Total Pageviews

Wednesday 19 August 2020

Jangan Kamu Minta Segerakan Kiamat

 

 

Jangan Kamu Minta Segerakan Kiamat

 

 

 

 

 

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

 

10:11 Kalau Allah menyegerakan kejahatan kepada manusia, sebagaimana mereka minta segerakan kebaikan, niscaya habislah ajal mereka itu. Sebab itu Kami biarkan orang2 yang tiada mengharap menemui Kami, dalam kedurhakaannya, sedang mereka bimbang.

 

11:110 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa, lalu diperselisihkan di dalamnya. Kalau tiadalah kalimat yang terdahulu dari Tuhanmu, niscaya dihukum (diputuskan) antara mereka. Dan sesungguhnya mereka itu dalam syak dan keraguan.

 

16:84 Pada hari (kiamat) Kami bangkitkan dari tiap tiap umat seorang saksi, kemudian tiada diizinkan bagi orang2 yang kafir (untuk minta uzur) dan mereka tiada dapat dimintakan keredhaan.

 

18:58 Tuhanmu Pengampun dan mempunyai rahmat. Kalau sekiranya Dia hendak menyiksa mereka, kerana usahanya, niscaya disegerakanNya siksaan bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada perjanjian, mereka takkan dapat tempat berlindung, selain daripadaNya.

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.

 

20:135 Katakanlah: Masing masing (kita) menunggu, sebab itu kamu tunggulah, nanti akan kamu ketahui, siapa yang mempunyai jalan yang lurus dan siapa yang mendapat petunjuk.

 

21:37 Manusia dijadikan (bersifat) terburu nafsu (mau cepat). Nanti akan Kuperlihatkan ayat ayat (siksaanKu) kepadamu, sebab itu janganlah kamu minta segerakan.

 

21:94 Barang siapa mengerjakan yang baik baik, sedang ia beriman, maka tiadalah diingkari usahanya dan sesungguhnya Kami menuliskannya.

 

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

 

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

 

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

 

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

 

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

 

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

 

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

 

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

 

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

 

41:15 Adapun (kaum) ‘Ad, maka mereka sombong di muka bumi tanpa kebenaran dan mereka berkata: Siapakah yang terlebih kuat dari pada kami? Tiadakah mereka lihat (pikirkan), bahwa Allah yang menciptakan mereka lebih sangat kuat dari pada mereka? Dan mereka itu menyangkal ayat ayat Kami.

 

41:16 Lalu Kami kirim kepada mereka angin badai yang sangat keras pada beberapa hari yang nahas (celaka), supaya Kami rasakan kepada mereka siksa kehinaan waktu hidup di dunia. Dan siksa akhirat lebih sangat hina (daripada itu), sedang mereka tidak mendapat pertolongan.

 

41:20 Sehingga apabila mereka sampai di sana, menjadi saksilah bagi mereka pendengaran, pemandangan dan kulit mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

 

41:21  Mereka berkata kepada kulitnya : Mengapakah kamu menjadi saksi atas (perbuatan) kita? Sahut kulit itu : Kami telah dipandaikan bercakap cakap oleh Allah, yang memandaikan bercakap cakap bagi tiap tiap sesuatu, dan Dia telah menciptakan kamu pada pertama kali dan kepadaNya kamu dikembalikan.

 

41:22 Kamu tiada dapat menutupi dirimu,  (tatkala memperbuat dosa) dari persaksian pendengaran, pemandangan dan kulit kulitmu terhadapmu, bahkan kamu menyangka, bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakkan apa apa yang kamu perbuat.

 

46:35 Maka, sabarlah engkau (Ya Muhammad), sebagaimana telah sabar orang orang yang mempunyai kemauan di antara rasul rasul, dan janganlah engkau minta segerakan (siksa) untuk mereka. Seolah olah mereka pada hari melihat (siksa) yang dijanjikan kepada mereka , tiada diam (di atas dunia) melainkan sesaat dari siang hari. (Inilah) yang disampaikan (kepada mereka). Maka tiadalah yang dibinasakan kecuali kaum yang pasik.

 

69:48 Sesungguhnya (Quran) adalah peringatan bagi orang orang yang taqwa.

 

69:49 Dan sesungguhnya Kami mengetahui, bahawa di antara kamu ada orang orang yang mendustakannya.

 

69:50 Sesungguhnya (Quran) jadi penyesalan bagi orang orang kafir.

 

69:51 Dan sesungguhnya (Quran) kebenaran yang seyakin yakinnya.

 

70:1 Orang yang menuntut telah menuntut siksa yang akan kejadian,

 

70.2 Untuk orang orang kafir, yang tak dapat orang menolakkannya.

 

70.3 Daripada Allah, yang mempunyai tangga tangga tempat naik.

 

70.4 Malaikat malaikat dan roh naik kepadaNya dalam sehari, yang lamanya lima puluh ribu tahun.

 

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

 

70.6 Sesungguhnya mereka memikirkan bahawa siksa itu amat jauh.

 

70.7 Dan kita memikirkan amat dekat.

 

70:8 (Iaitu) pada hari langit itu (hancur) sebagai kotoran minyak.

 

70:9 Dan gunung gunung (pecah) sebagai bulu yang (berterbangan),

 

70:10 (Ketika itu) karib tiada bertanya kepada karibnya,

 

70.11 Pada hal mereka itu berpandang pandangan. Orang berdosa bercita cita, kalau dapat menembusi dirinya dengan anak anaknya daripada siksa hari itu.

 

70:12 Dan dengan isterinya dan saudaranya,

 

70:13 Dan keluarganya, yang memberikan tempat diam kepadanya,

 

70:14 Dan orang yang di muka bumi semuanya, kemudian melepaskannya.

 

70:15 Sekali kali tidak (demikian itu). Sesungguhnya ia api neraka.

 

70:16 Yang membongkar kulit kepala.

 

70:17 Yang menyeru (menarik) orang yang membelakang dan berpaling (dari agama),

 

70:18 Dan menghimpunkan (harta), lalu menyimpannya (tidak membayarkan zakatnya).

 

 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.