Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH KNOWS EVERYTHING

 

ALLAH MAHA MENGETAHUI

 

( ALLAH KNOWS EVERYTHING )

 

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:33 Berfirman Allah: Hai Adam, khabarkanlah kepada malaikat itu nama nama barang ini! Tatkala Adam menerangkan nama nama barang itu, Allah berfirman : Bukankah sudah Kukatakan kepadamu, bahawa Aku mengetahui yang ghaib di langit dan di bumi, serta Ku ketahui apa apa yang kamu lahirkan dan apa apa yang kamu sembunyikan?

 

2:74 Kemudian hatimu menjadi keras sesudah itu, lalu ia seperti batu atau lebih keras. Sesungguhnya dari sebagian batu, terpancar air sungai daripadanya, dan di antara batu ada yang belah, lalu keluar air dari padanya, dan setengahnya pula jatuh, kerana takut kepada Allah. Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:77 Tiadakah mereka itu tahu, bahawa Allah mengetahui apa apa yang mereka rahsiakan dan apa apa yang mereka lahirkan.

 

2:78 Di antara mereka itu ada orang yang ummi (awam), tiada mengetahui Kitab selain perkara yang bohong bohong dan mereka tiada lain, hanya mengira ngira saja.

 

2:94 Katakanlah: Jika kampung akhirat khusus untukmu di sisi Allah, tanpa manusia yang lain, maka hendaklah kamu cita cita mati, jika kamu orang yang benar.

 

2:95 Mereka tiada akan mencita cita mati selama lamanya, sebab (dosa) yang telah mereka kerjakan dan Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya.

 

2:96 Sesungguhnya engkau dapati mereka seloba loba manusia untuk hidup (di dunia), sehingga dari orang2 yang musyrik: Salah seorang mereka menghendaki supaya berumur seribu tahun lamanya; dan ia tiada jauh dari azab, meskipun panjang usianya. Dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:96 Sesungguhnya engkau dapati mereka seloba loba manusia untuk hidup (di dunia), sehingga dari orang2 yang musyrik: Salah seorang mereka menghendaki supaya berumur seribu tahun lamanya; dan ia tiada jauh dari azab, meskipun panjang usianya. Dan Allah Mahamelihat apa apa yang mereka kerjakan.

 

2:137 Maka jika mereka beriman seperti keimanan kamu, sesungguhnya mereka mendapat petunjuk; tetapi jika mereka berpaling ( tiada beriman seperti keimananmu ), maka hanya mereka dalam perpecahan ( dengan kamu ); maka engkau akan dipeliharakan Allah dari kejahatan mereka, dan Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

2:140 Adakah kamu katakan, bahawa Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’qub dan anak anaknya, semuanya beragama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah: adakah kamu yang lebih tahu atau Allah? Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang menyembunyikan kesaksiannya dari Allah? Dan Allah tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:158 Sesungguhnya Shafa dan Marwah adalah syiar (tanda tanda agama) Allah. Maka barang siapa yang menyengaja Bait (mengerjakan haji) atau umrah, maka tiadalah mengapa, bahawa ia berlari lari antara keduanya. Barang siapa mengerjakan kebaikan (memperbuat sunnat), maka sesungguhnya Allah Syukur (Membalas) lagi Mahamengetahui.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

2:216 Diperlukan atas kamu berperang, sedang berperang itu suatu yang kamu benci ; dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu , sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.

 

2:232 Apabila kamu menceraikan perempuan, kemudian telah habis ‘idahnya, maka janganlah kamu larang perempuan itu hendak mengahwini bekas suaminya kembali, jika mereka itu telah suka sama suka secara ma’aruf. Demikian itu diajarkan kepada siapa yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Demikian itulah yang lebih baik dan lebih suci bagimu. Allah mengetahui dan kamu tiada mengetahui.

 

2:259 Atau seperti orang yang lalu di suatu negeri, sedang rumah rumah di negeri itu sudah berguguran atapnya (sudah musnah), ia berkata: Bagaimanakah Allah memakmurkan negeri ini kembali sesudah musnah? Lalu dia dimatikan Allah seratus tahun lamanya, kemudian dihidupkanNya kembali. Allah berkata: Berapa lamanya engkau tinggal di sini? Ia menjawab: Saya tinggal disini sehari atau setengah hari. Berkata Allah: Bahkan engkau tinggal di sini seratus tahun, maka lihatlah makanan dan minuman engkau, tiada ia berubah; dan lihat pula keldai (himar) engkau; dan supaya kami jadikan engkau suatu tanda (akan berbangkit) untuk manusia dan perhatikanlah tulang tulang itu, bagaimana kami menyusunnya, kemudian kami bungkus dengan daging. Setelah nyata yang demikian baginya, ia berkata: Saya mengetahui bahawa Allah berkuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2:261 Misalnya orang2 yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah, seperti sebuah biji yang tumbuh menjadi 7 tangkai, pada tiap tiap tangkai ada seratus biji, dan Allah melipatgandakan bagi siapa yang dikehendakiNya, dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

2:268 Syetan itu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan, (jika kamu bersedekah) dan menyuruh kamu berbuat yang keji, dan Allah menjanjikan kepadamu suatu ampunan daripadaNya dan kurnia, (jika bersedekah); dan Allah luas (kurniaNya), lagi Mahamengetahui.

 

2:270 Apa apa yang kamu nafkahkan sesuatu nafkah atau kamu nazarkan sesuatu nazar, sesungguhnya Allah mengetahuinya; dan tak ada penolong untuk orang orang aniaya.

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:29 Katakanlah: Jika kamu sembunyikan atau kamu lahirkan apa apa yang dalam dadamu, niscaya Allah mengetahuinya; dan Dia mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:34 (Mereka itu) satu keturunan, setengahnya anak dari yang lain, dan Allah Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

3.63 Kalau mereka berpaling (tiada mau mengikut), sungguh Allah Mahamengetahui orang orang yang berbuat kebinasaan.

 

3:98 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapakah kamu kafir terhadap ayat ayat Allah, sedangkan Allah menjadi saksi atas apa apa yang kamu kerjakan?

 

3:99 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapa kamu halangi orang yang beriman dari jalan (agama) Allah, kamu kehendaki jalan yang bengkok, sedangkan kamu mengetahui? Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:180 Janganlah orang orang yang bakhil dengan barang barang yang dikurniakan Allah kepadanya mengira, bahawa bakhil itu lebih baik bagi mereka, bahkan kejahatan bagi mereka. Nanti akan dikalungkan ke leher mereka barang yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat. Dan bagi Allah pusaka langit dan bumi. Dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

4:19 Hai orang orang yang beriman, tiada halal bagimu mempusakai perempuan dengan paksaan, dan janganlah kamu susahkan mereka, kerana hendak mengambil kembali sebahagian (mas kawin) yang telah kamu berikan kepadanya, kecuali jika mereka memperbuat keji yang nyata (zina). Bergaullah dengan mereka (isterimu) menurut patut. Kalau kamu benci kepada mereka (hendaklah kamu sabar), kerana boleh jadi kamu benci kepada sesuatu, sedang Allah menjadikan kebaikan yang banyak di dalamnya.

 

4:26 Allah menghendaki, supaya menerangkan kepadamu dan menunjukkan kepadamu sunnah (peraturan) orang orang yang sebelum kamu, dan Dia menerima taubatmu. Allah Mahamengetahui, lagi Mahabijaksana.

