Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Pesanan

 

Pesan dari Quran

 

 

3:28 Janganlah orang orang mukmin mengambil orang orang kafir jadi wali (pemimpin), bukan orang mukmin. Barang siapa memperbuat demikian, bukanlah ia dari (agama) Allah sedikit pun, kecuali jika kamu takut kepada mereka sebenar benarnya takut, dan Allah mempertakuti kamu dengan diriNya dan kepada Allah tempat kembali.

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

4:64 Tiadalah Kami utus seorang rasul, melainkan supaya dita’ati (diturut perintahnya) dengan izin Allah. Kalau mereka itu, ketika mereka telah menganiaya dirinya datang kepada engkau (ya Muhammad), lalu mereka minta ampun kepada Allah dan rasul memintakan ampun pula bagi mereka, niscaya mereka mendapati Allah penerima taubat, lagi Penyayang.

 

4:112 Barang siapa memperbuat kesalahan (kecil) atau dosa (besar), kemudian dilemparkannya kesalahan itu kepada orang yang tak bersalah, sesungguhnya ia memikul kebohongan dan dosa yang nyata.

 

4:140 Sesungguhnya Allah telah menurunkan kepadamu dalam Kitab, bahwa apabila kamu mendengar ayat ayat Allah, diingkari orang akan dia dan diperolok olokkannya, maka janganlah kamu duduk bersama mereka, sehingga mereka masuk dalam perkataan yang lain. (Jika kamu duduk bersama mereka), niscaya kamu seumpama mereka. Sesungguhnya Allah menghimpunkan orang orang munafik dan orang orang kafir sekaliannya dalam neraka jahannam.

 

7:59 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku sembahlah Allah. Tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Sesungguhnya aku takut, jika kamu (ditimpa) azab pada hari yang besar.

 

7:60 Berkata orang orang bangsawan diantara kaumnya: Sesungguhnya kami melihat engkau dalam kesesatan yang nyata.

 

7:61 Nuh menjawab: Hai kaumku, bukanlah aku sesat, tetapi aku seorang rasul (utusan) daripada Tuhan semesta alam.

 

7:62 Aku sampaikan risalat Tuhanku kepadamu dan kuberi kamu nasihat dan kuketahui daripada Allah apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

7:63 Apa herankah kamu, kerana datang kepadamu peringatan dari Tuhanmu (dibawa) oleh seorang laki laki di antara kamu, supaya ia memberi peringatan kepadamu dan supaya kamu bertaqwa dan mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

7:64 Maka mereka itu mendustakannya, lalu Kami selamatkan dia dan orang2 yang bersama2 dengan dia dalam perahu dan Kami tenggelamkan orang2 yang mendustakan ayat ayat Kami. Sesungguhnya mereka itu kaum yang buta.

 

7:80 (Kami utus) Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya : Adakah kamu memperbuat kejahatan yang belum pernah diperbuat oleh seseorang di antara isi alam ini?

 

7:81 Sesungguhnya kamu ingin kepada laki laki, bukan kepada perempuan, bahkan kamu kaum yang berlebih lebihan.

 

7:82 Maka tidak ada jawapan kaumnya, selain berkata: Usirlah mereka (Luth dan pengikutnya) dari negerimu, kerana mereka itu manusia yang suci.

 

7:83 Kami selamatkan dia bersama keluarganya, kecuali perempuannya, ia termasuk orang orang yang tinggal dalam siksaan.

 

7:84 Kami tumpahkan atas mereka itu hujan batu. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibatnya orang orang yang berdosa.

 

8:58 Jika engkau takut akan khianat kaum ( yang kafir itu ) hendaklah engkau lemparkan perjanjian itu kepada mereka, secara adil. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang yang khianat.

 

9:61 Di antara mereka itu, ada yang menyakiti Nabi dan berkata: Dia pendengar (mendengarkan apa apa yang dikatakan orang kepadanya). Katakanlah: Dia pendengar kebajikan untukmu, beriman kepada Allah dan percaya kepada orang orang beriman, lagi menjadi rahmat bagi orang orang yang beriman di antaramu. Orang orang yang menyakiti rasul Allah, untuk mereka itu azab yang pedih.

 

9:63 Tiadakah mereka tahu, bahawa barang siapa mendurhakai Allah dan rasulNya, sesungguhnya untuknya neraka jahanam, serta kekal di dalamnya? Itulah kehinaan yang besar.

 

9:113 Tiada patut bagi nabi dan orang2 yang beriman, meminta ampunkan untuk orang2 musyrik, meskipun mereka berkarib setelah terang bagi mereka bahawa orang2 musyrik itu penghuni neraka.

