Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah create living things from Water

 

Kami Cipta Hidupan dari Air

 


 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:28 Mengapakah kamu menyangkal Allah, sedang kamu dahulu mati (belum ada) kemudian kamu dihidupkanNya, sudah itu dimatikanNya, kemudian akan dihidupkanNya, akhirnya kamu kembali kepadaNya.

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

2:267 Hai orang orang yang beriman, nafkahkanlah yang baik baik dari apa apa yang kamu usahakan dan apa apa yang Kami tumbuhkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu sengaja menafkahkan yang keji, sedang kamu tiada suka mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata, dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah Mahakaya, lagi Mahaterpuji.

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:27  Engkau masukkan malam ke dalam siang (lebih lama malam) dan Engkau masukkan siang ke dalam malam (lebih lama siang). Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa terhitung.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

6:94 Sesungguhnya kamu akan datang kepada Kami (Allah), seorang demi seorang sebagaimana Kami telah menciptakan kamu pertama kali dan kamu tinggalkan apa apa yang Kami anugerahkan kepadamu, di belakang punggungmu, dan kami tiada melihat bersama kamu (berhala berhala) penolong penolongmu, yang kamu anggap, bahwa mereka sekutu Allah. Sesungguhnya telah putuslah pertalian antara kamu dan lenyaplah dari padamu apa apa yang kamu anggap itu.

 

6:95 Sesungguhnya Allah yang membelah biji (tumbuh tumbuhan) dan biji (pohon2). Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Demikian itulah (perbuatan) Allah. Mengapakah kamu berpaling (daripadaNya)?

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

7:57 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya; sehingga apabila angin itu telah mengandung awan yang berat (sebab mengandungi air), Kami halaukan dia ke negeri yang mati, lalu Kami turunkan air hujan dan Kami keluarkan dengan dia bermacam macam buah buahan. Demikianlah Kami keluarkan orang2 mati, mudah2an kamu mendapat peringatan.

 

7:58  Negeri yang baik, keluar tumbuh tumbuhannya dengan izin Tuhannya. Negeri yang buruk tiada keluar tumbuh tumbuhannya melainkan dengan bersusah payah. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu bagi kaum yang berterima kasih.

 

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

 

8:11 Ketika kamu sangat mengantuk sebagai keamanan daripada Allah, dan diturunkanNya air dari langit, supaya dibersihkanNya kamu dengan dia, dan dihapuskanNya daripadamu was was syetan dan supaya dikuatkanNya hatimu dan ditetapkanNya telapak kakimu.

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:24 Hanya umpama hidup di dunia seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur dengan tumbuh tumbuhan bumi, di antara makanan yang dimakan manusia dan binatang ternak. Sehingga apabila bumi itu telah sampai ke puncak keindahannya (dengan tanamannya) serta berhias dan penduduknya menduga, bahawa mereka dapat menguasainya (ketika itu) datanglah perintah (hukuman) Kami waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan bumi itu seperti bumi yang telah dipotong tanam-tanamannya, seolah olah tak ada kelmarin itu. Demikianlah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

10:31 Katakanlah : Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab : Allah. Sebab itu katakanlah : Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

10:56 Dia menghidupkan dan mematikan dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

13:4 Di bumi ada beberapa potong (bidang) yang berdekatan dan beberapa kebun dari anggur dan tanam tanaman dan pohon korma, yang bercabang dan yang tiada bercabang, (semuanya) disirami dengan air yang satu. (Dalam pada itu) Kami lebihkan setengahnya dari yang lain, tentang rasa buahnya. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi keterangan (atas ada Allah) bagi kaum yang memikirkan.

 

13:5 Jika engkau ta’jub, maka lebih ta’jub perkataan mereka: Apabila kita telah menjadi tanah, adakah kita akan menjadi makhluk yang baru? Mereka itu orang yang ingkar terhadap Tuhannya. Mereka itu ada belenggu di kuduknya dan mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.

