Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah is the only God for you

 

Allah Tuhan kamu

 

Allah is the only God for you

 

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:83 Ketika Kami ambil janji Bani Israil, bahawa tidak boleh kamu sembah, selain Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa, karib kirabat, anak anak yatim dan orang orang miskin; dan katakanlah kepada manusia perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat, kemudian kamu berpaling (tiada menurut perintah itu), kecuali sedikit di antara mu, sedang kamu tetap berpaling.

 

2:120 Orang orang Yahudi dan Nasrani tiada suka kepada engkau, kecuali kalau engkau turut agama mereka. Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allah ialah sebenarnya petunjuk. Demi, jika engkau turut kemauan mereka, setelah engkau mendapat pengetahuan, tak adalah bagi engkau wali dan penolong dari (siksa) Allah.

 

2:163 Tuhanmu Tuhan yang Esa, tak ada Tuhan melainkan Dia. Ia Maha Pengasih lagi Penyayang.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya/kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

3:2 Allah, Tidak ada Tuhan melainkan Dia, Yang Hidup, Yang Berdiri (Memelihara segala sesuatu)

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:29 Katakanlah : Jika kamu sembunyikan atau kamu lahirkan apa apa yang dalam dadamu, niscaya Allah mengetahuinya; dan Dia mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:62 Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar: Dan tiada Tuhan kecuali Allah. Sungguh Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:64 Katakanlah: Hai, ahli kitab, marilah kamu kepada kalimat yang bersamaan antara kami dan antara kamu, (iaitu) bahwa tiada yang kita sembah, kecuali Allah dan tiada kita mempersekutukanNya dengan suatupun dan tiada setengah kita mengangkat yang lain menjadi Tuhan, selain dari Allah. Kalau mereka berpaling, kamu katakanlah (kepadanya): Jadi saksilah kamu, bahwa kami orang2 Islam.

 

3:67 Bukanlah Ibrahim itu Yahudi dan bukan pula Nasrani, tetapi ia beragama yang hak, lagi muslim dan bukan dia dari orang orang musyrik.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:81 Mereka (orang orang munafik) berkata : Kami mentaati engkau (ya Muhammad). Tetapi apabila mereka keluar dari sisi engkau, maka segolongan di antara mereka menyembunyikan dalam hatinya sesuatu yang lain dari apa yang dikatakannya. Allah akan menuliskan barang yang mereka sembunyikan, maka berpalinglah engkau dari mereka dan bertawakkallah kepada Allah dan cukuplah Allah menjadi Wakil (menyempurnakan urusanmu).

 

4:84 Maka berperanglah engkau pada jalan Allah. Tiadalah diberati kecuali diri engkau dan ajaklah orang orang beriman itu (berjuang), mudah mudahan Allah menahan kekuatan orang orang yang kafir itu. Allah lebih sangat kekuatanNya dan lebih sangat siksaanNya.

 

4:87 Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Demi, Dia akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:115 Barang siapa menentang rasul, sesudah nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang orang mukmin, niscaya Kami angkat dia menjadi pemimpin apa yang dipimpinnya dan Kami masukkan dia ke dalam neraka jahannam. Itulah sejahat jahat tempat kembali.

 

4:116 Sesungguhnya Allah tiada mengampuni, jika Dia dipersekutukan dengan yang lain dan Dia mengampuni (dosa) yang kurang daripada itu bagi siapa yang dikehendakiNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jauh.

 

4:117 Tiadalah mereka sembah selain dari Allah, melainkan (berhala) perempuan dan tiadalah mereka sembah, melainkan syetan yang durhaka.

 

4:118 Allah telah mengutukinya. Berkata syetan: Demi, sesungguhnya akan ku tarik sebagian yang tertentu di antara hamba hambaMu.

 

4:119 Dan demi, sesungguhnya akan ku sesatkan mereka dan kuperdayakan mereka dengan angan angannya, serta ku suruh mereka memotong telinga ternak (untuk berhala) dan ku suruh mereka supaya mengubah makhluk Allah. Barang siapa mengangkat syetan menjadi wali, selain Allah sesungguhnya ia telah merugi dengan kerugian yang nyata.

