Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah create in pairs

 

Allah ciptakan berpasang pasang

 

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:221 Janganlah kamu kahwini perempuan perempuan musyrik, kecuali jika mereka beriman. Sesungguhnya hamba sahaya yang beriman, lebih baik dari perempuan yang musyrik, meskipun ia mentakjubkan kamu dan janganlah kamu kahwinkan (perempuan muslim) dengan laki2 musyrik, kecuali jika mereka beriman. Sesungguhnya hamba laki2 yang beriman, lebih baik dari laki2 yang musyrik, meskipun ia mentakjubkan kamu. Mereka itu menyeru ke dalam neraka dan Allah menyeru ke dalam syurga dan kepada ampunan dengan izinNya. Allah menyatakan ayat ayatNya  kepada manusia, mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

7:54  Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah, yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Ia bersemayam di atas arasy. Dia tutupkan malam kepada siang yang mengiringinya dengan segera. Dia ciptakan matahari, bulan dan bintang2 yang tunduk di bawah perintahNya. Ingatlah hak Allah hak ciptaan dan segala urusan. Maha berkat Allah Tuhan semesta alam.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:100 Tiadalah seseorang beriman, melainkan dengan izin Allah. Dia menjadikan siksaan atas orang orang yang tiada berfikir.

 

11:72 Berkata ia (Sarah): Ya, heran! Dapatkah aku melahirkan anak, sedang aku telah tua (berumur 99 tahun) dan suamiku ini tua pula (berumur 120 tahun), sungguh ini suatu yang ajaib.

 

13:3 Dia yang membentangkan bumi dan dan menjadikan di atasnya gunung gunung dan sungai sungai. Dari tiap tiap buah buahan, Dia jadikan sepasang sepasang (jantan dan betina). Dia tutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada demikian itu, menjadi tanda tanda bagi kaum yang memikirkannya.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

14:32 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezekimu, dan dimudahkanNya untukmu, kapal, supaya belayar di lautan dengan perintahNya, begitu pula dimudahkanNya untukmu sungai2.

 

14:33 DitundukkanNya untukmu matahari dan bulan yang beredar keduanya, serta ditundukkanNya pula untukmu malam dan siang.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:71 Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain tentang rezeki. Maka orang orang yang dilebihkan itu bukanlah memberikan rezekinya kepada hamba sahayanya, (melainkan Allah jua), maka mereka itu bersama sama pada rezeki itu. Apakah mereka ingkar akan nikmat Allah?

 

16:72 Allah menjadikan bagimu jodoh (isteri) dari dirimu (bangsamu) dan menjadikan anak anak dan cucu cucu dari isterimu itu, serta memberi kamu rezeki yang baik baik. Apakah mereka percaya kepada yang batil (tiada benar) dan ingkar akan nikmat Allah?

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:99 Tiadakah mereka memperhatikan bahawa Allah yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa buat menjadikan seumpama mereka dan mengadakan untuk mereka ajal (masa) yang tidak ada keraguan padanya. Tetapi orang2  aniaya enggan selain dari ingkar.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

22:5  Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:13 Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kokoh (Rahim).

 

23:14 Kemudian mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan mahkluk yang lain (manusia yang sempurna). Maka Mahasuci Allah yang sebaik baik menciptakan.

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

26:7 Tiadakah mereka melihat kebumi, berapa banyaknya Kami menumbuhkan bermacam macam tumbuh tumbuhan yang baik atasnya?

 

26:8 Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi ayat (tanda kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

26:165 Mengapakah kamu bersetubuh dengan laki laki (bukan dengan perempuan) di antara isi alam.