 

10:71 Bacakanlah kepada mereka riwayat Nuh, ketika ia berkata kepada kaumnya: Hai kaumku, jika kamu keberatan kerana tinggalku bersama kamu dan peringatanku dengan ayat ayat Allah, maka aku bertawakkal kepada Allah. Sebab itu hendaklah kamu tetapkan urusanmu, bersama sekutu sekutumu, kemudian janganlah kamu sembunyikan urusan kamu itu, kemudian kamu sampaikan (cita citamu yang jahat itu) kepadaku dan janganlah kamu tangguhkan.

 

10:72 Jika kamu berpaling, maka aku tiada minta upah (gaji) kepadamu. Upahku tidak lain hanya dari Allah dan aku disuruh supaya aku salah seorang Muslimin.

 

10:73 Lalu mereka mendustakannya, maka Kami selamatkan Nuh dan orang orang yang bersama dengan dia dalam kapal, dan Kami angkat mereka itu jadi khalifah (dimuka bumi) dan Kami tenggelamkan orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang diberi peringatan itu.

 

10:74 Kemudian Kami utus sesudah Nuh Rasul2 kepada kaumnya, lalu rasul rasul itu datang kepada mereka dengan keterangan, tetapi mereka tiada mau beriman kepada apa yang mereka dustakan dahulu. Demikianlah Kami mencapkan hati orang orang yang melanggar batas.

 

10:101 Katakanlah: Perhatikanlah apa apa yang di langit dan di bumi, tetapi tidak bermanfaat keterangan dan peringatan bagi kaum yang tiada beriman.

 

11:8 Demi, jika Kami undurkan siksaan bagi mereka, sampai kepada beberapa waktu yang ditentukan, niscaya mereka berkata: Apakah yang menghalangi turunnya siksaan itu? Ingatlah pada hari datang siksaan itu, tiada dapat dielakkan dari mereka, dan turunlah siksaan yang mereka perolok olokkan itu.

 

11:25 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, (ia berkata): Sesungguhnya aku memberi peringatan yang nyata kepadamu,

 

11:26 (Yakni) janganlah kamu sembah kecuali Allah. Sesungguhnya aku takut, kalau kamu ditimpa siksa hari yang pedih.

 

11:27 Berkata orang orang bangsawan yang kafir di antara kaumnya: Kami tiada melihat engkau, melainkan seorang manusia seumpama kami dan kami tiada melihat orang yang mengikut engkau, melainkan orang orang yang hina diantara kami, (lagi) pendek fikirannya dan kami tiada melihat kamu mempunyai kelebihan diatas kami, tetapi kami mengira bahawa kamu orang yang bohong.

 

11:28 Berkata Nuh : Hai kaumku, adakah kamu fikirkan, jika aku mendapat keterangan dari Tuhanku dan dianugerahiNya aku rahmat dari sisiNya, lalu tersembunyi demikian itu atas kamu. Adakah kami memaksa kamu menerimanya, sedang kamu benci kepadanya?

 

11:29 Hai kaumku, aku tiada minta harta kepadamu atas urusan ini. Tidak ada upahku, melainkan dari pada Allah, dan aku tiada akan mengusir orang2 yang beriman. Sesungguhnya mereka menemui Tuhannya, tetapi aku melihatmu kaum yang jahil.

 

11:32 Berkata mereka: Hai Nuh, sungguh engkau membantah kami, banyak benar bantahan engkau terhadap kami, sebab itu cobalah engkau datangkan kepada kami siksaan yang engkau janjikan kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

11:33 Sahut Nuh : Hanya Allah mendatangkannya kepada kamu, jika dikehendakiNya, dan kamu tiada dapat menolakkannya.

 

11:36 Telah diwahyukan kepada Nuh, bahawa tiada akan beriman diantara kaummu, kecuali orang yang telah beriman itu, sebab itu janganlah engkau berdukacita, kerana apa yang mereka perbuat.

 

11:37 Hendaklah engkau buat perahu dengan penjagaan dan wahyu Kami dan janganlah engkau bicarakan kepadaKu tentang orang orang aniaya, sesungguhnya mereka itu akan ditenggelamkan.

 

11:38 Lalu Nuh memperbuat perahu. Tatkala liwat satu golongan diantara kaumnya , mereka itu memperolok olokkannya. Lalu Nuh berkata: jika kamu memperolok olokkan kami, kami akan memperolok olokkan kamu, sebagaimana kamu memperolok olokkan.

 

11:39 Maka nanti kamu akan tahu, siapa akan mendapat siksaan yang akan menghinakannya dan ditimpa siksaan yang tetap.

 

11:40 Hatta apabila datang perintah Kami, dan telah terbit air topan dari tungku (tempat memasak roti), lalu Kami berfirman: Bawalah ke dalam perahu tiap tiap pasang pasang dua (jantan dan betina) bersama keluargamu, kecuali orang yang telah terdahulu kalimat (kebinasaan) terhadapnya dan (juga bawalah) orang yang beriman. Dan tiadalah yang beriman bersamanya, melainkan sedikit saja.