 

4:32 Jangan kamu irihati, kerana Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain. Untuk laki laki ada bagian dari usaha yang dikerjakannya, dan untuk perempuan ada bagian dari usaha yang dikerjakannya. Kamu mintalah kepada Allah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

4:92 Tidak boleh orang Mukmin membunuh orang Mukmin (yang lain), kecuali jika tersalah. Barang siapa membunuh orang Mukmin dengan tersalah, hendaklah memerdekakan seorang hamba yang Mukmin serta dibayarkan diah (denda) kepada keluarga yang terbunuh itu, kecuali jika mereka sedekahkan. Jika orang yang terbunuh itu dari kaum musuhmu, sedang ia Mukmin, maka hendaklah memerdekakan seorang hamba yang Mukmin. Jika yang terbunuh itu dari kaum (kafir) yang ada perjanjian antara kamu dengan mereka, maka hendaklah dibayarkan diah kepada keluarganya, serta memerdekakan seorang hamba yang Mukmin. Orang yang tiada memperoleh hamba itu hendaklah berpuasa dua bulan berturut turut, sebagai penerimaan taubat dari Allah. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

4:108 Mereka bersembunyi dari pada manusia, tetapi mereka tiada dapat bersembunyi dari Allah, sedangkan Dia beserta mereka itu, ketika mereka menyembunyikan dalam hatinya perkataan yang tiada disukai Allah. Allah meliputi (pengetahuanNya) apa apa yang mereka kerjakan.

 

4:111 Barang siapa memperbuat dosa, hanya ia berbuat kerusakan atas dirinya sendiri. Allah Mahamengetahui, lagi Mahabijaksana.

 

4:124 Barang siapa mengerjakan amal salih, baik laki laki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tiada teraniaya sedikit pun.

 

4:125 Siapakah yang terlebih baik agamanya dari orang yang menundukkan mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat kebaikan dan mengikut agama Ibrahim yang lurus? Allah telah mengangkat Ibrahim itu sebagai tolan.

 

4:126 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi, Allah meliputi (ilmunya) tiap tiap sesuatu.

 

4:127 Mereka minta petua kepada engkau (ya, Muhammad) dari hal perempuan. Katakanlah: Allah mempetuakan kepadamu dari hal mereka itu, dan apa apa yang dibacakan kepada mu dalam Kitab, tentang anak anak yatim perempuan yang tiada kamu berikan (pusaka) yang ditentukan untuk mereka, sedang kamu tiada ingin mengahwininya dan tentang orang orang yang lemah di antara anak anak dan supaya kamu menjaga anak anak yatim dengan keadilan. Apa apa kebaikan yang kamu perbuat, sesungguhnya Allah Mahamengetahuinya.

 

4:135 Hai orang orang yang beriman, hendaklah tegakkan keadilan, serta menjadi saksi bagi Allah, meskipun atas dirimu sendiri atau ibu bapamu dan karib kerabat mu. Jika pesakitan itu orang kaya atau miskin, maka Allah lebih mengetahui keadaan keduanya. Maka janganlah kamu turut hawa nafsu, sehingga kamu tiada berlaku adil. Jika kamu berputar atau berpaling, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

4:170 Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu seorang rasul dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu; sebab itu berimanlah kamu kepadanya. Demikian itu  terlebih baik bagimu. Jika kamu kafir, maka sesungguhnya bagi Allah apa apa yang di langit dan di bumi. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

5:8 Wahai orang orang yang beriman! Hendaklah kamu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah kebencian kamu kepada suatu kaum (seseorang) menjerumuskan kamu untuk tidak berlaku adil. Lakukanlah keadilan. Keadilan itu lebih hampir kepada taqwa. Dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang kamu lakukan.

 

5:76 Katakanlah : Adakah berhak kamu sembah, selain daripada Allah sesuatu yang tiada berkuasa memberi melarat kepadamu dan tiada pula memberi manfaat? Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

5:116 Ingatlah ketika Allah berfirman: Ya ‘Isa anak Maryam, adakah engkau katakan kepada manusia: Ambillah aku dan ibuku menjadi Tuhan, selain daripada Allah. Ia menjawab: Mahasuci Engkau (Ya Allah), Tak pantas bagiku, bahawa ku katakan sesuatu, yang bukan hakku. Jika ku katakan demikian, tentu Engkau mengetahuinya. Engkau mengetahui apa2 yang dalam diriku dan aku tiada mengetahui apa  yang ada pada diri (zat) Engkau. Sesungguhnya Engkau Mahamengetahui segala yang gaib.

 

6:1 Puji pujian bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan nur (terang). Kemudian orang orang yang kafir kepada Tuhan berpaling juga.

 

6:2 Dia yang menciptakan kamu daripada tanah, kemudian Ia menetapkan ajalmu, dan ajal yang ditentukan di sisiNya, kemudian kamu bimbang ( juga kepadaNya ).

 

6:3 Dialah Allah di langit dan di bumi. Dia mengetahui yang kamu rahsiakan dan yang kamu lahirkan dan mengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

6:13 Bagi Allah apa apa yang terdapat pada malam dan siang. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

6:18  Dia yang kuasa diatas segala hambaNya. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:53 Seperti demikianlah Kami cobai setengah mereka dengan yang lain, supaya mereka berkata: Adakah mereka (orang orang miskin) ini mendapat nikmat dari Allah di antara kami? Bukankah Allah lebih mengetahui orang orang yang berterima kasih?

 

6:59 Di sisiNya (Allah) segala anak kunci yang gaib, tiadalah yang mengetahuinya , kecuali Dia sendiri. Dia mengetahui apa apa yang di daratan dan di lautan. Tiadalah gugur sehelai daun kayupun, melainkan Dia mengetahuinya, dan tiada sebuah biji dalam gelap gulita bumi dan tiada pula (benda) yang basah dan yang kering, melainkan semuanya itu dalam Kitab yang terang.

 

6:60 Dia yang mewafatkan (menidurkan) kamu malam hari dan mengetahui apa apa yang kamu kerjakan siang hari, kemudian Dia membangkitkan (membangunkan) kamu siang hari, supaya diteruskan masa hidup yang telah ditentukan, kemudian kepadaNya tempat kembalimu, kemudian Dia memberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

6:73 Dia yang menciptakan langit dan bumi dengan sebenarnya. Pada hari (kiamat) Allah berkata: Jadilah engkau, maka jadilah ia. KataNya adalah kebenaran. BagiNya kerajaan pada hari ditiup sangkakala (terompet). Yang mengetahui segala yang ghaib dan yang hadir dan Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:83 Itulah hujah (keterangan) Kami, Kami anugerahkan kepada Ibrahim untuk kaumnya. Kami tinggikan darjat orang yang Kami kehendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103  Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

6:117 Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang yang sesat daripada jalanNya dan Dia lebih mengetahui orang orang yang mendapat petunjuk.

 

6:124 Apabila datang suatu ayat (keterangan) kepada mereka, lalu mereka berkata : Kami tiada akan beriman, sehingga diunjukkan kepada kami (mukjizat) seumpama yang diunjukkan oleh rasul2 Allah dahulukala. Allah lebih mengetahui tempat meletakkan risalatNya. Nanti orang orang yang berdosa itu akan ditimpa kehinaan di sisi Allah dan siksaan yang keras, sebab mereka itu menipu.