 

13:8 Allah mengetahui apa yang dikandung oleh tiap tiap perempuan dan ketika kandungan itu berkurang (belum sempurna cukup), dan ketika bertambah. Tiap tiap sesuatu di sisiNya mempunyai kadar (ketentuan).

 

13:12 Dia yang memperlihatkan kilat kepadamu, dengan ketakutan (kepada petirnya) dan harapan (akan turun hujannya) dan Dia menjadikan awan yang berat (dengan air hujan).

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:17 Dia menurunkan air dari langit, lalu mengalir di lembah lembah ala kadarnya, maka air bah mengandung buih yang timbul (dimuka air). Diatas benda yang mereka bakar di atas api, untuk mendapatkan perhiasan atau kemanfaatan ada pula buih seumpama buih air bah itu. Demikianlah Allah mengumpamakan yang hak dan yang batil. Adapun buih itu, maka lenyaplah sebagai sampah dan adapun yang bermanfaat bagi manusia, maka tinggallah di tanah. Demikianlah Allah melukiskan beberapa perumpamaan. 

 

14:7 Ketika Tuhanmu memberitahukan : Demi, jika kamu berterima kasih, niscaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kafir (tiada berterima kasih), sesungguhnya siksaanKu amat keras.

 

14:32 Allah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan air dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezekimu, dan dimudahkanNya untukmu, kapal, supaya belayar di lautan dengan perintahNya, begitu pula dimudahkanNya untukmu sungai2.

 

14:33 DitundukkanNya untukmu matahari dan bulan yang beredar keduanya, serta ditundukkanNya pula untukmu malam dan siang.

 

15:19 Bumi Kami bentangkan dan Kami tegakkan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya tiap tiap sesuatu (tumbuh2an) dengan ukuran (timbangan).

 

15:22 Kami tiupkan angin untuk mengawenkan (tumbuh tumbuhan) (atau pembawa awan). Lalu Kami turunkan air dari langit dan Kami beri minum kamu dengan dia dan bukanlah kamu yang menyimpannya (bendaharanya).

 

15:23 Sesungguhnya Kami menghidupkan dan mematikan dan Kami yang mempusakai.

 

16:4 Dia ciptakan manusia daripada mani, tiba tiba ia menjadi khusumat (musuh) yang nyata.

 

16:10  Dia yang menurunkan air dari langit, di antaranya untuk minuman kamu dan di antaranya untuk tumbuh tumbuhan; di sana kamu mengembalakan ternakmu.

 

16:11 Dia tumbuhkan untukmu dengan air itu tanam2an, zaitun, pohon kurma, anggur dan bermacam macam buah buahan. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:12 Dia tundukkan untukmu malam dan siang, matahari dan bulan. Semua bintang bintang tunduk dibawah perintahNya. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang berakal.

 

16:13 Dan apa apa yang dijadikannya untukmu di atas bumi, yang bermacam macam warnanya. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda bagi kaum yang mengambil peringatan.

 

16:14 Dia yang menguasai laut, supaya kamu makan daging (ikan) yang lembut dan supaya kamu keluarkan dari dalamnya perhiasan yang kamu pakai dan engkau lihat kapal berlayar di laut dan supaya kamu mencari kurnia Allah (rezeki), mudah mudahan kamu berterima kasih kepadanya.

 

16:40 Hanya perkataan Kami kepada sesuatu, apabila Kami kehendaki, bahwa Kami katakan kepadanya: Jadilah engkau! Lalu jadilah ia.

 

16:65 Allah menurunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu bumi, sesudah mati. Sungguh pada demikian itu, menjadi ayat (keterangan) bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

16:68 Tuhanmu telah mewahyukan (mengilhamkan) kepada lebah:  Buatlah rumah di atas bukit dan di atas pohon kayu dan pada apa apa yang mereka jadikan atap,

 

16:69 Kemudian makanlah bermacam macam buah buahan dan laluilah jalan Tuhanmu dengan mudah. Keluar dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlain lainan warnanya, untuk menyembuhkan (penyakit) manusia. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi tanda (atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang memikirkannya.