 

11:41 Berkata Nuh : Naiklah kamu ke atas perahu dengan nama Allah ketika berlayarnya dan berlabuhnya. Sesungguhnya Tuhanku Pengampun lagi Penyayang.

 

11:42 Belayarlah perahu itu bersama mereka dengan gelombang seperti gunung, lalu Nuh memanggil anaknya yang terpisah daripadanya. Hai anakku! Naiklah engkau bersama kami, dan janganlah engkau bersama orang orang yang kafir.

 

11:43 Ia menjawab: Aku akan berlindung ke gunung, yang akan memeliharakan daku daripada air. Sahut Nuh: Tiada seorang pun yang terpelihara pada hari ini dari siksaan Allah, kecuali orang yang dikasihiNya. Lalu gelombang membatas antara keduanya, sehingga ia termasuk orang orang yang tenggelam.

 

11:44 Dikatakan : Hai bumi, telanlah air kau dan hai langit tahanlah (hujan daripada kau)! Kemudian surutlah air itu, dan diputuskan Allah perkara itu, sedang perahu Nuh terkandas di atas (bukit) Judy (dekat Mausoul sekarang), lalu dikatakan : Binasalah kaum yang aniaya itu.

 

11:45 Kemudian Nuh menyeru Tuhannya, lalu katanya: Ya Tuhanku, sesungguhnya anakku dari keluargaku, sungguh janjiMu benar dan Engkau seadil adil hakim.

 

11:46 Allah berfirman: Hai Nuh, sesungguhnya anakmu itu bukanlah  dari keluargamu, kerana ia mengerjakan pekerjaan yang tiada baik. Sebab itu, janganlah engkau minta kepadaKu sesuatu yang tiada engkau ketahui. Sesungguhnya Aku mengajari engkau, supaya jangan engkau termasuk orang orang yang jahil.

 

11:47 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, bahwa ku minta kepadaMu barang yang tiada ku ketahui . Jika Engkau tiada mengampuniku dan (tiada) mengasihiku, niscaya aku termasuk orang2 yang merugi.

 

11:48 (Lalu) dikatakan kepadanya: Hai Nuh! Turunlah engkau (dari perahu) dengan selamat (salam) dari Kami dan keberkatan atas engkau dan atas umat yang bersama engkau. Ada pula umat nanti akan Kami senangkan ia (di dunia), kemudian Kami timpakan kepadanya siksaan yang pedih (di akhirat).

 

11:49 (Kisah Nuh) itu adalah perkabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (ya Muhammad), sedang engkau tiada mengetahuinya dan tiada pula kaum engkau sebelum ini. Sebab itu, sabarlah. Sesungguhnya akibat (yang baik) bagi orang orang yang taqwa.

 

11:78 Datang kepadanya, kaumnya dengan bersegera. Sebelum itu mereka telah memperbuat kejahatan. Berkata Luth: Hai kaumku, mereka ini anak perempuanku, mereka lebih suci untuk kamu (kahwini), sebab itu takutlah kamu kepada Allah dan janganlah memberi malu terhadap tamuku. Apa tidak adakah diantaramu laki laki yang cerdik (yang dapat petunjuk)?

 

11:79 Sahut mereka itu: Sesungguhnya engkau telah tahu, bahawa kami tiada berhajat kepada anak anak perempuanmu dan engkau mengetahui apa yang kami kehendaki, (mencintai laki laki bukan puteri).

 

11:80 Berkata Luth: Jika ada kekuatan bagiku melawan kamu, atau aku berlindung kepada orang yang kuat, (tentu kamu ku usir dari sini).

 

11:81 Mereka itu (malaikat) berkata: Hai Luth, sesungguhnya kami utusan Tuhanmu, mereka tiada akan sampai kepada engkau, sebab itu hendaklah engkau berjalan serta keluarga engkau waktu malam dan janganlah menoleh seorang jua pun di antaramu ke belakang. (Kamu akan selamat), kecuali perempuanmu. Sesungguhnya bahaya akan menimpanya. Seperti yang menimpa mereka. Sesungguhnya bahaya itu akan tiba waktu subuh. Bukankah waktu subuh itu amat dekat?

 

11:82 Tatkala datang perintah Kami, Kami jadikan tanah tingginya menjadi rendah dan Kami jatuhkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras dengan berturut turut.

 

11:83 Lagi diberi tanda disisi Tuhanmu. Siksaan itu tiada jauh dari pada orang orang yang aniaya.

 

11:89 Hai kaumku! Janganlah kamu tertarik berbuat dosa oleh kerana memusuhi ku, bahawa kamu akan ditimpa (melapetaka) seumpama yang menimpa kaum Nuh, Kaum Hud atau Kaum Shalih. Dan kaum Luth tidak jauh daripadamu.

