Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Jangan berburuk sangka sama Allah

 

Jangan berburuk sangka sama Allah

 

Selalulah minta maaf minta ampun sama Allah

 

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

7:10 Sesungguhnya telah Kami tempatkan kamu di bumi dan Kami adakan bagimu sebab sebab penghidupan di atasnya, tetapi sedikit di antara kamu yang berterima kasih.

 

7:11 Sesungguhnya telah Kami jadikan kamu (bapakmu Adam), kemudian Kami bentuk rupamu, kemudian Kami berkata kepada malaikat : Tunduklah kamu kepada Adam! Lalu mereka itu tunduk, kecuali iblis (bapak setan). Ia tidak termasuk orang orang yang tunduk.

 

7:12 Allah berfirman: Apakah yang melarang engkau tidak mau tunduk, ketika Aku menyuruhmu? Sahut iblis: Aku terlebih baik daripadanya. Engkau jadikan aku daripada api dan Engkau jadikan dia daripada tanah.

 

7:13 Allah berfirman: Turunlah engkau dari syurga , tidak pantas engkau berlaku sombong dalam syurga, maka keluarlah, sesungguhnya tetap engkau jadi orang2 yang hina.

 

7:14 Ia (iblis) berkata: Beri tempohlah aku hingga hari berbangkit.

 

7:15 Allah berfirman: Sesungguhnya engkau orang yang diberi tempoh.

 

7:16 Ia berkata: Disebabkan Engkau menyesatkanku, maka aku akan duduk (mengintip) mereka atas jalan Engkau yang lurus.

 

7:17 Kemudian aku datang kepada mereka (memperdayakan) dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. (Sehingga) kebanyakkan mereka, tiada berterima kasih kepada Engkau.

 

7:18 Allah berfirman: Keluarlah engkau dari dalamnya sebagai orang terhina dan terusir. Sesungguhnya siapa yang mengikut engkau di antara mereka itu niscaya Ku penuhkan neraka jahanam dengan mereka bersama kamu sekalian.

 

 

 

7:19 Hai Adam, tinggallah engkau bersama isterimu (Hawa) dalam surga dan makanlah kamu berdua sebagaimana kamu kehendaki dan janganlah kamu hampiri pohon kayu ini, nanti kamu termasuk orang orang yang aniaya.

 

7:20 Lalu iblis memperdayakan keduanya, supaya terbuka bagi keduanya kemaluannya yang tertutup, serta ia berkata: Tiadalah Tuhanmu melarang menghampiri pohon itu melainkan supaya jangan kamu menjadi malaikat (raja) atau tetap kekal (dalam syurga)

 

7:21  Ia bersumpah terhadap keduanya : Sesungguhnya aku memberi nasihat kepadamu.

 

7:22 Lalu ia menjatuhkan keduanya dengan segala tipu daya. Setelah keduanya merasai (buah) pohon itu; terbukalah bagi keduanya kemaluannya, sehingga keduanya menutupinya dengan daun pohon syurga. Kemudian Tuhan menyeru keduanya: Apa tiadakah Ku larang kamu menghampiri pohon itu dan ku katakan kepadamu, bahwa syetan itu musuh yang nyata bagimu?

 

7:23 Keduanya berkata: Ya Tuhan Kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika tidak Engkau ampuni kesalahan kami dan tidak Engkau mengasihi kami, tentulah kami orang yang merugi.

 

7:26 Hai segala anak Adam; Sesungguhnya telah kami turunkan pakaian kepadamu untuk menutupi kemaluanmu, begitu pula pakaian perhiasan. Tetapi pakaian taqwa terlebih baik. Demikianlah ayat ayat Allah (tanda kekuasaanNya), mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

7:27 Hai anak anak Adam, janganlah kamu terpedaya oleh syetan, sebagaimana ia telah mengeluarkan ibu bapamu dari dalam syurga, sedang ia menangggalkan pakaian keduanya, supaya terbuka kemaluannya. Sesungguhnya syetan itu dan bala tenteranya melihat kamu sedang kamu tiada melihatnya. Sesungguhnya Kami angkat syetan2 itu menjadi wali bagi orang2 yang tiada beriman.

 

7:28 Apabila mereka memperbuat yang keji, mereka berkata: Kami dapati bahawa bapak bapak kami memperbuat demikian dan Allah menyuruh kami dengan dia. Katakanlah: Sesungguhnya Allah tiada menyuruh memperbuat yang keji keji itu. Apakah kamu berani mengatakan terhadap Allah sesuatu yang tiada kamu ketahui?

 

7:29 Katakanlah: Tuhanku menyuruh dengan keadilan. Hadapkanlah mukamu lurus lurus tiap tiap sembahyang dan mintalah kepadaNya serta mengikhlaskan agama kepadaNya. Sebagaimana Allah telah memulai kejadianmu, begitu pula kamu kembali kepadaNya.

 

7:30 Satu golongan mendapat petunjuk dan satu golongan jadi sesat, kerana mereka itu mengangkat syetan menjadi wali bukan Allah, sedang mereka mengira, bahwa mereka itu mendapat petunjuk.

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.