 

4:120 Syetan menjanjikan kepada mereka (dengan umur panjang) dan menyampaikan angan angan mereka (di atas dunia). Padahal tiadalah janji syetan itu, melainkan semata mata tipuan sahaja.

 

4:121 Tempat mereka itu dalam neraka Jahannam dan mereka tiada memperoleh tempat lari daripadanya.

 

4:122 Orang orang yang beriman dan mengerjakan amalan yang baik baik, nanti Kami masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal di dalamnya selama lamanya. Janji Allah itu benar. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:123 Bukanlah semata mata angan angan kamu saja dan bukan pula semata mata angan angan ahli kitab. Barang siapa mengerjakan kejahatan, niscaya akan dibalas dengan kejahatan pula, sedang ia tiada memperoleh wali dan tiada pula penolong selain dari Allah.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

6:14 Katakanlah: Adakah pantas lain Allah ku angkat menjadi wali (Tuhan)? Padahal Dia yang menciptakan langit dan bumi dan Dia memberi makan dan Dia tiada diberi makan. Katakanlah: sesungguhnya aku disuruh, supaya aku orang yang mula mula Islam dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik.

 

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

 

6:40 Katakanlah: Khabarkanlah kepadaku, jika kamu ditimpa siksaan Allah, atau datang kepadamu hari kiamat, adakah kamu menyeru (meminta) selain daripada Allah, jika kamu orang yang benar?

 

6:41 Bahkan, kepada Dialah kamu menyeru (meminta), lalu Dia menghilangkan (siksaan) yang kamu mintakan itu, jika dikehendakiNya; dan kamu lupakan apa yang kamu persekutukan itu. 

 

6:71 Katakanlah: Adakah (patut) kita sembah, selain dari Allah, sesuatu yang tiada bermanfa’at kepada kita dan tiada pula melarat dan kita kembali menjadi kafir, sesudah Allah menunjuki kita, seperti orang yang telah disesatkan oleh syetan di muka bumi, sehingga menjadi heran; baginya ada beberapa orang teman yang menyerunya kepada petunjuk (katanya) : Marilah bersama kami! Katakanlah: Sesungguhnya petunjuk Allah ialah sebenarnya petunjuk. Kami disuruh, supaya kami patuh kepada Tuhan semesta ‘alam.

 

6:81 Bagaimanakah aku akan takut kepada (berhala) yang kamu persekutukan itu, sedangkan kamu tiada takut mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang tiada diturunkan keterangan kepadanya. Maka golongan manakah yang terlebih patut mendapat keamanan? (Kamikah atau kamu?), jika kamu mengetahui?

 

6:100 Mereka mengangkat Jin menjadi sekutu Allah, padahal Allah menciptakan jin itu dan mereka mengadakan anak laki laki dan perempuan bagi Allah, tanpa ilmu. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka sifatkan itu.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

6:127 Untuk mereka itu kampung keselamatan ( Syurga ) di sisi Tuhannya dan Dia wali mereka, kerana amalan yang mereka perbuat.

 

6:151 Katakanlah: Marilah kamu, aku bacakan apa apa yang diharamkan Tuhanmu atas kamu, (iaitu) janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatupun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa; dan janganlah kamu bunuh anak2mu kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki kamu dan mereka dan janganlah kamu hampiri perbuatan yang keji, baik yang lahir atau yang batin; dan janganlah kamu bunuh orang yang diharamkan Allah, kecuali dengan hak. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

7:57 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya; sehingga apabila angin itu telah mengandung awan yang berat (sebab mengandungi air), Kami halaukan dia ke negeri yang mati, lalu Kami turunkan air hujan dan Kami keluarkan dengan dia bermacam macam buah buahan. Demikianlah Kami keluarkan orang2 mati, mudah2an kamu mendapat peringatan.

 

7:58  Negeri yang baik, keluar tumbuh tumbuhannya dengan izin Tuhannya. Negeri yang buruk tiada keluar tumbuh tumbuhannya melainkan dengan bersusah payah. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu bagi kaum yang berterima kasih.

 

7:85 (Kami utus) ke Madyan seorang saudaranya, Syu’aib. Ia berkata : Hai kaumku sembahlah Allah, Tidak ada bagimu Tuhan, selain daripadaNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu. Sebab itu sempurnakanlah sukatan dan timbangan dan janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat kebinasaan di muka bumi sesudah baiknya. Demikian itu terlebih baik bagimu , jika kamu orang yang beriman.

