Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

ALLAH THE GREAT JUDGE

 

Allah Maha menghukum

 

ALLAH THE GREAT JUDGE

 

 

2:271 Jika kamu lahirkan sedekah maka itulah sebaik baiknya dan jika kamu sembunyikan dan kamu berikan kepada orang orang fakir, maka itulah yang lebih baik bagimu dan menutupi kesalahanmu dan Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

2:272 Bukanlah kewajipan engkau menunjuki (memberi hidayah kepada) mereka, tetapi Allah menunjuki orang yang dikehendakiNya. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, maka untuk dirimulah (faedahnya), dan tiadalah kamu menafkahkan sesuatu, melainkan kerana menghendaki keredhaan Allah. Apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, disempurnakan Allah (balasannya) kepadamu dan kamu tidak teraniaya.

 

2:273 (Sedekah itu) untuk orang orang fakir yang terpenjara pada jalan Allah (seperti menuntut ilmu) dan tidak kuasa berjalan di muka bumi (mencari penghidupan), menurut dugaan orang yang tidak tahu, mereka itu orang kaya, kerana tak mau meminta minta, engkau kenal mereka itu dengan tandanya, mereka tiada meminta kepada manusia dengan nyenyeh (berulang ulang), dan apa apa yang kamu nafkahkan dari harta, sungguh Allah Mahamengetahuinya.

 

2:274 Orang orang yang menafkahkan hartanya malam dan siang, dengan bersembunyi dan berterang terangan, maka untuk mereka itu pahala di sisi Tuhannya dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:276 Allah menghapuskan (berkat) riba dan menambah berkat (sedekah); dan Allah tiada mengasihi tiap tiap orang kafir yang berdosa.

 

2:280 Jika orang yang berhutang dalam kesempitan, tunggulah hingga waktu kelapangan dan kalau kamu sedekahkan, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

2:284 Bagi Allah apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Jika kamu lahirkan atau kamu sembunyikan apa apa yang dalam hatimu, niscaya diperhitungkan Allah juga. Maka diampuniNya siapa yang dikehendakiNya dan disiksaNya siapa yang dikehendakiNya. Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:10 Sesungguhnya orang orang yang kafir, hartanya dan anak anaknya tidak dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah sedikitpun dan mereka itu bahan penyalaan api neraka.

 

3:53 Ya Tuhan kami, kami telah beriman kepada (Kitab) yang Engkau turunkan dan kami ikut rasul itu, maka tuliskanlah kami bersama orang orang yang shahadat (mengakui, bahawa Allah esa, dan rasul itu benar).

 

3:54 Mereka itu menipu dan Allah menipu mereka pula (membalas tipuannya) dan Allah sebaik baik (membalas) orang orang menipu.

 

3:98 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapakah kamu kafir terhadap ayat ayat Allah, sedangkan Allah menjadi saksi atas apa apa yang kamu kerjakan?

 

3:99 Katakanlah: Hai ahli kitab, mengapa kamu halangi orang yang beriman dari jalan (agama) Allah, kamu kehendaki jalan yang bengkok, sedangkan kamu mengetahui? Allah tiada lalai daripada apa apa yang kamu kerjakan.

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

3:195 Lalu Tuhan mereka memperkenankan permintaannya, (seraya berkata): Sesungguhnya Aku tiada menyia nyiakan (pahala) amalan orang yang beramal di antara kamu, baik laki laki atau perempuan, setengah kamu dari yang lain (sebangsa). Maka orang2 yang hijrah dan diusir dari negerinya, lagi disakiti dalam jalanKu (agamaKu) dan mereka berperang dan terbunuh, sesungguhnya Aku hapuskan segala kesalahannya dan Aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sebagai pahala dari sisi Allah; dan Allah di sisiNya pahala yang baik.

 

4:124 Barang siapa mengerjakan amal salih, baik laki laki atau perempuan, sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tiada teraniaya sedikit pun.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

5:12 Sesungguhnya Allah telah menerima janji setia dari Bani Israil dan Kami angkat di antara mereka dua belas orang pengawas. Allah berfirman: Sesungguhnya Aku beserta kamu. Demi jika kamu dirikan sembahyang dan kamu bayarkan zakat dan kamu beriman kepada rasul rasulKu, serta kamu tolong mereka itu dan kamu piutangi Allah dengan piutang yang baik, niscaya Aku ampuni kesalahanmu dan Aku masukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya. Barang siapa yang kafir di antaramu sesudah itu, maka sesungguhnya telah sesat ia dari jalan yang lurus.

