Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah sebaik baik pelindung penyelamat pemelihara penolong kamu

 

Allah sebaik baik pelindung penyelamat pemelihara penolong kamu

 

 Only Allah the best helper

 

 

Jika tuan meminta sesuatu kepada Allah, mulakan dengan membaca Wahai Tuhan yang Maha pengasih daripada segala yang penyayang…

 

 

1:5 Hanya Engkaulah (Ya Allah) yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami minta pertolongan.

 

2:71 Berkata Musa: Allah berfirman: Sesungguhnya sapi itu bukan yang telah patuh untuk membajak bumi dan bukan pula menyirami ladang, lagi sejahtera, tidak belang warnanya sedikitpun. Berkata mereka itu: Sekarang telah engkau terangkan dengan sebenarnya. Lalu mereka sembelih sapi itu, hampir mereka tiada dapat memperbuatnya.

 

2:72 (Ingatlah) ketika kamu membunuh seseorang, lalu kamu berbantah bantah tentang siapa yang membunuhnya, sedang Allah melahirkan apa apa yang kamu sembunyikan.

 

2:73 Lalu Kami berkata: Pukullah orang yang mati itu dengan sebahagian anggota sapi itu. Demikianlah Allah menghidupkan orang orang mati dan memperlihatkan kepadamu ayat ayatNya (tanda tanda kekuasaanNya), mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

2:112 Ya, barang siapa yang telah Islam (menundukkan) mukanya kepada Allah, sedang ia berbuat baik, maka untuknya pahala di sisi Tuhannya; dan tak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berduka cita.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

2:212  Dihiasi kehidupan di dunia bagi orang2 yang kafir dan mereka menghinakan orang2 yang beriman; dan orang2 bertaqwa diatas mereka itu (darjatnya) pada hari kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa terhisab.

 

2:216 Diperlukan atas kamu berperang, sedang berperang itu suatu yang kamu benci ; dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu , sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia melarat kepadamu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.

 

2:255 Allah, tak adalah Tuhan, melainkan Dia, (Ia) hidup, berdiri (memelihara semesta alam), tiada Ia mengantuk dan tiada pula tidur. BagiNya apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi. Tidak ada yang memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya, melainkan dengan izinNya. Dia mengetahui apa apa yang dihadapan mereka dan apa apa yang di belakang mereka. Mereka tiada mengetahui sesuatu pengetahuan, melainkan dengan kehendakNya. KursiNya (ilmuNya/kerajaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiada susah bagiNya memelihara keduanya. Dia Mahatinggi lagi Mahabesar.

 

2:258 Tiadakah engkau ketahui orang yang membantah Ibrahim tentang Tuhannya (Namrud anak Kan’an), kerana Allah memberikan kerajaan kepada Ibrahim, ketika berkata Ibrahim : Tuhan sayalah yang menghidupkan dan mematikan. Berkata ia (Namrud) : Saya dapat pula menghidupkan orang dan mematikannya. berkata Ibrahim: Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka cubalah engkau terbitkan dari barat. Maka jadi hairanlah orang yang kafir itu (Namrud), dan Allah tiada menunjuki kaum yang aniaya.

 

3:29 Katakanlah : Jika kamu sembunyikan atau kamu lahirkan apa apa yang dalam dadamu, niscaya Allah mengetahuinya; dan Dia mengetahui apa apa yang di langit dan apa apa yang di bumi dan Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

3:42 (Ingatlah) ketika malaikat berkata : Ya Maryam, sesungguhnya Allah telah memilih engkau, menyucikan engkau dan memilih engkau di atas  perempuan perempuan dalam alam.

 

3:120 Jika kamu mendapat kebaikan, sedih hati mereka, tetapi jika kamu ditimpa kejahatan, gembira hati mereka. Jika kamu sabar dan taqwa, niscaya takkan melarat kepadamu tipu daya mereka sedikitpun. Sungguh Allah Mahameliputi apa apa yang mereka kerjakan.

 

3:133 Bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan ke syurga, lebarnya seluas langit dan bumi, disediakan untuk orang orang yang taqwa.

 

 

3:146 Beberapa banyaknya nabi yang berperang bersamanya kaum yang banyak. Mereka itu tidak pengecut, kerana (bahaya) yang menimpa mereka pada jalan Allah dan tiada lemah dan tiada pula tunduk: dan Allah mengasihi orang orang yang sabar.

 

3:160 Jika Allah menolongmu, tiadalah orang yang dapat mengalahkanmu dan jika Dia mengalahkanmu, siapakah yang akan menolongmu kemudianNya? Dan hanya kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

3:164 Sesungguhnya Allah telah memberi kurnia bagi orang orang yang beriman, ketika Dia telah mengutus seorang rasul kepada mereka di antara mereka sendiri, yang membacakan ayat ayatNya kepada mereka dan membersihkan mereka (dari sifat sifat yang jahat), lagi mengajarkan kitab dan hikmah kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu dalam kesesatan yang nyata.

 

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

4:13 Demikianlah batas batas (peraturan) Allah. Barang siapa mengikut (perintah) Allah dan rasulNya, niscaya Allah memasukkan dia ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

4:80 Barang siapa menta’ati rasul, sesungguhnya ia telah menta’ati Allah. Barang siapa berpaling, maka Kami tiada mengutus engkau untuk menjaga mereka.

 

4:81 Mereka (orang orang munafik) berkata : Kami mentaati engkau (ya Muhammad). Tetapi apabila mereka keluar dari sisi engkau, maka segolongan di antara mereka menyembunyikan dalam hatinya sesuatu yang lain dari apa yang dikatakannya. Allah akan menuliskan barang yang mereka sembunyikan, maka berpalinglah engkau dari mereka dan bertawakkallah kepada Allah dan cukuplah Allah menjadi Wakil (menyempurnakan urusanmu).

 

4:84 Maka berperanglah engkau pada jalan Allah. Tiadalah diberati kecuali diri engkau dan ajaklah orang orang beriman itu (berjuang), mudah mudahan Allah menahan kekuatan orang orang yang kafir itu. Allah lebih sangat kekuatanNya dan lebih sangat siksaanNya.

 

4:87 Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Demi, Dia akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada keraguan padanya. Siapakah yang terlebih benar perkataannya dari (perkataan) Allah?

