Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Adil

 

Allah Maha Adil

 

 

 

2:42 Dan janganlah kamu campurkan kebenaran dengan yang batil dan (jangan) kamu sembunyikan kebenaran itu, sedang kamu mengetahuinya.

2:124 (Ingatlah) ketika Ibrahim dicobai oleh Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah), lalu diturutnya sekalian perintah itu. Berkata Allah: Sesungguhnya Aku angkat engkau (ya Ibrahim) menjadi imam (orang ikutan) bagi manusia. Berkata Ibrahim: (Begitu pula hendaknya) dari anak cucuku. Berkata Allah: Tetapi orang orang yang aniaya tiada mendapat perjanjianKu ini.

 

2:134 Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa apa yang diusahakannya dan untukmu apa apa yang kamu usahakan, dan kamu tiada diperiksa tentang apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:139 Katakanlah: Adakah kamu membantah kami tentang Allah? Dialah Tuhan kami dan Tuhan kamu; untuk kami amalan kami dan untukmu amalan kamu; dan kami hanya menyembah kepadaNya dengan tulus ikhlas.

 

2:141 Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa apa yang diusahakannya dan untukmu apa apa yang kamu usahakan dan kamu tiada diperiksa tentang apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:143 Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia, dan Rasul menjadi saksi pula atas perbuatanmu. Tiadalah Kami jadikan kiblat engkau yang dahulu itu, melainkan supaya Kami ketahui orang2 yang mengikut Rasul dari pada orang yang kembali kepada kekafiran. Sesungguhnya yang demikian itu amat berat, kecuali atas orang2 yang ditunjuki Allah. Allah tiada menyia nyiakan keimanan kamu. Sungguh Allah Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:98 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapakah kamu kafir terhadap ayat ayat Allah, sedangkan Allah menjadi saksi atas apa apa yang kamu kerjakan?

 

3:99 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapa kamu halangi orang yang beriman dari jalan (agama) Allah, kamu kehendaki jalan yang bengkok, sedangkan kamu mengetahui? Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:161 Bukanlah nabi itu berkhianat (tentang membahagikan harta rampasan). Barang siapa berkhianat, datanglah ia pada hari kiamat bersama barang yang dikhianatinya; kemudian disempurnakan (balasan) tiap tiap manusia menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

3:195 Lalu Tuhan mereka memperkenankan permintaannya, (seraya berkata): Sesungguhnya Aku tiada menyia nyiakan (pahala) amalan orang yang beramal di antara kamu, baik laki laki atau perempuan, setengah kamu dari yang lain (sebangsa). Maka orang2 yang hijrah dan diusir dari negerinya, lagi disakiti dalam jalanKu (agamaKu) dan mereka berperang dan terbunuh, sesungguhnya Aku hapuskan segala kesalahannya dan Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sebagai pahala dari sisi Allah; dan Allah di sisiNya pahala yang baik.

 

4:111 Barang siapa memperbuat dosa, hanya ia berbuat kerusakan atas dirinya sendiri. Allah Mahamengetahui, lagi Mahabijaksana.

 

4:124 Barang siapa mengerjakan amal salih, baik laki laki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tiada teraniaya sedikit pun.

 

4:127 Mereka minta petua kepada engkau (ya, Muhammad) dari hal perempuan. Katakanlah: Allah mempetuakan kepadamu dari hal mereka itu, dan apa apa yang dibacakan kepada mu dalam Kitab, tentang anak anak yatim perempuan yang tiada kamu berikan (pusaka) yang ditentukan untuk mereka, sedang kamu tiada ingin mengahwininya dan tentang orang orang yang lemah di antara anak anak dan supaya kamu menjaga anak anak yatim dengan keadilan. Apa apa kebaikan yang kamu perbuat, sesungguhnya Allah Mahamengetahuinya.

 

5:8 Wahai orang orang yang beriman! Hendaklah kamu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah kebencian kamu kepada suatu kaum (seseorang) menjerumuskan kamu untuk tidak berlaku adil. Lakukanlah keadilan. Keadilan itu lebih hampir kepada taqwa. Dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang kamu lakukan.