 

14:15 Lalu Rasul2 itu minta kemenangan dan merugilah tiap tiap orang yang sombong lagi ingkar.

 

14:16 Di belakangnya ada neraka jahanam dan diberi minum dengan air nanah,

 

14:17 Diteguknya air itu, tetapi hampir tiada mudah menelannya dan datang kepadanya maut dari tiap tiap tempat, tetapi bukanlah ia mati; dan dibelakangnya ada siksaan yang besar.

 

15:6 Berkata mereka itu: Hai orang yang diturunkan Quran kepadanya! Sesungguhnya engkau orang gila.

 

15:7 Mengapa engkau tiada mendatangkan malaikat kepada kami, jika engkau orang yang benar?

 

15:8 Kami tiada menurunkan malaikat, melainkan dengan kebenaran dan ketika itu (turun malaikat) mereka tiada diberi tempoh.

 

15:9 Sesungguhnya telah Kami turunkan peringatan (Quran) dan sesungguhnya Kami memeliharanya.

 

15:10 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang Rasul) sebelum engkau kepada beberapa golongan orang orang dahulu kala.

 

15:11 Tiada datang seorang rasul kepada mereka, melainkan mereka perolok olokan.

 

15:12 Seperti itulah Kami masukkan olok olokkan itu ke dalam hati orang orang yang berdosa.

 

15:13 Mereka itu tiada beriman kepada Nabi, pada hal telah lalu sunnah (peraturan Allah) terhadap orang orang dahulukala.

 

15:57 Berkata Ibrahim: Apakah urusanmu, hai utusan utusan (Allah)?

 

15:58 Jawab mereka itu: Kami diutus Allah kepada kaum yang berdosa (kaum Luth),

 

15:59 Kecuali keluarga Luth. Sesungguhnya Kami melepaskan mereka itu semuanya.

 

15:60 Kecuali isterinya, Kami tentukan, bahwa dia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksaan).

 

15:61 Tatkala utusan utusan itu datang kepada keluarga Luth,

 

15:62 Lalu Luth berkata: Sesungguhnya kamu kaum yang tiada kami kenal.

 

15:63 Mereka menjawab: Bahkan kami datang kepada engkau, sebab mereka itu ragu tentang siksaan Allah

 

15:64 Dan Kami datang kepadamu dengan (membawa) kebenaran, sesungguhnya kami orang yang benar.

 

15:65 Sebab itu berjalanlah engkau bersama keluarga mu waktu malam dan ikutlah mereka itu dari belakang, dan janganlah seseorang di antara kamu menoleh ke belakang dan berjalan teruslah kamu, sebagaimana yang diperintahkan kepadamu.

 

15:66 Telah Kami wahyukan kepadanya perintah itu, bahawa semua mereka akan rusak binasa waktu subuh.

 

15:67 Datanglah penduduk kota dengan bersuka ria (kerana hendak berbuat jahat).

 

15:68 Berkata Luth: Sesungguhnya mereka ini, menjadi tamuku, sebab itu janganlah kamu memberi malu kepadaku.

 

15:69 Dan takutlah kamu kepada Allah dan jangan kamu menghinakanku.

 

15:70 Berkata mereka itu: Tiadakah kami melarang engkau menerima tamu orang orang ‘alam (yang lain)?

 

15:71 Berkata Luth: Inilah anak anak puteriku, jika kamu suka mengahwininya.

 

15:72 Demi se’umur engkau, sesungguhnya mereka itu bimbang dalam kemabukannya.

 

15:73 Lalu mereka itu disambar teriakan yang keras (petir) waktu matahari terbit.

 

15:74 Lalu Kami jadikan negeri mereka yang di atas jadi ke bawah (roboh) dan Kami turunkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras.

 

15:75 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi dalil bagi orang orang yang memperhatikannya.

 

15:76 Sesungguhnya kota Luth itu menjadi jalan yang tetap (bukan kota lagi).

 

15:77 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi ibrah (pengajaran)  bagi orang orang yang beriman.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:36 Sesungguhnya telah Kami utus seorang Rasul kepada tiap tiap umat: Hendaklah kamu sembah Allah dan jauhilah thaghut (berhala). Maka diantara mereka ada yang ditunjuki Allah dan diantara mereka ada yang berhak mendapat kesesatan. Maka berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana akibat orang orang yang mendustakan (Allah).

 

16:63 Demi Allah, sesungguhnya telah Kami utus (beberapa Rasul kepada beberapa umat sebelum engkau, lalu syetan menghiaskan (memandangkan baik) kepada mereka perbuatannya (yang jahat), sebab itu, dialah wali mereka pada hari ini (dunia) dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

19:47 Sahut Ibrahim: Salam (selamat) untukmu. Nanti akan kumintakan ampun bagi engkau kepada Tuhanku, sesungguhnya Dia berbuat baik kepadaku.

