Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

The Unseen Army

 

Bala tentera yang tidak kamu lihat

 

 

2:147 Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau termasuk orang orang yang bimbang.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

3:13 Sesungguhnya ada  bagimu suatu ayat (bukti) pada dua golongan yang bertempur (dalam peperangan), satu golongan berperang pada jalan Allah, (iaitu orang orang Islam) dan golongan yang lain kafir. Orang orang Islam melihat orang orang kafir itu dua kali lipat banyaknya, menurut pemandangan mata mereka. Allah menguatkan siapa yang dikehendakiNya dengan pertolonganNya; sesungguhnya pada demikian itu menjadi suatu ibrah (pengajaran) bagi orang orang yang mempunyai pemandangan.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

3:164 Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia bagi orang orang yang beriman, ketika Dia telah mengutus seorang rasul kepada mereka di antara mereka sendiri, yang membacakan ayat ayatNya kepada mereka dan membersihkan mereka (dari sifat sifat yang jahat), lagi mengajarkan kitab dan hikmah kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu dalam kesesatan yang nyata.

 

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

 

6:6 Tiadakah mereka ketahui, berapa banyaknya umat yang telah Kami binasakan  sebelum mereka, Kami senangkan mereka di bumi dengan kesenangan yang belum pernah Kami berikan kepadamu dan Kami turunkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami adakan air sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka, kerana dosa mereka sendiri dan Kami jadikan sesudah mereka itu umat yang lain.

6:63 Katakanlah: Siapakah yang akan melepaskanmu dari kegelapan (kesengsaraan) daratan dan lautan, sedang kamu meminta kepadaNya dengan berterang terangan dan bersembunyi: Demi, jika Dia melepaskan kami dari (sengsara) ini, niscaya kami termasuk orang2 yang berterima kasih (kepadaNya).

 

6:64 Katakanlah: Allah yang melepaskan kamu daripadanya dan daripada sekalian dukacita, kemudian kamu mempersekutukan (Allah dengan yang lain).

 

7:129 Mereka berkata: Kami telah disakitinya sebelum engkau datang kepada kami dan sesudah engkau datang kepada kami. Musa berkata: Mudah mudahan Tuhanmu membinasakan musuh mu itu dan mengangkat kamu jadi khalifah di muka bumi, lalu Ia melihat bagaimana kamu bekerja.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:26 Ingatlah ketika kamu masih sedikit lagi lemah di muka bumi, kamu takut kalau kalau manusia menangkapmu, lalu Allah menempatkan dan menguatkan kamu, dengan pertolonganNya dan memberi rezeki kepadamu dengan yang baik baik, mudah mudahan kamu berterima kasih kepadaNya.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

8:62 Jika mereka hendak menipu engkau, sungguh Allah akan memeliharamu, Dialah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan orang orang yang beriman.

 

8:65 Hai nabi ajaklah orang orang beriman itu berperang. Jika ada dua puluh orang di antara mu yang berhati sabar, niscaya dapat mereka mengalahkan dua ratus orang kafir. Jika ada seratus di antara kamu dapat mengalahkan seribu orang kafir, kerana mereka itu kaum yang tiada mengerti.

 

8:66 Sekarang Allah telah meringankan daripadamu dan Dia mengetahui, bahawa di antara kamu ada yang lemah. Jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, mereka dapat mengalahkan dua ratus orang kafir, dan jika ada di antara kamu seribu orang, dapat mengalahkan dua ribu orang dengan izin Allah. Allah beserta orang orang yang sabar.

 

9:26 Kemudian Allah menurunkan ketenangan kepada rasulNya dan kepada orang2 beriman, serta menurunkan bala tentera yang tiada kamu lihat dan menyiksa orang2 yang kafir. Demikianlah balasan bagi orang2 yang kafir.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:11 Kalau Allah menyegerakan kejahatan kepada manusia, sebagaimana mereka minta segerakan kebaikan, niscaya habislah ajal mereka itu. Sebab itu Kami biarkan orang2 yang tiada mengharap menemui Kami, dalam kedurhakaannya, sedang mereka bimbang.

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:13 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa umat sebelum kamu, tatkala mereka aniaya dan telah datang beberapa rasul kepada mereka dengan (membawa) keterangan, tetapi mereka tiada hendak beriman. Begitulah Kami balasi kaum yang berdosa.

