Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA MELIHAT

 

ALLAH MAHA MELIHAT

 

( ALLAH SEE EVERYTHING )

 

 

2:94  Katakanlah: Jika kampung akhirat khusus untukmu di sisi Allah, tanpa manusia yang lain, maka hendaklah kamu cita cita mati, jika kamu orang yang benar.

 

2:95 Mereka tiada akan mencita cita mati selama lamanya, sebab (dosa) yang telah mereka kerjakan dan Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya.

 

2:96 Sesungguhnya engkau dapati mereka seloba loba manusia untuk hidup (di dunia), sehingga dari orang2 yang musyrik: Salah seorang mereka menghendaki supaya berumur seribu tahun lamanya; dan ia tiada jauh dari azab, meskipun panjang usianya. Dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:265 Umpama orang orang yang menafkahkan hartanya, kerana menghendaki keredhaan Allah dan menetapkan (keimanan) hatinya, seperti sebidang kebun yang terletak di tanah dataran tinggi, dan ditimpa oleh hujan lebat, maka adalah hasil buahnya dua kali lipat banyaknya. Maka jika tiada ditimpa hujan lebat, memadailah hujan gerimis; dan Allah Maha melihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:156 Hai orang2 yang beriman, janganlah kamu seperti orang2 yang kafir, mereka berkata kepada saudara2nya, bila mereka berjalan di muka bumi atau pergi berperang: Kalau sekiranya mereka itu bersama Kami, tiadalah mereka mati (dalam perjalanan) dan tiada pula terbunuh (dalam peperangan), supaya Allah menjadikan demikian itu, sebagai suatu penyesalan dalam hati mereka. Dan Allah menghidupkan dan mematikan dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

4:58 Sesungguhnya Allah menyuruhmu, supaya kamu membayarkan amanat kepada yang empunya, dan apabila kamu menghukum antara manusia, hendaklah kamu hukum dengan keadilan. Sesungguhnya Allah sebaik baik mengajar kepadamu. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

4:134 Barang siapa menghendaki keuntungan dunia, maka di sisi Allah ada keuntungan dunia dan akhirat. Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

7:186 Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah petunjuk baginya dan dibiarkanNya mereka dalam kedurhakaan serta dalam keraguan.

 

8:72 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan berhijrah (berpindah), serta berjuang dengan harta dan dirinya di jalan Allah dan orang orang yang memberi tempat tinggal dan menolong (Al Ansar), mereka itu setengahnya menjadi wali bagi yang lain. Orang orang yang beriman, tetapi tiada berhijrah, tiadalah kamu menjadi wali bagi mereka sedikitpun kecuali jika mereka berhijrah pula. Jika mereka minta tolong kepadamu dalam agama, maka kewajibanmu menolong mereka, kecuali terhadap kaum yang telah ada perjanjian antara kamu dengan mereka. Allah Maha melihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

10:61 (Engkau) Muhammad tiada dalam satu urusan, dan tiada membaca Quran, dan kamu tiada mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atas kamu, ketika kamu memasuki pekerjaan itu. Tiada lenyap dari Tuhanmu seberat zarrah di bumi dan di langit dan tiada pula yang terlebih kecil daripada itu dan tiada pula yang terbesar, melainkan semuanya dalam kitab yang terang.

 

11:111 Sesungguhnya masing2 orang akan disempurnakan Tuhan (balasan) amalan mereka. Sesungguhnya Dia amat mengetahui apa apa yang mereka kerjakan.

 

11:112 Sebab itu berlaku luruslah engkau sebagaimana yang di perintahkan, serta orang yang taubat bersama engkau dan janganlah melampaui batas. Sesungguhnya Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

16:26 Sesungguhnya telah memperdayakan orang orang yang sebelum mereka, lalu Allah mendatangkan (siksaanNya), merobohkan sendi sendi  rumah mereka, lalu jatuh atap rumah di atas mereka dan datang siksaan kepada mereka sedang mereka tiada sadar.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

 

16:29 Sebab itu masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya. Itulah sejahat jahat tempat orang orang yang sombong.

 

17:1 Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

17:17 Berapa banyak umat yang telah Kami binasakan sesudah Nuh. Cukuplah Tuhanmu Mahamengetahui lagi Mahamelihat dosa hambaNya.

 

17:30 Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki buat orang yang dikehendakiNya dan Dia pula membataskannya (mengurangkannya). Sesungguhnya Dia Mahamengetahui dan Mahamelihat hambaNya.