 

26:166 Dan kamu tinggalkan isteri mu yang dijadikan Tuhan untukmu. Bahkan kamu kaum yang melewati batas.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

 

29:19 Tiadakah mereka memperhatikan, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Dia mengulangnya (menghidupkannya kembali).  Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

29:20 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Allah mengadakan kejadian yang akhir (akhirat). Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

30:21  Dan di antara tanda tandaNya, bahawa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu) supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat.  Sesunguhnya tentang demikian itu , menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

35:1 Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat malaikat jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua-dua, tiga-tiga dan empat-empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesunguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

35:11  Allah menciptakan kamu dari tanah (kejadian yang mula mula iaitu Adam), kemudian dari mani, kemudian Dia menjadikan kamu berjodoh jodohan (laki laki perempuan). Tidak adalah yang dikandung perempuan dan tidak pula yang dilahirkannya, melainkan dengan pengetahuanNya (Allah).  Tidak bertambah umur orang panjang umur dan tidak pula kurang umurnya, melainkan termaktub dalam kitab (diketahuiNya). Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:36 Maha Suci Allah yang menciptakan berpasang-pasang semuanya, diantara apa-apa yang ditumbuhkan bumi dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui.       → [ Contoh : Sendi soket tulang manusia adalah berpasang-pasang. Contoh, tulang femur mempunyai permukaan licin berongga bulat bagi melekatkan dirinya kepada tulang pelvis  ]

 

37:11 Engkau tanyakanlah kepada mereka (yang kafir itu): Adakah kejadian mereka yang lebih kuat atau apa apa yang telah Kami jadikan (malaikat, langit dan bumi)? Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari tanah liat.

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

 

39:39 Katakanlah: Hai kaumku beramallah kamu menurut keadaan mu, sesungguhnya aku beramal pula (menurut keadaanku). Nanti kamu akan mengetahui,

 

39:40 Siapa orang yang akan ditimpa siksa, yang menghinakannya dan mendapat siksa yang tetap.

 

39:41 Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab kepada engkau, untuk manusia dengan (membawa) kebenaran. Barang siapa yang mendapat petunjuk (dengan dia), maka (faedahnya) untuk dirinya, dan barang siapa yang sesat, maka hanya ia sesat (kemelaratannya) atas dirinya pula. Engkau bukan menjadi wakil terhadap mereka itu.

 

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

 

40:67 Dia yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian Dia keluarkan kamu menjadi anak anak, kemudian kamu sampai dewasa, kemudian kamu menjadi orang tua. Dan diantara kamu ada orang yang diwafatkan sebelum itu; dan supaya kamu sampai kepada ajal (waktu) yang ditentukan, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

42:11 Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu (perempuan) bagimu, dari pada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatu pun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

43:11 Dia yang menurunkan air dari langit (awan) sekadarnya. Lalu Kami hidupkan dengan dia negeri yang telah mati (kering). Seperti itu pulalah kamu dikeluarkan ( dari dalam kuburanmu).

 

43:12  Dia yang menjadikan berpasang pasang ( jantan dan betina atau bermacam macam ) semuanya dan mengadakan untukmu kapal dan binatang binatang ternak untuk kamu kendarai.  Dilihat bahawa 43 + 12 = 55; Diperhatikan surah 55 ( Surah Ar Rahman ) dimana surah ini  mempamerkan paparan ayat berbentuk berpasang pasang; ada fakta diikuti dengan ada soalan.

 

43:13 Supaya kamu tetap diatas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata : Mahasuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang , kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

43:14 Sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

51:49 Tiap tiap sesuatu Kami jadikan berpasang pasang (jantan dan betina), mudah mudahan kamu menerima peringatan.

 

54:49 Sesungguhnya Kami menjadikan tiap tiap sesuatu dengan kadar (takdir yang ditentukan).

 

54:50 Pekerjaan (urusan) Kami tidak lain, hanya satu kata, seperti sekejap mata.

 

55:46 Untuk orang yang takut akan berdiri (dihadapan) Tuhannya, ada dua kebun (syurga).

 

55:48 (Keduanya) mempunyai dahan dahan.

 

55:50 Dalam keduanya ada dua mata air yang mengalir.

 

55:52 Dalam keduanya ada bermacam macam buah buahan yang berpasang pasangan.

 

55:62 Selain daripada kedua kebun itu, ada lagi dua kebun yang lain.

 

55:64 (Keduanya) sangat hijau daun-daunnya.

