Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALL BELONG TO ALLAH

 

KEPUNYAAN ALLAH

 

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

3:2 Allah, Tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup, Yang Berdiri (Memelihara segala sesuatu)

 

10:27 Orang2 yang mengerjakan kejahatan, balasan kejahatan itu dengan yang seumpamanya, sedang mereka ditutupi oleh kehinaan. Tidak ada bagi mereka yang memeliharakan dari (siksa) Allah. Seolah olah muka mereka ditutupi oleh sebahagian malam yang gelap gulita. Mereka itu penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.

 

10:28 Pada hari, Kami himpunkan mereka semuanya, kemudian Kami berkata kepada orang orang yang mempersekutukan Allah: Tinggallah kamu pada tempatmu bersama sekutu sekutumu. Lalu Kami ceraikan antara mereka. Berkata sekutu sekutu mereka: Kamu bukan menyembah kami.

 

10:29 Cukuplah Allah menjadi saksi antara kami dan antara kamu, sesungguhnya kami lalai dari persembahan kamu.

 

10:30 Di sana tiap tiap diri manusia dicobai (diperiksa) tentang apa apa yang telah dikerjakannya dan mereka dikembalikan kepada Allah, wali mereka yang sebenarnya dan lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan itu ( berhala dll ).

 

10:31 Katakanlah : Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab : Allah. Sebab itu katakanlah : Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

10:66 Ingatlah, sesungguhnya kepunyaan Allah siapa yang di langit dan siapa yang di bumi. Orang orang yang menyembah selain daripada Allah, bukanlah mengikut sekutu sekutu Allah. Mereka tiada mengikut, melainkan persangkaan saja. Mereka tiada lain , hanya semata mata berdusta.

 

10:68 Mereka berkata: Allah mempunyai seorang anak. Maha suci Allah. Dia Mahakaya. KepunyaanNya apa apa yang dilangit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada di sisimu dalil tentang ini. Adakah kamu berkata terhadap Allah tentang apa yang tiada kamu ketahui?

 

11:123  Kepunyaan Allah segala yang gaib di langit dan bumi dan kepadaNya dikembalikan segala urusan. Sebab itu sembahlah Dia dan bertawakkallah kepadaNya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

28:70 Dia Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya puji2an di dunia dan di akhirat, dan bagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu akan dikembalikan.

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:10  Apa apa yang kamu perselisihkan tentang sesuatu, maka hukumnya dikembalikan kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku, kepadaNya aku tawakkal dan kepadaNya aku kembali.

 

42:11  Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu, daripada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatupun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:12 KepunyaanNya perbendaharaan langit dan bumi. Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya, dan menyempitkannya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

47:19 Maka ketahuilah (ya Muhammad), bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan, melainkan Allah dan minta ampunlah (kepadaNya) untuk dosa engkau dan untuk (dosa) orang2 beriman laki2 dan orang2 beriman perempuan. Allah mengetahui tempat bolak balikmu (mencari penghidupan) dan tempat diammu.

 

60:4 Sesungguhnya untukmu ada ikutan yang baik pada Ibrahim dan orang orang yang sertanya, ketika mereka berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kami berlepas diri daripadamu dan dari apa apa yang kamu sembah, selain daripada Allah. Kami mengingkari (perbuatan) kamu, dan telah terang permusuhan dan kebencian antara kami dan antara kamu selama lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah satu satuNya, kecuali perkataan Ibrahim kepada bapanya : Demi aku akan memintakan ampun (kepada Allah) untuk engkau dan aku tiada berhak sedikitpun untuk engkau daripada Allah. (Maka tentang ini, tiada patut kamu ikut Ibrahim itu). Ya Tuhan kami, kepada Engkau kami menyerahkan diri dan kepada Engkau kami kembali dan kepada Engkau tempat kembali.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya. Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi tiap tiap sesuatu.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.