Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Maha Memperdayakan

 

Allah sebaik baik memperdayakan

 

Allah Maha Memperdayakan

 

Tipudaya Allah lebih hebat dari mereka

 

 

 

2.6 Sesungguhnya orang orang yang kafir (ingkar) sama bagi mereka, engkau beri peringatan mereka atau tiada engkau beri peringatan, niscaya tiada juga mereka beriman.

 

2.7 Allah telah mencap hati dan pendengaran mereka dan atas penglihatan mereka ada tutup dan untuk mereka itu siksa yang besar.

 

2:8 Di antara manusia ada yang berkata: Kami telah beriman kepada Allah dan hari kemudian pada hal mereka itu bukan orang orang beriman.

 

2.9 Mereka hendak menipu Allah dan orang orang yang beriman, pada hal mereka tiada menipu (orang lain) hanya diri mereka sendiri, tetapi mereka tiada sadar.

 

2.10 Dalam hati mereka ada penyakit (syak wasangka), lalu ditambah Allah penyakit itu, dan untuk mereka itu siksa yang pedih. Kerana mereka berdusta.

 

2.11 Apabila dikatakan kepada mereka, Janganlah kamu berbuat bencana di muka bumi maka jawab mereka: Hanya kami berbuat kebaikan.

 

2.12 Ingatlah, sesungguhnya mereka itu berbuat bencana, tetapi mereka itu tiada sadar.

 

2:13 Apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu, sebagaimana manusia telah beriman, mereka berkata: Adakah kami akan beriman sebagaimana orang orang bodoh telah beriman? Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah yang sebenarnya bodoh, tetapi mereka tiada tahu.

 

2.14 Apabila mereka menemui orang orang yang beriman mereka berkata: Kami telah beriman. Tetapi bila mereka bersembunyi dengan ketua ketuanya, mereka berkata pula: Sesungguhnya kami beserta kamu juga, hanya kami memperolok olokkan (orang orang beriman).

 

2:15 Allah akan memperolok olokkan mereka itu, dan membiarkan mereka dalam kedurhakaannya, sedang mereka itu bimbang.

 

2.16 Mereka membeli kesesatan dengan petunjuk: Maka tiada berlaba perniagaan mereka dan tiada pula mendapat petunjuk.

 

2.17 Umpama mereka itu seperti orang yang menyalakan api, tatkala bercahaya di kelilingnya, dihilangkan Allah cahaya itu dan ditinggalkanNya mereka dalam gelap gulita, tiada melihat suatu apa pun.

 

2.18 (Mereka itu) tuli, bisu dan buta, sedang mereka tiada juga kembali (kepada kebenaran).

 

2:19 Atau seumpama orang orang yang ditimpa hujan yang turun dari langit disertai gelap gulita, guruh dan kilat, mereka itu memasukkan anak jarinya ke dalam telinganya, kerana mendengar petir, lantaran takut mati. Allah meliputi (pengetahuanNya) akan orang2 kafir itu.

 

2:20 Hampir kilat menyambar pemandangan mereka. Tiap tiap kali kilat itu bercahaya, mereka berjalan, tetapi apabila gelap, mereka berhenti. Kalau dikehendaki Allah, niscaya dihilangkanNya pendengaran, dan pemandangan mereka. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:71 Berkata Musa: Allah berfirman: Sesungguhnya sapi itu bukan yang telah patuh untuk membajak bumi dan bukan pula menyirami ladang, lagi sejahtera, tidak belang warnanya sedikitpun. Berkata mereka itu: Sekarang telah engkau terangkan dengan sebenarnya. Lalu mereka sembelih sapi itu, hampir mereka tiada dapat memperbuatnya.

 

2:72 (Ingatlah) ketika kamu membunuh seseorang, lalu kamu berbantah bantah tentang siapa yang membunuhnya, sedang Allah melahirkan apa apa yang kamu sembunyikan.

 

2:73 Lalu Kami berkata: Pukullah orang yang mati itu dengan sebahagian anggota sapi itu. Demikianlah Allah menghidupkan orang orang mati dan memperlihatkan kepadamu ayat ayatNya (tanda tanda kekuasaanNya), mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

3:53 Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada (Kitab) yang Engkau turunkan dan kami ikut rasul itu, maka tuliskanlah kami bersama orang orang yang shahadat (mengakui, bahawa Allah esa, dan rasul itu benar).

 

3:54 Mereka itu menipu dan Allah menipu mereka pula (membalas tipuannya) dan Allah sebaik baik (membalas) orang orang menipu.

 

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

 

3:86 Bagaimanakah Allah akan menunjuki kaum yang kafir, sesudah mereka beriman dan mereka telah mengaku, bahwa rasul itu sebenarnya dan telah datang kepada mereka beberapa keterangan? Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

3:87 Balasan untuk mereka itu ialah atas mereka kutuk Allah, (kutuk) malaikat dan (kutuk) manusia sekalian.

 

3:88 Mereka kekal di dalamnya, tiada diringankan siksaan dari mereka dan tiada pula diberi tempoh.

 

3:89 Kecuali orang orang yang bertaubat sesudah itu, dan memperbaiki (amalannya), sesungguhnya Allah Pengampun, lagi Penyayang

 

3:90 Sesungguhnya orang orang yang kafir, sesudah beriman, kemudian bertambah kekafirannya, niscaya tiada diterima taubat mereka dan mereka itulah orang orang yang sesat.

 

3:91 Sesungguhnya orang orang yang kafir dan mati dalam kekafirannya, tiadalah diterima dari salah seorang mereka, sepenuh bumi emas, meskipun ditebusi dengan dia. Untuk mereka itu siksaan yang pedih dan tak ada bagi mereka orang yang menolong.

