Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH PROMISE IS THE REAL PROMISE

 

Janji Allah Sebenarnya

 

( ALLAH PROMISE IS THE REAL PROMISE )

 

 

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:177 Bukanlah kebaikan bahawa kamu hadapkan mukamu arah ke timur dan kebarat, tetapi yang kebaikan itu ialah orang beriman kepada Allah, hari yang kemudian, malaikat, Kitab2 dan nabi2; dan dia memberikan harta yang dikasihinya kepada karib kirabatnya, anak2 yatim, orang2 miskin, orang berjalan, orang2 yang meminta dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta ia mendirikan solat, memberikan zakat, menepati janji, bila ia berjanji dan berhati sabar atas kemiskinan, kemelaratan dan ketika peperangan. Mereka itulah orang orang yang benar dan mereka itulah orang orang yang taqwa.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:195 Belanjakanlah ( hartamu ) pada jalan Allah dan janganlah kamu jatuhkan dirimu ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang berbuat baik.

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

2:260 (Ingatlah) ketika Ibrahim berkata: Ya Tuhanku, perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan orang orang mati. Allah berkata: Tidakkah engkau beriman (percaya)?  Sahutnya: Ya (saya percaya), tetapi untuk mententeramkan hatiku. Allah berkata: Ambillah empat ekor burung dan hampirkan kepada engkau (potong potonglah semuanya), kemudian letakkan diatas tiap tiap bukit sebahagian dari burung yang dipotong potong itu, kemudian panggillah semuanya,  niscaya datanglah semuanya kepada engkau dengan segera; dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:275 Orang orang yang memakan (harta) riba, tiada berdiri, melainkan seperti berdirinya orang yang dibantingkan syetan kerana gila. Demikian itu kerana mereka berkata: Jual beli itu hanya seperti riba. Allah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba. Maka siapa yang menerima pengajaran dari Tuhannya, lalu berhenti (melakukan riba), maka untuknya apa yang telah terlalu dan urusannya terserah kepada Allah. Barang siapa kembali (melakukan riba), mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

3:9 Ya, Tuhan kami, sesungguhnya Engkau menghimpunkan manusia pada hari yang tak ada keraguan padanya (hari kiamat), sesungguhnya Allah tiada memungkiri janji.

 

3:40 Zakaria berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan mendapat seorang anak, sedang aku telah sangat tua dan isteriku mandul. Allah berkata: (Ya), seperti demikianlah, Allah memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

3:56 Adapun orang orang yang kafir, akan Aku siksa dengan siksaan yang keras di dunia dan akhirat dan tidak ada bagi mereka orang yang menolong.

 

3:57 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, disempurnakan Allah pahala mereka, dan Allah tiada mengasihi orang orang aniaya.

 

3:125 Ya, (mencukupi), jika kamu sabar dan taqwa dan datang orang orang kafir itu bersegera kepadamu, Tuhanmu menolongmu dengan lima ribu malaikat yang mempunyai tanda.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

3:195 Lalu Tuhan mereka memperkenankan permintaannya, (seraya berkata): Sesungguhnya Aku tiada menyia nyiakan (pahala) amalan orang yang beramal di antara kamu, baik laki laki atau perempuan, setengah kamu dari yang lain (sebangsa). Maka orang2 yang hijrah dan diusir dari negerinya, lagi disakiti dalam jalanKu (agamaKu) dan mereka berperang dan terbunuh, sesungguhnya Aku hapuskan segala kesalahannya dan Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sebagai pahala dari sisi Allah; dan Allah di sisiNya pahala yang baik.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:87 Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Demi, Dia akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:95 Tiada sama orang orang yang duduk di antara orang orang Mukmin dengan orang orang yang berjuang pada jalan Allah dengan harta dan jiwanya, kecuali mereka yang ditimpa kemelaratan. Allah melebihkan satu darjat orang orang yang berjuang dengan harta dan jiwanya, dari orang orang yang duduk (tiada pergi kerana uzur). Untuk masing masingnya Allah menjanjikan kebaikan. Allah melebihkan orang orang yang berjuang dari orang orang yang duduk (tanpa uzur) dengan pahala yang besar.

 

4:96 (Iaitu) beberapa darjat, serta (mendapat) ampunan dan rahmat. Allah Pengampun, lagi Penyayang.

 

4:111 Barang siapa memperbuat dosa, hanya ia berbuat kerusakan atas dirinya sendiri. Allah Mahamengetahui, lagi Mahabijaksana.

 

4:115 Barang siapa menentang rasul, sesudah nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang orang mukmin, niscaya Kami angkat dia menjadi pemimpin apa yang dipimpinnya dan Kami masukkan dia ke dalam neraka jahannam. Itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

4:116 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan yang lain dan Dia mengampuni (dosa) yang kurang daripada itu bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jauh.

 

4:122 Orang orang yang beriman dan mengerjakan amalan yang baik baik, nanti Kami masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal di dalamnya selama lamanya. Janji Allah itu benar. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:123 Bukanlah semata mata angan angan kamu saja dan bukan pula semata mata angan angan ahli kitab. Barang siapa mengerjakan kejahatan, niscaya akan dibalas dengan kejahatan pula, sedang ia tiada memperoleh wali dan tiada pula penolong selain dari Allah.

 

4:124 Barang siapa mengerjakan amal salih, baik laki laki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tiada teraniaya sedikit pun.

 

4:136 Hai orang orang yang beriman, berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya dan kitab yang diturunkan kepada rasulNya (Muhammad) dan kitab yang diturunkan sebelum itu. Barang siapa yang kafir (ingkar) akan Allah, malaikatnya, Kitab kitabNya, rasul rasulNya dan hari yang kemudian, maka sesungguhnya telah sesat ia dengan kesesatan yang jauh.

 

4:137 Sesungguhnya orang orang yang beriman, kemudian menjadi kafir, kemudian beriman lagi, kemudian kafir pula, kemudian makin bertambah kekafirannya, tiadalah Allah mengampuni mereka itu dan tiada pula menunjuki mereka ke jalan (kebenaran).

 

4:138 Berilah khabar orang orang munafik, bahwa sesungguhnya untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

4:139 (Iaitu) mereka yang mengangkat orang orang kafir menjadi wali, bukan orang orang mukmin. Adakah mereka menuntut kekuasaan dari mereka itu? Sesungguhnya kekuasaan itu semuanya bagi Allah.

 

4:140 Sesungguhnya Allah telah menurunkan kepadamu dalam Kitab, bahwa apabila kamu mendengar ayat ayat Allah, diingkari orang akan dia dan diperolok olokkannya, maka janganlah kamu duduk bersama mereka, sehingga mereka masuk dalam perkataan yang lain. (Jika kamu duduk bersama mereka), niscaya kamu seumpama mereka. Sesungguhnya Allah menghimpunkan orang orang munafik dan orang orang kafir sekaliannya dalam neraka jahannam.

 

4:146 Kecuali orang orang yang telah taubat dan memperbaiki (amalannya) serta berpegang teguh kepada Allah dan mengikhlaskan agama bagi Allah. Maka mereka itu adalah bersama orang orang beriman. Nanti Allah akan memberi orang orang beriman itu pahala yang besar.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

5:13 Oleh kerana pelanggaran mereka terhadap perjanjiannya. Kami kutuki mereka itu dan Kami jadikan hati mereka keras, (sehingga) mereka mengubah kalimat (Allah) daripada tempatnya, serta melupakan sebahagian dari apa yang telah diperingatkan kepada mereka. Engkau (ya Muhammad) senantiasa melihat orang orang yang khianat di antara mereka itu, kecuali sedikit di antara mereka; maka maafkanlah mereka itu dan bebaskanlah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan. 

 

5:33 Sesungguhnya balasan orang orang yang memerangi Allah dan RasulNya dan berusaha memperbuat bencana di muka bumi, bahawa mereka itu dibunuh atau disalib atau dipotong tangan dan kakinya dengan bertimbal balik, atau dibuang jauh dari tanah airnya. Balasan itu adalah suatu kehinaan bagi mereka didunia dan untuk mereka itu diakhirat siksaan yang besar.

 

6:67 Bagi tiap2 perkhabaran ada ketetapannya dan nanti kamu akan mengetahuinya.

 

6:73 Dia yang menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Pada hari (kiamat) Allah berkata: Jadilah engkau, maka jadilah ia. KataNya adalah kebenaran. BagiNya kerajaan pada hari ditiup sangkakala (terompet). Yang mengetahui segala yang ghaib dan yang hadir dan Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:128 Pada hari Allah menghimpunkan mereka sekalian, (lalu dikatakan kepada mereka): Hai sekalian jin, sesungguhnya kamu telah banyak memperdayakan manusia. Berkatalah pemimpin pemimpin manusia: Ya Tuhan kami, telah bersuka ria setengah kami dengan yang lain: (sekarang) telah tiba masa yang telah Engkau janjikan kepada kami. Allah berfirman: Nerakalah tempat kamu, serta kekal di dalamnya, kecuali jika Allah menghendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Maha bijaksana, lagi Maha mengetahui.

 

6:152 Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim, kecuali dengan jalan yang terbaik, hingga ia sampai dewasa (baligh); dan sempurnakan lah sukatan dan timbangan dengan keadilan. Tiadalah kami berati diri, melainkan sekadar tenaganya, dan apabila kamu berkata hendaklah berlaku adil, walaupun terhadap karib karibmu sendiri dan tepati lah janji Allah. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu mendapat peringatan.

 

7:44 Orang orang syurga menyeru orang orang neraka : Kami telah memperoleh apa apa yang dijanjikan Tuhan kami dengan sebenarnya. Adakah kamu memperoleh apa yang dijanjikan Tuhan kamu dengan sebenarnya? Mereka itu menyahut; Ya. Lalu menyeru yang menyeru (malaikat) di antara mereka itu : Sesungguhnya kutuk Allah di atas orang2 yang aniaya.

 

7:49 Apakah mereka ini yang kamu bersumpah dahulunya, bahawa Allah tiada akan memberikan rahmat kepada mereka ? Masuklah kamu ke dalam syurga sedang kamu tiada takut dan tiada pula berduka cita.

 

7:50 Orang orang penghuni neraka menyeru orang orang penghuni syurga: Tumpahkanlah air untuk kami, atau sebahagian rezeki yang di anugerahkan Allah kepadamu. Mereka itu menjawab: Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya atas orang orang kafir.

 

7:51 (Yaitu) Orang orang yang menjadikan agamanya sebagai permainan dan pergurauan, sedang mereka telah terpedaya dengan kehidupan di dunia. Maka pada hari ini Kami lupakan mereka, sebagaimana mereka telah melupakan pertemuan hari ini dan kerana mereka menyangkal ayat ayat Kami.