 

20:100 Barang siapa yang berpaling daripadanya, niscaya ia akan memikul beban yang berat (dosa) pada hari kiamat.

 

20:101 Sedang mereka kekal di dalamnya. Amat jahat pikulan mereka pada hari kiamat.

 

21:76 (Ingatlah) akan Nuh, ketika dia meminta dahulu,  lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dan keluarganya dari kesusahan yang besar.

 

21:77 Kami tolong dia dari (bahaya) kaum yang mendustakan ayat ayat Kami. Sesungguhnya mereka kaum yang jahat, lalu Kami tenggelamkan mereka itu semuanya.

 

23:23 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah, tidak ada bagimu Tuhan selain daripadaNya. Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

23:24 Lalu berkata pembesar pembesar yang kafir di antara kaumnya : Ini tidak lain, hanya manusia seumpama kamu, dia hendak lebih mulia daripadamu. Jikalau Allah menghendaki, niscaya diturunkanNya malaikat. Kami tidak pernah mendengar (seruan) ini dari bapa bapa kami yang dahulu.

 

23:25 Dia tidak lain, hanya seorang laki laki yang gila, maka tunggulah dia, hingga seketika (mati).

 

23:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, tolonglah aku kerana mereka mendustakan daku.

 

23:27 Lalu Kami wahyukan kepadanya: Buatlah perahu dengan penjagaan dan perintah Kami. Maka apabila telah datang perintah Kami, dan mendidih air di dapur, masuklah engkau ke dalam perahu sepasang sepasang (lelaki dan perempuan) bersama keluargamu, kecuali orang yang telah terdahulu kata (siksaan) untuk mereka. Janganlah engkau bicarakan kepadaKu tentang orang2 yang aniaya, sesungguhnya mereka itu akan tenggelam.

 

23:28 Apabila engkau telah tetap di atas perahu, engkau dan orang yang bersama engkau, bacalah: Puji pujian bagi Allah yang telah melepaskan kami daripada kaum yang aniaya.

 

23:29 Katakanlah: Ya Tuhanku, tempatkanlah aku di tempat yang berkat dan Engkau sebaik baik yang memberi tempat.

 

23:30 Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda tanda (dalil2 kekuasaan Allah) dan sesungguhnya Kami memberi cobaan (kepada mereka itu).

 

23:33 Sahut pembesar2 di antara kaumnya yang kafir dan mendustakan menemui akhirat dan yang telah Kami mewahkan hidup mereka di dunia: Ini tidak lain hanya manusia seumpama kamu, ia memakan apa yang kamu makan dan meminum apa yang kamu minum.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

25:37 Dan kaum Nuh tatkala mereka mendustakan rasul rasul (Nuh), lalu mereka Kami tenggelamkan dan Kami jadikan mereka jadi ibrah (pengajaran) untuk manusia. Kami sediakan siksa yang pedih untuk orang orang yang aniaya itu.

 

26:105 Kaum Nuh telah mendustakan beberapa rasul.

 

26:106 Ketika berkata saudara mereka, Nuh kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

 

26:115 Aku tidak lain, hanya memberi peringatan yang nyata.

 

26:116 Mereka berkata: Demi, jika engkau tidak berhenti (menyeru kami) hai Nuh, niscaya engkau akan direjam (dilempar dengan batu sampai mati).

 

26:117 Berkata Nuh: Ya Tuhanku! Sesungguhnya kaumku telah mendustakan daku.

 

26:118 Sebab itu hukumlah antaraku dan antara mereka dengan suatu hukuman dan lepaskanlah aku dan orang orang yang bersamaku di antara orang orang yang beriman.

 

26:119 Lalu Kami lepaskan dia dan orang orang yang bersama dengan dia dalam perahu yang dipenuhi (dengan penumpang).

 

26:120 Kemudian Kami tenggelamkan sesudah itu orang orang yang tinggal.

 

26:121 Sesungguhnya tentang demikian itu suatu tanda. Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

26:160 Kaum Luth telah mendustakan beberapa rasul.

 

26:161 Ketika saudara mereka, Luth berkata kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

 

26:162 Aku ini sungguh menjadi rasul (utusan) yang jujur kepadamu.

 

26:163 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:164 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku. Upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:165 Mengapakah kamu bersetubuh dengan laki laki (bukan dengan perempuan) di antara isi alam.

 

26:166 Dan kamu tinggalkan isteri mu yang dijadikan Tuhan untukmu. Bahkan kamu kaum yang melewati batas.

 

26:167 Sahut mereka itu : Jika engkau tidak berhenti (melarang kami) hai Luth, niscaya engkau akan diusir (dari negeri ini).