 

6:128 Pada hari Allah menghimpunkan mereka sekalian, (lalu dikatakan kepada mereka): Hai sekalian jin, sesungguhnya kamu telah banyak memperdayakan manusia. Berkatalah pemimpin pemimpin manusia: Ya Tuhan kami, telah bersuka ria setengah kami dengan yang lain: (sekarang) telah tiba masa yang telah Engkau janjikan kepada kami. Allah berfirman: Nerakalah tempat kamu, serta kekal di dalamnya, kecuali jika Allah menghendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Maha bijaksana, lagi Maha mengetahui.

 

6:132 Untuk tiap tiap orang itu ada beberapa darjat (tingkat) menurut amalan mereka masing masing. Bukanlah Tuhanmu lengah dari apa yang mereka kerjakan.

 

7:7 Demi akan Kami kisahkan kepada mereka dengan pengetahuan Kami ( akan segala pekerjaan mereka ) dan bukanlah Kami gaib ( lengah dari pada pekerjaan mereka itu ).

 

7:87 Jika satu golongan di antara mu telah beriman, kepada apa apa yang diutuskan, (diperintahkan) kepadaku dan satu golongan lain belum beriman, maka sabarlah kamu, sehingga Allah menghukum di antara kita dan Dialah yang sebaik baik hakim.

 

7:89 Sesungguhnya kami mengada adakan kebohongan terhadap Allah, jika kami kembali masuk agamamu, sesudah Allah melepaskan kami daripadanya. Kami takkan kembali kepada agamamu, kecuali jika dikehendaki Allah, Tuhan kami. Luas pengetahuan Tuhan kami, (meliputi) tiap tiap sesuatu. Kepada Allah kami tawakal. Ya Tuhan kami, hukumlah antara kami dan antara kaum kami dengan kebenaran dan Engkaulah sebaik baik hakim.

 

7:180 Bagi Allah ada nama nama yang terbaik, sebab itu, memohonlah kepadaNya dengan nama nama itu, dan biarkanlah orang orang yang memutar mutar nama Allah, nanti mereka akan dibalasi apa apa yang mereka perbuat.

 

7:200 Jika syaitan menghasut (menipu) engkau dengan suatu tipuan, maka hendaklah berlindung kepada Allah. Sesungguhnya Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:17  Kamu tiada membunuh mereka, tetapi Allah yang membunuhnya. Bukanlah engkau (ya Muhammad) memanah, ketika engkau memanah itu, tetapi Allahlah yang memanah. Supaya Allah mencubai orang2 beriman dengan cubaan yang baik. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:53 Demikian itu sebabnya, kerana Allah sekali kali tiada mengubah nikmat yang dianugerahkanNya kepada suatu kaum, kecuali jika mereka mengubah apa yang pada diri mereka sendiri. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

8:60 Hendaklah kamu sediakan untuk melawan mereka sekadar tenagamu, kekuatan dan kuda yang terpaut, dengan demikian kamu mempertakuti musuh Allah dan musuhmu; begitu juga orang orang lain selain mereka yang tiada kamu ketahui, sedang Allah mengetahui mereka. Apa apa sesuatu yang kamu belanjakan pada jalan Allah, niscaya disempurnakan Allah balasannya kepadamu, sedang kamu tiada teraniaya.

 

8:61 Jikalau mereka cenderung kepada perdamaian, hendaklah engkau cenderung pula, serta bertawakkallah kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:28 Hai orang orang yang beriman, sesungguhnya orang orang musyrik itu najis, sebab itu janganlah mereka menghampiri masjidilharam sesudah tahun ini. Jika kamu takut jatuh miskin, nanti Allah akan mengayakan kamu dengan kurniaNya, jika Dia menhendaki. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

9:44 Orang orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, tiada minta izin kepada engkau untuk meninggalkan perjuangan dengan harta dan dirinya. Allah Mahamengetahui orang orang yang taqwa.

 

9.47 Kalau sekiranya mereka keluar bersama kamu, tiadalah mereka menambah selain daripada kebinasaan dan mereka bersegera di antara kamu membuat fitnah, sedang di antara kamu ada yang suka mendengarkan mereka. Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya itu.

 

9:60 Hanya sedekah (zakat) itu untuk orang orang fakir, orang orang miskin, pengurus zakat, orang orang muallaf hatinya, untuk memerdekakan hamba (budak), orang yang berhutang pada jalan Allah dan untuk orang musafir, sebagai suatu keperluan daripada Allah. Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

9:78 Tiadakah mereka tahu, bahawa Allah mengetahui rahsia dan bisik-bisikan mereka itu? Sesungguhnya Allah Mahamengetahui yang gaib gaib.

 

9:101 Di antara orang yang di kelilingmu, di antara orang orang badwi ada orang orang munafik: begitu juga di antara penduduk kota. Mereka tetap atas kemunafikkannya. Engkau tiada mengetahui mereka, tetapi Kami mengetahuinya. Nanti akan Kami siksa mereka dua kali, kemudian mereka dikembalikan ke dalam siksaan yang besar.

 

9:115 Bukan Allah hendak menyesatkan satu kaum, sesudah diberiNya petunjuk, sehingga diterangkanNya kepada mereka apa apa yang wajib dijaganya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

10:31 Katakanlah : Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab : Allah. Sebab itu katakanlah : Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

10:36 Kebanyakkan mereka tiada mengikut, melainkan semata mata dugaan saja. Sesungguhnya dugaan itu tiada cukup untuk mendapat kebenaran sedikitpun. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa apa yang mereka perbuat.

 

10:46 Jika Kami perlihatkan kepada engkau, sebahagian (siksa) yang Kami janjikan kepada mereka atau Kami wafatkan engkau lebih dahulu, maka kepada Kami mereka kembali, kemudian Allah menjadi saksi atas apa apa yang mereka perbuat.

 

10:61 (Engkau) Muhammad tiada dalam satu urusan, dan tiada membaca Quran, dan kamu tiada mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atas kamu, ketika kamu memasuki pekerjaan itu. Tiada lenyap dari Tuhanmu seberat zarrah di bumi dan di langit dan tiada pula yang terlebih kecil daripada itu dan tiada pula yang terbesar, melainkan semuanya dalam kitab yang terang.

 

10:65 Janganlah engkau berdukacita kerana (mendengarkan) perkataan mereka. Sesungguhnya kekuatan itu bagi Allah semuanya. Dia Mahamendengar, lagi Mahamengetahui.

 

11:1 Alif laam raa (Allah lebih mengetahui maksudnya). (Inilah) kitab (Quran) yang amat rapi ayat2nya, kemudian diterangkan (diuraikan), dari sisi (Tuhan) yang Mahabijaksana, lagi Mahamengetahui.

 

11:5 Ingatlah, sesungguhnya mereka memalingkan dadanya (hatinya)(dari kebenaran), supaya mereka tersembunyi daripada Allah. Ingatlah, ketika mereka berselimut dengan kainnya, Allah mengetahui apa apa yang mereka rahsiakan dan apa apa yang mereka lahirkan; Sesungguhnya Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

 

11:6 Tidak ada suatu yang melata di bumi, melainkan atas Allah rezekinya dan Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat menyimpannya. Segala yang tersebut itu dalam kitab yang nyata.

 

11:111  Sesungguhnya masing2 orang akan disempurnakan Tuhan (balasan) amalan mereka. Sesungguhnya Dia amat mengetahui apa apa yang mereka kerjakan.

 

11:112 Sebab itu berlaku luruslah engkau sebagaimana yang di perintahkan, serta orang yang taubat bersama engkau dan janganlah melampaui batas. Sesungguhnya Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

11:123  Kepunyaan Allah segala yang gaib di langit dan bumi dan kepadaNya dikembalikan segala urusan. Sebab itu sembahlah Dia dan bertawakkallah kepadaNya. Dan Tuhanmu tiada lalai dari apa apa yang kamu kerjakan.