 

7:140  Musa berkata: Adakah akan kucarikan Tuhan bagimu, selain dari Allah, sedang ia memuliakan kamu daripada semesta alam?

 

7:158 Katakanlah: Hai manusia, sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu sekalian. KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. (Dia) menghidupkan dan mematikan, sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya, nabi yang ummi, yang beriman kepada Allah dan kalimatNya, dan ikutlah dia, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman : Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya : Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat : Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

 

7:205 Ingatlah Tuhanmu dalam hatimu, serta merendahkan diri dan takut; dan bukan dengan suara yang keras waktu pagi dan petang hari; dan janganlah engkau termasuk orang orang yang lalai.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

9:30 Orang Yahudi berkata: Uzair anak Allah. Orang Nasrani berkata pula : Al Masih anak Allah. Demikianlah perkataan mereka dengan mulutnya, menyerupai perkataan orang2 kafir sebelumnya. Allah mengutuki mereka. Bagaimanakah mereka berpaling (daripada kebenaran)?

 

9:31 Mereka mengangkat pendeta2 dan alim ulamanya menjadi Tuhan, selain daripada Allah, begitu juga Al Masih anak Maryam, sedang mereka tiada disuruh, melainkan supaya menyembah Tuhan yang Esa, tiada Tuhan kecuali Dia. Mahasuci Tuhan daripada apa yang mereka persekutukan itu.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:10 Doa mereka di dalam syurga: Mahasuci Engkau ya Allah ; dan ucapan salamnya : Selamat. Akhir doanya : Alhamdullillahi rabbil’alamin. (Puji2an bagi Allah, Tuhan semesta alam).

 

10:30 Di sana tiap tiap diri manusia dicobai (diperiksa) tentang apa apa yang telah dikerjakannya dan mereka dikembalikan kepada Allah, wali mereka yang sebenarnya dan lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan itu ( berhala dll ).

 

10:32 Itulah Allah, Tuhan kamu yang sebenarnya. Maka tiadalah sesudah kebenaran, melainkan kesesatan. Bagaimanakah kamu berpaling?

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:3 Dan minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia memberi kamu kesenangan yang baik, sehingga sampai ajalmu yang ditentukan; dan Dia memberikan kurniaNya kepada tiap tiap orang yang mempunyai kurnia. Jika kamu berpaling, sesungguhnya aku takut terhadap kamu akan siksaan hari yang besar (kiamat).

 

11:26 (Yakni) janganlah kamu sembah kecuali Allah. Sesungguhnya aku takut, kalau kamu ditimpa siksa hari yang pedih.

 

11:50 (Telah Kami utus) kepada (kaum) 'Ad seorang saudaranya, Hud. Ia berkata: Hai kaumku ! Sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Kamu tidak lain, hanya orang2 yang mengada adakan.

 

11:51 Hai kaumku! Aku tiada minta ganjaran kepadamu. Tiada ganjaranku, hanya dari yang menciptakanku. Apa tiadakah kamu memikirkan?

 

11:113 Janganlah kamu cenderung kepada orang orang yang aniaya, nanti kamu ditimpa api neraka dan tidak ada bagimu wali, selain daripada Allah, kemudian kamu tiada mendapat pertolongan.

 

12:40 Kamu tiada menyembah, selain dari Allah, melainkan nama nama (berhala) yang kamu namakan saja, kamu dan bapak bapakmu, sedang Allah tiada menurunkan keterangan kepadanya. Hukum itu tidak lain hanya bagi Allah. Dia menyuruh, supaya kamu jangan menyembah, melainkan kepadaNya. Demikian itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

12:101 Ya Tuhanku! Sungguh Engkau telah menganugerahkan kerajaan kepadaku dan Engkau telah mengajarkan kepadaku dari hal takwil mimpi, (Engkau) yang menciptakan langit dan bumi, Engkau waliku di dunia dan di akhirat. Wafatkanlah aku sebagai seorang Muslim dan perhubungkanlah aku dengan orang orang yang salih.

