Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Penyantun

 

Allah Maha Penyantun

 

 

2:195 Belanjakanlah ( hartamu ) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

3:195 Lalu Tuhan mereka memperkenankan permintaannya, (seraya berkata): Sesungguhnya Aku tiada menyia nyiakan (pahala) amalan orang yang beramal di antara kamu, baik laki laki atau perempuan, setengah kamu dari yang lain (sebangsa). Maka orang2 yang hijrah dan diusir dari negerinya, lagi disakiti dalam jalanKu (agamaKu) dan mereka berperang dan terbunuh, sesungguhnya Aku hapuskan segala kesalahannya dan Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sebagai pahala dari sisi Allah; dan Allah di sisiNya pahala yang baik.

 

4:16 Dua orang yang mengerjakan pekerjaan keji di antara kamu, maka sakitilah keduanya (dengan dipukul atau didera). Kalau keduanya taubat dan memperbaiki dirinya, maka berpalinglah kamu daripada keduanya. Sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi penyayang.

 

4:25 Barang siapa yang tidak kuasa (tak mempunyai) harta di antara kamu untuk mengahwini perempuan merdeka yang beriman, hendaklah ia mengahwini hamba sahaya, (iaitu) perempuan perempuan muda yang  beriman. Allah lebih mengetahui keimananmu. Sebagaimana kamu berhubungan dengan yang lain. Maka hendaklah kamu kahwini mereka itu dengan izin ahlinya, dan kamu berikanlah kepadanya mas kahwinnya, menurut patut, sedang hamba itu perempuan baik, bukan perempuan lacur dan bukan pula mengambil laki laki lain menjadi teman dengan rahsia. Apabila hamba hamba perempuan itu telah bersuami, tetapi mereka berbuat jahat juga (berzina), adalah hukuman mereka seperdua hukuman perempuan yang merdeka (didera lima puluh kali dan dibuang setengah tahun). (Mengahwini hamba) itu (dihalalkan) bagi orang yang takut akan kejahatan (zina). Kalau kamu sabar (tiada suka mengahwini hamba itu), adalah lebih baik bagimu, Dan Allah Pengampun lagi Pengasih.

 

4:29 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu makan harta orang lain dengan jalan yang batil, kecuali dengan perniagaan (jual beli)  dengan suka sama suka di antara kamu. Janganlah kamu bunuh dirimu (saudaramu). Sesungguhnya Allah penyayang kepada mu.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:44 Bertasbih (patuh) kepadaNya langit yang tujuh dan bumi serta siapa yang ada dalam semuanya. Tak adalah suatu (mahkluk), melainkan tasbih serta memujaNya, tetapi kamu tiada mengerti tasbih mereka itu. Sesungguhnya Dia Penyantun lagi Pengampun.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

24:61 Tiada berdosa orang buta, tidak berdosa orang pincang dan tiada berdosa orang sakit, bahawa mereka makan bersama sama kamu dan tiada pula berdosa kamu, bahawa kamu makan di rumah anak anakmu sendiri, di rumah bapamu, di rumah ibumu, di rumah saudaramu yang laki laki, di rumah saudaramu yang perempuan, di rumah pamanmu, di rumah bibimu, di rumah saudara ibumu yang laki laki, di rumah saudara ibumu yang perempuan, di rumah yang kamu memegang anak kuncinya atau di rumah sahabatmu. Kamu tiada berdosa makan bersama sama atau seorang seorang (sendirian sendirian). Apabila kamu masuk rumah, hendaklah mengucapkan selamat kepada ahlinya, ucapan selamat dari sisi Allah lagi berkat dan baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

28:59 Tuhanmu tiada membinasakan (penduduk) negeri negeri, melainkan lebih dahulu diutusNya seorang rasul diibu negerinya yang membacakan ayat ayat Kami kepada mereka. Dan Kami tiada membinasakan negeri negeri itu, melainkan bila penduduknya aniaya.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

33:51 Engkau boleh meninggalkan siapa yang engkau kehendaki di antara isteri isteri engkau, dan boleh engkau pergauli siapa yang engkau kehendaki. Siapa yang engkau tuntut (kembali) di antara perempuan yang telah engkau tinggalkan, maka tiadalah engkau berdosa. Itulah lebih menyenangkan hati mereka dan tiada berduka cita; dan mereka semuanya suka menerima apa apa yang engkau berikan kepadanya. Allah mengetahui apa apa yang dalam hatimu. Allah Mahamengetahui lagi Penyantun.

 

38:44 Ambillah seikat kayu dengan tangan engkau, lalu pukullah isteri engkau dengan dia, maka engkau tiadalah kena sumpah. Sungguh Kami mendapati Aiyub seorang yang sabar; (dia) sebaik baik hamba. Sungguh dia banyak kembali.

 

53:39 Dan bahawa tiadalah untuk manusia, melainkan apa apa yang diusahakannya.

 

57:18 Sesungguhnya orang orang yang bersedekah laki laki dan orang orang yang bersedekah perempuan dan meminjami Allah dengan pinjaman yang baik (berderma pada jalan Allah), niscaya dilipat gandakan (balasannya) bagi mereka, dan untuk mereka pahala yang mulia.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

60:12 Hai nabi (Muhammad), apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berbai’ah (bersetia ta’at) kepadamu, bahwa mereka tiada akan mempersekutukan Allah dengan suatu apa pun dan tidak akan mencuri, dan tidak akan berzina dan tidak akan membunuh anaknya dan tidak akan mengadakan kebohongan, yang mereka ada adakan antara tangan dan kaki mereka (yaitu mengatakan anak yang dapat tengah jalan anak suaminya) dan tidak pula mendurhakai engkau tentang yang ma’ruf (baik dalam agama), maka hendaklah engkau terima bai’ah mereka dan mintakanlah ampun untuk mereka kepada Allah. Sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.