 

6:52 Janganlah engkau usir orang orang yang menyembah Tuhannya pada pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaan Allah. Bukanlah kewajipan engkau memperhitungkan mereka sedikitpun dan bukan pula kewajipan mereka memperhitungkan engkau sedikitpun, sehingga engkau mengusir mereka nanti engkau termasuk orang orang yang aniaya.

 

6:160 Barang siapa datang dengan (membawa) satu kebaikan, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat. Barang siapa datang dengan (membawa) satu kejahatan, maka tiadalah ia dibalasi, melainkan dengan seumpamanya sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

7:64 Maka mereka itu mendustakannya, lalu Kami selamatkan dia dan orang2 yang bersama2 dengan dia dalam perahu dan Kami tenggelamkan orang2 yang mendustakan ayat ayat Kami. Sesungguhnya mereka itu kaum yang buta.

 

7:87 Jika satu golongan di antara mu telah beriman, kepada apa apa yang diutuskan, (diperintahkan) kepadaku dan satu golongan lain belum beriman, maka sabarlah kamu, sehingga Allah menghukum di antara kita dan Dialah yang sebaik baik hakim.

 

7:89 Sesungguhnya kami mengada adakan kebohongan terhadap Allah, jika kami kembali masuk agamamu, sesudah Allah melepaskan kami daripadanya. Kami takkan kembali kepada agamamu, kecuali jika dikehendaki Allah, Tuhan kami. Luas pengetahuan Tuhan kami, (meliputi) tiap tiap sesuatu. Kepada Allah kami tawakal. Ya Tuhan kami, hukumlah antara kami dan antara kaum kami dengan kebenaran dan Engkaulah sebaik baik hakim.

 

8:8 Supaya Allah menetapkan kebenaran dan menghapuskan yang batil, meskipun benci orang orang yang berdosa.

 

8:37 Supaya Allah memperbezakan orang yang jahat daripada orang yang baik dan menjadikan orang yang jahat itu setengahnya dengan yang lain bercampur aduk sekaliannya, lalu Allah memasukkan mereka ke dalam neraka jahanam, mereka itulah orang orang yang merugi.

 

8:38 Katakanlah kepada orang orang kafir: Jika mereka berhenti (dari kekafirannya), niscaya diampuni dosanya yang telah lalu. Tetapi jika mereka kembali sungguh telah berlalu peraturan orang orang dahulukala, (iaitu disiksa, jika durhaka).

 

8:50 Jika engkau lihat, ketika malaikat mewafatkan orang2 yang kafir, lalu malaikat memukul muka dan punggung mereka, serta katanya: Rasailah olehmu siksaan neraka, (niscaya...).

 

8:51 Demikian itu, kerana usaha tangan kamu sendiri dan sesungguhnya Allah tiada aniaya kepada hambaNya.

 

8:52 (Tak ubahnya adat mereka) sebagai adat keluarga Firaun dan orang2 yang sebelumnya. Mereka kafir kepada ayat ayat Allah, lalu Allah menyiksa mereka disebabkan dosanya sendiri. Sesungguhnya Allah Mahakuat lagi keras siksaanNya.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:28 Hai orang orang yang beriman, sesungguhnya orang orang musyrik itu najis, sebab itu janganlah mereka menghampiri masjidilharam sesudah tahun ini. Jika kamu takut jatuh miskin, nanti Allah akan mengayakan kamu dengan kurniaNya, jika Dia menhendaki. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:14 Kemudian Kami angkat kamu menjadi khalifah (pengganti mereka) di muka bumi sesudah mereka, supaya Kami lihat bagaimana kamu bekerja.

 

10:46 Jika Kami perlihatkan kepada engkau, sebahagian (siksa) yang Kami janjikan kepada mereka atau Kami wafatkan engkau lebih dahulu, maka kepada Kami mereka kembali, kemudian Allah menjadi saksi atas apa apa yang mereka perbuat.