 

13:2 Allah yang meninggikan langit dengan tiada tiang yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam diatas arasy (berkuasa) dan Dia tundukkan matahari dan bulan, masing2 berlari (beredar) sampai waktu yang ditentukan. Dia mengatur semua urusan dan menerangkan beberapa keterangan, mudah2an kamu yakin akan menemui Tuhanmu.  

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:28 (Iaitu) orang orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

14:19 Tiadakah engkau perhatikan bahawa Allah menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya? Jika Ia menghendaki, kamu dimusnahkanNya dan digantiNya dengan makhluk yang baru.

 

14:20 Demikian itu tiada berat (sukar) bagi Allah.

 

14:30 Mereka mengadakan beberapa sekutu bagi Allah, supaya mereka menyesatkan dari jalan Allah. Katakanlah: bersukarialah kamu: sesungguhnya tempat kembalimu ke neraka.

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:2 Kami berikan kepada Musa Kitab dan Kami jadikan ia petunjuk bagi Bani Israil, supaya janganlah kamu angkat wakil selain daripadaKu.

 

17:22 Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau jadi tercela dan terhina.

 

17:23 Tuhanmu memerintahkan, supaya janganlah kamu sembah, kecuali Dia dan berbuat baiklah kepada ibu bapa. Jika seseorang di antara keduanya telah tua atau kedua duanya, janganlah engkau katakan “cis” kepada keduanya dan jangan pula engkau herdik keduanya dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang mulia (lemah lembut).

 

17:39 Demikianlah sebahagian yang diwahyukan Tuhan kepadamu, di antara hikmah. Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau dilemparkan ke dalam neraka jahanam serta tercela dan terusir.

 

17:56 Katakanlah: Panggillah orang2 yang kamu sangka Tuhan, selain daripada Allah, maka mereka tidak berkuasa menghilangkan kemelaratan daripadamu dan tiada pula memisahkannya.

 

17:67 Apabila kamu ditimpa kesusahan di laut, lenyaplah (dari dalam fikiranmu) siapa yang kamu sembah kecuali Dia (Allah). Sesudah Dia menyelamatkan kamu sampai ke darat, kamu berpaling (daripadaNya). Adalah manusia itu sangat ingkar (akan nikmatnya).

 

17:72 Barang siapa yang buta (hati) di (dunia) ini. Niscaya ia buta pula di akhirat dan lebih sesat jalannya.

 

18:14 Kami perkokoh (keimanan) dalam hati mereka, ketika mereka berdiri (di hadapan rajanya), lalu berkata: Tuhan kami ialah Tuhan langit dan bumi, kami tiada akan menyembah Tuhan selain daripadaNya. (Jika kami sembah), tentu kami berkata dengan perkataan yang jauh (dari kebenaran).

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

19:48 Aku menghindarkan diri daripadamu dan (dari) apa yang kamu sembah, selain daripada Allah dan aku meminta kepada Tuhanku, mudah mudahan aku tidak celaka (kecewa) dalam permintaanku kepada Tuhanku.

 

19:65 Tuhan langit dan bumi dan apa2 yang di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah untuk menyembahNya. Adakah Engkau ketahui (sesuatu) yang dinamai seumpama namaNya?

 

19:81 Mereka itu mengangkat Tuhan2 selain daripada Allah, supaya mereka mendapat kekuasaan.

 

20:14  Sesungguhnya Akulah Allah, tidak ada Tuhan kecuali Aku, sebab itu sembahlah Aku dan dirikanlah sembahyang untuk mengingatKu.

 

20:49 Dia (Firaun) berkata: Siapakah Tuhanmu hai Musa?

 

20:50 Sahut Musa : Tuhan kami ialah yang memberikan tiap tiap sesuatu kepada makhlukNya, kemudian ditunjukiNya.

 

20:69 Lemparkanlah (tongkat) yang di tangan kanan engkau, nanti ditangkapnya (ditelannya) apa apa yang mereka perbuat. Apa yang mereka perbuat hanya tipu daya tukang sihir saja. Dan tukang sihir itu tiadalah akan menang tentang apa yang didatangkannya.

 

20:70 Kemudian tukang tukang sihir itu meniarap sujud (kepada Allah) seraya berkata: Kami telah beriman (percaya) kepada Tuhan Harun dan Musa.