 

4:123 Bukanlah semata mata angan angan kamu saja dan bukan pula semata mata angan angan ahli kitab. Barang siapa mengerjakan kejahatan, niscaya akan dibalas dengan kejahatan pula, sedang ia tiada memperoleh wali dan tiada pula penolong selain dari Allah.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

6:6 Tiadakah mereka ketahui, berapa banyaknya umat yang telah Kami binasakan  sebelum mereka, Kami senangkan mereka di bumi dengan kesenangan yang belum pernah Kami berikan kepadamu dan Kami turunkan hujan yang lebat atas mereka dan Kami adakan air sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka, kerana dosa mereka sendiri dan Kami jadikan sesudah mereka itu umat yang lain.

 

6:17 Jika Allah menyentuhkan kemelaratan kepada engkau, maka tiadalah yang akan menghilangkannya, melainkan Dia sendiri ; dan jika Dia menyentuhkan kebajikan kepada engkau, maka Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

6:18  Dia yang kuasa diatas segala hambaNya. Dia Mahabijaksana lagi Mahamengetahui.

 

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

 

6:40 Katakanlah: Khabarkanlah kepadaku, jika kamu ditimpa siksaan Allah, atau datang kepadamu hari kiamat, adakah kamu menyeru (meminta) selain daripada Allah, jika kamu orang yang benar?

 

6:41 Bahkan, kepada Dialah kamu menyeru (meminta), lalu Dia menghilangkan (siksaan) yang kamu mintakan itu, jika dikehendakiNya; dan kamu lupakan apa yang kamu persekutukan itu. 

 

6:63 Katakanlah: Siapakah yang akan melepaskanmu dari kegelapan (kesengsaraan) daratan dan lautan, sedang kamu meminta kepadaNya dengan berterang terangan dan bersembunyi: Demi, jika Dia melepaskan kami dari (sengsara) ini, niscaya kami termasuk orang2 yang berterima kasih (kepadaNya).

 

6:64 Katakanlah: Allah yang melepaskan kamu daripadanya dan daripada sekalian dukacita, kemudian kamu mempersekutukan (Allah dengan yang lain).

 

6:127 Untuk mereka itu kampung keselamatan ( Syurga ) di sisi Tuhannya dan Dia wali mereka, kerana amalan yang mereka perbuat.

 

7:26 Hai segala anak Adam; Sesungguhnya telah kami turunkan pakaian kepadamu untuk menutupi kemaluanmu, begitu pula pakaian perhiasan. Tetapi pakaian taqwa terlebih baik. Demikianlah ayat ayat Allah (tanda kekuasaanNya), mudah mudahan mereka menerima peringatan.

 

7:57 Dia yang mengirim angin sebagai khabar gembira di hadapan rahmatNya; sehingga apabila angin itu telah mengandung awan yang berat (sebab mengandungi air), Kami halaukan dia ke negeri yang mati, lalu Kami turunkan air hujan dan Kami keluarkan dengan dia bermacam macam buah buahan. Demikianlah Kami keluarkan orang2 mati, mudah2an kamu mendapat peringatan.

 

7:58  Negeri yang baik, keluar tumbuh tumbuhannya dengan izin Tuhannya. Negeri yang buruk tiada keluar tumbuh tumbuhannya melainkan dengan bersusah payah. Demikianlah Kami terangkan ayat ayat itu bagi kaum yang berterima kasih.

 

 

7:158 Katakanlah: Hai manusia, sesungguhnya aku utusan Allah kepadamu sekalian. KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. (Dia) menghidupkan dan mematikan, sebab itu berimanlah kamu kepada Allah dan rasulNya, nabi yang ummi, yang beriman kepada Allah dan kalimatNya, dan ikutlah dia, mudah mudahan kamu mendapat petunjuk.

 

7:165 Tatkala mereka melupakan apa apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang orang yang melarang kejahatan dan Kami siksa orang orang yang aniaya dengan azab yang keras, disebabkan mereka fasik.

 

7:180 Bagi Allah ada nama nama yang terbaik, sebab itu, memohonlah kepadaNya dengan nama nama itu, dan biarkanlah orang orang yang memutar mutar nama Allah, nanti mereka akan dibalasi apa apa yang mereka perbuat.

 

8:9 Ketika kamu minta pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankanNya permintaanmu. Sesungguhnya Aku menolong kamu dengan seribu malaikat yang beriring iringan.

 

8:19 Jika kamu minta pertolongan, sesungguhnya telah datang pertolongan itu kepada mu dan jika kamu berhenti, lebih baik bagimu. Tetapi jika kamu kembali, Kamipun kembali pula. Tidak berguna bagimu jamaah kamu sedikit juga, sekalipun banyak bilangannya. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang beriman.

 

8:26 Ingatlah ketika kamu masih sedikit lagi lemah di muka bumi, kamu takut kalau kalau manusia menangkapmu, lalu Allah menempatkan dan menguatkan kamu, dengan pertolonganNya dan memberi rezeki kepadamu dengan yang baik baik, mudah mudahan kamu berterima kasih kepadaNya.

 

8:30 Ketika orang2 kafir memperdayakan engkau, supaya mereka mempenjarakan engkau, membunuh engkau atau mengusir engkau. Mereka itu memperdayakan, dan Allah memperdayakan mereka pula (membalas tipu dayanya). Allah sebaik baik memperdayakan.

8:40 Jika mereka berpaling ketahuilah, bahawa Allah wali kamu. (Dia) sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

8:43 Ketika Allah memperlihatkan kepada engkau dalam tidur bahawa mereka cuma sedikit. Jika Allah memperlihatkan kepada engkau, bahawa mereka banyak, niscaya lemahlah kamu, serta berbantah bantah tentang urusan itu, tetapi Allah menyelamatkan kamu. Sungguh Allah mengetahui apa apa yang dalam dada.

 

8:44 Ketika Allah memperlihatkan kepadamu ketika kamu bertemu – pada pemandangan matamu, bahawa mereka cuma sedikit, sedang mereka memandang kamu pula amat sedikit, kerana Allah hendak memutuskan urusan yang akan diperbuatNya. Dan kepada Allah, dikembalikan segala urusan.

 

8:45 Hai orang orang yang beriman, apabila kamu bertempur dengan kaum (kafir itu), hendaklah kamu tetap, serta ingatlah kepada Allah sebanyak banyaknya, mudah mudahan kamu beroleh kemenangan.

 

8:46 Taatlah (patuhlah) kepada Allah dan rasulNya dan janganlah kamu berbantah bantah, nanti kamu lemah (kalah) serta hilang kekuatanmu; dan hendaklah kamu berhati sabar. Sesungguhnya Allah beserta orang orang yang sabar.

 

8:62 Jika mereka hendak menipu engkau, sungguh Allah akan memeliharamu, Dialah yang menguatkan mu dengan pertolonganNya dan dengan orang orang yang beriman.