 

7:142 Telah Kami janjikan kepada Musa tiga puluh malam, kemudian Kami sempurnakan dengan sepuluh malam, sehingga cukuplah perjanjian Tuhan itu empat puluh malam. Berkata Musa kepada saudaranya Harun:  Engkaulah menggantikan daku menjaga kaumku dan perbaikilah (keadaan mereka); dan jangan engkau ikut jalan orang2 yang berbuat bencana.

 

7:143 Setelah datang Musa di waktu perjanjian Kami, dan Tuhan berfirman (berkata kata) dengan dia, lalu ia berkata: Ya Tuhanku perlihatkanlah (zat) Engkau kepadaku, supaya dapat aku melihatMu. Berkata Tuhan: Engkau tidak akan dapat melihatKu, tetapi lihatlah bukit ini, jika ia tetap di tempatnya, nanti Engkau akan melihatKu. Setelah terang sebahagian kecil Nur Tuhannya di bukit itu, lalu bukit itu menjadi pecah dan Musa jatuh pengsan ke bumi. Tatkala ia bangun dari pengsannya ia berkata: Mahasuci Engkau (Ya Allah) aku taubat kepadaMu dan aku orang yang mula mula beriman.

 

7:155 Musa memilih tujuh puluh orang laki laki di antara kaumnya untuk menemui perjanjian Kami (di bukit Thur Sina). Tatkala mereka menderita gempa yang hebat, Musa berkata : Ya Tuhanku, jika Engkau kehendaki, Engkau binasakan mereka itu bersama aku. Adakah Engkau binasakan kami disebabkan perbuatan orang orang yang bodoh di antara kami? Itu tidak lain hanya cobaan Engkau. Engkau sesatkan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau tunjuki orang yang Engkau kehendaki. Engkaulah wali kami; sebab itu ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami! Engkau sebaik baik yang mengampuni.

 

7:186 Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah petunjuk baginya dan dibiarkanNya mereka dalam kedurhakaan serta dalam keraguan.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat  yang beriring iringan.

 

8:10 Allah tiada menjadikan demikian itu melainkan untuk khabar gembira dan supaya tenteram hatimu. Dan tidak ada kemenangan, melainkan dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

8:19 Jika kamu minta pertolongan, sesungguhnya telah datang pertolongan itu kepada mu dan jika kamu berhenti, lebih baik bagimu. Tetapi jika kamu kembali, Kamipun kembali pula. Tidak berguna bagimu jamaah kamu sedikit juga, sekalipun banyak bilangannya. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang beriman.

 

9:3 (Inilah) pemberitahuan dari pada Allah dan rasulNya kepada manusia, di waktu hari haji akbar, bahawa Allah berlepas diri daripada  orang orang musyrik, begitu juga rasulNya. Jika kamu taubat adalah lebih baik bagimu dan jika kamu berpaling, ketahuilah bahawa kamu tiada dapat melemahkan Allah. Berilah peringatan orang orang kafir dengan siksaan yang pedih.

 

9:8 Betapakah (akan ada perjanjian yang teguh itu), jika mereka menang melawan kamu, mereka tiada memelihara sumpah setia dan tiada pula perjanjian. Mereka suka kepadamu dengan mulutnya sedang hatinya enggan dan kebanyakkan mereka orang fasik.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:72 Allah telah menjanjikan untuk orang2 mukmin laki laki dan orang2 mukmin perempuan syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal di dalamnya dan beberapa tempat kediaman yang indah dalam syurga Aden, dan keredhaan dari pada Allah yang amat besar. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

9:111 Sesungguhnya Allah membeli diri dan harta orang orang yang beriman, bahawa untuk mereka itu syurga. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh, sebagai janji yang benar bagi Allah (yang termaktub) dalam Taurat, Injil dan Quran. Siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah? Sebab itu, bergembiralah kamu dengan penjualan yang kamu jual itu. Demikian itulah kemenangan yang besar.

 

9:120 Tidak patut bagi penduduk Madinah dan orang orang yang di kelilingnya, di antara orang orang Arab Badwi, bahawa mereka tinggal di belakang Rasul Allah (tiada pergi berperang) dan tiada pula patut, bahawa mereka sayang kepada diri mereka daripada diri Rasul itu. Demikian itu, disebabkan mereka, tiada ditimpa haus, tiada payah dan tiada pula kelaparan di jalan Allah dan tiada menginjak suatu tempat yang menimbulkan amarah orang orang kafir  dan tiada pula menderita sesuatu penderitaan dari musuh, melainkan semuanya itu dituliskan untuk mereka menjadi amal yang saleh. Sesungguhnya Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebajikan.

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:8 Mereka itu tempatnya dalam neraka, disebabkan apa yang telah mereka usahakan.

 

10:53 Mereka minta khabar kepada engkau, adakah janji siksaan itu sebenarnya? Katakanlah: Ya, (sebenarnya), demi Tuhanku, sesungguhnya siksaan itu sebenarnya dan kamu tiada dapat melemahkannya (menolaknya).

 

10:55 Ingatlah, sesungguhnya kepunyaan Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Ingatlah, sesungguhnya janji Allah sebenarnya, tetapi kebanyakkan mereka tiada mengetahui.

 

 

 

10:107 Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

11:8 Demi, jika Kami undurkan siksaan bagi mereka, sampai kepada beberapa waktu yang ditentukan, niscaya mereka berkata: Apakah yang menghalangi turunnya siksaan itu? Ingatlah pada hari datang siksaan itu, tiada dapat dielakkan dari mereka, dan turunlah siksaan yang mereka perolok olokkan itu.

 

11:9 Demi, jika Kami rasakan nikmat Kami kepada manusia, kemudian Kami cabut kembali daripadanya, niscaya ia putus asa dan menjadi kafir.

 

11:10 Demi, jika Kami rasakan kepadanya kesenangan, sesudah kesusahan yang menimpa dirinya, niscaya ia berkata : Telah hilang sengsara itu dari saya. Sesungguhnya dia sangat bergembira lagi sombong.

 

11:17 Adakah orang yang mendapat keterangan daripada Tuhannya dan diikuti oleh saksi dari Allah (Quran) dan sebelumnya ada kitab Musa (Taurat), menjadi ikutan dan rahmat (sama dengan orang yang tiada mendapat keterangan?). Mereka itu beriman kepadanya. Barang siapa yang ingkar akan dia, di antara beberapa golongan, maka neraka lah tempatnya. Sebab itu janganlah engkau dalam keraguan tentang Quran, sesungguhnya Quran itu sebenarnya daripada Tuhanmu, tetapi kebanyakkan manusia tiada mau beriman.

 

11:23 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih dan tenteram hati mereka terhadap Tuhannya, mereka itu penghuni syurga serta kekal di dalamnya.

 

11:32 Berkata mereka: Hai Nuh, sungguh engkau membantah kami, banyak benar bantahan engkau terhadap kami, sebab itu cobalah engkau datangkan kepada kami siksaan yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

11:45 Kemudian Nuh menyeru Tuhannya, lalu katanya: Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku dari keluargaku, sungguh janjiMu benar dan Engkau seadil adil hakim.

 

11:105 Pada hari yang akan datang, tiada dapat seseorang berbicara, melainkan dengan izinNya. Di antara mereka ada yang celaka dan ada pula yang berbahagia.

 

11:106  Adapun orang2 yang celaka (dimasukkan) dalam neraka, sedang mereka mengeluarkan nafas dan menariknya,

 

11:107 Lagi mereka kekal di dalamnya, selama kekal langit dan bumi, kecuali apa yang dikehendaki Tuhanmu. Sesungguhnya Tuhanmu memperbuat apa apa yang dikehendakiNya.

 

12:8 Ketika mereka itu berkata: Sesungguhnya Yusuf dan saudaranya (Bunyamin) lebih dicintai oleh bapak kita daripada kita, sedang kita satu jama’ah. Sesungguhnya bapak kita dalam kesesatan yang nyata.

 

13:1 Alif laam miim raa. Itulah ayat2 Kitab. (Apa2) yang diturunkan kepada engkau dari Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakkan manusia tiada mau beriman.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:19 Adakah orang yang mengetahui, bahawa Quran yang diturunkan kepada Engkau dari Tuhanmu, adalah suatu kebenaran, serupa dengan orang yang buta (tiada mengetahui)? Hanya orang orang yang berakal, menerima pengajaran.

 

13:20 (Yaitu) orang orang yang menepati janji Allah dan mereka tiada memungkiri janji.

 

13:21 Dan orang orang yang memperhubungkan apa yang diperintahkan Allah, supaya diperhubungkan (iaitu silaturrahim), lagi mereka takut kepada Tuhannya dan takut akan perhitungan yang keras.

 

13:22 Orang2 yang sabar, kerana mengharapkan keredhaan Tuhannya, mendirikan sembahyang dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka dengan bersembunyi dan  berterang terang, dan mereka menolak kejahatan dengan kebajikan, untuk mereka itu akibat (yang baik) di kampung (akhirat),

 

13:23 (Iaitu) syurga Aden, mereka masuk ke dalamnya bersama orang orang yang salih di antara bapak2nya, isteri isterinya dan anak anaknya, sedang malaikat masuk kepada mereka dari tiap tiap pintu.

 

13:24 (Lalu mengucapkan):  Salamun ‘alaikum (keselamatan atas kamu) , kerana kamu telah sabar, maka sebaik baiknyalah akibat di kampung itu (syurga).

 

13:28 (Iaitu) orang orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

13:29 Orang orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, untuk mereka itu kebaikan dan sebaik tempat kembali (syurga).

 

13:31 Kalau sekiranya dengan Quran (ini) dapat diperjalankan gunung gunung atau dipotong potong bumi atau dipercakapkan orang mati, ( niscaya mereka tiada juga mau beriman ). Bahkan bagi Allah urusan semuanya. Tiadakah mengetahui orang orang yang beriman, bahawa jika Allah menghendaki, niscaya ditunjukiNya semua manusia. Sentiasa orang orang kafir itu ditimpa bahaya sebab perbuatan mereka sendiri, atau tiba bahaya itu dekat rumah mereka, sehingga datang janji Allah. Sungguh Allah tiada memungkiri janji.

 

13:35 Umpama syurga yang dijanjikan untuk orang orang yang taqwa (menurut yang kami ceritakan kepadamu), mengalir air sungai di bawahnya. Makanannya abadi (tak habis habis), begitupun naungannya. Itulah akibat orang orang yang taqwa; dan akibat orang orang kafir ialah neraka.

 

13:38 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul sebelum engkau dan Kami adakan bagi mereka isteri isteri dan anak anak. Tidak ada hak bagi seorang rasul mendatangkan ayat (mukjizat) melainkan dengan izin Allah. Untuk tiap tiap ajal ada kitab (hukum yang sesuai dengan dia).

 

14:7 Ketika Tuhanmu memberitahukan: Demi, jika kamu berterima kasih, niscaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kafir (tiada berterima kasih), sesungguhnya siksaanKu amat keras.