 

12:4 Ketika Yusuf berkata kepada bapaknya (Ya’qub) : Hai bapaku! Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan, semuanya ku lihat sujud kepadaku.

 

12:5 Berkata bapaknya : Hai anakku ! Janganlah engkau kisahkan mimpimu itu kepada saudara saudaramu, nanti mereka akan memperdayakanmu dengan segala tipu daya. Sesungguhnya syetan musuh yang nyata bagi manusia.

 

12:6 Demikianlah Tuhanmu memilihmu dan mengajarkan takwil mimpi kepadamu serta menyempurnakan nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Ya’qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmatNya kepada dua orang bapamu sebelumnya, Ibrahim dan Ishaq. Sesungguhnya Tuhanmu Maha mengetahui lagi Maha bijaksana.

 

12:19 Kemudian orang orang musafir datang (dari negeri Madjan, hendak ke Mesir), lalu mereka suruh seorang di antara mereka mengambil air, lalu diulurkannya (dijatuhkannya) timbanya ke dalam telaga itu, (tiba tiba Yusuf berpegang kepadanya). Berkata orang mengambil air itu: Ya khabar gembira! Ini seorang pemuda! Kemudian mereka sembunyikan Yusuf dalam barang perniagaan, sedang Allah Mahamengetahui apa yang mereka perbuat.

 

12:33 Berkata Yusuf: Ya Tuhanku, penjara itu lebih ku cintai dari apa yang mereka serukan kepadaku. Jika Engkau tiada menghindarkan dari pada ku tipu daya mereka, niscaya cenderunglah hatiku kepada mereka, dan aku termasuk orang orang yang jahil.

 

12:34 Tuhan memperkenankan doanya, lalu Allah menghindarkan tipu daya mereka daripadanya. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

12:50 Berkata Raja: Bawalah Yusuf itu ke mari! Setelah datang pesuruh kepada Yusuf, ia berkata: Kembalilah engkau kepada tuan engkau (Raja) dan tanyakan kepadanya bagaimana halnya perempuan perempuan yang telah memotong tangannya. Sesungguhnya Tuhanku Mahamengetahui tipu daya mereka.

 

12:83 Berkata Ya’kub: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu kepadamu. Maka sabarlah yang indah. Mudah mudahan Allah mengembalikan sekaliannya (Yusuf dan Bunyamin) kepadaku. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

12:100 Kemudian Yusuf mendudukkan ibu bapaknya di atas singgahsananya, lalu mereka itu sujud (tunduk) kepada Yusuf (adat raja raja): Berkata Yusuf: Ya ayahanda! Inilah taqwil mimpi saya yang dahulu, sesungguhnya Tuhanku telah menjadikan dia dengan sebenarnya. Sungguh Allah telah berbuat baik kepada saya. Ketika Dia mengeluarkan saya daripada penjara, serta mendatangkan kamu dari dusun sesudah syetan menghasut antara saya dan antara saudara saudara saya. Sesungguhnya Tuhan saya Maha halus (UrusanNya) tentang apa yang dikehendakiNya. Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

12:102 Demikian itu perkhabaran ghaib, Kami wahyukan kepada engkau (hai Muhammad), pada hal engkau tidak ada di sisi mereka, ketika mereka semufakat tentang urusannya (membuang Yusuf), sedang mereka itu menipunya.

 

13:8 Allah mengetahui apa yang dikandung oleh tiap tiap perempuan dan ketika kandungan itu berkurang (belum sempurna cukup), dan ketika bertambah. Tiap tiap sesuatu di sisiNya mempunyai kadar (ketentuan).

 

13:9 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, lagi Mahabesar dan Mahatinggi.

 

13:42 Sesungguhnya telah menipu orang2 yang sebelum mereka, maka (balasan) tipuan semuanya bagi Allah. Dia mengetahui apa yang diusahakan oleh tiap2 manusia. Nanti akan tahu orang2 kafir, bagi siapakah akibat kampung (akhirat).

 

14:38 Ya Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami lahirkan. Tiada tersembunyi bagi Allah sesuatu yang di bumi dan tiada pula yang di langit.

 

14:42 Janganlah engkau kira, bahawa Allah lalai dari apa apa yang diperbuat oleh orang orang aniaya. Hanya Allah memberi tangguh mereka, sampai hari yang terbuka segala pemandangan pada hari itu.

 

15:24 Sesungguhnya telah Kami ketahui, orang orang yang terdahulu di antaramu, dan telah Kami ketahui pula, orang orang yang terkemudian.

 

15:25 Sesungguhnya Tuhanmu yang menghimpunkan mereka. Sungguh dia Mahabijaksana lagi Maha mengetahui.

 

15:86 Sesungguhnya Tuhanmu Maha menciptakan lagi Maha mengetahui.

 

16:19 Allah mengetahui apa apa yang kamu rahsiakan dan apa apa yang kamu lahirkan.

 

16:23 Sebenarnyalah, bahawa Allah mengetahui apa apa yang mereka sembunyikan dan apa apa yang mereka lahirkan. Sesungguhnya Allah tiada mengasihi orang orang yang sombong.

 

16:26 Sesungguhnya telah memperdayakan orang orang yang sebelum mereka, lalu Allah mendatangkan (siksaanNya), merobohkan sendi sendi  rumah mereka, lalu jatuh atap rumah di atas mereka dan datang siksaan kepada mereka sedang mereka tiada sadar.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

 

16:29 Sebab itu masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya. Itulah sejahat jahat tempat orang orang yang sombong.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:74 Sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa contoh. Sesungguhnya Allah mengetahui dan kamu tiada mengetahui.

 

16:77 Bagi Allah yang ghaib di langit dan di bumi. Urusan hari kiamat tidak lain, hanya seperti sekejap mata, atau lebih lekas daripadanya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

16:125 Serulah (manusia) ke jalan (agama) Tuhanmu, dengan kebijaksaan dan pengajaran yang baik, dan berbantahlah (berdebatlah) dengan mereka dengan (jalan) yang terbaik. Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui orang orang yang sesat dari jalannya dan Dia lebih mengetahui orang orang yang mendapat petunjuk.

 

17:30 Sesungguhnya Tuhanmu melapangkan rezeki buat orang yang dikehendakiNya dan Dia pula membataskannya (mengurangkannya). Sesungguhnya Dia Mahamengetahui dan Mahamelihat hambaNya.

 

18:22 Nanti orang2 yang berbantah bantah itu berkata (tentang banyaknya pemuda pemuda yang diam dalam gua itu)(di antaranya mengatakan) tiga orang, yang keempat anjing mereka, di antaranya mengatakan lima orang dan keenam anjing mereka, sebagai meramalkan barang yang ghaib. Setengahnya mengatakan tujuh orang, kelapan anjing mereka. Katakanlah : Tuhanku lebih mengetahui berapa bilangan mereka. Tiada yang mengetahui mereka itu, melainkan sedikit saja. Sebab itu, janganlah engkau bertengkar tengkar tentang hal mereka, kecuali pertengkaran di lahir saja dan jangan pula bertanya kepada salah seorang di antara mereka itu.

 

18:26 Katakanlah: Allah lebih mengetahui berapa lama pemuda2 itu diam dalam gua itu. Baginya yang ghaib di langit dan di bumi. Alangkah (terang) penglihatanNya dan alangkah (nyaring) pendengaranNya! Tak ada bagi mereka wali selain daripadaNya dan tiada bersekutu dengan seorang juapun tentang hukumNya.