 

18:26 Katakanlah: Allah lebih mengetahui berapa lama pemuda2 itu diam dalam gua itu. Baginya yang ghaib di langit dan di bumi. Alangkah (terang) penglihatanNya dan alangkah (nyaring) pendengaranNya! Tak ada bagi mereka wali selain daripadaNya dan tiada bersekutu dengan seorang juapun tentang hukumNya.

 

20:45 Keduanya menjawab: Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah: Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

26:215 Dan rendahkanlah sayapmu (berhina dirilah) terhadap orang yang mengikutmu di antara orang orang mukmin.

 

26:216 Jika mereka mendurhakai engkau, hendaklah katakan kepadanya: Aku berlepas diri dari apa yang kamu kerjakan.

 

26:217 Dan tawakkallah (berserah dirilah) kepada yang Maha perkasa lagi Pengasih,

 

26:218 Yang melihatmu ketika engkau berdiri,

 

26:219 Dan ketika engkau bolak balik , dalam orang orang yang sujud.

 

26:220 Sungguh Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

31:15 Jika keduanya (ibu bapamu) memaksa, supaya engkau mempersekutukan Daku dengan sesuatu (Tuhan), yang tidak engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia, secara ma’ruf (baik), dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKu. Kemudian tempat kembali mu kepadaKu, lalu Ku khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

31:16 Hai anakku (kata Luqman): sesungguhnya, jika ada amalan engkau (baik atau buruk) seberat biji sawi yang tersembunyi dalam batu atau di langit atau di bumi, niscaya didatangkan (dibalas) Allah juga. Sesungguhnya Allah Mahahalus, lagi Mahamengetahui.

 

34:11 Perbuatlah baju besi (daripadanya) dan aturlah tenunannya, serta kerjakanlah amalan salih. Sesungguhnya Aku Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

35:31 Yang Kami wahyukan kepadamu, iaitu kitab adalah kebenaran, membenarkan (kitab kitab) yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahamelihat (segala hambaNya).

 

35:45 Kalau sekiranya Allah menyiksa manusia kerana usaha mereka, niscaya tiadalah tinggal suatu yang melata di muka bumi . Tetapi Dia memberi tempoh mereka, hingga waktu yang ditentukan. Maka apabila tiba ajal mereka itu, maka sesungguhnya Allah Mahamelihat segala hambanya.

 

40:20 Allah menghukum dengan keadilan. Tuhan tuhan yang mereka sembah, selain daripadaNya tiada menghukum dengan suatu apa pun. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

40:56 Sesungguhnya orang2 yang membantah ayat ayat Allah tanpa keterangan yang sampai kepada mereka, tak adalah dalam dada mereka, melainkan kesombongan yang tiada dapat disampaikannya, maka berlindunglah engkau kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

41:40 Sesungguhnya orang2 yang menyangkal ayat ayat Kami, mereka tiada tersembunyi atas Kami. Manakah yang terlebih baik, orang yang dijatuhkan ke dalam neraka atau orang yang datang dengan aman pada hari kiamat? Kerjakan olehmu apa apa yang kamu kehendaki, sesungguhnya Dia Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

42:11 Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu (perempuan) bagimu, dari pada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatu pun yang menyerupaiNya.  Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28 Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29 Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

48:24 Dia yang menahan (menghalangi) tangan mereka daripada mu dan (menahan) tangan kamu dari pada mereka, ketika di negeri Mekah, sesudah Dia memenangkan kamu atas mereka. Dan Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

64:2 Dia yang menjadikan kamu, maka di antara kamu ada yang kafir dan di antara kamu ada pula yang Mukmin. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

67:19 Tiadakah mereka melihat burung burung di atas mereka, yang mengembangkan sayapnya, dan mengatupkannya? Tiadalah yang memegangnya, melainkan Rahman. Sungguh Dia Mahamelihat tiap tiap sesuatu.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

84:13 Sesungguhnya dahulu ia bersuka ria dengan keluarganya.

 

84:14 Sesungguhnya ia menyangka, bahawa ia tidak akan kembali (kepada Tuhannya).

 

84:15 Ya, (mesti kembali). Sesungguhnya Tuhannya Mahamelihat usahanya.

 

89:14 Sesungguhnya Tuhanmu (selalu) mengintip (mengawasi perbuatannya).

 

96:11 Adakah engkau lihat, jika yang melarang itu di atas petunjuk,

 

96:12 Atau menyuruh dengan taqwa?

 

96:13 Adakah engkau lihat, jika ia mendustakan dan berpaling?

 

96:14 Tidakkah ia tahu, bahwa sesungguhnya Allah melihatnya?

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.