 

14:14 Dan demi, Kami akan tempatkan kamu dinegeri mereka, sesudah mereka itu. Demikian itu bagi orang yang takut akan kebesaranKu dan takut akan janji siksaanKu.

 

14:19 Tiadakah engkau perhatikan bahawa Allah menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya? Jika Ia menghendaki, kamu dimusnahkanNya dan digantiNya dengan makhluk yang baru.

 

14:20 Demikian itu tiada berat (sukar) bagi Allah.

 

14:22 Berkata syetan, setelah diputuskan hukuman itu: Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan pula kepadamu, tetapi aku memungkiri janjiku. Tidak ada kekuasaan bagiku atas kamu, kecuali bahawa aku menyerumu, lantas kamu terima. Sebab itu janganlah kamu mencercaku dan cercalah dirimu sendiri. Aku tiada dapat menolongmu, dan kamu tiada tiada dapat menolongku. Sesungguhnya aku ingkar akan apa yang kamu persekutukan dengan daku masa dahulu. Sungguh untuk orang2 aniaya siksa yang pedih.

 

14:34 DiberikanNya kepadamu tiap tiap apa yang kamu minta. Jika kamu hitung nikmat Allah, tiadalah sanggup kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia itu amat aniaya dan banyak ingkar (kafir nikmat). 

14:44 Berilah peringatan manusia pada hari yang akan datang kepada mereka siksaan, lalu berkata orang orang aniaya: Ya Tuhan kami! Beri tangguhlah kami, hingga masa yang dekat, supaya kami perkenankan seruan Engkau dan kami ikut Rasul2. Apa tiadakah kamu telah bersumpah dahulu, bahawa kamu tidak akan lenyap (mati)?

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

15:8 Kami tiada menurunkan malaikat, melainkan dengan kebenaran dan ketika itu (turun malaikat) mereka tiada diberi tempoh.

 

15:85 Kami tiada menciptakan langit dan bumi dan apa apa yang di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran. Sesungguhnya hari kiamat akan datang, sebab itu maafkanlah (mereka itu) dengan maafan yang baik.

 

16:8 (Dia ciptakan) kuda, bighal dan keldai supaya kamu mengendarainya dan menjadi perhiasan. Dan Dia menciptakan apa yang tiada kamu ketahui.

 

16:26 Sesungguhnya telah memperdayakan orang orang yang sebelum mereka, lalu Allah mendatangkan (siksaanNya), merobohkan sendi sendi  rumah mereka, lalu jatuh atap rumah di atas mereka dan datang siksaan kepada mereka sedang mereka tiada sadar.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

 

16:29 Sebab itu masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya. Itulah sejahat jahat tempat orang orang yang sombong.

 

16:38 Mereka bersumpah dengan Allah dengan dengan sesunguh sungguh sumpah, bahwa Allah tiada akan membangkitkan orang yang  mati. Ya, janji Allah yang sebenarnya, tetapi kebanyakkan manusia tiada tahu.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:5 Apabila datang janji (siksaan) untuk yang pertama daripada keduanya, Kami bangkitkan kepadamu beberapa orang hamba Kami yang gagah perkasa, lalu mereka itu mundar mandir (mencarimu) dalam negeri. Itulah janji yang mesti diperbuat (dilakukan).

 

17:8 Mudah mudahan Tuhanmu mengasihi kamu. Jika kamu kembali (berbuat dosa), niscaya Kami kembali pula (menyiksamu). Dan Kami adakan neraka jahanam sebagai penjara untuk orang orang kafir.

 

17:79 Pada malam hari, hendaklah engkau bertahajud (berjaga untuk sembahyang malam) sebagai tambahan untuk engkau, mudah mudahan Tuhan mengangkat engkau ke tempat yang terpuji.

 

18:18 Engkau kira mereka itu bangun, sedangkan mereka tidur. Kami balik balikkan badan mereka ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri, sedang anjing mereka mengembangkan kedua lengannya di halaman gua. Jika engkau lihat mereka (ketika itu), niscaya engkau berpaling lari dari mereka dan penuh hatimu dengan ketakutan.

 

18:19 Demikianlah Kami bangunkan mereka itu, supaya mereka sesamanya tanya bertanya. Berkata salah seorang di antara mereka itu: Berapakah lamanya kita diam di sini? Jawab mereka : Kita diam di sini satu hari atau setengah hari. Mereka berkata: Tuhanmu lebih mengetahui , berapa lamanya kamu diam (disini). Sebab itu suruhlah salah seorang di antara kamu (pergi) ke kota dengan membawa uang perak ini, dan hendaklah ia lihat mana makanan yang lebih bersih kemudian hendaklah dibawanya kemari untuk rezekimu dan hendaklah ia berlaku lemah lembut dan janganlah ia memberitahukan kepada seorang juapun tentang halmu.

 

18:21 Demikianlah Kami perlihatkan kepada mereka, supaya mereka mengetahui bahwa janji Allah sebenarnya dan bahwa hari kiamat tak ada keraguan padanya. (Iaitu) ketika mereka berbantah2 sesamanya tentang urusan pemuda2 itu; lalu mereka berkata: Perbuatlah bangunan di atas gua mereka! Tuhan kamu lebih mengetahui tentang hal mereka. Berkata orang2 yang menang dalam urusan pemuda2 itu: Kami akan perbuat sebuah masjid di atas mereka itu.

 

18:29 Katakanlah: Kebenaran itu daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mau hendaklah beriman dan barang siapa yang mau hendaklah ingkar. Sesungguhnya telah Kami sediakan untuk orang orang aniaya neraka, sedang mereka itu dilingkari oleh dindingnya. Jika mereka minta tolong (minta air), dituangi dengan air seperti kotoran.

 

18:30 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Kami tiada akan menyia nyiakan pahala orang yang membaikkan amalannya.

 

18:31 Untuk mereka itu syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawah mereka, mereka dihiasi dengan gelang emas dan memakai baju hijau dari sutera yang tipis dan sutera yang tebal, sedang mereka (duduk) bersandar di atas dipan (peterana). (Itulah) sebaik baik pahala; dan sebagus bagus tempat bersenang senang.

 

18:48 Kemudian mereka itu dihadapkan ke hadirat Tuhanmu berbaris baris, (lalu Allah berfirman): Sesungguhnya kamu telah datang kepada Kami, sebagaimana Kami menjadikan kamu pada pertama kali, tetapi kamu sangka, bahawa Kami tiada akan mengadakan tempat perjanjian ini.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

18:105 Mereka itulah orang2 yang ingkar akan tanda tanda Tuhan dan akan menemuiNya, sebab itu hapuslah (pahala) perbuatan mereka, dan tiada Kami adakan timbangan untuk mereka pada hari Kiamat.

 

19:8 Dia berkata: Ya Tuhanku, bagaimanakah aku akan memperoleh seorang anak, sedang perempuanku mandul dan aku telah sampai usia sangat tua?

 

19:60 Kecuali orang yang taubat dan beriman lagi mengerjakan yang baik, mereka itu akan masuk syurga, sedang mereka tiada teraniaya sedikitpun.

 

19:61 (Iaitu), Syurga Aden yang dijanjikan oleh Yang Mahapengasih kepada hambaNya, dengan barang yang ghaib. Sungguh janjiNya akan datang.

 

19:62 Mereka tiada mendengarkan di sana omong kosong, kecuali (ucapan) selamat. Untuk mereka ada rezeki di dalamnya pada pagi dan petang.

 

19:63 Itulah Syurga yang akan Kami wariskan kepada orang yang taqwa di antara hamba hamba Kami.

 

19:65 Tuhan langit dan bumi dan apa2 yang di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah untuk menyembahNya. Adakah Engkau ketahui (sesuatu) yang dinamai seumpama namaNya?

 

19:66 Berkata manusia : Apabila aku mati, adakah aku akan dikeluarkan hidup kembali?

 

19:67 Tiadakah manusia ingat, bahwa Kami telah menjadikannya dahulu sedang dia  belum ada suatu pun.

 

19:68 Demi Tuhanmu, sesungguhnya Kami akan menghimpunkan mereka bersama syetan syetan, kemudian Kami hadirkan mereka di sekeliling neraka dengan berlutut (jongkok).

 

19:69 Kemudian Kami tarik dari tiap2 golongan siapa di antara mereka, yang amat derhaka kepada yang Mahapengasih.

 

19:70 Kemudian Kami lebih mengetahui mereka yang lebih berhak masuk neraka.

 

19:71 Tak ada seorangpun di antara kamu, melainkan mendatangi neraka, demikian itu suatu kewajiban yang diputuskan oleh Tuhanmu.

 

19:72 Kemudian Kami selamatkan orang2 taqwa dan Kami biarkan orang2 aniaya dalam neraka dengan berlutut.

 

19:75 Katakanlah: Barang siapa yang dalam kesesatan, maka Yang Mahapengasih akan memberi tangguh kepadanya dengan satu pertangguhan. Sehingga, apabila mereka melihat apa yang dijanjikan, adakalanya siksaan dan adakalanya kiamat, maka mereka akan tahu, siapa yang lebih jahat tempatnya dan lebih lemah tenteranya (pembantunya).

 

20:39 Masukkanlah dia (Musa waktu bayi) ke dalam sebuah peti, lalu lemparkanlah ke dalam laut (Sungai Nil), nanti sungai itu melemparkannya ke tepi sungai, kemudian dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya (iaitu Firaun). Aku tumpahkan kepada Engkau kasih sayang daripadaKu, dan supaya engkau dididik atas penjagaanKu.

 

20:82 Sesungguhnya Aku amat pengampun bagi orang yang taubat dan beriman serta mengerjakan yang baik baik, kemudian ia mendapat petunjuk.

 

20:95 Musa berkata: Bagaimanakah hal engkau hai Samiriy?

 

20:96 Dia berkata: Aku mengetahui apa yang tiada mereka ketahui, lalu ku gengam segengam dari (tanah) bekas Rasul, lalu ku lempar kan ke dalam patung anak sapi itu; demikianlah hawa nafsuku menghiaskan (memandang cantik) kepadaku.

 

20:97 Berkata Musa: Sebab itu pergilah engkau, sungguh selama engkau hidup, (harus) engkau katakan (kepada orang yang engkau jumpai): Janganlah engkau sentuh (dekati) aku dan sesungguhnya untuk engkau ada janji (siksaan) yang tak’kan dapat engkau mungkiri. Lihatlah Tuhan engkau, yang selalu engkau tetap menyembahnya. Demi ia akan kami bakar, kemudian kami taburkan ke dalam laut, menjadi debu.

 

20:98 Tuhan kamu hanya Allah, yang tak ada Tuhan kecuali Dia. Luas pengetahuanNya (meliputi) tiap tiap sesuatu.