 

8:65 Hai nabi ajaklah orang orang beriman itu berperang. Jika ada dua puluh orang di antaramu yang berhati sabar, niscaya dapat mereka mengalahkan dua ratus orang kafir. Jika ada seratus di antara kamu dapat mengalahkan seribu orang kafir, kerana mereka itu kaum yang tiada mengerti.

 

8:66 Sekarang Allah telah meringankan daripadamu dan Dia mengetahui, bahawa di antara kamu ada yang lemah. Jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, mereka dapat mengalahkan dua ratus orang kafir, dan jika ada di antara kamu seribu orang, dapat mengalahkan dua ribu orang dengan izin Allah. Allah beserta orang orang yang sabar.

 

9:14 Perangilah mereka itu, niscaya Allah menyiksa mereka dengan dengan tanganmu dan menghinakan mereka, serta menolong kamu mengalahkan mereka, lagi menyembuhkan hati kaum yang beriman.

 

9:40 Jika kamu tiada mau menolong Nabi, sesungguhnya Allah telah menolongnya, ketika orang orang kafir mengusirnya, sebagai orang kedua dari dua orang (seorang lagi Abu Bakar) ketika keduanya dalam gua (Bukit Tsur), ketika ia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Lalu Allah menurunkan ketenangan di atas dirinya dan menguatkannya dengan balatentera yang tiada kamu lihat (malaikat) dan Allah menjadikan perkataan orang orang kafir terkebawah dan perkataan Allah tertinggi. Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

9:116 Sesungguhnya kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan. Dan tidak ada bagimu wali dan penolong selain daripada Allah.

 

9:118 (Begitu juga Allah menerima taubat) tiga orang yang tinggal (tidak pergi berperang), sehingga ketika telah sempit bumi yang luas bagi mereka dan telah sempit pula diri mereka sendiri, lalu menyangka, bahawa tiada tempat berlindung dari (siksa) Allah selain kepadaNya. Kemudian Allah menerima taubat mereka, supaya mereka bertaubat. Sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Penyayang.

 

10:2 Patutkah manusia ta’ajub, kerana Kami mewahyukan kepada seorang laki laki di antara mereka? (iaitu): Berilah peringatan manusia dan berilah khabar gembira orang orang yang beriman, bahwa untuk mereka kelebihan yang tinggi di sisi Tuhannya: orang orang kafir berkata: Sesungguhnya orang ini ahli sihir yang nyata.

 

10:3 Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Dia bersemayam di atas arasy, mengatur urusan (alam). Tiada seorang juga memberi pertolongan, melainkan sesudah izinNya. Itulah Allah Tuhanmu (yang mendidikmu), sebab itu hendaklah kamu menyembahNya. Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

10:11 Kalau Allah menyegerakan kejahatan kepada manusia, sebagaimana mereka minta segerakan kebaikan, niscaya habislah ajal mereka itu. Sebab itu Kami biarkan orang2 yang tiada mengharap menemui Kami, dalam kedurhakaannya, sedang mereka bimbang.

 

10:12  Apabila manusia ditimpa kesusahan, ia memohon kepada Kami, tengah berbaring, tengah duduk atau tengah berdiri. Tetapi tatkala Kami hilangkan kesusahan itu, lalu ia seolah olah tiada memohonkan kepada Kami atas kesusahan yang menimpanya. Demikianlah dihiaskan (pandangan baik) kepada orang2 yang berlebihan terhadap apa apa yang mereka kerjakan.

 

10:62 Ingatlah, sesungguhnya wali wali Allah, tiada ketakutan terhadap mereka dan tiada pula mereka berduka cita.

 

10:103 Kemudian Kami selamatkan rasul2 Kami dan orang2 yang beriman. Seperti itulah. Hak Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

10:107  Jika Allah menimpakan kemelaratan kepadamu, maka tiada yang menghilangkannya, melainkan Dia (Allah). Dan jika Dia hendak mendatangkan kebajikan kepadamu, maka tiada pula yang dapat menolak kurniaNya itu. Dia memberikan kebajikan kepada siapa yang dikehendakiNya, di antara hamba hambaNya, dan Dia Pengampun lagi Penyayang.

 

11:3 Dan minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia memberi kamu kesenangan yang baik, sehingga sampai ajalmu yang ditentukan; dan Dia memberikan kurniaNya kepada tiap tiap orang yang mempunyai kurnia. Jika kamu berpaling, sesungguhnya aku takut terhadap kamu akan siksaan hari yang besar (kiamat).

 

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

 

11:66 Tatkala datang siksaan Kami, Kami selamatkan Shalih dan orang orang yang beriman sertanya, dengan rahmat dari Kami dan dari kehinaan pada hari itu. Sesungguhnya Tuhanmu Mahakuat lagi Mahaperkasa.

 

11:113 Janganlah kamu cenderung kepada orang orang yang aniaya, nanti kamu ditimpa api neraka dan tidak ada bagimu wali, selain daripada Allah, kemudian kamu tiada mendapat pertolongan.

 

12:18 Mereka datang membawa baju Yusuf (yang berlumur) dengan darah dusta. Berkata bapanya: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu. Sabarlah yang lebih baik. Kepada Allah minta pertolongan, tentang apa yang kamu terangkan itu.

 

12:64 Sahut bapaknya: Tiada aku percayakan kepada saudaramu itu (Bunyamin), melainkan sebagaimana aku telah mempercayakan kepadamu saudaranya (Yusuf) dahulu. Maka Allah sebaik baik yang memelihara dan Dia lebih penyayang dari segala yang penyayang.

 

12:83 Berkata Ya’kub: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu kepadamu. Maka sabarlah yang indah. Mudah mudahan Allah mengembalikan sekaliannya (Yusuf dan Bunyamin) kepadaku. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

12:100 Kemudian Yusuf mendudukkan ibu bapaknya di atas singgahsananya, lalu mereka itu sujud (tunduk) kepada Yusuf (adat raja raja): Berkata Yusuf: Ya ayahanda! Inilah taqwil mimpi saya yang dahulu, sesungguhnya Tuhanku telah menjadikan dia dengan sebenarnya. Sungguh Allah telah berbuat baik kepada saya. Ketika Dia mengeluarkan saya daripada penjara, serta mendatangkan kamu dari dusun sesudah syetan menghasut antara saya dan antara saudara saudara saya. Sesungguhnya Tuhan saya Maha halus (UrusanNya) tentang apa yang dikehendakiNya. Sungguh Dia Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

13:28 (Iaitu) orang orang yang beriman dan tenteram hatinya dengan mengingat Allah. Ingatlah (bahawa) dengan mengingat Allah itu, tenteramlah segala hati.