 

10:52 Kemudian dikatakan kepada orang2 yang aniaya: Rasailah olehmu siksaan selama lamanya. Kamu tiada dibalas, melainkan menurut apa yang telah kamu usahakan.

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

10:109 Ikutlah apa apa yang diwahyukan kepadamu, dan sabarlah, sehingga Allah menghukum antara kamu; dan Dia sebaik baik hakim.

                                                                                                

11:45 Kemudian Nuh menyeru Tuhannya, lalu katanya: Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku dari keluargaku, sungguh janjiMu benar dan Engkau seadil adil hakim.

 

11:46 Allah berfirman : Hai Nuh, sesungguhnya anakmu itu bukanlah  dari keluargamu, kerana ia mengerjakan pekerjaan yang tiada baik. Sebab itu, janganlah engkau minta kepadaKu sesuatu yang tiada engkau ketahui. Sesungguhnya Aku mengajari engkau, supaya jangan engkau termasuk orang orang yang jahil.

 

11:81 Mereka itu (malaikat) berkata: Hai Luth, sesungguhnya kami utusan Tuhanmu, mereka tiada akan sampai kepada engkau, sebab itu hendaklah engkau berjalan serta keluarga engkau waktu malam dan janganlah menoleh seorang jua pun di antaramu ke belakang. (Kamu akan selamat), kecuali perempuanmu. Sesungguhnya bahaya akan menimpanya. Seperti yang menimpa mereka. Sesungguhnya bahaya itu akan tiba waktu subuh. Bukankah waktu subuh itu amat dekat?

 

11:82 Tatkala datang perintah Kami, Kami jadikan tanah tingginya menjadi rendah dan Kami jatuhkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras dengan berturut turut.

 

11:83 Lagi diberi tanda disisi Tuhanmu. Siksaan itu tiada jauh dari pada orang orang yang aniaya.

 

12:80 Tatkala mereka putus asa daripada demikian, lalu mereka mengasingkan diri berbisik bisik: Berkata yang tua diantara mereka: Tiadakah kamu tahu, bahawa bapakmu telah mengadakan perjanjian dengan kamu atas nama Allah, dan dahulu kamu telah menyia nyiakan Yusuf? Aku tiada akan meninggalkan negeri ini, sehingga bapaku memberi izin kepadaku atau Allah menjatuhkan hukum bagiku, dan Dia sebaik baik hakim.

 

12:90 Jawab mereka itu: Engkau inikah Yusuf? Sahutnya : (Ya) aku Yusuf dan ini saudaraku. Sungguh Allah telah memberi nikmat kepada kami. Barang siapa yang bertaqwa dan berhati sabar, maka Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebaikan itu.

 

13:18 Untuk orang orang yang memperkenankan seruan Tuhan, ialah kebajikan dan orang orang yang tiada memperkenankannya, kalau sekiranya apa yang dibumi semuanya kepunyaan mereka, dan ditambah dengan seumpamanya, niscaya mereka tebusi siksaan itu dengan dia. Untuk mereka perhitungan yang keras dan tempat mereka dalam neraka jahanam, sejahat jahat tempat hamparan.

 

13:37 Demikianlah Kami turunkan Quran (berisi) hukum  dan dalam bahasa Arab. Demi, jika engkau ikut hawa nafsu mereka, setelah datang ilmu pengetahuan kepadamu, maka tidak ada bagimu wali dan tiada pula yang memeliharakan dari (siksaan) Allah.

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

16:61 Kalau sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan aniayanya, niscaya tiada ditinggalkanNya sesuatu yang melata di muka bumi, tetapi mereka diberiNya tempoh, sampai masa yang ditentukan. Apabila datang ajal mereka, maka tiadalah mereka terlambat sesaat pun dan tiada pula terdahulu.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:126 Jika kamu menyiksa (orang), hendaklah kamu siksa dengan seumpama kamu disiksanya. Tetapi jika kamu sabar, sesungguhnya itulah lebih baik bagi orang orang yang sabar.