 

18:71 Lalu keduanya berjalan. Sehingga apabila keduanya menaiki perahu, lalu ia mengorek perahu itu. Berkata Musa: Adakah engkau korek perahu ini, supaya engkau mengaramkan penumpangnya? Sesungguhnya engkau memperbuat sesuatu yang besar (berbahaya).

 

18:74 Lalu keduanya berjalan. Sehingga, apabila keduanya menjumpai seorang anak muda, lalu dibunuhnya. Berkata Musa: Mengapa engkau bunuh seorang anak yang suci, tanpa berdosa? Sesungguhnya engkau telah memperbuat suatu yang mungkar.

 

18:75 Dia berkata: Bukankah telah kukatakan kepadamu bahawa engkau takkan kuasa sabar bersamaku?

 

18:76 Berkata Musa: Jika aku bertanya kepada engkau tentang sesuatu sesudah ini, janganlah engkau bersahabat dengan ku, sesungguhnya telah cukuplah engkau menerima keuzuran daripada ku.

 

18:77 Lalu keduanya berjalan. Sehingga apabila keduanya sampai ke penduduk sebuah negeri, lalu keduanya minta makanan kepada penduduknya, tetapi mereka enggan menjamu keduanya. Kemudian keduanya mendapati dalam negeri itu sebuah dinding (rumah) yang hendak roboh, lalu dibetulkannya. Berkata Musa: Jika engkau kehendaki, ambillah upah daripadanya.

 

18:78 Dia berkata: Inilah perceraian antaraku dengan engkau. Nanti akan ku beritakan kepadamu takwil (keterangan) apa yang engkau tak sanggup sabar atasnya.

 

18:79 Adapun perahu itu adalah kepunyaan anak anak miskin, mereka bekerja di tengah laut, lalu aku hendak merosakkannya, kerana di sana ada seorang raja yang merampas tiap tiap perahu (yang baik) (jika telah rusak tiadalah dirampasnya).

 

18:80 Adapun anak muda itu, kedua ibu bapanya orang beriman, kami takut bahawa ia akan memaksa keduanya menjadi aniaya dan kufur.

 

18:81 Lalu kami kehendaki, supaya Tuhan menggantikan keduanya dengan anak yang lebih suci daripadanya dan lebih penyayang kepada orang tuanya.

 

18:82 Adapun dinding (rumah) itu adalah kepunyaan dua orang anak muda yatim dalam kota. Di bawah rumahnya ada harta simpanan. Sedang bapa keduanya orang saleh. Lalu Tuhanmu menghendaki, supaya keduanya sampai umur dewasa , lalu keduanya mengeluarkan harta simpanan itu, sebagai rahmat daripada Tuhanmu. Bukanlah yang kuperbuat itu dengan kehendakku, (melainkan dengan wahyu dari Tuhan). Demikianlah takwilnya perkara yang tiada sanggup engkau sabar terhadapnya.

 

19:94 Sesungguhnya Dia (Allah) telah menghitung mereka dan membilangnya dengan bilangan (yang betul).

 

20:4 Diturunkan dari Yang menciptakan bumi dan langit yang tertinggi.

 

20:98 Tuhan kamu hanya Allah, yang tak ada Tuhan kecuali Dia. Luas pengetahuanNya (meliputi) tiap tiap sesuatu.

 

20:104 Kami lebih mengetahui apa yang mereka katakan, ketika orang yang lebih adil perkataannya berkata: Kamu tiada tinggal melainkan sehari.

 

20:110 Dia (Allah) mengetahui apa apa yang di hadapan mereka dan apa apa yang di belakangnya, sedang mereka tiada meliputi pengetahuannya tentang  (hakikat zatNya).

 

21:110  Sesungguhnya Dia mengetahui perkataan yang keras, dan mengetahui apa yang kamu sembunyikan.

 

22:63 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu bumi menjadi hijau (kerana tanam tanaman)? Sesungguhnya Allah Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

23:17 Sesungguhnya telah Kami ciptakan di atas kamu tujuh jalan (lapis langit) dan bukanlah Kami lalai menjaga mahkluk itu.

 

23:92 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, maka Dia Maha tinggi dari apa yang mereka persekutukan.

 

24:28 Jika kamu tiada memperoleh seorang juga dalam rumah itu, maka janganlah masuk ke dalamnya, sampai kamu mendapat izin lebih dahulu. Jika dikatakan kepadamu; Kembalilah, hendaklah kamu kembali, demikian itu lebih baik bagimu. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

24:41 Tidakkah engkau tahu, bahawa siapa yang di langit dan di bumi dan burung terbang di udara, semuanya tasbih (tunduk) kepada Allah. Masing2nya Allah mengetahui doanya dan tasbihnya. Allah Mahamengetahui apa apa yang mereka kerjakan.

 

27:88 Engkau lihat gunung gunung, engkau kira ia tetap, padahal ia lari seperti lari awan. (Begitulah) perbuatan Allah yang menjadikan tiap2 sesuatu dengan kokoh. Sungguh Dia Mahamengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

20:98 Tuhan kamu hanya Allah, yang tak ada Tuhan kecuali Dia. Luas pengetahuanNya (meliputi) tiap tiap sesuatu.

 

20:116 Ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, lalu mereka sujud, kecuali iblis, dia enggan.

 

21:81 (Kami tundukkan) kepada Sulaiman angin badai, yang bertiup dengan perintahnya, menuju bumi yang telah Kami berkati di dalamnya dan Kami mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

23:57 Sesungguhnya, orang orang yang takut, kerana takut (akan azab) Tuhannya,

 

23:58 Dan orang orang yang percaya kepada ayat ayat Tuhannya,

 

23:59 Dan orang orang yang tiada mempersekutukan Tuhannya,

 

23:60 Dan orang orang yang memberikan apa apa yang telah diberikannya (sedekah, zakat dsbnya ) sedang hati mereka itu takut, kerana mereka akan kembali kepada Tuhannya.

 

23:61 Mereka itulah orang orang yang bersegera membuat kebaikkan dan merekalah yang terdahulu (menang).

 

24:32 Hendaklah kamu kawinkan orang orang yang meranda di antara mu dan orang orang yang saleh di antara hambamu yang laki laki dan hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang miskin, Allah akan mengajakan mereka dengan kurniaNya. Allah luas kurniaNya lagi Maha mengetahui.

 

24:58 Hai orang orang beriman, hendaklah minta izin (untuk masuk kepadamu) hamba sahayamu dan anak anak yang belum sampai umur, dalam tiga waktu, (iaitu) sebelum sembahyang subuh, ketika kamu membuka pakaianmu tengahari dan sesudah sembahyang Isya (malam hari). Inilah tiga aurat untukmu. Kamu tiada berdosa dan tiada pula mereka, selain dari waktu yang tiga itu. Mereka bergaul dengan kamu, setengah kamu bergaul dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepadamu beberapa keterangan. Allah Maha mengetahui, Maha bijaksana.

 

24:59 Apabila anak anakmu telah sampai umur (baligh), hendaklah mereka minta izin (untuk masuk ke dalam bilikmu), sebagaimana orang orang lain minta izin. Demikianlah Allah menerangkan ayat ayatNya kepadamu. Allah Maha mengetahui, Maha bijaksana.

