Dia yang kuasa diatas segala hambaNya. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:53 Seperti demikianlah Kami cobai setengah mereka dengan yang lain, supaya mereka berkata: Adakah mereka (orang orang miskin) ini mendapat nikmat dari Allah di antara kami? Bukankah Allah lebih mengetahui orang orang yang berterima kasih?

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:162 Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku semuanya bagi Allah, Tuhan semesta alam.

 

6:165 Dialah yang mengangkat kamu jadi khalifah di bumi, dan meninggikan setengah kamu daripada yang lain beberapa darjat, supaya Dia mencobaimu tentang apa apa yang diberikanNya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat lekas siksaanNya dan sesungguhnya Dia Pengampun, lagi Penyayang.

 

7:26 Hai segala anak Adam; Sesungguhnya telah kami turunkan pakaian kepadamu untuk menutupi kemaluanmu, begitu pula pakaian perhiasan. Tetapi pakaian taqwa terlebih baik. Demikianlah ayat ayat Allah (tanda kekuasaanNya), mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

7:129 Mereka berkata: Kami telah disakitinya sebelum engkau datang kepada kami dan sesudah engkau datang kepada kami. Musa berkata: Mudah mudahan Tuhanmu membinasakan musuh mu itu dan mengangkat kamu jadi khalifah di muka bumi, lalu Ia melihat bagaimana kamu bekerja.

 

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman : Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya : Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat : Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

 

8:41 Ketahuilah bahawa sesuatu yang kamu rampas (di medan peperangan), seperlimanya untuk Allah, rasul rasulNya. Karib kirabat, anak anak yatim, orang orang miskin dan orang musafir (berjalan), Jika kamu beriman kepada Allah dan apa apa yang kami turunkan kepada hamba kami, pada hari perceraian (peperangan di Badr) pada hari bertermpur dua kaum (Muslimin dan Kafirin). Allah Maha kuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:20 Orang orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang di jalan Allah, dengan harta dan dirinya, lebih tinggi darjatnya disisi Allah. Mereka itulah orang2 yang menang.

 

9:21 Tuhan mereka memberi khabar gembira bagi mereka dengan rahmat dan keredhaannya serta syurga, untuk mereka di dalamnya nikmat yang tetap (abadi),

 

9:22 Sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Sesungguhnya di sisi Allah pahala yang besar.

 

9:126 Tiadakah mereka tahu, bahawa mereka dicobai tiap tahun, sekali atau dua kali, kemudian mereka tiada taubat dan tiada pula mengambil peringatan.

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:13 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa umat sebelum kamu, tatkala mereka aniaya dan telah datang beberapa rasul kepada mereka dengan (membawa) keterangan, tetapi mereka tiada hendak beriman. Begitulah Kami balasi kaum yang berdosa.

 

10:14 Kemudian Kami angkat kamu menjadi khalifah (pengganti mereka) di muka bumi sesudah mereka, supaya Kami lihat bagaimana kamu bekerja.

 

11:7 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam 6 hari (masa) dan adalah arasyNya, di atas air, supaya Dia menguji, siapa di antara kamu, orang yang terbaik amalannya. Demi jika engkau berkata: Sesungguhnya kamu dibangkitkan sesudah mati, niscaya orang2 kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang nyata.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

11:119 Kecuali orang yang dikasihi Tuhanmu. Kerana itulah Allah menjadikan mereka. Telah tammat perkataan Tuhanmu, demi akan Kupenuhkan neraka dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

13:3 Dia yang membentangkan bumi dan dan menjadikan di atasnya gunung gunung dan sungai sungai. Dari tiap tiap buah buahan, Dia jadikan sepasang sepasang (jantan dan betina). Dia tutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada demikian itu, menjadi tanda tanda bagi kaum yang memikirkannya.

 

13:8 Allah mengetahui apa yang dikandung oleh tiap tiap perempuan dan ketika kandungan itu berkurang (belum sempurna cukup), dan ketika bertambah. Tiap tiap sesuatu di sisiNya mempunyai kadar (ketentuan).

