Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA MENDENGAR

 

ALLAH MAHA MENDENGAR

 

( ALLAH LISTENS TO EVERYTHING )

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:286 Allah tiada memberati manusia, melainkan sekadar tenaganya. Baginya (pahala) kebajikan yang diusahakannya dan diatasnya (dosa) kejahatan yang diperbuatnya: Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau siksa kami, jika kami lupa atau salah. Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat di atas pundak kami, sebagaimana Engkau pikulkan di atas pundak orang orang yang sebelum kami. Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan ke atas pundak kami apa apa yang tidak ada kesanggupan kami. Maafkanlah kami dan ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami. Engkau wali (pemimpin) kami, maka tolonglah kami melawan kaum yang kafir. 

 

3:34 (Mereka itu) satu keturunan, setengahnya anak dari yang lain, dan Allah Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3:38 Di sanalah Zakaria memohon kepada Tuhannya, ia berkata: Ya Tuhanku, anugerahilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Mahamendengarkan doa.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

4:58 Sesungguhnya Allah menyuruhmu, supaya kamu membayarkan amanat kepada yang empunya, dan apabila kamu menghukum antara manusia, hendaklah kamu hukum dengan keadilan. Sesungguhnya Allah sebaik baik mengajar kepadamu. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

4:134 Barang siapa menghendaki keuntungan dunia, maka di sisi Allah ada keuntungan dunia dan akhirat. Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

5:76 Katakanlah : Adakah berhak kamu sembah, selain daripada Allah sesuatu yang tiada berkuasa memberi melarat kepadamu dan tiada pula memberi manfaat? Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

6:13 Bagi Allah apa apa yang terdapat pada malam dan siang. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

7:180 Bagi Allah ada nama nama yang terbaik, sebab itu, memohonlah kepadaNya dengan nama nama itu, dan biarkanlah orang orang yang memutar mutar nama Allah, nanti mereka akan dibalasi apa apa yang mereka perbuat.

 

7:186 Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah petunjuk baginya dan dibiarkanNya mereka dalam kedurhakaan serta dalam keraguan.

 

7:200 Jika syaitan menghasut (menipu) engkau dengan suatu tipuan, maka hendaklah berlindung kepada Allah. Sesungguhnya Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:17  Kamu tiada membunuh mereka, tetapi Allah yang membunuhnya. Bukanlah engkau (ya Muhammad) memanah, ketika engkau memanah itu, tetapi Allahlah yang memanah. Supaya Allah mencubai orang2 beriman dengan cubaan yang baik. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:53 Demikian itu sebabnya, kerana Allah sekali kali tiada mengubah nikmat yang dianugerahkanNya kepada suatu kaum, kecuali jika mereka mengubah apa yang pada diri mereka sendiri. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:61 Jikalau mereka cenderung kepada perdamaian, hendaklah engkau cenderung pula, serta bertawakkallah kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

10:65 Janganlah engkau berdukacita kerana (mendengarkan) perkataan mereka. Sesungguhnya kekuatan itu bagi Allah semuanya. Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

12:33 Berkata Yusuf: Ya Tuhanku, penjara itu lebih ku cintai dari apa yang mereka serukan kepadaku. Jika Engkau tiada menghindarkan dari pada ku tipu daya mereka, niscaya cenderunglah hatiku kepada mereka, dan aku termasuk orang orang yang jahil.

 

12:34 Tuhan memperkenankan doanya, lalu Allah menghindarkan tipu daya mereka daripadanya. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

16:26 Sesungguhnya telah memperdayakan orang orang yang sebelum mereka, lalu Allah mendatangkan (siksaanNya), merobohkan sendi sendi  rumah mereka, lalu jatuh atap rumah di atas mereka dan datang siksaan kepada mereka sedang mereka tiada sadar.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

 

16:29 Sebab itu masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya. Itulah sejahat jahat tempat orang orang yang sombong.