 

20:112 Barang siapa mengerjakan yang baik baik sedang dia beriman, maka ia tiada takut akan teraniaya dan tiada pula akan terkurang haknya.

 

20:113 Demikianlah Kami turunkan Qur’an dalam bahasa Arab dan Kami ulang ulang di dalamnya janji siksaan, mudah mudahan mereka bertaqwa atau mengadakan peringatan bagi mereka.

 

20:115 Sesungguhnya telah Kami janjikan kepada Adam sebelumnya, lalu ia lupa dan tiada Kami peroleh baginya cita cita yang tetap.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

21:97 Dan telah hampir janji yang benar, tiba2 pemandangan orang2 kafir, terbelalang (terbelalak) (katanya) : Ya celakalah kami, sungguh kami dalam kelalaian tentang ini, bahkan kami orang2 aniaya.

 

21:101 Sesungguhnya orang orang yang telah memperoleh kebaikan dari Kami, mereka terhindar daripada neraka.

 

21:102 Mereka tiada mendengar bunyinya, sedang mereka kekal dalam apa yang diingini oleh nafsunya.

 

21:103  Mereka tiada berdukacita oleh kegemparan yang amat besar (bunyi suara yang menghalau manusia ke dalam neraka); dan mereka disambut oleh malaikat, (katanya): Inilah hari kamu yang telah dijanjikan kepadamu.

 

21:104  Pada hari Kami lipat langit seperti melipat daftar buku2. Sebagaimana Kami mulai permulaan makhluk, begitu pula Kami mengulanginya. (Itulah) janji Kami. Sesungguhnya Kami (mesti) memperbuatnya.

 

21:109 Jika mereka berpaling, maka katakanlah: Aku telah memberitahukan kepadamu dengan merata. Aku tiada tahu, segerakah atau lambatkah apa yang dijanjikan kepadamu.

 

22:11 Di antara manusia ada orang yang menyembah Allah di pinggir pinggir (dalam keraguan). Jika ia di timpa kebajikan tenteramlah (hatinya), tetapi jika ia ditimpa cobaan (melapetaka), ia berbalik menjadi kafir. Dia telah merugi di dunia dan di akhirat. Itulah kerugian yang nyata.

 

22:17 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, orang orang Shabi-in (menyembah bintang), orang orang Nasrani, orang orang Majusi dan orang orang Musyrik, sungguh Allah akan menghukum antara mereka pada hari kiamat. Sesungguhnya Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

 

22:31 Serta cenderung kepada Allah, tanpa mempersekutukanNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seolah olah ia telah jatuh (tersungkur) dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

22:47  Mereka minta segerakan siksa kepada engkau, padahal Allah tiada akan memungkiri janjiNya. Sesungguhnya sehari disisi Tuhanmu seperti seribu tahun dari apa yang kamu hitung.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:35 Adakah Allah menjanjikan kepadamu, bahawa bila kamu mati dan menjadi tanah dan tulang, kemudian kamu akan dileluarkan?

 

23:37 Hidup itu tidak lain hanya hidup kami di dunia, kami mati dan hidup dan bukanlah kami akan dibangkitkan.

 

23:39 Berkata Rasul: Ya Tuhanku, tolonglah aku, kerana mereka mendustakan daku.

 

23:40 Allah berkata: Sedikit hari lagi mereka itu akan menyesal.

 

23:41 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras dengan sebenarnya dan Kami jadikan mereka sebagai sampah. Maka binasalah kaum yang aniaya.

 

23:44 Kemudian Kami utus beberapa orang rasul Kami dengan berganti ganti. Tatkala rasul itu datang kepada umatnya, mereka mendustakannya, kemudian kami perikutkan setengah mereka dengan yang lain dan kami jadikan mereka itu warta berita, maka binasalah kaum yang tiada beriman.

 

23:45 Kemudian Kami utus Musa dan saudaranya Harun dengan (membawa) ayat ayat Kami dan dalil yang terang.

 

23:46 (Iaitu) kepada Firaun dan pembesar pembesarnya, lalu mereka itu sombong dan adalah mereka kaum yang sombong.

 

23:47 Lalu mereka berkata: Patutkah kami percaya kepada dua orang manusia seumpama kami, sedang kaum keduanya tunduk kepada kami?

 

23:48 Lalu mereka mendustakan keduanya, lalu mereka dibinasakan.

 

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

23:72  Adakah engkau meminta upah kepada mereka? Maka upah Tuhanmu lebih baik dan Dia sebaik baik yang memberi rezeki.

 

23:78 Dia yang mengadakan pendengaran, penglihatan dan hati untukmu, tetapi sedikit kamu yang berterima kasih kepadaNya.

 

23:79 Dia yang menjadikan kamu di bumi dan kepadaNya kamu dihimpunkan.

 

23:80  Dia yang menghidupkan dan mematikan, kerana Dialah ada pertikaian malam dan siang. Tiadakah kamu memikirkan?

 

23:81  Bahkan mereka berkata seperti perkataan orang2 dahulu.

 

23:82  Mereka berkata : Adakah apabila kami telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang, adakah kami akan dibangkitkan kembali?

 

23:93 Katakanlah: Ya Tuhanku, jika Engkau perlihatkan kepadaku siksa yang dijanjikan kepada mereka.

 

24:26 Perempuan perempuan jahat untuk laki laki jahat. Laki laki jahat untuk perempuan perempuan jahat pula. Perempuan perempuan baik untuk laki laki baik, laki laki baik untuk perempuan perempuan baik pula. Mereka itu (orang orang baik) terlepas dari tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka itu ampunan dan rezeki yang mulia.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

24:56 Dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

25:16  Untuk mereka itu di dalamnya apa apa yang mereka kehendaki, serta kekal selama lamanya. Demikian itu perjanjian Tuhan yang dipertanggung jawabkan.

 

25:21 Berkata orang orang yang tidak mengharap akan menemui Kami: Mengapakah tidak diturunkan malaikat kepada kami atau dapat kami melihat Tuhan kami? Sesungguhnya amat sombong mereka itu dalam hatinya dan mereka aniaya sebesar besar aniaya.

 

25:75 Orang orang yang tersebut itu akan diberi balasan dengan darjat yang tinggi (syurga) kerana mereka berhati sabar, dan mereka akan disambut dengan kehormatan dan keselamatan di dalamnya.

 

25:76 Mereka kekal di dalamnya. (Syurga itu) sebagus bagus tempat tetap dan tempat diam.

 

26:80 Dan jika aku sakit, Dialah yang menyembuhkan daku,

 

27:67 Berkata orang2 yang kafir: Apabila kami telah menjadi tanah, beserta bapa bapa kami, adakah kami akan dikeluarkan?

 

27:68 Sesungguhnya ini telah dijanjikan orang kepada kami dan kepada bapa bapa kami dahulu; ini tidak lain, hanya dongeng dongeng orang2 dahulu kala.

 

27:69 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah bagaimana akibatnya orang2 yang berdosa.

 

27:70 Janganlah engkau berduka cita terhadap mereka dan jangan pula sempit dadamu (susah hati) kerana tipu daya mereka.

 

27:71 Mereka berkata: Bilakah tibanya perjanjian ini, jika kamu orang2 yang benar?

 

27:72 Katakanlah: Mudah mudahan telah hampir kepadamu sebahagian (siksa) yang kamu minta segerakan itu.

 

27:82 Apabila telah tiba perkataan (janji) siksa kepada mereka, Kami keluarkan kepada mereka binatang binatang (yang melata) dari bumi yang mengatakan kepada mereka, bahawa manusia tidak yakin kepada ayat ayat Kami.

 

27:83 Pada hari Kami kumpulkan segolongan dari tiap tiap umat, di antara orang2 yang mendustakan ayat ayat Kami sedang mereka dikumpulkan.

 

27:84 Sehingga bila mereka telah datang, Allah berfirman: Adakah kamu mendustakan ayat ayatKu dan tiada kamu ketahui maksudnya, atau apakah yang telah kamu kerjakan?

 

27:85 Telah tiba perkataan (janji) siksa kepada mereka, kerana mereka aniaya. Sedang mereka tidak dapat bercakap cakap.

 

28:7 Kami wahyukan (ilhamkan) kepada ibu Musa: Kau susukanlah dia! (Musa), apabila engkau takut terhadapnya hendaklah lemparkan dia ke dalam laut (sungai Nil) dan janganlah kau takut dan jangan pula berduka cita, sungguh Kami akan mengembalikannya kepada kau dan mengangkatnya jadi salah seorang rasul.

 

28:8 Kemudian ia (Musa) diambil oleh keluarga Firaun, akhirnya menjadi musuh dan kedukaan bagi mereka. Sesungguhnya Firaun, Haman dan tentera keduanya adalah orang2 salah.

 

28:9 Berkata isteri Firaun : (Anak ini) (Musa) jadi kegembiraan bagiku dan bagimu. (Sebab itu) janganlah dia kamu bunuh, mudah2an dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia jadi anak angkat , sedang mereka tiada sedar.

 

28:10 Hati ibu Musa menjadi kosong (kehilangan akal). Sungguh dia hampir menyatakannya, jika tidak Kami kuatkan hatinya, supaya dia masuk orang2 yang beriman.

 

28:11 ibu Musa berkata kepada saudara Musa yang perempuan: Kau ikutlah dia! Lalu dilihatnya Musa dari jauh, sedang mereka (keluarga Firaun) tiada sedar.

 

28:12 Kami enggankan Musa (menerima susu) perempuan perempuan yang menyusukannya. Lalu saudara Musa berkata: maukah kutunjukkan ahli rumah yang akan mengasuhnya untukmu, sedang mereka memberi nasihat kepadanya? (Lalu diterima baik oleh Firaun)

 

28:13 Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya gembira hatinya dan tiada lagi berduka cita dan supaya dia tahu janji Allah sebenarnya. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

28:61 Adakah orang yang Kami janjikan kepadanya dengan perjanjian yang baik (masuk syurga), lalu ditemuinya perjanjian itu, bersamaan dengan orang yang Kami beri kesukaan kepadanya dengan kesukaan hidup di dunia, kemudian ia pada hari kiamat termasuk orang2 yang dihadirkan (dalam neraka)? Tentu tidak sama.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

29:2 Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja berkata: Kami telah beriman, tanpa mereka mendapat cobaan.

 

29:3 Sesungguhnya telah Kami cobai orang2 yang sebelum mereka, supaya Allah mengetahui orang2 yang benar dan mengetahui orang2 yang dusta ( dengan terang dan nyata ).

 

29:5 Barang siapa yang mengharap akan menemui Allah, maka sesungguhnya perjanjian Allah akan datang. Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

29:13 Demi, mereka akan memikul dosa mereka sendiri dan dosa dosa (lain) bersama sama dosa mereka. Demi mereka akan diperiksa pada hari kiamat tentang apa apa yang mereka ada adakan.

