Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah larang sombong, bongkak & ria

 

Allah larang sombong, bongkak & ria

 

 

7:205 Ingatlah Tuhanmu dalam hatimu, serta merendahkan diri dan takut; dan bukan dengan suara yang keras waktu pagi dan petang hari; dan janganlah engkau termasuk orang orang yang lalai.

 

10:22 Dia (Allah) memperjalankan kamu di darat dan di laut, sehingga ketika kamu dalam kapal dan kapal itu berlayar dengan angin yang baik, sedang mereka bergembira, tiba tiba bertiuplah angin topan dan datanglah ombak dari tiap tiap penjuru, sehingga mereka menduga, bahawa mereka akan ditimpa bahaya. (Ketika itu) mereka memohon kepada Allah, serta mengikhlaskan agama kepadaNya : Demi jika Engkau lepaskan kami daripada bahaya ini, niscaya kami berterima kasih.

 

10:23 Tatkala Allah melepaskan mereka, tiba tiba mereka membuat bencana di muka bumi tanpa kebenaran. Hai manusia, sesungguhnya bencana yang kamu lakukan itu, (bahayanya) atas dirimu sendiri. Itulah kesukaan hidup di dunia. Kemudian tempat kembalimu kepada Kami, lalu Kami khabarkan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

 

11:9 Demi, jika Kami rasakan nikmat Kami kepada manusia, kemudian Kami cabut kembali daripadanya, niscaya ia putus asa dan menjadi kafir.

 

11:10 Demi, jika Kami rasakan kepadanya kesenangan, sesudah kesusahan yang menimpa dirinya, niscaya ia berkata : Telah hilang sengsara itu dari saya. Sesungguhnya dia sangat bergembira lagi sombong.

 

26:215 Dan rendahkanlah sayapmu (berhina dirilah) terhadap orang yang mengikutmu di antara orang orang mukmin.

 

29:23 Orang orang yang kafir (ingkar) akan ayat ayat Allah dan (ingkar) akan menemuiNya, mereka itu berputus asa dari rahmatKu, dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

 

32:15 Hanya yang beriman kepada ayat ayat Kami ialah orang orang, bila mereka diberi peringatan dengan ayat ayat itu, mereka meniarap sujud dan mereka tasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tiada sombong.

 

39:56 Supaya seseorang (tidak) berkata: Hai penyesalan ku atas ketaksiranku (kelalaianku) terhadap Allah dan sesungguhnya aku termasuk orang orang yang memperolok olokkan.

 

39:71 Orang orang yang kafir dihalaukan ke dalam neraka dengan berbondong bondong, sehingga bila mereka sampai ke sana, dibukakan pintu pintunya dan berkata kepada mereka malaikat malaikat yang menjaganya: Tiadakah datang kepadamu rasul rasul diantaramu yang membacakan ayat ayat Tuhanmu kepadamu dan memberi peringatan kepadamu buat menemui harimu ini? Sahut mereka itu: Ya, tetapi tetaplah perkataan siksa terhadap orang orang yang kafir.

 

39:72 Dikatakan (kepada mereka): Masuklah kamu ke pintu pintu neraka serta kekal di dalamnya, maka (itulah) sejahat jahat tempat tinggal bagi orang orang yang sombong.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

46:20 Pada hari dihadapkan orang2 yang kafir ke dalam neraka (lalu dikatakan kepadanya): Adakah kamu sia siakan kesenanganmu waktu hidupmu di dunia dan kamu telah bersukaria dengan dia, maka pada hari ini kamu dibalas dengan siksa kehinaan, kerana kamu takbur di muka bumi, tanpa kebenaran dan kerana kamu pasik.

 

49:11 Hai orang orang yang beriman, janganlah kaum laki laki menghinakan kaum laki laki (yang lain), kerana boleh jadi kaum yang dihinakan itu, lebih baik dari kaum yang menghinakan dan jangan pula kaum perempuan (menghinakan) kaum perempuan (yang lain), kerana boleh jadi perempuan yang dihinakan itu, lebih baik dari perempuan yang menghinakan. Janganlah kamu cela mencela sesama kamu dan jangan pula panggil memanggil dengan gelaran (yang tidak baik). Seburuk buruk nama ialah pasik sesudah beriman. Barang siapa yang tiada bertaubat, maka mereka itulah orang yang aniaya.

 

49:12 Hai orang orang yang beriman, jauhilah kebanyakkan sangka sangka (dugaan terhadap sesama Muslim), kerana sebahagian sangka sangka itu ialah dosa dan janganlah kamu mencari cari aib orang dan jangan pula sesetengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah salah seorang kamu, bahawa ia memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkainya)? Maka tentu kamu benci memakannya. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah penerima taubat lagi penyayang.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.