Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Allah Cipta Kamu

 

Allah Cipta Kamu

 

 Allah create you



2:15 Allah akan memperolok olokkan mereka itu, dan membiarkan mereka dalam kedurhakaannya, sedang mereka itu bimbang.

 

2.21 Hai manusia, sembahlah Tuhanmu yang menciptakan kamu dan orang orang yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa.

 

2:22 (Dia) yang mengadakan bumi untukmu sebagai tikar dan langit sebagai atap (bina) dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu ditumbuhkanNya dengan air itu buah buahan untuk rezeki bagimu; sebab itu janganlah kamu adakan bagi Allah beberapa sekutu, sedang kamu mengetahuinya.

 

2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

 

2:24 Kalau tidak kamu perbuat dan takkan dapat kamu memperbuatnya, maka takutlah akan api neraka yang penyalaannya manusia dan batu-batu, disediakan untuk orang-orang kafir.

 

2:29 Dia yang menciptakan untukmu apa apa yang di bumi semuanya; kemudian disengajaNya menjadikan langit, lalu diperbuatNya 7 langit. Dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

2:30 (Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku akan menjadikan seorang khalifah di atas bumi (Adam).  Maka jawab mereka itu: Adakah patut Engkau jadikan di atas bumi orang yang akan berbuat bencana dan menumpahkan darah, sedang kami tasbih memuji Engkau dan menyucikan Engkau? Allah berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa apa yang tiada kamu ketahui.

 

2:143 Begitulah Kami jadikan kamu umat yang pertengahan, supaya kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia, dan Rasul menjadi saksi pula atas perbuatanmu. Tiadalah Kami jadikan kiblat engkau yang dahulu itu, melainkan supaya Kami ketahui orang2 yang mengikut Rasul dari pada orang yang kembali kepada kekafiran. Sesungguhnya yang demikian itu amat berat, kecuali atas orang2 yang ditunjuki Allah. Allah tiada menyia nyiakan keimanan kamu. Sungguh Allah Pengasih lagi Penyayang kepada manusia.

 

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

 

2:153 Hai orang2 beriman, minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya Allah beserta orang2 yang sabar.

 

2:164 Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi, perbezaan malam dan siang, kapal yang berlayar di lautan (membawa) barang barang yang berfaedah bagi manusia, hujan yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya dengan dia bumi yang telah mati, berkeliaran di atasnya tiap tiap yang melata, angin yang bertiup dan awan yang terbentang antara langit dan bumi, sesungguhnya segala yang tersebut itu menjadi ayat ayat (bukti bukti atas kekuasaan Allah) bagi kaum yang berfikir.

 

2:186 Apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku perkenankan doa orang yang meminta, bila ia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah ia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk.  

 

3:6 Dia yang menggambarkan (membentuk) kamu dalam rahim ibumu, sebagaimana dikehendakiNya. Tidak ada Tuhan, kecuali Dia yang Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

3:59 Sesungguhnya umpama (kejadian) Isa di sisi Allah, seperti (kejadian) Adam, Allah jadikan dia dari tanah, kemudian Allah berkata kepadanya : Jadilah engkau, maka jadilah ia.

 

4:1 Hai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Tuhanmu yang menjadikan kamu dari diri yang satu dan menjadikan isteri daripadanya; dan daripada keduanya berkembang biak laki laki dan perempuan yang banyak. Dan takutlah kepada Allah yang pinta meminta kamu dengan namaNya dan (takutlah akan memutuskan) silaturrahim. Sesunggguhnya Allah mengawasi kamu.

 

6:96 Dia yang membuka subuh dan mengadakan malam untuk beristirehat dan (mengadakan) matahari dan bulan untuk perhitungan (waktu). Demikian itulah taqdir (Allah) yang Mahaperkasa, lagi Mahamengetahui.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:102  Demikian itulah Allah. Tuhanmu, tidak ada Allah melainkan Dia, Yang menciptakan tiap tiap sesuatu, sebab itu kamu sembahlah Dia dan Dia wakil atas tiap tiap sesuatu.

 

6:103 Dia tidak diperdapat dengan penglihatan (mata) dan Dia memperdapat penglihatan; dan Dia Mahahalus lagi Mahamengetahui.