 

25:59 (Dia) yang menciptakan langit, bumi dan apa apa yang di antara keduanya dalam enam hari (masa). Kemudian Dia bersemayam di atas arasy (berkuasa). Dia Mahapengasih. Maka tanyakanlah kepada yang Mahamengetahuinya.

 

26:215 Dan rendahkanlah sayapmu (berhina dirilah) terhadap orang yang mengikutmu di antara orang orang mukmin.

 

26:216 Jika mereka mendurhakai engkau, hendaklah katakan kepadanya : Aku berlepas diri dari apa yang kamu kerjakan.

 

26:217  Dan tawakkallah (berserah dirilah) kepada yang Maha perkasa lagi Pengasih,

 

26:218  Yang melihatmu ketika engkau berdiri,

 

26:219  Dan ketika engkau bolak balik , dalam orang orang yang sujud.

 

26:220  Sungguh Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

26:52 Kami wahyukan kepada Musa: Hendaklah engkau berjalan pada malam hari bersama hamba hambaKu, sedang kamu akan diikuti (oleh Fir’aun dan balatenteranya).

 

27:12 Masukkanlah tanganmu ke leher bajumu, niscaya keluar ia menjadi putih berkilat kilat, bukan kerana penyakit. (Aku utus engkau) dengan (membawa) sembilan ayat (mukjizat) kepada Fir’aun dan kaumnya, sesungguhnya mereka kaum yang fasik.

 

27:25 (Begitu juga menghalangi mereka) supaya jangan sujud kepada Allah yang mengeluarkan apa yang tersembunyi, di langit dan di bumi dan mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan.

 

27:65 Katakanlah: Siapa siapa yang di langit dan di bumi tiada mengetahui barang yang ghaib, kecuali Allah; dan mereka tiada sadar, bila mereka akan dibangkitkan.

 

27:74 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui apa apa yang disembunyikan oleh dada mereka dan apa apa yang mereka lahirkan.

 

27:78 Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum antara mereka dengan hukumanNya (yang adil) dan Dia Maha perkasa lagi Maha mengetahui.

 

28:69 Tuhanmu mengetahui apa apa yang disembunyikan oleh dada mereka dan apa apa yang mereka lahirkan.

 

28:85  Sesungguhnya Allah yang membacakan Quran kepada engkau (ya Muhammad), akan mengembalikan engkau ke tempat kembali. Katakanlah: Tuhanku lebih mengetahui siapa yang membawa petunjuk dan siapa yang di dalam kesesatan yang nyata.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

29:5 Barang siapa yang mengharap akan menemui Allah, maka sesungguhnya perjanjian Allah akan datang. Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

 

29:11 Demi, Allah mengetahui orang orang yang beriman dan mengetahui pula orang orang yang munafik.

 

29:32 Berkata Ibrahim: Sesungguhnya dalam negeri itu ada Luth. Jawab mereka itu: Kami lebih mengetahui siapa siapa yang ada di dalamnya. Demi akan kami selamatkan Luth dan keluarganya, kecuali isterinya, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:45 Bacakanlah (Ya Muhammad) apa apa yang diwahyukan kepada mu di antara kitab, dan dirikanlah sembahyang. Sesungguhnya sembahyang itu melarang memperbuat yang keji dan yang mungkar. Sesungguhnya mengingat Allah terlebih besar (faedahnya). Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu usahakan.

 

29:52 Katakanlah (ya Muhammad): Cukuplah Allah menjadi saksi antara ku dan antara kamu, Dia mengetahui apa apa yang di langit dan di bumi. Orang orang yang percaya kepada yang bathil, (yang bukan bukan) dan kafir (ingkar) akan Allah, mereka itulah orang orang yang merugi.

 

29:60 Berapa banyaknya binatang binatang yang tidak membawa rezekinya (perbekalannya). Allah memberikan rezeki kepadanya dan kepadamu. Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

 

30:54 Allah yang menciptakan kamu (mulai) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

31:15 Jika keduanya (ibu bapamu) memaksa, supaya engkau mempersekutukan Daku dengan sesuatu (Tuhan), yang tidak engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia, secara ma’ruf (baik), dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKu. Kemudian tempat kembali mu kepadaKu, lalu Ku khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

31:16 Hai anakku (kata Luqman): sesungguhnya, jika ada amalan engkau (baik atau buruk) seberat biji sawi yang tersembunyi dalam batu atau di langit atau di bumi, niscaya didatangkan (dibalas) Allah juga. Sesungguhnya Allah Mahahalus, lagi Mahamengetahui.

 

31:23 Barang siapa yang kafir, maka janganlah engkau berdukacita, kerana kekafirannya itu. Kepada Kami tempat kembali mereka, lalu Kami khabarkan kepada mereka apa apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

 

31:24 Kami gembirakan mereka sedikit (waktu di dunia), kemudian Kami paksakan mereka ke dalam siksa yang besar.

 

31:29 Tiadakah engkau lihat, bahwa Allah memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam dan menundukkan matahari dan bulan (untukmu). Masing masingnya berlari (beredar), hingga waktu yang ditentukan. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

31:34 Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan (tentang waktu) kiamat; dan Dia menurunkan hujan; dan Dia mengetahui apa apa yang dalam rahim perempuan. Seseorang tidak mengetahui apa yang akan diusahakannya besok; dan seseorang tidak mengetahui di bumi yang mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi amat Mahamengetahui.

 

32:6 Itulah (Allah) Yang mengetahui barang yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Penyayang.

 

33:34 Sebutlah apa apa yang dibacakan dalam rumahmu, iaitu ayat ayat Allah dan hikmah, Sesungguhnya Allah Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

33:40 Muhammad itu bukan bapa salah seorang di antara laki laki kamu, tetapi dia rasul Allah dan kesudah sudahan Nabi. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu. 

 

33:51 Engkau boleh meninggalkan siapa yang engkau kehendaki di antara isteri isteri engkau, dan boleh engkau pergauli siapa yang engkau kehendaki. Siapa yang engkau tuntut (kembali) di antara perempuan yang telah engkau tinggalkan, maka tiadalah engkau berdosa. Itulah lebih menyenangkan hati mereka dan tiada berduka cita; dan mereka semuanya suka menerima apa apa yang engkau berikan kepadanya. Allah mengetahui apa apa yang dalam hatimu. Allah Mahamengetahui lagi Penyantun.

 

34:1 Puji pujian bagi Allah yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan bagiNya puji pujian di akhirat. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

34:2 Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya, dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia Pengasih lagi Pengampun.

 

34:3 Berkata orang2 kafir : Kiamat itu tidak akan datang kepada kami. Katakanlah : Ya, demi Tuhanku, sungguh ia akan datang kepadamu. (Dia) mengetahui yang ghaib, tidak tersembunyi bagiNya seberat zarrah di langit dan di bumi dan tidak pula yang terlebih kecil daripada itu dan tidak pula yang terlebih besar, melainkan termaktub dalam kitab yang terang (diketahui Tuhan). 

 

34:25 Katakanlah: Kamu tidak akan diperiksa tentang dosa yang kami perbuat dan kami tidak pula akan diperiksa tentang apa yang kamu perbuat.

 

34:26 Katakanlah: Tuhan kami akan menghimpunkan antara kita, kemudian menghukum antara kita dengan kebenaran. Dia Mahahakim lagi Mahamengetahui.

 

34:48 Katakanlah: Sesunggguhnya Tuhanku memberikan kebenaran, lagi Mahamengetahui yang ghaib ghaib.

