Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Esa

 

Allah Esa

 

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

4:87 Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Demi, Dia akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:171 Hai ahli Kitab, janganlah kamu berlebih lebihan dalam agamamu dan janganlah kamu berkata terhadap Allah, melainkan dengan kebenaran. Sesungguhnya Al Masih, Isa anak Maryam, hanya rasul Allah dan kalimatNya, disampaikannya kalimat itu kepada Maryam beserta roh daripadaNya; sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu katakan (Tuhan itu) bertiga. Berhentilah kamu, itu lebih baik bagimu. Sesungguhnya Allah, hanya Tuhan yang Esa. Mahasuci Dia, bahwa ada bagiNya seorang anak. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang dibumi. Cukuplah Allah menjadi wakil.

 

5:73 Sesungguhnya telah kafirlah orang2 yang berkata: Sesungguhnya Allah, (Tuhan) yang ketiga dari tiga. Padahal tak adalah Tuhan, kecuali Tuhan yang Esa. Jika mereka tiada berhenti dari perkataan mereka itu, niscaya mereka yang kafir itu akan disiksa dengan siksaan yang pedih.

 

6:100 Mereka mengangkat Jin menjadi sekutu Allah, padahal Allah menciptakan jin itu dan mereka mengadakan anak laki laki dan perempuan bagi Allah, tanpa ilmu. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka sifatkan itu.

 

7:158 Katakanlah: Hai manusia, sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu sekalian. KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. (Dia) menghidupkan dan mematikan, sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya, nabi yang ummi, yang beriman kepada Allah dan kalimatNya, dan ikutlah dia, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

14:52 (Quran) ini suatu yang disampaikan kepada manusia, supaya mereka mendapat peringatan dengan dia dan supaya mereka mengetahui, bahawa Allah Tuhan yang Esa dan supaya mendapat peringatan orang2 yang berakal.

 

16:22 Tuhanmu Tuhan yang Esa. Orang orang yang tiada beriman kepada akhirat, hati mereka ingkar dan mereka itu orang orang sombong.

 

17:22 Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau jadi tercela dan terhina.

 

17:23 Tuhanmu memerintahkan, supaya janganlah kamu sembah, kecuali Dia dan berbuat baiklah kepada ibu bapa. Jika seseorang di antara keduanya telah tua atau kedua duanya, janganlah engkau katakana “cis” kepada keduanya dan jangan pula engkau herdik keduanya dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang mulia (lemah lembut).

 

17:39 Demikianlah sebahagian yang diwahyukan Tuhan kepadamu, di antara hikmah. Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau dilemparkan ke dalam neraka jahanam serta tercela dan terusir.

 

17:111 Katakanlah, (Segala) puji bagi Allah yang tiada mempunyai anak dan tak ada baginya sekutu dalam kerajaanNya, dan tak ada baginya wali (penolong) kerana (mendapat) kehinaan & besarkanlah Dia sebesar besarnya.

 

18:110 Katakanlah: Sesungguhnya aku seorang manusia seumpama kamu, diwahyukan kepadaku, bahwa Tuhan kamu Tuhan yang Esa. Barang siapa mengharap akan menemui Tuhannya, hendaklah ia beramal dengan amalan salih dan janganlah ia mempersekutukan dalam menyembah Tuhannya dengan suatu apa pun.

 

21:26 Mereka berkata: (Tuhan) Yang Mahapengasih mempunyai anak (dari malaikat). Mahasuci Tuhan (daripadanya). Bahkan (malaikat itu) hamba hamba (Allah) yang dimuliakan.

 

22:31 Serta cenderung kepada Allah, tanpa mempersekutukanNya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka seolah olah ia telah jatuh (tersungkur) dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.

 

22:34 Untuk tiap tiap umat Kami adakan tempat beribadat, supaya mereka menyebut nama Allah, atas (rezeki) yang diberikanNya kepada mereka, iaitu (daging) binatang ternak. Maka Tuhan kamu ialah Tuhan yang Esa, maka patuhlah kamu kepadaNya dan berilah khabar gembira orang orang yang ta’at.