 

20:71 Berkata Fir’aun: Percayakah kamu kepadanya, sebelum aku izinkan kepadamu? Sesungguhnya dia seorang pembesarmu yang mengajarkan sihir kepadamu. Demi akan ku potong tangan dan kakimu balik bertimbal (tangan kanan bersama kaki kiri) dan akan ku salib (pakukan) kamu di pohon kurma, supaya kamu tahu, siapa di antara kami yang lebih sangat siksaannya dan lebih kekal.

 

20:72 Sahut mereka itu:  Kami tiada akan mengutamakan engkau dari pada keterangan yang telah datang kepada kami dan (daripada Allah), yang menjadikan kami, maka hukumlah apa yang akan engkau hukumkan. Engkau hanya menghukum semasa hidup di dunia ini.

 

20:73 Sesungguhnya kami telah beriman kepada Tuhan kami, supaya Dia mengampuni kesalahan kami dan sihir yang telah engkau paksakan kepada kami. Allah terlebih baik dan terlebih kekal.

 

20:92 ( Sesampai Musa di sana ) Hai Harun! Apakah yang menghalangi engkau  (buat mencegah mereka ) ketika engkau melihat mereka telah sesat?

 

20:93 Bahwa engkau tiada mengikutiku? Adakah engkau mendurhakai perintahku?

 

20:94 Sahut Harun: Hai anak ibuku! Janganlah engkau tarik janggutku dan jangan pula kepala ku (kerana amarah). Sesungguhnya aku khawatir, bahwa engkau katakan: Engkau telah memecah belah antara Bani Israil, dan engkau tiada memperhatikan perkataanku.

 

20:95 Musa berkata: Bagaimanakah hal engkau hai Samiriy?

 

20:96 Dia berkata: Aku mengetahui apa yang tiada mereka ketahui, lalu ku gengam segengam dari (tanah) bekas Rasul, lalu ku lempar kan ke dalam patung anak sapi itu; demikianlah hawa nafsuku menghiaskan (memandang cantik) kepadaku.

 

20:97 Berkata Musa: Sebab itu pergilah engkau, sungguh selama engkau hidup, (harus) engkau katakan (kepada orang yang engkau jumpai): Janganlah engkau sentuh (dekati) aku dan sesungguhnya untuk engkau ada janji (siksaan) yang tak’kan dapat engkau mungkiri. Lihatlah Tuhan engkau, yang selalu engkau tetap menyembahnya. Demi ia akan kami bakar, kemudian kami taburkan ke dalam laut, menjadi debu.

 

20:98 Tuhan kamu hanya Allah, yang tak ada Tuhan kecuali Dia. Luas pengetahuanNya (meliputi) tiap tiap sesuatu.

 

20:99 Demikianlah Kami kissahkan kepada engkau beberapa perkhabaran apa yang telah terdahulu. Sesungguhnya telah Kami berikan kepadamu dari sisi Kami peringatan (Quran).

 

20:100 Barang siapa yang berpaling daripadanya, niscaya ia akan memikul beban yang berat (dosa) pada hari kiamat.

 

20:101 Sedang mereka kekal di dalamnya. Amat jahat pikulan mereka pada hari kiamat.

 

20:102 Pada hari ditiup sangkakala (terompet) dan Kami himpunkan orang orang yang berdosa pada hari itu dalam keadaan buta (biru matanya).

 

20:111 Segala muka tunduk kepada Yang hidup dan Yang berdiri (menjaga alam). Sesungguhnya rugilah orang yang memikul dosa.

 

20:114 Maka Mahatinggi Allah, raja yang sebenarnya. Janganlah engkau bersegera (membaca) Quran, sebelum habis wahyunya kepadamu. Katakanlah: Ya Tuhanku! Tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan.

 

21:25 Tiada Kami utus seorang rasul sebelum engkau, melainkan Kami wahyukan kepadanya, bahawa sesungguhnya, tidak ada Tuhan, kecuali Aku, sebab itu, sembahlah Aku.

 

21:29 Barang siapa berkata di antara mereka; Sesungguhnya aku Tuhan, bukan Allah, maka demikian itu, Kami balasi dengan neraka jahanam. Demikianlah Kami balasi orang orang aniaya.