 

5:38 Orang pencuri laki laki dan pencuri perempuan, hendaklah dipotong tangan keduanya , sebagai balasan pekerjaan keduanya dan sebagai siksaan dari Allah, Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

5:43 Bagaimanakah mereka itu meminta hukum kepada engkau, sedang disisi mereka ada Taurat, di dalamnya ada hukum Allah, kemudian mereka berpaling sesudah itu. Bukanlah mereka itu orang orang beriman.

 

5:44 Sesungguhnya Kami telah menurunkan Taurat, di dalamnya ada petunjuk dan nur (cahaya), sedang nabi nabi yang tunduk (kepada Allah) menghukum dengan Taurat itu terhadap orang orang Yahudi dan (begitu pula) ulama dan ketua ketua agama sebab mereka menghafal Kitab Allah dan mereka itu menjadi saksi atas demikian itu. Sebab itu, janganlah kamu takut kepada manusia dan takutlah kepadaKu dan janganlah kamu jual ayat ayatKu dengan wang yang sedikit. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang kafir.

 

5:45 Kami telah perlukan kepada mereka dalam Taurat, bahawa sesungguhnya jiwa dibalas dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan telinga, gigi dengan gigi, dan luka ada pula qisasnya. Barang siapa bersedekah (memaafkan) qisas itu, maka demikian itu penutup bagi dosanya. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang aniaya.

 

5:47 Hendaklah ahli Injil menghukum menurut yang diturunkan Allah dalam Injil itu. Barang siapa yang tiada menghukum menurut yang diturunkan Allah, maka mereka itu orang orang fasik. 

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

7:87 Jika satu golongan di antara mu telah beriman, kepada apa apa yang diutuskan, (diperintahkan) kepadaku dan satu golongan lain belum beriman, maka sabarlah kamu, sehingga Allah menghukum di antara kita dan Dialah yang sebaik baik hakim.

 

8:59 Janganlah mengira orang orang yang kafir, bahwa mereka akan terlepas dari hukuman Kami. Sesungguhnya mereka tiada dapat melemahkan Kami.

 

9:16 Adakah kamu kira, bahawa kamu akan dibiarkan saja, sedang Allah tiada mengetahui orang2 yang berjuang di antara kamu dan tiada mengangkat, selain daripada Allah dan rasulNya serta orang2 beriman menjadi penyimpan rahsia. Allah Mahamengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

9:28 Hai orang orang yang beriman, sesungguhnya orang orang musyrik itu najis, sebab itu janganlah mereka menghampiri masjidilharam sesudah tahun ini. Jika kamu takut jatuh miskin, nanti Allah akan mengayakan kamu dengan kurniaNya, jika Dia menhendaki. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

9:120 Tidak patut bagi penduduk Madinah dan orang orang yang di kelilingnya, di antara orang orang Arab Badwi, bahawa mereka tinggal di belakang Rasul Allah (tiada pergi berperang) dan tiada pula patut, bahawa mereka sayang kepada diri mereka daripada diri Rasul itu. Demikian itu, disebabkan mereka, tiada ditimpa haus, tiada payah dan tiada pula kelaparan di jalan Allah dan tiada menginjak suatu tempat yang menimbulkan amarah orang orang kafir  dan tiada pula menderita sesuatu penderitaan dari musuh, melainkan semuanya itu dituliskan untuk mereka menjadi amal yang saleh. Sesungguhnya Allah tiada menyia nyiakan pahala orang orang yang berbuat kebajikan.

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:46 Jika Kami perlihatkan kepada engkau, sebahagian (siksa) yang Kami janjikan kepada mereka atau Kami wafatkan engkau lebih dahulu, maka kepada Kami mereka kembali, kemudian Allah menjadi saksi atas apa apa yang mereka perbuat.

