Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Takutlah kepada Allah

 

Takutlah kepada Allah

 

 

2:41 Dan berimanlah kamu kepada (Kitab) yang Kuturunkan, yang membenarkan (Kitab) yang ada serta kamu (Taurat) dan janganlah kamu orang yang mula mula kafir dengan dia, dan janganlah kamu jual ayat ayatKu dengan uang sedikit, dan takutlah kepadaKu.

 

2:278 Hai orang orang yang beriman, takutlah kepada Allah dan tinggalkan sisa sisa riba itu, jika kamu orang beriman.

 

2:279 Kalau kamu tiada memperbuatnya, ketahuilah ada peperangan dari Allah dan rasulNya terhadapmu dan jika kamu taubat, maka untukmu pokok pokok hartamu, kamu tidak menganiaya dan tidak pula teraniaya.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

4:77 Tidakkah engkau ketahui orang2 yang dikatakan kepadanya: Tahanlah kedua tanganmu (dari memerangi orang2 kafir) dan dirikanlah sembahyang dan bayarkanlah zakat. Tatkala diperlukan peperangan atas mereka itu, tiba tiba segolongan diantara mereka takut kepada manusia, seperti ketakutan kepada Allah, atau lebih takut. Mereka itu berkata: Ya Tuhan kami, mengapakah Engkau perlukan peperangan di atas kami, mengapakah tidak Engkau undurkan (wafatkan) kami, sehingga waktu yang dekat? Katakanlah: Kesenangan dunia cuma sedikit  dan akhirat lebih baik bagi orang2 yang taqwa; sedang kamu tiada teraniaya sedikitpun.

 

5:8 Wahai orang orang yang beriman! Hendaklah kamu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi yang adil. Dan janganlah kebencian kamu kepada suatu kaum (seseorang) menjerumuskan kamu untuk tidak berlaku adil. Lakukanlah keadilan. Keadilan itu lebih hampir kepada taqwa. Dan takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang kamu lakukan.

 

5:11 Hai orang orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, ketika satu kaum bercita cita hendak menyerangmu (membunuhmu) dengan tangannya, lalu Allah menahan tangan mereka dari padamu dan takutlah kepada Allah. Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal orang orang beriman.

 

10:31 Katakanlah: Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab: Allah. Sebab itu katakanlah: Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

16:96 Apa apa yang ada di sisimu akan habis dan apa apa yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang orang yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, karena usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka tidak akan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

 

24:55 Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman di antara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahwa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah di muka bumi sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diridhaiNya untuk mereka dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan, Mereka menyembah aku dan tiada mempersekutukan Daku dengan suatu juapun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang yang fasik.

 

26:126 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku!

 

26:179 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku.

 

26:180 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku, upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

 

26:181 Sempurnakanlah sukatan, dan janganlah  kamu kurangkan!

 

26:182 Timbanglah (suatu barang) dengan timbangan (neraca) yang betul.

 

26:183 Janganlah kamu kurangkan hak manusia dan jangan pula berbuat bencana di muka bumi.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

30:31 Hendaklah kamu kembali (taubat) kepadaNya dan takutlah kepadaNya dan dirikanlah sembahyang dan janganlah kamu termasuk orang orang yang musyrik (mempersekutukan Allah),

 

33:35 Sesungguhnya laki laki muslim dan perempuan perempuan muslimah, laki laki yang mukmin dan perempuan perempuan yang mukminah, laki laki yang taat (patuh) dan perempuan perempuan yang taat, laki laki yang benar dan perempuan perempuan yang benar, laki laki yang sabar dan perempuan perempuan yang sabar, laki laki yang khusyuk (takut kepada Allah / rendah hati) dan perempuan perempuan yang khusyuk, laki laki yang bersedekah dan perempuan perempuan yang bersedekah, laki laki yang berpuasa dan perempuan perempuan yang berpuasa, laki laki yang memelihara farajnya (kehormatannya) dan perempuan perempuan yang memeliharanya, laki laki yang banyak mengingat Allah dan perempuan perempuan yang banyak mengingat(Nya), maka Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

 

