Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH IS VERY CLOSE TO YOU

 

ALLAH MAHA HAMPIR

 

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:195 Belanjakanlah ( hartamu ) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

3:2 Allah, Tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup, Yang Berdiri (Memelihara segala sesuatu)

 

3:68 Sesungguhnya, yang sehampir hampir manusia kepada Ibrahim, ialah orang2 yang mengikutinya dan nabi ini (Muhammad) serta orang2 yang beriman, dan Allah wali (memimpin) orang2 yang beriman.

 

4:103 Apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, hendaklah kamu ingat akan Allah waktu berdiri dan duduk dan berbaring. Apabila kamu telah aman (tiada berperang lagi), maka dirikanlah sembahyang (sebaik baiknya). Sesungguhnya sembahyang itu diperlukan atas orang2 mukmin pada waktunya.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

7:180 Bagi Allah ada nama nama yang terbaik, sebab itu, memohonlah kepadaNya dengan nama nama itu, dan biarkanlah orang orang yang memutar mutar nama Allah, nanti mereka akan dibalasi apa apa yang mereka perbuat.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

9:67 Orang2 munafik laki2 dan orang2 munafik perempuan, setengahnya serupa dengan yang lain. Mereka menyuruh (memperbuat) yang mungkar dan melarang memperbuat maaruf, mereka mengengam tangannya (bakhil). Mereka melupakan Allah, lalu Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang2 munafik itu, ialah orang2 fasik. 

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

20:45 Keduanya menjawab: Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah: Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang  dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

24:35 Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahayaNya, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilau kilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati, iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) yang bukan di timur dan bukan pula di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya; meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya kepada cahayaNya itu. Allah mengunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

24:36 Pelita itu dalam rumah (masjid) yang telah diizinkan Allah menghormatinya dan menyebut namaNya dalam rumah itu, serta tasbih di dalamnya pagi dan petang.

 

24:37 Beberapa orang laki laki yang tidak lalai kerana perniagaan dan tiada pula kerana berjual beli dari mengingat Allah dan mendirikan sembahyang serta memberikan zakat; mereka takut akan hari yang bergoncang segala hati dan pemandangan di waktu itu.

 

24:38 Supaya Allah membalasi mereka dengan yang terlebih baik dari amalan mereka, dan menambah kurnia untuk mereka. Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tiada terhisab.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

31:17 Hai anakku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah orang (memperbuat) yang ma’ruf (yang baik) dan laranglah (memperbuat) yang mungkar (haram), serta sabarlah atas cobaan yang menimpa engkau. Sesungguhnya demikian itu pekerjaan yang dicita citakan.

 

31:33 Hai sekalian manusia, takutlah kepada Tuhanmu, dan takutlah akan hari (kiamat, di waktu itu) bapa tidak dapat menggantikan anaknya dan anak tidak pula dapat menggantikan bapanya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu, janganlah kamu terpedaya oleh hidup di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah oleh pendaya (setan).

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya di antara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

34:37 Hartamu dan anak anakmu, tiada dapat menghampirkan kamu di sisi Kami, kecuali orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka itu balasan yang berlipat ganda, kerana amalannya, sedang mereka aman sentosa dalam kamar kamar (bilik bilik syurga).

 

34:50 Katakanlah : Jika aku sesat, maka hanya aku sesat atas (tanggungjawab) diriku, dan jika aku mendapat petunjuk, maka adalah dengan wahyu daripada Tuhan kepadaku. Sesungguhnya Dia Mahamendengar lagi Mahahampir.

 

36:22 Mengapakah aku tidak akan menyembah (Tuhan) yang menciptakan daku dan kepadanya kamu akan dikembalikan?

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji TuhanMu pada petang petang dan pagi pagi.

 

42:25 Dia yang menerima taubat dari hamba hambaNya dan memaafkan kejahatan mereka dan mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:16 Sesungguhnya telah Kami jadikan manusia dan Kami ketahui apa apa yang diwas-waskan (dibisikkan) oleh hatinya dan Kami lebih hampir kepadanya dari urat lehernya.

 

53:43 Dan bahawa sesungguhnya Dia mentertawakan (mengggembirakan) dan menangiskan (mendukacitakan).