 

16:73 Mereka menyembah selain Allah, sesuatu yang tiada memberikan rezeki kepada mereka dari langit dan bumi sedikitpun, bahkan mereka tiada kuasa atas demikian.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki-laki ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan  kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

21:30 Tiadakah orang orang kafir mengetahui, bahawa beberapa langit dan bumi adalah keduanya bertaut (bersatu), lalu Kami belahkan keduanya? Kami jadikan tiap tiap sesuatu yang hidup dari air. Tiadakah mereka percaya?

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

22:5  Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

22:63 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu bumi menjadi hijau (kerana tanam tanaman)? Sesungguhnya Allah Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

22:64 KepunyaanNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:18 Kami turunkan air dari langit menurut kadarnya, lalu Kami tempatkan air itu di bumi, dan sesungguhnya Kami kuasa buat melenyapkannya.

 

23:19 Lalu dengan air itu Kami jadikan untukmu beberapa bidang kebun, dari pohon kurma dan anggur. Di dalamnya banyak buah buahan untukmu dan sebahagiannya kamu makan.

 

23:21 Sesungguhnya tentang binatang2 ternak menjadi ibrah (pengajaran) untukmu. Kami beri minum kamu dengan (air susu) yang dalam perutnya dan binatang binatang ternak itu banyak manfaatnya untukmu dan di antaranya kamu makan (dagingnya).

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:45 Allah menjadikan tiap tiap binatang daripada air, setengahnya berjalan dengan perutnya (menjalar, melata), setengahnya berjalan dengan dua kaki dan diantaranya berjalan dengan empat kaki. Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Sungguh Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

25:2 Yang mempunyai kerajaan langit dan bumi dan tiada mempunyai anak dan tidak ada bagiNya sekutu dalam kerajaanNya dan Dia menjadikan tiap tiap sesuatu, lalu mengaturkannya menurut aturan tertentu.

 

25:47 Dia yang menjadikan malam untukmu sebagai pakaian, dan (menjadikan) tidur untuk kesenangan badan dan menjadikan siang untuk mencari penghidupan.

 

25:48 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya (hujan), dan Kami turunkan air yang suci dari langit,

 

25:49 Supaya Kami hidupkan dengan dia negeri yang mati dan Kami beri minum binatang binatang ternak dan manusia yang banyak di antara makhluk makhluk yang Kami ciptakan.

 

25:54 Dia yang menjadikan manusia dari air, lalu diadakanNya pertalian darah dan semenda antara manusia itu, adalah Tuhanmu yang Mahakuasa.

 

26:7 Tiadakah mereka melihat kebumi, berapa banyaknya Kami menumbuhkan bermacam macam tumbuh tumbuhan yang baik atasnya?

 

26:8 Sesungguhnya tentang demikian itu, menjadi ayat (tanda kekuasaan Allah). Tetapi kebanyakkan mereka tidak mau beriman.

 

26:165 Mengapakah kamu bersetubuh dengan laki laki (bukan dengan perempuan) di antara isi alam.

 

26:166 Dan kamu tinggalkan isteri mu yang dijadikan Tuhan untukmu. Bahkan kamu kaum yang melewati batas.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:60 Bahkan siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menurunkan untukmu air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun2 yang indah, sedang kamu tidak dapat menumbuhkan pohonnya. Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah?  Bahkan mereka kaum yang mempersekutukan (Allah),

 

27:64 Bahkan siapakah yang memulai kejadian (makhluk), kemudian mengulangnya, dan siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu jika kamu orang yang benar.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

 

29:19 Tiadakah mereka memperhatikan, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Dia mengulangnya (menghidupkannya kembali).  Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

29:20 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Allah mengadakan kejadian yang akhir (akhirat). Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

29:63  Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, niscaya mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Puji pujian bagi Allah ( atas pengakuan kamu itu ). Tetapi kebanyakkan mereka tiada memikirkan.