 

10:4 KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

6:98 Dia yang menjadikan kamu dari pada diri yang satu (Adam), kemudian kamu tetap (dalam rahim) dan tersimpan (dalam tulang punggung bapakmu).  Sesungguhnya telah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang mau memahami.

 

6:99 Dia yang menurunkan air dari langit (awan), kemudian Kami tumbuhkan dengan air itu bermacam macam tumbuh tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya daun daun yang menghijau, Kami keluarkan daripadanya, biji biji yang bersusun susun, dari mayang pohon kurma, (Kami keluarkan) buah kurma dengan tangkainya yang berdekatan, dan lagi (Kami tumbuhkan) kebun kebun dari pokok pokok anggur, zaitun dan delima, yang serupa dan tiada yang serupa. Kamu perhatikanlah buahnya, bila ia berbuah dan buahnya yang telah masak. Sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda tanda (keterangan) bagi kaum yang mau beriman.

 

6:101 Yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah akan ada bagiNya anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Mahamengetahui tiap tiap sesuatu.

 

6:151 Katakanlah: Marilah kamu, aku bacakan apa apa yang diharamkan Tuhanmu atas kamu, (iaitu) janganlah kamu mempersekutukan Allah dengan sesuatupun, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa; dan janganlah kamu bunuh anak2mu kerana takut kemiskinan. Kami memberi rezeki kamu dan mereka dan janganlah kamu hampiri perbuatan yang keji, baik yang lahir atau yang batin; dan janganlah kamu bunuh orang yang diharamkan Allah, kecuali dengan hak. Demikianlah Allah berwasiat kepadamu, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

7:11 Sesungguhnya telah Kami jadikan kamu (bapakmu Adam), kemudian Kami bentuk rupamu, kemudian Kami berkata kepada malaikat : Tunduklah kamu kepada Adam! Lalu mereka itu tunduk, kecuali iblis (bapak setan). Ia tidak termasuk orang orang yang tunduk.

 

7:54  Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah, yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa), kemudian Ia bersemayam di atas arasy. Dia tutupkan malam kepada siang yang mengiringinya dengan segera. Dia ciptakan matahari, bulan dan bintang2 yang tunduk di bawah perintahNya. Ingatlah hak Allah hak ciptaan dan segala urusan. Maha berkat Allah Tuhan semesta alam.

 

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman : Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya : Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat : Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

 

7:189 Dia yang menjadikan kamu dari diri (jenis) yang satu; kemudian daripadanya Allah jadikan isterinya, supaya ia bersenang hati kepadanya. Setelah ia bersetubuh dengan isterinya, lalu isteri itu mengandung dengan kandungan yang ringan, sehingga lalu beberapa waktu. Setelah berat kandungan itu, keduanya berdoa kepada Allah, Tuhan keduanya: Demi, jika Engkau beri kami seorang anak yang saleh, niscaya kami berterima kasih kepada Engkau.

 

9:67 Orang2 munafik laki2 dan orang2 munafik perempuan, setengahnya serupa dengan yang lain. Mereka menyuruh (memperbuat) yang mungkar dan melarang memperbuat maaruf, mereka mengengam tangannya (bakhil). Mereka melupakan Allah, lalu Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang2 munafik itu, ialah orang2 fasik. 

 

10:4  KepadaNya tempat kembalimu sekalian. Janji Allah sebenarnya. Sesungguhnya Dia memulai ciptaan, kemudian mengulanginya (waktu berbangkit), supaya dibalasiNya orang orang yang beriman dan mengamalkan salih, dengan keadilan. Orang orang kafir untuk mereka itu minuman dari air yang sangat panas dan siksaan yang pedih, karena mereka itu kafir.

 

10:31 Katakanlah : Siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan dari bumi? Siapakah yang memberikan pendengaran dan penglihatan? Siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup? Siapakah yang mengaturkan urusan? Nanti mereka akan menjawab : Allah. Sebab itu katakanlah : Tiadakah kamu takut kepadaNya?

 

10:56 Dia menghidupkan dan mematikan dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

11:38 Lalu Nuh memperbuat perahu. Tatkala liwat satu golongan diantara kaumnya , mereka itu memperolok olokkannya. Lalu Nuh berkata: jika kamu memperolok olokkan kami, kami akan memperolok olokkan kamu, sebagaimana kamu memperolok olokkan.