 

14:39 Puji2an bagi Allah yang telah menganugerahiku waktu tua Ismail dan Ishak. Sungguh Tuhanku Mendengarkan Doa.

 

15:54 Berkata Ibrahim: Betulkah kamu memberi khabar gembira kepadaku, sedang aku telah sangat tua? Maka dengan apakah kamu memberi khabar gembira itu?

 

15:55   Sahut mereka: Kami beri engkau khabar gembira dengan benar. Sebab itu janganlah engkau termasuk orang-orang yang putus asa.

 

16:77 Bagi Allah yang ghaib di langit dan di bumi. Urusan hari kiamat tidak lain, hanya seperti sekejap mata, atau lebih lekas daripadanya. Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

17:67 Apabila kamu ditimpa kesusahan di laut, lenyaplah (dari dalam fikiranmu) siapa yang kamu sembah kecuali Dia (Allah). Sesudah Dia menyelamatkan kamu sampai ke darat, kamu berpaling (daripadaNya). Adalah manusia itu sangat ingkar (akan nikmatnya).

 

17:110 Katakanlah: berdoalah kepada Allah atau berdoalah kepada Rahman (Yang Mahapengasih). Sembarang nama kamu meminta, maka bagiNya ada nama nama yang terbaik. Janganlah engkau keraskan (bacaan) sembahyang engkau dan jangan pula engkau lunakkan dan ambillah jalan (pertengahan) antara demikian itu.

 

18:18 Engkau kira mereka itu bangun, sedangkan mereka tidur. Kami balik balikkan badan mereka ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri, sedang anjing mereka mengembangkan kedua lengannya di halaman gua. Jika engkau lihat mereka (ketika itu), niscaya engkau berpaling lari dari mereka dan penuh hatimu dengan ketakutan.

 

18:19 Demikianlah Kami bangunkan mereka itu, supaya mereka sesamanya tanya bertanya. Berkata salah seorang di antara mereka itu: Berapakah lamanya kita diam di sini? Jawab mereka : Kita diam di sini satu hari atau setengah hari. Mereka berkata: Tuhanmu lebih mengetahui , berapa lamanya kamu diam (disini). Sebab itu suruhlah salah seorang di antara kamu (pergi) ke kota dengan membawa uang perak ini, dan hendaklah ia lihat mana makanan yang lebih bersih kemudian hendaklah dibawanya kemari untuk rezekimu dan hendaklah ia berlaku lemah lembut dan janganlah ia memberitahukan kepada seorang juapun tentang halmu.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

19:26 Sebab itu makanlah, minumlah dan senangkanlah hatimu! Jika engkau lihat seorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku telah bernazar kepada Yang Mahapengasih akan berpuasa, dan tiada akan berbicara dengan manusia pada hari ini.

 

19:65 Tuhan langit dan bumi dan apa2 yang di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah untuk menyembahNya. Adakah Engkau ketahui (sesuatu) yang dinamai seumpama namaNya?

 

20:39 Masukkanlah dia (Musa waktu bayi) ke dalam sebuah peti, lalu lemparkanlah ke dalam laut (Sungai Nil), nanti sungai itu melemparkannya ke tepi sungai, kemudian dia akan diambil oleh musuhKu dan musuhnya (iaitu Fir,aun). Aku tumpahkan kepada Engkau kasih sayang daripadaKu, dan supaya engkau dididik atas penjagaanKu.

 

20:40 Ketika saudara perempuan (Maryam) berjalan jalan, lalu ia berkata (kepada Fir’aun): Maukah kutunjukkan kepadamu, orang yang akan memeliharakannya (menyusukannya)? Lalu Kami kembalikan engkau kepada ibumu, supaya senang hatinya dan tiada berduka cita. Engkau bunuh seorang manusia (anak Kubti Mesir), lalu Kami lepaskan engkau daripada kedukaan dan Kami cobai engkau dengan bermacam macam cobaan, sampai engkau tinggal bersama penduduk Madyan beberapa tahun lamanya. Kemudian engkau datang membawa risalat) menurut waktu yang ditentukan, hai Musa.

 

20:41 Aku telah memilih engkau untuk (membawa risalat)Ku

 

20:42 Pergilah engkau bersama saudara engkau dengan (membawa) ayat ayatKu (mukjizatKu) dan janganlah engkau lemah dalam mengingatKu.

 

20:96 Sesungguhnya orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik, Yang Mahapengasih akan mengadakan bagi mereka (perasaan) kasih sayang (sesamanya).

 

20:132 Suruhlah keluarga engkau (mendirikan) sembahyang  dan sabarkanlah hatinya untuk mengerjakannya. Kami tiada meminta rezeki kepadamu. Kami yang memberi rezeki kepadamu. Akibat yang baik (Syurga) adalah untuk orang yang taqwa.

 

21:42 Katakanlah: Siapa yang memeliharamu pada malam dan siang dari (siksaan) Rahman? Bahkan mereka itu berpaling dari peringatan Tuhannya.

 

21:83 (Ingatlah) akan Aiyub, ketika dia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku telah ditimpa kemelaratan, sedang Engkau lebih pengasih dari segala yang pengasih.

 

21:84 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami hilangkan kemelaratan yang ada pada dirinya dan Kami datangkan kepadanya keluarganya berlipat ganda, sebagai rahmat dari sisi Kami dan jadi peringatan bagi orang orang yang beribadat (menyembah Kami).

 

21:87 (Ingatlah) akan Zannun (Yunus), ketika ia pergi dengan amarah, lalu mengira, bahawa Kami tiada akan berkuasa terhadapnya, lalu dia berseru dalam gelap gulita, ( dalam perut ikan ), bahwa tiada Tuhan, kecuali Engkau, Mahasuci Engkau, sesungguhnya aku (seorang) diantara orang2 yang aniaya.

 

21:88  Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami selamatkan dia dari kedukaannya. Demikianlah Kami menyelamatkan orang2 yang beriman.

 

21:89 (Ingatlah) akan Zakaria, ketika ia menyeru Tuhannya : Ya Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (tanpa beranak) dan Engkau sebaik baik yang mewarisi.

 

21:90 Lalu Kami perkenankan permintaannya dan Kami kurniakan kepadanya Yahya dan Kami perbaiki isterinya (sampai mengandung). Sesungguhnya mereka itu bersegera (berlumba lumba memperbuat) kebajikan dan mereka meminta kepada Kami dengan pengharapan dan ketakutan. Dan mereka itu berhina diri kepada Kami.

 

21:91 (Ingatlah) akan (Maryam) yang memeliharakan kehormatannya. Lalu Kami tiupkan kepadanya dari ruh Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya suatu ayat dalil atas kekuasaan Kami untuk sekalian alam.