 

10:108 Katakanlah: Hai sekalian manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu kebenaran daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mendapat petunjuk, hanya ia mendapat petunjuk untuk dirinya. Barang siapa yang sesat, hanya ia sesat atas dirinya dan aku bukanlah menjadi wakil terhadapmu.

 

11:81 Mereka itu (malaikat) berkata: Hai Luth, sesungguhnya kami utusan Tuhanmu, mereka tiada akan sampai kepada engkau, sebab itu hendaklah engkau berjalan serta keluarga engkau waktu malam dan janganlah menoleh seorang jua pun di antaramu ke belakang. (Kamu akan selamat), kecuali perempuanmu. Sesungguhnya bahaya akan menimpanya. Seperti yang menimpa mereka. Sesungguhnya bahaya itu akan tiba waktu subuh. Bukankah waktu subuh itu amat dekat?

 

11:82 Tatkala datang perintah Kami, Kami jadikan tanah tingginya menjadi rendah dan Kami jatuhkan atas mereka hujan batu dari tanah yang keras dengan berturut turut.

 

11:83 Lagi diberi tanda disisi Tuhanmu. Siksaan itu tiada jauh dari pada orang orang yang aniaya.

 

12:42 Sesungguhnya telah menipu orang orang yang sebelum mereka, maka (balasan) tipuan semuanya bagi Allah. Dia mengetahui apa yang diusahakan oleh tiap tiap manusia. Nanti akan tahu orang orang kafir, bagi siapakah akibat kampung (akhirat).

 

13:18 Untuk orang orang yang memperkenankan seruan Tuhan, ialah kebajikan dan orang orang yang tiada memperkenankannya, kalau sekiranya apa yang dibumi semuanya kepunyaan mereka, dan ditambah dengan seumpamanya, niscaya mereka tebusi siksaan itu dengan dia. Untuk mereka perhitungan yang keras dan tempat mereka dalam neraka jahanam, sejahat jahat tempat hamparan.

 

13:37 Demikianlah Kami turunkan Quran (berisi) hukum  dan dalam bahasa Arab. Demi, jika engkau ikut hawa nafsu mereka, setelah datang ilmu pengetahuan kepadamu, maka tidak ada bagimu wali dan tiada pula yang memeliharakan dari (siksaan) Allah.

 

13:39 Allah menghapuskan di antara hukum hukum itu, apa yang dikehendakiNya dan menetapkan (apa yang dikehendakiNya ), sedang di sisiNya ibu Kitab (lauh mahfuz).

 

13:40 Jika Kami perlihatkan kepada engkau sebahagian (siksaan) yang Kami janjikan kepada mereka, atau Kami wafatkan engkau (sebelum itu), maka hanya kewajipan engkau menyampaikan dan atas Kami menghisab (menghukum) mereka.

 

14:30 Mereka mengadakan beberapa sekutu bagi Allah, supaya mereka menyesatkan dari jalan Allah. Katakanlah: bersukarialah kamu: sesungguhnya tempat kembalimu ke neraka.

 

14:48 Pada hari (kiamat) ditukar bumi dengan bumi yang lain, begitupun langit dan mereka menghadap kepada Allah yang Esa dan Maha kuasa.

 

14:49 Engkau lihat orang2 berdosa pada hari itu terikat bersama sama dengan belenggu.

 

14:50 Baju mereka dari belangkin (ter) yang hitam dan muka mereka ditutup oleh api,

 

14:51 Supaya Allah membalasi tiap tiap orang menurut apa yang diusahakannya. Sungguh Allah cepat perhitunganNya.

 

18:26 Katakanlah: Allah lebih mengetahui berapa lama pemuda2 itu diam dalam gua itu. Baginya yang ghaib di langit dan di bumi. Alangkah (terang) penglihatanNya dan alangkah (nyaring) pendengaranNya! Tak ada bagi mereka wali selain daripadaNya dan tiada bersekutu dengan seorang juapun tentang hukumNya.