 

13:8 Allah mengetahui apa yang dikandung oleh tiap tiap perempuan dan ketika kandungan itu berkurang (belum sempurna cukup), dan ketika bertambah. Tiap tiap sesuatu di sisiNya mempunyai kadar (ketentuan).

 

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

 

15: 26 Sesunguhnya telah Kami ciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15: 28  Ketika Tuhanmu berkata kepada malaikat : Sesungguhnya Aku menciptakan manusia dari tanah kering, dari tanah hitam yang telah berubah.

 

15:29  Apabila Aku sempurnakan kejadiannya, dan Kutiupkan ke dalamnya daripada ruhKu, lalu meniaraplah mereka sujud kepadanya (Adam).

 

15:33  Sahutnya : Aku tiada patut sujud kepada manusia yang Engkau ciptakan dari tanah kering, tanah hitam yang telah berubah.

 

16:4 Dia ciptakan manusia daripada mani, tiba tiba ia menjadi khusumat (musuh) yang nyata.

 

16:70 Allah menjadikan kamu, kemudian mematikan kamu dan di antara kamu ada yang sampai berusia seburuk buruk umur (sangat tua) sehingga ia tiada mengetahui sesuatu yang telah dikuasainya dahulu. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

16:71 Allah melebihkan setengah kamu dari yang lain tentang rezeki. Maka orang orang yang dilebihkan itu bukanlah memberikan rezekinya kepada hamba sahayanya, (melainkan Allah jua), maka mereka itu bersama sama pada rezeki itu. Apakah mereka ingkar akan nikmat Allah?

 

16:72 Allah menjadikan bagimu jodoh (isteri) dari dirimu (bangsamu) dan menjadikan anak anak dan cucu cucu dari isterimu itu, serta memberi kamu rezeki yang baik baik. Apakah mereka percaya kepada yang batil (tiada benar) dan ingkar akan nikmat Allah?

 

17:6 Kemudian Kami kembalikan kekuasaan kepadamu dan Kami anugerahi kamu harta benda dan anak anak dan Kami jadikan kamu mempunyai kaum yang banyak.

17:11 Manusia itu suka meminta kejahatan, sebagaimana ia suka meminta kebaikan. Adalah manusia itu mau cepat (tergesa gesa).

 

17:18 Barang siapa menghendaki dunia, Kami segerakan baginya didunia apa apa yang Kami kehendaki untuk siapa yang kami kehendaki. Kemudian Kami adakan untuknya neraka jahanam, ia masuk ke dalamnya, sedang ia tercela dan terusir.

 

17:99 Tiadakah mereka memperhatikan bahawa Allah yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa buat menjadikan seumpama mereka dan mengadakan untuk mereka ajal (masa) yang tidak ada keraguan padanya. Tetapi orang2  aniaya enggan selain dari ingkar.

 

18:37 Berkata temannya (yang beriman) tengah ia bercakap cakap itu : Adakah engkau ingkar kepada (Tuhan) yang menjadikan engkau dari tanah kemudian daripada air mani lelaki, kemudian Dia sempurnakan kejadian engkau jadi seorang laki laki?

 

18:48 Kemudian mereka itu dihadapkan ke hadirat Tuhanmu berbaris baris, (lalu Allah berfirman): Sesungguhnya kamu telah datang kepada Kami, sebagaimana Kami menjadikan kamu pada pertama kali, tetapi kamu sangka, bahawa Kami tiada akan mengadakan tempat perjanjian ini.

 

19:65 Tuhan langit dan bumi dan apa2 yang di antara keduanya, sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah untuk menyembahNya. Adakah Engkau ketahui (sesuatu) yang dinamai seumpama namaNya?

 

19:66

 

19:67 Tiadakah manusia ingat, bahwa Kami telah menjadikannya dahulu sedang dia  belum ada suatu pun.

 

19:68

 

19:69

 

19:70

 

19:71

 

19:72

 

 

20:53 (Dia) yang menjadikan bumi untukmu, sebagai tikar dan mengadakan jalan jalan di sana dan menurunkan air dari langit. Lalu Kami tumbuhkan dengan dia beberapa jodoh di antara tumbuh tumbuhan yang bermacam macam.

 

20:55 Kami ciptakan kamu dari bumi, dan Kami kembalikan (kuburkan) kamu kedalamnya dan akan Kami keluarkan kamu dari dalamnya sekali lagi (pada hari berbangkit).