 

21:112 Dia (Rasul) berkata : Ya Tuhanku, Engkau hukumlah dengan yang benar. Tuhan kami Mahapengasih dan tempat minta tolong atas apa yang kamu sifatkan itu.

 

22:11 Di antara manusia ada orang yang menyembah Allah di pinggir pinggir (dalam keraguan). Jika ia di timpa kebajikan tenteramlah (hatinya), tetapi jika ia ditimpa cobaan (melapetaka), ia berbalik menjadi kafir. Dia telah merugi di dunia dan di akhirat. Itulah kerugian yang nyata.

 

22:60 Itulah keadaannya. Barang siapa yang menyiksa dengan seumpama dia disiksa orang, kemudian ia dianiaya lagi, niscaya Allah akan menolongnya. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Pengampun.

 

22:78 Berjuanglah kamu pada (agama) Allah dengan sebenar benar perjuangan. Dia telah memilih kamu dan tiada mengadakan kesempitan bagimu dalam agama, seperti agama bapamu Ibrahim. Dia (Allah) menamakan kamu orang Islam dari dahulu dan dalam ini (Quran), supaya rasul menjadi saksi terhadap kamu dan kamu menjadi saksi pula terhadap manusia. Maka dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan berpegang teguhlah kepada Allah. Dia wali kamu; Maka Dia sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

 

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

23:84 Katakanlah: kepunyaan siapakah bumi dan orang yang di atasnya, jika kamu mengetahui?

 

23:85 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu mendapat peringatan?

 

23:86 Katakanlah : Siapa yang mempunyai 7 langit dan yang mempunyai arasy yang Mahabesar.

 

23:87 Nanti mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadanya ?

 

23:88 Katakanlah : Siapa yang di tangannya, kepunyaan tiap tiap satu sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui.

 

23:89 Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu mau tertipu.

 

23:97 Katakanlah: Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu daripada was was (bisikan) syetan syetan.

 

23:98 Aku berlindung kepadaMu, Ya Tuhanku, daripada mereka menghadiriku.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

24:56 Dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat dan ikutlah rasul, mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

 

25:31 Demikianlah Kami adakan musuh untuk tiap tiap Nabi, iaitu orang2 yang berdosa. Cukuplah Tuhanmu untuk menunjuki dan menolong.

 

26:78 Yang menciptakan daku, lalu Dia menunjuki aku.

 

26:79 Dan yang memberi makanku dan minumku.

 

26:80 Dan jika aku sakit, Dialah yang menyembuhkan daku,

 

26:81 Dan yang mematikan daku, kemudian akan menghidupkan daku,

 

26:82 Dan yang kuharap mengampuni kesalahanku pada hari pembalasan.

 

26:133 Dia telah membantu kamu dengan binatang binatang ternak dan anak anak.

 

26:134 Dan kebun kebun dan mata air.

 

26:213 Sebab itu janganlah engkau sembah Tuhan yang lain bersama Allah, nanti engkau mendapat siksa.

 

27:53 Kami selamatkan orang orang yang beriman sedang mereka itu bertakwa.

 

27:62 Bahkan siapakah yang memperkenankan orang yang melarat , bila ia meminta dan menghilangkan kemelaratannya dan mengangkat kamu jadi Khalifah di muka bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Sedikit (di antara) kamu yang menerima peringatan.

 

28:87 Janganlah engkau terhalang oleh mereka (orang orang yang kafir) buat (membacakan) ayat ayat Allah, setelah diturunkan kepada engkau dan serulah (manusia), supaya menyembah Tuhanmu dan janganlah engkau termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah).

 

29:22 Kamu tidak sanggup melemahkan (mengalahkan Allah) di bumi dan tiada pula di langit, dan tidak ada untukmu wali dan tidak pula penolong selain daripada Allah.

 

29:41 Umpama orang orang yang mengambil wali wali selain daripada Allah, adalah seperti labah labah yang membuat rumah. Sesungguhnya selemah lemah rumah ialah rumah labah labah; jika mereka mengetahui.

 

30:5 Oleh kerana pertolongan Allah. Dia menolongi siapa yang dikehendakiNya.  Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

30:6 (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

30:13 Dan tidak ada bagi mereka syafaat (pertolongan) dari sekutu sekutunya (berhala) sedangkan mereka ingkar akan sekutu sekutunya itu.

 

30:29 Tetapi orang2 yang aniaya mengikut hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan. Maka siapakah yang akan menunjuki orang yang telah disesatkan Allah? Tidak ada untuk mereka itu orang yang menolong.

 

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

 

31:13 (Perhatikanlah), ketika berkata Luqman kepada anaknya, sedang dia memberi pengajaran kepadanya, (katanya): Hai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah. Sesungguhnya mempersekutukan itu adalah aniaya yang besar.

32:16 Rusuk (lambung) mereka terjauh dari tempat berbaring ( kurang tidur malam hari ), sedang mereka memohon kepada Tuhannya dengan ketakutan dan harapan, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepadanya.

 

34:20 Sesungguhnya telah benar persangkaan iblis terhadap mereka itu, lalu mereka mengikutnya, kecuali satu golongan di antara orang orang mukmin.

 

34:21 Tidak ada kekuasaan iblis terhadap mereka itu, melainkan supaya Kami ketahui orang orang yang beriman kepada akhirat dari orang yang dalam keragu raguan tentang kebenarannya. Tuhanmu Mahamemelihara tiap tiap sesuatu.

 

37:109 Keselamatanlah untuk Ibrahim.

 

37:110 Demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:114 Sesungguhnya telah Kami berikan nikmat kepada Musa dan Harun.

 

37:115 Dan Kami selamatkan keduanya serta kaum keduanya dari kedukaan yang besar (keaniayaan Firaun).

 

37:116 Kami tolong mereka, lalu mereka itu menang.

 

37:117 Kami berikan kepada keduanya kitab yang terang (Taurat).

 

37:118 Kami tunjukkan kepada keduanya jalan yang lurus.

 

37:119 Dan Kami tinggalkan untuk keduanya pada umat umat yang kemudian (kalimat ini):

 

37:120 Keselamatanlah untuk Musa dan Harun!

 

37:121 Sesungguhnya demikianlah Kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:122 Sungguh keduanya termasuk hamba hamba Kami yang mukmin.

 

37:127 Lalu mereka mendustakannya, sebab itu mereka akan dihadirkan (dimasukkan ke dalam neraka).

 

37:128 Kecuali hamba hamba Allah yang disucikan.