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:60 Ketika Kami berkata kepada engkau: Sesungguhnya Tuhanmu meliputi semua manusia. Kami tiada jadikan penglihatan (mimpi) yang Kami perlihatkan kepada engkau (ketika Israk), melainkan untuk cubaan bagi manusia dan (begitu juga) pohon kayu yang terkutuk dalam Quran, Kami pertakuti mereka itu, tetapi pertakut itu tiada menambah mereka, melainkan kedurhakaan yang besar.

 

18:7 Sesungguhnya Kami jadikan apa yang di muka bumi sebagai perhiasannya, supaya Kami uji, manakah di antara mereka, orang yang lebih baik amalannya.

 

20:130 Sebab itu, sabarlah engkau atas apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan di waktu malam, hendaklah engkau tasbih pula dan lagi di waktu tepi siang (pagi & petang), mudah mudahan engkau suka (menerima pahala).

 

20:131 Janganlah engkau layangkan kedua matamu kepada perhiasan yang Kami berikan kepada bermacam macam orang di antara mereka, sebagai bunga hidup di dunia, supaya mereka kami cobai dengan demikian itu. Dan rezeki Tuhanmu (dalam syurga), lebih baik dan lebih kekal.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

21:1 Telah hampir kepada manusia (masa) perhitungannya, sedang mereka berpaling dalam kelalaian.

 

21:16 Bukanlah Kami jadikan langit dan bumi dan apa apa yang di antara keduanya sebagai bermain main.

 

21:35 Tiap tiap diri (yang berjiwa) mesti merasai mati. Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; Kepada kami kamu akan dikembalikan.

 

21:83 Ingatlah akan Aiyub, ketika dia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku telah ditimpa kemelaratan, sedang Engkau lebih pengasih dari segala yang pengasih.

 

21:84 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami hilangkan kemelaratan yang ada pada dirinya dan Kami datangkan kepadanya keluarganya berlipat ganda, sebagai rahmat dari sisi Kami dan jadi peringatan bagi orang orang yang beribadat (menyembah Kami).

 

21:111 Aku tiada tahu, mudah mudahan itu cobaan untukmu atau menjadi kesenangan hingga seketika (mati).

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:13 Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kokoh (Rahim).

 

23:14 Kemudian mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan mahkluk yang lain (manusia yang sempurna). Maka Mahasuci Allah yang sebaik baik menciptakan.

 

23:23 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

23:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, tolonglah aku kerana mereka mendustakan daku.

 

23:27 Lalu Kami wahyukan kepadanya: Buatlah perahu dengan penjagaan dan perintah Kami. Maka apabila telah datang perintah Kami, dan mendidih air di dapur, masuklah engkau ke dalam perahu sepasang sepasang  (lelaki dan perempuan) bersama keluargamu, kecuali orang yang telah terdahulu kata (siksaan) untuk mereka. Janganlah engkau bicarakan kepadaKu tentang orang2 yang aniaya, sesungguhnya mereka itu akan tenggelam.

 

23:28 Apabila engkau telah tetap di atas perahu, engkau dan orang yang bersama engkau, bacalah: Puji pujian bagi Allah yang telah melepaskan kami daripada kaum yang aniaya.

 

23:30 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda tanda (dalil2 kekuasaan Allah) dan sesungguhnya Kami memberi cobaan (kepada mereka itu).

 

23:75 Kalau sekiranya Kami sayangi mereka dan Kami hilangkan kemelaratan daripadanya, niscaya mereka berkekalanlah didalam kesesatannya, sedang mereka ragu ragu.

 

23:115 Adakah kamu kira, bahawa Kami menjadikan kamu dengan percuma (main main saja)  dan kamu tiada akan kembali kepada Kami?

 

25:64 Dan orang orang yang pada malam hari bersujud dan sembahyang pada Tuhannya.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

27:40 Berkata orang yang di sisinya ada ilmu dari Kitab: Saya bisa membawanya kepadamu, dalam sekejap mata. Tatkala Sulaiman melihat tahkta kerajaan itu tetap di hadapannya, ia berkata: Inilah kurnia Tuhanku, supaya Dia mencobaiku, apa adakah aku berterima kasih (kepadaNya) atau aku kafir (tiada berterima kasih)? Barang siapa berterima kasih (kepadaNya), maka hanya ia berterima kasih untuk dirinya sendiri. Barang siapa yang kafir (ingkar akan nikmat Allah), maka sungguh Tuhanku Mahakaya lagi Pemurah.