 

20:124 Barang siapa berpaling dari peringatan-Ku (Quran), maka untuknya penghidupan yang sempit, kemudian Kami himpunkan dia
pada Hari Kiamat dalam keadaan buta.


20:125 Dia berkata : Ya Tuhanku! Mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta sedang dahulu aku melihat?

 

20:126 Allah berfirman: Demikianlah (Aku buat), (kerana) telah datang kepadamu ayat-ayat (keterangan) Kami, lalu engkau lupakan dia. Sebab itu pada hari ini engkau dilupakan pula.

 

20:127 Demikianlah Kami balasi orang yang melampaui batas dan tiada beriman kepada ayat ayat Tuhannya. Sungguh siksa akhirat lebih keras dan lebih kekal. 

 

21:37 Manusia dijadikan (bersifat) terburu nafsu (mau cepat). Nanti akan Kuperlihatkan ayat ayat (siksaanKu) kepadamu, sebab itu janganlah kamu minta segerakan.

 

21:56 Dia berkata: Bahkan Tuhan kamu, ialah Tuhan langit dan bumi yang telah menciptakan semuanya. Dan aku menjadi saksi atas demikian itu.

 

21:107 Kami tiada mengutus engkau (Ya Muhammad), melainkan menjadi rahmat untuk semesta alam.

 

22:5  Hai sekalian manusia, jika kamu dalam keraguan tentang berbangkit, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari air mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari sepotong daging, yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, supaya Kami terangkan kepadamu (kekuasaan Kami). Dan Kami tetapkan dalam rahim (kandungan ibu) sekehendak Kami, hingga waktu yang ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu menjadi kanak kanak , kemudian supaya kamu sampai dewasa. Di antara kamu ada yang diwafatkan dan setengah kamu dikembalikan kepada umur yang sekeji kejinya, sehingga ia tiada mengetahui sesuatu, sesudah mengetahuinya. Engkau lihat bumi kering, tetapi apabila Kami turunkan air (hujan) di atasnya, lalu bergerak dan bertambah tinggi lalu menumbuhkan bermacam-macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

 

23:12 Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dari sari tanah.

 

23:13 Kemudian Kami jadikan dia air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kokoh (Rahim).

 

23:14 Kemudian mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan mahkluk yang lain (manusia yang sempurna). Maka Mahasuci Allah yang sebaik baik menciptakan.

 

23:15 Kemudian sesudah itu kamu mati.

 

23:16 Kemudian pada hari kiamat kamu dibangkitkan (kembali).

 

23:78 Dia yang mengadakan pendengaran, penglihatan dan hati untukmu, tetapi sedikit kamu yang berterima kasih kepadaNya.

 

23:79 Dia yang menjadikan kamu di bumi dan kepadaNya kamu dihimpunkan.

 

23:80  Dia yang menghidupkan dan mematikan, kerana Dialah ada pertikaian malam dan siang. Tiadakah kamu memikirkan?

 

23:81  Bahkan mereka berkata seperti perkataan orang2 dahulu.

 

23:82  Mereka berkata : Adakah apabila kami telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang, adakah kami akan dibangkitkan kembali?

 

23:83 Sesungguhnya telah dijanjikan orang kepada kami dan (kepada) bapak bapak kami dahulu, seperti (perjanjian) ini. Ini tidak lain hanya dongeng dongengan orang orang dahulu.

 

23:110 Lalu kamu jadikan mereka itu untuk olok olokan, sehingga kamu lupa mengingatKu, sedang kamu mentertawakan mereka itu.

 

24:43 Tiadakah engkau tahu, bahwa Allah menghalau awan, kemudian menyusun sesamanya, kemudian menjadikannya bertumpuk tumpuk, lalu engkau lihat hujan turun dari celah celahnya. Allah menurunkan hujan beku (hujan manik) dari langit dari gunung salju, lalu Allah menumpahkan air itu kepada orang yang dikehendakiNya dan menjauhkannya dari orang yang dikehendakiNya. Cahaya kilatnya hampir menyambar pemandangan manusia.

 

24:45 Allah menjadikan tiap tiap binatang daripada air, setengahnya berjalan dengan perutnya (menjalar, melata), setengahnya berjalan dengan dua kaki dan diantaranya berjalan dengan empat kaki. Allah menjadikan apa apa yang dikehendakiNya. Sungguh Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

25:77 Katakanlah: Tuhanku tiada peduli terhadapmu (hai orang orang kafir), jika tak ada ibadatmu. Sungguh kamu mendustakan (AgamaNya), sebab itu siksa mesti akan menimpamu.