 

18:29 Katakanlah: Kebenaran itu daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mau hendaklah beriman dan barang siapa yang mau hendaklah ingkar. Sesungguhnya telah Kami sediakan untuk orang orang aniaya neraka, sedang mereka itu dilingkari oleh dindingnya. Jika mereka minta tolong (minta air), dituangi dengan air seperti kotoran.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

22:17 Sesungguhnya orang orang yang beriman, orang orang Yahudi, orang orang Shabi-in (menyembah bintang), orang orang Nasrani, orang orang Majusi dan orang orang Musyrik, sungguh Allah akan menghukum antara mereka pada hari kiamat. Sesungguhnya Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

 

22:55 Orang orang yang kafir sentiasa dalam keraguan terhadap Quran, hingga datang kepada mereka kiamat dengan sekonyong konyong, atau sampai kepada mereka siksaan hari yang mandul (kemudian).

 

22:56 Pada hari itu adalah kerajaan (kekuasaan) bagi Allah. Dia menghukum di antara mereka. Maka orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik (adalah mereka) dalam syurga kesenangan.

 

22:57 Orang orang yang kafir dan yang mendustakan ayat ayat Kami, maka untuk mereka siksa kehinaan.

 

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

30:13 Dan tidak ada bagi mereka syafaat (pertolongan) dari sekutu sekutunya (berhala) sedangkan mereka ingkar akan sekutu sekutunya itu.

 

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

 

31:15 Jika keduanya (ibu bapamu) memaksa, supaya engkau mempersekutukan Daku dengan sesuatu (Tuhan), yang tidak engkau ketahui, maka janganlah engkau ikut keduanya dan bergaullah dengan keduanya di dunia, secara ma’ruf (baik), dan turutlah jalan orang yang bertaubat kepadaKu. Kemudian tempat kembali mu kepadaKu, lalu Ku khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

31:16 Hai anakku (kata Luqman): sesungguhnya, jika ada amalan engkau (baik atau buruk) seberat biji sawi yang tersembunyi dalam batu atau di langit atau di bumi, niscaya didatangkan (dibalas) Allah juga. Sesungguhnya Allah Mahahalus, lagi Mahamengetahui.

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

36:29 Tidak ada, hanya satu teriakan yang keras, lalu mereka mati.

 

36:30 Aduhai, besarnya penyesalan terhadap beberapa hamba hamba (Allah) setiap datang rasul kepada mereka, lalu mereka perolok olokkan.

 

36:31 Tiadakah mereka lihat, berapa banyaknya umat sebelum mereka yang telah Kami binasakan; sungguh orang orang (yang dibinasakan) itu tidak akan kembali kepada mereka.

 

36:32 Sungguh sekaliannya akan dihimpunkan dan dihadirkan di sisi Kami.

 

36:33 Suatu keterangan bagi mereka (akan berbangkit) ialah bumi yang mati (kering), Kami hidupkan dia dan Kami keluarkan biji daripadanya. Sebahagiannya mereka makan.

 

39:69 Bumi bercahaya dengan cahaya (keadilan) Tuhannya, dan buku (perhitungan) diletakkan dan nabi nabi dan saksi saksi dihadirkan, lalu diputuskan hukum antara mereka itu dengan keadilan, sedang mereka tiada teraniaya.

 

39:70 Tiap tiap orang disempurnakan (balasan) amalannya masing masing, sedang Dia lebih mengetahui apa apa yang mereka perbuat.

 

39:71 Orang orang yang kafir dihalaukan ke dalam neraka dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana, dibukakan pintu pintunya dan berkata kepada mereka malaikat malaikat yang menjaganya: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul diantaramu yang membacakan ayat ayat Tuhanmu kepadamu dan memberi peringatan kepadamu buat menemui harimu ini? Sahut mereka itu: Ya, tetapi tetaplah perkataan siksa terhadap orang orang yang kafir.

 

39:72 Dikatakan (kepada mereka): Masuklah kamu ke pintu pintu neraka serta kekal di dalamnya, maka (itulah) sejahat jahat tempat tinggal bagi orang orang yang sombong.

 

40:20 Allah menghukum dengan keadilan. Tuhan tuhan yang mereka sembah, selain daripadaNya tiada menghukum dengan suatu apa pun. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

41:19 Pada hari dikumpulkan musuh musuh Allah (orang orang kafir) ke dalam neraka, lalu mereka dihalau semuanya.