 

17:71 Pada hari (kiamat) Kami panggil tiap tiap manusia dengan imamnya. Barang siapa yang didatangkan kitabnya dari sebelah kanannya, maka mereka itu membaca kitabnya, sedang mereka tiada teraniaya sedikit juapun.

 

18:30 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Kami tiada akan menyia nyiakan pahala orang yang membaikkan amalannya.

 

18:31 Untuk mereka itu syurga Aden, yang mengalir air sungai di bawah mereka, mereka dihiasi dengan gelang emas dan memakai baju hijau dari sutera yang tipis dan sutera yang tebal, sedang mereka (duduk) bersandar di atas dipan (peterana). (Itulah) sebaik baik pahala; dan sebagus bagus tempat bersenang senang.

 

18:52 Pada hari (kiamat) Tuhan berkata: Panggillah olehmu sekutu sekutu Ku yang kamu dakwakan itu! Lalu mereka panggil, tetapi seorang pun tiada menjawab panggilan mereka dan Kami adakan api neraka antara mereka itu.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

20:15  Sesungguhnya kiamat, akan datang, hampir Aku sembunyikan dia, supaya dibalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya.

 

20:112 Barang siapa mengerjakan yang baik baik sedang dia beriman, maka ia tiada takut akan teraniaya dan tiada pula akan terkurang haknya.

 

21:47 Kami letakkan neraca yang adil pada hari kiamat, maka tiadalah teraniaya seseorang sedikitpun. Jika usahanya seberat biji sawi, niscaya Kami hadirkan juga, Cukuplah Kami memperhitungkannya.

 

21:94 Barang siapa mengerjakan yang baik baik, sedang ia beriman, maka tiadalah diingkari usahanya dan sesungguhnya Kami menuliskannya.

 

22:17 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, orang orang Shabi-in (menyembah bintang), orang orang Nasrani, orang orang Majusi dan orang orang Musyrik, sungguh Allah akan menghukum antara mereka pada hari kiamat. Sesungguhnya Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

 

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

 

24:26 Perempuan perempuan jahat untuk laki laki jahat. Laki laki jahat untuk perempuan perempuan jahat pula. Perempuan perempuan baik untuk laki laki baik, laki laki baik untuk perempuan perempuan baik pula. Mereka itu (orang orang baik) terlepas dari tuduhan yang mereka katakan, untuk mereka itu ampunan dan rezeki yang mulia.

 

24:35 Allah (memberi) nur (cahaya) langit dan bumi. Umpama cahayaNya, seperti sebuah lubang di dinding rumah, di dalamnya ada pelita. Pelita itu di dalam gelas. Gelas itu seperti bintang yang berkilau kilauan. Pelita itu dinyalakan dengan minyak pohon yang diberkati, iaitu minyak zaitun yang (tumbuh) yang bukan di timur dan bukan pula di barat, minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya; meskipun tiada disentuh api. Cahaya berdampingan dengan cahaya. Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya kepada cahayaNya itu. Allah mengunjukkan beberapa contoh untuk manusia. Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

24:36 Pelita itu dalam rumah (masjid) yang telah diizinkan Allah menghormatinya dan menyebut namaNya dalam rumah itu, serta tasbih di dalamnya pagi dan petang.

 

24:37 Beberapa orang laki laki yang tidak lalai kerana perniagaan dan tiada pula kerana berjual beli dari mengingat Allah dan mendirikan sembahyang serta memberikan zakat; mereka takut akan hari yang bergoncang segala hati dan pemandangan di waktu itu.

 

24:38 Supaya Allah membalasi mereka dengan yang terlebih baik dari amalan mereka, dan menambah kurnia untuk mereka. Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya dengan tiada terhisab.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

27:78 Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum antara mereka dengan hukumanNya (yang adil) dan Dia Maha perkasa lagi Maha mengetahui.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

29:12 Berkata orang orang yang kafir kepada orang2 yang beriman: Ikutlah jalan kami dan kami akan memikul kesalahanmu. Pada hal mereka tiada akan memikul kesalahan orang orang mukmin sedikitpun. Sesungguhnya mereka orang orang dusta.

