Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah bersumpah dengan tumbuh tumbuhan

 

Allah bersumpah dengan tumbuh tumbuhan

 

 

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

2:267 Hai orang orang yang beriman, nafkahkanlah yang baik baik dari apa apa yang kamu usahakan dan apa apa yang Kami tumbuhkan dari bumi untukmu. Janganlah kamu sengaja menafkahkan yang keji, sedang kamu tiada suka mengambilnya, melainkan dengan memejamkan mata, dan ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah Mahakaya, lagi Mahaterpuji.

 

3:27  Engkau masukkan malam ke dalam siang (lebih lama malam) dan Engkau masukkan siang ke dalam malam (lebih lama siang). Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati dan Engkau keluarkan yang mati daripada yang hidup dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa terhitung.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

7:53  Tiadalah mereka tunggu, selain daripada akibatnya: pada hari datang akibatnya itu, berkatalah orang2 yang melupakannya masa dahulu : Sesungguhnya telah datang rasul rasul Tuhan kami (membawa) kebenaran. Apa adakah bagi kami penolong2 yang dapat menolong kami? Atau bolehkah kami dikembalikan (ke dunia), supaya kami mengerjakan (kebajikan) yang tiada kami kerjakan dahulu? Sesungguhnya mereka itu telah merugikan dirinya dan telah lenyaplah apa2 yang mereka ada2kan dahulu.

 

7:57 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya; sehingga apabila angin itu telah mengandung awan yang berat (sebab mengandung air), Kami halaukan dia ke negeri yang mati, lalu Kami turunkan air hujan dan kami keluarkan dengan Dia bermacam2 buah buahan. Demikianlah Kami keluarkan orang2 mati, mudah mudahan kamu mendapat peringatan.

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

15:19 Bumi Kami bentangkan dan Kami tegakkan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya tiap tiap sesuatu (tumbuh2an) dengan ukuran (timbangan).

 

16:65 Allah menurunkan air dari langit, lalu dihidupkanNya dengan air itu bumi, sesudah mati. Sungguh pada demikian itu, menjadi ayat (keterangan) bagi kaum yang mau mendengarkan.

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

22:5 Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:45 Allah menjadikan tiap tiap binatang daripada air, setengahnya berjalan dengan perutnya (menjalar, melata), setengahnya berjalan dengan dua kaki dan diantaranya berjalan dengan empat kaki. Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Sungguh Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

25:54 Dia yang menjadikan manusia dari air, lalu diadakanNya pertalian darah dan semenda antara manusia itu, adalah Tuhanmu yang Mahakuasa.

 

29:63  Demi, kalau engkau tanyakan kepada mereka Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, niscaya mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Puji pujian bagi Allah ( atas pengakuan kamu itu ). Tetapi kebanyakkan mereka tiada memikirkan.

 

30:48 Allah yang mengirim angin, lalu angin itu menghalau awan, sehingga terbentang di atas langit, sebagaimana dikehendakiNya, dan dijadikanNya awan itu berkelompok kelompok, kemudian engkau lihat air hujan keluar dari sela selanya. Maka apabila air hujan itu menimpa siapa yang dikehendakiNya di antara hambaNya, tiba tiba mereka itu bergembira.

 

35:9 Allah yang mengirimkan angin, lalu diterbangkanNya awan, kemudian Kami halau awan itu ke negeri yang mati (kering), (dan Kami turunkan hujan), lalu Kami hidupkan dengan dia bumi sesudah matinya. Seperti itulah menghidupkan orang orang yang telah mati (waktu berbangkit).

 

35:27 Tiadakah engkau lihat, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu Kami keluarkan dengan dia buah buahan yang bermacam macam warnanya. Di antara gunung gunung ada yang mempunyai jalan2 yang putih (terang) dan yang merah (kurang terang), bermacam macam warnanya, dan ada pula batu batu yang sangat hitam.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

36:34 Kami adakan di bumi kebun kebun yang berisi pohon pohon korma dan buah buah anggur dan Kami pancarkan disana mata air.

 

41:39  Dan di antara tanda tandaNya, bahwa engkau lihat bumi itu kering, apabila Kami turunkan air (hujan) kepadanya, lalu bergerak (tumbuh-tumbuhannya) dan bertambah tinggi. Sesungguhnya (Allah) yang menghidupkan bumi itu, ialah yang menghidupkan orang orang yang mati. Sungguh Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:28  Dia yang menurunkan air hujan, setelah mereka berputus asa dan Dia menebarkan rahmatNya. Dia Wali lagi Terpuji.

 

48:29 Muhammad itu adalah rasul (utusan) Allah. Orang orang yang bersama dengan dia (Mukminin) sangat keras terhadap orang orang kafir, berkasih sayang sesama mereka, engkau lihat mereka itu rukuk, sujud serta mengharapkan kurnia daripada Allah dan keredhaannya. Tanda mereka itu adalah dimuka mereka, kerana bekas sujud. Itulah contoh (sifat) mereka dalam Taurat. Dan contoh mereka dalam Injil, ialah seperti tanaman yang mengeluarkan anaknya (yang kecil lagi lemah), lalu bertambah kuat dan bertambah besar lalu tegak lurus dengan batangnya, sehingga ia menakjubkan orang orang yang menanamnya. (Begitu pula orang orang Islam, pada mula mulanya sedikit serta lemah, kemudian bertambah banyak dan kuat) supaya Allah memarahkan orang2 kafir sebab mereka. Allah telah menjanjikan ampunan dan pahala yang besar untuk orang orang yang beriman dan beramal salih di antara mereka itu.

 

50:7 Dan (tiadakah mereka melihat) bumi, bagaimana kami membentangkannya dan mengadakan gunung gunung di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya bermacam macam (tumbuh tumbuhan) yang indah?

 

50:8 Sebagai pemandangan dan peringatan bagi tiap tiap hamba yang kembali (kepada Tuhannya).

 

50:9 Kami turunkan dari langit air hujan, yang berkat (bermanfaat) lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun kebun dan biji (tanam tanaman) yang akan dipotong.

 

50:10 Dan pohon kurma yang tinggi tinggi, baginya ada putik yang bersusun susun,

 

50:11 Sebagai rezeki untuk hamba hamba (Allah),  dan Kami hidupkan dengan air itu negeri yang telah mati (kering) . Seperti itulah (kamu) keluar (dari dalam kubur).

 

55:6 Rumput rumput dan pohon pohon tunduk (kepada Tuhan).

 

55:10 Bumi ditetapkanNya untuk makhluk sekalian,

 

56:63 Adakah kamu lihat apa yang kamu tanam?

 

56:64 Kamukah menumbuhkannya atau Kamikah menumbuhkannya?

 

56:65 Kalau Kami kehendaki, niscaya Kami jadikan dia kurus kering (hancur), lalu kamu takjub kerananya.

 

57:17 Ketahuilah, bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa keterangan kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

78:14 Dan Kami turunkan dari awan air yang tercurah (hujan),

 

78:15 Supaya Kami tumbuhkan dengan air itu biji dan tanaman,

 

78:16 Dan kebun kebun yang berlapis lapis?

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.