 

3:94 Barang siapa mengadakan dusta terhadap Allah sesudah itu, maka mereka itu orang aniaya.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

4:113 Kalau tiadalah kurnia Allah dan rahmatNya kepada engkau, niscaya bercita cita satu golongan di antara mereka itu hendak menyesatkan engkau. Padahal tiadalah mereka akan menyesatkan, melainkan diri mereka sendiri; Dan mereka tiada akan membahayakan kepada engkau sedikitpun. Allah telah menurunkan kitab dan hikmah kepada engkau dan mengajarkan kepada engkau apa apa yang tiada engkau ketahui. Adalah kurnia Allah Mahabesar terhadap engkau.

 

4:142 Sesungguhnya orang orang munafik itu menipu Allah, sedang Allah menipu mereka itu (membalas tipuan mereka). Apabila mereka berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas, serta riya terhadap manusia dan mereka tiada mengingat Allah, melainkan sedikit sekali.

 

4:143 Mereka itu dalam keraguan antara demikian itu, tidak ke arah mereka ini dan tiada pula ke arah mereka itu. Barang siapa disesatkan Allah, maka tiadalah engkau (ya Muhammad) untuk menunjukinya.

 

5:13 Oleh kerana pelanggaran mereka terhadap perjanjiannya. Kami kutuki mereka itu dan Kami jadikan hati mereka keras, (sehingga) mereka mengubah kalimat (Allah) daripada tempatnya, serta melupakan sebahagian dari apa yang telah diperingatkan kepada mereka. Engkau (ya Muhammad) senantiasa melihat orang orang yang khianat di antara mereka itu, kecuali sedikit di antara mereka; maka maafkanlah mereka itu dan bebaskanlah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang orang yang berbuat kebaikan. 

5:33 Sesungguhnya balasan orang orang yang memerangi Allah dan RasulNya dan berusaha memperbuat bencana di muka bumi, bahawa mereka itu dibunuh atau disalib atau dipotong tangan dan kakinya dengan bertimbal balik, atau dibuang jauh dari tanah airnya. Balasan itu adalah suatu kehinaan bagi mereka didunia dan untuk mereka itu diakhirat siksaan yang besar.

 

5:41 Hai rasul, janganlah engkau berduka cita, kerana orang orang yang bersegera masuk kekafiran di antara orang orang yang berkata : Kami telah beriman, dengan mulut mereka, sedang hati mereka tiada beriman. Di antara orang orang Yahudi ada pendengar pendengar perkataan bohong , pendengar pendengar untuk kaum lain yang tiada datang kepada engkau (ya Muhammad). Mereka itu mengubah perkataan dari pada tempatnya. Mereka berkata (kepada utusan yang diutusnya kepada Muhammad):  Jika ini diberikan kepadamu, maka terimalah dan jika bukan ini diberikannya, maka tinggalkanlah. Barang siapa dikehendaki Allah akan menyesatkannya, maka tiadalah engkau berkuasa mempertahankannya dari (siksaan) Allah sedikitpun. Mereka itu ialah orang orang yang tiada dikehendaki Allah akan mensucikan hati mereka. Untuk mereka itu di dunia kehinaan dan untuk mereka diakhirat siksaan yang besar.

6:6 Tiadakah mereka ketahui, berapa banyaknya umat yang telah Kami binasakan  sebelum mereka, Kami senangkan mereka di bumi dengan kesenangan yang belum pernah Kami berikan kepadamu dan Kami turunkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami adakan air sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka, kerana dosa mereka sendiri dan Kami jadikan sesudah mereka itu umat yang lain.

6:25 Di antara mereka, ada orang yang mendengarkan (pengajaran) engkau dan Kami adakan tutup atas (mata) hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti apa apa dan (Kami adakan) pekak di telinga mereka. Jika mereka lihat beberapa ayat (keterangan), mereka tiada beriman kepadanya. Sehingga apabila mereka datang kepada engkau hendak membantahmu, maka orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya khabar dongeng orang orang dahulu.

 

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

 

6:123 Demikianlah, Kami adakan pada tiap tiap negeri, orang2 yang besar dosanya, sehingga mereka menipu dalam negeri itu. Tetapi tiadalah mereka menipu (orang lain) hanya diri mereka sendiri, sedang mereka tiada sadar.

 

6:124 Apabila datang suatu ayat (keterangan) kepada mereka, lalu mereka berkata : Kami tiada akan beriman, sehingga diunjukkan kepada kami (mukjizat) seumpama yang diunjukkan oleh rasul2 Allah dahulukala. Allah lebih mengetahui tempat meletakkan risalatNya. Nanti orang orang yang berdosa itu akan ditimpa kehinaan di sisi Allah dan siksaan yang keras, sebab mereka itu menipu.

 

7:30 Satu golongan mendapat petunjuk dan satu golongan jadi sesat, kerana mereka itu mengangkat syetan menjadi wali bukan Allah, sedang mereka mengira, bahwa mereka itu mendapat petunjuk.

 

7:37 Siapakah yang terlebih aniaya dari orang yang mengadakan bohong terhadap Allah atau mendustakan ayat ayatNya? Mereka menerima bahagiannya daripada Kitab. Sehingga apabila datang utusan utusan Kami mencabut jiwa mereka, lalu utusan utusan itu berkata: Di manakah (berhala) yang kamu sembah, selain daripada Allah? Mereka itu menjawab : Telah lenyap daripada kami. Mereka telah mengaku bahwa mereka orang orang kafir.

 

7:38 Allah berfirman: Masuklah kamu bersama umat umat yang telah dahulu sebelum kamu, iaitu jin dan manusia ke dalam neraka, tiap tiap masuk satu umat, ia mengutuki saudaranya, sehingga apabila masuk semua mereka ke dalam neraka itu, berkatalah umat yang kemudian kepada umat yang dahulu: Ya Tuhan kami, mereka inilah yang menyesatkan kami, sebab itu datangkanlah kepada mereka siksaan yang berlipat ganda dari pada api neraka. Allah menjawab: Masing masing kamu mendapat siksaan yang berlipat ganda, tetapi kamu tiada mengetahui.

 

7:39 Berkata umat yang terdahulu kepada umat yang kemudian: Tidak ada bagimu kelebihan daripada kami, sebab itu, rasailah olehmu siksaan itu, sebab usaha kamu sendiri.