 

26:78 Yang menciptakan daku, lalu Dia menunjuki aku.

 

26:165 Mengapakah kamu bersetubuh dengan laki laki (bukan dengan perempuan) di antara isi alam.

 

26:166 Dan kamu tinggalkan isteri mu yang dijadikan Tuhan untukmu. Bahkan kamu kaum yang melewati batas.

 

26:184 Takutlah kepada Yang menjadikan kamu dan (menjadikan) makhluk makhluk dahulu kala.

 

27:26 Allah, tidak ada Tuhan, kecuali Dia, mempunyai ‘arsy yang maha besar.

 

27:64 Bahkan siapakah yang memulai kejadian (makhluk), kemudian mengulangnya, dan siapakah yang memberi rezekimu dari langit dan bumi? Adakah Tuhan (yang lain) bersama Allah? Katakanlah: Unjukkanlah dalilmu jika kamu orang yang benar.

 

28:68 Tuhanmu menciptakan apa apa yang dikehendakiNya dan memilihnya. Tidak ada hak memilih bagi mereka. Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa2 yang mereka persekutukan itu.

 

29:19 Tiadakah mereka memperhatikan, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Dia mengulangnya (menghidupkannya kembali).  Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

29:20 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, lalu perhatikanlah, bagaimana Allah memulai kejadian, kemudian Allah mengadakan kejadian yang akhir (akhirat). Sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

30:40 Allah yang menciptakan kamu dan memberikan rezeki kepadamu, kemudian Dia mematikan kamu, kemudian akan menghidupkan kamu. Adakah di antara sekutu sekutumu (berhala berhala yang kamu sembah) yang memperbuat sesuatu di antara demikian itu? Mahasuci Allah dan Mahatinggi dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

 

30:54  Allah yang menciptakan kamu ( mulai ) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

 

31:14 Kami wasiatkan kepada manusia, terhadap ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan (menderita) kelemahan di atas kelemahan dan menceraikannya dari susuan dalam dua tahun (iaitu): Berterima kasihlah kepadaKu dan kepada ibu bapamu. KepadaKu tempat kembali.

 

32:6 Itulah (Allah) Yang mengetahui barang yang ghaib dan yang hadir lagi Mahaperkasa dan Penyayang.

 

32:7 Yang membaguskan tiap2 sesuatu yang dijadikanNya dan Dia memulai kejadian manusia dari tanah. 

 

32:8 Kemudian Dia jadikan anak anak cucunya (keturunannya) dari sari air yang hina (mani).

 

32:9 Kemudian Dia sempurnakan (kejadiannya) dan Dia tiupkan ruh ke dalamnya, dan Dia adakan untukmu pendengaran, penglihatan dan hati. Tetapi sedikit di antara kamu yang berterima kasih (kepadaNya).

 

32:14 Sebab itu rasailah olehmu (siksa itu), kerana kamu telah melupakan pertemuan hari ini, sesungguhnya Kami telah melupakan kamu pula , dan rasailah olehmu, siksa yang kekal, kerana (dosa) yang telah kamu lakukan.

 

35:1 Puji pujian bagi Allah, yang menciptakan langit dan bumi, menjadikan malaikat malaikat jadi utusan (pesuruh), yang mempunyai sayap dua-dua, tiga-tiga dan empat-empat. Allah menambah kejadian apa yang dikehendakiNya. Sesunguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

35:3 Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, adakah yang menciptakan, selain daripada Allah, yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan, kecuali Dia, maka ke manakah kamu akan berpaling?

 

35:11 Allah menciptakan kamu dari tanah (kejadian yang mula mula iaitu Adam), kemudian dari mani, kemudian Dia menjadikan kamu berjodoh jodohan (laki laki perempuan). Tidak adalah yang dikandung perempuan dan tidak pula yang dilahirkannya, melainkan dengan pengetahuanNya (Allah).  Tidak bertambah umur orang panjang umur dan tidak pula kurang umurnya, melainkan termaktub dalam kitab (diketahuiNya). Sesungguhnya demikian itu mudah bagi Allah.