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, ( dalam perut ikan ), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:92 Sesungguhnya ini, umat kamu (hai Mukminin) umat yang satu dan Aku Tuhanmu, sebab itu sembahlah Aku.

 

21:106 Sungguh dalam ini (Quran) cukup untuk kaum yang beribadat (menyembah Tuhan).

 

21:108 Katakanlah: Hanya diwahyukan kepadaku, bahawa Tuhan kamu, ialah Tuhan yang esa, maka adakah kamu orang Islam ( patuh kepada Allah )?

 

21:109 Jika mereka berpaling, maka katakanlah: Aku telah memberitahukan kepadamu dengan merata. Aku tiada tahu, segerakah atau lambatkah apa yang dijanjikan kepadamu.

 

22:5 Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

22:6 Demikian itu, ialah kerana Allah sebenarnya Tuhan, dan bahawa Dia menghidupkan orang orang mati dan sesungguhnya Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

22:7 Dan sesungguhnya kiamat (mesti) datang, tiada keraguan terhadapnya, dan sesungguhnya Allah akan membangkitkan orang yang dalam kubur.

 

22:11 Di antara manusia ada orang yang menyembah Allah di pinggir pinggir (dalam keraguan). Jika ia di timpa kebajikan tenteramlah (hatinya), tetapi jika ia ditimpa cobaan (melapetaka), ia berbalik menjadi kafir. Dia telah merugi di dunia dan di akhirat. Itulah kerugian yang nyata.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah: Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

23:97 Katakanlah: Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu daripada was was (bisikan) syetan syetan.

 

23:98 Aku berlindung kepadaMu, Ya Tuhanku, daripada mereka menghadiriku.

 

23:116 Maka Maha tinggi Allah yang menguasai (alam), lagi sebenarnya Tuhan, tidak ada Tuhan, melainkan Dia  yang mempunyai arasy yang mulia.

 

23:117 Barang siapa menyembah Tuhan yang lain bersama Allah tanpa dalil baginya, maka balasannya, hanya di sisi Tuhannya. Sungguh tiada menang orang2 kafir.

 

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

 

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

24:56 Dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

25:3 Mereka mengangkat Tuhan Tuhan selain daripadaNya, Tuhan Tuhan yang tiada dapat menjadikan sesuatu, sedang merekalah yang dijadikan orang, dan mereka tiada kuasa menolakkan kemelaratan dari dirinya dan tiada kuasa pula mengambil manfaat untuk dirinya, dan mereka tiada kuasa mematikan, tiada pula menghidupkan dan tiada pula membangkitkan (dari dalam kubur).

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:53 Kami selamatkan orang orang yang beriman sedang mereka itu bertakwa.

 

27:61 Bahkan siapakah yang mengadakan bumi untuk tempat tinggal dan menjadikan sungai sungai di sela selanya dan menjadikan gunung gunung di atasnya, serta mengadakan batas (dinding) antara dua macam laut? (Iaitu laut yang berair tawar dan laut yang berair masin). Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Bahkan kebanyakan mereka tiada mengetahui.

 

28:70 Dia Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. BagiNya puji2an di dunia dan di akhirat, dan bagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu akan dikembalikan.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

28:88 Janganlah engkau sembah Tuhan yang lain, bersama Allah. Tidak ada Tuhan melainkan Dia. Tiap tiap sesuatu akan binasa kecuali zatNya.  BagiNya hukum (putusan) dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

 

 

29:41 Umpama orang orang yang mengambil wali wali selain daripada Allah, adalah seperti labah labah yang membuat rumah. Sesungguhnya selemah lemah rumah ialah rumah labah labah; jika mereka mengetahui.

 

30:26 KepunyaanNya siapa yang dilangit dan di bumi, semuanya tunduk (patuh) kepadanya.

 

31:13 (Perhatikanlah), ketika berkata Luqman kepada anaknya, sedang dia memberi pengajaran kepadanya, (katanya): Hai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah. Sesungguhnya mempersekutukan itu adalah aniaya yang besar.

36:61 Kamu sembahlah Aku! Inilah jalan yang lurus.

 

37:83 Sesungguhnya di antara golongannya ialah Ibrahim.

 

37:84 Ketika ia datang (menghadap) Tuhannya dengan hati yang suci.