 

41:20 Sehingga apabila mereka sampai di sana, menjadi saksilah bagi mereka pendengaran, pemandangan dan kulit mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

41:21  Mereka berkata kepada kulitnya : Mengapakah kamu menjadi saksi atas (perbuatan) kita? Sahut kulit itu : Kami telah dipandaikan bercakap cakap oleh Allah, yang memandaikan bercakap cakap bagi tiap tiap sesuatu, dan Dia telah menciptakan kamu pada pertama kali dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

41:22 Kamu tiada dapat menutupi dirimu,  (tatkala memperbuat dosa) dari persaksian pendengaran, pemandangan dan kulit kulitmu terhadapmu, bahkan kamu menyangka, bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakkan apa apa yang kamu perbuat.

 

41:23 Itulah persangkaan mu yang kamu sangka terhadap Tuhanmu, yang membinasakan kamu, lalu kamu menjadi orang orang yang merugi.

 

41:24 Jika mereka sabar, maka nerakalah tempat tinggalnya dan jika mereka minta keredhaan, maka mereka tiada termasuk orang orang yang diredhai.

 

41:25 Kami adakan untuk mereka beberapa teman, lalu teman teman itu menghiaskan (memperlihatkan baik) kepada mereka apa apa yang di hadapan mereka (dunia) dan apa apa yang di belakang mereka (akhirat), dan tetaplah perkataan (siksa) bagi mereka bersama umat umat yang telah lalu sebelum mereka, di antara jin dan manusia. Sungguh mereka itu orang merugi.

 

41:26 Berkata orang orang yang kafir : Janganlah kamu dengar Quran ini dan berteriak teriaklah waktu mendengarkannya, mudah mudahan kamu mengalahkannya.

 

41:27 Demi akan Kami rasakan siksa yang keras kepada orang orang yang kafir dan akan Kami balas mereka dan akan Kami balas mereka atas sejahat jahat (perbuatan) yang mereka kerjakan.

 

53:38 (Iaitu) bahawa orang yang berdosa tiada memikul dosa orang lain.

 

53:39 Dan bahawa tiadalah untuk manusia, melainkan apa apa yang diusahakannya.

 

54:26 Nanti mereka akan mengetahui besok, siapa yang sebenarnya pendusta dan sombong.

 

54:51 Sesungguhnya telah Kami binasakan orang orang (dahulu) yang serupa dengan kamu, maka adakah orang yang mengambil pengajaran (daripadanya)?

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

58:14 Tiadakah engkau lihat orang orang (munafiq) mengangkat wali dari kaum yang dimurkai Allah (Yahudi)? Mereka (orang orang munafiq) bukan daripada mu dan bukan pula dari mereka itu (Yahudi) dan mereka bersumpah dengan bohong, sedang mereka mengetahui.

 

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

 

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

 

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

58:20 Sesungguhnya orang2 yang menentang Allah dan rasulNya, mereka itu termasuk dalam orang2 yang terhina.

 

58:21 Allah telah menuliskan (menetapkan) : Demi, sesungguhnya Aku akan menang, Aku dan rasul rasul Ku. Sungguh Allah Mahakuat dan Mahaperkasa.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

69:12 Supaya Kami jadikan demikian itu untuk peringatan bagimu dan didengar oleh telinga yang mau mendengar.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70:36 Mengapakah orang orang yang kafir menentang (dengan matanya) ke arah engkau?

 

70:37 Sambil berkumpul kumpul (berkelompok kelompok), di sebelah kanan dan kiri engkau (untuk memperolok olokkan)?

 

70:38 Adakah tiap tiap orang di antara mereka mengharap, bahwa ia akan masuk ke syurga kenikmatan?

 

70:39 Sekali kali tidak. Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari apa yang mereka ketahui.

 

70:40 Aku bersumpah dengan Tuhan beberapa timur dan beberapa barat, bahwa Kami (Allah) kuasa.

 

70:41 Buat mengganti mereka dengan (umat) yang terlebih baik daripada mereka dan Kami tiada dapat dikalahkan.

 

70:42 Maka biarkanlah mereka masuk pada yang bukan bukan  dan bermain main, sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan.

 

70:43 (Iaitu) pada hari, mereka dikeluarkan dari dalam kuburnya, dengan segera, seolah olah mereka bersegera kepada berhalanya.