 

10:14 Kemudian Kami angkat kamu menjadi khalifah (pengganti mereka) di muka bumi sesudah mereka, supaya Kami lihat bagaimana kamu bekerja.

 

10:15 Apabila dibacakan ayat ayat Kami yang terang kepada mereka, berkata orang orang yang tiada mengharapkan menemui Kami: Cobalah engkau datangkan Quran, lain daripada ini atau tukarlah. Katakanlah: Aku tiada berhak menukarnya dari diriku sendiri, tiada ku ikut, selain dari apa yang diwahyukan kepadaku, sesungguhnya aku takut, – jika aku mendurhakai Tuhanku – akan siksaan hari yang besar.

 

10:17 Siapakah yang lebih aniaya dari pada  orang yang mengadakan bohong terhadap Allah, atau mendustakan ayat ayatNya? Sesungguhnya tiada menang orang orang yang berdosa.

 

10:18 Mereka menyembah selain dari Allah, barang yang tiada melarat dan tiada pula bermanfaat kepada mereka dan mereka berkata: Mereka ini (berhala) memberi syafaat (pertolongan) kepada kami di sisi Allah. Katakanlah: Patutkah kamu katakan terhadap Allah, sesuatu yang tiada diketahuiNya di langit dan tiada pula di bumi ? Maha Suci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:19 Tiadalah manusia itu, melainkan suatu umat, kemudian mereka berselisih. Kalau tiada kalimat yang terdahulu daripada Tuhanmu, niscaya dihukum antara mereka tentang apa yang mereka perselisihkan.

 

10:20 Mereka berkata: Mengapa tiada diturunkan ayat (mu’jizat) kepadanya (Muhammad) dari Tuhannya? Maka katakanlah: Hanya yang ghaib itu kepunyaan Allah, sebab itu tunggulah olehmu, sesungguhnya aku bersama kamu, menunggu pula.

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

17:45 Apabila engkau membaca Quran, Kami adakan dinding yang menutup antara engkau dan antara orang2 yang tiada beriman kepada akhirat.

 

17:46 Dan Kami adakan tutup di atas hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti, dan di telinga mereka, ada sumbat. Apabila engkau menyebut Tuhanmu  satu satunya dalam Quran, mereka berpaling lari ke belakang.

 

26:23 Berkata Firaun : Siapakah Tuhan sekalian alam itu?

 

26:24 Berkata Musa : Ialah Tuhan (yang mengatur ) langit dan bumi beserta apa apa yang di antara keduanya, jika kamu berhati yakin.

 

37:97 Berkata mereka itu. Bangunkanlah untuknya suatu bangunan (api), kemudian lemparkanlah Ibrahim ke dalam api itu.

 

37:98 Mereka hendak memperdayakan dia, lalu Kami jadikan mereka orang orang yang terhina.

 

48:4 Dia yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang orang yang beriman, supaya bertambah keimanan mereka bersama keimanannya. Kepunyaan Allah tentara langit dan bumi dan Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

54:43 Adakah orang orang kafir kamu (sekarang) terlebih baik daripada mereka itu (kaum Nuh sampai kaum Firaun), atau adakah bagimu surat tanda kebebasan (dari siksa) dalam kitab kitab?

 

54:44 Bahkan mereka berkata: Kami jama’ah yang dapat pertolongan (kemenangan).

 

54:45 Nanti akan dikalahkan jama’ah itu dan akan mengundurkan diri.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

69:10 Lalu mereka mendurhakai rasul Tuhan mereka, kemudian Tuhan menyiksa mereka dengan siksaan yang sangat keras.

 

74:31 Kami tidak adakan penjaga neraka itu, melainkan malaikat malaikat dan Kami tidak adakan bilangan mereka (sembilan belas), melainkan untuk cubaan bagi orang orang yang kafir dan supaya yakin orang orang ahli kitab dan supaya bertambah keimanan orang orang yang beriman, sehingga tidak ragu ragu orang orang ahli kitab dan orang orang mukmin; dan lagi supaya berkata orang orang yang dalam hatinya ada penyakit (ragu ragu) dan orang orang kafir: Apakah maksud Allah dengan contoh ini? Demikianlah Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya. Tiadalah mengetahui tentera Tuhanmu, kecuali Dia sendiri. Dia (surat ini) tidak lain, hanya peringatan bagi manusia.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.