Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah tidak minta rezeki dari kamu

 

Allah tidak minta rezeki dari kamu

 

 

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

11:6 Tidak ada suatu yang melata di bumi, melainkan atas Allah rezekinya dan Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat menyimpannya. Segala yang tersebut itu dalam kitab yang nyata.

 

14:7 Ketika Tuhanmu memberitahukan : Demi, jika kamu berterima kasih, niscaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kafir (tiada berterima kasih), sesungguhnya siksaanKu amat keras.

 

14:37 Ya Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan anak anakku di lembah yang tiada bertanam tanaman (Makkah) di sisi rumah Engkau (Kaabah) yang suci. Ya Tuhan kami! Supaya mereka mendirikan sembahyang. Sebab itu hendaklah Engkau jadikan hati manusia rindu kepada mereka dan beri rezekilah mereka dengan buah buahan, mudah mudahan mereka berterimakasih.

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang  dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

35:15 Hai manusia, kamu fakir (berkehendak) kepada Allah dan Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

47:36 Hidup di dunia, hanya permainan dan bersenda gurau. Jika kamu beriman dan bertaqwa, maka Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tiada meminta kepadamu semua hartamu:

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.