 

37:85 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya : Apakah yang kamu sembah?

 

37:86 Adakah kerana kebohongan, kamu menghendaki (menyembah) Tuhan tuhan selain dari pada Allah?

 

38:41 Ingatlah akan hamba Kami, Aiyub, ketika ia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku disentuh syetan dengan kesusahan dan siksaan (penyakit yang disebabkan oleh syetan (hamba hamba penyakit).

 

38:42 (Firman Allah kepadanya): Pukullah (bumi) dengan kaki engkau, (lalu terbit mata air). Inilah air mandi yang sejuk dan minuman (lalu sembuhlah penyakitnya)

 

38:43 Kami berikan kepadanya keluarganya dan seumpama mereka bersama mereka (berlipat ganda dari yang telah lalu), sebagai rahmat daripada Kami dan peringatan bagi orang orang yang berakal.

 

38:44 Ambillah seikat kayu dengan tangan engkau, lalu pukullah isteri engkau dengan dia, maka engkau tiadalah kena sumpah. Sungguh Kami mendapati Aiyub seorang yang sabar; (dia) sebaik baik hamba. Sungguh dia banyak kembali.

 

38:65   Katakanlah: Hanya aku memberi peringatan. Tidak ada Tuhan, melainkan Allah yang MahaEsa lagi Mahaperkasa.

 

39:3 Ingatlah! Hanya bagi Allah agama yang suci (dari syirik). Orang orang yang mengambil beberapa Tuhan selain dari padaNya, (berkata): Kami tiada menyembah mereka (berhala berhala), melainkan supaya mereka menghampirkan kami kepada Allah sehampir hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa apa yang mereka perselisihkan. Sesungguhnya Allah tiada menunjuki orang yang dusta lagi kafir.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:3  Yang mengampuni dosa dan menerima taubat, keras siksaNya, lagi mempunyai kurnia yang luas. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, kepadaNya tempat kembali.

 

40:62  Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

 

40:64 Allah yang menjadikan bumi untukmu buat tempat tetap (sementara waktu) dan (menjadikan) langit sebagai atap (bangunan) dan Dia memberi rupamu , lalu dibaguskanNya rupamu dan Dia memberi rezeki kepadamu , di antara yang baik baik (lazat). Itulah Allah Tuhanmu. Mahasuci Allah, Tuhan semesta Alam.

 

40:65  Dia hidup, tidak ada Tuhan kecuali Dia. Sebab itu sembahlah Dia serta mengihklaskan agama bagiNya. Puji pujian bagi Allah Tuhan semesta alam.

 

41:14  Ketika datang kepada mereka beberapa rasul dari hadapan dan dari belakang mereka (dari segala penjuru), bahwa janganlah kamu sembah, melainkan Allah. Sahut mereka itu: Kalau Tuhan kami menghendaki, niscaya diturunkanNya malaikat, maka sesungguhnya kami kafir (ingkar) akan apa yang diutuskan kepada mu.

 

42:8 Kalau Allah menghendaki, niscaya dijadikanNya mereka suatu umat, tetapi dimasukkanNya siapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya. Dan orang-orang yang aniaya tidak ada untuk mereka wali dan tidak pula penolong.

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:10  Apa apa yang kamu perselisihkan tentang sesuatu, maka hukumnya dikembalikan kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku, kepadaNya aku tawakkal dan kepadaNya aku kembali.

 

42:11  Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu, daripada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatupun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:12 KepunyaanNya perbendaharaan langit dan bumi. Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya, dan menyempitkannya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

42:25 Dia yang menerima taubat dari hamba hambaNya dan memaafkan kejahatan mereka dan mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

42:26 Dan Dia memperkenankan (doa) orang orang yang beriman dan beramal salih, dan menambahkannya dengan kurniaNya, Dan untuk orang orang kafir itu siksa yang keras.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

43:64  Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu kamu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

46:13  Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

46:21 Ingatlah akan saudara ‘Ad (yaitu Hud) ketika ia memberi peringatan kepada kaumnya di Ahqaf (negeri yang banyak pasir) dan sesungguhnya telah lalu beberapa pemberi peringatan (rasul rasul) dahulunya dan kemudiannya. (Katanya): janganlah kamu sembah, kecuali Allah, sungguh aku takut terhadap kamu akan (ditimpa) siksa hari yang besar.