 

30:19 Dia mengeluarkan (menjadikan) yang hidup dari (benda) yang mati dan menjadikan (benda) yang mati dari yang hidup, dan Dia menghidupkan bumi sesudah matinya (keringnya). Maka seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari dalam kuburmu).

 

30:20 Di antara tanda tandaNya, ialah bahwa Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba tiba kamu menjadi manusia yang bertebaran (di muka bumi).

 

30:21 Di antara tanda tandaNya, bahwa Dia menciptakan jodoh untukmu dari dirimu (bangsamu), supaya kamu bersenang senang kepadanya dan Dia mengadakan sesama kamu kasih sayang dan rahmat. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat (tanda) bagi kaum yang memikirkan.

 

30:24 Dan diantara tanda-tandaNya, bahwa Dia memperlihatkan kilat kepadamu, lalu kamu takut (akan petirnya) dan harap (akan turun hujannya), kemudian Dia turunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu, bumi sesudah matinya. Sesungguhnya tentang demikian itu menjadi ayat bagi kaum yang memikirkan.

 

30:27 Dia yang memulai kejadian ( mahkluk ) kemudian Dia mengulanginya, sedang ( mengulang ) itu, terlebih mudah bagiNya. BagiNya ( Allah ) ada sifat yang Mahatinggi di langit dan di bumi. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

30:46 Di antara tanda tandaNya, bahawa Dia mengirim angin sebagai khabar gembira dan supaya Dia merasakan rahmatNya kepadamu dan supaya berlayar kapal dengan perintahNya dan supaya kamu mencari rezekiNya, mudah mudahan kamu berterima kasih (kepadaNya).

 

30:48 Allah yang mengirim angin, lalu angin itu menghalau awan, sehingga terbentang di atas langit, sebagaimana dikehendakiNya, dan dijadikanNya awan itu berkelompok kelompok, kemudian engkau lihat air hujan keluar dari sela selanya. Maka apabila air hujan itu menimpa siapa yang dikehendakiNya di antara hambaNya, tiba tiba mereka itu bergembira.

 

30:50 Maka lihatlah bekas rahmat Allah, bagaimana Dia menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Dia menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

31:9 Mereka kekal di dalamnya. Itulah janji Allah yang sebenarnya. Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

31:10 Dia menciptakan beberapa langit tanpa tiang yang kamu lihat, dan Dia mengadakan gunung gunung di muka bumi, supaya jangan dia bergoyang goyang bersama kamu dan Dia menyebarkan di muka bumi, bermacam macam hewan. Kami turunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di muka bumi bermacam macam tumbuhan yang baik.

 

31:11 Inilah makhluk (yang dijadikan) Allah, maka kamu perlihatkanlah kepadaku apa yang dijadikan oleh (tuhan tuhan) yang lain daripadaNya. Bahkan orang orang aniaya itu dalam kesesatan yang  nyata.

 

31:34 Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan  (tentang waktu) kiamat; dan Dia menurunkan hujan; dan Dia mengetahui apa apa yang dalam rahim perempuan. Seseorang tidak mengetahui apa yang akan diusahakannya besok; dan seseorang tidak mengetahui di bumi yang mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi amat Mahamengetahui.

 

32:6 Itulah (Allah) Yang mengetahui barang yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Penyayang.

 

32:7 Yang membaguskan tiap2 sesuatu yang dijadikanNya dan Dia memulai kejadian manusia dari tanah. 

 

32:8 Kemudian Dia jadikan anak anak cucunya (keturunannya) dari sari air yang hina (mani).

 

32:9 Kemudian Dia sempurnakan (kejadiannya) dan Dia tiupkan ruh ke dalamnya, dan Dia adakan untukmu pendengaran, penglihatan dan hati. Tetapi sedikit di antara kamu yang berterima kasih (kepadaNya).

