Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH MAHA KAYA

 

ALLAH MAHA KAYA

   

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

14:8 Berkata Musa: Jika kamu kafir (ingkar) bersama orang yang di atas bumi semuanya, sesungguhnya Allah Maha kaya lagi Maha terpuji.

 

22:64 KepunyaanNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

27:40 Berkata orang yang di sisinya ada ilmu dari Kitab: Saya bisa membawanya kepadamu, dalam sekejap mata. Tatkala Sulaiman melihat tahkta kerajaan itu tetap di hadapannya, ia berkata: Inilah kurnia Tuhanku, supaya Dia mencobaiku, apa adakah aku berterima kasih (kepadaNya) atau aku kafir (tiada berterima kasih)? Barang siapa berterima kasih (kepadaNya), maka hanya ia berterima kasih untuk dirinya sendiri. Barang siapa yang kafir (ingkar akan nikmat Allah), maka sungguh Tuhanku Mahakaya lagi Pemurah.

 

29:6 Barang siapa yang berjuang, maka hanya berjuang untuk dirinya (bukan untuk Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha-kaya dari sekalian alam.

 

35:15 Hai manusia, kamu fakir (berkehendak) kepada Allah dan Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

38:30 Kami berikan Sulaiman kepada Daud; (Sulaiman itu) adalah sebaik baik hamba, sesungguhnya dia banyak kembali (kepada Allah).

 

38:31 Ketika ditontonkan kepadanya pada petang hari beberapa ekor kuda, yang tangkas (kencang),

 

38:32 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku mengutamakan mengasihi kuda dari mengingat Tuhanku, sehingga tertutup matahari dengan tutupan.

 

38:33 (Berkata Sulaiman): Bawalah kembali kepadaku semua kuda itu! Lalu disapunya (dengan pedang) kaki dan leher kudanya, (disembelihnya dan didermakannya daging kuda itu kepada fakir miskin).

 

38:34 Sesungguhnya telah Kami cobai Sulaiman (dengan, seorang anak) kemudian Kami jatuhkan (letakkan) anak itu sebagai bangkai (mati) di atas kursinya, kemudian ia taubat (kepada Kami).

 

38:35 Ia berkata: Ya Tuhanku, ampunilah aku dan berikanlah kepadaku kerajaan yang tidak patut bagi seorang juga pada kemudianku; sesungguhnya Engkau banyak pemberian.

 

38:36 Kemudian Kami tundukkan angin untuknya, yang bertiup menurut perintahnya dengan lemah lembut ke mana dikehendakinya.

 

38:37 Dan (Kami tundukkan untuknya) syetan syetan, masing masingnya menjadi tukang bangunan dan tukang selam (masuk laut).

 

38:38 Dan yang lain lain diikat dengan belenggu (rantai).

 

38:39 Inilah pemberian Kami, maka engkau berikanlah atau engkau tahankanlah, tanpa diperhitungkan.

 

38:40 Sesungguhnya bagi Sulaiman, darjat yang tinggi di sisi Kami dan sebaik baik tempat kembali.

 

42:49 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia ciptakan apa apa yang dikehendakiNya. Dia berikan anak perempuan kepada siapa yang dikehendakiNya, dan Dia berikan anak laki laki kepada siapa yang dikehendakiNya.

 

57:24 (Iaitu) orang orang yang bakhil dan menyuruh manusia berlaku bakhil. Dan siapa yang berpaling, maka sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

60:6 Sesungguhnya untukmu, pada mereka itu ikutan yang baik, bagi siapa yang mengharap (pahala) Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang berpaling maka sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

64:6 Demikian itu, kerana telah datang kepada mereka rasul rasul dengan (membawa) keterangan, lalu mereka berkata: Patutkah manusia menunjuki kami? Lalu mereka menyangkal dan berpaling (dari kebenaran) dan Allah Mahakaya (daripada mereka), dan Allah Mahakaya lagi Maha terpuji.

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.