 

70:44 Sedang pemandangan mereka rendah (hina) serta ditimpa kehinaan. Itulah hari yang telah dijanjikan kepada mereka.

 

 

75:3 Adakah manusia mengira, bahawa Kami tiada akan mengumpulkan tulang-tulangnya?

 

75:4 Ya, Kami kuasa mengembalikan semua jarinya (meskipun cap jari manusia itu berbeza beza di antara setiap manusia).

 

75:5 Bahkan manusia menghendaki supaya (terus) derhaka di masa yang akan datang.

 

75:6 Ia bertanya: Apabilakah hari kiamat?

 

75:7 Apabila pemandangan telah tercengang (kerana ketakutan),

 

75:8 Dan bulan telah gelap cahayanya,

 

75:9 Dan matahari dan bulan telah dihimpunkan,

 

75:10 (Ketika itu) manusia berkata: Kemanakah tempat lari?

 

75:11 Tidak sekali kali, tak ada tempat berlindung.

 

75:12 Hanya kepada Tuhanmu pada hari itu tempat tetap (kembali).

 

75:13 Dikhabarkan kepada manusia ketika itu, apa apa amalan yang didahulukannya dan yang dikemudiankannya.

 

75:14 Bahkan manusia jadi saksi atas dirinya sendiri.

 

75:22 Muka pada hari itu berseri seri,

 

75:23 Melihat pada Tuhannya.

 

75:24 Muka pada hari itu sangat masam,

 

75:25 Kerana menyangka (yakin), bahawa akan dijatuhkan bahaya kepadanya.

 

84:1 Apabila langit telah terbelah,

 

84:2 Dan ia mendengar (patuh) kepada Tuhannya, dan patutlah ia patuh,

 

84:3 Dan apabila bumi telah diratakan (kerana telah hancur gunung gunungnya),

 

84:4 Dan dilemparkannya apa apa isinya dan kosonglah ia,

 

84:5 Dan ia patuh kepada Tuhannya dan patutlah ia patuh (ketika itu mereka menemui janji Tuhannya).

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

84:7 Maka barang siapa yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kanannya,

 

84:8 Maka ia akan diperhitungkan dengan perhitungan yang sedikit,

 

84:9 Dan ia kembali kepada keluarganya dengan gembira.

 

84:10 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah belakang punggungnya,

 

84:11 Maka ia akan menyeru: Ya, binasalah aku!

 

84:12 Dan ia akan masuk ke dalam neraka.

 

84:13 Sesungguhnya dahulu ia bersuka ria dengan keluarganya.

 

84:14 Sesungguhnya ia menyangka, bahawa ia tidak akan kembali (kepada Tuhannya).

 

84:15 Ya, (mesti kembali). Sesungguhnya Tuhannya Mahamelihat usahanya.

 

84:16 Aku bersumpah dengan syafaq ( cahaya yang merah di ufuq )

 

84:17 Demi malam dan apa apa yang dikandungnya.

 

84:18 Demi bulan, bila telah terang benderang,

 

84:19 Sesungguhnya kamu akan menemui sesuatu hal demi sesuatu hal (pase demi pase).

 

84:20 Maka mengapakah mereka tidak mau beriman?

 

84:21 Dan apabila Al-Qur’an dibacakan kepada mereka, mereka tidak mau tunduk.

 

84:22 Bahkan orang orang kafir itu mendustakannya.

 

84:23 Dan Allah lebih mengetahui apa apa yang mereka simpan dalam dadanya.

 

84:24 Maka berilah mereka khabar dengan siksa yang pedih.

 

84:25 Kecuali orang orang yang beriman dan beramal salih, untuk mereka itu pahala yang tidak putus putus.

 

105:1 Tiadakah engkau tahu, bagaimana Tuhanmu memperbuat terhadap orang orang yang mempunyai gajah?

 

105:2 Tiadakah Dia menjadikan tipu daya mereka jadi sia sia.

 

105:3 Dan mengirim kepada mereka burung berbondong bondong,

 

105:4 Yang melempar mereka dengan batu dari tanah yang keras,

 

105:5 Lalu Allah menjadikan mereka seperti daun yang dimakan (ulat).

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.