 

29:52 Katakanlah (ya Muhammad): Cukuplah Allah menjadi saksi antara ku dan antara kamu, Dia mengetahui apa apa yang di langit dan di bumi. Orang orang yang percaya kepada yang bathil, (yang bukan bukan) dan kafir (ingkar) akan Allah, mereka itulah orang orang yang merugi.

 

29:53 Mereka minta kepada engkau, supaya disegerakan siksa itu. Kalau tiadalah janji yang telah ditentukan, niscaya mereka ditimpa siksa itu. Demi siksa itu akan tiba kepada mereka dengan sekonyong konyong sedang mereka tiada sadar.

 

29:54 Mereka minta kepada engkau, supaya disegerakan siksa itu. Sesungguhnya neraka meliputi (mengepung) orang orang yang kafir.

 

29:55 Pada hari, mereka ditutupi oleh siksa dari atas (kepala)nya dan dari bawah kakinya, lalu Allah berfirman: Rasailah olehmu (siksa) apa yang telah kamu kerjakan.

 

29:58 Orang orang yang beriman dan beramal salih, akan Kami tempatkan mereka dalam syurga, pada beberapa kamar (bilik), yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. (Itulah) sebaik baik pahala  bagi orang orang yang beramal.

 

29:59 (Iaitu) bagi orang orang yang sabar dan bertawakkal (menyerahkan diri) kepada Tuhannya.

 

29:60 Berapa banyaknya binatang binatang yang tidak membawa rezekinya (perbekalannya). Allah memberikan rezeki kepadanya dan kepadamu. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

29:64 Hidup di dunia ini, tidak lain hanya suatu kesenangan dan permainan. Sesungguhnya kampung akhirat, itulah kehidupan yang sebenarnya, jika mereka mengetahui.

 

30:5 Oleh kerana pertolongan Allah. Dia menolongi siapa yang dikehendakiNya.  Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

30:6 (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

30:7 Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan duniawi, sedangkan mereka lalai tentang akhirat.

 

30:8 Tiadakah mereka memikirkan apa yang dalam diri mereka sendiri? Allah tiada menjadikan langit, bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran dan (menurut) janji yang ditentukanNya. Tetapi kebanyakkan manusia ingkar akan menemui Tuhannya.

 

30:13 Dan tidak ada bagi mereka syafaat (pertolongan) dari sekutu sekutunya (berhala) sedangkan mereka ingkar akan sekutu sekutunya itu.

 

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

 

30:60 Maka sabarlah engkau (Ya Muhammad), sesungguhnya janji Allah sebenarnya dan janganlah engkau bergoncang (tak sabar) oleh orang2 yang tiada yakin.

 

31:8 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu syurga jannatun naim,

 

31:9 Mereka kekal di dalamnya. Itulah janji Allah yang sebenarnya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:13 (Perhatikanlah), ketika berkata Luqman kepada anaknya, sedang dia memberi pengajaran kepadanya, (katanya): Hai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah. Sesungguhnya mempersekutukan itu adalah aniaya yang besar.

31:22 Barang siapa menundukkan mukanya (hatinya) kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali yang teguh. Dan kepada Allah (terserah) akibat semua urusan.

 

31:33 Hai sekalian manusia, takutlah kepada Tuhanmu, dan takutlah akan hari (kiamat, di waktu itu) bapa tidak dapat menggantikan anaknya dan anak tidak pula dapat menggantikan bapanya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu, janganlah kamu terpedaya oleh hidup di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah oleh pendaya (setan).

 

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya di antara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

 

32:18 Adakah orang yang beriman, sama dengan orang yang pasik? (Tentu) mereka tidak bersamaan.

 

32:19 Adapun orang orang yang beriman dan beramal salih, maka untuk mereka syurga tempat tinggalnya, sebagai perbekalan (dari Allah), sebab amalan yang telah mereka kerjakan.

 

33:22 Tatkala orang orang mukmin melihat sekutu, mereka berkata: Inilah yang dijanjikan Allah dan rasulNya kepada kami, Allah dan RasulNya maha benar. Hal itu tiada menambah mereka, melainkan menambah keimanan dan kepatuhan.

 

33:23 Di antara orang-orang Mukmin ada beberapa lelaki yang menepati apa yang telah dijanjikannya kepada Allah. Maka di antara mereka ada yang telah sampai ajalnya (mati) dan di antara mereka ada yang menanti-nantikannya (ajalnya), dan mereka tiada menukar (janji) dengan tukaran apa pun.

 

35:5 Hai manusia, sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu janganlah kamu terpedaya oleh kehidupan di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah dengan si pendaya (Setan).

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

36:29 Tidak ada, hanya satu teriakan yang keras, lalu mereka mati.

 

36:30 Aduhai, besarnya penyesalan terhadap beberapa hamba hamba (Allah) setiap datang rasul kepada mereka, lalu mereka perolok olokkan.

 

36:31 Tiadakah mereka lihat, berapa banyaknya umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan; sungguh orang orang (yang dibinasakan) itu tidak akan kembali kepada mereka.

 

36:32 Sungguh sekaliannya akan dihimpunkan dan dihadirkan di sisi Kami.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:46 Setiap datang kepada mereka satu ayat (keterangan) di antara beberapa ayat Tuhan, lalu mereka berpaling daripadanya.

 

36:47 Apabila dikatakan kepada mereka: Nafkahkanlah sebahagian rezeki yang diberikan Allah kepadamu, lalu berkata orang orang yang kafir kepada orang orang yang beriman: Adakah akan kami beri makan orang, jika Allah menghendaki, niscaya Allah memberinya makan? Kamu tidak lain, hanya dalam kesesatan yang nyata.

 

36:48 Mereka berkata: Apabilakah tibanya janji ini (siksa), jika kamu orang yang benar?

 

36:49 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang akan menyiksa mereka, sedang mereka berbantah bantah.

 

36:52 Mereka berkata: Aduhai celakalah kami ! Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami (kubur)? Inilah yang dijanjikan oleh Rahman dan teranglah kebenaran rasul rasul.

 

36:59 Berpisahlah kamu pada hari ini (hari kiamat), hai orang orang yang berdosa.

 

36:60 Tiadakah Aku janjikan kepadamu, hai anak Adam, bahawa janganlah kamu sembah syetan, kerana ia musuh yang nyata bagimu.

 

36:61 Kamu sembahlah Aku! Inilah jalan yang lurus.

 

36:62 Sesungguhnya syetan itu telah menyesatkan makhluk yang banyak di antara kamu. Apa tiadakah kamu memikirkan?

 

36:63 Inilah neraka jahanam yang telah dijanjikan untukmu.

 

36:64 Masuklah kamu ke dalamnya pada hari ini, kerana kamu ingkar akan dia.

 

36:65 Pada hari ini Kami tutup mulut mereka, dan berbicara dengan Kami, tangan mereka dan menjadi saksi kaki mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

36:66 Kalau Kami kehendaki, Kami hapuskan mata mereka, lalu mereka berlumba lumba (mencari) jalan, maka bagaimanakah mereka melihat?

 

36:67 Kalau Kami kehendaki, Kami ubah rupa mereka di tempatnya, lalu mereka tiada dapat pergi (kemuka) dan tidak pula kembali (kebelakang).

 

36:68 Siapa yang Kami lanjutkan umurnya, Kami balikkan kejadiannya (sebagai kanak kanak), tiadakah mereka memikirkan?

 

38:45 Ingatlah akan hamba hamba Kami Ibrahim, Ishak dan Yaqub, yang mempunyai kekuatan dan pemandangan.

 

38:46 Sesungguhnya Kami sucikan mereka dengan suatu kesucian, (iaitu) mengingat kampung (akhirat).

 

38:47 Sungguh mereka itu di sisi Kami, termasuk orang orang pilihan dan orang orang baik.

 

38:48 Ingatlah akan Ismail Ilyasa’ dan Zulkifli, masing masingnya termasuk orang orang yang baik.

 

38:49 Inilah peringatan nama baik mereka. Sesungguhnya untuk orang orang yang taqwa sebaik baik tempat kembali.

 

38:50 (Iaitu) syurga Aden yang dibukakan pintu pintunya untuk mereka.

 

38:51 Sedang mereka duduk bersandar di sana, sambil meminta buah buahan yang banyak dan minuman.

 

38:52 Disisi mereka ada (isteri isteri) yang rendah mata (bukan mata keranjang) lagi sebaya.

 

38:53 Inilah yang dijanjikan kepadamu pada hari berhisab (kiamat).

 

38:54 Sesungguhnya inilah rezeki Kami yang tidak habis habisnya.

 

38:87 (Quran) ini tidak lain hanya peringatan bagi semesta alam.

 

38:88 Demi, akan kamu ketahui (kebenaran) beritanya sesudah seketika (mati).

 

39:9 Adakah orang yang taat (patuh mengikut Allah) pada waktu malam, seraya sujud dan berdiri, lagi takut akan (siksa) akhirat, serta mengharapkan rahmat Tuhannya ( sama dengan orang yang durhaka)? Katakanlah; Adakah sama orang orang yang berilmu pengetahuan dengan orang orang yang tidak berilmu pengetahuan? (Tentu tidak). Hanya yang menerima peringatan ialah orang orang yang berakal. 

 

39:10 Katakanlah: Hai hamba hambaKu yang beriman, takutlah kepada Tuhanmu! Untuk orang orang yang berbuat baik di dunia ini ada kebaikan pula. Dan bumi Allah itu luas. Orang orang yang sabar disempurnakan pahalanya tanpa terhitung.

 

39:11 Katakanlah: Sesungguhnya aku disuruh supaya aku menyembah Allah, serta mengikhlaskan agama bagiNya.

 

39:12 Dan aku disuruh pula, supaya aku orang yang mula mula Islam.

 

39:13 Katakanlah: Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar, jika aku mendurhakai Tuhanku.

 

39:14 Katakanlah: Hanya Allah aku sembah, serta mengikhlaskan agamaku bagiNya.

 

39:20 Tetapi orang2 yang takut kepada Tuhannya, untuk mereka beberapa bilik, di atasnya ada pula beberapa bilik yang dibangunkan, mengalir air sungai di bawahnya. (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya.

 

39:71 Orang orang yang kafir dihalaukan ke dalam neraka dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana, dibukakan pintu pintunya dan berkata kepada mereka malaikat malaikat yang menjaganya: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul diantaramu yang membacakan ayat ayat Tuhanmu kepadamu dan memberi peringatan kepadamu buat menemui harimu ini? Sahut mereka itu: Ya, tetapi tetaplah perkataan siksa terhadap orang orang yang kafir.

 

39:72 Dikatakan (kepada mereka): Masuklah kamu ke pintu pintu neraka serta kekal di dalamnya, maka (itulah) sejahat jahat tempat tinggal bagi orang orang yang sombong.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu pada petang petang dan pagi pagi.