 

7:40 Sesungguhnya orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami dan sombong menerimanya, niscaya tiadalah dibukakan pintu langit bagi  mereka dan tiada pula mereka masuk syurga, kecuali kalau masuk unta ke dalam lubang jarum. Demikianlah Kami membalasi orang orang berdosa.

 

7:41 Untuk mereka tikar dari api neraka dan di atasnya kain selimut. Demikianlah Kami membalasi orang orang aniaya.

 

7:51 (Yaitu) Orang orang yang menjadikan agamanya sebagai permainan dan pergurauan, sedang mereka telah terpedaya dengan kehidupan di dunia. Maka pada hari ini Kami lupakan mereka, sebagaimana mereka telah melupakan pertemuan hari ini dan kerana mereka menyangkal ayat ayat Kami.

 

7:94 Tiadalah kami utus seorang Nabi ke dalam suatu negeri, melainkan Kami siksa penduduknya dengan kemiskinan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka mereka merendahkan hati (bertunduk).

 

7:95 Kemudian Kami tukar tempat kejahatan dengan kebajikan, sehingga mereka berkembang biak dan mereka berkata: Bapak bapak kami telah ditimpa kemelaratan dan kesenangan. Lalu Kami siksa mereka dengan tiba tiba sedang mereka tiada sadar.

 

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

7:97 Adakah aman sentosa penduduk negeri, jika datang siksa Kami kepada mereka malam hari, sedang mereka tengah tidur nyenyak?

 

7:98 Adakah aman sentosa penduduk negeri, jika datang siksa Kami, waktu matahari sedang naik (waktu dhuha), sedang mereka tengah bermain main?

 

7:99 Adakah mereka aman sentosa terhadap (balasan) tipu daya Allah, sedang tiadalah yang sentosa terhadap tipu daya Allah itu, selain kaum yang merugi.

 

7:101 Negeri itu Kami ceritakan riwayatnya kepada engkau. Sesungguhnya telah datang kepada mereka rasul rasul dengan membawa keterangan, tetapi mereka tiada juga mau beriman, disebabkan mereka telah mendustakan dahulunya. Demikianlah Allah mencap hati orang orang yang kafir.

 

7:102 Tiada Kami dapati kebanyakkan mereka yang menepati perjanjian, bahkan kebanyakkannya Kami dapati orang orang yang fasik.

 

7:183 Aku beri janji mereka itu, sesungguhnya tipu dayaKu amat kokoh. (balasan tipu daya mereka).

 

8:30 Ketika orang2 kafir memperdayakan engkau, supaya mereka mempenjarakan engkau, membunuh engkau atau mengusir engkau. Mereka itu memperdayakan, dan Allah memperdayakan mereka pula (membalas tipu dayanya). Allah sebaik baik memperdayakan.

8:59 Janganlah mengira orang orang yang kafir, bahwa mereka akan terlepas dari hukuman Kami. Sesungguhnya mereka tiada dapat melemahkan Kami.

 

9:2 Sebab itu berjalanlah kamu (hai orang orang musyrik) di muka bumi empat bulan lamanya dan ketahuilah, bahawa kamu tiada dapat melemahkan Allah dan bahawa Allah menghinakan orang2 kafir.

 

9:36 Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah, dua belas bulan, dalam kitab Allah, pada hari Allah menjadikan langit dan bumi. Diantaranya ada empat bulan suci (tidak boleh berperang dalam bulan itu, yakni Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rajab). Demikianlah agama yang lurus, sebab itu janganlah kamu menganiaya dirimu dalam bulan itu. Perangilah orang2 musyrik semuanya, sebagaimana mereka memerangi kamu semuanya. Ketahuilah bahawa Allah bersama orang orang yang taqwa.

 

9:37 Mengundurkan (bulan suci itu), hanya menambah kekafiran, disesatkan dengan dia orang orang kafir, mereka menghalalkannya dalam setahun dan mengharamkannya dalam tahun yang lain, supaya mereka bermufakat tentang beberapa bulan yang diharamkan Allah, lalu mereka halalkan bulan yang diharamkan Allah. Dihiaskan kepada mereka usahanya yang jahat itu. Allah tiada menunjuki kaum yang kafir.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:67 Orang2 munafik laki2 dan orang2 munafik perempuan, setengahnya serupa dengan yang lain. Mereka menyuruh (memperbuat) yang mungkar dan melarang memperbuat maaruf, mereka mengengam tangannya (bakhil). Mereka melupakan Allah, lalu Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang2 munafik itu, ialah orang2 fasik. 

 

9:77 Lalu Allah menjadikan akibat mereka jadi munafik dalam hatinya sampai pada hari mereka menemuinya (hari kiamat), disebabkan mereka telah melanggar yang mereka janjikan, lagi kerana mereka berdusta.

 

9:79 Orang2 yang mencela orang yang berbuat baik diantara orang2 beriman, tentang sedekah dan orang2 yang tiada memperoleh selain tenaganya, lalu mereka memperolok olokkan orang yang bersedekah itu, Allah memperolok olokkan mereka pula; dan untuk mereka siksaan yang pedih.

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

 

10:22 Dia (Allah) memperjalankan kamu di darat dan di laut, sehingga ketika kamu dalam kapal dan kapal itu berlayar dengan angin yang baik, sedang mereka bergembira, tiba tiba bertiuplah angin topan dan datanglah ombak dari tiap tiap penjuru, sehingga mereka menduga, bahawa mereka akan ditimpa bahaya. (Ketika itu) mereka memohon kepada Allah, serta mengikhlaskan agama kepadaNya : Demi jika Engkau lepaskan kami daripada bahaya ini, niscaya kami berterima kasih.

 

10:23 Tatkala Allah melepaskan mereka, tiba tiba mereka membuat bencana di muka bumi tanpa kebenaran. Hai manusia, sesungguhnya bencana yang kamu lakukan itu, (bahayanya) atas dirimu sendiri. Itulah kesukaan hidup di dunia. Kemudian tempat kembalimu kepada Kami, lalu Kami khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

10:70 Kesukaan sedikit di dunia, kemudian mereka kembali kepada Kami, kemudian Kami rasakan siksa yang keras terhadap mereka, sebab mereka kafir.