 

37:129 Kami tinggalkan untuknya pada umat yang kemudian (doa ini):

 

37:130 Keselamatanlah untuk keluarga Ilyas.

 

37:131 Sesungguhnya demikianlah kami membalasi orang orang yang berbuat baik.

 

37:132 Sungguh dia termasuk hamba hamba kami yang mukmin.

 

37:133 Sesungguhnya Luth salah seorang daripada Rasul-rasul.

 

37:134 Ketika Kami selamatkan dia dan keluarganya sekalian,

 

37:181 Keselamatanlah bagi orang2 yang diutus (rasul rasul).

 

38:41 Ingatlah akan hamba Kami, Aiyub, ketika ia menyeru Tuhannya: Sesungguhnya aku disentuh syetan dengan kesusahan dan siksaan (penyakit yang disebabkan oleh syetan (hamba hamba penyakit).

 

38:42 (Firman Allah kepadanya): Pukullah (bumi) dengan kaki engkau, (lalu terbit mata air). Inilah air mandi yang sejuk dan minuman (lalu sembuhlah penyakitnya)

 

38:43 Kami berikan kepadanya keluarganya dan seumpama mereka bersama mereka (berlipat ganda dari yang telah lalu), sebagai rahmat daripada Kami dan peringatan bagi orang orang yang berakal.

 

38:44 Ambillah seikat kayu dengan tangan engkau, lalu pukullah isteri engkau dengan dia, maka engkau tiadalah kena sumpah. Sungguh Kami mendapati Aiyub seorang yang sabar; (dia) sebaik baik hamba. Sungguh dia banyak kembali.

 

39:61 Allah menyelamatkan orang orang yang taqwa dengan kemenangannya, mereka tiada ditimpa kejahatan dan tiada pula berdukacita.

 

39:67 Mereka tiada membesarkan Allah menurut hak kebesaranNya. Bumi semuanya segenggamanNya. Pada hari kiamat dan langit  (semuanya) dilipat dengan kananNya. Mahasuci Dia dan Maha Tinggi dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

40:9 Dan peliharakanlah mereka dari kejahatan. Barang siapa yang Engkau peliharakan dari kejahatan pada hari itu (kiamat), maka sesungguhnya Engkau telah memberi rahmat kepadanya. Dan itulah kemenangan yang besar.

 

40:55 Maka sabarlah engkau, sungguh janji Allah sebenarnya, dan minta ampunlah atas dosamu, dan tasbihlah serta memuji TuhanMu pada petang petang dan pagi pagi.

 

40:56 Sesungguhnya orang2 yang membantah ayat ayat Allah tanpa keterangan yang sampai kepada mereka, tak adalah dalam dada mereka, melainkan kesombongan yang tiada dapat disampaikannya, maka berlindunglah engkau kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

40:60 Berkata Tuhanmu : Mintalah kepadaKu, niscaya Aku perkenankan permintaanmu. Sesungguhnya orang2 yang sombong terhadap menyembahKu, nanti mereka akan masuk ke dalam neraka serta terhina.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:44 Kalau Kami jadikan peringatan itu Quran dalam bahasa Ajam (bukan Arab), niscaya mereka berkata : Mengapakah tidak diuraikan ayat ayatnya? Adakah patut Quran dalam bahasa Ajam, sedang Nabi bangsa Arab? Katakanlah : Dia (Quran ini), untuk orang-orang yang beriman jadi petunjuk dan menyembuhkan (penyakit dalam hati). Dan orang2 yang tidak beriman, dalam telinganya ada berat (pekak) dan Quran itu buta (gelap) bagi mereka. Seolah olah mereka dipanggil dari tempat yang jauh.

 

42:9 Bahkan adakah mereka mengambil wali wali (Tuhan tuhan) selain daripadaNya? Pada hal Allah yang menjadi wali dan Dialah yang menghidupkan orang orang yang mati dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

42:10  Apa apa yang kamu perselisihkan tentang sesuatu, maka hukumnya dikembalikan kepada Allah. Itulah Allah Tuhanku, kepadaNya aku tawakkal dan kepadaNya aku kembali.

 

42:11  Yang menciptakan langit dan bumi. Dia mengadakan jodoh bagimu, daripada dirimu, begitu pula jodoh jodoh pada binatang binatang ternak, sehingga kamu menjadi ramai. Tak ada suatupun yang menyerupaiNya. Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

 

42:12 KepunyaanNya perbendaharaan langit dan bumi. Dia melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya, dan menyempitkannya. Sesungguhnya Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

42:13  Dia telah mengaturkan agama bagimu, sebagaimana telah diwasiatkanNya kepada Nuh, dan yang Kami wahyukan kepadamu, dan yang Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa, iaitu : Hendaklah kamu dirikan agama dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang orang musyrik (menerima) apa yang engkau serukan kepada mereka (iaitu mengesakan Allah). Allah memilih kepadaNya, siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadanya.

 

42:26 Dan Dia memperkenankan (doa) orang orang yang beriman dan beramal salih, dan menambahkannya dengan kurniaNya, Dan untuk orang orang kafir itu siksa yang keras.

 

42:30 Apa apa musibah (melapetaka) yang menimpa kamu , maka disebabkan usaha tanganmu sendiri dan dimaafkan Allah kebanyakkannya.

 

43:64  Sesungguhnya Allah ialah Tuhanku dan Tuhanmu, sebab itu kamu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus.

 

44:41 Pada hari yang tidak dapat seorang karib mempertahankan karibnya sedikit pun, dan mereka tidak dapat pertolongan. 

 

44:42  Kecuali orang yang dikasihi Allah. Sungguh Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

 

46:21 Ingatlah akan saudara ‘Ad (yaitu Hud) ketika ia memberi peringatan kepada kaumnya di Ahqaf (negeri yang banyak pasir) dan sesungguhnya telah lalu beberapa pemberi peringatan (rasul rasul) dahulunya dan kemudiannya. (Katanya): janganlah kamu sembah, kecuali Allah, sungguh aku takut terhadap kamu akan (ditimpa) siksa hari yang besar.

 

46:22 Sahut mereka itu: Adakah engkau datang kepada kami untuk menjauhkan kami dari Tuhan tuhan kami, maka datangkanlah kepada kami siksa yang engkau janjikan itu, jika engkau orang yang benar.

 

46:23 Berkata Hud: Hanya ilmu itu di sisi Allah, dan aku hanya menyampaikan kepadamu apa apa yang diutuskan kepadaku, tetapi aku melihat kamu kaum yang jahil (tiada berilmu).