 

40:77 Maka sabarlah engkau, sesungguhnya janji Allah sebenarnya. Maka adakalanya Kami perlihatkan kepada engkau sebahagian (siksa) yang Kami janjikan kepada mereka, atau Kami wafatkan engkau lebih dahulu, maka mereka akan dikembalikan kepada Kami.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:30 Sesungguhnya orang orang yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus (dalam amalannya), niscaya turunlah kepada mereka malaikat, (katanya): Janganlah kamu takut, dan janganlah berduka cita dan bergembiralah kamu dengan syurga yang telah dijanjikan kepadamu.

 

43:83 Maka biarkanlah mereka masuk pada yang bukan bukan dan bermain main (diatas dunia), sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka.

 

44:43 Sesungguhnya pohon zaqum,

 

44:44 Makanan orang yang berdosa,

 

44:45 Seperti tahi (kotoran) minyak, yang mendidih dalam perut,

 

44:46 Seperti mendidih air yang sangat panas.

 

44:47 Ambillah orang yang berdosa itu , dan tariklah ke tengah tengah neraka!

 

44:48 Kemudian tumpahkanlah ke atas kepalanya azab air panas.

 

44:49 Rasailah (siksa itu). Sesungguhnya engkau (masa dahulu) orang perkasa lagi mulia.

 

44:50 Sesungguhnya inilah (siksaan) yang kamu ragukan tentang kebenarannya.

 

45:32 Dan apabila dikatakan (kepadamu) ; Sesungguhnya janji Allah, sebenarnya, dan kiamat itu tidak keraguan padanya, kamu menjawab : Kami tidak tahu, apakah kiamat itu? Hanya kami menyangka saja dan kami tiada yakin.

 

46:12 Dan sebelum Quran, ada kitab Musa (Taurat), jadi ikutan dan rahmat. (Quran) ini kitab yang membenarkan (kitab kitab dahulu itu) dalam bahasa Arab, untuk memberi peringatan kepada orang orang yang aniaya, dan memberi khabar gembira bagi orang orang yang berbuat baik.

 

46:13  Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:14 Mereka itulah penghuni syurga, serta kekal di dalamnya, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka amalkan.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibubapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata : Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

46:16 Mereka itulah orang orang yang Kami terima daripada mereka sebaik baik (amalan) yang mereka amalkan, dan Kami maafkan kesalahan mereka serta termasuk penghuni syurga, sebagai janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

46:17 Orang yang berkata kepada ibu bapanya: Cis kamu berdua, adakah kamu janjikan kepadaku, bahawa aku akan dikeluarkan (dari dalam kubur), sesungguhnya telah lalu beberapa umat sebelumku? Lalu keduanya meminta tolong kepada Allah, (katanya): Celakalah engkau (hai anakku), berimanlah, sungguh janji Allah sebenarnya. Lalu anaknya berkata: Ini tidak lain, hanya dongeng dongeng orang orang dahulu.

 

46:18 Mereka itulah orang orang yang telah berhak perkataan (siksa) untuk mereka, serta termasuk umat umat yang telah lalu sebelum mereka, iaitu di antara jin dan manusia. Sungguh mereka itu orang merugi.

 

46:19 Untuk masing masing mereka ada beberapa darjat (tingkat) menurut amalan yang telah mereka amalkan, dan supaya Allah menyempurnakan (balasan) amalan mereka, sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

46:20 Pada hari dihadapkan orang2 yang kafir ke dalam neraka (lalu dikatakan kepadanya): Adakah kamu sia siakan kesenanganmu waktu hidupmu di dunia dan kamu telah bersukaria dengan dia, maka pada hari ini kamu dibalas dengan siksa kehinaan, kerana kamu takbur di muka bumi, tanpa kebenaran dan kerana kamu pasik.

 

46:21 Ingatlah akan saudara ‘Ad (yaitu Hud) ketika ia memberi peringatan kepada kaumnya di Ahqaf (negeri yang banyak pasir) dan sesungguhnya telah lalu beberapa pemberi peringatan (rasul rasul) dahulunya dan kemudiannya. (Katanya): janganlah kamu sembah, kecuali Allah, sungguh aku takut terhadap kamu akan (ditimpa) siksa hari yang besar.

 

46:22 Sahut mereka itu: Adakah engkau datang kepada kami untuk menjauhkan kami dari Tuhan tuhan kami, maka datangkanlah kepada kami siksa yang engkau janjikan itu, jika engkau orang yang benar.

 

46:23 Berkata Hud: Hanya ilmu itu di sisi Allah, dan aku hanya menyampaikan kepadamu apa apa yang diutuskan kepadaku, tetapi aku melihat kamu kaum yang jahil (tiada berilmu).

 

46:24 Tatkala mereka melihat awan terbentang menghadap ke lembah mereka, mereka berkata: inilah awan terbentang akan menurunkan hujan kepada kami. (Berkata Hud): Bahkan ialah siksa yang kamu minta segerakan itu, (yaitu) angin, di dalamnya siksa yang pedih.

 

46:25 Yang memusnahkan tiap tiap sesuatu dengan perintah Tuhan (lalu mereka mati), sehingga mereka tidak kelihatan lagi, kecuali rumah rumah mereka. Demikianlah Kami membalasi kaum yang berdosa.

 

46:26 Sesungguhnya telah Kami tetapkan (kekayaan dan kekuatan) bagi mereka, yang tak pernah Kami tetapkan bagimu, dan Kami adakan bagi mereka pendengaran, penglihatan dan hati, tetapi pendengaran, penglihatan dari hati mereka itu tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun, ketika mereka menyangkal ayat ayat Allah, lalu mereka ditimpa siksa yang telah mereka perolok olokan.

 

46:27 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa negeri keliling kamu dan Kami ulang ulang menerangkan beberapa ayat (dalil dalil), mudah mudahan mereka kembali (bertaubat).

 

46:28 Mengapakah mereka tidak ditolong oleh (tuhan tuhan) yang mereka ambil, selain daripada Allah, menjadi Tuhan untuk menghampirkan diri kepadaNya? Bahkan tuhan tuhan itu telah lenyap daripada mereka. Itulah kebohongan mereka dan apa apa yang mereka ada adakan.

 

46:34 Pada hari yang dihadapkan orang2 yang kafir ke dalam neraka (dan dikatakan kepadanya): Bukankah (siksa) ini sebenarnya? Sahut mereka itu: Ya, (sebenarnya), demi Tuhan kami , Berfirman Allah: Maka rasalah olehmu siksa itu kerana kamu kafir (telah menyangkalnya).

 

46:35 Maka, sabarlah engkau (Ya Muhammad), sebagaimana telah sabar orang orang yang mempunyai kemauan di antara rasul rasul, dan janganlah engkau minta segerakan (siksa) untuk mereka. Seolah olah mereka pada hari melihat (siksa) yang dijanjikan kepada mereka , tiada diam (di atas dunia) melainkan sesaat dari siang hari. (Inilah) yang disampaikan (kepada mereka). Maka tiadalah yang dibinasakan kecuali kaum yang pasik.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:28 Berfirman Allah: Janganlah kamu berbantah bantah di sisiKu dan sesungguhnya telah Aku dahulukan (sampaikan) janji yang mempertakuti kepadamu.

 

50:31 Dihampirkan syurga kepada orang2 taqwa yang tiada jauh (daripadanya).

 

50:32 (Dikatakan kepadanya): Inilah yang dijanjikan untuk tiap tiap orang yang kembali (taubat) lagi memelihara (peraturan Allah).

 

50:33 Barang siapa yang takut kepada yang Mahapengasih (Allah) tanpa tanpa dilihatnya dan datang dengan hati yang taubat (kepada Allah),

 

50:34 (Maka dikatakan kepadanya): Masuklah kamu ke dalam syurga dengan selamat. Itulah hari yang kekal selama lamanya.

 

50:35 Untuk mereka apa yang mereka kehendaki dalam syurga dan di sisi Kami ada tambahannya.

 

50:39 Maka sabarlah engkau (Ya Muhammad) (mendengarkan) apa apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya.

 

50:45 Kami lebih mengetahui apa apa yang mereka katakan, dan bukanlah engkau pemaksa terhadap mereka, maka berilah peringatan dengan Quran siapa yang takut akan janjiKu.

 

51:5 Sesungguhnya apa apa yang dijanjikan kepadamu, adalah benar,

 

51:6 Dan sesungguhnya pembalasan (pada hari kiamat) mesti kejadian.

 

51:23 Demi Tuhan langit dan bumi, sesungguhnya apa apa yang dijanjikan itu, adalah sebenarnya, seumpama perkataanmu.

 

51:60 Maka celakalah bagi orang orang yang kafir pada hari yang dijanjikan kepada mereka.

 

52:48 Sabarlah engkau (ya Muhammad) (menerima) hukum Tuhanmu, sesungguhnya engkau dalam penjagaan mata Kami, dan tasbihlah (menyucikan Tuhan) serta memuji Tuhanmu, ketika engkau berdiri.

 

52:49 Dan pada malam hari hendaklah engkau tasbih dan sesudah terbenam bintang2.

 

53:15 Di dekatnya syurga tempat diam (bagi orang orang yang taqwa).

 

53:38 (Iaitu) bahawa orang yang berdosa tiada memikul dosa orang lain.

 

53:39 Dan bahawa tiadalah untuk manusia, melainkan apa apa yang diusahakannya.

 

54:11 Kemudian Kami bukakan pintu pintu langit dengan air yang tertumpah (hujan yang lebat).

 

54:12 Dan Kami pancarkan beberapa mata air di bumi, lalu bertemulah air itu (air langit dengan air bumi) menurut urusan yang telah diaturkan (lantas mereka tenggelam).

 

54:13 Dan Kami bawa Nuh (ke atas perahu) yang mempunyai (dibikin dari) beberapa bilah papan dan paku paku.

 

54:14 Perahu itu berlayar dengan pemandangan (penjagaan) Kami, sebagai balasan bagi orang yang telah disangkal (Nuh).

 

54:15 Sesungguhnya Kami tinggalkan demikian itu menjadi ayat (tanda kekuasaan Kami). Adakah orang yang mengambil peringatan (daripadanya)?

 

54:26 Nanti mereka akan mengetahui besok, siapa yang sebenarnya pendusta dan sombong.

 

54:46 Bahkan hari kiamatlah waktu yang dijanjikan untuk mereka, sedang kiamat itu lebih hebat (siksaannya) dan lebih pahit (getir).

 

54:47 Sesungguhnya orang2 yang berdosa dalam kesesatan dan api yang bernyala nyala.

 

54:48 Pada hari mereka ditarik ke dalam neraka di atas mukanya (seraya dikatakan kepadanya): Rasailah olehmu sentuh api neraka.