 

29:2 Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja berkata: Kami telah beriman, tanpa mereka mendapat cobaan.

 

29:3 Sesungguhnya telah Kami cobai orang2 yang sebelum mereka, supaya Allah mengetahui orang2 yang benar dan mengetahui orang2 yang dusta ( dengan terang dan nyata ).

 

31:17 Hai anakku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah orang (memperbuat) yang ma’ruf (yang baik) dan laranglah (memperbuat) yang mungkar (haram), serta sabarlah atas cobaan yang menimpa engkau. Sesungguhnya demikian itu pekerjaan yang dicita citakan.

 

22:31 Serta cenderung kepada Allah, tanpa mempersekutukanNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seolah olah ia telah jatuh (tersungkur) dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

32:13 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami berikan petunjuk kepada tiap2 orang, tetapi telah tetaplah perkataanKu, bahawa akan Kupenuhkan neraka jahanam dengan jin dan manusia sekaliannya.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

35:31 Yang Kami wahyukan kepadamu, iaitu kitab adalah kebenaran, membenarkan (kitab kitab) yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahamelihat (segala hambaNya).

 

35:32 Kemudian Kami pusakakan kitab itu untuk orang orang yang Kami pilih di antara hamba hamba Kami. Di antara mereka ada yang aniaya kepada dirinya (tidak menurut isi kitab itu) dan di antaranya ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan di antaranya ada yang maju (juara) memperbuat kebaikan dengan izin Allah. Itulah kurnia yang besar.

 

35:39 Dia yang menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi. Maka siapa yang kafir, maka atas pundaknya (bahaya) kekafirannya. Kekafiran itu tiada menambah bagi orang orang yang kafir selain kebencian di sisi Tuhannya dan kekafiran itu tiada menambah bagi orang orang yang kafir, selain kerugian.

 

38:24 Berkata Daud: Sungguh ia telah aniaya kepada engkau, kerana meminta kambing engkau (supaya dipercampurkan) kepada kambingnya. Sungguh kebanyakkan orang orang yang berserikat (bercampur) setengah mereka aniaya kepada yang lain, kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih, tetapi sedikit (bilangan) mereka itu. Daud mengetahui bahawa Kami mengujinya, lalu ia minta ampun kepada Tuhannya dan meniarap sujud dan kembali (taubat).

 

38:27 Kami tiada menciptakan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya dengan batil (percuma). Itulah persangkaan orang2 yang kafir, maka celakalah bagi orang orang yang kafir itu, iaitu api neraka.

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:22 Adakah orang yang dilapangkan Allah dadanya untuk Islam, sehingga ia mendapat cahaya dari Tuhannya, (sama dengan orang yang keras hatinya?) Maka celakalah bagi orang yang keras hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata.

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

40:57 Sungguh kejadian langit dan bumi, terlebih besar dari kejadian manusia, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

44:38 Bukanlah Kami jadikan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya dengan bermain main (percuma atau sia sia saja).

 

44:39 Tiadalah Kami jadikan keduanya, melainkan dengan kebenaran, tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahui.

 

45:22 Allah menciptakan langit dan bumi dengan sesungguhnya (bukan main main) dan supaya dibalas tiap tiap orang menurut usahanya masing masing, sedang mereka itu tidak teraniaya.

 

46:3 Tiadalah Kami ciptakan langit, bumi dan dan apa apa yang di antara keduanya, melainkan dengan sebenarnya (bukan main main) dan dengan waktunya yang ditentukan. Orang orang yang kafir itu berpaling dari peringatan yang disampaikan kepada mereka.

 

47:4 Apabila kamu menemui orang orang kafir (di medan peperangan), maka pukullah leher mereka: sehingga bila telah banyak kamu membunuh mereka, maka (tawanlah mereka) dan kokohkanlah ikatan tawanan itu, maka ada kalanya engkau bebaskan (tawanan) sesudah itu dan ada kalanya engkau terima tebusan daripadanya, sampai meletakkan senjata. Begitulah (halnya). Jikalau Allah menghendaki, niscaya disiksaNya mereka (tanpa kamu), tetapi Allah hendak mencobai setengah kamu dengan yang lain. Orang orang yang terbunuh pada jalan Allah (mempertahankan agamaNya), maka tiadalah disia siakan amalan mereka.