 

11:9 Demi, jika Kami rasakan nikmat Kami kepada manusia, kemudian Kami cabut kembali daripadanya, niscaya ia putus asa dan menjadi kafir.

 

11:10 Demi, jika Kami rasakan kepadanya kesenangan, sesudah kesusahan yang menimpa dirinya, niscaya ia berkata : Telah hilang sengsara itu dari saya. Sesungguhnya dia sangat bergembira lagi sombong.

 

11:15 Barang siapa menghendaki hidup di dunia dan perhiasannya, Kami sempurnakan pekerjaannya di dunia, sedang mereka tiada dirugikan.

 

11:16 Tetapi tidak ada bagi mereka di akhirat, melainkan neraka. Dan hapuslah apa apa yang mereka perbuat di dunia, dan binasalah apa apa yang mereka amalkan.

 

11:17 Adakah orang yang mendapat keterangan daripada Tuhannya dan diikuti oleh saksi dari Allah (Quran) dan sebelumnya ada kitab Musa (Taurat), menjadi ikutan dan rahmat (sama dengan orang yang tiada mendapat keterangan?). Mereka itu beriman kepadanya. Barang siapa yang ingkar akan dia, di antara beberapa golongan, maka nerakalah tempatnya. Sebab itu janganlah engkau dalam keraguan tentang Quran, sesungguhnya Quran itu sebenarnya daripada Tuhanmu, tetapi kebanyakan manusia tiada mau beriman.

 

11:24 Umpama dua golongan (kafir dan mukmin) seperti orang buta lagi tuli, dengan orang melihat lagi mendengar. Adakah kedua perumpamaan itu serupa? Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

11:34 Tiada berguna nasihatku kepadamu, jika aku hendak memberi nasihat kepadamu, jika Allah hendak menyesatkan kamu. Dia Tuhanmu dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

12:52 Demikian itu, supaya tahu pembesar, bahwa aku tiada berkhianat kepadanya sepeninggalnya dan sesungguhnya Allah tiada menunjuki tipu daya orang orang yang khianat.

 

12:76  Kemudian dimulainya memeriksa karung2 mereka itu, sebelum karung saudaranya , kemudian dapat dikeluarkannya piala itu dari dalam karung saudaranya. Demikianlah kami ajarkan tipu muslihat kepada Yusuf. Yusuf tiada hendak menarik saudaranya menurut agama (hukum) raja, kecuali jika dikehendaki Allah. Kami tinggikan darjat orang2 yang Kami kehendaki. Diatas tiap tiap orang yang memiliki ilmu, ada pula yang lebih alim.

 

13:27 Berkata orang orang kafir: Mengapakah tidak diturunkan kepadanya (Muhammad) satu ayat (mukjizat) dari Tuhannya? Katakanlah : Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki orang yang kembali (taubat) kepadaNya.

 

13:33 Adakah yang berdiri (mengawasi) usaha tiap tiap orang (iaitu Allah) (serupa dengan berhala yang tiada dapat mengawasi)? Mereka itu mengadakan bagi Allah sekutu sekutu. Katakanlah: Sifatkanlah sekutu sekutu Allah itu. Bahkan adakah kamu khabarkan kepada Allah (sekutu) yang tiada diketahuiNya di mukabumi atau kamu katakan  (sekutu Allah itu) pada lahirnya saja? Bahkan dihiaskan kepada orang2 kafir tipu daya mereka (sehingga dipandangnya baik), sedang mereka menghalangi jalan Allah. Barang siapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada baginya orang yang menunjuki.

 

13:34 Untuk mereka itu siksaan, ketika hidup di dunia, sedang siksaan akhirat lebih keras, dan tidak ada bagi mereka orang yang memeliharakan dari (siksaan Allah).

 

14:3 (Iaitu) orang2 yang memilih hidup di dunia dari akhirat dan menghalangi jalan Allah dan mencari (jalan) yang bengkok. Mereka itu dalam kesesatan yang jauh.

 

15:6 Berkata mereka itu: Hai orang yang diturunkan Quran kepadanya! Sesungguhnya engkau orang gila.

 

15:7 Mengapa engkau tiada mendatangkan malaikat kepada kami, jika engkau orang yang benar?

 

15:8 Kami tiada menurunkan malaikat, melainkan dengan kebenaran dan ketika itu (turun malaikat) mereka tiada diberi tempoh.

 

15:9 Sesungguhnya telah Kami turunkan peringatan (Quran) dan sesungguhnya Kami memeliharanya.

 

15:10 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang Rasul) sebelum engkau kepada beberapa golongan orang orang dahulu kala.

 

15:11 Tiada datang seorang rasul kepada mereka, melainkan mereka perolok olokan.

 

15:12 Seperti itulah Kami masukkan olok olokkan itu ke dalam hati orang orang yang berdosa.

 

15:13 Mereka itu tiada beriman kepada Nabi, pada hal telah lalu sunnah (peraturan Allah) terhadap orang orang dahulukala.

 

15:80 Sesungguhnya penduduk lembah Hijr (kaum Tsamud) telah mendustakan Rasul rasul,

 

15:81 Dan Kami datangkan keterangan Kami kepada mereka, tetapi mereka itu berpaling daripadanya.

 

15:82 Adalah mereka itu memahat bukit bukit untuk jadi rumah dengan aman sentosa.

 

15:83 Kemudian mereka itu disambar teriakan keras (petir) waktu subuh.

 

15:84 Maka tidak bermanfaat bagi mereka apa apa yang mereka usahakan.

 

16:9 Hanya Allah menerangkan jalan yang lurus, diantaranya ada jalan yang bengkok. Kalau Dia menghendaki, niscaya ditunjukiNya kamu semuanya.