 

35:39 Dia yang menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi. Maka siapa yang kafir, maka atas pundaknya (bahaya) kekafirannya. Kekafiran itu tiada menambah bagi orang orang yang kafir selain kebencian di sisi Tuhannya dan kekafiran itu tiada menambah bagi orang orang yang kafir, selain kerugian.

 

36:77 Tiadakah manusia mengetahui, bahawa Kami menjadikan dia daripada air mani, kemudian ia menjadi kesumat yang terang.

 

36:78  Dia mengadakan perumpamaan (contoh) bagi Kami dan ia lupa akan kejadiannya. Ia berkata: Siapakah yang bisa menghidupkan tulang tulang yang telah rusak binasa?

 

36:79  Katakanlah: Yang akan menghidupkannya ialah (Tuhan) yang menjadikan dia pada pertama kali. Dia Mahamengetahui semua makhlukNya.

 

36:81 Apa tidakkah (Tuhan) yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa menjadikan seumpama mereka? Ya, (memang berkuasa). Dia Mahamenjadikan lagi Mahamengetahui.

 

36:82  Hanya urusanNya (Allah), bila Ia menghendaki (mengadakan) sesuatu, Ia berkata kepadanya: Jadilah engkau! Lalu jadilah ia.

 

37:11 Engkau tanyakanlah kepada mereka (yang kafir itu): Adakah kejadian mereka yang lebih kuat atau apa apa yang telah Kami jadikan (malaikat, langit dan bumi)? Sesungguhnya Kami menjadikan mereka dari tanah liat.

 

37:12 Bahkan engkau ta’ajub, (kerana kekuasaan Allah) , sedang mereka memperolok-olokkannya.

 

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

 

39:62 Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia menjadi wakil (memelihara) tiap tiap sesuatu.

 

40:57 Sungguh kejadian langit dan bumi, terlebih besar dari kejadian manusia, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

 

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

 

40:64 Allah yang menjadikan bumi untukmu buat tempat tetap (sementara waktu) dan (menjadikan) langit sebagai atap (bangunan) dan Dia memberi rupamu , lalu dibaguskanNya rupamu dan Dia memberi rezeki kepadamu , di antara yang baik baik (lazat). Itulah Allah Tuhanmu. Mahasuci Allah, Tuhan semesta Alam.

 

40:67 Dia yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian Dia keluarkan kamu menjadi anak anak, kemudian kamu sampai dewasa, kemudian kamu menjadi orang tua. Dan diantara kamu ada orang yang diwafatkan sebelum itu; dan supaya kamu sampai kepada ajal (waktu) yang ditentukan, mudah mudahan kamu memikirkannya.

 

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

 

41:37 Di antara tanda tanda Allah ialah malam dan siang, matahari dan bulan. (Sebab itu) janganlah kamu sujud kepada matahari dan jangan pula kepada bulan, dan sujudlah kepada Allah yang menciptakan semuanya itu, jika kamu menyembah kepadaNya.

 

41:47 KepadaNya dikembalikan (tentang) pengetahuan hari kiamat. Tiadalah buah buahan yang keluar dari kelopaknya , (melainkan dengan ilmu Allah) dan tiadalah kandungan yang dikandung perempuan dan tiada pula yang dilahirkannya, melainkan dengan ilmuNya (Allah), Pada hari Allah menyeru mereka: Manakah sekutu sekutuKu? Sahut mereka itu: Kami beritahukan kepada Engkau (sekarang), bahawa kami tidak mengakuinya.

 

42:29  Di antara ayat ayat (tanda tanda) Allah, ialah kejadian langit dan bumi dan apa apa yang bertebaran pada keduanya di antara binatang binatang (apa apa yang melata di muka bumi). Dia Mahakuasa menghimpunkan mereka bila dikehendakiNya.

 

42:49 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia ciptakan apa apa yang dikehendakiNya. Dia berikan anak perempuan kepada siapa yang dikehendakiNya, dan Dia berikan anak laki laki kepada siapa yang dikehendakiNya.

 

43:87 Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab, (ialah) Allah, maka bagaimanakah mereka berpaling?

 

45:11 Inilah petunjuk. Orang orang yang kafir tidak percaya kepada ayat ayat Tuhannya, untuk mereka itu siksa yang pedih dari sekeras keras siksaan.