 

17:1 Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

18:26 Katakanlah: Allah lebih mengetahui berapa lama pemuda2 itu diam dalam gua itu. Baginya yang ghaib di langit dan di bumi. Alangkah (terang) penglihatanNya dan alangkah (nyaring) pendengaranNya! Tak ada bagi mereka wali selain daripadaNya dan tiada bersekutu dengan seorang juapun tentang hukumNya.

 

20:45 Keduanya menjawab : Ya Tuhan kami! Sungguh kami takut kalau kalau dia menyiksa kami atau melewati batas.

 

20:46 Berfirman Allah : Janganlah kamu takut, sesungguhnya aku serta kamu. Aku mendengar dan Aku melihat.

 

21:84 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami hilangkan kemelaratan yang ada pada dirinya dan Kami datangkan kepadanya keluarganya berlipat ganda, sebagai rahmat dari sisi Kami dan jadi peringatan bagi orang orang yang beribadat (menyembah Kami).

 

26:215 Dan rendahkanlah sayapmu (berhina dirilah) terhadap orang yang mengikutmu di antara orang orang mukmin.

 

26:216 Jika mereka mendurhakai engkau, hendaklah katakan kepadanya : Aku berlepas diri dari apa yang kamu kerjakan.

 

26:217  Dan tawakkallah (berserah dirilah) kepada yang Maha perkasa lagi Pengasih,

 

26:218  Yang melihatmu ketika engkau berdiri,

 

26:219  Dan ketika engkau bolak balik , dalam orang orang yang sujud.

 

26:220  Sungguh Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

29:5 Barang siapa yang mengharap akan menemui Allah, maka sesungguhnya perjanjian Allah akan datang. Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

29:60 Berapa banyaknya binatang binatang yang tidak membawa rezekinya (perbekalannya). Allah memberikan rezeki kepadanya dan kepadamu. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

31:15 Jika keduanya (ibu bapamu) memaksa, supaya engkau mempersekutukan Daku dengan sesuatu (Tuhan), yang tidak engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia, secara ma’ruf (baik), dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKu. Kemudian tempat kembali mu kepadaKu, lalu Ku khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

31:16 Hai anakku (kata Luqman): sesungguhnya, jika ada amalan engkau (baik atau buruk) seberat biji sawi yang tersembunyi dalam batu atau di langit atau di bumi, niscaya didatangkan (dibalas) Allah juga. Sesungguhnya Allah Mahahalus, lagi Mahamengetahui.

 

34:50 Katakanlah : Jika aku sesat, maka hanya aku sesat atas (tanggungjawab) diriku, dan jika aku mendapat petunjuk, maka adalah dengan wahyu daripada Tuhan kepadaku. Sesungguhnya Dia Mahamendengar lagi Mahahampir.

 

26:14 Dan lagi aku berdosa terhadap mereka, sebab itu aku khuatir, bahawa mereka akan membunuhku.

 

26:15 Allah berfirman: Tidak sekali kali tidak. Sebab itu pergilah kamu berdua dengan (membawa) ayat ayat (keterangan keterangan) Kami, sesungguhnya Kami mendengar bersama kamu.

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

40:20 Allah menghukum dengan keadilan. Tuhan tuhan yang mereka sembah, selain daripadaNya tiada menghukum dengan suatu apa pun. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

40:56 Sesungguhnya orang2 yang membantah ayat ayat Allah tanpa keterangan yang sampai kepada mereka, tak adalah dalam dada mereka, melainkan kesombongan yang tiada dapat disampaikannya, maka berlindunglah engkau kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:11 Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu (perempuan) bagimu, dari pada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatu pun yang menyerupaiNya.  Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

43:80 Bahkan adakah mereka mengira, bahwa Kami tiada mendengar rahsia dan bisikan2 mereka? Ya. (Kami dengar) sedang utusan utusan (malaikat) Kami menuliskannya disisi mereka.

 

44:6 Sebagai rahmat daripada Tuhanmu. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui,

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.