 

26:168 Berkata Luth: Sesungguhnya aku amat benci kepada perbuatan kamu itu.

 

26:169 Ya Tuhanku, lepaskanlah aku dan keluargaku dari (siksa) apa yang mereka perbuat.

 

26:170 Lalu Kami lepaskanlah Luth dan keluarganya sekaliannya.

 

26:171 Kecuali isterinya (termasuk) dalam orang orang yang tinggal (mendapat siksa).

 

26:172 Kemudian Kami binasakan (kaum) yang lain.

 

26:173 Kami hujankan atas mereka hujan batu.  Maka amat jahat hujan yang menimpa  kaum yang diberi peringatan.

 

26:174 Sesungguhnya tentang demikian itu suatu tanda (atas kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

 

27:54 Dan Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: mengapa kamu mengerjakan kejahatan (barang yang keji), sedang kamu meihatnya?

 

27:55 Mengapa kamu ingin (cinta) kepada laki laki, bukan kepada perempuan? Bahkan kamu kaum yang jahil (tidak berilmu).

 

27:56 Maka tidak ada jawapan kaumnya, selain mereka berkata: usirlah keluarga Luth dari dalam negerimu kerana mereka manusia yang suci.

 

27:57 Kemudian kami selamatkan Luth dan keluarganya, kecuali isterinya, telah Kami tentukan dia masuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

27:58 Kami turunkan hujan batu atas mereka, maka itulah sejahat jahat

Hujan untuk orang orang yang diberi peringatan.

 

28:56 Sesungguhnya engkau (Ya Muhammad) tiada dapat menunjuki orang yang engkau kasihi, tetapi Allah menunjuki siapa yang dikehendakiNya dan Dia lebih mengetahui orang2 yang menerima petunjuk.

 

29:14 Sesungguhnya telah Kami utus Nuh kepada kaumnya, lalu ia tinggal bersama mereka seribu tahun, kurang lima puluh tahun. Kemudian mereka disiksa oleh taufan, sedang mereka aniaya.

 

29:15 Lalu Kami selamatkan Nuh dan penumpang penumpang dalam perahunya, dan Kami jadikan demikian itu menjadi (ayat) tanda bagi orang orang dalam alam.

 

29:28 Ingatlah akan Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kamu memperbuat sesuatu yang keji, tidak seorangpun memperbuatnya sebelum kamu diantara orang orang dalam alam.

 

29:29 Adakah kamu bersetubuh dengan laki laki dan menyamun di tengah jalan serta kamu perbuat barang yang mungkar di tempat perhimpunanmu? Maka tidak adalah jawapan kaumnya, kecuali mereka berkata: Datangkanlah siksa Allah itu kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

29:30 Berkata Luth: Ya Tuhanku, tolonglah aku terhadap kaum yang memperbuat bencana itu.

 

29:31 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Ibrahim, dengan (membawa) khabar gembira, mereka berkata: Kami akan membinasakan penduduk negeri ini (negeri Luth), sungguh penduduknya orang orang aniaya.

 

29:32 Berkata Ibrahim: Sesungguhnya dalam negeri itu ada Luth. Jawab mereka itu: Kami lebih mengetahui siapa siapa yang ada di dalamnya. Demi akan kami selamatkan Luth dan keluarganya, kecuali isterinya, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:33 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Luth, lalu Luth berduka cita, dan sempit dadanya. Mereka berkata: Janganlah engkau takut dan jangan pula berdukacita. Sesungguhnya kami akan menyelamatkanmu dan keluargamu, kecuali isterimu, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:34 Sesungguhnya Kami akan menurunkan siksa dari langit kepada penduduk negeri ini, kerana mereka orang orang fasik (durhaka).

 

29:35 Sesungguhnya Kami tinggalkan daripadanya suatu tanda yang nyata bagi kaum yang memikirkan.

 

37:133 Sesungguhnya Luth salah seorang daripada Rasul-rasul.

 

37:134 Ketika Kami selamatkan dia dan keluarganya sekalian,

 

37:135 Kecuali seorang perempuan tua, yang termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

37:136 Kemudian Kami binasakan orang orang yang lain

 

37:137 Sesungguhnya kamu melalui bekas bekas mereka pada pagi pagi.

 

37:138 dan pada malam hari? Tidakkah kamu memikirkannya?

 

38:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, ‘Ad dan Fir’aun yang mempunyai kekuasaan (pancang),

 

38:13 Dan Tsamut, kaum Luth dan yang mempunyai kebun (kaum Syu’aib); mereka itulah beberapa golongan.

 

38:14 Masing masing (mereka) tidak lain, hanya mendustakan rasul rasul, sebab itu mereka berhak mendapat siksaanKu.

 

38:15 Mereka tiada menanti, melainkan satu teriakan yang tidak dapat ditarik kembali.