 

16:26 Sesungguhnya telah memperdayakan orang orang yang sebelum mereka, lalu Allah mendatangkan (siksaanNya), merobohkan sendi sendi  rumah mereka, lalu jatuh atap rumah di atas mereka dan datang siksaan kepada mereka sedang mereka tiada sadar.

 

16:27 Kemudian pada hari kiamat Allah menghinakan mereka dan berkata: Di manakah sekutu sekutuKu, yang kamu bantah orang orang yang beriman tentang urusan mereka? Berkata orang2 yang mendapat pengetahuan: Sesungguhnya kehinaan pada hari ini dan kejahatan atas  orang orang yang kafir,

 

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

 

16:29 Sebab itu masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya. Itulah sejahat jahat tempat orang orang yang sombong.

 

17:45 Apabila engkau membaca Quran, Kami adakan dinding yang menutup antara engkau dan antara orang2 yang tiada beriman kepada akhirat.

 

19:76 Allah akan menambah petunjuk kepada orang2 yang mau menerima petunjuk. Segala (kebajikan) yang kekal dan baik baik, adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu dan lebih baik tempat kembalinya.

 

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.

 

17:18 Barang siapa menghendaki dunia, Kami segerakan baginya didunia apa apa yang Kami kehendaki untuk siapa yang kami kehendaki. Kemudian Kami adakan untuknya neraka jahanam, ia masuk ke dalamnya, sedang ia tercela dan terusir.

 

21:51 Sesungguhnya telah Kami berikan kepintaran (petunjuk) kepada Ibrahim masa dahulu dan Kami mengetahuinya.

 

21:52 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: Apakah patung patung berhala ini, yang kamu tetap menyembahnya?

 

21:53 Mereka berkata: Kami dapati bapa bapa kami menyembahnya.

 

21:54 Dia (Ibrahim) berkata: Sesungguhnya kamu, kamu dan bapa bapamu dalam kesesatan yang nyata.

 

21:55 Mereka berkata: Adakah engkau mendatangkan kebenaran kepada kami, atau engkau bermain main?

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

21:57 Demi Allah, akan kupecahkan berhala berhala kamu sepeninggal kamu berpaling pergi.

 

21:58 Lalu berhala2 mereka dipecah2nya, kecuali (sebuah berhala) yang besar, mudah mudahan mereka kembali kepadanya.

 

21:59 Mereka berkata: Siapakah memperbuat ini terhadap Tuhan kami? Sesungguhnya ia seorang yang aniaya.

 

21:60 Mereka itu berkata: Kami dengar seorang pemuda, yang mencela Tuhan kita, namanya Ibrahim.

 

21:61 Sahut mereka itu: Suruh datanglah ia ke mari di hadapan orang ramai, mudah mudahan mereka mempersaksikan.

 

21:62 Mereka itu berkata: Engkaukah yang memperbuat ini terhadap Tuhan kami, hai Ibrahim?

 

21:63 Jawab Ibrahim: Bahkan yang memperbuatnya, ialah (patung) yang besar ini, sebab itu tanyakanlah kepada berhala2 itu, jika mereka pandai berbicara.

 

21:64 Maka kembali mereka menanyai diri mereka sendiri lalu katanya: Sesungguhnya kamu orang yang aniaya.

 

21:65 Kemudian mereka terbalik atas kepalanya (kembali menjadi kafir) (katanya): Sesungguhnya engkau telah tahu, bahawa Tuhan tuhan ini tiada pandai berbicara.

 

21:66 Ibrahim berkata: Patutkah kamu sembah, selain Allah barang yang tiada bermanfaat kepadamu sedikitpun dan tiada pula memberi melarat kepadamu?

 

21:67 His (cis), kamu ini dan berhala yang kamu sembah selain daripada Allah! Apa tidakkah kamu memikirkan?

 

21:68 Mereka berkata: Bakarlah Ibrahim ini, dan minta tolonglah kepada Tuhanmu, jika kamu memperbuatnya.

 

21:69 Berfirman Kami (Allah): Hai api, hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat terhadap Ibrahim.

 

21:70 Mereka hendak memperdayakan Ibrahim dengan dia, lalu Kami jadikan mereka orang merugi.

 

21:71 Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke bumi yang telah Kami berkati di dalamnya untuk seluruh alam.

 

21:72 Kami anugerahkan kepadanya Ishaq dan Ja’kub sebagai tambahannya; masing masingnya Kami jadikan orang yang salih.

 

21:73 Kami jadikan mereka itu imam (orang2 ikutan), yang memberi petunjuk dengan perintah Kami, dan telah Kami wahyukan kepada mereka (supaya) memperbuat kebaikan, mendirikan sembahyang dan membayarkan zakat. Adalah mereka itu menyembah Kami.

 

23:75 Kalau sekiranya Kami sayangi mereka dan Kami hilangkan kemelaratan daripadanya, niscaya mereka berkekalanlah didalam kesesatannya, sedang mereka ragu ragu.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang orang yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

26:160 Kaum Luth telah mendustakan beberapa rasul.

 

26:161 Ketika saudara mereka, Luth berkata kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

 

26:162 Aku ini sungguh menjadi rasul (utusan) yang jujur kepadamu.

 

26:163 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:164 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku. Upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:165 Mengapakah kamu bersetubuh dengan laki laki (bukan dengan perempuan) di antara isi alam.

 

26:166 Dan kamu tinggalkan isteri mu yang dijadikan Tuhan untukmu. Bahkan kamu kaum yang melewati batas.

 

26:167 Sahut mereka itu : Jika engkau tidak berhenti (melarang kami) hai Luth, niscaya engkau akan diusir (dari negeri ini).

 

26:168 Berkata Luth: Sesungguhnya aku amat benci kepada perbuatan kamu itu.

 

26:169 Ya Tuhanku, lepaskanlah aku dan keluargaku dari (siksa) apa yang mereka perbuat.

 

26:170 Lalu Kami lepaskanlah Luth dan keluarganya sekaliannya.

