Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah segala galanya

 

Allah segala galanya

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

8:17  Kamu tiada membunuh mereka, tetapi Allah yang membunuhnya. Bukanlah engkau (ya Muhammad) memanah, ketika engkau memanah itu, tetapi Allahlah yang memanah. Supaya Allah mencubai orang2 beriman dengan cubaan yang baik. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

10:27 Orang2 yang mengerjakan kejahatan, balasan kejahatan itu dengan yang seumpamanya, sedang mereka ditutupi oleh kehinaan. Tidak ada bagi mereka yang memeliharakan dari (siksa) Allah. Seolah olah muka mereka ditutupi oleh sebahagian malam yang gelap gulita. Mereka itu penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.

 

10:28 Pada hari, Kami himpunkan mereka semuanya, kemudian Kami berkata kepada orang orang yang mempersekutukan Allah: Tinggallah kamu pada tempatmu bersama sekutu sekutumu. Lalu Kami ceraikan antara mereka. Berkata sekutu sekutu mereka: Kamu bukan menyembah kami.

 

10:29 Cukuplah Allah menjadi saksi antara kami dan antara kamu, sesungguhnya kami lalai dari persembahan kamu.

 

10:30 Di sana tiap tiap diri manusia dicobai (diperiksa) tentang apa apa yang telah dikerjakannya dan mereka dikembalikan kepada Allah, wali mereka yang sebenarnya dan lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan itu ( berhala dll ).

 

13:11 Bagi manusia ada (malaikat) yang berganti ganti mengintipnya, dihadapannya dan dibelakangnya, mereka itu menjaganya dari perintah Allah. Sesungguhnya Allah tiada mengubah keadaan suatu kaum, kecuali jika mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri. Apabila Allah menghendaki kejahatan pada suatu kaum, maka tidak ada yang dapat menolakkannya dan tidak ada bagi mereka wali, selain daripadaNya.

 

14:27 Allah menetapkan orang orang yang beriman dengan perkataan yang tetap (tauhid) waktu hidup di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang orang yang aniaya, dan Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

37:96 Allah menjadikan kamu dan apa apa yang kamu perbuat.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.