 

55:66 Dalam keduanya ada dua buah mata air yang terpancar keduanya.

 

55:68 Dalam keduanya ada buah buahan, pohon kurma dan delima.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

75:39 Lalu Dia mengadakan daripadanya 2 jenis, laki-laki dan perempuan.

 

78:8 Dan Kami ciptakan kamu berpasang pasangan ( laki laki dan perempuan).

 

78:9 Dan Kami jadikan tidurmu untuk beristirehat.

 

78:10 Dan Kami jadikan malam sebagai selimut (menutupi kamu dengan kegelapannya).

 

78:11 Dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman).

 

91:1 Demi matahari dan sinarnya,

 

91:2 Demi bulan bila mengiringinya,

 

91:3 Demi siang bila melahirkan (cahayanya),

 

91:4 Demi malam bila menutupinya,

 

91:5 Demi langit dan Yang membangunnya (Allah),

 

91:6 Demi bumi dan Yang menghamparkannya (Allah),

 

91:7 Demi diri (manusia) dan Yang menyempurnakannya (Allah),

 

92:1 Demi malam, apabila telah gelap,

 

92:2 Demi siang, apabila telah terang,

 

92:3 Demi Yang menjadikan laki laki dan perempuan,

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

 

 

Allah cipta manusia. Manusia bukan asal dari beruk

https://fb.watch/6fpl6hnRTJ/

 

 

 

 

Daripada persamaan-persamaan ini, amat mustahil sekali Al Quran adalah hasil dari ciptaan manusia! Tiada manusia yang dapat menciptakan kesamaan kesamaan dan pasangan-pasangan ayat dan surah seperti Al Quran ini, Al Quran adalah Last Testament ; manakala Injil = New Testament ; Torah = Old Testament.

 

Al Quran membenarkan kitab di hadapannya iaitu Injil dan Torah; manakala Injil membenarkan kitab di hadapannya iaitu Torah (Surah 3 : Ayat 50) . 

 

Nabi Isa difitnah oleh pendeta kaumnya yang mengatakan Nabi Isa seorang ahli sihir berbahaya yang wajar dibunuh. Ini ekoran mukjizat Nabi Isa yang sangat banyak kerana bani umatnya yang telah bengkok dari ajaran lurus Kitab Torah mahukan pelbagai bukti membuktikan Nabi Isa adalah rasul Allah yang membawa ajaran yang lurus lagi benar.

 

Antara yang diminta bani umatnya adalah menciptakan burung dari tanah lalu terbang & hidup, menghidupkan orang mati, menyembuhkan pesakit kusta dan tokak, menyebabkan orang buta kembali melihat, menyembuhkan orang cacat tempang yang kembali boleh berlari.

 

Semua permintaan bani umatnya, telah diizinkan Allah. Nabi Isa telah dipandaikan berkata-kata oleh Allah semenjak bayi lagi. Malangnya, semua itu masih tidak dipercayai oleh para pendeta mereka dan mereka berkeras mendakwa Nabi Isa ahli sihir yang perlu disalib di atas bukit.

 

Terdapat pendapat mengatakan para pendeta kaumnya takut kepada pengaruh Nabi Isa yang semakin hari semakin kuat. Mereka takut Nabi Isa menjadi ketua mereka lalu menghukum mereka kerana mereka terlibat dalam komplot pembunuhan Nabi Yahya dan Nabi Zakaria tidak lama dari zaman itu.

 

Nabi Isa tidak pernah mengaku dirinya Tuhan (3:51,59,62,84), tetapi semenjak awal dalam filem filem mereka, Nabi Isa digambarkan menyebut perkara yang yang menjadi kemurkaan Allah dan tidak pernah diucapkan oleh Nabi Isa !

 

Dalam dunia hari ini, jika terdapat akta ( atau undang undang ) baru, akta yang baru akan membatalkan akta yang lama. Tetapi untuk Kitab Quran, Quran tidak membatalkan kitab yang lama (Kitab Injil dan Torah).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.