 

32:27 Tiadakah mereka melihat, bahwa Kami mengalirkan air ke bumi yang kering; lalu Kami tumbuhkan dengan dia tanam tanaman, setengahnya dimakan oleh ternak mereka dan diri mereka sendiri? Tiadakah mereka melihatnya?

 

35:9 Allah yang mengirimkan angin, lalu diterbangkanNya awan, kemudian Kami halau awan itu ke negeri yang mati (kering), (dan Kami turunkan hujan), lalu Kami hidupkan dengan dia bumi sesudah matinya. Seperti itulah menghidupkan orang orang yang telah mati (waktu berbangkit).

 

35:27 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu Kami keluarkan dengan dia buah buahan yang bermacam macam warnanya. Di antara gunung gunung ada yang mempunyai jalan2 yang putih (terang) dan yang merah (kurang terang), bermacam macam warnanya, dan ada pula batu batu yang sangat hitam.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:34 Kami adakan di bumi kebun kebun yang berisi pohon pohon korma dan buah buah anggur dan Kami pancarkan disana mata air.

 

36:77 Tiadakah manusia mengetahui, bahawa Kami menjadikan dia daripada air mani, kemudian ia menjadi kesumat yang terang.

 

36:78  Dia mengadakan perumpamaan (contoh) bagi Kami dan ia lupa akan kejadiannya. Ia berkata: Siapakah yang bisa menghidupkan tulang tulang yang telah rusak binasa?

 

36:79  Katakanlah: Yang akan menghidupkannya ialah (Tuhan) yang menjadikan dia pada pertama kali. Dia Mahamengetahui semua makhlukNya.

 

36:81 Apa tidakkah (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa menjadikan seumpama mereka? Ya, (memang berkuasa). Dia Mahamenjadikan lagi Mahamengetahui.

 

36:82  Hanya urusanNya (Allah), bila Ia menghendaki (mengadakan) sesuatu, Ia berkata kepadanya: Jadilah engkau! Lalu jadilah ia.

 

37:11 Engkau tanyakanlah kepada mereka (yang kafir itu): Adakah kejadian mereka yang lebih kuat atau apa apa yang telah Kami jadikan (malaikat, langit dan bumi)? Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari tanah liat.

 

37:12 Bahkan engkau ta’ajub, (kerana kekuasaan Allah) , sedang mereka memperolok-olokkannya.

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

39:21 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air hujan dari langit, lalu Dia jalankan air itu menjadi mata air dalam bumi, kemudian dengan air itu, Dia tumbuhkan tumbuh tumbuhan yang bermacam macam warnanya, kemudian tumbuh tumbuhan itu menjadi kering, sehingga engkau lihat kuning warnanya, kemudian Allah menjadikannya  pecah pecah (hancur2). Sungguh tentang demikian itu menjadi peringatan bagi orang2 yang berakal.

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

40:13 Dia yang memperlihatkan beberapa keteranganNya kepadamu dan menurunkan rezeki (hujan) dari langit untukmu. Dan tiadalah yang menerima peringatan, melainkan orang yang kembali (taubat).

 

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

 

40:67 Dia yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian Dia keluarkan kamu menjadi anak anak, kemudian kamu sampai dewasa, kemudian kamu menjadi orang tua. Dan diantara kamu ada orang yang diwafatkan sebelum itu; dan supaya kamu sampai kepada ajal (waktu) yang ditentukan, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:39  Dan di antara tanda tandaNya, bahwa engkau lihat bumi itu kering, apabila Kami turunkan air (hujan) kepadanya, lalu bergerak (tumbuh-tumbuhannya) dan bertambah tinggi. Sesungguhnya (Allah) yang menghidupkan bumi itu, ialah yang menghidupkan orang orang yang mati. Sungguh Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

41:47 KepadaNya dikembalikan (tentang) pengetahuan hari kiamat. Tiadalah buah buahan yang keluar dari kelopaknya , (melainkan dengan ilmu Allah) dan tiadalah kandungan yang dikandung perempuan dan tiada pula yang dilahirkannya, melainkan dengan ilmuNya (Allah), Pada hari Allah menyeru mereka: Manakah sekutu sekutuKu? Sahut mereka itu: Kami beritahukan kepada Engkau (sekarang), bahawa kami tidak mengakuinya.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

43:11 Dia yang menurunkan air dari langit (awan) sekadarnya. Lalu Kami hidupkan dengan dia negeri yang telah mati (kering). Seperti itu pulalah kamu dikeluarkan ( dari dalam kuburanmu).