 

45:33 Dan nyatalah kepada mereka kejahatan apa apa yang telah mereka kerjakan, dan mereka ditimpa (siksa) yang telah mereka perolok olokkan.

 

45:34 Dan dikatakan (kepada mereka) : Pada hari ini, Kami melupakan kamu, sebagaimana kamu melupakan pertemuan hari kamu ini, dan tempatmu dalam neraka, dan tidak ada bagimu orang orang yang menolong.

 

45:35 Demikian itu kerana kamu mengambil ayat ayat Allah jadi olok olokan, dan kamu terpedaya oleh hidup di dunia. Maka pada hari ini (hari kiamat) mereka tidak dikeluarkan dari dalam neraka, dan tiada pula dimintakan keredhaan Tuhannya.

 

46:15 Kami wasiatkan kepada manusia, supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya. Ibunya mengandungnya dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula. Masa mengandungnya sampai menceraikannya dari susuan, tiga puluh bulan lamanya. Sehingga bila ia sampai dewasa dan sampai (umurnya) empat puluh tahun, ia berkata: Ya Tuhanku, taufiqkanlah aku (tunjukilah hatiku) buat mensyukuri nikmat Engkau, yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapaku dan supaya aku kerjakan amalan salih yang Engkau sukai dan perbaikilah bagiku anak anak cucuku (keturunanku). Sungguh aku bertaubat kepadaMu dan aku termasuk orang orang Islam.

 

49:13 Hai manusia, sesungguhnya Kami menjadikan kamu dari laki laki dan perempuan (bapa dan ibu), dan Kami jadikan kamu berbangsa bangsa (bermacam macam umat) dan bersuku suku supaya kamu berkenal kenalan. Sesungguhnya orang yang termulia di antara kamu di sisi Allah, ialah orang yang lebih taqwa. Sungguh Allah Mahamengetahui lagi Maha amat mengetahui.

 

50:16  Sesungguhnya telah Kami jadikan manusia dan Kami ketahui apa apa yang diwas waskan (dibisikkan) oleh hatinya dan Kami lebih hampir kepadanya dari urat lehernya.

 

54:49 Sesungguhnya Kami menjadikan tiap tiap sesuatu dengan kadar (takdir yang ditentukan).

 

54:50 Pekerjaan (urusan) Kami tidak lain, hanya satu kata, seperti sekejap mata.

 

55:1 Ar Rahmaan (Yang Maha pengasih).

 

55:3 Telah menjadikan insan (manusia).

 

55:14 Dia menjadikan manusia dari tanah yang kering seperti tembikar (tanah yang dibakar).

 

56:57 Kami telah menjadikan kamu, maka mengapakah kamu tidak membenarkan (hari berbangkit itu)?

 

56:58 Adakah kamu lihat, mani yang kamu tumpahkan (ke dalam rahim perempuan)?

 

56:59 Kamukah menjadikannya atau Kamikah menjadikannya?

 

57:2 KepunyaanNya kerajaan langit dan bumi. Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

58:6 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu dikhabarkanNya kepada mereka apa apa yang telah mereka kerjakan. Allah telah menghitungnya, tetapi mereka telah melupakannya. Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

 

58:19 Mereka telah dikuasai (diperintahi) oleh syetan, lalu dia melupakan mereka (dari) mengingat Allah. Mereka itulah golongan (pengikut) syetan. Ingatlah bahawa pengikut syetan itu golongan merugi.

 

59:19 Janganlah kamu seperti orang orang yang melupakan Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa terhadap diri mereka sendiri. Mereka itulah orang2 yang pasik.

 

59:24 Dialah Allah, yang Menciptakan, yang Mengadakan ( dari tidak ada menjadi ada ) dan yang Merupakan ( Membentuk rupa dengan indah ), bagiNya beberapa nama yang terbaik. Tasbih kepadaNya apa apa yang di langit dan di bumi, dan Dia Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

 

64:2 Dia yang menjadikan kamu, maka di antara kamu ada yang kafir dan di antara kamu ada pula yang Mukmin. Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

 

64:3 Dia menjadikan langit dan bumi dengan sebenarnya dan merupakan bentukmu, lalu dicantikkanNya rupamu, dan kepadaNya tempat kembali.

 

65:12 Allah yang menjadikan tujuh petala langit dan bumi seumpamanya. Perintah Allah turun antara semuanya, supaya kamu ketahui, bahawa sesungguhnya Allah Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi tiap tiap sesuatu.