 

29:13 Demi, mereka akan memikul dosa mereka sendiri dan dosa dosa (lain) bersama sama dosa mereka. Demi mereka akan diperiksa pada hari kiamat tentang apa apa yang mereka ada adakan.

 

30:9 Tiadakah mereka berjalan di muka bumi? Lalu mereka memperhatikan bagaimana akibatnya orang orang yang sebelum mereka? Mereka itu terlebih kuat dari mereka (ini) dan mereka itu menggarap tanah (bertani) dan memakmurkannya lebih banyak dari apa yang mereka (ini) memakmurkannya, dan telah datang kepada mereka rasulnya, dengan (membawa) keterangan keterangan. Maka Allah tiada hendak menganiaya mereka, tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.

 

30:10 Kemudian akibatnya orang orang yang memperbuat kejahatan ialah kejahatan pula, kerana mereka mendustakan ayat ayat Allah dan memperolok olokkannya.

 

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

 

31:15 Jika keduanya (ibu bapamu) memaksa, supaya engkau mempersekutukan Daku dengan sesuatu (Tuhan), yang tidak engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia, secara ma’ruf (baik), dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKu. Kemudian tempat kembali mu kepadaKu, lalu Ku khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

31:16 Hai anakku (kata Luqman): sesungguhnya, jika ada amalan engkau (baik atau buruk) seberat biji sawi yang tersembunyi dalam batu atau di langit atau di bumi, niscaya didatangkan (dibalas) Allah juga. Sesungguhnya Allah Mahahalus, lagi Mahamengetahui.

 

32:12 Kalau sekiranya engkau lihat, ketika orang2 berdosa menundukkan kepalanya di sisi Tuhannya, (lalu berkata): Ya Tuhan kami, telah kami lihat dan telah kami dengar (siksa yang kami mungkiri masa dahulu), sebab itu kembalikanlah kami (ke atas dunia), supaya kami kerjakan amalan salih, sungguh kami telah yakin, (niscaya engkau lihatlah kejadian yang hebat).

 

34:25 Katakanlah: Kamu tidak akan diperiksa tentang dosa yang kami perbuat dan kami tidak pula akan diperiksa tentang apa yang kamu perbuat.

 

34:26 Katakanlah: Tuhan kami akan menghimpunkan antara kita, kemudian menghukum antara kita dengan kebenaran. Dia Mahahakim lagi Mahamengetahui.

 

34:47 Katakanlah: Aku tidak minta upah (balasan) kepadamu, hanya balasan itu untukmu. Upahku tidak lain hanya dari pada Allah. Dia menjadi saksi  atas tiap tiap sesuatu.

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

36:12  Sesungguhnya Kami akan menghidupkan orang orang yang mati dan menuliskan apa apa yang mereka kerjakan dan bekas bekas mereka. Tiap tiap sesuatu Kami perhitungkan dalam kitab yang terang.

 

36:49 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang akan menyiksa mereka, sedang mereka berbantah bantah.

 

36:50 (Lalu mereka mati), tiada sempat berwasiat (kepada anak anaknya) dan tidak pula sempat pulang ke ahli rumahnya.

 

36:51 Dan sangkakala (terompet) ditiup, lalu mereka keluar dengan segera dari dalam kuburnya menghadap kepada Tuhan mereka.

 

36:52 Mereka berkata: Aduhai celakalah kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami (kubur)? Inilah yang dijanjikan oleh Rahman dan teranglah kebenaran rasul rasul.

 

36:53 Tidak lain, hanya satu teriakan, lalu mereka sekalian dihadirkan di sisi Kami.

 

36:54 Maka pada hari ini, seseorang tiada teraniaya sedikitpun, dan kamu tiada dibalas, melainkan menurut apa yang telah kamu kerjakan.