 

46:24 Tatkala mereka melihat awan terbentang menghadap ke lembah mereka, mereka berkata: inilah awan terbentang akan menurunkan hujan kepada kami. (Berkata Hud): Bahkan ialah siksa yang kamu minta segerakan itu, (yaitu) angin, di dalamnya siksa yang pedih.

 

46:25 Yang memusnahkan tiap tiap sesuatu dengan perintah Tuhan (lalu mereka mati), sehingga mereka tidak kelihatan lagi, kecuali rumah rumah mereka. Demikianlah Kami membalasi kaum yang berdosa.

 

46:26 Sesungguhnya telah Kami tetapkan (kekayaan dan kekuatan) bagi mereka, yang tak pernah Kami tetapkan bagimu, dan Kami adakan bagi mereka pendengaran, penglihatan dan hati, tetapi pendengaran, penglihatan dari hati mereka itu tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun, ketika mereka menyangkal ayat ayat Allah, lalu mereka ditimpa siksa yang telah mereka perolok olokan.

 

46:27 Sesungguhnya telah Kami binasakan beberapa negeri keliling kamu dan Kami ulang ulang menerangkan beberapa ayat (dalil dalil), mudah mudahan mereka kembali (bertaubat).

 

46:28 Mengapakah mereka tidak ditolong oleh (tuhan tuhan) yang mereka ambil, selain daripada Allah, menjadi Tuhan untuk menghampirkan diri kepadaNya? Bahkan tuhan tuhan itu telah lenyap daripada mereka. Itulah kebohongan mereka dan apa apa yang mereka ada adakan.

 

47:2 Orang orang yang beriman dan beramal salih  dan percaya kepada apa apa yang diturunkan kepada Muhammad, pada hal ia sebenarnya daripada Tuhan mereka, Dia ampuni kesalahan mereka dan Dia perbaiki hal keadaan mereka.

 

47:7 Hai orang2 yang beriman, jika kamu menolong Allah (agamaNya), niscaya Dia menolong kamu dan menetapkan telapak kakimu.

 

48:3 Dan (supaya) Allah menolongmu dengan pertolongan yang perkasa.

 

48:4 Dia yang menurunkan ketenangan ke dalam hati orang orang yang beriman, supaya bertambah keimanan mereka bersama keimanannya. Kepunyaan Allah tentara langit dan bumi dan Allah Mahamengetahui lagi Mahabijaksana.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

48:6 Dan supaya Dia menyiksa orang orang munafik laki laki dan orang orang munafik perempuan dan orang orang musyrik laki laki dan orang orang musyrik perempuan yang menyangka terhadap Allah dengan persangkaan yang jahat, (bahawa Dia tidak akan menolong Muhammad). Kepada mereka itulah peredaran kejahatan. Dan Allah marah kepada mereka dan mengutuki mereka dan menyediakan neraka jahanam untuk mereka. (Itulah) tempat kembali yang amat jahat.

 

48:18 Sesungguhnya Allah telah rela (suka) terhadap orang orang Mukmin, ketika mereka bai’ah (berjanji setia) dengan engkau di bawah pohon kayu, lalu Dia mengetahui apa apa yang dalam hati mereka, kemudian Dia menurunkan ketenangan ke dalam hati mereka dan memberi ganjaran kepada mereka dengan kemenangan yang dekat.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

53:26  Berapa banyaknya malaikat di langit, tiada bermanfaat syafaat (pertolongan) mereka sedikitpun, kecuali sesudah diizinkan Allah bagi siapa yang dikehendakiNya dan disukaiNya.

 

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

 

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

 

57:4 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (enam masa yang tertentu).  Kemudian Dia bersemayam di atas arasy. Dia mengetahui apa apa yang masuk ke dalam bumi dan apa apa yang keluar daripadanya dan apa apa yang turun dari langit dan apa apa yang naik kepadanya. Dia beserta kamu dimana kamu berada. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

57:9 Dia yang menurunkan kepada hambaNya (Muhammad) beberapa ayat yang terang, supaya Dia mengeluarkan kamu dari gelap gulita kepada terang benderang. Sungguh Allah amat kasihan dan Penyayang kepadamu.

 

58:11 Hai orang orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu: Berlapang lapanglah kamu dalam majlis, maka hendaklah kamu berlapang lapang, niscaya Allah melapangkan untukmu. Dan apabila dikatakan Bangunlah (berdirilah) kamu, maka hendaklah kamu berdiri, niscaya Allah meninggikan orang orang yang beriman diantara kamu dan orang orang yang berilmu beberapa darjat. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

 

59:23 Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan, kecuali Dia, Raja (yang memerintahi semesta alam), Maha suci, Maha Selamat (Sejahtera dari aib dan kekurangan), Memberi keamanan, yang Mengawas (segala hambaNya), Maha Perkasa , Yang Maha Pemaksa dan Yang Maha Amat Besar. Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan.

 

60:4 Sesungguhnya untukmu ada ikutan yang baik pada Ibrahim dan orang orang yang sertanya, ketika mereka berkata kepada kaumnya: Sesungguhnya kami berlepas diri daripadamu dan dari apa apa yang kamu sembah, selain daripada Allah. Kami mengingkari (perbuatan) kamu, dan telah terang permusuhan dan kebencian antara kami dan antara kamu selama lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah satu satuNya, kecuali perkataan Ibrahim kepada bapanya : Demi aku akan memintakan ampun (kepada Allah) untuk engkau dan aku tiada berhak sedikitpun untuk engkau daripada Allah. (Maka tentang ini, tiada patut kamu ikut Ibrahim itu). Ya Tuhan kami, kepada Engkau kami menyerahkan diri dan kepada Engkau kami kembali dan kepada Engkau tempat kembali.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

 

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang orang musyrik.

 

61:10 Hai orang orang yang beriman, maukah ku tunjukkan kepadamu suatu perniagaan yang akan melepaskan kamu dari siksa yang pedih,

 

61:11(Iaitu) bahwa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.

 

61:12 (Jika kamu perbuat demikian), niscaya Allah mengampuni dosamu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, dan (ke dalam) tempat tempat diam yang indah dalam surga ‘Aden. Itulah kemenangan yang besar.

 

61:13 (Dan lagi nikmat nikmat) lain yang kamu cintai, (iaitu) pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan berilah khabar gembira orang orang mukmin.

 

61:14 Hai orang yang beriman, hendaklah kamu penolong (agama) Allah, sebagaimana Isa anak Maryam berkata kepada Hawariyin (murid murid pilihannya): Siapakah penolongku kepada Allah? Sahut Hawariyin, kami penolong (agama) Allah. Kemudian beriman satu golongan di antara Bani Israil dan kafir golongan (yang lain). Kemudian kami kuatkan orang orang beriman melawan musuhnya, lalu mereka menang.