 

38:16 Mereka berkata: Ya Tuhan kami, segerakanlah sebahagian siksa itu, sebelum (tiba) hari berhisab.

 

41:13 Jika mereka berpaling, katakanlah : Aku beri peringatan kamu dengan petir (siksa), seumpama siksa (yang menimpa kaum) Ad dan Tsamud.

 

 

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

50:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, kaum yang mempunyai telaga, dan Tsamud (kaum Shalih),

 

50:13 Dan ‘Ad (kaum Hud), Firaun dan kaum Luth,

 

50:14 Dan (kaum) yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) dan kaum Tubba (Raja Yaman). Masing masing mereka itu mendustakan rasul rasul, sebab itu (mereka) berhak mendapat siksaKu.

 

51:32 Sahut mereka itu: Sesungguhnya kami diutus kepada kaum yang berdosa (kaum Luth).

 

51:33 Supaya kami menjatuhkan kepada mereka batu dari tanah yang keras,

 

51:34 Yang telah diberi tanda di sisi Tuhanmu untuk (menyiksa) orang orang yang melewati batas.

 

51:35 Lalu Kami keluarkan orang orang yang ada dalam negeri Luth itu, (iaitu) orang orang mukmin.

 

51:33 Supaya kami menjatuhkan kepada mereka batu dari tanah yang keras,

 

51:36 Maka tiadalah kami dapati di dalamnya, selain sebuah rumah bagi orang orang Muslim (iaitu rumah Luth).

 

51:37 Kami tinggalkan di dalamnya suatu ayat (tanda kekuasaan Allah) untuk orang orang yang takut akan siksa yang pedih.

 

54:9 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, lalu mereka mendustakan hamba Kami (Nuh), dan mereka berkata: (Dia) orang gila, lalu dia dihardik (dilarang menyiarkan agama).

 

54:10 Kemudian Nuh memohon kepada Tuhannya (katanya) : Sesungguhnya aku telah dikalahkan, sebab itu tolonglah aku.

 

54:11 Kemudian Kami bukakan pintu pintu langit dengan air yang tertumpah (hujan yang lebat).

 

54:12 Dan Kami pancarkan beberapa mata air di bumi, lalu bertemulah air itu (air langit dengan air bumi) menurut urusan yang telah diaturkan (lantas mereka tenggelam).

 

54:13 Dan Kami bawa Nuh (ke atas perahu) yang mempunyai (dibikin dari) beberapa bilah papan dan paku paku.

 

54:14 Perahu itu berlayar dengan pemandangan (penjagaan) Kami, sebagai balasan bagi orang yang telah disangkal (Nuh).

 

54:15 Sesungguhnya Kami tinggalkan demikian itu menjadi ayat (tanda kekuasaan Kami). Adakah orang yang mengambil peringatan (daripadanya)?

 

54:33 Kaum Luth telah mendustakan peringatan.

 

54:34 Sesungguhnya Kami telah mengirimkan kepada mereka angin yang mengandung batu batu kecil (pasir), (lalu mereka mati), kecuali keluarga Luth. Kami lepaskan mereka di waktu sahur (dinihari).

 

54:35 Sebagai nikmat dari sisi Kami. Demikianlah Kami membalas orang yang berterima kasih.

 

54:36 Sesungguhnya Luth telah mempertakuti (memberi peringatan) kepada mereka, dengan siksaan Kami, lalu mereka membantah peringatan itu.

 

54:37 Sesungguhnya mereka membujuk Luth, supaya (membiarkan) tamunya (malaikat untuk berbuat jahat dengan dia), lalu kami hapuskan mata mereka (menjadi buta). (Firman Kami): Rasailah olehmu siksaan ku dan peringatan ku.

 

54:38 Sesungguhnya mereka telah ditimpa siksa yang tetap waktu subuh ( pagi pagi ).

 

54:39 Maka rasailah olehmu siksaanKu dan peringatanKu.

 

54:40 Sesungguhnya Kami telah memudahkan Quran untuk  jadi pengajaran. Maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

58:14 Tiadakah engkau lihat orang orang (munafiq) mengangkat wali dari kaum yang dimurkai Allah (Yahudi)? Mereka (orang orang munafiq) bukan daripada mu dan bukan pula dari mereka itu (Yahudi) dan mereka bersumpah dengan bohong, sedang mereka mengetahui.

 

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

 

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

58:20 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan rasulNya, mereka itu termasuk dalam orang2 yang terhina.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

60:1 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu ambil musuhKu dan musuhmu menjadi wali (pembantu); kamu hubungkan kepada mereka kasih sayang, pada hal mereka telah kafir (menyangkal) kebenaran yang datang kepadamu. Mereka mengusir rasul dan kamu, kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu keluar berjuang pada jalanKu dan menuntut keredhaanKu, kamu rahsiakan kepada mereka kasih sayang. Pada hal Aku mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan. Barang siapa memperbuat demikian di antara kamu, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.