 

37:39 Dan kamu tiada dibalasi, melainkan menurut apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

38:26 Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan engkau Khalifah di muka bumi, maka hukumlah antara manusia dengan keadilan, dan janganlah engkau turut hawa nafsu, nanti ia menyesatkan engkau dari jalan (Agama) Allah. Sesungguhnya orang orang yang sesat dari jalan Allah, untuk mereka itu siksa yang keras, kerana mereka lupa akan hari yang berhisab.

 

39:56 Supaya seseorang (tidak) berkata: Hai penyesalan ku atas ketaksiranku (kelalaianku) terhadap Allah dan sesungguhnya aku termasuk orang orang yang memperolok olokkan.

 

39:58 Atau ia berkata, ketika melihat siksa: Kalau aku kembali (ke dunia) niscaya aku termasuk orang orang yang berbuat baik.

 

39:69 Bumi bercahaya dengan cahaya (keadilan) Tuhannya, dan buku (perhitungan) diletakkan dan nabi nabi dan saksi saksi dihadirkan, lalu diputuskan hukum antara mereka itu dengan keadilan, sedang mereka tiada teraniaya.

 

40:20 Allah menghukum dengan keadilan. Tuhan tuhan yang mereka sembah, selain daripadaNya tiada menghukum dengan suatu apa pun. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:19 Pada hari dikumpulkan musuh musuh Allah (orang orang kafir) ke dalam neraka, lalu mereka dihalau semuanya.

 

41:20 Sehingga apabila mereka sampai di sana, menjadi saksilah bagi mereka pendengaran, pemandangan dan kulit mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

41:21  Mereka berkata kepada kulitnya : Mengapakah kamu menjadi saksi atas (perbuatan) kita? Sahut kulit itu : Kami telah dipandaikan bercakap cakap oleh Allah, yang memandaikan bercakap cakap bagi tiap tiap sesuatu, dan Dia telah menciptakan kamu pada pertama kali dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

41:22 Kamu tiada dapat menutupi dirimu,  (tatkala memperbuat dosa) dari persaksian pendengaran, pemandangan dan kulit kulitmu terhadapmu, bahkan kamu menyangka, bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakkan apa apa yang kamu perbuat.

 

41:23 Itulah persangkaan mu yang kamu sangka terhadap Tuhanmu, yang membinasakan kamu, lalu kamu menjadi orang orang yang merugi.

 

41:24 Jika mereka sabar, maka nerakalah tempat tinggalnya dan jika mereka minta keredhaan, maka mereka tiada termasuk orang orang yang diredhai.

 

41:25 Kami adakan untuk mereka beberapa teman, lalu teman teman itu menghiaskan (memperlihatkan baik) kepada mereka apa apa yang di hadapan mereka (dunia) dan apa apa yang di belakang mereka (akhirat), dan tetaplah perkataan (siksa) bagi mereka bersama umat umat yang telah lalu sebelum mereka, di antara jin dan manusia. Sungguh mereka itu orang merugi.

 

41:27 Demi akan Kami rasakan siksa yang keras kepada orang orang yang kafir dan akan Kami balas mereka dan akan Kami balas mereka atas sejahat jahat (perbuatan) yang mereka kerjakan.

 

45:21 Bahkan adakah orang orang yang memperbuat kejahatan mengira, bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang orang yang beriman dan beramal salih, bersamaan hidup dan mati mereka. Amat jahat hukuman mereka itu! (Menyamakan orang jahat dengan orang baik).

 

46:19 Untuk masing masing mereka ada beberapa darjat (tingkat) menurut amalan yang telah mereka amalkan, dan supaya Allah menyempurnakan (balasan) amalan mereka, sedang mereka itu tiada teraniaya.

 

49:6 Hai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu orang pasik (membawa berita), hendaklah kamu periksa kebenarannya, (kerana takut), kalau kalau kamu mengenai suatu kaum tanpa pengetahuan, lalu kamu menyesal atas perbuatanmu.

