Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Create you, become adult, old and finally you die

 

Allah Cipta Kamu dari bayi menjadi dewasa tua beruban dan mati

Allah Create you, become adult, old and finally you die

 


 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

11:72 Berkata ia (Sarah): Ya, heran! Dapatkah aku melahirkan anak, sedang aku telah tua (berumur 99 tahun) dan suamiku ini tua pula (berumur 120 tahun), sungguh ini suatu yang ajaib.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

30:54  Allah yang menciptakan kamu ( mulai ) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.