 

54:49 Sesungguhnya Kami menjadikan tiap tiap sesuatu dengan kadar (takdir yang ditentukan).

 

54:50 Pekerjaan (urusan) Kami tidak lain, hanya satu kata, seperti sekejap mata.

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

54:52 Tiap tiap sesuatu yang mereka perbuat, (dituliskan) dalam kitab kitab.

 

54:53 Tiap tiap yang kecil dan yang besar (semuanya) tertulis.

 

54:54 Sesungguhnya orang orang yang taqwa dalam beberapa kebun dan sungai (syurga).

 

54:55 Di majlis (tempat) yang benar, di sisi Maharaja ( Allah ) yang berkuasa.

 

55:37 Maka apabila belah langit, lalu ia menjadi bunga ros (merah) seperti minyak gosokan (kulit merah).

 

55:39 Pada hari itu tiadalah diperiksa manusia dan jin daripada dosanya (sebab sudah ketahuan).

 

55:41 Maka diketahui orang orang yang berdosa dengan tanda tandanya, lalu dipegang ubun ubunnya dan telapak kakinya dan (dilemparkan).

 

55:43 (Dikatakan kepadanya): Inilah neraka yang didustakan oleh orang orang yang berdosa.

 

55:44 Mereka beredar antara neraka dan antara air panas yang sangat panas.

 

55:46 Untuk orang yang takut akan berdiri (dihadapan) Tuhannya, ada dua kebun (syurga).

 

55:48 (Keduanya) mempunyai dahan dahan.

 

55:50 Dalam keduanya ada dua mata air yang mengalir.

 

55:52 Dalam keduanya ada bermacam macam buah buahan yang berpasang pasangan.

 

55:54 Mereka bersandar diatas hamparan, yang sebelah kedalamnya dari sutera. Dan buah kedua dua kebun itu rendah rendah, (mudah memetiknya).

 

55:56 Dalam syurga itu perempuan perempuan yang pendek pemandangan (bukan bermata keranjang), mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:58 Seolah olah perempuan perempuan itu permata yakut dan mutiara.

 

55:60 Tiadalah balasan kebaikan, melainkan kebaikan pula.

 

55:62 Selain daripada kedua kebun itu, ada lagi dua kebun yang lain.

 

55:64 (Keduanya) sangat hijau daun-daunnya.

 

55:66 Dalam keduanya ada dua buah mata air yang terpancar keduanya.

 

55:68 Dalam keduanya ada buah buahan, pohon kurma dan delima.

 

55:70 Didalam semuanya ada perempuan perempuan yang baik akhlak dan cantik parasnya.

 

55:72 (Iaitu) bidadari (perempuan yang putih) yang tertutup dalam khemah.

 

55:74 Mereka belum pernah disentuh manusia dan jin sebelum mereka.

 

55:76 Mereka bersandar di atas bantal yang hijau warnanya dan permaidani yang cantik rupanya.

 

56:10 Dan orang orang dahulu yang terdahulu (masuk Islam).

 

56:11 Mereka itu orang yang hampir di sisi Tuhan.

 

56:12 Dalam syurga kesenangan.

 

56:13 Mereka itu banyak diantara orang orang dahulu,

 

56:14 Dan sedikit diantara orang orang yang kemudian.

 

56:15 Mereka di atas dipan (peterana) yang bertatahkan (emas dan intan).

 

56:16 Sedang mereka bersandar di atasnya, berhadap hadapan.

 

56:17 Mereka dikelilingi (dilayani) oleh anak anak yang berkekalan.

 

56:18 (Menghidangkan) cangkir cangkir, kendi kendi dan gelas arak yang mengalir,

 

56:19 Mereka tiada pusing dan tidak pula mabuk, kerana minuman itu.

 

56:20 Dan buah buahan di antara apa apa yang mereka sukai.

 

56:21 Dan daging burung yang mereka ingini.

 

56:22 (Di samping) mereka itu ada bidadari,

 

56:23 Seperti mutiara yang tersimpan rapi,

 

56:24 (Sebagai) balasan bagi amalan yang mereka kerjakan.

 

56:25 Mereka tiada mendengar di dalamnya omong kosong dan tidak pula yang mendosakan,

 

56:26 Melainkan ucapan: Selamat, selamat!

 

56:28 Mereka dalam (kebun) pohon sidr yang tidak berduri,

 

56:29 Dan pohon pohon pisang yang tersusun,

 

56:30 Dan naung yang terbentang,

 

56:31 Dan air yang mengalir terus,

 

56:32 Dan buah buahan yang banyak,

 

56:33 Yang tidak putus putus dan tidak pula terlarang,

 

56:34 Dan hamparan yang tinggi.

 

56:35 Sesungguhnya Kami adakan (untuk mereka) bidadari bidadari dengan suatu kejadian.

 

56:36 Lalu Kami jadikan mereka itu tetap perawan,

 

56:37 Cinta kepada suaminya, sebaya umurnya.

 

56:38 (Semuanya itu) untuk orang2 golongan kanan,

 

56:39 (Mereka itu) banyak di antara orang orang dahulu,

 

56:40 Dan banyak pula di antara orang orang yang kemudian.

 

57:9 Dia yang menurunkan kepada hambaNya (Muhammad) beberapa ayat yang terang, supaya Dia mengeluarkan kamu dari gelap gulita kepada terang benderang. Sungguh Allah amat kasihan dan Penyayang kepadamu.

 

57:10 Mengapakah kamu tidak mau menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah, pada hal kepunyaan Allah pusaka langit dan bumi? Tiadalah sama di antara kamu, orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum menaklukkan (kota Makkah) (dengan orang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang2 yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah (menaklukkan Makkah) itu. Tetapi masing2nya itu, Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:12 Pada hari (kiamat) engkau lihat orang orang Mukmin laki laki dan Mukminat perempuan berlari (bersinar) cahaya mereka di hadapan dan di kanan mereka (dikatakan kepadanya): Kabar gembira untuk mu pada hari ini, ialah surga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang kamu kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.

 

57:13 Pada hari berkata orang orang munafik laki laki dan orang orang munafik perempuan kepada orang orang Mukmin; Tunggulah kami, kami ambil sedikit cahayamu. Dikatakan (kepada mereka): Mundurlah kamu ke belakang, lalu carilah olehmu cahaya itu. Kemudian diadakan antara mereka suatu pagar (dinding) yang mempunyai pintu. Didalamnya rahmat (masuk orang orang Mukmin ke dalamnya) dan disebelah luarnya siksa (untuk orang orang munafik).

 

57:18 Sesungguhnya orang orang yang bersedekah laki laki dan orang orang yang bersedekah perempuan dan meminjami Allah dengan pinjaman yang baik (berderma pada jalan Allah), niscaya dilipat gandakan (balasannya) bagi mereka, dan untuk mereka pahala yang mulia.

 

57:19 Orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya, mereka itulah orang orang yang sangat benar dan jadi saksi di sisi Tuhannya. Untuk mereka itu pahala dan cahaya mereka. Dan orang orang yang kapir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka.

 

57:28  Hai orang orang yang beriman ( di antara ahli kitab ), takutlah kepada Allah dan berimanlah kepada rasulNya ( Muhammad ), nanti Dia memberikan kepadamu dua bahagian dari rahmatNya, dan mengadakan untukmu cahaya, sehingga dapat kamu berjalan padanya, dan Dia mengampunimu; dan Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

58:13 Takutkah kamu (akan menjadi miskin), kerana mendahulukan sedekah, sebelum berbisik itu? Ketika kamu tidak memperbuat (sedekah) dan Allah menerima taubatmu, maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah Allah dan RasulNya. Allah Mahaamat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

58:14 Tiadakah engkau lihat orang orang (munafiq) mengangkat wali dari kaum yang dimurkai Allah (Yahudi)? Mereka (orang orang munafiq) bukan daripada mu dan bukan pula dari mereka itu (Yahudi) dan mereka bersumpah dengan bohong, sedang mereka mengetahui.

 

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

 

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

58:20 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan rasulNya, mereka itu termasuk dalam orang2 yang terhina.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

63:11 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seseorang, bila telah sampai ajalnya. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

68:34 Sesungguhnya untuk orang orang taqwa disisi Tuhannya ada syurga kenikmatan.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70:8 (Iaitu) pada hari langit itu (hancur) sebagai kotoran minyak.

 

70:9 Dan gunung gunung (pecah) sebagai bulu yang (berterbangan),

 

70:10 (Ketika itu) karib tiada bertanya kepada karibnya,

 

70.11 Pada hal mereka itu berpandang pandangan. Orang berdosa bercita cita, kalau dapat menembusi dirinya dengan anak anaknya daripada siksa hari itu.

 

70:12 Dan dengan isterinya dan saudaranya,

 

70:13 Dan keluarganya, yang memberikan tempat diam kepadanya,

 

70:14 Dan orang yang di muka bumi semuanya, kemudian melepaskannya.

 

70:15 Sekali kali tidak (demikian itu). Sesungguhnya ia api neraka.

 

70:16 Yang membongkar kulit kepala.

 

70:17 Yang menyeru (menarik) orang yang membelakang dan berpaling (dari agama),

 

70:18 Dan menghimpunkan (harta), lalu menyimpannya (tidak membayarkan zakatnya).

 

70:36 Mengapakah orang orang yang kafir menentang (dengan matanya) ke arah engkau?

 

70:37 Sambil berkumpul kumpul (berkelompok kelompok), di sebelah kanan dan kiri engkau (untuk memperolok olokkan)?

 

70:38 Adakah tiap tiap orang di antara mereka mengharap, bahwa ia akan masuk ke syurga kenikmatan?

 

70:39 Sekali kali tidak. Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari apa yang mereka ketahui.

 

70:40 Aku bersumpah dengan Tuhan beberapa timur dan beberapa barat, bahwa Kami (Allah) kuasa.

 

70:41 Buat mengganti mereka dengan (umat) yang terlebih baik daripada mereka dan Kami tiada dapat dikalahkan.

 

70:42 Maka biarkanlah mereka masuk pada yang bukan bukan  dan bermain main, sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan.

 

70:43 (Iaitu) pada hari, mereka dikeluarkan dari dalam kuburnya, dengan segera, seolah olah mereka bersegera kepada berhalanya.

 

70:44 Sedang pemandangan mereka rendah (hina) serta ditimpa kehinaan. Itulah hari yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

71:2 Berkata ia: Hai kaumku, sesungguhnya aku memberi peringatan yang nyata kepadamu.

 

71:3 Iaitu sembahlah Allah dan takutlah kepadaNya dan turutlah aku.