 

35:8 Adakah orang yang dihiaskan kepadanya perbuatannya yang jahat, lalu dilihatnya baik, (serupa dengan orang yang dapat petunjuk?). Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya, sebab itu janganlah diri mu binasa (Ya Muhammad) terhadap mereka, kerana penyesalan. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa apa yang mereka perbuat.

 

35:11  Allah menciptakan kamu dari tanah (kejadian yang mula mula iaitu Adam), kemudian dari mani, kemudian Dia menjadikan kamu berjodoh jodohan (laki laki perempuan). Tidak adalah yang dikandung perempuan dan tidak pula yang dilahirkannya, melainkan dengan pengetahuanNya (Allah).  Tidak bertambah umur orang panjang umur dan tidak pula kurang umurnya, melainkan termaktub dalam kitab (diketahuiNya). Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

35:31 Yang Kami wahyukan kepadamu, iaitu kitab adalah kebenaran, membenarkan (kitab kitab) yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahamelihat (segala hambaNya).

 

35:38 Sesungguhnya Allah mengetahui yang ghaib di langit dn di bumi. Sungguh Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

 

35:44 Tiadakah mereka berjalan di muka bumi, lalu memperhatikan bagaimana akibatnya orang orang yang sebelum mereka, sedang mereka itu terlebih kuat daripada mereka ini. Allah tiada dapat dilemahkan oleh sesuatu yang di langit dan tidak pula yang di bumi . Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

36:38 Dan (suatu keterangan juga bagi mereka) matahari, ia berlari (beredar) hingga tempat tetapnya. Itulah takdir (aturan Allah) yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

36:79  Katakanlah: Yang akan menghidupkannya ialah (Tuhan) yang menjadikan dia pada pertama kali. Dia Mahamengetahui semua makhlukNya.

 

36:81 Apa tidakkah (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa menjadikan seumpama mereka? Ya, (memang berkuasa). Dia Mahamenjadikan lagi Mahamengetahui.

 

39:70 Tiap tiap orang disempurnakan (balasan) amalannya masing masing, sedang Dia lebih mengetahui apa apa yang mereka perbuat.

 

40:2 Diturunkan kitab (ini) daripada Allah yang Mahaperkasa lagi Mahamengetahui.

 

40:19 Dia (Allah) mengetahui mata yang khianat dan apa apa yang disembunyikan dada.

 

41:12  Lalu Dia jadikan semuanya 7 langit dalam 2 hari, dan Dia wahyukan kepada tiap tiap langit itu perintahNya. Dan Kami hiasi langit yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang bintang) serta Kami pelihara. Itulah takdir (peraturan) yang Maha perkasa lagi Mahamengetahui.

 

41:19 Pada hari dikumpulkan musuh musuh Allah (orang orang kafir) ke dalam neraka, lalu mereka dihalau semuanya.

 

41:20 Sehingga apabila mereka sampai di sana, menjadi saksilah bagi mereka pendengaran, pemandangan dan kulit mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

41:21  Mereka berkata kepada kulitnya : Mengapakah kamu menjadi saksi atas (perbuatan) kita? Sahut kulit itu : Kami telah dipandaikan bercakap cakap oleh Allah, yang memandaikan bercakap cakap bagi tiap tiap sesuatu, dan Dia telah menciptakan kamu pada pertama kali dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

41:22 Kamu tiada dapat menutupi dirimu,  (tatkala memperbuat dosa) dari persaksian pendengaran, pemandangan dan kulit kulitmu terhadapmu, bahkan kamu menyangka, bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakkan apa apa yang kamu perbuat.

 

41:23 Itulah persangkaan mu yang kamu sangka terhadap Tuhanmu, yang membinasakan kamu, lalu kamu menjadi orang orang yang merugi.

 

41:24 Jika mereka sabar, maka nerakalah tempat tinggalnya dan jika mereka minta keredhaan, maka mereka tiada termasuk orang orang yang diredhai.

 

41:25 Kami adakan untuk mereka beberapa teman, lalu teman teman itu menghiaskan (memperlihatkan baik) kepada mereka apa apa yang di hadapan mereka (dunia) dan apa apa yang di belakang mereka (akhirat), dan tetaplah perkataan (siksa) bagi mereka bersama umat umat yang telah lalu sebelum mereka, di antara jin dan manusia. Sungguh mereka itu orang merugi.

 

41:26 Berkata orang orang yang kafir : Janganlah kamu dengar Quran ini dan berteriak teriaklah waktu mendengarkannya, mudah mudahan kamu mengalahkannya.

 

41:27 Demi akan Kami rasakan siksa yang keras kepada orang orang yang kafir dan akan Kami balas mereka dan akan Kami balas mereka atas sejahat jahat (perbuatan) yang mereka kerjakan.

 

41:28 Itulah balasan untuk musuh musuh Allah, (iaitu) neraka. Untuk mereka itu di dalamnya kampung yang kekal, sebagai balasan, sebab mereka menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:47 KepadaNya dikembalikan (tentang) pengetahuan hari kiamat. Tiadalah buah buahan yang keluar dari kelopaknya , (melainkan dengan ilmu Allah) dan tiadalah kandungan yang dikandung perempuan dan tiada pula yang dilahirkannya, melainkan dengan ilmuNya (Allah), Pada hari Allah menyeru mereka: Manakah sekutu sekutuKu? Sahut mereka itu: Kami beritahukan kepada Engkau (sekarang), bahawa kami tidak mengakuinya.

 

41:54 Ingatlah, sesungguhnya mereka dalam ragu ragu tentang menemui Tuhannya. Ingatlah, sesungguhnya Dia meliputi (mengetahui) tiap tiap sesuatu.

 

42:25 Dia yang menerima taubat dari hamba hambaNya dan memaafkan kejahatan mereka dan mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

 

42:27 Jikalau Allah melapangkan rezeki bagi hamba hambaNya, mereka aniaya di muka bumi, tetapi Dia menurunkan dengan sekadar (yang tertentu) menurut kehendakNya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahamelihat segala hambaNya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

42:31 Kamu tidak dapat melarikan diri (dari melapetaka itu) di muka bumi dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain Allah.

 

42:53 (Iaitu) jalan (agama) Allah, yang mempunyai apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Ingatlah kepada Allah kembali segala urusan.

 

43:80 Bahkan adakah mereka mengira, bahwa Kami tiada mendengar rahsia dan bisikan2 mereka? Ya. (Kami dengar) sedang utusan utusan (malaikat) Kami menuliskannya disisi mereka.

 

43:84 Dialah yang Tuhan di langit dan Tuhan di bumi. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

44:6 Sebagai rahmat daripada Tuhanmu. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamengetahui,

 

46:13 Sesungguhnya orang2 yang berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka berlaku lurus, maka tiadalah mereka takut dan tiada pula berdukacita.

 

48:4 Dia yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang orang yang beriman, supaya bertambah keimanan mereka bersama keimanannya. Kepunyaan Allah tentara langit dan bumi dan Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

48:26 (Iaitu) ketika orang orang yang kafir mengadakan kesombongan dalam hati mereka, kesombongan jahiliah (tidak mau menerima kebenaran), kemudian Allah menurunkan keteranganNya kepada rasulNya dan kepada orang orang Mukmin dan Dia menetapkan mereka dengan kalimat taqwa (tetap hati serta setia), sedang mereka lebih berhak dengan taqwa itu dan menjadi ahlinya. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Maha mengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

49:16  Katakanlah: Adakah kamu memberitahukan agamamu kepada Allah? Pada hal Allah mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi? Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

49:18 Sesungguhnya Allah mengetahui (apa apa) yang ghaib di langit dan di bumi, dan Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

50:4  Sesungguhnya Kami mengetahui apa apa yang dibinasakan oleh bumi di antara (bangkai) mereka (dalam kubur) dan di sisi Kami ada Kitab yang terpelihara baik.