 

46:22 Sahut mereka itu: Adakah engkau datang kepada kami untuk menjauhkan kami dari Tuhan tuhan kami, maka datangkanlah kepada kami siksa yang engkau janjikan itu, jika engkau orang yang benar.

 

46:23 Berkata Hud: Hanya ilmu itu di sisi Allah, dan aku hanya menyampaikan kepadamu apa apa yang diutuskan kepadaku, tetapi aku melihat kamu kaum yang jahil (tiada berilmu).

 

46:24 Tatkala mereka melihat awan terbentang menghadap ke lembah mereka, mereka berkata: inilah awan terbentang akan menurunkan hujan kepada kami. (Berkata Hud): Bahkan ialah siksa yang kamu minta segerakan itu, (yaitu) angin, di dalamnya siksa yang pedih.

 

46:25 Yang memusnahkan tiap tiap sesuatu dengan perintah Tuhan (lalu mereka mati), sehingga mereka tidak kelihatan lagi, kecuali rumah rumah mereka. Demikianlah Kami membalasi kaum yang berdosa.

 

46:26 Sesungguhnya telah Kami tetapkan (kekayaan dan kekuatan) bagi mereka, yang tak pernah Kami tetapkan bagimu, dan Kami adakan bagi mereka pendengaran, penglihatan dan hati, tetapi pendengaran, penglihatan dari hati mereka itu tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun, ketika mereka menyangkal ayat ayat Allah, lalu mereka ditimpa siksa yang telah mereka perolok olokan.

 

46:27 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa negeri keliling kamu dan Kami ulang ulang menerangkan beberapa ayat (dalil dalil), mudah mudahan mereka kembali (bertaubat).

 

46:28 Mengapakah mereka tidak ditolong oleh (tuhan tuhan) yang mereka ambil, selain daripada Allah, menjadi Tuhan untuk menghampirkan diri kepadaNya? Bahkan tuhan tuhan itu telah lenyap daripada mereka. Itulah kebohongan mereka dan apa apa yang mereka ada adakan.

 

47:19 Maka ketahuilah (ya Muhammad), bahawa sesungguhnya tidak ada Tuhan, melainkan Allah dan minta ampunlah (kepadaNya) untuk dosa engkau dan untuk (dosa) orang2 beriman laki2 dan orang2 beriman perempuan. Allah mengetahui tempat bolak balikmu (mencari penghidupan) dan tempat diammu.

 

51:51 Janganlah kamu adakan Tuhan yang lain bersama Allah. Sungguh aku memberi peringatan yang terang kepadamu daripadaNya.

 

52:43 Bahkan adakah bagi mereka Tuhan selain daripada Allah? Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

59: 22 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan kecuali Dia, mengetahui yang ghaib dan yang hadir. Dia Mahapengasih lagi Penyayang.

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Maha suci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas (segala hambaNya), Maha Perkasa, yang Maha Pemaksa dan yang Maha amat besar. Maha suci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

64:13  Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Kepada Allah hendaklah menyerahkan diri orang orang Mukmin.

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

72:18 Sesungguhnya masjid masjid bagi Allah, sebab itu janganlah kamu sembah satu juapun bersama Allah.

 

72:20 Katakanlah : Hanya aku menyembah Tuhanku dan aku tiada mempersekutukanNya dengan satu jua pun.

 

72:22 Katakanlah : Sesungguhnya tiada yang akan memeliharakan daku daripada (siksa) Allah seorang juapun, dan aku tidak memperoleh tempat berlindung selain daripadaNya.

 

73:1 Hai orang yang berselimut,

 

73.2 Sembahyanglah pada malam hari, kecuali sedikit (daripadanya),

 

73.3 (Iaitu) separuh malam atau kurangkanlah sedikit daripadanya,

 

73.4 Atau lebih daripadanya dan bacalah Quran dengan perlahan lahan,

 

73.5 Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepada engkau perkataan yang hebat (Quran).

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

74:3 Dan Tuhanmu besarkanlah!

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

112:1 Katakanlah (ya Muhammad): Dialah Allah yang Mahaesa.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.