 

47:31 Demi sesungguhnya akan Kami cobai kamu, sehingga Kami ketahui orang2 yang berjuang di antaramu dan orang2 yang sabar dan (sehingga) Kami siarkan perkhabaranmu.

 

47:36 Hidup di dunia, hanya permainan dan bersenda gurau. Jika kamu beriman dan bertaqwa, maka Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tiada meminta kepadamu semua hartamu:

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

53:42 Dan bahawa sesungguhnya kepada Tuhanmu tempat kesudahan (kembali).

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

53:44 Dan bahawa sesungguhnya Dia mematikan dan menghidupkan,

 

53:45 Dan bahawa sesungguhnya Dia menjadikan dua macam (jodohan), laki laki dan perempuan,

 

53:46 Dari pada mani (air laki laki), ketika ia tertumpah (ke dalam  rahim),

 

53:47 Dan bahawa sesungguhnya Dia (menjadikan) kejadian yang lain (hidup kembali),

 

53:48 Dan bahawa sesungguhnya Dia mengayakan dan memberikan harta simpanan,

 

53:49 Dan bahawa sesungguhnya Dia Tuhan (yang menjadikan) bintang Asysyi’ra, (yang mereka sembah),

 

53:50 Dan bahawa sesungguhnya Dia membinasakan (kaum) ‘Ad yang dahulu.

 

53:51 Dan (kaum) Tsamud, sehingga tiada yang tinggal (sudah musnah),

 

53:52 Dan kaum Nuh sebelum itu. Sesungguhnya mereka itu lebih aniaya dan lebih melewati batas.

 

53:53 Dan negeri kaum Luth digugurkanNya (dirobohkanNya).

 

53:54 Lalu negeri itu tertutup oleh apa apa yang menutupinya.

 

55:31 Nanti Kami akan menyelesaikan (perhitunganmu), hai dua jenis yang diberatkan (dengan kewajipan) (jin dan manusia).

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

 

64:15 Sesungguhnya harta bendamu dan anak anakmu menjadi cobaan (ujian) bagimu. Allah di sisiNya pahala yang besar.

 

66:8 Hai orang orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu mengampuni kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, pada hari Allah tiada akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang orang yang beriman sertanya, sedang cahaya mereka berjalan di hadapan dan di sebelah kanan mereka, seraya mereka berkata: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah (dosa) kami, sungguh Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

68:17 Sesungguhnya Kami menguji mereka, sebagaimana Kami telah menguji orang2 yang mempunyai kebun, ketika mereka bersumpah: Demi sesungguhnya mereka akan memetik buah buahan kebunnya pada pagi pagi hari benar,

 

75:36 Adakah manusia mengira, bahawa ia akan dibiarkan dengan percuma, (tidak disuruh beramal)?

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

89:15 Adapun manusia, apabila diuji oleh Tuhannya, lalu dimuliakanNya dan diberinya nikmat maka ia berkata: Tuhanku telah memuliakan daku.

 

89:16 Adapun apabila ia diuji Tuhan, lalu dikurangkan rezekinya, ia berkata: Tuhanku telah menghinakan daku.

 

89:17 Sekali kali jangan begitu. Tetapi kamu tidak memuliakan anak yatim.

 

90:4 Sesungguhnya Kami menciptakan manusia padahal ia dalam kesusahan.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya, dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

90:19 Orang orang yang kafir (tak percaya) kepada ayat ayat Kami, mereka itulah golongan kiri.

 

90:20 Api neraka akan ditutupkan atas mereka itu.

 

94:1 Bukankah Kami (Allah) telah melapangkan dadamu (ya Muhammad),

 

94:2 Dan telah Kami ringankan bebanmu yang berat,

 

94:3 Yang memberati punggungmu,

 

94:4 Dan Kami tinggikan (muliakan) namamu ?

 

94:5 Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan.

 

94:6 Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan.

 

94:7 Apabila engkau telah selesai, (mengerjakan suatu pekerjaan), maka bersusah payahlah (mengerjakan yang lain),

 

94:8 Dan kepada Tuhanmu, berharaplah.

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.