 

64:11  (Seseorang) tiada di timpa melapetaka (musibah), melainkan dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah, di tunjuki Allah hatinya. Allah Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

65:11  (Dan mengutus) rasul yang membaca kan kepadamu beberapa ayat Allah yang terang, supaya dikeluarkanNya orang2 yang beriman dan beramal salih, dari gelap gulita kedalam terang benderang. Barang siapa yang beriman kepada Allah dan beramal salih, dimasukkan Allah ke dalam syurga, yang mengalir air sungai di bawahnya, serta kekal mereka di dalamnya selama lamanya. Sungguh Allah membaguskan rezeki untuk mereka.

 

64:13  Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia. Kepada Allah hendaklah menyerahkan diri orang orang Mukmin.

 

65:2 Apabila idahnya (hampir) sampai habis, hendaklah kamu pegang (rujuki) mereka kembali dengan secara maaruf (baik) atau kamu ceraikan mereka dengan secara maaruf, dan hendaklah kamu persaksikan (yang demikian) kepada dua orang yang adil di antara mu, dan hendaklah kamu bayarkan kesaksian itu kerana Allah. Itulah yang diajarkan kepada orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang takut kepada Allah, maka Allah akan mengadakan baginya tempat keluar (dari kesulitan),

 

65:3 Dan (Allah) akan memberinya rezeki dengan tiada terkira. Barang siapa yang menyerahkan diri kepada Allah, maka Allah akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) urusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan yang tertentu) bagi tiap tiap sesuatu.

 

65:4 Perempuan perempuan yang telah putus asa daripada haid (darah bulanan), jika kamu ragu ragu (tentang idahnya), maka idahnya tiga bulan, dan begitu juga idah perempuan perempuan yang belum haid. Perempuan perempuan yang hamil (mengandung anak), idahnya ialah sampai mereka melahirkan kandungannya. Barang siapa yang takut kepada Allah, (maka Allah) akan mengadakan baginya kemudahan dalam urusannya.

 

65:5 Itulah perintah Allah, yang diturunkanNya kepadamu. Barang siapa yang takut kepada Allah, diampuni Allah kesalahannya dan dibesarkan pahalanya.

 

65:7 Hendaklah orang orang yang mampu memberikan nafkah menurut kemampuannya. Barang siapa yang sempit (sedikit) rezekinya, hendaklah memberi nafkah menurut yang diberikan Allah kepadanya. Allah tiada memberati diri seseorang, melainkan menurut yang diberikan Allah kepadanya. Nanti Allah mengadakan kemudahan sesudah kesukaran.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya. Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi tiap tiap sesuatu.

 

67:2 Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya, dan Dia Mahaperkasa lagi Pengampun.

 

67:3 Yang menjadikan tujuh langit bertingkat-tingkat. Tiadalah engkau lihat kekurangan (tidak sesuai) pada mahkluk Rahman (Allah). Maka engkau ulanglah melihatnya (langit itu) . Adakah engkau lihat (disana) pecah belah (rosak rosak)?

 

67:4 Kemudian engkau ulanglah melihatnya 2 kali lagi, niscaya kembali mata engkau menjadi hina dan silau.

 

67:5 Sesungguhnya Kami hiasi langit, yang hampir ke dunia dengan beberapa pelita (bintang2) dan Kami jadikan tahi-tahi bintang, untuk pelempar syetan syetan dan Kami sediakan untuk mereka seksa neraka.

 

67:15 Dia yang menjadikan bumi untukmu dengan mudah kamu jalani, maka berjalanlah kamu di beberapa penjurunya dan makanlah rezeki Allah, dan kepadanya (kamu) berbangkit.

 

71:10 Minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, sungguh Dia Pengampun,

 

71:11 Niscaya Dia akan mengirimkan hujan yang lebat kepadamu,

 

71:12 Dan menolong kamu dengan harta benda dan anak anak dan mengadakan kebun-kebun untukmu dan mengadakan beberapa sungai.

 

72:22 Katakanlah : Sesungguhnya tiada yang akan memeliharakan daku daripada (siksa) Allah seorang juapun, dan aku tidak memperoleh tempat berlindung selain daripadaNya.

 

73.6 Sesungguhnya beribadat pada malam, lebih tetap dalam hati dan lebih lurus bacaannya.

 

73.7 Sesungguhnya bagi engkau pada siang hari ada pekerjaan (urusan) yang banyak.

 

73.8 Sebutlah nama Tuhanmu dan berbaktilah kepadaNya sebenar benarnya berbakti.

 

73.9 (Dia) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan kecuali Dia, sebab itu ambillah Dia menjadi wakil (menyerahkan urusan kepadaNya).

 

73:20 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui, bahwa engkau sembahyang malam hari, kurang dari dua pertiga malam dan ada yang seperduanya dan ada pula yang sepertiganya, bersama sama dengan segolongan orang orang yang bersama engkau. Allah menentukan kadar (waktu) malam dan siang. Dia mengetahui bahawa kamu tiada dapat mengghinggakannya (menentukan kadar malam itu), maka Allah menerima tobat mu, sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antara Al Quran. Dia mengetahui bahwa akan ada di antara kamu orang orang yang sakit dan yang lain berjalan di muka bumi, mencari kurnia (rezeki) Allah dan yang lain berperang di jalan Allah. Sebab itu bacalah apa apa yang mudah di antaranya (Quran) dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat dan piutangilah Allah dengan piutang yang baik (berderma). Apa apa kebaikan yang kamu usahakan untuk dirimu, akan kamu peroleh di sisi Allah kebaikan pula dan pahala terbesar. Minta ampunlah kamu kepada Allah, sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

84:6 Hai manusia, sesungguhnya engkau berjuang (berusaha) sekeras keras usaha hingga sampai  (menemui) Tuhanmu (mati), lalu engkau menemuiNya.

 

87:8 Kami akan mudahkan bagimu jalan yang mudah.

 

94:1 Bukankah Kami (Allah) telah melapangkan dadamu (ya Muhammad),

 

94:2 Dan telah Kami ringankan bebanmu yang berat,

 

94:3 Yang memberati punggungmu,

 

94:4 Dan Kami tinggikan (muliakan) namamu ?

 

94:5 Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan.

 

94:6 Sesungguhnya di samping kesukaran ada kemudahan.

 

94:7 Apabila engkau telah selesai, (mengerjakan suatu pekerjaan), maka bersusah payahlah (mengerjakan yang lain),

 

94:8 Dan kepada Tuhanmu, berharaplah.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.