 

26:171 Kecuali isterinya (termasuk) dalam orang orang yang tinggal (mendapat siksa).

 

26:172 Kemudian Kami binasakan (kaum) yang lain.

 

26:173 Kami hujankan atas mereka hujan batu.  Maka amat jahat hujan yang menimpa  kaum yang diberi peringatan.

 

26:174 Sesungguhnya tentang demikian itu suatu tanda (atas kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

 

27:4 Sesungguhnya orang2 yang tidak beriman kepada akhirat, Kami hiaskan kepada mereka pekerjaannya (dipandangnya baik, meskipun sangat buruknya), sedang mereka dalam keraguan.

 

27:5 Untuk mereka sejahat jahat siksa, dan mereka itu amat merugi di akhirat,

 

27:45 Sesungguhnya telah Kami utus kepada Tsamud saudara mereka, Shalih (katanya): Sembahlah Allah! Kemudian mereka menjadi dua golongan yang bermusuh musuhan.

 

27:46 Berkata Shalih: Hai kaumku! Mengapa kamu minta segerakan kejahatan sebelum kebaikan? Mengapa kamu tidak minta ampun kepada Allah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat (daripadaNya)?

 

27:47 Berkata mereka: Kami menjadi sial (celaka) kerana engkau dan orang yang bersama engkau. Berkata Shalih: Kesialan (kecelakaan) kamu itu adalah di sisi Allah, bahkan kamu kaum yang dicobai (Allah).

 

27:48 Di dalam negeri ada sembilan orang laki laki yang memperbuat bencana di muka bumi dan tidak berbuat kebaikan.   

 

27:49 Mereka berkata: Bersumpahlah kamu dengan Allah: Demi kami akan membunuh Shalih pada malam hari dan keluarganya. Kemudian kami katakan kepada walinya, bahwa kami hadir, bukanlah untuk membinasakan keluarganya dan sungguh kami orang yang benar.

 

27:50 Mereka menipu dengan suatu tipuan, dan Kami (Allah) membalas tipuannya itu dengan suatu tipuan pula, sedang mereka tiada sadar.

 

27:51 Maka perhatikanlah, bagaimana akibatnya tipuan mereka itu, sesungguhnya Kami binasakan mereka dan kaumnya sekalian.

 

27:52 Itulah rumah rumah mereka telah kosong (roboh), kerana mereka aniaya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi tanda untuk kaum yang mengetahui.

 

27:53 Kami selamatkan orang orang yang beriman sedang mereka itu bertakwa.

 

27:54 Dan Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: mengapa kamu mengerjakan kejahatan (barang yang keji), sedang kamu melihatnya?

 

27:55 Mengapa kamu ingin (cinta) kepada laki laki, bukan kepada perempuan? Bahkan kamu kaum yang jahil (tidak berilmu).

 

27:56 Maka tidak ada jawapan kaumnya, selain mereka berkata: usirlah keluarga Luth dari dalam negerimu kerana mereka manusia yang suci.

 

27:57 Kemudian kami selamatkan Luth dan keluarganya, kecuali isterinya, telah Kami tentukan dia masuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

27:58 Kami turunkan hujan batu atas mereka, maka itulah sejahat jahat

Hujan untuk orang orang yang diberi peringatan.

 

28:7 Kami wahyukan (ilhamkan) kepada ibu Musa: Kau susukanlah dia! (Musa), apabila engkau takut terhadapnya hendaklah lemparkan dia ke dalam laut (sungai Nil) dan janganlah kau takut dan jangan pula berduka cita, sungguh Kami akan mengembalikannya kepada kau dan mengangkatnya jadi salah seorang rasul.

 

28:8 Kemudian ia (Musa) diambil oleh keluarga Firaun, akhirnya menjadi musuh dan kedukaan bagi mereka. Sesungguhnya Firaun, Haman dan tentera keduanya adalah orang2 salah.

 

28:9 Berkata isteri Firaun : (Anak ini) (Musa) jadi kegembiraan bagiku dan bagimu. (Sebab itu) janganlah dia kamu bunuh, mudah2an dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia jadi anak angkat , sedang mereka tiada sedar.

 

28:10 Hati ibu Musa menjadi kosong (kehilangan akal). Sungguh dia hampir menyatakannya, jika tidak Kami kuatkan hatinya, supaya dia masuk orang2 yang beriman.

 

28:11 ibu Musa berkata kepada saudara Musa yang perempuan: Kau ikutlah dia! Lalu dilihatnya Musa dari jauh, sedang mereka (keluarga Firaun) tiada sedar.

 

28:12 Kami enggankan Musa (menerima susu) perempuan perempuan yang menyusukannya. Lalu saudara Musa berkata: maukah kutunjukkan ahli rumah yang akan mengasuhnya untukmu, sedang mereka memberi nasihat kepadanya? (Lalu diterima baik oleh Firaun)

 

28:13 Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya gembira hatinya dan tiada lagi berduka cita dan supaya dia tahu janji Allah sebenarnya. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

 

28:14 Setelah Musa berusia dewasa dan telah matang fikirannya, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami balasi orang2 yang memperbuat kebaikan.

 

28:50 Kalau mereka tidak memperkenankan (permintaanmu) itu, maka ketahuilah bahawa mereka, semata mata menurut hawa nafsu saja. Siapakah yang terlebih sesat dari orang yang mengikut hawa nafsu nya tanpa petunjuk daripada Allah? Sesungguhnya Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

29:26 Lalu Luth beriman kepadanya (Ibrahim). Berkata Ibrahim: Sesungguhnya aku hendak hijrah (pindah) kepada Tuhanku (ke tempat yang disukai Tuhanku).  Sesungguhnya Dia Maha perkasa lagi Maha bijaksana.

 

29:28 Ingatlah akan Luth, ketika ia berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kamu memperbuat sesuatu yang keji, tidak seorangpun memperbuatnya sebelum kamu diantara orang orang dalam alam.