 

43:12  Dia yang menjadikan berpasang pasang ( jantan dan betina atau bermacam macam ) semuanya dan mengadakan untukmu kapal dan binatang binatang ternak untuk kamu kendarai.  

 

43:13 Supaya kamu tetap di atas punggungnya, kemudian kamu ingati nikmat Tuhanmu, bila kamu telah tetap di atasnya, dan berkata: MahaSuci (Allah) yang menundukkan ini (binatang, kapal) untuk kami dan kami tiada kuasa mempergunakannya, (kalau tidak kurnia Tuhan kami).

 

43:14 Sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami.

 

45:5 Dan pertikaian malam dan siang dan rezeki (air) yang diturunkan Allah dari langit (awan), lalu dihidupkanNya dengan air itu bumi, sesudah matinya dan pertiupan angin, adalah beberapa ayat bagi kaum yang berakal.

 

45:26 Katakanlah: Allah menghidupkan kamu, kemudian mematikan kamu, kemudian menghimpunkan kamu pada hari kiamat, yang tak ada keraguan padanya, tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahui.

 

48:29 Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang orang yang bersama dengan dia (Mukminin) sangat keras terhadap orang orang kafir, berkasih sayang sesama mereka, engkau lihat mereka itu rukuk, sujud serta mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredhaannya. Tanda mereka itu adalah dimuka mereka, kerana bekas sujud. Itulah contoh (sifat) mereka dalam Taurat. Dan contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya (yang kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar lalu tegak lurus dengan batangnya, sehingga ia menakjubkan orang orang yang menanamnya. (Begitu pula orang orang Islam, pada mula mulanya sedikit serta lemah, kemudian bertambah banyak dan kuat) supaya Allah memarahkan orang2 kafir sebab mereka. Allah telah menjanjikan ampunan dan pahala yang besar untuk orang orang yang beriman dan beramal salih di antara mereka itu.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:7 Dan (tiadakah mereka melihat) bumi, bagaimana Kami membentangkannya dan mengadakan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya bermacam macam (tumbuh tumbuhan) yang indah?

 

50:8 Sebagai pemandangan dan peringatan bagi tiap tiap hamba yang kembali (kepada Tuhannya).

 

50:9 Kami turunkan dari langit air hujan, yang berkat (bermanfaat) lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun kebun dan biji (tanam tanaman) yang akan dipotong.

 

50:10 Dan pohon kurma yang tinggi tinggi, baginya ada putik yang bersusun susun,

 

50:11 Sebagai rezeki untuk hamba hamba (Allah),  dan Kami hidupkan dengan air itu negeri yang telah mati (kering) . Seperti itulah (kamu) keluar (dari dalam kubur).

 

50:38 Sesungguhnya telah Kami jadikan beberapa langit dan bumi dan apa apa yang diantara keduanya dalam 6 hari (masa) dan Kami tiada merasa payah sedikitpun.

 

54:49 Sesungguhnya Kami menjadikan tiap tiap sesuatu dengan kadar (takdir yang ditentukan).

 

54:50 Pekerjaan (urusan) Kami tidak lain, hanya satu kata, seperti sekejap mata.

 

55:10 Bumi ditetapkanNya untuk makhluk sekalian,

 

55:11 Di atasnya ada buah buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak (mayang)

 

55:12 dan biji biji yang mempunyai daun ditangkainya (seperti padi dsbnya) dan harum haruman.