 

49:9 Jika dua golongan di antara orang orang mukmin berperang perangan, hendaklah kamu perdamaikan antara keduanya. Maka jika salah satu keduanya aniaya kepada yang lain, hendaklah kamu perangi (golongan) yang aniaya, sehingga ia kembali kepada perintah Allah. Jika ia kembali, hendaklah perdamaikan antara keduanya dengan keadilan, dan hendaklah kamu berlaku adil. Sungguh Allah mengasihi orang orang yang Adil.

 

49:10 Orang orang mukmin itu adalah bersaudara, sebab itu perdamaikanlah antara dua orang saudaramu, dan takutlah kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

53:38 (Iaitu) bahawa orang yang berdosa tiada memikul dosa orang lain.

 

53:39 Dan bahawa tiadalah untuk manusia, melainkan apa apa yang diusahakannya.

 

53:40 Dan bahawa usahanya itu akan diperlihatkan kepadanya.

 

53:41 Kemudian akan dibalas dengan pembalasan yang sempurna.

 

53:42 Dan bahawa sesungguhnya kepada Tuhanmu tempat kesudahan (kembali).

 

54:26 Nanti mereka akan mengetahui besok, siapa yang sebenarnya pendusta dan sombong.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

59:16 (Dan) seperti syetan, ketika ia berkata kepada manusia: Kafirlah (menyangkallah) engkau. Maka tatkala manusia itu kafir, ia berkata: Aku berlepas diri daripadamu, sungguh aku takut kepada Allah, Tuhan semesta alam.

 

59:20 Tiadalah sama orang orang penghuni neraka dengan orang orang penghuni syurga. Penghuni syurga itu adalah orang orang yang menang.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:17 Jika kamu meminjami Allah (berderma kepada orang orang miskin) dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah melipatgandakan (balasannya) bagimu dan mengampuni kamu. Allah Penerima kasih (memberi pahala) lagi Penyantun.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70:36 Mengapakah orang orang yang kafir menentang (dengan matanya) ke arah engkau?

 

70:37 Sambil berkumpul kumpul (berkelompok kelompok), di sebelah kanan dan kiri engkau (untuk memperolok olokkan)?

 

70:38 Adakah tiap tiap orang di antara mereka mengharap, bahwa ia akan masuk ke syurga kenikmatan?

 

70:39 Sekali kali tidak. Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari apa yang mereka ketahui.

 

70:40 Aku bersumpah dengan Tuhan beberapa timur dan beberapa barat, bahwa Kami (Allah) kuasa.

 

70:41 Buat mengganti mereka dengan (umat) yang terlebih baik daripada mereka dan Kami tiada dapat dikalahkan.

 

70:42 Maka biarkanlah mereka masuk pada yang bukan bukan  dan bermain main, sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan.

 

70:43 (Iaitu) pada hari, mereka dikeluarkan dari dalam kuburnya, dengan segera, seolah olah mereka bersegera kepada berhalanya.

 

70:44 Sedang pemandangan mereka rendah (hina) serta ditimpa kehinaan. Itulah hari yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

74:38 Tiap tiap diri manusia tergadai (terikat) disebabkan usahanya.

 

75:3 Adakah manusia mengira, bahawa Kami tiada akan mengumpulkan tulang-tulangnya?

 

75:4 Ya, Kami kuasa mengembalikan semua jarinya (meskipun cap jari manusia itu berbeza beza di antara setiap manusia).

 

75:5 Bahkan manusia menghendaki supaya (terus) derhaka di masa yang akan datang.

 

75:6 Ia bertanya: Apabilakah hari kiamat?

 

75:7 Apabila pemandangan telah tercengang (kerana ketakutan),

 

75:8 Dan bulan telah gelap cahayanya,

 

75:9 Dan matahari dan bulan telah dihimpunkan,

 

75:10 (Ketika itu) manusia berkata: Kemanakah tempat lari?

 

75:11 Tidak sekali kali, tak ada tempat berlindung.