 

29:29 Adakah kamu bersetubuh dengan laki laki dan menyamun di tengah jalan serta kamu perbuat barang yang mungkar di tempat perhimpunanmu? Maka tidak adalah jawapan kaumnya, kecuali mereka berkata: Datangkanlah siksa Allah itu kepada kami, jika engkau orang yang benar.

 

29:30 Berkata Luth: Ya Tuhanku, tolonglah aku terhadap kaum yang memperbuat bencana itu.

 

29:31 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Ibrahim, dengan (membawa) khabar gembira, mereka berkata: Kami akan membinasakan penduduk negeri ini (negeri Luth), sungguh penduduknya orang orang aniaya.

 

29:32 Berkata Ibrahim: Sesungguhnya dalam negeri itu ada Luth. Jawab mereka itu: Kami lebih mengetahui siapa siapa yang ada di dalamnya. Demi akan kami selamatkan Luth dan keluarganya, kecuali isterinya, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:33 Setelah datang utusan utusan Kami (malaikat) kepada Luth, lalu Luth berduka cita, dan sempit dadanya. Mereka berkata: Janganlah engkau takut dan jangan pula berdukacita. Sesungguhnya kami akan menyelamatkanmu dan keluargamu, kecuali isterimu, maka ia termasuk orang orang yang tinggal (dalam siksa).

 

29:34 Sesungguhnya Kami akan menurunkan siksa dari langit kepada penduduk negeri ini, kerana mereka orang orang fasik (durhaka).

 

29:35 Sesungguhnya Kami tinggalkan daripadanya suatu tanda yang nyata bagi kaum yang memikirkan.

 

29:53 Mereka minta kepada engkau, supaya disegerakan siksa itu. Kalau tiadalah janji yang telah ditentukan, niscaya mereka ditimpa siksa itu. Demi siksa itu akan tiba kepada mereka dengan sekonyong konyong sedang mereka tiada sadar.

 

29:54 Mereka minta kepada engkau, supaya disegerakan siksa itu. Sesungguhnya neraka meliputi (mengepung) orang orang yang kafir.

 

29:55 Pada hari, mereka ditutupi oleh siksa dari atas (kepala)nya dan dari bawah kakinya, lalu Allah berfirman: Rasailah olehmu (siksa) apa yang telah kamu kerjakan.

 

30:29 Tetapi orang orang yang aniaya mengikut hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan. Maka siapakah yang akan menunjuki orang yang telah disesatkan Allah? Tidak ada untuk mereka itu orang yang menolong.

 

33:21 Sesungguhnya pada Rasul Allah, ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan Allah dan hari yang kemudian, serta ia banyak mengingati Allah.

 

35:43 Kerana takbur di muka bumi dan kerana tipuan yang jahat. Dan tiadalah yang ditimpa tipuan yang jahat itu, melainkan yang empunyanya (penipu). Mereka tiada menanti selain daripada sunnah (peraturan Allah) terhadap orang2 dahulu . Maka tiada engkau dapati sunnah Allah itu bertukar tukar dan tiada engkau dapati sunnah Allah itu berubah ubah.

 

36:5 (Quran ini) diturunkan oleh yang Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

36:6 Supaya engkau beri peringatan kaum, yang belum pernah diberi peringatan bapa bapa mereka, lalu mereka itu lalai.

 

36:7 Sesungguhnya telah tetaplah perkataan (Allah) (iaitu siksaan) terhadap kebanyakkan mereka, kerana mereka tiada beriman.

 

36:8 Sesungguhnya Kami pasangkan belenggu dikuduk mereka, sampai ke dagunya, sedang kepala mereka tertengadah.

 

36:9 Dan Kami adakan satu tutup di hadapan mereka dan satu tutup di belakangnya, lalu Kami tutup mata mereka, sehingga mereka tiada melihat (suatu apa pun).

 

36:10 Sama saja bagi mereka, baik engkau beri peringatan mereka atau tiada engkau beri peringatan, niscaya mereka tiada juga beriman.

 

37:83 Sesungguhnya di antara golongannya ialah Ibrahim.

 

37:84 Ketika ia datang (menghadap) Tuhannya dengan hati yang suci.

 

37:85 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya : Apakah yang kamu sembah?

 

37:86 Adakah kerana kebohongan, kamu menghendaki (menyembah) Tuhan tuhan selain dari pada Allah?

 

37:87 Maka apakah persangkaanmu terhadap Tuhan semesta alam?

 

37:88 Kemudian dia (Ibrahim) memandang dengan satu pandangan pada bintang bintang.

 

37:89 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku demam.

 

37:90 Kemudian mereka berpaling daripadanya sambil membelakang.

 

37:91 Kemudian Ibrahim pergi dengan sembunyi kepada Tuhan tuhan mereka (berhala) lalu katanya: Tidakkah kamu makan?

 

37:92 Mengapa Kamu tidak bercakap cakap (menjawab)?

 

37:93 Lalu dipukulnya berhala berhala itu dengan tangannya.

 

37:94 Kemudian mereka datang kepadanya dengan segera.

 

37:95 Berkata Ibrahim : Mengapa kamu sembah (patung patung) yang kamu pahat?

 

37:96 Allah menjadikan kamu dan apa apa yang kamu perbuat.

 

37:97 Berkata mereka itu. Bangunkanlah untuknya suatu bangunan (api), kemudian lemparkanlah Ibrahim ke dalam api itu.

 

37:98 Mereka hendak memperdayakan dia, lalu Kami jadikan mereka orang orang yang terhina.

 

37:99 Berkata Ibrahim: Aku pergi kepada Tuhanku (ke tempat yang disukainya). Dia akan menunjukiku.

 

39:3 Ingatlah! Hanya bagi Allah agama yang suci (dari syirik). Orang orang yang mengambil beberapa Tuhan selain dari padaNya, (berkata): Kami tiada menyembah mereka (berhala berhala), melainkan supaya mereka menghampirkan kami kepada Allah sehampir hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa apa yang mereka perselisihkan. Sesungguhnya Allah tiada menunjuki orang yang dusta lagi kafir.