 

66:8 Hai orang orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah mudahan Tuhanmu mengampuni kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir air sungai di bawahnya, pada hari Allah tiada akan menghinakan (memberi malu) Nabi dan orang orang yang beriman sertanya, sedang cahaya mereka berjalan di hadapan dan di sebelah kanan mereka, seraya mereka berkata: Ya Tuhan kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami dan ampunilah (dosa) kami, sungguh Engkau Mahakuasa atas tiap tiap sesuatu.

 

71:13  Mengapakah kamu tidak memikirkan kebesaran Allah?

 

71:14  Sesungguhnya Dia menjadikan kamu bertingkat tingkat.

 

71:15  Tiadakah kamu lihat, bagaimana Allah menjadikan 7 langit bertingkat tingkat?

 

75:37 Tiadakah ia (pada mula mulanya) setetes dari mani (laki laki) yang tertumpah (kedalam rahim)?

 

75:38 Kemudian ia menjadi segumpal darah, lalu (Allah) menciptakannya (manusia) dan menyempurnakannya.

 

75:39 Lalu Dia mengadakan daripadanya 2 jenis, laki-laki dan perempuan.

 

75:40 Bukankah Allah (yang menciptakan) itu, kuasa menghidupkan orang orang yang mati?

 

76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

 

77:20 Bukankah Kami menjadikan kamu dari air yang hina (kotor)?

 

77:21 Kemudian Kami jadikan dia dalam tempat yang terjaga (rahim).

 

77:22 Hingga kadar (waktu) yang ditentukan?

 

77:23 Lalu Kami tentukan (keadaannya) maka Kami sebaik baik yang menentukan.

 

80:18 Dari apakah dia dijadikan Tuhan?

 

80:19 Dari setetes air (mani) manusia itu dijadianNya, lalu diaturNya dengan sesempurna sempurnanya.

 

80:21 Kemudian dimatikanNya, lalu ia dikuburkan,

 

80:22 Kemudian apabila dikehendakiNya, akan dibangkitkanNya (hidup kembali).

 

80:24 Maka hendaklah manusia melihat makanannya (dari apakah ia dijadikan)?

 

80:25 Sesungguhnya Kami telah mencucurkan (menurunkan) air (hujan) sebanyak banyaknya,

 

80:26 Kemudian Kami belah (renggangkan) tanah, serenggang renggangnya,

 

80:27 Lalu Kami tumbuhkan padanya biji,

 

80:28 Dan buah anggur dan ruthab (buah kurma yang dimakan waktu lembut),

 

80:29 Dan zaitun dan pohon kurma,

 

80:30 Dan kebun kebun yang besar besar dan pohonnya,

 

80:31 Dan buah buahan untuk manusia dan padang ternak,

 

80:32 Untuk kesenangan bagimu dan bagi ternak ternakmu.

 

82:7 Yang telah menciptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang.

 

82:8  Menurut rupa yang dikehendakiNya, Dia menyusun tubuhmu.

 

87:1 Sucikanlah nama Tuhanmu yang Mahatinggi,

 

87:2 Yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya.

 

87:3 Dan yang menentukan dan memberi petunjuk,

 

87:4 Dan yang menumbuhkan padang rumput (tanam tanaman).

 

90:4 Sesungguhnya Kami menciptakan manusia padahal ia dalam kesusahan.

 

90:8 Tiadakah Kami adakan baginya dua buah mata,

 

90:9 Dan lidah dan dua buah bibir,

 

91:1 Demi matahari dan sinarnya,

 

91:2 Demi bulan bila mengiringinya,

 

91:3 Demi siang bila melahirkan (cahayanya),

 

91:4 Demi malam bila menutupinya,

 

91:5 Demi langit dan Yang membangunnya (Allah),

 

91:6 Demi bumi dan Yang menghamparkannya (Allah),

 

91:7 Demi diri (manusia) dan Yang menyempurnakannya (Allah),

 

92:1 Demi malam, apabila telah gelap,

 

92:2 Demi siang, apabila telah terang,

 

92:3 Demi Yang menjadikan laki laki dan perempuan,

 

95:4 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik bentuk.

 

 

Allah cipta manusia. Manusia bukan asal dari beruk

https://fb.watch/6fpl6hnRTJ/

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.