 

71:4 Niscaya Allah mengampuni dosamu dan memberi tempoh kepadamu, sampai waktu yang ditentukan. Sungguh janji Allah bila datang, tiada dapat diundurkan, jika kamu mengetahui.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

73:11 Biarkanlah Aku (menyiksa) orang orang yang mendustakan, yang mempunyai kesenangan dan beri tempohlah mereka sementara waktu.

 

73:12 Sesungguhnya di sisi Kami ada belenggu dan neraka.

 

73:13 Dan makanan yang mencekik (leher) serta siksa yang pedih.

 

73:14 Pada hari (kiamat) bumi dan gunung gunung bergoyang dan gunung gunung menjadi onggokan pasir yang mengalir.

 

73:15 Sesungguhnya Kami mengutus kepadamu seorang rasul, yang menjadi saksi bagimu, sebagaimana Kami telah mengutus pula kepada Firaun, seorang rasul.

 

73:16 Lalu Fir’aun mendurhakai rasul itu, Kemudian Kami siksa dia dengan siksaan yang keras.

 

73:17 Bagaimana kamu memeliharakan dirimu, jika kamu kafir, dari siksaan hari kiamat yang akan menjadikan kanak kanak beruban ( kerana sangat kesengsaraannya ).

 

73:18 Sedang langit menjadi pecah kerananya. Janji Allah mesti ditepati.

 

73:19 Sesungguhnya ini jadi peringatan. Barang siapa yang mau, ia mengambil jalan kepada Tuhannya.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

75:3 Adakah manusia mengira, bahawa Kami tiada akan mengumpulkan tulang-tulangnya?

 

75:4 Ya, Kami kuasa mengembalikan semua jarinya (meskipun cap jari manusia itu berbeza beza di antara setiap manusia).

 

75:5 Bahkan manusia menghendaki supaya (terus) derhaka di masa yang akan datang.

 

75:6 Ia bertanya: Apabilakah hari kiamat?

 

75:7 Apabila pemandangan telah tercengang (kerana ketakutan),

 

75:8 Dan bulan telah gelap cahayanya,

 

75:9 Dan matahari dan bulan telah dihimpunkan,

 

75:10 (Ketika itu) manusia berkata: Kemanakah tempat lari?

 

75:11 Tidak sekali kali, tak ada tempat berlindung.

 

75:12 Hanya kepada Tuhanmu pada hari itu tempat tetap (kembali).

 

75:13 Dikhabarkan kepada manusia ketika itu, apa apa amalan yang didahulukannya dan yang dikemudiankannya.

 

75:14 Bahkan manusia jadi saksi atas dirinya sendiri.

 

75:22 Muka pada hari itu berseri seri,

 

75:23 Melihat pada Tuhannya.

 

75:24 Muka pada hari itu sangat masam,

 

75:25 Kerana menyangka (yakin), bahawa akan dijatuhkan bahaya kepadanya.

 

76:5 Sesungguhnya orang orang baik akan meminum (arak) dari gelas, yang campurannya (air) kapur (nama tumbuh2an yang harum baunya).

 

76:6 Dari mata air, yang diminum oleh hamba hamba Allah (yang salih), mereka alirkan dia dengan aliran (kemana yang disukainya).

 

76:8 Dan mereka memberikan makanan yang dikasihinya kepada orang miskin, anak yatim dan orang tawanan.

 

76:10 Sesungguhnya kami takut dari pada Tuhan kami akan hari, (pada masa itu) orang orang bermuka masam sesangat sangat masamnya.

 

76:11 Kemudian Allah memeliharakan mereka dari kejahatan pada hari itu, dan menganugerahi mereka (muka) yang berseri seri dan (hati) yang gembira.

 

76:12 Dia membalasi mereka, kerana mereka sabar, dengan syurga dan pakaian sutera,

 

76:13 Sedang mereka duduk di sana di atas dipan yang indah. Mereka tiada melihat di dalamnya matahari (yang memanaskan) dan tidak pula sangat dingin.

 

76:14 Naung (pohon pohonnya) hampir kepada mereka dan buah buahannya mudah memetiknya, semudah mudahnya.

 

76:15 Diedarkan kepada mereka bejana dari perak dan gelas gelas dari botol botol,

 

76:16 (Iaitu) botol botol dari perak, mereka aturkan menurut kadarnya.

 

76:17 Dan mereka diberi minum di dalamnya dengan arak, campurannya adalah sepedas (jahe).

 

76:18 Dari mata air di dalamnya dinamai Salsabila.

 

76:19 Beredar keliling mereka beberapa anak anak yang kekal, apabila engkau melihat mereka, niscaya engkau kira mereka itu mutiara yang bertebaran.

 

76:20 Apabila engkau lihat di sana, niscaya engkau lihat nikmat dan kerajaan yang besar.

 

76:21 Di atas (badan) mereka kain sutera halus yang hijau dan kain sutera yang tebal. Dan dihiasi (tangan) mereka dengan gelang gelang dari perak dan Tuhan mereka memberi minuman mereka dengan minuman yang suci.

 

76:22 Sesungguhnya ini adalah balasan untukmu dan usaha kamu diterima dengan baik.

 

77:7 Sesungguhnya apa apa yang dijanjikan kepadamu akan jadi kenyataan

 

77:8 Iaitu bila bintang bintang telah hilang cahayanya,

 

77:9 Dan bila langit telah belah.

 

77:10 Dan bila gunung gunung telah hancur (lumat).

 

77:11 Dan bila rasul rasul telah ditentukan waktu (menghimpunkannya).

 

77:12 Untuk hari apakah rasul rasul itu dijanjikan (kesaksiannya)

 

77:13 (Ialah) untuk hari keputusan (hukuman bagi segala manusia).

 

77:14 Tahukah engkau apakah hari keputusan itu?

 

77:15 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:16 Bukankah Kami membinasakan orang orang dahulu kala?

 

77:17 Kemudian Kami perikutkan dengan orang orang yang kemudiannya?

 

77:18 Demikianlah Kami perbuat untuk orang orang yang berdosa.

 

77:19 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:24 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:25 Bukankah Kami menjadikan bumi, untuk menghimpunkan,

 

77:26 Orang orang hidup dan orang orang mati?

 

77:27 Dan Kami jadikan diatasnya gunung gunung yang tinggi dan Kami curahkan kepadamu air yang tawar (hujan)?

 

77:28 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:34 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:37 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:40 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:45 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:46 Makanlah kamu (hai orang orang kafir) dan bersukarialah sementara waktu, sungguh kamu orang orang berdosa.

 

77:47 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:49 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

84:1 Apabila langit telah terbelah,

 

84:2 Dan ia mendengar (patuh) kepada Tuhannya, dan patutlah ia patuh,

 

84:3 Dan apabila bumi telah diratakan (kerana telah hancur gunung gunungnya),

 

84:4 Dan dilemparkannya apa apa isinya dan kosonglah ia,

 

84:5 Dan ia patuh kepada Tuhannya dan patutlah ia patuh (ketika itu mereka menemui janji Tuhannya).

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

84:7 Maka barang siapa yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kanannya,

 

84:8 Maka ia akan diperhitungkan dengan perhitungan yang sedikit,

 

84:9 Dan ia kembali kepada keluarganya dengan gembira.

 

84:10 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah belakang punggungnya,

 

84:11 Maka ia akan menyeru: Ya, binasalah aku!

 

84:12 Dan ia akan masuk ke dalam neraka.

 

84:13 Sesungguhnya dahulu ia bersuka ria dengan keluarganya.

 

84:14 Sesungguhnya ia menyangka, bahawa ia tidak akan kembali (kepada Tuhannya).

 

84:15 Ya, (mesti kembali). Sesungguhnya Tuhannya Mahamelihat usahanya.

 

84:16 Aku bersumpah dengan syafaq ( cahaya yang merah di ufuq )

 

84:17 Demi malam dan apa apa yang dikandungnya.

 

84:18 Demi bulan, bila telah terang benderang,

 

84:19 Sesungguhnya kamu akan menemui sesuatu hal demi sesuatu hal (pase demi pase).

 

84:20 Maka mengapakah mereka tidak mau beriman?

 

84:21 Dan apabila Al-Qur’an dibacakan kepada mereka, mereka tidak mau tunduk.

 

84:22 Bahkan orang orang kafir itu mendustakannya.

 

84:23 Dan Allah lebih mengetahui apa apa yang mereka simpan dalam dadanya.

 

84:24 Maka berilah mereka khabar dengan siksa yang pedih.

 

84:25 Kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu pahala yang tidak putus putus.

 

86:1 Demi langit dan yang datang di malam hari,

 

86:2 Tahukah engkau, apakah yang datang di malam hari?

 

86:3 (Ialah) bintang yang bercahaya.

 

86:4 Sesungguhnya tiap tiap orang ada pengawasnya (malaikat).

 

86:5 Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia dijadikan?

 

86:6 Ia dijadikan dari air yang terpancar,

 

86:7 Yang keluar dari antara tulang punggung (lelaki) dan tulang dada (perempuan).

 

86:8 Sesungguhnya Allah kuasa untuk menghidupkan kembali.

 

86:9 Pada hari sekalian rahsia akan terbuka,

 

86:10 Maka tak ada baginya kekuatan dan tidak pula penolong.

 

86:11 Demi langit yang mempunyai hujan,

 

86:12 Demi bumi yang mempunyai tumbuh tumbuhan (retak retak).

 

86:13 Sesungguhnya Quran ialah perkataan yang haq, (yang membezakan antara yang haq dan yang batil).

 

86:14 Dan bukanlah ia main mainan (olok olokan).

 

86:15 Sesungguhnya mereka itu memperdayakan engkau, sebenar benar memperdayakan.

 

86:16 Dan Aku (Allah) akan memperdayakan mereka pula (membalasnya).

 

86:17 Maka beri tangguhlah orang orang yang kafir itu, Aku akan memberi tangguh mereka sementara waktu.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

90:10 Dan Kami tunjukkan kepadanya dua buah jalan, (jalan yang baik dan jalan yang buruk).

 

90:11 Tetapi manusia tidak mau menempuh kesulitan, (mengerjakan yang berat).

 

90:12 Tahukah engkau, apakah kesulitan itu?

 

90:13 (Ialah) memerdekakan budak,

 

90:14 Atau memberi makan pada hari kelaparan,

 

90:15 Kepada anak yatim yang berkarib,

 

90:16 Atau orang miskin yang telah tidur di tanah (sangat miskin).

 

90:17 Kemudian ia (orang yang mengerjakan demikian itu) tergolong orang orang yang beriman dan berwasiat dengan sabar dan berwasiat dengan berkasih sayang.

 

90:18 Mereka itulah golongan kanan (ahli syurga).

 

98:7 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan beramal salih, mereka itulah, manusia yang sebaik baiknya.

 

98:8 Balasan untuk mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya selama lamanya. Allah redho kepada mereka dan mereka redho kepadaNya. (Syurga) Itu untuk orang orang yang takut kepada Tuhannya.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.