 

56:62 Sesungguhnya kamu telah mengetahui kejadian yang pertama, maka mengapakah kamu tidak mengambil peringatan (daripadanya tentang kejadian yang kedua)?

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

56:68 Adakah kamu lihat air yang kamu minum?

 

56:69 Kamukah menurunkannya dari awan atau Kamikah menurunkannya?

 

56:70 Jikalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia asin, maka mengapakah kamu tidak berterima kasih?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

57:17 Ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa keterangan kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

57:20 Ketahuilah, bahawa sesungguhnya hidup di dunia, hanya pergurauan, permainan, perhiasan dan bermegah megah antara kamu serta berlumba lumba banyak pada harta benda dan anak anak. Umpama demikian itu seperti air hujan yang menakjubkan orang orang kafir kerana tumbuh tumbuhannya, kemudian ia menjadi kering, lalu engkau lihat dia menjadi kuning, kemudian menjadi lumat (hancur). Dan di akhirat siksa yang keras (untuk orang orang kafir), dan ampunan dan keredhaan daripada Allah (untuk orang orang mukmin). Hidup di dunia tidak lain, hanya kesukaan tipuan.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

71:10 Lalu aku berkata: Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia pengampun.

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

71:13 Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14 Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat (beberapa hal atau fase).

 

71:15 Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

72:16 Dan sesungguhnya kalau mereka (manusia dan jin) berlaku lurus di atas jalan (yang betul), niscaya Kami turunkan kepada mereka air hujan yang lebat.

 

77:20 Bukankah Kami menjadikan kamu dari air yang hina (kotor)?

 

77:21 Kemudian Kami jadikan dia dalam tempat yang terjaga (rahim).

 

77:22 Hingga kadar (waktu) yang ditentukan?

 

77:23 Lalu Kami tentukan (keadaannya) maka Kami sebaik baik yang menentukan.

 

77:27 Dan Kami jadikan diatasnya gunung gunung yang tinggi dan Kami curahkan kepadamu air yang tawar (hujan)?

 

78:14 Dan Kami turunkan dari awan air yang tercurah (hujan),

 

78:15 Supaya Kami tumbuhkan dengan air itu biji dan tanaman,

 

78:16 Dan kebun kebun yang berlapis lapis?

 

86:4 Sesungguhnya tiap tiap orang ada pengawasnya (malaikat).

 

86:5 Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah ia dijadikan?

 

86:6 Ia dijadikan dari air yang terpancar,

 

86:7 Yang keluar dari antara tulang punggung (lelaki) dan tulang dada (perempuan).

 

86:8 Sesungguhnya Allah kuasa untuk menghidupkan kembali.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman).

 

91:1 Demi matahari dan sinarnya,

 

91:2 Demi bulan bila mengiringinya,

 

91:3 Demi siang bila melahirkan (cahayanya),

 

91:4 Demi malam bila menutupinya,

 

91:5 Demi langit dan Yang membangunnya (Allah),

 

91:6 Demi bumi dan Yang menghamparkannya (Allah),

 

91:7 Demi diri (manusia) dan Yang menyempurnakannya (Allah),

 

92:1 Demi malam, apabila telah gelap,

 

92:2 Demi siang, apabila telah terang,

 

92:3 Demi Yang menjadikan laki laki dan perempuan,

 

95:1 Demi Tin, demi Zaitun,

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

 

 

 

Allah cipta manusia. Manusia bukan asal dari beruk

https://fb.watch/6fpl6hnRTJ/

 

 

Tumbuh tumbuhan adalah ciptaan Allah yang Mahahebat, Tuhan yang Maha pencipta. Meskipun keseluruhan manusia itu berkumpul bagi menciptakan seekor lalat niscaya tidak mampu mereka perbuat. Mintalah kepadaku, niscaya aku perkenankan permintaanmu Surah 40: Ayat 60. Dalam Al Quran banyak sekali Allah memperkatakan Kami ciptakan tumbuh2an itu dari air. Maka kami hidupkan bumi sesudah kering.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.