 

60:4 Sesungguhnya untukmu ada ikutan yang baik pada Ibrahim dan orang orang yang sertanya, ketika mereka berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kami berlepas diri daripadamu dan dari apa apa yang kamu sembah, selain daripada Allah. Kami mengingkari (perbuatan) kamu, dan telah terang permusuhan dan kebencian antara kami dan antara kamu selama lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah satu satuNya, kecuali perkataan Ibrahim kepada bapanya : Demi aku akan memintakan ampun (kepada Allah) untuk engkau dan aku tiada berhak sedikitpun untuk engkau daripada Allah. (Maka tentang ini, tiada patut kamu ikut Ibrahim itu). Ya Tuhan kami, kepada Engkau kami menyerahkan diri dan kepada Engkau kami kembali dan kepada Engkau tempat kembali.

 

60:13 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu angkat wali (dari) kaum yang marah Allah kepada mereka, sungguh mereka telah berputus asa daripada akhirat, sebagaimana berputus asa orang orang kafir yang dalam kubur.

 

66:10 Allah memberikan contoh bagi orang orang yang kafir, (iaitu) isteri Nuh dan isteri Luth. Keduanya di bawah (penjagaan) dua orang hamba yang salih di antara hamba hamba Kami, lalu keduanya berkhianat kepada suaminya, maka suami keduanya tidak dapat mempertahankan keduanya daripada (siksa) Allah sedikitpun, dan dikatakan ( kepada keduanya ) : Masuklah kamu ke dalam neraka bersama sama orang orang yang masuk.

 

69:11 Sesungguhnya, tatkala air (tofan) naik (pada masa Nuh), Kami angkut kamu (saudaramu sesama mukmin) dalam (perahu) yang belayar laju.

 

71:1 Sesungguhnya Kami mengutus Nuh kepada kaumnya, (Firman Kami): Engkau berilah peringatan kaum engkau, sebelum tiba kepada mereka siksa yang pedih.

 

71:2 Berkata ia: Hai kaumku, sesungguhnya aku memberi peringatan yang nyata kepadamu.

 

71:3 Iaitu sembahlah Allah dan takutlah kepadaNya dan turutlah aku.

 

71:4 Niscaya Allah mengampuni dosamu dan memberi tempoh kepadamu, sampai waktu yang ditentukan. Sungguh janji Allah bila datang, tiada dapat diundurkan, jika kamu mengetahui.

 

71:5 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sungguh aku telah menyeru kaumku pada malam dan siang.

 

71:6 Maka seruanku tiada menambah mereka, melainkan lari (daripadaku).

 

71:7 Sesungguhnya aku tiap tiap ku seru mereka, supaya Engkau ampuni dosa mereka, mereka tutup telinga mereka dengan anak jarinya dan mereka tutup (kepalanya) dengan kainnya, dan mereka berkekalan (dalam kekafirannya) dan mereka sombong sesombong sombongnya

 

71:8 Kemudian, sesungguhnya kuseru mereka dengan berterang terang.

 

71:9 Kemudian, kukeraskan perkataanku, kepada mereka dan ada pula ku lembutkan selembut lembutnya.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14 Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat (beberapa hal atau fase).

 

71:21 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka mendurhakaiku dan mengikut orang (ketua) yang harta dan anaknya, tiada menambahinya, kecuali kerugian.

 

71:22 Mereka menipu dengan tipuan yang sangat besar.

 

71:23 Mereka berkata: Janganlah kamu tinggalkan tuhan tuhan kamu dan janganlah pula kamu tinggalkan Wad, Suwa’, Jaghuts, Yauq dan Nasr (kesemuanya nama berhala).

 

71:24 Sesungguhnya mereka itu telah menyesatkan kebanyakkan manusia. Dan janganlah engkau tambahi orang orang yang aniaya kecuali kesesatan.

 

71:25 Oleh kerana kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan, kemudian dimasukkan ke dalam neraka, maka mereka tiada memperoleh pembantu pembantu selain daripada Allah.

 

71:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, janganlah Engkau tinggalkan di atas bumi seorangpun di antara orang orang kafir itu.

 

71:27 Sesungguhnya, jika Engkau tinggalkan mereka, niscaya mereka akan menyesatkan hamba hambaMu, dan mereka tiada akan melahirkan anak, kecuali (anak) yang durhaka lagi kafir.

 

71:28 Ya Tuhanku, ampunilah bagiku dan bagi dua orang ibu bapaku dan bagi orang Mukmin yang masuk rumahku dan bagi orang Mukmin laki laki dan Mukmin perempuan. Dan janganlah Engkau tambahi orang orang yang aniaya, kecuali kebinasaan.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.