 

75:12 Hanya kepada Tuhanmu pada hari itu tempat tetap (kembali).

 

75:13 Dikhabarkan kepada manusia ketika itu, apa apa amalan yang didahulukannya dan yang dikemudiankannya.

 

75:14 Bahkan manusia jadi saksi atas dirinya sendiri.

 

75:22 Muka pada hari itu berseri seri,

 

75:23 Melihat pada Tuhannya.

 

75:24 Muka pada hari itu sangat masam,

 

75:25 Kerana menyangka (yakin), bahawa akan dijatuhkan bahaya kepadanya.

 

84:1 Apabila langit telah terbelah,

 

84:2 Dan ia mendengar (patuh) kepada Tuhannya, dan patutlah ia patuh,

 

84:3 Dan apabila bumi telah diratakan (kerana telah hancur gunung gunungnya),

 

84:4 Dan dilemparkannya apa apa isinya dan kosonglah ia,

 

84:5 Dan ia patuh kepada Tuhannya dan patutlah ia patuh (ketika itu mereka menemui janji Tuhannya).

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

84:7 Maka barang siapa yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kanannya,

 

84:8 Maka ia akan diperhitungkan dengan perhitungan yang sedikit,

 

84:9 Dan ia kembali kepada keluarganya dengan gembira.

 

84:10 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah belakang punggungnya,

 

84:11 Maka ia akan menyeru: Ya, binasalah aku!

 

84:12 Dan ia akan masuk ke dalam neraka.

 

84:13 Sesungguhnya dahulu ia bersuka ria dengan keluarganya.

 

84:14 Sesungguhnya ia menyangka, bahawa ia tidak akan kembali (kepada Tuhannya).

 

84:15 Ya, (mesti kembali). Sesungguhnya Tuhannya Mahamelihat usahanya.

 

84:16 Aku bersumpah dengan syafaq ( cahaya yang merah di ufuq )

 

84:17 Demi malam dan apa apa yang dikandungnya.

 

84:18 Demi bulan, bila telah terang benderang,

 

84:19 Sesungguhnya kamu akan menemui sesuatu hal demi sesuatu hal (pase demi pase).

 

84:20 Maka mengapakah mereka tidak mau beriman?

 

84:21 Dan apabila Al-Qur’an dibacakan kepada mereka, mereka tidak mau tunduk.

 

84:22 Bahkan orang orang kafir itu mendustakannya.

 

84:23 Dan Allah lebih mengetahui apa apa yang mereka simpan dalam dadanya.

 

84:24 Maka berilah mereka khabar dengan siksa yang pedih.

 

84:25 Kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu pahala yang tidak putus putus.

 

88:17 Tiadakah mereka memperhatikan unta, bagaimana ia dijadikan?

 

88:18 Dan (memperhatikan) langit, bagaimana ia ditinggikan?

 

88:19 Dan (memperhatikan) gunung gunung, bagaimana ia ditegakkan?

 

88:20 Dan (memperhatikan) bumi, bagaimana ia didatarkan?

 

88:21 Maka berilah (mereka) peringatan, engkau hanya memberi peringatan.

 

88:22 Engkau bukan memaksa mereka.

 

88:23 Tetapi siapa yang berpaling (tiada mengikut peringatan itu) dan ingkar,

 

88:24 Maka Allah akan menyiksanya dengan siksa yang lebih besar

 

88:25 Sesungguhnya kepada Kami mereka kembali,

 

88:26 Kemudian Kamilah memperhitungkan (amalan) mereka.

 

95:7 Maka apakah sebabnya engkau mendustakan agama (pembalasan) sesudah (keterangan) itu?

 

95:8 Bukankah Allah seadil adil hakim?

 

99:7 Barang siapa mengerjakan kebaikan, meskipun seberat zarrah, akan dilihatnya (balasan) kebaikan itu.

 

99:8 Barang siapa mengerjakan kejahatan, meskipun seberat zarrah, akan dilihatnya (balasan) kejahatan itu. ( zarrah = debu halus )

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.