 

22:35 (Iaitu) orang orang, apabila disebut nama Allah, gemetar hatinya ketakutan dan orang orang yang sabar atas cobaan yang menimpanya dan orang orang yang mendirikan sembahyang dan orang orang yang menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

22:36 (Mengorbankan ) unta Kami jadikan untukmu sebagian syiar syiar (agama) Allah, untukmu ada kebaikan di dalamnya. Sebab itu sebutlah nama Allah ketika menyembelihnya, (ketika ia masih berdiri). Apabila ia telah jatuh ke tanah (mati), makanlah sebagiannya dan berilah makan orang yang tidak meminta dan orang yang meminta. Demikianlah Kami tundukkan (serahkan) hewan itu kepadamu, mudah mudahan kamu berterima kasih.

 

22:37 Daging dan darahnya tiada sampai kepada Allah, tetapi taqwa daripadamulah yang sampai kepadaNya. Demikianlah Dia (Allah)  menyerahkan hewan untukmu, supaya kamu membesarkan Allah atas apa yang telah ditunjukkanNya kepadamu. Dan berilah kabar gembira orang orang yang berbuat kebaikan.

 

23:91 Allah tiada mempunyai anak dan tak ada Tuhan (yang lain) sertanya. Kalau ada tentu masing masing Tuhan berpisah bersama makhluk yang dijadikanNya dan tentu setengahnya mengalahkan yang lain. Mahasuci Allah dari apa2 yang mereka sifatkan itu.

 

23:92 (Dia) mengetahui yang ghaib dan yang hadir, maka Dia Maha tinggi dari apa yang mereka persekutukan.

 

29:46 Janganlah kamu berdebat (berbantah) dengan ahli kitab (Yahudi, Nasrani dan seumpamanya), melainkan dengan (jalan) yang terbaik, kecuali orang2 yang aniaya di antara mereka itu , dan katakanlah: Kami percaya kepada (Kitab) yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu, sedangkan Tuhan kami dan Tuhan kamu hanya satu, dan kami patuh kepadaNya.

 

38:65   Katakanlah: Hanya aku memberi peringatan. Tidak ada Tuhan, melainkan Allah yang MahaEsa lagi Mahaperkasa.

 

39:4 Kalau Allah menghendaki mengambil anak, niscaya dipilihNya apa yang dikehendakiNya di antara makhlukNya. Mahasuci Dia (daripada itu). Dialah Allah yang Mahaesa lagi Mahaperkasa.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

42:11 Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu (perempuan) bagimu, dari pada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatu pun yang menyerupaiNya.  Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

51:51 Janganlah kamu adakan Tuhan yang lain bersama Allah. Sungguh aku memberi peringatan yang terang kepadamu daripadaNya.

 

52:39 Bahkan adakah bagiNya (Allah) anak perempuan dan bagi kamu anak laki laki?

 

53:21 Adakah untukmu anak laki laki dan untukNya (Allah) anak perempuan?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

59:22 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mengetahui yang gaib dan yang hadir, Dia Mahapengasih lagi Penyayang.

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Maha suci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas (segala hambaNya), Maha Perkasa , Yang Maha Pemaksa dan Yang Maha Amat Besar. Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan (dari tidak ada menjadi ada), dan yang Merupakan (Membentuk rupa dengan indah) , bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Maha Perkasa lagi Mahabijaksana.

 

64:13 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Kepada Allah hendaklah menyerah diri orang orang Mukmin.

 

72:3 Dan sesungguhnya Maha tinggi kebesaran Tuhan kami, Dia tiada mempunyai isteri dan tidak pula anak.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

112:1 Katakanlah (ya Muhammad): Dialah Allah yang Mahaesa.

 

112:2 Allah yang dituju (untuk meminta hajat)

 

112:3 Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan (berbapa).

 

112:4 Dan tidak ada satupun yang menyerupaiNya.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.