 

39:36 Bukankah Allah mencukupi ( memeliharakan ) hambaNya ( Muhammad ) ? Mereka mempertakuti engkau dengan orang orang ( berhala berhala ) selain daripadaNya. Siapa yang disesatkan Allah, maka tak adalah baginya orang yang menunjuki.

 

39:37  Siapa yang ditunjuki Allah, maka tak adalah baginya orang yang menyesatkan. Bukankah Allah Mahaperkasa lagi mempunyai siksa?

 

40:74 Selain daripada Allah? Sahut mereka itu, telah lenyap dari Kami, bahkan (teranglah) bahawa kami tiada menyembah suatu apapun masa dahulu. Demikianlah Allah menyesatkan orang2 yang kafir.

 

52:42 Bahkan adakah mereka hendak menipu (engkau)? Maka orang orang yang kafir itulah yang akan tertipu (sebagai balasan tipuannya).

 

52:46 (Iaitu) pada hari yang tidak bermanfaat tipu daya mereka sedikitpun dan mereka tidak pula mendapat pertolongan.

 

57:20 Ketahuilah, bahawa sesungguhnya hidup di dunia, hanya pergurauan, permainan, perhiasan dan bermegah megah antara kamu serta berlumba lumba banyak pada harta benda dan anak anak. Umpama demikian itu seperti air hujan yang menakjubkan orang orang kafir kerana tumbuh tumbuhannya, kemudian ia menjadi kering, lalu engkau lihat dia menjadi kuning, kemudian menjadi lumat (hancur). Dan di akhirat siksa yang keras (untuk orang orang kafir), dan ampunan dan keredhaan daripada Allah (untuk orang orang mukmin). Hidup di dunia tidak lain, hanya kesukaan tipuan.

 

58:14 Tiadakah engkau lihat orang orang (munafiq) mengangkat wali dari kaum yang dimurkai Allah (Yahudi)? Mereka (orang orang munafiq) bukan daripada mu dan bukan pula dari mereka itu (Yahudi) dan mereka bersumpah dengan bohong, sedang mereka mengetahui.

 

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

 

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

58:20 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan rasulNya, mereka itu termasuk dalam orang2 yang terhina.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

68:7 Sesungguhnya Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya, dan Dia lebih mengetahui orang orang yang dapat petunjuk.

 

68:8 Maka janganlah engkau ikut orang orang yang mendustakan (agama).

 

68:9 Mereka bercita cita, kalau engkau lunak (terhadap mereka), mereka akan lunak pula.

 

68:10 Janganlah engkau ikut orang yang banyak bersumpah lagi hina,

 

68:11 Pencaci (orang), berjalan mengadu ngadu,

 

68:12 Enggan (mengeluarkan) harta, aniaya lagi berdosa,

 

68:13 Kasar hati, dan selain daripada itu tidak keruan bangsa.

 

68:14 Kerana ia mempunyai harta dan anak anak.

 

68:15 Apabila dibacakan kepadanya ayat ayat Kami, ia berkata: (Ini) dongeng dongeng orang dahulu.

 

68:16 Nanti akan Kami beri dia tanda pada hidungnya (tanda aib).

 

68:41 Bahkan adakah bagi mereka sekutu sekutu? (Kalau ada), hendaklah mereka unjukkan sekutu sekutu mereka, jika mereka orang benar.

 

68:42 (Ingatlah), pada hari yang amat susah (kiamat), dan mereka diseru, supaya sujud (tunduk), tetapi mereka tidak sanggup.

 

68:43 Rendah pemandangan mereka, serta ditimpa kehinaan. Dahulu mereka telah diseru, supaya sujud, sedang mereka dalam keadaan sihat, (tetapi mereka tidak mau sujud).

 

68:44 Maka biarkanlah Aku (menyiksa) orang orang yang mendustakan berita ini (Quran). Nanti akan Kami turunkan (siksaan) kepada mereka sedikit demi sedikit, sedang mereka tiada tahu.

 

68:45 Aku beri tempoh mereka itu, sungguh tipu muslihatKu (siksaanKu) amat keras.

 

77:7 Sesungguhnya apa apa yang dijanjikan kepadamu akan jadi kenyataan

 

77:8 Iaitu bila bintang bintang telah hilang cahayanya,

 

77:9 Dan bila langit telah belah.

 

77:10 Dan bila gunung gunung telah hancur (lumat).

 

77:11 Dan bila rasul rasul telah ditentukan waktu (menghimpunkannya).

 

77:12 Untuk hari apakah rasul rasul itu dijanjikan (kesaksiannya)

 

77:13 (Ialah) untuk hari keputusan (hukuman bagi segala manusia).

 

77:14 Tahukah engkau apakah hari keputusan itu?

 

77:15 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:19 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:24 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:28 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:34 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:37 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:40 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

77:45 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

 

86:4 Sesungguhnya tiap tiap orang ada pengawasnya (malaikat).

 

86:5 Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia dijadikan?

 

86:6 Ia dijadikan dari air yang terpancar,

 

86:7 Yang keluar dari antara tulang punggung (lelaki) dan tulang dada (perempuan).

 

86:8 Sesungguhnya Allah kuasa untuk menghidupkan kembali.

 

86:9 Pada hari sekalian rahsia akan terbuka,

 

86:10 Maka tak ada baginya kekuatan dan tidak pula penolong.

 

86:11 Demi langit yang mempunyai hujan,

 

86:12 Demi bumi yang mempunyai tumbuh tumbuhan (retak retak).

 

86:13 Sesungguhnya Quran ialah perkataan yang haq, (yang membezakan antara yang haq dan yang batil).

 

86:14 Dan bukanlah ia main mainan (olok olokan).

 

86:15 Sesungguhnya mereka itu memperdayakan engkau, sebenar benar memperdayakan.

 

86:16 Dan Aku (Allah) akan memperdayakan mereka pula (membalasnya).

 

86:17 Maka beri tangguhlah orang orang yang kafir itu, Aku akan memberi tangguh mereka sementara waktu.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.