 

50:16  Sesungguhnya telah Kami jadikan manusia dan Kami ketahui apa apa yang diwas waskan (dibisikkan) oleh hatinya dan Kami lebih hampir kepadanya dari urat lehernya.

 

51:29 Kemudian datang isterinya seraya memekik, lalu menepuk mukanya dan berkata (adakah aku akan beranak) padahal aku seorang tua yang mandul?

 

51:30 Sahut mereka itu: Begitulah Tuhanmu berkata. Sungguh Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

53:31 Kepunyaan Allah apa apa yang dilangit dan apa apa yang dibumi, supaya Dia membalasi orang orang yang berbuat jahat, kerana perbuatannya (yang jahat), dan supaya Dia membalasi orang orang yang berbuat baik dengan kebaikan.

 

53:32 (Iaitu) orang orang yang menjauhi dosa dosa besar dan yang keji keji, kecuali dosa dosa kecil. Sungguh Tuhanmu lapang ampunanNya. Dia lebih mengetahui tentang kamu, ketika Dia menjadikan kamu (nenekmu yang mula mula) daripada bumi dan ketika kamu masih janin (anak bayi) dalam perut ibumu. Sebab itu janganlah kamu membersihkan (memuji) dirimu sendiri. Dia lebih mengetahui siapa yang taqwa di antara kamu.

 

56:85 Dan Kami lebih hampir kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak mengetahui.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:3 Dia yang awal dan yang akhir, yang lahir dan yang batin, dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:5 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi, dan kepada Allah dikembalikan segala urusan.

 

57:6 Dia memasukkan malam pada siang, dan memasukkan siang pada malam, Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada (hati).

 

57:10 Mengapakah kamu tidak mau menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah, pada hal kepunyaan Allah pusaka langit dan bumi? Tiadalah sama di antara kamu, orang yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sebelum menaklukkan (kota Makkah) (dengan orang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang2 yang menafkahkan (hartanya) dan berperang sesudah (menaklukkan Makkah) itu. Tetapi masing2nya itu, Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:22 Tiadalah melapetaka (musibah) di bumi dan tiada pula pada dirimu, melainkan (telah termaktub) dalam kitab (lauh-mahfuz), sebelum Kami mengadakannya. Sungguh demikian itu mudah bagi Allah.

 

57:25 Sesungguhnya telah Kami utus beberapa rasul Kami dengan (membawa) keterangan dan Kami turunkan serta mereka kitab dan neraca (keadilan), supaya berdiri manusia di atas keadilan. Dan Kami turunkan (adakan) besi, untuk (mendapat) kekuatan yang sangat dan beberapa manfaat bagi manusia dan supaya Allah mengetahui, siapa yang menolongNya (agamaNya) dan rasul rasulNya, (sedang Dia) gaib (dari mereka). Sungguh Allah Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

58:7  Tiadakah engkau ketahui, bahwa Allah mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi? Tiadalah berbisik 3 orang, melainkan Dia yang keempatnya dan tidak pula lima orang melainkan Dia yang keenamnya, dan tiada kurang dari pada itu dan tidak pula lebih, melainkan Dia beserta mereka, di mana mereka berada. Kemudian Dia khabarkan kepada mereka apa apa yang mereka kerjakan pada hari kiamat. Sungguh Allah Maha mengetahui tiap tiap sesuatu.

 

58:11 Hai orang orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: Berlapang lapanglah kamu dalam majlis, maka hendaklah kamu berlapang lapang, niscaya Allah melapangkan untukmu. Dan apabila dikatakan Bangunlah (berdirilah) kamu, maka hendaklah kamu berdiri, niscaya Allah meninggikan orang orang yang beriman diantara kamu dan orang orang yang berilmu beberapa darjat. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

58:13 Takutkah kamu (akan menjadi miskin), kerana mendahulukan sedekah, sebelum berbisik itu? Ketika kamu tidak memperbuat (sedekah) dan Allah menerima taubatmu, maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah Allah dan RasulNya. Allah Mahaamat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

59:18 Hai orang orang yang beriman, takutlah kepada Allah dan hendaklah (tiap tiap) orang memperhatikan apa yang diusahakannya untuk besok, dan takutlah kepada Allah. Sungguh Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

60:1 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu ambil musuhKu dan musuhmu menjadi wali (pembantu); kamu hubungkan kepada mereka kasih sayang, pada hal mereka telah kafir (menyangkal) kebenaran yang datang kepadamu. Mereka mengusir rasul dan kamu, kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu keluar berjuang pada jalanKu dan menuntut keredhaanKu, kamu rahsiakan kepada mereka kasih sayang. Pada hal Aku mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan. Barang siapa memperbuat demikian di antara kamu, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

62:7 Mereka tiada mencita cita mati selama lamanya kerana dosa yang diperbuat oleh tangan mereka, dan Allah Mahamengetahui orang orang yang aniaya.

 

63:1 Apabila datang kepada engkau orang orang munafiq, mereka berkata: Kami menjadi saksi (mengakui), bahwa engkau (ya Muhammad) sungguh rasul Allah. Allah mengetahui, bahwa engkau rasulNya dan Allah menjadi saksi (mengetahui) pula, bahwa orang orang munafiq itu dusta.

 

63:11 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seseorang, bila telah sampai ajalnya. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:4 Dia mengetahui apa apa yang di langit dan di bumi dan mengetahui apa apa yang kamu rahsiakan dan apa apa yang kamu nyatakan. Allah Maha mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

64:8 Maka berimanlah kamu kepada Allah, rasulNya dan cahaya (Quran) yang Kami turunkan (kepadanya). Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:11 (Seseorang) tiada ditimpa malapetaka (musibah), melainkan dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah, ditunjuki Allah hatinya. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

64:18 Mengetahui yang gaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Mahabijaksana.

 

66:12 Dan (lagi) Maryam binti Imran, yang menjaga kehormatannya, kemudian Kami tiupkan ruh kepadanya (sehingga ia melahirkan Isa) dan ia membenarkan kalimat Tuhan dan kitab kitabNya, dan ia termasuk orang orang yang taat.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:13 Lunakkanlah perkataanmu atau keraskanlah, sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

67:19 Tiadakah mereka melihat burung burung di atas mereka, yang mengembangkan sayapnya, dan mengatupkannya? Tiadalah yang memegangnya, melainkan Rahman. Sungguh Dia Mahamelihat tiap tiap sesuatu.

 

68:7 Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lebih mengetahui orang orang yang dapat petunjuk.

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

76:30 Kamu tiada (menghendaki sesuatu), melainkan jika Allah menghendaki pula. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha bijaksana.

 

84:23 Dan Allah lebih mengetahui apa apa yang mereka simpan dalam dadanya.

 

87:7 Kecuali apa yang dikehendaki Allah. Sesungguhnya Dia mengetahui yang lahir dan yang tersembunyi.

 

89:14 Sesungguhnya Tuhanmu (selalu) mengintip (mengawasi perbuatannya).

 

100:11 Sesungguhnya Tuhan mereka pada hari itu Maha-amat mengetahui amalan mereka.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.