33:37 Ingatlah, ketika engkau (ya Muhammad) berkata kepada orang yang Allah telah memberi nikmat kepadanya dan engkau telah memberi  nikmat pula kepadanya iaitu Zaid: Peganglah isteri engkau (jangan engkau thalak) dan takutlah kepada Allah. Sedang engkau menyembunyikan dalam hati engkau sesuatu yang Allah akan melahirkannya dan engkau takut kepada manusia, padahal Allah terlebih patut engkau takuti. Setelah Zaid menunaikan hajatnya (telah bergaul dengan isterinya kemudian diceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengan perempuan itu, supaya tidak ada kesempitan bagi orang orang mukmin, untuk mengahwini (bekas) isteri anak angkatnya, bila ia telah menunaikan hajatnya. (Semua) urusan Allah itu mesti terjadi.

 

33:39 (Iaitu) orang orang (nabi) yang menyampaikan risalah agama Allah dan mereka takut kepadaNya dan mereka tidak takut kepada seorang juapun, kecuali kepada Allah. Cukuplah Allah memperhitungkan (hambaNya).

 

35:18 Orang yang berdosa tiada akan memikul dosa orang lain. Jika orang yang berat (oleh dosanya) menyeru, supaya diringankan pikulannya, niscaya tiadalah orang yang mau memikulnya sedikit pun, meskipun karibnya sendiri. Hanya yang engkau beri peringatan ialah orang orang yang takut kepada Tuhannya tentang perkara yang ghaib. (kampong akhirat) dan mendirikan sembahyang. Barang siapa membersihkan (hatinya dari kekafiran) maka sesungguhnya ia membersihkan untuk (kemuslihatan) dirinya sendiri. Dan kepada Allah tempat kembali.

 

60:10 Hai orang orang yang beriman, apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berhijrah (pindah dari Makkah ke Madinah), maka hendaklah kamu uji mereka itu, (Apa sebenarnya mereka betul beriman atau tidak)? Allah lebih mengetahui keimanan mereka. Kalau kamu ketahui bahwa mereka (sebenarnya) Mukminat, maka janganlah kamu kembalikan mereka kepada (suami suami mereka) orang orang kafir itu, Mereka tidak halal bagi laki laki yang kafir itu dan tidak pula laki laki yang kafir itu halal bagi mereka. Dan berikanlah kepada suami mereka yang kafir itu (emas kawin) yang telah diberikannya kepada mereka. Tiadalah kamu berdosa mengahwini mereka, bila kamu berikan emas kahwinnya. Janganlah kamu pegang perhubungan (nikah) perempuan perempuan yang kafir (bahkan ceraikanlah mereka itu), dan mintalah (emas kahwin) yang telah kamu berikan kepadanya dan mereka hendaklah meminta pula (emas kahwin) yang telah mereka berikan. Itulah hukum (peraturan) Allah. Dia menghukum antara kamu dan Allah Mahamengetahui lagi Maha bijaksana.

 

60:11 Jika lari seseorang di antara isteri isteri mu kepada orang orang kafir (kerana murtad), kemudian kamu menyiksa (memerangi) mereka (dan mendapat harta rampasan), maka hendaklah kamu berikan kepada orang orang yang lari isterinya itu dari harta rampasan, seumpama (emas kawin) yang telah diberikannya kepada isterinya itu. Takutlah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya.

 

60:12 Hai nabi (Muhammad), apabila datang kepadamu perempuan perempuan Mukminat hendak berbai’ah (bersetia ta’at) kepadamu, bahwa mereka tiada akan mempersekutukan Allah dengan suatu apa pun dan tidak akan mencuri, dan tidak akan berzina dan tidak akan membunuh anaknya dan tidak akan mengadakan kebohongan, yang mereka ada adakan antara tangan dan kaki mereka (yaitu mengatakan anak yang dapat tengah jalan anak suaminya) dan tidak pula mendurhakai engkau tentang yang ma’ruf (baik dalam agama), maka hendaklah engkau terima bai’ah mereka dan mintakanlah ampun untuk mereka kepada Allah. Sungguh Allah Pengampun lagi Penyayang.

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.