 

56:85 Dan Kami lebih hampir kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak mengetahui.

 

58:7 Tiadakah engkau ketahui, bahwa Allah mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi? Tiadalah berbisik 3 orang, melainkan Dia yang keempatnya dan tidak pula lima orang melainkan Dia yang keenamnya, dan tiada kurang dari pada itu dan tidak pula lebih, melainkan Dia beserta mereka, di mana mereka berada. Kemudian Dia khabarkan kepada mereka apa apa yang mereka kerjakan pada hari kiamat. Sungguh Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

66:8 Hai orang orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu mengampuni kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, pada hari Allah tiada akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang orang yang beriman sertanya, sedang cahaya mereka berjalan di hadapan dan di sebelah kanan mereka, seraya mereka berkata: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah (dosa) kami, sungguh Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

70:1 Orang yang menuntut telah menuntut siksa yang akan kejadian,

 

70.2 Untuk orang orang kafir, yang tak dapat orang menolakkannya.

 

70.3 Daripada Allah, yang mempunyai tangga tangga tempat naik.

 

70.4 Malaikat malaikat dan roh naik kepadaNya dalam sehari, yang lamanya lima puluh ribu tahun.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70.6 Sesungguhnya mereka memikirkan bahawa siksa itu amat jauh.

 

70.7 Dan kita memikirkan amat dekat.

 

70:8 (Iaitu) pada hari langit itu (hancur) sebagai kotoran minyak.

 

70:9 Dan gunung gunung (pecah) sebagai bulu yang (berterbangan),

 

70:10 (Ketika itu) karib tiada bertanya kepada karibnya,

 

70.11 Pada hal mereka itu berpandang pandangan. Orang berdosa bercita cita, kalau dapat menembusi dirinya dengan anak anaknya daripada siksa hari itu.

 

70:12 Dan dengan isterinya dan saudaranya,

 

70:13 Dan keluarganya, yang memberikan tempat diam kepadanya,

 

70:14 Dan orang yang di muka bumi semuanya, kemudian melepaskannya.

 

70:15 Sekali kali tidak (demikian itu). Sesungguhnya ia api neraka.

 

70:16 Yang membongkar kulit kepala.

 

70:17 Yang menyeru (menarik) orang yang membelakang dan berpaling (dari agama),

 

70:18 Dan menghimpunkan (harta), lalu menyimpannya (tidak membayarkan zakatnya).

 

70:19 Sesungguhnya manusia dijadikan bersifat keluh kesah,

 

70:20 Apabila ia ditimpa kejahatan, ia keluh kesah.

 

70:21 Dan apabila ia mendapat kebaikan (harta), ia enggan (bersedekah).

 

70:22 Kecuali orang orang yang sembahyang,

 

70:23 Yang mereka itu berkekalan (melakukan) sembahyang.

 

70:24 Dan orang orang yang dalam hartanya ada hak yang tertentu.

 

70:25 Untuk orang yang meminta dan orang miskin yang tidak mau meminta,

 

70:26 Dan orang orang yang membenarkan hari pembalasan,

 

70:27 Dan orang orang yang takut akan siksa Tuhan mereka,

 

70:28 Sesungguhnya siksa Tuhan mereka tiada dapat diamani (amat ditakuti),

 

70:29 Dan lagi orang orang yang memeliharakan kehormatannya (tidak berzina).

 

70:30 Kecuali terhadap kepada isterinya atau hamba sahaya yang dimilikinya, maka sesungguhnya mereka tiada dicela.

 

70:31 Barang siapa yang menuntut lain dari pada itu, maka mereka itu orang orang aniaya (melampaui batas).

 

70:32 Dan orang orang yang memelihara amanah dan janji mereka,

 

70:33 Dan orang orang yang melakukan kesaksian (dengan sebetulnya),

 

70:34 Dan orang orang yang memelihara sembahyangnya.

 

70:35 Mereka itulah dalam syurga, mendapat kemuliaan.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

76:25 Sebutlah nama Tuhanmu pada pagi pagi dan petang petang.

 

76:26 Pada malam hari hendaklah engkau sujud kepadaNya dan tasbihlah (sembahyang tahajud) pada malam yang panjang.

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai  (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.